جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۴:۱۲

جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۴:۱۲

بمناسبت چهل وششمین سالگرد حماسه سیاهکل

چریک های فدایی در ۱٩ بهمن ٤٩ با حمله به پاسگاه سیاهکل اعلام موجودیت کردند و ضربات سنگینی را متحمل شدند. علیرغم این ضربات آنها ” توانستند به مبارزات خود ادامه دهند و در مدت کوتاهی در سطح جامعه و کشور به عنوان نیرویی مخالف دیکتاتوری شاه مطرح شوند.و به سرعت حمایت بخش وسیعی از روشنفکران و دانشجویان و حمایت معنوی بخشی از نیروهای سیاسی و مردم را جلب کنند. رفقا در ادامه مبارزات خود توانستند تأثیرات گسترده ای را در جنبش روشنفکری ایران به جای نهند و نسلی را به مبارزه قاطع با مناسبات حاکم به میدان آورند.

بمناسبت چهل و ششمین سالگرد حماسه سیاهکل برنامه ای از طرف سازمان فداییان خلق ایران – اکثریت درتورنتو کانادا در ۱۱ مارچ برگزار شد. علیرغم هوای سرد تعداد قابل توجهی از دوستداران جنبش فدایی در این مراسم شرکت نمودند.

در ابتدا مجری برنامه، مریم، ضمن خوشامدگوئی خلاصه ای ازچگونگی واقعه ۱۹ بهمن ۱۳۴۹ را بازگو نمود.

چریک های فدایی در ۱٩ بهمن ۴٩ با حمله به پاسگاه سیاهکل اعلام موجودیت کردند و ضربات سنگینی را متحمل شدند. علیرغم این ضربات آنها ” توانستند به مبارزات خود ادامه دهند و در مدت کوتاهی در سطح جامعه و کشور به عنوان نیرویی مخالف دیکتاتوری شاه مطرح شوند.و به سرعت حمایت بخش وسیعی از روشنفکران و دانشجویان و حمایت معنوی بخشی از نیروهای سیاسی و مردم را جلب کنند. رفقا در ادامه مبارزات خود توانستند تأثیرات گسترده ای را در جنبش روشنفکری ایران به جای نهند و نسلی را به مبارزه قاطع با مناسبات حاکم به میدان آورند. باور به توده ها، مبارزه صادقانه در راستای خواسته های آن ها و مقاومت دلیرانه رفقا، فرهنگ مبارزه انقلابی را در جامعه بازتولید نمود که وحشت سردمداران رژیم را در آن سال ها بوجود آورد

ما امروز گرد هم آمده‌ایم تا یاد یارانی را گرامی داریم که در راه آرمان‌های مشترک و والای آزادی، عدالت‌اجتماعی، حاکمیتی مبتنی بر رأی آزادانه و آگاهانهٔ مردم از هیچ گام و اقدامی و از هیچ چیز خود دریغ نکردند و نامی خوش از خود در عرصهٔ روزگار به جای گذاشتند.”

سپس بیاد همه مبارزان راه آزادی وعدالت اجتمایی، بخصوص شهدای سیاهکل همه بپا خواستند و یک دقیقه سکوت نمودند.

آنگاه نوبت به سخنران اول برنامه، اقای مجید عبدالرحیم پور، از اعضای رهبری سازمان چریکهای فدایی خلق ایران بعد از حمید اشرف و عضو سابق شورای مرکزی سازمان فداییان خلق ایران – اکثریت شد

نامبرده در اغاز سخنرانی، هشتم مارس را به زنان و مردان حاضر در مراسم و همچنین به زنان کشورمان تبریک گفت و موضوع سخنرانی خود را در رابطه با این نکته ایراد کرد که توسعه اقتصادی و اجتماعی، حفظ محیط زیست و تامین زندگی بهتر در ایران ما با هیچ نوع حکومت و حکمرانی دیکتاتوری میسر نیست؛ چه از نوع سکولار دیکتاتور باشد، چه نوعی از حکومت مسلکی و بدترینش البته نوع دینی آنهم درقالب الگوی ولایت فقیه!

سخنران سپس با توجه به فرارسیدن انتخابات سال ۹۶ با نگاه گذرایی به جهتگیری‌های فعلی قوای سیاسی در نظام، حول غلبه بر بحران در اقتصاد کشور پرداخت.

متن سخنان آقای مجید عبدالرحیم پور را در لینک زیر بخوانید.

http://www.kar-online.com/node/11855

درادامه پیام هیئت سیاسی ـ اجرائی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)خوانده شد. درقسمت هایی ازپیام امده است: “جنبش فدائی به فاصله کوتاهی پس از پیدایش، توانست اعتماد و حمایت بخش اعظم هواداران سوسیالیسم را در ایران به دست آورد. این استقبال گسترده اجتماعی ثمره ثبات قدم و وحدت کلام و عمل فداییان بود. این که از بهمن ۴۹ تا بهمن ۵۷ تقریبا همه فدائیان نسل نخست در مبارزه و زندانها و میدان اعدام جان باختند، در جریان و پس از انقلاب ده ها هزار از جوانان ایرانی با شور و شوق به صفوف فدائیان پیوستند.

امروز، با تکیه بر بیش از چهار دهه تجربه جنبش فدایی، وظیفه مقدم خود می دانیم که برای تشکیل سازمان واحد از نیروهای چپ که نزدیکی برنامه ای و سیاسی دارند، گام برداریم. ما همراه با این نیروها برای فرا روییدن این همگرایی برنامه ای و سیاسی به وحدت تشکیلاتی می کوشیم. هدف ما ایجاد سازمانی واحد با مضمون حزبی است که از آزادی، دمکراسی، حقوق بشر، عدالت اجتماعی، سوسیالیسم، محیط زیست سالم، برابری جنسیتی و همبستگی دفاع کند. جای این نیرو در صحنه سیاست ایران خالی است. در شرایطی که حکومتی استبدادی کماکان به سرکوب مبارزات مردم ایران برای این اهداف انسانی ادامه می دهد، در شرایطی که دولت دست راستی آمریکا ایران را تهدید به جنگ می کند، نیروهای چپ و دمکرات ایران باید به برآمدی متحد علیه وضع موجود و خطراتی که تداوم این وضع ایجاد می کند، دست یابند. تلاش سیاسی امروز ما متوجه این هدف است. ما در این راه، دست همکاری به سوی همه رفقا و دوستانی دراز می کنیم که مانند ما دغدغه آزادی و عدالت و همبستگی دارند و می خواهند مردم ما فراتر از بد و بدتر، گزینه های دیگری نیز پیش رو بیابند.”

سپس پیام شورای هماهنگی پروژه وحدت چپ در شمال آمریکا متشکل از اعضای سازمانهای اتحاد فداییان خلق ایران طرفداران پروژه وحدت، فداییان خلق ایران – اکثریت و کنشگران چپ خوانده شد. در پیام آمده است: “با درود بر آفتابکاران جنگل که در دل شب تیره استبداد نوید بخش روشنایی و پویایی و امید شدند و با احترام به تمامی جانباختگان راه آزادی و عدالت اجتماعی، گرامیداشت این نقطه عطف تاریخی نمود وفاداری به آرمانهای والایی است که ما را به هم پیوند می زنند. مبارزه در راه استقلال، آزادی، صلح، عدالت اجتماعی و سوسیالیسم مبارزه مشترک ماست و امروز در این مقطع تاریخی حساس از حیات سیاسی میهن مان و در شرایط بغرنج داخلی و بین المللی که وظایف خطیری در مقابل همه نیروهای مترقی و آزادی خواه قرار داده است، ضرورت وحدت، همکاری و همراهی ما برای رسیدن به اهداف مشترکمان بیش از همیشه احساس می شود. پراکندگی نیروهای مترقی و دمکرات چپ یکی ازبزرگترین معضلات جنبش ماست. امید که امروز یادآوری شهامت و جانباختگی پیشگامان جنبش فداییان، شهامت پذیرش تنوع نظر برای رسیدن به اهداف مشترکمان را در ما تقویت کند و زمینه ساز مشارکت فعال تر و مؤثر ما در جنبش مردم میهنمان برای احقاق حقوق انسانی شان باشد.”

سپس پیام حزب کمونیست کانادا خوانده شد. در این پیام می خوانیم: “ما ۴۶ سال مبارزه شما را علیه دیکتاتوری و امپریالیسم تحسین می کنیم. با توجه به رویداد های پس از نشستن دونالد ترامپ بر مسند ریاست جمهوری امریکا ضرورت هبستگی نیروهای چپ و کمونیست در مبارزه علیه امپریالیسم و برقراری صلح و سوسیالیسم بیش از پیش احساس می شود.”

سپس پیام شورای هماهنگی کومله در کانادا توسط نماینده کومله خوانده شد. در بخشی از پیام آمده است:

“۴۶ سال از مبارزه قهرمانانه رفقای فدایی می گذرد. انها نوری بودند که در تاریکی درخشیدند. در دوران سیاه پهلوی شجاعانه رزمیدند و توانستند وسیع ترین نیروهای اجتماعی را بخاطر همین از جان گذشتگی ها در فردای انقلاب در کنار خود داشته باشند. در دوران سیاه جمهوری اسلامی ایران٬ چپ و نیروهای سوکولار بیش از گذشته باید در جبهه ای واحد در کنار هم برزمند.”

پیام سازمان حزب توده ایران واحد کانادا نیز توسط نماینده حزب خوانده شد. دراین پیام آمده است: “لطفاً تبریکات صمیمانه سازمان حزب توده ایران در کانادا را به مناسبت چهل و ششمین سالگرد بنیانگذاری جنبش فدائیان خلق ایران پذیرا باشید. در فاصله زمانی نزدیک به نیم قرن پیش جوانان ازخودگذشته ای دست به عمل قهرمانانه ای زدند که پژواک آن بعد از این فاصله زمانی همچنان زنده و پرقدرت است. این نمی تواند به علتی غیر از مطرح کردن نیازهای زمان خود و جامعه ایران در هدفی که در برابر خود گذاشته بودند، یعنی استقلال و رهایی میهن از چنگال امپریالیسم، آزادی از دیکتاتوری رژیم سلطنتی، دمکراسی و عدالت اجتماعی برای ایرانیان و سرانجام سوسیالیسم باشد. ولی تصدیق می فرمائید که بعد از گذشت این زمان نسبتا طولانی هنوز راه به پایان نرسیده و شما رفقای عزیز در ادامه این راه پای می فشارید.”

 سپس نوبت به سخنران دوم برنامه خانم مرضیه شفیع (شمسی) رسید.ر.شمسی به علل و عوامل رشد و گرایش مشی مسلحانه دربین جواناان وروشنفکران درزما ن شاه پرداخت.

مشروح سخنان خانم مرضیۀ شفیع را در لینک زیر بخوانید.

http://www.kar-online.com/node/11856

درانتهای قسمت اول برنامه گروه موزیک سرودهای ماندگار و خاطره انگیز “زندانی ای اوج فریاد”، “یک جنگل ستاره” و “دایهف دایه وقت جنگه!” را به اجرا درآوردند که مورد استقبال حضار قراگرفت.

در قسمت دوم، برنامه با پرسش از رفقا مجید و شمسی ادامه یافت که نامبردگان به سوالات حضار پاسخ دادند.

برنامه با اجرای چند ترانه زیبای سنتی که مورد استقبال حاضرین قرارگرفت به پایان رسید.

تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند, ۱۳۹۵ ۱:۰۲ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

سخن روز

حملۀ تروریستی در مسکو را محکوم می‌کنیم!

روشن است که چنین حمله‌ای نیاز به تیمی حرفه‌ای و سازماندهی و تدارکی نسبتاً طولانی و گسترده دارد. در عین حال، زود است که بتوان تحلیل جامع و روشنی از ابعاد پشت پردۀ این جنایت و اهداف سازمان‌دهندگان آن ارائه داد. هدف از این یادداشت کوتاه نیز  در وهلۀ نخست مکثی است بر قربانیان این حمله و حملاتی از این دست. قربانیانی که تنها سهم‌شان از سازمان‌دهی و تدارک چنین جنایاتی و علل پشت پردۀ آن، هزینه‌ای است که با جان و سلامتی‌شان می‌پردازند.

مطالعه »
یادداشت
تظاهرات آتش بس در آمریکا

شعبده بازی بایدن بر روی جنگ غزه

ممکن است به اشتباه کسی را با تیر زد یا جایی را تصادفی بمباران کرد ولی امکان ندارد که دو میلیون نفر را تصادفی با قحطی و گرسنگی بکشید.
قحطی در غزه قریب الوقوع است و پیامدهای آنی و بلندمدت سلامتی نسلی را به همراه خواهد داشت.

مطالعه »
آخرین مطالب

طرح نور، سرکوب شدید زنان خواهان پوشش اختیاری

اعتراضات علیه حجاب اجباری که بعد از قتل مهسا (ژینا) امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد، سراسر ایران را فراگرفت، با وجود سرکوب، به یک معضل برای حکومت تبدیل شده است. گشت ارشاد نمونه کوچکی از جنگ هر روز حاکمیت با زنان بوده و سرکوب هر روزه زنان در خیابان یعنی اعتراف به تداوم جنبش زن زندگی آزادی.

عمر آشور: چگونه حملات ایران به اسرائیل چشم انداز مناقشه خاورمیانه را بازتعریف کرد!

مقیاس و گستره نیروهای متحد ایران نیز برای اولین بار مشاهده می‌شد. متحدان غیردولتی ایران ‌توانستند حملات را به طور همزمان هماهنگ کنند، از موشک‌های بالستیک دوربرد و متوسط و موشک‌های کروز شلیک شده توسط حوثی‌ها در یمن تا موشک‌های ۱۲۲ میلی‌متری گراد که توسط حزب‌الله در جنوب لبنان پرتاب شد، تا موشکهای پرتاب شده توسط شبه‌نظامیان عراقی.

دیوید هرست: نحوه حمله ایران ضعف اسرائیل را آشکار کرد!

پس از چنین حمله‌ای، تصاویر بصری بد به نظر می‌رسند: اسرائیل به دیگران برای دفاع از خود نیاز دارد و در انتخاب نحوه عکس العمل نیز آزاد نیست. این حمله اگر صورت گیرد باعث می‌شود که حامی اسراییل، ایالات متحده، گزینه‌های سیاسی دیگری را انتخاب کند.

یادمان ۴٩مین سالگرد جانباختگان تپه‌های اوین به‌دست دژخیمان سلطنت پهلوی

یادمان ۴٩مین سالگرد جانباختگان تپه‌های اوین به‌دست دژخیمان سلطنت پهلوی –
جمعه، ٣١ فروردین ١۴٠٣ (١٩ آپریل ٢٠٢۴ میلادی)،
ساعت: ٢١:٣٠ به‌وقت ایران (٢٠ به‌وقت اروپای مرکزی)

نظام مالی جهانی و بازارهای مالی و پولی و ابزار آن

درک و دریافت و آموزش اقتصاد سرمایه داریِ جهان امروز׳ بدون شناخت لایه های پنهان یا کمتر شناخته شده نظام مالی و تجارت جهانی و گردانندگان و سوداگران آن و آشنایی با سویه ها و دگرگونی های شتابنده و یا گام به گام آن شدنی نیست و نیازمند واکاوی سنجشگرانه است׳ که در این بخش کوشش می شود تنها به گونه ای فشرده به آنها اشاره شود.

یادداشت
تظاهرات آتش بس در آمریکا

شعبده بازی بایدن بر روی جنگ غزه

ممکن است به اشتباه کسی را با تیر زد یا جایی را تصادفی بمباران کرد ولی امکان ندارد که دو میلیون نفر را تصادفی با قحطی و گرسنگی بکشید.
قحطی در غزه قریب الوقوع است و پیامدهای آنی و بلندمدت سلامتی نسلی را به همراه خواهد داشت.

مطالعه »
بیانیه ها

افزایش تشنج در منطقه و ادامۀ ماجراجویی‌های دولت‌های اسرائیل و ایران را محکوم می‌کنیم!

سازمان فداییان خلق ایران(اکثریت) یک‌بار دیگر مخالفت اکید خود را با ماجراجویی‌های خطرناک پیش‌آمده از سوی اسرائیل و واکنش متقابل جمهوری اسلامی ایران و ادامۀ حملات نظامی  چه از سوی جمهوری اسلامی و چه از سوی اسرائیل، اعلام و قاطعانه از تلاش‌های دیپلماتیک برای رفع اختلافات منتج به این حوادث حمایت می‌کند. 

مطالعه »
پيام ها

از قطعنامۀ شورای امنیت سازمان ملل و برقراری آتش‌بس فوری و پایدار در غزّه حمایت می‌کنیم!

ما فداییان خلق ایران از نخستین روز آغاز جنگ ضمن محکوم کردن و غیرقابل توجیه خواندن عملیات مسلحانه و نظامی علیه مردم بی‌دفاع غیرنظامی، همراه و هم‌صدا با آزادی‌خواهان جهان خواهان آتش‌بس فوری و تأمین حقوق حقّهٔ مردم فلسطین شدیم. با این رویکرد ما مهار مقاومت آمریکا و تصویب قطعنامهٔ شورای امنیت را یک پیروزی بزرگ برای مردم بی‌گناه غزّه و فلسطین و تمامی آزادی‌خواهان جهان می‌دانیم.

مطالعه »
بیانیه ها

افزایش تشنج در منطقه و ادامۀ ماجراجویی‌های دولت‌های اسرائیل و ایران را محکوم می‌کنیم!

سازمان فداییان خلق ایران(اکثریت) یک‌بار دیگر مخالفت اکید خود را با ماجراجویی‌های خطرناک پیش‌آمده از سوی اسرائیل و واکنش متقابل جمهوری اسلامی ایران و ادامۀ حملات نظامی  چه از سوی جمهوری اسلامی و چه از سوی اسرائیل، اعلام و قاطعانه از تلاش‌های دیپلماتیک برای رفع اختلافات منتج به این حوادث حمایت می‌کند. 

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

طرح نور، سرکوب شدید زنان خواهان پوشش اختیاری

عمر آشور: چگونه حملات ایران به اسرائیل چشم انداز مناقشه خاورمیانه را بازتعریف کرد!

دیوید هرست: نحوه حمله ایران ضعف اسرائیل را آشکار کرد!

یادمان ۴٩مین سالگرد جانباختگان تپه‌های اوین به‌دست دژخیمان سلطنت پهلوی

نظام مالی جهانی و بازارهای مالی و پولی و ابزار آن

اینترسپت: گزارش نظامی درگیری ایران-اسراییل!