شنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۴:۵۳

شنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۴:۵۳

توصیه قناعت ادیان و کاهش رنج طبقاتی – نبرد بودا در دو جبهه

در بعضی از دانشنامه های چپ دو اشاره به بودا و بودیسم میشود. یکی اینکه آنرا جنبشی اصلاحگرایانه در مقابل اشرافیت دین برهمنی میدانند که دارای صفات ترقی خواهانه و خلقی است. دوم اینکه آن آموزشی دینی اخلاقی است که به زندگی مادی این جهانی جواب نفی میدهد و می خواهد که نجات از پرواز و سفر روح را سبب شود.

 

در بعضی از دانشنامه های چپ دو اشاره به بودا و بودیسم میشود. یکی اینکه آنرا جنبشی اصلاحگرایانه در مقابل اشرافیت دین برهمنی میدانند که دارای صفات ترقی خواهانه و خلقی است. دوم اینکه آن آموزشی دینی اخلاقی است که به زندگی مادی این جهانی جواب نفی میدهد و می خواهد که نجات از پرواز و سفر روح را سبب شود.

بودا در زبان سانسکریت شبه قاره هند یعنی منور، برخاسته ، بیدار، و کسیکه قصد رسیدن به نیروانا را دارد، چون در آنجا دیگر اجباری به تولد مجدد نیست و انسان از رنج دنیا و آخرت راحت میشود.

در باره تاریخ آن اشاره میشود که هزار سال پیش از ظهور بودا، اقوام آریایی وارد شبه قاره هند شدند و نژاد هندوآریایی را تشکیل دادند. زمانیکه کنفسیوس در چین مشغول رسالت بود، بودا در سال ۵۶۰ پیش از میلاد در ۱۶۰ کیلومتری شمال شهر بنارس در جنوب کوههای هیمالیا بدنیا آمد و در سال ۴۸۰ پیش از میلاد در گذشت.

در شبه قاره هند بتدریج اقوام هندوآریایی به تشکیل هرمهای قدرت روی بومیان هند پرداختند. نام کامل بودا، سیدهارتا گاوتاها است که از یک خانواده مرفه اشرافی برخاسته بود. او در سن ۲۹ سالگی به امید دریافت اعلان وحی به کوه و دشت زد تا در تنهایی به عرفان برسد و سپس نجات یابد. او حدود ۴۰ سال به سفر و موعظه در میان مردم پرداخت و سپس مدرسه ای برای طلاب بودیسم بنا نمود.

از او شخصا نوشته و اثری بجای نمانده. آموزشهای شفاهی او را بعدا شاگردانش گردآوری کرده و به صورت کتاب و نوشته منشر نمودند. در مرکز آموزشهای بودا چهار حقیقت یا دستور وجود دارد – زندگی رنج است – دلیل رنج و نادنی، حرص و طمع است، یعنی غیبت و نبود شناخت – انسان میتواند از رنج جهان فرار کند و خود را نجات دهد – راه نجات از رنج، دارای ۸ راه فرعی دیگر است.

در نظر بودا، رنج تنها یک احساس منفی نیست بلکه نتیجه فاجعه گذر هستی است. عطش و علاقه جنسی، قوی ترین و زشت ترین حرص و لذت جویی هستند. باید بر این حرص و عطش حتما غالب شد. در لحظه و نقطه نیروانا، انسان به اوج رضایت و قناعت و بی عطشی میرسد. کسانیکه به نیروانا نرسند، بعد از مرگ، دوباره زاده میشوند و باز هم قربانی درد و رنج این جهانی میگردند.

هدف بودا کوشش در راه نجات انسان هندی از درد و رنج بود. او فردگرایی و تاکید روی آزادی های شخصی را، خلاف جوامع غربی، دلیل اسارت بیشتر انسان شرقی میدانست. آموزش های آغازین بودا، دگم و دین نبودند بلکه شباهت فلسفی داشتند. او منکر خدای خالق است چون در نظر او هر کس باید راه خود را بدون کمک روحانیون و مقدسین پیدا کند. سپس انسان بر ترس و تنفر و حرص غالب میشود.

بودا هیچگاه ادعا نکرد که فرستاده خداست و از زبان او حرف میزند. او در فکر کردار و رفتار مردم بود و نه در فکر خدا و متافیزیک آنان. وی میگفت که در فرهنگ مردم، خدایان گوناگون وجود دارند ولی آنان کمکی به مردم نمی کنند و دخالتی در مرگ و زندگی آنان ندارند. او خطاب به شاگردان و پیروانش میگفت که امید و انتظار به خدا نداشته و خودتان را باید خود نجات دهید.

بودا میگفت که هیچ تصوری از خدا و باوری به آن ندارد. با این وجود بعد از مرگ بودا، مردم او را خدای خود نمودند. بودیسم از آن زمان تبدیل به دینی جزم گرا شد. در نظر بودا سعادت در قناعت است و نه در حرص گرد آوری مادیات زندگی. سعادت نه در این جهان و نه در آن جهان ممکن است بلکه فقط امکان صلح و آرامش وجود دارد.

در نظر بودا روح ابدی وجود ندارد و بعد از مرگ، هستی انسان به پایان نمیرسد بلکه بصورت عناصر دیگری در می آید. عبادت و ورزشهای عرفانی و تمرکز فکر و خودسازی، نقش مهمی برای آزادی شخصی دارند. بودا مدعی پرواز روح نیست. او از دایره گردش خلقت میگوید که شامل تولد، مرگ، و تولد دوباره است.

بودا خلاف دین برهمنی هند، سیستم کاستی جامعه طبقاتی را نفی میکرد و میگفت هر کس بدون وابستگی کاستی اش میتواند به بهشت نیروانا برسد. بودیسم در فلسفه اروپایی از طریق شوپنهاور و اریش فروم وارد فرهنگ غرب گردید.

بودیسم در سال ۱۲۰۰ میلادی گرچه در هند منحل شد ولی در کشورهایی مانند چین، سیلان، هند علیا، کره، ژاپن، تبت و مغولستان رونق یافت. بودیسم از هند به نقاط دیگر آسیا اشاعه یافت. امروزه حدود ۵۰۰ میلیون نفر در برمه، تایلند، چین و سیلان زندگی میکنند. هواداران بودا در ژاپن، سن بودیسم نام دارند.

امروزه در هند، هندوئیسم سنت برهمنی را دنبال میکند. در هند، نپال و بنگلادش پیروان آن به ۸۰۰ میلیون نفر میرسند. با اشاعه بودیسم، تصاویر بودا انگیزه اصلی هنر مذهبی در شرق آسیا شد. از جمله آثار منتسب به بودا دو کتاب ” چنین گفت آن متعالی ” و ” سخنان بودا ” هستند.

 نصرت شاد

Buddha 560- 480 

تماس: 

Nushad@web.de

تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد, ۱۳۹۳ ۱:۴۰ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

سخن روز

انتخابات! کدام انتخابات؟

با عنایت به این وضع و شرایط عملا موجود آنچه در ایران برگزار میشود فاقد حداقل شرایط برای شناخته شدن بعنوان یک انتخابات است. با تمام محدودیت ها و کنترل های نظام امنیتی و سیاسی انتخابی در کار نیست و دقیقا با استعاره از آقای خمینی « در این رژیم آزادی های فردی پایمال و انتخابات واقعی و مطبوعات و احزاب از میان برده شده اند.

مطالعه »
یادداشت

جنگ دارد همچنان همگانی می شود!

این تصاویر شنیع,  چه بازمانده از جنگ و چه بازمانده از دنیای سهمگین سیاستمداران زندانبان !, ما را هم به اشکال مختلف در گیر و تماشاگر چنین صحنه هایی می نماید. یعنی کشتن و یا اعدام شهروندان، به امری معمولی و سرگرم کننده بدل می شود و در روزمرگی جامعه کم کم جا باز می کند.

مطالعه »
آخرین مطالب

جنگ دارد همچنان همگانی می شود!

این تصاویر شنیع,  چه بازمانده از جنگ و چه بازمانده از دنیای سهمگین سیاستمداران زندانبان !, ما را هم به اشکال مختلف در گیر و تماشاگر چنین صحنه هایی می نماید. یعنی کشتن و یا اعدام شهروندان، به امری معمولی و سرگرم کننده بدل می شود و در روزمرگی جامعه کم کم جا باز می کند.

دفاع از تحریم انتخابات از منظر جمهوری خواهی

تحریم انفعال نیست بلکه یک خواست اخلاقی و سیاسی است و یک حرکت مدنی برای دفاع از حق مشروع خویش است. در شرایطی که رژِیم بیش از ۸۰ در صد از جامعه ناراضی را از حق انتخاب شدن و انتخاب کردن محرم کرده است….

مرگِ سیاه

و تنها کسی که نمی خواست بداند،
که زندگی جاری است،
دستانی بود که اسلحه بر دست،
جز تداوم خویش را نمی پائید.

آخرین «انتخابات»؟ آغازدوران پساخامنه‌ای، میراث خامنه‌ای برای جانشین‌ خود چه خواهد بود؟

حساسیت این انتخابات چنان است که نه فقط به معنی شروع دوره‌ پساخامنه‌ای دانست، بلکه می توان آن را از جهتی با توجه به رسیدن نظام به‌ سنگر پایانی خود به‌ عنوان شام آخر و چه بسا سلطان‌ آخر سلسه ولایت فقیه دانست.

یک قتل سهوی: گزارشی داستانی از ماجرایی بسیار واقعی

نام الیاس و خبر قتل‌اش چند روز بعد از مرگ او در یکی دو روزنامه علنی شد. نباید صدایش را در می‌آوردند، راننده از خودی‌های نظام بود. او را به راحتی کشتند؛ مثل خیلی از دخترها و پسرهایی که در خیابان فریاد می‌زدند: زن، زندگی، آزادی….

یادداشت

جنگ دارد همچنان همگانی می شود!

این تصاویر شنیع,  چه بازمانده از جنگ و چه بازمانده از دنیای سهمگین سیاستمداران زندانبان !, ما را هم به اشکال مختلف در گیر و تماشاگر چنین صحنه هایی می نماید. یعنی کشتن و یا اعدام شهروندان، به امری معمولی و سرگرم کننده بدل می شود و در روزمرگی جامعه کم کم جا باز می کند.

مطالعه »
بیانیه ها

پاس‌داشت زبان مادری، غنابخش تنوع و تکثر زبانی و فرهنگی است!

سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) با باور عمیق به مبانی حقوق بشر و قائم به ذات بودن این حقوق و با توجه به جایگاه تعیین‌کنندهٔ زبان مادری در هستی هر یک از آحاد بشر، تأمین و تضمین و تحقّق حق قانونی هر ایرانی در دست‌رسی و قوام ودوام بخشیدن به زبان مادری خود را از حقوق بنیادین بشر می‌داند و همۀ نیروهای میهن‌دوست و ترقی‌خواه کشور را به حمایت فعال از حق آموزش زبان مادری و حفظ و زنده‌داشت این میراث گران‌قدر ایرانی فرامی‌خواند.

مطالعه »
پيام ها

باید یکی شویم و قلب‌مان را سرود و پرچم‌مان سازیم تا بهاران خجسته به ارمغان به میهن‌مان فراز آید!

کرامت و خسرو دو جوان روشنفکر انسان‌دوست چپ بودند و غم مردم فقرزدهٔ میهن و جهان به دل داشتند. آنان شیفتۀ جنبش فداییان خلق بودند. خسرو گلسرخی در وصیت‌نامه‌اش می‌نویسد: «من یک فدایی خلق ایران هستم و شناسنامه من جز  عشق به مردم چیز دیگری نیست … شما آقایان فاشیست‌ها که فرزندان خلق ایران را بدون هیج مدرکی به قتل‌گاه میفرستید، ایمان داشته باشید که خلق محروم ایران، انتقام خون فرزندان خود را خواهد گرفت». تاثیر ایستادگی جانانه آنان در برابر نظام حاکم و پشتیبانان جهانی آن موجی از شور و ایمان در جنبش فداییان پدید آورد

مطالعه »
بیانیه ها

پاس‌داشت زبان مادری، غنابخش تنوع و تکثر زبانی و فرهنگی است!

سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) با باور عمیق به مبانی حقوق بشر و قائم به ذات بودن این حقوق و با توجه به جایگاه تعیین‌کنندهٔ زبان مادری در هستی هر یک از آحاد بشر، تأمین و تضمین و تحقّق حق قانونی هر ایرانی در دست‌رسی و قوام ودوام بخشیدن به زبان مادری خود را از حقوق بنیادین بشر می‌داند و همۀ نیروهای میهن‌دوست و ترقی‌خواه کشور را به حمایت فعال از حق آموزش زبان مادری و حفظ و زنده‌داشت این میراث گران‌قدر ایرانی فرامی‌خواند.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

جنگ دارد همچنان همگانی می شود!

دفاع از تحریم انتخابات از منظر جمهوری خواهی

مرگِ سیاه

آخرین «انتخابات»؟ آغازدوران پساخامنه‌ای، میراث خامنه‌ای برای جانشین‌ خود چه خواهد بود؟

یک قتل سهوی: گزارشی داستانی از ماجرایی بسیار واقعی

مصاحبه با رفیق فرخ نعمت‌پور در مورد انتخابات مجلس و خبرگان ١۴٠٢