سامانه اینترنتی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)

GOL-768x768-1

۲۸ خرداد, ۱۴۰۵ ۱۱:۵۰

پنجشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۵ - ۱۱:۵۰

جشن ۴۰ سالگی تحقق رویایی ۳۰ ساله

من در تمام مدتی که در سالن گرد 40 سال گذر از رنج ها بر چهره چریک های 60 ساله، حالا کمی بیشتر یا کم تر، اندازه می زدم به دهسال بعد فکر می کردم. مطمئن بودم که 50 سالگی جنبش فدایی باز هم هزاران کس از ما هنوز زنده است و باز هم کارنامه نیم قرن تلاش ما را گرامی می دارد. اما در پایانه این دقایقِ خوشِ همگرایی این حقيقت بس تلخ را هم ببینیم که چگونه ما داریم به آخر خط میرسیم بی آنکه با نسل بعد چنان پیوند یافته باشیم که با رسیدن ما به آخر خط جنبش فدایی به آخر خط نرسد.

Getting your Trinity Audio player ready...

روز شنبه ۲۹ بهمن ماه (۱۹ فوریه) مراسم بزرگداشت ۴۰ سالگی جنبش فدایی شهر کلن برگزار شد. من هم با صبا و بهمن رفته بودیم. تقربیا هر سال رفته ایم. فرصت یگانه ایست برای دیدار یاران دیرین. امسال جشن حال و هوای دیگری داشت. تو گویی جشن آشتی کنان اقلیت و اکثریت بود. آخر چند سالی است که طیف های مختلف جنبش فدایی که در نخستین سال های پس از انقلاب منشعب شده بودند، اکثریت شان دارند از نو همدیگر را پیدا می کنند. بیشتر گرایش های غیر از اکثریت، در سازمان اتحاد فدائیان گرد آمده اند. جشن امسال مشترکا توسط دو سازمان اکثریت و اتحاد فدائیان برگزار شد. قدیم ترین یادگاران جنبش فدایی، از جمله میهن جزنی سخن رانی داشت. او با بابک جزنی، فرزند بزرگ بیژن، که حالا نزدیک به ۵۰ سال دارد و صاحب نوه شده، به جشن آمده بود. من بابک را از وقتی ۱۰ ، ۱۲ ساله بود، از پشت میله های زندان قصر به بعد دیگر ندیده بودم. دست همه دست اندرکاران جشن درد نکند. یکی از بهترین لحظه های تمام تاریخ فدایی بود. خیلی دلم می خواست که چهل سالگی یک نقطه عطف در حیات جنبش فدایی باشد و چنین شد. مهم ترین وجه بار تاریخی روز ۲۹ بهمن ماه ۸۹ گرد هم آمدن همه ی پاره های جنبش فدایی بود. به جز “پیرو برنامه هویت”، (مهدی سامع)، “چریک های فدایی خلق” (اشرف دهقانی) و “هسته اقلیت” توکل، بقیه همه در روند نزدیکی با هم هستند. جالب است که این روند نزدیکی زیاد به تصمیم رهبری سازمان بستگی ندارد. اعضای جنبش الان چند سالی است که به طور طبیعی و نه با “دستور از بالا” مرزها را برداشته و با هم پیوند یافته اند. طی ۲۰ ساله اخیر همه نیروهای سرکوب شده به جز فدائیان خلق، همه راه واگرایی پیموده اند. حفظ شدن یک پارچگی اکثریت در کنگره اول نخستین نشانه تولد ظرفیتی واقعا استثنایی و نامعمول در حیات سیاسی کشور ما بود. اتفاقی افتاد که خیلی ها انتظارش را نداشتند. حالا که بیش از بیست سال از آن روز گذشته، درستی و اهمیت تاریخی آن انتخاب و مسیری که سازمان اکثریت گزید، بیش از بیش آشکار شده است. این حقیقت که آن انتخاب و آن مسیر منحصر به سازمان اکثریت نبود. بخش بزرگی از همه بخش های دیگر جنبش فدایی نیز عینا همین مسیر را طی کردند. سازمان اتحاد فدائیان خلق ایران نیز همان روندی را پشت سر گذاشته که سازمان اکثریت. نکته قابل توجه دقت و حساسیت مسوولین دو سازمان در انتخاب نوع نگاه به وضعیت سیاسی بود. قطع نامه ای خوانده شد که کلمات آن به دقت طوری انتخاب شده بود که علیه هیچ گرایشی نباشد و همه گرایش ها فعالیت و خواست های خود را در آن بیان یافته بیابند. شعارها هم به نظرم کاملا معنادار و هوشمندانه بود. جشن روز شنبه به همه فعالین و دوستداران چپ در ایران امید داد که آن نیرویی که باید چپ را متحد کند در حال شکل گیری است. همین چند صد نفر که زیر این سقف جمع شده اند به اضافه آنان که می خواستند بیایند اما امکان نیافتند ستون هایی هستند که حیات چپ ایران را تضمین و تداوم می بخشند. کاری همگی ما برای چهل سالگی کردیم واقعا به شکفته شدن این امید کمک کرد. دست همه این امیدکاران در جسم و جان فعالین چپ درد نکند. ایکاش پیام هایی هم از مادران و همسران شهدای بخش های مختلف جنبش فدایی در جشن اعلام می شد. ایکاش عکس بزرگ سمبل های مقاومت اقلیت و اکثریت، مثلا انوش و سعید سلطان پور را در دو سمت پانل می گذاشتیم. تلفیق کمی از درون نگری و برون نگری عرضه شد. ایکاش یکی از دهها ویدئو کلیپی که با صدای آفتاب کاران و از صحنه های قبل و بعد از انتخابات ۸۸ درست شده و با روز ۲۵ بهمن تمام می شود نیز نمایش داده میشد. حالا هم پیشنهاد اگر امکانات اجازه داد خیلی خوب است که یک کلیپ قشنگ ده دقیقه ای به مناسبت جشن چهل سالگی درست شود و برخی از این نقایص کاملا رفع شدنی را که مطرح را هم در آن رفع کنیم و هم روی سایت های دو سازمان بگذاریم و هم روی یوتیوب. زحمت شام و سحر شکر که ضایع نگشت. حالا دیگر همه می دانند که تجربه نسل فدایی گوهری یک دانه است… بی بدیل است و برای نسل های بعد میراثی چنان غنی است که هیچ هموزن ندارد. من در تمام مدتی که در سالن گرد ۴۰ سال گذر از رنج ها بر چهره چریک های ۶۰ ساله، حالا کمی بیشتر یا کم تر، اندازه می زدم به دهسال بعد فکر می کردم. مطمئن بودم که ۵۰ سالگی جنبش فدایی باز هم هزاران کس از ما هنوز زنده است و باز هم کارنامه نیم قرن تلاش ما را گرامی می دارد. اما در پایانه این دقایقِ خوشِ همگرایی این حقیقت بس تلخ را هم ببینیم که چگونه ما داریم به آخر خط میرسیم بی آنکه با نسل بعد چنان پیوند یافته باشیم که با رسیدن ما به آخر خط جنبش فدایی به آخر خط نرسد. همان جا در جشن این درد را با شماری از عزیزان تقسیم کردیم و عهد بستیم که هر چه قدرت ذهنی و تجربی در چنته داریم برای شکستن این بن بست به کار بندیم. به شوخی گفتم درمان و جبران این جدائی نسل ها قطعا دشوارتر از درمان و جبران جدایی فعالین نسل ما از “توده” نیست. فداکاری هایی که نخستین فدائیان عرضه کردند آن بن بست را شکست. حالا در گردنه ۴۰ سالگی تا ۵۰ سالگی مسوولیت خطیر بن بست شکنی دیگری بر عهده ما افتاده است. برای همه یاران فدایی موفقیت در یافتن زمینه های مساعد برای کار کردن با نسل بعدی را با تمام وجود آرزو می کنم. فرخ نگهدار – لندن – جمعه ۲۹ بهمن ماه ۱۳۸۹ ایمیل۱ Farrokh1946@gmail.com فیس بوک Farrokh Negahdar تویتر Farrokh1946 اسکایپ Farrokh1945 وب سایت http://www.negahdar.net ایمیل۲ info@negahdar.net

تاریخ انتشار : ۳ اسفند, ۱۳۸۹ ۷:۲۴ ب٫ظ

آخرین نوشته‌ها:

لینک کوتاه

نظرات

Comments are closed.

به مناسبت سالگرد تجاوز نظامی امریکا-اسراییل به ایران در جنگ ۱۲ روزه

هیئت سیاسی- اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت): بدون اصلاحات ساختاری در نهادهای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و بدون توانمندسازی جامعه مدنی، تقویت انسجام ملی ممکن نخواهد بود؛ آن هم در جهانی که معادلات قدرت، امنیت و توسعه با شتابی بی‌سابقه در حال تغییر است. در چنین شرایطی، راه دیگری برای بقا نیست

ادامه »

ایران در آستانه فروپاشی: اعتراضات، عدم حقانیت حاکمان و بن‌بست‌های پیش‌رو…

شورای سردبیری کار: تجربه تمامی طول دوران حیات حکومت اسلامی نشان می‌دهد که هر موج سرکوب، به‌جای تثبیت پایدار نظام، پایگاه اجتماعی نظام را کوچک‌تر می‌کند، شمار بیشتری از شهروندان را به صف مخالفان می‌راند و پس از مدتی، اعتراضات گسترده‌تری دوباره سر برمی‌آورد. این بار اما فشار از پایین با خطر تشدید تنش در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی نیز هم‌زمان شده است. در چنین فضایی، اسرائیل ـ با سابقه حملات تحریک آمیز و تلاش مستمر برای تضعیف جمهوری اسلامی ـ ممکن است اعتراضات داخلی را فرصتی برای ازسرگیری حملات علیه ایران تلقی کند. این هم‌زمانی نارضایتی داخلی و تهدید خارجی، معادله‌ای بسیار خطرناک برای کشور ما ایجاد کرده است.

مطالعه »

از سفره تا سرپناه؛ چگونه تورم کالاها و بحران مسکن فشار بر زحمتکشان را تشدید کرده‌اند؟

شهناز قراگزلو: هزینه این بحران برای همه یکسان نیست. همانند بسیاری از دوره‌های بی‌ثباتی اقتصادی، بیشترین فشار بر دوش کسانی قرار گرفته که کمترین حاشیه امنیت مالی را دارند. کارگران، بازنشستگان حداقل‌بگیر، زنان سرپرست خانوار و خانواده‌هایی که فاقد پس‌انداز و دارایی‌اند، نخستین قربانیان تورم سه‌رقمی کالاها محسوب می‌شوند.

مطالعه »

گل به‌خودی فیفا در دادن میزبانی جام جهانی به آمریکا و کانادا و نادیده گرفتن تبعیض نسبت به تیم های شرکت کننده…

گودرز اقتداری: تیم ملی همانگونه که در جام جهانی ۲۰۲۲ در قطر هم هدف تظاهرات مخالفین جمهوری اسلامی قرار گرفت در این بازیها نیز با تقابل مخالفین جمهوری اسلامی بویژه طرفداران سلطنت روبرو خواهذ بود. پیش بینی ها اما انست که این بار شاید بخاطر میزبانی در امریکا و کانادا که هر دو میزبان صد ها هزار ایرانی متمایل به رضا پهلوی هستند، امکان در گیری های بیشتر محتمل‌تر است…. در دیدگاه ما اما تیم ملی تیم تمام مردم ایران است و در این شرایط که کشور هدف حملات و خسارات بی‌بدیل در تاریخ معاصر خود بوده است پیروزی تیم ملی و حمایت عمومی هم‌وطنان برای ایجاد اتحاد و هم‌بستگی ملی بیش لز پیش ضروری و مورد انتظار است. ما مانند همه هنرمندان و روشنفکران میهن تحت ستم‌مان ورزش‌کارانی که با پرچم ایران در هر میدانی مبارزه میکنند را نیز فرزند ایران و از ان خود میدانیم و پیروزی هایشان را در میدان‌های جهانی ارج می‌گذاریم.

مطالعه »
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

بیانیه حزب دمکراتیک مردم ایران: توافق میان ایران و آمریکا، گشایشی در چشم انداز خروج ایران از بن بست

تنگۀ هرمز تنها باید گذرگاه صلح باشد!

از سفره تا سرپناه؛ چگونه تورم کالاها و بحران مسکن فشار بر زحمتکشان را تشدید کرده‌اند؟

جنگ، آزمون واقعی چپ ایران بود

بازتولید خشونت و رویکرد حذفی در سپهر سیاسی ایران

بیانیه حزب اتحاد ملت در استقبال از تفاهم و پایان جنگ: توفیق در میدان، مسئولیت در حکمرانی