جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۹

جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۹

یارانه بهانه است!

در اکثر کشورهای پیشرفته در حالی که توازن نسبی میان درآمد و هزینههای زندگی و جود دارد و نرخ تورم نیز در مقایسه با ایران بسیار پایین است، هنوز بسیاری از یارانه ها را صلاح نمی بینند حذف کنند. در ایران قبل از حذف و حتا تعدیل یارانهها باید اقدامات متعددی اتخاذ شوند، وگرنه در جامعهای که حتی با وجود پرداخت یارانه مردمش این چنین در فقر و دست تنگی بسر می برند ... معلوم است که با حذف یارانه وضعش از این که هست بدتر خواهد شد.

لایحه هدفمند کردن یارانهها که بنا بگفته علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی با اکثریت بالای نمایندگان کلیات آن در مجلس به تصویب رسید، تنها اندک زمانی پس از تصویب به موضوع کشمکش تازهای میان مجلس و دولت کودتا تبدیل شد. کار این کشمکش به هنگام بحث بر سر کنترل صد و ده هزار میلیارد ریال سرمایهای که بواسطه اجرای این طرح قرار است حاصل شود، میان رییس دولت کودتا و مجلس، آن چنان بالا گرفت که احمدی نژاد مجلس را تهدید به پس گرفتن لایحه مصوب مجلس نمود.

مجلس، که برغم هشدار کارشناسان و مخالفتهای فراوان گروه های اجتماعی مختلف مخالف این لایحه، سر انجام کلیات طرح ماجراجویانه و ضد اجتماعی “هدفمند کردن یارانهها” را به تصویب رساند و اکنون مواد بسیاری از آن را نیز به تصویب رسانده است، بدلیل حیف و میل شدن بیحساب و کتاب صدها میلیارد دلار از درآمدهای نفتی در دورۀ قبلی ریاست جمهوری احمدی نژاد و به دلیل آشنایی با سابقه و رفتار احمدی نژاد و ضعف و ناتوانی مدیریتی او، با سپردن اختیار هزینه کردن سرمایهای که در اثر اجرای این لایحه آزاد می شود، به دولت مخالفت نموده و مایل بود آن را در برنامه بودجه بگنجاند، تا بدین وسیله بر هزینه کردن آن نظارت داشته باشد. اما احمدی نژاد به شدت با این امر مخالفت ورزید و مصمم بود این اختیار را از آن خود کند. برای رسیدن به این منظور هم علاوه بر تهدید مجلس به پس گرفتن طرح خود، مثل همیشه از رهبر نیز تقاضای حمایت کرد.

چنان که محتمل می نمود، سرانجام مجلس به خواست احمدی نژاد تمکین کرد و امروز، یکشنبه ۱۷ آبان، اعلام شد که مجلس بخشهای دیگری از لایحه را تصویب کرده و به دولت اجازه داده است تا تمامی درآمدهای ناشی از افزایش قیمتها را با اختیار خودش هزینه کند.

البته این کشمکش اهمیت و تاثیر چشمگیری در نتییجه و پیامدهای ناگوار حذف عملی یارانهها بر معیشت و سطح و استاندارد زندگی حدود پنجاه میلیون نفر ایرانی که زیر عنوان فریبکارانه “هدفمند کردن یارانه ها” انجام می شود، نخواهد داشت. علی لاریجانی رییس مجلس که خود به این لایحه رای داده است اذعان کرده است که اجرای این لایحه فی النفسه شصت درصد تورم ایجاد خواهد کرد. وی همچنین اظهار داشته است که با پرداخت یارانه نقدی به میزان صد و ده هزار تومان ماهیانه مخالف است، زیرا در اثر آن بیست درصد دیگر بر تورم افزۆده خواهد شد. احمد توکلی یکی دیگر ازمحافظه کاران با نفوذ مجلس نیز از منتقدین اصلی لایحه دولت است. کمیسیون اقتصادی مجلس نیز پیش بینی کرده است که عملی کردن این طرح ده تا پانزده درصد تورم ایجاد خواهد کرد. مسعود میر کاظمی وزیر نفت نیز اذعان کرده است که تنها حذف یارانه بنزین ده تا یازده در صد هزینه های دولت را بالا خواهد برد.

کارشناسان می گویند علاوه بر اقشار پر شمار کم در آمد که در اثر اجرای این طرح بیش از پیش به کام فقر فرو خواهند رفت، بخش صنعت و کشاورزی نیز که بدلایلی مانند واردات بی رویه کالا، فرسودگی ماشین آلات، کمبود نقدینگی، نرخ پایین تعرفهها، بی ثباتی سیاسی و اجتماعی و موارد دیگر از این رهگذر آسیبهای نابود کننده خواهند دید، و محصولات استراتژیکی مانند گندم، برنج، شکر و غلات تاب مقاومت در برابر محصولات خارجی را از دست خواهند داد. بعنوان نمونه بخش صنعت در ایران با اینکه شانزده درصد کل یارانه ها را هم اکنون بخود اختصاص داده است، تنها نوزده درصد از تولید ناخالص ملی را تشکیل می دهد. در چنین حالتی گمانه زنی بر سر آینده این بخش تولید پس از حذف یارانه ها چندان دشوار نیست.

بر خلاف آنچه طرفداران حذف یارانهها و مدعیان هدفمند کردن یارانهها ادعا می کنند و علیرغم جنجالهای فریبکارانه حکومت کودتا مبنی بر این که آنها گویا قصد توضیح عادلانه در آمدها و بهبود شرایط تولید و افزایش رفاه را از این طریق دنبال می کنند، اما نه سابقه عملکرد آنها در گذشته و نه رفتاری که آنها با کارگران و اقشار تهیدست و حتی با طبقه متوسط جامعه و با تولید و اقتصاد مولد ملی داشته و دارند، نیات واقعی آنها آنچه که ادعا می کنند، نیست. هدف اصلی آنها تامین بخشی از کسری بزرگ بودجه، از طریق دزدیدن نان از سفره مردم فقیر و تامین مخارج سرسام آور هزینهای نظامی امنیتی کودتاچیان حاکم است. چگونه می توان باور داشت دولتی که حقوق کارگران را پرداخت نمی کند، حقوق کار را از میان برمی دارد، سندیکاهای کارگری را تعطیل و رهبران آنها را به زندان می اندازد، حقوق سالانه کارگران را سه مرتبه زیر خط فقر تعیین می کند، حق اعتراض و اعتصاب در مقابل استثمار و ظلم را از کارگر و معلم می گیرد، بیمهها و خدمات اجتماعی را محدود و یا از میان برمی دارد، بیکاری و فقر را توسعه می دهد، موسسات تولیدی و صنعت و کشاورزی را با سیاستهای خود نابود می کند، جانبدار عدالت و توزیع عادلانه در آمدهای ملی است؟ و باز هم اگر نیت عدالت است، پس چرا رییس مجلس و حامی دولت کودتا با پرداخت یارانه ای که ادعا می شود قرار است بیعدالتی را کاهش دهد، مخالفت می ورزد؟ چرا در حالی که حقوق کارگران بنا بر آمار و ارقام دولتی یک سوم خط مطلق فقر است و تورم رسمی بالای بیست درصد، در ماده سیزده این طرح تصویب می کنید که “کلیه مفاد قانونی، افزایش دستمزد کارکنان و از زمان اجرای قانون، حذف یارانههای سوخت موقوف الاجرا خواهد شد”؟ در بهترین حالت در صورت عملیاتی شدن این طرح، قرار است ماهانه به هر خانواده عضو دهکهای پایین جامعه مبلغ صده و ده هزار تومان یارانه نقدی داده شود. در عوض مزدی دیگر اضافه نشود: سوخت، نان، مسکن و سایر هزینه های زندگی، حتا اگر مبنا را هشتاد درصد افزایش پیش بینی رییس مجلس در نظر بگیریم، افزایش یابند.

چند ملیون دیگر بعد از اجرای این طرح بیکار خواهند شد؟ چند کارخانه و مزرعه دیگر به سرنوشت نیشکر هفت تپه، فولاد اهواز نساجی مازندران و کردستان و … دچار خواهند شد؟ کدام یک از این کارها بسود عدالت یا به مصلحت جامعه است؟

در کدام کشور صنعتی پیشرفته و غیرصنعتی و در حال توسعه این چنین بدون این که تمهیدات لازم در نظر گرفته شده باشد، سوبسیدها را حذف کرده و نتایچ مطلوب بدست آوردهاند؟ درست است که نحوه اختصاص یارانه می تواند در جهت توزیع عادلانهتر درآمدها و کاهش فاصله طبقاتی در جامعه موثر باشد، و بازهم درست است که یارانه وسیله است و نه هدف، اما برای توزیع عادلانهتر ثروت راهکارهای دیگری هم وجود دارند. تعیین دستمزد و دستمزد اجتماعی مناسب، ارایه خدمات درمانی و رفاهی رایگان و ارزان، آموزش عمومی رایگان، فراهم کردن امکان مشارکت عمومی، از همه اینها مهمتر پذیرش حق تشکل اعتصاب و اعتراض برا تامین و حفظ منافع گروههای مختلف اجتماعی بخصوص کارگران و اقشار زحمتکش با مشارکت خود آنها. اگر حکومت واقعا در طلب عدالت اجتماعی و اقتصادی است باید بداند که بغیر از یارانه راههای دیگری نیز برای تحقق عدالت وجو دارند. در اکثر کشورهای پیشرفته در حالی که توازن نسبی میان درآمد و هزینههای زندگی و جود دارد، ونرخ تورم نیز در مقایسه با ایران بسیار پایین است، هنوز بسیاری از یارانه ها را صلاح نمی بینند حذف کنند. در ایران قبل از حذف و حتا تعدیل یارانهها باید اقدامات متعددی اتخاذ شوند، وگرنه در جامعهای که حتی با وجود پرداخت یارانه مردمش این چنین در فقر و دست تنگی بسر می برد و اقتصادش ویران و متروکه شده، معلوم است که با حذف یارانه وضعش از این که هست بدتر خواهد شد.

یارانه بهانه است. با حذف آن در شرایط کنونی هیچ یک از مشکلات و معضلات جامعه ما درمان نخواهند شد. مشکلات و معضلات کنونی نتیجه سیاستهاو کارکرد حکومت و تناقضات سیستم کج و معوج حاکم هستند. بنابراین تا این عوامل تغیر نکند شرایط روز بروز بدتر خواهد شد، با توجه به اینکه بیش از پنجاه میلیون ایرانی و صنعت و کشاورزی از هدفمند کردن یارانهها بطور جدی آسیب می بنند. و پولی که از این راه بدست خواهد آمد به کیسه خلیفه ریخته خواهد شد، و چه بسا بمانند دویست و هفتاد ملیارد دلارهای نفتی فارغ از هر نوع حساب و کتاب حیف و میل یا صرف هزینهای سرکوب خواهد شد. باید این ترفند را افشا کرده و کوشید تمام کسانی را که از این طریق آسیب می بینند برای مقابله و مخالفت با دولت کودتا بسیج نمود.

تصمیمگیری در مورد یارانهها و مسایل مهمی از این قبیل تنها در شرایط آزادی احزاب و سندیکاها و انتخابات آزاد و فراهم کردن شرایط مشارکت نماینگان و سخنگویان گروههای اجتماعی مختلف میسر و قانونی است. درشرایط کنونی، نه امکان مشارکت نمایندگان واقعی مردم در تصمیمگیریها وجود دارد، و نه دولت کودتا و مجلس فرمایشی واجد این خصوصیات هستند.

تاریخ انتشار : ۱۷ آبان, ۱۳۸۸ ۶:۰۰ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

سخن روز

حملۀ تروریستی در مسکو را محکوم می‌کنیم!

روشن است که چنین حمله‌ای نیاز به تیمی حرفه‌ای و سازماندهی و تدارکی نسبتاً طولانی و گسترده دارد. در عین حال، زود است که بتوان تحلیل جامع و روشنی از ابعاد پشت پردۀ این جنایت و اهداف سازمان‌دهندگان آن ارائه داد. هدف از این یادداشت کوتاه نیز  در وهلۀ نخست مکثی است بر قربانیان این حمله و حملاتی از این دست. قربانیانی که تنها سهم‌شان از سازمان‌دهی و تدارک چنین جنایاتی و علل پشت پردۀ آن، هزینه‌ای است که با جان و سلامتی‌شان می‌پردازند.

مطالعه »
یادداشت
تظاهرات آتش بس در آمریکا

شعبده بازی بایدن بر روی جنگ غزه

ممکن است به اشتباه کسی را با تیر زد یا جایی را تصادفی بمباران کرد ولی امکان ندارد که دو میلیون نفر را تصادفی با قحطی و گرسنگی بکشید.
قحطی در غزه قریب الوقوع است و پیامدهای آنی و بلندمدت سلامتی نسلی را به همراه خواهد داشت.

مطالعه »
آخرین مطالب

وظیفهٔ دادنِ هُشدار…

یکی از ماموران سیا به من گفت که این خبرچینی یک توانایی است که روسیه در طول جنگش در افغانستان در دهۀ ۱۹۸۰ فاقد آن بود: توانایی نظارت بر اطلاعات سیگنال‌های مخابراتی و ارتباطات داعش خراسان و گروه های تروریستی مرتبط با آن. فرض من بر این است که داده‌ها از طریق تجهیزات آمریکایی که در آن زمان در رشته کوهی در پاکستان نصب شده بود، به دست آمده است.

از قطعنامۀ شورای امنیت سازمان ملل و برقراری آتش‌بس فوری و پایدار در غزّه حمایت می‌کنیم!

ما فداییان خلق ایران از نخستین روز آغاز جنگ ضمن محکوم کردن و غیرقابل توجیه خواندن عملیات مسلحانه و نظامی علیه مردم بی‌دفاع غیرنظامی، همراه و هم‌صدا با آزادی‌خواهان جهان خواهان آتش‌بس فوری و تأمین حقوق حقّهٔ مردم فلسطین شدیم. با این رویکرد ما مهار مقاومت آمریکا و تصویب قطعنامهٔ شورای امنیت را یک پیروزی بزرگ برای مردم بی‌گناه غزّه و فلسطین و تمامی آزادی‌خواهان جهان می‌دانیم.

رابطه دولت و بازار سرمایه داری در عصر «لیبرالیسم کلاسیک» و «نئولیبرالیسم»

عصر جهانی شدن اقتصاد، نقش دولت ها را کاهش نداده است، بلکه برعکس دولت ها عهده دار نقش محوری و مهمی در پاسداری، رشد و نهادینه کردن منافع کشوری، منطقه ای و جهانی شده اند.
در سراسر دوران موجودیت نظام سرمایه داری، میان اندیشمندان و پیروان اقتصاد سرمایه بنیان، بیشتر دو گروه روبروی هم قرار گرفته اند: پیروان اقتصاد مبتنی بر دولت رفاه و هواداران اقتصاد نئولیبرالیستی.

دعوت همگانی برای مشارکت در فرایند تدوین اصول و محورهای حداقلی برای حکومت نشست نخست: شنبه ١١ فروردین ١۴٠۳ (۳۰ مارس ۲۰۲۴ میلادی)

اکنون با خرسندی از اعضای تشکیلات، از یاران سازمان، از صاحب‌نظران، از کلیۀ احزاب و سازمان‌ها و کنش‌گران سیاسی مردمی دعوت می‌کنیم با شرکت در نخستین نشست بحث عمومی در بارۀ “اصول و محورهای حداقلی برای حکومت”، ما را یاری کنند سندی سودمند برای ارتقای کشور به وضعیتی درخور ایران تدوین کنیم. روند کار … نشست نخست: شنبه ١١ فروردین ١۴٠۳ (۳۰ مارس ۲۰۲۴ میلادی)
در سامانه زوم …

چشمان بیدار

… شهامتِ آن زن پشتِ میله ها,
درونم را می کاود,
و گاه و بی‌گاه,
صدای پرندۀ همیشگی،
آغاز صبح را در من می‌خواند.

یادداشت
تظاهرات آتش بس در آمریکا

شعبده بازی بایدن بر روی جنگ غزه

ممکن است به اشتباه کسی را با تیر زد یا جایی را تصادفی بمباران کرد ولی امکان ندارد که دو میلیون نفر را تصادفی با قحطی و گرسنگی بکشید.
قحطی در غزه قریب الوقوع است و پیامدهای آنی و بلندمدت سلامتی نسلی را به همراه خواهد داشت.

مطالعه »
بیانیه ها

از قطعنامۀ شورای امنیت سازمان ملل و برقراری آتش‌بس فوری و پایدار در غزّه حمایت می‌کنیم!

ما فداییان خلق ایران از نخستین روز آغاز جنگ ضمن محکوم کردن و غیرقابل توجیه خواندن عملیات مسلحانه و نظامی علیه مردم بی‌دفاع غیرنظامی، همراه و هم‌صدا با آزادی‌خواهان جهان خواهان آتش‌بس فوری و تأمین حقوق حقّهٔ مردم فلسطین شدیم. با این رویکرد ما مهار مقاومت آمریکا و تصویب قطعنامهٔ شورای امنیت را یک پیروزی بزرگ برای مردم بی‌گناه غزّه و فلسطین و تمامی آزادی‌خواهان جهان می‌دانیم.

مطالعه »
پيام ها

از قطعنامۀ شورای امنیت سازمان ملل و برقراری آتش‌بس فوری و پایدار در غزّه حمایت می‌کنیم!

ما فداییان خلق ایران از نخستین روز آغاز جنگ ضمن محکوم کردن و غیرقابل توجیه خواندن عملیات مسلحانه و نظامی علیه مردم بی‌دفاع غیرنظامی، همراه و هم‌صدا با آزادی‌خواهان جهان خواهان آتش‌بس فوری و تأمین حقوق حقّهٔ مردم فلسطین شدیم. با این رویکرد ما مهار مقاومت آمریکا و تصویب قطعنامهٔ شورای امنیت را یک پیروزی بزرگ برای مردم بی‌گناه غزّه و فلسطین و تمامی آزادی‌خواهان جهان می‌دانیم.

مطالعه »
بیانیه ها

از قطعنامۀ شورای امنیت سازمان ملل و برقراری آتش‌بس فوری و پایدار در غزّه حمایت می‌کنیم!

ما فداییان خلق ایران از نخستین روز آغاز جنگ ضمن محکوم کردن و غیرقابل توجیه خواندن عملیات مسلحانه و نظامی علیه مردم بی‌دفاع غیرنظامی، همراه و هم‌صدا با آزادی‌خواهان جهان خواهان آتش‌بس فوری و تأمین حقوق حقّهٔ مردم فلسطین شدیم. با این رویکرد ما مهار مقاومت آمریکا و تصویب قطعنامهٔ شورای امنیت را یک پیروزی بزرگ برای مردم بی‌گناه غزّه و فلسطین و تمامی آزادی‌خواهان جهان می‌دانیم.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

وظیفهٔ دادنِ هُشدار…

از قطعنامۀ شورای امنیت سازمان ملل و برقراری آتش‌بس فوری و پایدار در غزّه حمایت می‌کنیم!

رابطه دولت و بازار سرمایه داری در عصر «لیبرالیسم کلاسیک» و «نئولیبرالیسم»

دعوت همگانی برای مشارکت در فرایند تدوین اصول و محورهای حداقلی برای حکومت نشست نخست: شنبه ١١ فروردین ١۴٠۳ (۳۰ مارس ۲۰۲۴ میلادی)

چشمان بیدار

۹ میلیون بی‌سواد و ۹۳۰ هزار بازمانده از تحصیل در ایران