یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۱

یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۱

«زن، زندگی، آزادی»؛ بانگ بلند آزادی‌خواهی!
ازخوانی اسناد و قوانینی که قواعد اختناق را تنظیم می‌کنند، گشودن دریچه‌ای است تا از آن به دهه‌ها سرکوب بی‌امان، کشتار معترضان و «جراحی» به‌جان‌آمدگان بنگریم و یقین کنیم که...
۲۴ شهریور, ۱۴۰۳
نویسنده: کانون نویسندگان ایران
نویسنده: کانون نویسندگان ایران
جنگ، صعود راست افراطی و فرصت‌های سیاست چپ. گفتگویی با جرمی کوربین
من برای اولین بار به‌عنوان یک نامزد مستقل شرکت کردم، زیرا حزب کارگر از قرار دادن نام من به‌عنوان نامزد امتناع کرد … و ما پیروز شدیم. بیانیه انتخاباتی من...
۲۴ شهریور, ۱۴۰۳
نویسنده: مجله هفته
نویسنده: مجله هفته
به پیشواز چهارپاره ای از صنم نافع
دخترِ موطلاییِ شاداب، شاهد زادن کبوترهاست، رفته تنها، به جنگ تنهایی، پای در راهِ جمع بهترهاست، ....
۲۴ شهریور, ۱۴۰۳
نویسنده: مسعود دلیجانی
نویسنده: مسعود دلیجانی
هفته‌ای که گذشت
سفر آقای پزشکیان، نفر دوم حکومت اسلامی در ایران؛ به عراق، از مهمترین رویدادهای چند روز گذشته است. عراق با ایران و امریکا روابط گرم و دوستانه‌ای دارد. ايران و...
۲۴ شهریور, ۱۴۰۳
نویسنده: بیژن رحمانیان
نویسنده: بیژن رحمانیان
ديجی‌کالا و ستاد اجرايی فرمان امام
فساد در ایران چالشی دیرینه است. پیش‌تر بسیاری از ایرانیان قدرت‌های خارجی را سرچشمه فساد در ایران می‌دانستند. در دوران قاجار؛ ایرانی‌ها فساد را محصول رقابت میان انگلیس و روسیه...
۲۳ شهریور, ۱۴۰۳
نویسنده: بیژن رحمانیان
نویسنده: بیژن رحمانیان
به مناسبت دومین سالگرد جنبش انقلابی «زن، زندگی، آزادی»
آنچه مسلم است، پس از جنبش «زن، زندگی آزادی»، فاصله مردم با نظام حاکم هر روز بیشتر شده‌است. خواست تغییرات بنیادی در جامعه به یک خواست عمومی تبدیل شده‌است. افشای...
۲۲ شهریور, ۱۴۰۳
نویسنده: همگامی برای جمهوری سکولار دموکرات در ايران
نویسنده: همگامی برای جمهوری سکولار دموکرات در ايران
روزی که خبر اعدام کامران را شنیدم ( درباره کامران رشیدی )
خشکم زده بود. مسئولی که آنجا بود با تعجب نگاهم‌ میکرد، دستانم می لرزید، از من پرسید اتفاقی افتاده، بدون کلمه ای فقط سرم را به علامت تایید تکان دادم...
۲۱ شهریور, ۱۴۰۳
نویسنده: کامران
نویسنده: کامران

۱۹۶۸ بعضی ها چریک شدند ، بعضی ها هیپی و بودیست

پیرامون او اشاره میشود که در سال 1968 در جنبش دانشجویی اروپا، بعضی ها مانند او دنبال بودیسم و بگوان رفتند و گروه دیگر به سازمانهای چریک شهری پیوستند. وی بعدها متهم شد که به جای فلسفه بافی، اسطوره گرایی میکند. اسلوترداک نه نویسنده ای فلسفی بلکه خالق اسطوره هاست ؛ اسطوره هایی که تحت تاثیر زمان هستی گرایی بودند.


چپ ها میگویند از کسیکه خود را شاگرد نیچه و هایدگر بداند چه انتظاری میتوان داشت؟ اسلوترداک فیلسوف آلمانی و متولد ۱۹۴۷، همچون نیچه، فیلسوف را، پزشک، پرستار، و مواظب فرهنگ زمان خود میداند. در نظر او فلسفه یعنی از خطر نهراسیدن و دل بدریا زدن. او چون لائوتسه میگوید که راه نقد از نقد راه میگذرد.

او بیشتر یک فیلسوف فرانسوی است تا یک متفکر آلمانی. او میگوید انسان موجودی ناقص نیست بلکه حیوانی است عادتگرا. اسلوترداک مدعی است که فرهنگ اروپا با اشعار خشونت آمیز هومر شاعر یونانی شروع شد چون او ۲۷۰۰ سال پیش در کتاب الیاس خشم را به آواز درآورد.

ماتریالیسم دینوزیوسیستی اسلوترداک کوششی است برای نزدیکی جریانات پسامارکسیستی و پسا نیچه ای. او میگوید تفکر از خطر بوجود می آید، از بی خطری افکاری متعادل و بی ارزش زاییده میشود. پس عظمت و اهمیت یک فیلسوف به خطر ناشی از محتوای آثارش وابسته است.

پیتر اسلوترداک در سال ۱۹۹۹ در آلمان از طریق بحث و مخالفت با نظرات هابرماس در رسانه ها معروف شد. در آثار او خواننده با مباحث فلسفی و ادبی و روانپژوهی و سیاسی و اسطوره ای و شبه علمی آشنا میشود. بعضی ها او را به طنز، فیلسوفی رسانه ای و یکی از چپهای الهی و آسمانی بشمار می آورند. در میان فیلسوفان آلمانی او از همه فرانسوی تر است. در فلسفه فرانسه او زیر تعثیر آثار فوکو و دلوژ و دریدا قرار دارد.

پیرامون او اشاره میشود که در سال ۱۹۶۸ در جنبش دانشجویی اروپا، بعضی ها مانند او دنبال بودیسم و بگوان رفتند و گروه دیگر به سازمانهای چریک شهری پیوستند. وی بعدها متهم شد که به جای فلسفه بافی، اسطوره گرایی میکند. اسلوترداک نه نویسنده ای فلسفی بلکه خالق اسطوره هاست ؛ اسطوره هایی که تحت تاثیر زمان هستی گرایی بودند.

بیوگرافی نویسان ریشه تفکر اسلوترداک را در سنت بلوخ و آدرنو و هورکهایمر و بن و کانتی و یونگر و گونتر میدانند. او نیچه گرایی نو است. آثارش گرچه طنزآمیز و اغراق گرایانه ولی پیچیده و مشکل هستند. اسلوترداک گاهی به خردگریزی و عرفان گرایی متهم شده.

او بجای پرسش انسان چیست، میپرسد انسان کجاست؟ این سئوال مکان شناسی او هم نیچه ای و هم هایدگری است. اسلوترداک را میتوان فیلسوفی از نسل دوم مکتب فرانفکفورت دانست. او در زندگی گرایی خردگریزانه، شاگرد نیچه و مدافع فلسفه کلبی شیلر است.

اسلوترداک مدعی است که فلسفه کلبی موجب آزادی فرد میگردد. این نوع فلسفه او ریشه در بشاشیت فلسفه هاینه و نیچه، طنز نا امید کیرکگارد، و بخشی از فلسفه اگزستنسیالیستی هایدگر دارد. او هستی شناسی هایدگر را از نوع کلبی یونانی میداند. مسیر رشد فکری اسلوترداک تاکنون از فلسفه کلبی به فلسفه رواقی بوده است گرچه میگوید که از طریق رسانه ها، جهان حقیقی به جهان شبه افسانه ها تبدیل شده است.

اسلوترداک اندیشه پست مدرن را پساکپرنیکی معنی میکند. او به تقلید از آدرنو میگوید هنر جایی است که در آنجا اقشار خاص و عام با هم دیدار میکنند. مورخین فلسفه او را از تبار مارکس و نیچه و فروید و آدرنو و هایدگر و لاکان و فوکو و دلوژ و تفکر فرانسوی و اندیشه آسیای شرقی بحساب می آورند. اسلوترداک در نظریه انتقادی آلمانی مکتب فرانکفورت در ردیف هابرماس و آدرنو قرار میگیرد.

او گلوبالیسم را فاصله گرفتن از مرکز و نزدیک شدن به مرزهای امپریالیستی پیشین میداند. وی مدعی است که تروریسم بخشی از دانش هومانیستی است که ارتجاعی شده چون مبارزه ایست خرد گریز و رمانتیک. در نظر اسلوترداک جنجال رسانه ای نوعی تولید فکری روشنگری است. وی مدعی است که در تمام ادیان ابراهیمی از خشم سخن رفته چون در زمان جنگ اشتغال کامل بوجود می آید. در نظر او انسان جدید زمان ما در فضای التقاطی سرخورده گی روشنفکری و دلقک بازی رسانه ای زندگی میکند. نیهلیسم غربی نقطه اوج متافیزیک اروپایی است و نیهلیسم، بیان فلسفی عصر ما یعنی عصر مدرن صنعتی است.

او هر نقدی را ناکامل و غیرصادقانه میداند. عصر فعلی به گفته او عصر پست هومانیست میباشد. اسلوترداک زبان را خانه هستی میداند. در نظر او نقد از پارازیت های زندگی تغذیه میکند. او در جستجوی روشنگری است ولی بدون نقد و انتقاد. رسانه های مدرن فقط مشغول سرگرم کردن انسان هستند چون پیام و آموزشی ندارند و فقط اشتهای مصرف را زیاد میکنند و انسان را همچون دین بودیسم در عالم خلسه به جهان فردگرایی گروهی عادت میدهند. در مکتب هومانیسم در گذشته انسان از طریق نوشته دوستدار انسان میشد ولی رسانه های امروزی فقط اشتهای مصرف را در انسان زنده میکنند.

در کتاب ” تحقیر توده ها ” او از آزادی فرد دفاع میکند. اسلوترداک نیز مانند هابرماس به مبارز با بدبینی فرهنگی نظریه انتقادی مکتب فرانکفورت میپردازد. او با اشاره به نیچه میگوید که انسان فلسفه کلبی گرچه غیرسیاسی ولی دوستدار زندگی است. اسلوترداک زیر تاثیر کتاب”دانش فرحبخش” نیچه بود. او مدعی است که تئوری در زمان یونان باستان موجب فرحبخشی و نظریه در زمان فعلی موجب تعجب و سرخورده گی انسان شد. وی میگوید که موضوع اصلی حاضر این نیست که زمین به دور خورشید بلکه چگونه پول به دور زمین می چرخد.

اسلوترداک مدعی است که سقراط خالق نظریه انتقادی و افلاتون خالق نظریه سیاست در زندگی بود. امروزه اشاره میشود که نظریه انتقادی مکتب فرانکفورت مخصوصا تفکر مسیحایی آدرنو و بلوخ، فنومنولوگی هایدگر، ساختارگرایی لوی اشتراوس، و روانشناسی لاکان و فوکو و دریدا، تاثیر مهمی روی اندیشه اسلوترداک داشته اند.

از جمله آثار او – فیلسوفان روی صحنه تئاتر، توهین به توده ها، تولد یعنی دیدار با زبان، بیگانگی جهان، مقررات پارک انسانی، و در فضای درونی و جهانی سرمایه، هستند.

نصرت شاد

تاریخ انتشار : ۲۴ فروردین, ۱۳۹۴ ۲:۰۶ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

نظام فرسوده، تحول‌خواهی مردم و چالش پزشکیان با هستۀ سخت قدرت!

سازمان ما وظیفۀ خود می‌داند در کنار دیگر نیروهای مترقی میهن‌مان، اعمال آقای پزشکیان و دولتی را که برمی‌گزیند با حد برآوردن خواست‌های مردم زیر نظر داشته باشد، در برابر انحراف از منافع ملی و نقض حقوق اساسی مردم بایستد و علیه آن مبارزه کند. موضع ما در قبال دولت پزشکیان قبل از همه با سیاست‌ها و عملکرد ایشان در قبال مطالبات جامعۀ مدنی و تشکل‌های مردمی گره خورده است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت

سفر آقای پزشکیان، نفر دوم حکومت اسلامی در ایران؛ به عراق، از مهمترین رویدادهای چند روز گذشته است. عراق با ایران و امریکا روابط گرم و دوستانه‌ای دارد. ایران و امریکا هردو؛ در صحنه سیاسی عراق صاحب نفوذ هستند. عراق میدان مبارزه‌ی نیروهای شبه‌نظامی عراقی مورد حمایت ایران و نیروهای ارتش امریکا مستقر در عراق هم هست.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

نظام فرسوده، تحول‌خواهی مردم و چالش پزشکیان با هستۀ سخت قدرت!

سازمان ما وظیفۀ خود می‌داند در کنار دیگر نیروهای مترقی میهن‌مان، اعمال آقای پزشکیان و دولتی را که برمی‌گزیند با حد برآوردن خواست‌های مردم زیر نظر داشته باشد، در برابر انحراف از منافع ملی و نقض حقوق اساسی مردم بایستد و علیه آن مبارزه کند. موضع ما در قبال دولت پزشکیان قبل از همه با سیاست‌ها و عملکرد ایشان در قبال مطالبات جامعۀ مدنی و تشکل‌های مردمی گره خورده است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
برنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

«زن، زندگی، آزادی»؛ بانگ بلند آزادی‌خواهی!

جنگ، صعود راست افراطی و فرصت‌های سیاست چپ. گفتگویی با جرمی کوربین

به پیشواز چهارپاره ای از صنم نافع

هفته‌ای که گذشت

دیجی‌کالا و ستاد اجرایی فرمان امام

به مناسبت دومین سالگرد جنبش انقلابی «زن، زندگی، آزادی»