اوت 2019

فلسفه چه میگوید، چه میخواهد، چه میتواند؟

موضوعات تحصیل فلسفه، در دانشگاههای غرب

یکی از جذابیت های مطالعه و تحصیل فلسفه در دانشگاههای غرب، ادعای" توضیح معنا و تفسیر متون" است. از جمله انگیزه های تفکر فلسفی، میتواند کنجکاوری، علائق و منافع شخصی، و یا دسترسی به پروسه و مقوله شناخت باشد. رشته فلسفه را از زمان کانت به دو بخش فلسفه نظری و فلسفه عملی تقسیم نموده اند. فلسفه نظری شامل رشته های متافیزیک، علم منطق، و تئوری شناخت است. و حوزه های فلسفه عملی شامل- علم اخلاق، فلسفه سیاسی، فلسفه حقوق، فلسفه تاریخ، انسانشناسی فلسفی، و رشته استتیک و زیبایی شناسی است.

تشدید سرکوب آزادی بیان

کانون نویسندگان ایران بازداشت گیتی پورفاضل و همه‌ی کسانی را که به سبب ابراز نظر و عقیده زندانی شده‌اند محکوم می‌کند و خواهان آزادی بی‌قید و شرط بازداشت‌شدگان و همه‌ی زندانیان سیاسی و عقیدتی است.

جمهوری اسلامی گرفتار یک رسوائی بزرگ دیگر

ما خواهان تحقیق در باره اين پرونده ساختگی هستيم!

آبروی ناداشته نظام اینک بیش از آن که مسئولان آن تصور می کردند بر باد رفته است. رسوائی جدید، بر همه روشن کرده است که هیچ ادعای دستگاه های امنیتی و قضائی جمهوری اسلامی قابل اعتماد نیست. این رسوائی بزرگ، دیگری است در کارنامه سیاه دستگاه سرکوبی که جز شکنجه و کشتار راهی برای تحکیم قدرت جمهوری اسلامی نمی شناسد.

اخلاق سکولار بجای ادیان خشونت گرا

بنام ادیان در طول هزاران سال گذشته نه تنها جنگها بلکه جنگهای "مقدس" انجام شده. تعصب، بنیادگرایی، و دگماتیسم، همیشه برای انسانها مضر و خطرناک بوده. او میگوید بعضی روزها فکر میکنم بهتر میبود اگر ادیان وجود نداشتند چون تمام ادیان و کتب مقدس در خود ظرفیت تبلیغ و اعمال استفاده از خشونت را دارند. انسان میتواند بدون دین باشد ولی نمیتواند بدون اخلاق و ارزشهای درونی زندگی کند. بدون احساس همدردی و عشق به همنوع نمیتوان زیست.

تشدید فضای پلیسی را محکوم می‌کنیم!

ما چهار سازمان و حزب جمهوری‌خواهِ سکولارِ معتقد به موازین دموکراسی، قویا این برخوردهای ناقض حقوق‌بشر و غیرانسانی را محکوم نموده و خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط بازداشت‌شدگان هستیم. حکومت با تداوم حبس زندانیان سیاسی و عقیدتی و محصوران، عجز و ناتوانی خود را در حل مشکلات سیاسی و اقتصادی جامعه نشان می‌دهد. اتکا به سرکوب و خشونت برای حفظ وضعیت موجود سیاسی و تداوم سلطه، در نهایت راهی جز تسلیم در برابر اراده ملت ایران برای حکومت باقی نخواهد گذاشت.

جنبش دادخواهی را برپا داریم، برای کیفر حقوقی جنایت کاران مبارزه کنیم!

حزب چپ ایران (فدائيان خلق) در سالگرد قتل عام هزاران زندانی سیاسی در سال ۱۳۶۷، یاد جانباختگان راه آزادی را گرامی داشته و در برابر تلاش ها و جانبازی آنان در راه آزادی سر تعظیم فرود می آورد. ما با بازماندگان تجدید عهد می کنیم که از برافراشته نگهداشتن پرچم دادخواهی باز نخواهیم ایستاد. کشتار زندانیان سیاسی جنایتی علیه بشریت است که مشمول مرور زمان نخواهد شد. حکومتگران از بالا تا پائین و همه جناح های آن، چه آنان که در قدرت بوده و مستقیمأ در آن نقش ایفا کرده اند و چه آنان که مهر سکوت به لب زده اند، همگی در قبال آن مسئول بوده و به سهم خویش باید پاسخگو باشند.

از خواست ۱۴ کنشگر زن در اعتراض به تبعیض و گذار از جمهوری‌اسلامی حمایت می کنیم!

حزب چپ ایران (فدائیان خلق) برای گذار از جمهوری اسلامی و استقرار جمهوری سکولار و دموکرات مبارزه کرده و در این راستا از خواست  کنشگران زن در برچیدن تبعیض علیه زنان و گذار از جمهوری اسلامی پشتیبانی می‌کند و احزاب و سازمان های سیاسی، فعالین سياسی و مدنی و نيروهائی که دل در گرو ایرانی آزاد و بدون تبعیض دارند، فرا می خواند که از خواست‌های این زنان مبارز حمایت کنند.

خطر جنگ را جدی بگیریم

به اعتقاد ما منافع مردم ایران و مصلحت جمهوری اسلامی از مسیر دیگری عبور می کند، مسیر مذاکره بدون پیش شرط برای جلوگیری از جنگ! این راه نه فقط متضمن مردم ایران بلکه تامین کننده منافع همه مردم منطقه و جهان است.

بدرود رفیق فرهنگ

فرهنگ با قلبی پرشور و امیدوار به فردایی بهتر و انسانی تر، اما گوئی برای وداع همیشگی با رفقایش، در نخستین کنگره حزب که در هفته های گذشته برگزار شد، حضور یافت. دریغا که قلب پرشور رفیق عزیز و گرامی ما، نابهنگام از حرکت ایستاد و خانواده، ما و رفقای بیشمارش را در اندوه بزرگی فرو برد.. ما این اندوه گران را به همسر گرامی اش، سهیلا عزیز، و دختر نازنین اش شایان، و به عموم دوستان و همرزمان او تسلیت می گوئیم و همراه و در کنار خانواده گرامی رضایی کرمانشاهی به سوگ فرهنگ می نشینیم

ایدئولوژی، ماهیت احزاب سیاسی و هدف

الزام وجود ایدئولوژی برای احزاب سیاسی بدان معنا نیست کە بعنوان مثال در این حوزە خود را بە یک یا دو اندیشمند پایبند و ملتزم کرد. درست بمانند سابق کە یک حزب مارکسیست بود یا لنینیست و یا هر دو. الزام وجود ایدئولوژی بە این معناست کە یک حزب سیاسی خود را در چهارچوب یک ایدەآل (با خصلت مرحلەای) و یک ایدەآل دیگر ( با خصلت استراتژیک) تعریف می کند و برای تحقق آنها می تواند از اندیشمندان ذی ربط استفادە فکری و تئوریکی بعمل بیاورد. بنابراین سخن گفتن از عدم الزام بە ایدئولوژی اشتباە بزرگی است.

یک روز گرم زمستانی

تقدیم بە یار گرامی و رفیق از دست رفتە فرهنگ رضائی کرمانشاهی

آنجا در میدان، درست زیر ستون سنگی ایستادەبود، با پلاکاردی در دست. و باد سردی گذشت و او را دید. بە آفتاب نگاەکرد و گفت این یکی بە گداها نمی خورد، نە قلکی، نە لیوانی و نە کاغذی برای طلب پول. آفتاب گفت آرە گدا نیست. باد سرد گفت او را می شناسی؟ آفتاب گفت آرە، اما نە زیاد، از راە بسیار دوری آمدەاست، از هزاران کیلومتر آن طرفتر. باد گفت و آمدە است اینجا این پلاکارد را در دست بگیرد! آفتاب گفت آری، برای بعضی ها زندگی یعنی ایستادن با پلاکاردی برای همە عمر. حال در هر کجا. باد گفت و این یعنی چە، من کە نمی فهمم!

فرهنگ رضایی كرمانشاهى رفیق پرشور، مبارز و هنرمند مان بطور ناگهانی از میان ما رفت!

فرهنگ رضایی برای آزادی، دمکراسی، عدالت اجتماعی، شادی، موفقیت، زندگی بهتر مردم کشورش و برای خواستهای انسانی سالها زحمت کشید و در این مبارزه با سختی ها و دشواری های بسیاری مواجه شد. او در همان اوائل دهە سیاە شصت توسط ارگان های سرکوب جمهوری اسلامی دستگیر شد، بە زندان دیزل آباد کرمانشاە منتقل شد و مجموعا سە سال از عمر خود را (یک سال تعزیری و دو سال تعلیقی) در شرایط زندان سپری کرد. او به اشکال گوناگون پس از آزادی مورد آزار و اذیت عوامل امنیتی حکومت قرار گرفت. اما با این وجود این فشارها به شکل های مختلف به تلاش و فعالیت خود ادامه داد.

زندگی، رویایی از جنس عشق

در سوگ رفیق فرهنگ رضائی کرمانشاهی

از زمان ارتباط گیری مجدد و وصل شدن دوبارە بە سازمان، او بعنوان یک رفیق پرشور در بسیاری از عرصەها دست بە فعالیت مجدد زد: حضور در میتینگ ها و اعتراضات علیە سیاستهای سرکوبگرانە جمهوری اسلامی، شرکت در مراسم اول ماە مە روز جهانی کارگر با پرچم سازمان، شرکت فعال در جلسات سازمانی و همکاری نزدیک با گروه کار کارگری و کارآنلاین از جملە فعالیت های اوست.

در باره‌ی محاکمه‌ی کارگران معترض و مدافعان آنها

کانون نویسندگان ایران با تاکید برحق آزادی بیان بی‌هیچ حصر و استثنا، برگزاری چنین دادگاه‌هایی را محکوم می‌کند و خواهان آزادی فوری و بی‌قیدوشرط اسماعیل بخشی،‌ سپیده قلیان، علی نجاتی، امیرحسین محمدی‌فرد، ساناز اللهیاری، ‌امیر امیرقلی، عسل محمدی‌ و دیگر زندانیان سیاسی و عقیدتی است.