اکتبر 2019

سایه سنگین انقلاب بردوش که بود؟

نقدی بر دیدگاه آقای علی میر فطروس

در مورد انقلاب سفید ایشان براین باورند که روشنفکران از پشت عینک سیاه ایدئولوژی چه دینی و چه لنینی به انقلاب سفید نگاه میکردند و تحولات اجتماعی شاه را خوار و بی مقدار میشمردند درحالیکه سال 42 دانشجویان مبارز آن سالها با پلاکاردهای بزرگ که بر سردر دانشگاه تهران نصب کرده بودند نوشته بودند "اصلاحات آری دیکتاتوری نه" این رویکرد دانشجویان نشانگر این واقعیت بود که جامعه آمادگی پذیرش اصلاحات را داشت.

ایران: از آزادی پنج مدافع حقوق کارگری استقبال می‌کنیم؛ اصلاً نباید بازداشت می‌شدند

فراخوان فوری

برنامه‌ی نظارت از آزادی مدافعان حقوق بشر نام‌برده در بالا استقبال و یادآوری می‌کند که آنها در وهله‌ی نخست اصلاْ نباید بازداشت می‌شدند. بازداشت آنها خودسرانه و گویا با هدف مجازات آنها به‌خاطر دفاع به‌حق از حقوق کارگران صادر شده است. برنامه‌ی نظارت همچنین از دولت‌مردان می‌خواهد فوری و بدون قید و شرط خانم عسل محمدی را آزاد کنند

در سوگ رفیق عباس عبدالرحیمی

رفیق عباس عبدالرحیمی قاریاغدی «کاک عباس» در پی حمله قلبی پس از عمل جراحی در تبریز در طلیعه صبح پنجشنبه 3 آبان به ناگهان درگذشت. رفیق فدایی؛ عباس عبدالرحیمی زندانی دهۀ شصت، رفیق و همرزم فدایی خلق جلیل شهبازی، انسانی راستین، رفیقی صادق، کمونیستی پرشور، مبارزی شجاع و سازمانگر، مدافع خستگی ناپذیر کارگران و زحمتکشان، با سینه­ ای مالامال از عشق به مبارزه و رهایی، دیگر در میان ما نیست.

بخش: 

فیلسوف اصلاحگرای مسیحی؛ رقیب هگل

"فریدریش شلایرماخر" خواهان آزادی و استقلال آموزش در مدارس و دانشگاههای زمان خود در دولت پروس از کلیسا بود. او تاثیر مهمی نیز روی ساختار سیستم آموزشی دانشگاهها و مدارس داشت. وی در سال 1811 عضو آکادمی علوم دولت پرویس در برلین و یکی از اصلاحگرایان و پایه گذاران سیستم آزاد دانشگاهی آلمان در سال 1807 بود. شلایرماخر در خیلی از زمینه ها مانند علم تفسیر و هرمنوتیک، علم اخلاق، علم دیالکتیک، و سایر دروس علمی، خالق نظرات بزرگ و مهم بود

در کدام نقطه ایستاده ای؟

به یاد رفقای گمنام حزب توده ایران
و سازمان فداییان خلق ایران اکثریت که در بیدادگاههای رژیم جمهوری اسلامی؛ بر سر ایمان خویش استوار و پایدار ایستادند و همچون سرداران بزرگ جنبش کارگری راه سخت و صعب العبور کارگران و زحمتکشان رابرای نسلهای آینده هموار کردند

بخش: 

دولت، ابزار سلطه و استثمار طبقاتی؟

در عصر امپریالیسم، دولت ابزار سرمایه داری انحصاری برای حفظ قدرت و استثمار کشورهای دیگر؛ غیر از استثمار مردم خود است. در دولت و دستگاه قدرت طبقه حاکمه، سازمانها و نهادهای بیشمار دیگری مانند کلیسا و مسجد و مطبوعات و رسانه ها و غیره برای حمایت ایدئولوژیک و روابط استثماری در اختیار آنان است.

حملۀ ارتش ترکیه به «یگان‌های مدافع» را محکوم و همبستگی خود را با مبارزان کرد و عرب اعلام می کنيم!

حزب چپ ایران (فدائیان خلق) حمله ارتش ترکیه به «یگان‌های مدافع خلق» در سوریه را شدیدا محکوم می کند. ما همبستگی خود را با مبارزان کرد، عرب و مردمی که در شمال سوریه مورد تهاجم ارتش ترکیه و نیروهای مسلح وابسته به آن قرار گرفته اند، اعلام می داریم. ما هم‌صدا با تمام مبارزان آزادیخواه جهان از مقاومت مبارزان کرد و عرب در برابر تهاجم ترکیه پشتیبانی می کنیم. ما نیروهای طرفداران صلح، مدافعان حقوق بشر در منطقه و جهان را به مبارزه سراسری برای توقف فوری حملات جنایتکارانۀ دولت ترکیه فرا می‌خوانیم.

شبه فمینیسم رودروی اندیشه‌ورزی فمینیستی

گفتگوی مجله زنان با نوشین احمدی خراسانی

مسایل زنان در جامعه ما امری پیشاپیش و به‌شدت سیاسی‌ است، اما بحث من از سیاسی‌نکردن، در حقیقت استقلال حرکت‌ها از گروه‌های سیاسی و ایدئولوژیک است. این به هیچ وجه به معنای آن هم نیست که مداخلۀ فمینیستی در روندهای عمومی و سیاسی جامعه نباید از سوی گروه‌های گوناگون زنان صورت بگیرد. و یا به این معنی هم نیست که هر فعال و کنش‌گری نباید دارای رویکرد و چشم‌انداز سیاسی باشد.

بخش: 

به مناسبت اول مهر ماه، روز بازگشايى مدارس در كشور!

از حق تحصيل به زبان مادری دفاع كنيم!

حزب چپ ایران (فدائيان خلق) با احترام و قدردانی نسبت به همه کسانی که در مبارزه برای فرارویاندن ایران به کشوری دموکراتیک و عاری از تبعیض ملی و قومی، متحمل محرومیت و سرکوب و زندان گشته‌اند، از تغییرات مثبتی که در دوره اخیر در نگرش برخی از شخصیت‌ها و نیروهای اجتماعی کشور نسبت به تحصیل به زبان مادری پدید آمده است، استقبال می‌کند و از همه نیروهای دموکرات و عدالت‌خواه می‌خواهد که برای تامین این خواست تلاش کنند.

فلسفه شکاکی،- تاریخ، فراز و فرود

مکتب شکاکی در آغاز، جریان و کوششی انتقادی، اصلاحگرایانه، و ضد جزمی بود. این اندیشه در یونان باستان نتیجه و محصول بحران، شکست، و زوال فرهنگ و نظام برده داری بود. سکستوس میگفت، عملی خطرناک تر از آن نیست که انسان بر اساس قضاوتها، تصمیم بگیرد، چون به همه چیز باید با دید شک نگریست. او میگفت در قضاوتها باید احتیاط نمود، چون آنان شخصی، نسبی، و ذهنی هستند، و به هر گونه امکان شناخت حقیقت، باید به دیده شک نگریست.

جاودان یادش باد!

برای رفیق زنده یاد: فرامرز کیان ور

کس ندانست چرا نیکان باید بر چوبه ی دار،
و پلیدان غرق عیش و طرب در کاخ دُرّ و جواهر باشند.
یار ما در همه عمر،
در شمار نیک ترینان بود؛
وسراسر عمر پربارش را در غم یاران و رفیقان سر بردار
یا فرومانده به چنگال انیران سر کرد.

بخش: