شکست عقل و منطق در روسیه!
نوروز
زمستانی که دارد می‌رود!
بهاران شکوفه و امید بر مردم سرفراز ایران خجسته باد!
ما فداییان خلق ایران فرارسیدن بهار و نوروز را به همهٔ ایرانیان، به همهٔ مردمان ‌میهن عزیزمان و به همهٔ مردمانی در جهان که فرارسیدن بهار را جشن می‌گیرند، شادباش می‌گوییم. پاس‌داشت نوروز برای مردم ما همواره نمادی بوده از امید به چیرگی هستی بر نیستی و نور بر تاریکی. هم از این روست که در هر شرایطی، مردم ما نوروز را از یاد نبرده‌اند. امروز سفره‌های بسیاری از هم‌میهنان ما خالی است اما عطر سنبل، سبزه و سمنو خانه‌به خانه و کوچه به کوچۀ شهرهای ایران را فراگرفته است؛ عطری که همراه با روشنایی آب و آیینه و شادمانی‌های آغاز بهار، نویدبخش فردای روشن سرزمین ماست.
۲۹ اسفند, ۱۴۰۲
نویسنده: هیئت سیاسی ـ اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: هیئت سیاسی ـ اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
شکست عقل و منطق در روسیه!
در ایران اگر بازی بر بد و بدتر استوار است، در روسیه، متناسب با فرهنگ موجود پیروزی‌های بزرگ کارسازند. مهم نیست که ایرانی در چه شرایط اسفناکی قرار داشته باشد، اصلاً مهم نیست که جامعه تا کجا فلج باشد، ولی مهم بود که مثلث جیم شکست بخورد. در روسیه نیز همین اصل مهم نبودن شرایط اقتصادی زندگی اجتماعی بر وعدۀ رسیدن به برلین و پاریس بسیار مسرت‌بخش و ارضاکننده بود،
۲۹ اسفند, ۱۴۰۲
نویسنده: اردشیر قلندری
نویسنده: اردشیر قلندری
نوروز
می‌خواهم نوروز امسال آغاز سالی باشد که از تفنگ‌ها گل می‌روید و چشمان نابینا نور شلیک می‌کنند، سالی که زندگی از زندان رها می‌شود و انسان ستاره‌ای‌ست که بی‌دریغ می‌تابد
۲۹ اسفند, ۱۴۰۲
نویسنده: علی محمد برنوشیان
نویسنده: علی محمد برنوشیان
زمستانی که دارد می‌رود!
زمستانی که بایست آن قدر سرد و یخ‌بندان باشد که بهار دل‌انگیز گردد و درختان آن‌چنان به خواب روند که خستگی از تن برون کنند تا در هوشیاری و بیداری بهار، شاداب و با طراوت زندگی را پیش گیرند؛ اینک به خودپسندی و عُجب خود افزوده است
۲۸ اسفند, ۱۴۰۲
نویسنده: پهلوان
نویسنده: پهلوان
بخشش و هانا آرنت...
نشانۀ ابتدایی آگاهی از امکان پذیرش بخشش به عنوان مقدمه‌ای بر درمان زخم‌های اجتناب‌ناپذیر ناشی از کنش دیگران را در اصل رومی عفو مغلوب (پارچره سوبیکتیس)- حکمتی کاملا ناشناخته برای یونانیان می یابیم و یا در حق عفو در اجرای حکم اعدام، احتمالا با ریشۀ رومی که اغلب در اختیار سران دولت در تقریبا تمام کشورهای غربی است.
۲۸ اسفند, ۱۴۰۲
نویسنده: برگردان: گودرز اقتداری
نویسنده: برگردان: گودرز اقتداری
دربارهٔ جبههٔ اصلاحات ایران
هر یک از ما آرزوها، دغدغه ها و مسئولیت های متفاوتی داریم. اما همه کشور خود و مردم آن را دوست داریم. همه ما می‌بینیم که کشور ما در چشم اندازهای روبرو به هر علت ممکن است در وضعی بحرانی قرار گیرد و در آن «حکومت، بدون همراهی مردم»، و «مردم، بدون تمکین حکومت»، نتوانند برای کشور کاری بکنند. در چنان وضعیتی وجود جبهه اصلاحات ایران و همراهی آقای خاتمی، که هم آداب تعامل با حکومت را خوب می دانند و هم از سابقه و تجربه همدلی با مردم بهره می برند، نهاد گرانقدری است که غیاب آن در روز مبادا، خسرانی جبران ناپذیر و پرافسوس برای همه ما، برای ایران، است. در میان همه گزینه ها، ظرفیتی کارآمدتر از جبهه اصلاحات در وضع حاضر در دسترس ایران نیست.
۲۸ اسفند, ۱۴۰۲
نویسنده: فرخ نگهدار
نویسنده: فرخ نگهدار
عدالتی در خدمت موسسه‌های خصوصی
۳۰ سال بعد، درپی فروپاشی اتحاد شوروی، محافظه‎کاران گفتند که «جایگزین دیگری» برای سرمایه‎داری لیبرال نو نیست. به این ترتیب، نوع دیگری از استعمار آغاز شد که عبارت از سلطه موسسه‎ها بر بیشتر کشورهای دنیا بود. عهدنامه های جدید سرمایه‎گذاری با غنیمت شمردن فرصت مجموعه‎ای از شرایط کم و بیش مبهم را به مفاد آ‎ن‎ها افزودند که امکان انواع تعبیر و تفسیر را ایجاد می کرد. مانند «ممنوعیت هرنوع سلب مالکیت مستقیم و غیر مستقیم» یا «رفتار عادلانه و منصفانه» که بنابر آن‎ها قوانین ملی نباید به زیان مقررات بین المللی در عرصه سرمایه‎گذاری باشد. بنابراین، مسئله فقط بر سر محدودکردن حوزه مانوور کشورهای «جنوب» به سود کشورهای «شمال» نبود، بلکه قصد این بود که اصل حاکمیت دولت‎ها درهم شکسته شود.
۲۸ اسفند, ۱۴۰۲
نویسنده: میریم لاریبی ویینسنت ارپولت
نویسنده: میریم لاریبی ویینسنت ارپولت
قبل
بعدی
رابطۀ تنگاتنگ تبعیض جنسیتی با فقر زنان!
به نظر می‌رسد که اولویت حاکمیت به جای معیشت مردم و استفاده از امکانات برای بهتر کردن شرایط اقتصاد کشور "تار موی زنان" است. در حال حاضر گرانی‌ و بالارفتن نرخ کالا‌های اساسی، شرایط اقتصادی را برای مردم و طبقات مختلف دشوار کرده و بنا به گزارشات دولتی و جهانی، کشور گرفتار یک فقرزنانه است. بررسی مجدد و اعمال تغییرات در لایحۀ عفاف و حجاب توسط مجلس(۱۱) موجب بازتولید فقر خواهد شد. در واقع با پول مردم از طریق جرایم نقدی، جیب دولت را پر کرده و کسری بودجه را تامین می‌کنند، که این کار نه قانونی است و نه اخلاقی.
نویسنده : شهناز قراگزلو
نویسنده : شهناز قراگزلو
بی‌خانمانی یکی از مصادیق‌ فقر زنان!
طلاق بر زمینۀ فقر و بیکاری و فقدان حمایت اجتماعی هم می‌تواند زنان را بی‌خانمان و آواره کند. زنان بی‌خانمان ممکن است به علت اعتیاد یا بیماری روانی توسط خانواده‌شان طرد شده و جایی برای زندگی نداشته باشند. گزارش‌های موجود در کل کشور از وجود ۵ تا ۱۰هزار زن کارتن‌خواب خبر می‌دهند. سن شروع به کارتن‌خوابی در میان دختران نوجوان معتاد به ۱۵ سال رسیده است.
نویسنده : شهناز قراگزلو
نویسنده : شهناز قراگزلو
زنان ایران و مقاومت و مبارزه!
تاریخ جمهوری اسلامی تاریخ استیصال در برابر مبارزه و مقاومت زنان است. عرصۀ مقاومت زنانه وسعتی به اندازۀ آرزوی آزادی دارد؛ چنان گسترده و بی‌کرانه و قدرت‌مند، که ذره‌ ذره قدرت رژیم را به تحلیل می‌برد، مقاومتی که گاه در جنبش‌های ساختاریافتۀ اجتماعی در هیئت معلمان و کارگران و دانشجویان و دانش‌آموزان و وکلای دادگستری و کادر درمان و حافظان محیط زیست و قومیت‌ها جلوه‌گر می‌شد، گاه در اعتراضات مالباختگان نظم فاسد اقتصادی.
نویسنده : مرضیه محبی
نویسنده : مرضیه محبی
من زنم
من شبِ گیسوانم را تا دل سپیده‌دمان در لابه‌لای ستارگان گره می‌زنم. وقتی که سرانگشتِ احساسِ من خراش می‌خورد، به سان شیر، غُرّان می شوم، و چون پرندهٔ آتش بر سر ایمانم جان می دهم. من زنم!
نویسنده : زری
نویسنده : زری
نگذاشتم که آغوش مادرش خالی شود
اصلاً نمی‌شد سن و سالش را حدس زد، تو گویی هزاران سال عمر کرده بود. به اندازه‌ی صدها سال چین و چروک دور گردنش حلقه بسته بود. در دست‌هایش دو سه انگشتر نقره داشت و چادر مندرسی را نشان داد و گفت: «فلانی برایم داده بود. سال‌هاست می‌پوشم و دعای نیکش می‌کنم». هنگام حرف زدن به مشکل هوا را قورت می‌داد و تصویرش به صخره‌ی سختی شبیه شده بود که نمی‌شد از جا تکانش داد.
نویسنده : الما بیگم
نویسنده : الما بیگم
نقش حیاتی زنان در مناطق بحران‌زده (با نگاه به غزه)
در غزه، به ویژه زنان در موقعیت‌های وحشتناک غیرقابل تصور، قدرتی بی‌اندازه از خود نشان می‌دهند. به رسمیت شناختن و توانمندسازی زنان در کمک‌های بشردوستانه، نه تنها موضوع برابری جنسیتی است، بلکه برای ارائۀ پاسخ جامع‌تر و مؤثرتر به بحران‌ نیز ضروری است.
نویسنده : برگردان: پروین همتی
نویسنده : برگردان: پروین همتی
جای فعالین مدنی، صنفی و سیاسی زندان نیست!
دستگیری صدیقه وسمقی در پی فشارهای بی‌رویه بر زنان و معترضان و تصمیم جمهوری اسلامی بر سرکوب هرگونه صدای انتقاد و اعتراضی صورت می‌گیرد. امروز زنان و مردان بسیاری به جرم انتقاد و اعتراض و مخالفت با حکومت، یا با محرومیت‌های اجتماعی و شغلی و جریمه‌های مالی سنگین روبه‌رو شده، یا با اتهام‌های واهی دستگیر و روانۀ زندان شده‌اند.
نویسنده : پروین همتی، سخن‌گوی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده : پروین همتی، سخن‌گوی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
مطالبات زنان درسال‌گرد هشت مارس روز جهانی زن!
امروز بسیاری از فعالان مدنی و اجتماعی را زنان تشکیل می‌دهند. زنان همواره همراه مردان در اعتراضات معیشتی به گسترش فقر، از جمله اعتراضات و مبارزات حق‌طلبانۀ روزمرۀ کارگران، دانشجویان، معلمان و بازنشستگان، و کم‌‌آبی شرکت گسترده‌ای داشته‌اند. آنان قوانین علیه زنان را نپذیرفته و خواستار برابری کامل زنان و مردان فارغ از دین و مذهب، نگرش و قومیت در فردای ایران هستند.
نویسنده : گروه کار زنان سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده : گروه کار زنان سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
بایدن و گِردآب خاورمیانه
از دست دادن نقش اتوریته سنتی ایالات متحده در منطقه آن هم در زمان ظهور قدرتهای جدید در جهان حقیقتی است که بیش از هر چیز برای خود امریکایی ها قابل باور نیست...در پی آمد حکم دیوان بین المللی کیفری درباره نسل کشی اسراییل، تهدید هایی وجود دارد که آمریکا و سایر هم پیمانانش در ناتو را نیز بعنوان حامی بدون قید و شرط اسراییل در این پرونده دخیل خواهد نمود. از این رو ایالات متحده اگر نخواهد در ویتنام دیگری، این بار در خاورمیانه دفن شود، باید بجای تامین منافع اسراییل با خطرات ناشی از ادامه جنگ غزه بر موقعیت و جایگاه سیاسی واقعا موجود خود در جهان تمرکز کند.
نویسنده : گودرز اقتداری
نویسنده : گودرز اقتداری
خطر گسترش جنگ غزه به کل منطقه جدی است!
...اگر تشدید درگیری ها در اسراییل بتواند استراتژی دیرپای نتانیاهو را برای کشاندن حزب الله و در نهایت ایران به میدان جنگ عملی سازد، در این صورت آمریکا نیز همانطوریکه همیشه گفته است به درگیری مستقیم با ایران وارد خواهد شد. در چنین سناریویی یعنی مداخله مستقیم نظامی آمریکا در غزه، یا علیه حزب‌الله و ایران، قطعاً حملات بزرگی را علیه نیروها و منافع ایالات متحده در سراسر خاورمیانه توسط گروه‌های مسلح مورد حمایت تهران شاهد خواهیم بود...
نویسنده : شورای سردبیری کار
نویسنده : شورای سردبیری کار
نیروهای کار در آستانه اولین سالگرد قتل مهسا و آغاز جنبش «زن، زندگی، آزادی»
نیروهای کار، زنان و بسیاری دیگر از شهروندان خواستار عدالت اجتماعی و دمکراسی‌اند. آنها می بینند که حکومت توان کشور داری و کارآمدی ندارد و به جای پاسخ‌گویی به مشکلات اقتصادی و خواست های به حق مردم به سرکوب فعالانِ صنفی، نافرمانانِ مدنی و شرکت کنندگان در جنبش «زن، زندگی، آزادی» روی میاورد. تظاهرات و اجتماعات مسالمت آمیز را اغتشاش و معترضان را اغتشاش گر می نامد! در عین حال، هر روز آمارهای فریبنده دولتی، که از شرایط واقعی زندگی مردم فاصلۀ زیادی دارند، مانند نوید کم تر شدن حجم تورم، کنترل رشد نقدینگی و بالا رفتن تولید و جایگاه جهانی اقتصاد ایران را میدهند و دستمزد کارگران و مزدبگیران را بدون تناسب با نرخ رشد تورم تنظیم میکنند.  همه اینها در حالی است که بنا به گزارشات نشریات داخل کشور قدرت خرید مزدبگیران هر روز کم تر میشود.
نویسنده : نرگس
نویسنده : نرگس
اقدامات ایران در خلیج فارس پاسخی به اعمال ایذایی آمریکا در آبهای بین المللی است!
آمریکا باید به این درک برسد که ژاندارم جهان نیست و در خلیج فارس هم یک میهمان است. هیچ یک از احکام توقیف دادگاه های آمریکا به دلیل تحریم های داخلی دولت آن کشور مرجعیت بین المللی نداشته، در جهان قابل دفاع نبوده و در دادگاه های اروپایی حداقل در دو نمونه در یونان و جبل‌الطارق رد شده است. حتی در داخل آبهای ایالات متحده در خلیج مکزیک نیز کمپانی های نفتی مدتها طول کشید تا حاضر به تخلیه محموله توقیف شده ایرانی بشوند.
نویسنده : گودرز اقتداری
نویسنده : گودرز اقتداری

یادداشت

جنگ دارد همچنان همگانی می شود!
این تصاویر شنیع,  چه بازمانده از جنگ و چه بازمانده از دنیای سهمگین سیاستمداران زندانبان !, ما را هم به اشکال مختلف در گیر و تماشاگر چنین صحنه هایی می نماید. یعنی کشتن و یا اعدام شهروندان، به امری معمولی و سرگرم کننده بدل می شود و در روزمرگی جامعه کم کم جا باز می کند.
نویسنده : رضا کاویانی
نویسنده : رضا کاویانی
در مورد انقلاب بهمن ۵۷
اگر امروز شعار حق من کو، برقرار باد جمهوریت و همبستگی برای استقرار دموکراسی، از خواسته های مهم مردم شده که نشان از زنده بودن انقلاب ۵۷ و نیاز مبرم ترمیم آن توسط خود مردم دارد. اگر در این مبارزه زنان ایرانی در مبارزه علیه حجاب اجباری روسری خود را پرچم مبارزه قرار داده اند قبل از هر چیز بخاطر این است که در انقلاب تمامی زنان از هر قشری وارد صحنه شدند.....
نویسنده : مهران مصطفوی
نویسنده : مهران مصطفوی
زنده‌باد همه‌ی سد شکنان، سپیده رشنو!
این‌جا همان کوچه است و حالا زنی ۲۹ ساله بازگشته با حقیقتی که دیگر نمی‌خواهد از کسی پنهانش کند. بی این که بدود، بی این که فرار کند و بی این که بیمِ روبرو شدن داشته باشد. بازگشته تا بر چهرهٔ زادگاهش، بر چهره‌ی روستا بنویسد زنده‌باد همه‌ی سدهایی که شکستند و زنده‌باد همه‌ی سد شکنان. بنویسد زنده باد فاتحانِ ایستاده بر سدها، زنده‌باد ویداها…
نویسنده : سپیده رشنو
نویسنده : سپیده رشنو
قصاص پایان تلخ کودک همسری که شوهرش را کشت
به گزارش سازمان حقوق بشر ایران، از سال ۲۰۱۰ تا کنون (۲۶ آذر ۱۴۰۲)، جمهوری اسلامی ایران ۲۰۰ زن را اعدام کرده که اتهام ۹۰ نفر از آنان قتل عمد بوده است.
نویسنده : گروه کار زنان سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده : گروه کار زنان سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
«همواره تا ابد، بر پایِ نامِ سبزِ تو من ایستاده‌ام!»
دادخواهان خاوران سی‌وپنج سال است ثابت کرده‌اند که هیچ درِ بسته، هیچ ممنوعیت و هیچ فشار و ترفندی را یارای ایستادگی در برابر عزم آنان برای زنده نگه داشتن یاد عزیزان‌شان و برملا کردن راز این جنایت هولناک نیست. خاوران هم‌چنان زنده است و نفس می‌کشد و ننگی است ابدی بر پیشانی جمهوری اسلامی.
نویسنده : پروین همتی، سخن‌گوی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده : پروین همتی، سخن‌گوی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
انتخابات! کدام انتخابات؟
با عنایت به این وضع و شرایط عملا موجود آنچه در ایران برگزار میشود فاقد حداقل شرایط برای شناخته شدن بعنوان یک انتخابات است. با تمام محدودیت ها و کنترل های نظام امنیتی و سیاسی انتخابی در کار نیست و دقیقا با استعاره از آقای خمینی « در این رژیم آزادی های فردی پایمال و انتخابات واقعی و مطبوعات و احزاب از میان برده شده اند.
نویسنده : گودرز اقتداری
نویسنده : گودرز اقتداری
شاد‌باش شورای سردبیری نشریه کار برای آزادی موقت دو همکار مطبوعاتی نیلوفر حامدی و الهه محمدی
خانم‌ها حامدی و محمدی پس از نزدیک به هژده ماه حبس با وثیقهٔ بسیار سنگین و باورنکردنی ۱۰ میلیارد تومان برای هر یک به طور موقت آزاد شده‌اند. ضمن اعتراض به موقت بودن آزادی این دو هم‌کار عزیز و هم‌چنین به در زندان بودن گروهی دیگر از روزنامه نگاران و اصحاب مطبوعات، آزادی همهٔ زندانیان سیاسی ...
نویسنده : شورای سردبیری کار، ارگان سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده : شورای سردبیری کار، ارگان سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
انفجارات تروریستی در کرمان
در محکومیت انفجارات تروریستی در کرمان!
اگرچه هنوز کسی انجام این اقدام تبهکارانه را بر عهده نگرفته و زود است که ما بتوانیم مسئول مستقیمی برای این عملیات معرفی کنیم اما وقتی در این فضا یک اقدام تروریستی در ایران به وقوع می‌پیوند نا خود آگاه چشم‌ها، گوش‌ها ،و انگشت‌ها به سوی اسرائیل نشانه‌گیری می شود ... در چنین شرایطی خویشتن داری ... مهمترین اقدامی است که امروز از حاکمیت جمهوری اسلامی انتظار می رود.
نویسنده : مرتضی صادقی
نویسنده : مرتضی صادقی
دعوت همگانی برای مشارکت در فرایند تدوین اصول و محورهای حداقلی برای حکومت!
از یاران سازمان، از صاحب‌نظران، از کلیۀ احزاب و سازمان‌ها و کنش‌گران سیاسی مردمی دعوت می‌کنیم با شرکت در این روند ما را یاری کنند سندی سودمند برای ارتقای کشور به وضعیتی درخور ایران تدوین کنیم. روند کار دربرگیرندۀ برنامه‌های مجازی از طریق کلاب‌هاوس، بحث‌های نوشتاری از طریق نشریۀ کار و از طریق رایانامه و دیگر سامانه‌های مجازی خواهد بود و اطلاعات کامل در بارۀ آن‌ها به‌زودی به آگاهی عموم خواهد رسید.
نویسنده : گروه سازمان‌دهی تدوین اصول و محورهای حداقلی برای حکومت، برگزیدۀ شورای مرکزی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده : گروه سازمان‌دهی تدوین اصول و محورهای حداقلی برای حکومت، برگزیدۀ شورای مرکزی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
چگونه رسانه های بریتانیا و ایالات متحده فلسطینیان را انسان زدایی می کنند؟
رسانه‌های بریتانیایی-آمریکایی مرگ فلسطینی‌ها را منفعلانه گزارش می‌کنند، گویی از طریق سوانح طبیعی مرده اند، اغلب مرگ‌ها را به زبانی بیان می‌کنند که نشان می‌دهد آنها عمدتاً حماس یا در مجاورت حماس هستند، یا حداقل به‌طور نامناسبی در مقابل موشک‌ها قرار گرفته اند.
نویسنده : برگردان آزاد گودرز اقتداری
نویسنده : برگردان آزاد گودرز اقتداری
بهاران شکوفه و امید بر مردم سرفراز ایران خجسته باد!
ما فداییان خلق ایران فرارسیدن بهار و نوروز را به همهٔ ایرانیان، به همهٔ مردمان ‌میهن عزیزمان و به همهٔ مردمانی در جهان که فرارسیدن بهار را جشن می‌گیرند، شادباش می‌گوییم. پاس‌داشت نوروز برای مردم ما همواره نمادی بوده از امید به چیرگی هستی بر نیستی و نور بر تاریکی. هم از این روست که در هر شرایطی، مردم ما نوروز را از یاد نبرده‌اند. امروز سفره‌های بسیاری از هم‌میهنان ما خالی است اما عطر سنبل، سبزه و سمنو خانه‌به خانه و کوچه به کوچۀ شهرهای ایران را فراگرفته است؛ عطری که همراه با روشنایی آب و آیینه و شادمانی‌های آغاز بهار، نویدبخش فردای روشن سرزمین ماست.
نویسنده : هیئت سیاسی ـ اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده : هیئت سیاسی ـ اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
وقتی تو فریاد می‌شوی، گیسوانت رمز پیروزی ملتی‌ست برای رهایی!
با باور به پیروزی در تأمین و تثبیت حقوق جامع و حقهّٔ زنان ایران و جهان با غلبه بر تبعیض، استبداد، استثمار و استعمار ، فرارسیدن روز جهانی زن را به همهٔ زنان میهن و جهان و نیز به همهٔ زنان و مردانی تبریک می‌گوییم که در راه حقوق زنان مبارزه می‌کنند. باشد که در سال پیش روی بتوانیم در این راه به دست‌آوردهای هرچه بیش‌تری نائل آییم!
نویسنده : هیئت سیاسی ـ اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده : هیئت سیاسی ـ اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
پاس‌داشت زبان مادری، غنابخش تنوع و تکثر زبانی و فرهنگی است!
سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) با باور عمیق به مبانی حقوق بشر و قائم به ذات بودن این حقوق و با توجه به جایگاه تعیین‌کنندهٔ زبان مادری در هستی هر یک از آحاد بشر، تأمین و تضمین و تحقّق حق قانونی هر ایرانی در دست‌رسی و قوام ودوام بخشیدن به زبان مادری خود را از حقوق بنیادین بشر می‌داند و همۀ نیروهای میهن‌دوست و ترقی‌خواه کشور را به حمایت فعال از حق آموزش زبان مادری و حفظ و زنده‌داشت این میراث گران‌قدر ایرانی فرامی‌خواند.
نویسنده : هیئت سیاسی ـ اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده : هیئت سیاسی ـ اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
باید یکی شویم و قلب‌مان را سرود و پرچم‌مان سازیم تا بهاران خجسته به ارمغان به میهن‌مان فراز آید!
کرامت و خسرو دو جوان روشنفکر انسان‌دوست چپ بودند و غم مردم فقرزدهٔ میهن و جهان به دل داشتند. آنان شیفتۀ جنبش فداییان خلق بودند. خسرو گلسرخی در وصیت‌نامه‌اش می‌نویسد: «من یک فدایی خلق ایران هستم و شناسنامه من جز  عشق به مردم چیز دیگری نیست ... شما آقایان فاشیست‌ها که فرزندان خلق ایران را بدون هیج مدرکی به قتل‌گاه میفرستید، ایمان داشته باشید که خلق محروم ایران، انتقام خون فرزندان خود را خواهد گرفت». تاثیر ایستادگی جانانه آنان در برابر نظام حاکم و پشتیبانان جهانی آن موجی از شور و ایمان در جنبش فداییان پدید آورد
نویسنده : هیئت سیاسی ـ اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده : هیئت سیاسی ـ اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
عدم شرکت، پاسخ قاطع مردم است به انتخابات فرمایشی!
سیاست سازمان ما، هم‌گام و هم‌سو با مردم معترض ایران و تشکل‌ها و نیروهای سیاسی – اجتماعی - مدنی و مبارزان راه آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت عدم شرکت در انتصاباتی است که تحت لوای انتخابات برگزار می‌شود. سازمان ما نیاز میهن و جامعه را برگزاری انتخابات آزاد با رفع همۀ قوانین تبعیض‌آلود حکومت جمهوری اسلامی می‌داند. تعیین چارچوب نظام، تعیین ساختار سیاسی کشور و انتخاب نمایندگان مجلس و مدیران اجرایی ایران حق بلامنازع مردم است و باید با مشارکت عموم مردم ایرن تحقق پذیرد. ما برای تأمین و تضمین این حقوق بنیادین مبارزه می‌کنیم.
نویسنده : هیئت سیاسی ـ اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده : هیئت سیاسی ـ اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
۲۲ بهمن ۱۳۵۷، انقلاب مردمی بدفرجام در راه استقلال، عدالت اجتماعی و آزادی!
هم‌زمان با چهل‌وپنج‌سالگی انقلاب بهمن جمهوری اسلامی فاقد پشتوانهٔ مردمی‌ست. اکثریت بسیار بزرگ مردم ما خواستار گذار از این نظام‌اند. در این میان خواست و شعار برپایی جمهوری مبتنی بر ارادهٔ حقوق‌بشری و دموکراتیک مردم و تفکیک دین از حکومت به شعاری میهنی بدل شده است. ما طرح مؤلفهٔ عدالت‌خواهی به عنوان یک شاخص ضروری جمهوری مور نظر را را تأمین‌کنندهٔ درهم‌تنیدگی هرچه بیش‌تر صفوف جمهوری‌خواهان مترقی و آزادی‌خواه ایران می‌دانیم.
نویسنده : هیئت سیاسی ـ اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده : هیئت سیاسی ـ اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
شکست عقل و منطق در روسیه!
در ایران اگر بازی بر بد و بدتر استوار است، در روسیه، متناسب با فرهنگ موجود پیروزی‌های بزرگ کارسازند. مهم نیست که ایرانی در چه شرایط اسفناکی قرار داشته باشد، اصلاً مهم نیست که جامعه تا کجا فلج باشد، ولی مهم بود که مثلث جیم شکست بخورد. در روسیه نیز همین اصل مهم نبودن شرایط اقتصادی زندگی اجتماعی بر وعدۀ رسیدن به برلین و پاریس بسیار مسرت‌بخش و ارضاکننده بود،
نویسنده : اردشیر قلندری
نویسنده : اردشیر قلندری
 فلسفۀ وجودی چپ دفاع از حقوق فرودستان و کارگران است!
 در نبود مؤثر نیروهای چپ جریان راست ارتجاعی  و حکومت درد و رنج مردم را ابزاری کرده برای رسیدن به اهداف خاص سیاسی خود. امروز چپ برای احیای خود باید به اهداف اولیه‌اش که دفاع از حقوق کارگران و فرودستان بود بازگردد. چپ باید بازتاب دهندۀ  صدای فرودستان باشد.
نویسنده : جابر حسینی
نویسنده : جابر حسینی
نوار صوتی جدید جواد ظریف، تکرار دانسته ها...
ظریف سعی دارد فاصله خود را با اصلاح طلبان و محافظه گاران جناح پایداری افزایش دهد و در عین حال در تیررس خامنه ای قرار نگیرد. تلاشی که با سیاست محافظه گران میانه و رییس سابق اش حسن روحانی هم‌سو است.
نویسنده : گودرز اقتداری
نویسنده : گودرز اقتداری
درنگی بر‌ابعاد تحریم گسترده انتخابات رژیم و پی‌آمدهای آن!
سیاست حذف و خالص‌سازی قدرت، شمشیر دودم و بازی دوسرباخت و حتی نوعی خودانتحاری و تله‌ای که است که حاکمیت خالص‌ساز در درون آن گیر افتاده و راه فراری وجود‌ ندارد. از یک‌سو تضاد و شکاف‌ سیستم و شهروندان را به مدار جدیدی سوق می‌دهد، و از سوی دیگر صفوف حاکمیت و تضادهای درونی آن را آشفته‌تر ساخته و کلیت نظام را شکننده‌تر می‌‌کند. خودزنی مکافاتی است که در ازاء گریز از شنیدن صدای مردم و انقلاب‌ آن‌ها و فرار به جلو گریبانگیرش شده است!
نویسنده : تقی روزبه
نویسنده : تقی روزبه
ترامپیسم ایرانی
برای اقتباس از ترامپیسم و عرضه‌ی یک نسخه‌ی "ملی" از آن، باید مستعد بود. در ایران گونه‌ای استعداد را در دور اخیر از جمله در وجود محمود احمدی‌نژاد می‌بینیم. پدیده‌ی احمدی‌نژاد در صحنه‌ی جهانی پدیده‌های ترامپیستی پیشتاز است، همچنان به شکل‌های مختلفی پیش می‌تازد و لازم است در همه‌ی صورت‌های آن مدام بازشناخته و بررسیده شود. احمدی‌نژادیسم را در ساده‌ترین و فشرده‌ترین بیان می‌توانیم این گونه معرفی کنیم: حقیقتی مستقل از ادعای رئیس وجود ندارد، حقیقت همان ادعای رئیس است و هرکس به آن باور ندارد خس و خاشاک است.
نویسنده : محمد رضا نیکفر
نویسنده : محمد رضا نیکفر
عدم شرکت در انتخابات: بی‌تفاوتی یا کنش فعال مدنی؟!
عدم شرکت و تحریم انتخابات در ایران یک کنش اجتماعی فعال و مدنی بود و مردم اگاهانه و با هدف مشخص به پای صندوق رای نرفتند؛ و این کنش اجتماعی هیچ ربطی با بی‌تفاوتی مردم غرب به انتخابات ندارد.  این دو زمینه های اجتماعی مختلفی دارند و ربط این دو به هم یک حقه و کلک سیاسی است.
نویسنده : جابر حسینی
نویسنده : جابر حسینی
برای هاشم خواستار: فراموشی گناهی بزرگتر از خاموشی است
هاشم خواستار درد را زندگی می کند و در جان پر رنج خود هموار می کند و در دهه ی هفتم زندگی خود انواع محرومیت ها را عاشقانه به سپهر جان خود می نشاند و می نوشاند... پیرمرد چشم و چراغ ماست. ستم بر او را روا ندانیم برای آزادی اش از زندان مطالبه گری را ارج نهیم. از او باید گفت و نوشت و آزادی “خواستار” را خواستار شد.
نویسنده : عزیز قاسم زاده لیاسی
نویسنده : عزیز قاسم زاده لیاسی
در باب حکم اخراجم از معلمی توسط وزارت آموزش و پرورش
وزارت آموزش و پرورش در ظلماتی سخت و تنگ فرو رفته است. این نهاد به عنوان متولی امر آموزش به ویژه در سال‌های اخیر، شمشیر خود را بیش از همه سمت و سوی معلمانی نشانه رفته که سال‌هاست به مناصحت حاکمان برای جلوگیری از منازعت بیشتر آن‌ها با آموزش و پرورش نشسته‌اند و در مضرات جانکاه بی توجهی به آموزش و تبعات سنگین آن بر فرآیندهای گوناگون جامعه و خطرات جبران ناپذیر تعطیلی آموزش رایگان، هر نوع مرارت را به جان خریده‌اند.
نویسنده : عزیز قاسم زاده
نویسنده : عزیز قاسم زاده
حق بین المللی اعتصاب
به سوی برخورداری از حق بین المللی اعتصاب؟
آزادی اتحادیه ها ( سندیکاها) نه تنها مستلزم برخورداری از حق نمایندگی، بلکه دارا بودن حق اقدام و مذاکره ی جمعی است. استفاده از این حقوق، تلطیف خشونت بالقوه و تبدیل روابط براساس قدرت، به روابط حقوق مدار را در سیری بی پایان برای نزدیک شدن به عدالت، امکان پذیر می سازد. آزادی تشکل ها به شیوه های ...
نویسنده : Alain Supiot برگردان سعید جواد زاده امینی
نویسنده : Alain Supiot برگردان سعید جواد زاده امینی
مصرف سرانه گوشتِ قرمزِ کارگران زیر ۷۰۰ گرم/ بازنشستگانی که ماه‌ها گوشت نمی‌خرند!
«مصرف سرانه گوشت قرمز در سه دهک فرودست، ۷۰۰ گرم است» اما یوسف‌زاده به نمایندگی از جانب ضعیف‌ترین گروه‌های مزدبگیر کشور به ایلنا می‌گوید: بازنشستگان اصلاً قدرت خرید ندارند، گوشتِ کیلویی ۶۵۰ هزار تومان را نمی‌توانند بخرند؛ وقتی بازنشسته ۶ یا ۷ میلیون تومان حقوق می‌گیرد، چطور می‌تواند در سفره گوشت قرمز داشته باشد، حتی توان خرید قسطی گوشت ...
نویسنده : نسرین هزاره مقدم
نویسنده : نسرین هزاره مقدم
۴۰ درصد جمعیت ایران زیر خط فقر مطلق هستند.
هنوز نگاه دولتمردان ما نگاهی پوسیده است. نگاه خودکفایی در برنامه هفتم توسعه وجود دارد اما این سیاست چندین دهه است که شکست خورده و همین نگاه آب و منابع سرزمینی ما را نابود کرده و اتلاف منابع را به شدت بالا برده است.
نویسنده : حمید
نویسنده : حمید
علت خودکشی جوانان ایلام که بطرف اپیدمی شدن می رود، چیست؟
نماینده ایلام در مجلس گفت: باید علت خودکشی ها در استان ایالم شناسایی و کاهش یابد چرا که هر روز چندین جوان به علت بیکاری خود را به دار می آویزند.
نویسنده : حمید
نویسنده : حمید
رابطۀ تنگاتنگ تبعیض جنسیتی با فقر زنان!
به نظر می‌رسد که اولویت حاکمیت به جای معیشت مردم و استفاده از امکانات برای بهتر کردن شرایط اقتصاد کشور "تار موی زنان" است. در حال حاضر گرانی‌ و بالارفتن نرخ کالا‌های اساسی، شرایط اقتصادی را برای مردم و طبقات مختلف دشوار کرده و بنا به گزارشات دولتی و جهانی، کشور گرفتار یک فقرزنانه است. بررسی مجدد و اعمال تغییرات در لایحۀ عفاف و حجاب توسط مجلس(۱۱) موجب بازتولید فقر خواهد شد. در واقع با پول مردم از طریق جرایم نقدی، جیب دولت را پر کرده و کسری بودجه را تامین می‌کنند، که این کار نه قانونی است و نه اخلاقی.
نویسنده : شهناز قراگزلو
نویسنده : شهناز قراگزلو
جنبش زنان در سالی که گذشت: از مقاومت‌های فردی تا هسته‌های زیرزمینی
 در یک سال گذشته زنان، و به‌ویژه دخترانِ جوانی که پیش از آن در جنبش زنان فعال نبوده‌اند، در شهرهای مختلف خود را در «گروه‌های مطالعات فمینیستی» یا «گروه‌های آموزشی» سازمان‌دهی کرده‌اند.
نویسنده : مریم فومنی
نویسنده : مریم فومنی
بی‌خانمانی یکی از مصادیق‌ فقر زنان!
طلاق بر زمینۀ فقر و بیکاری و فقدان حمایت اجتماعی هم می‌تواند زنان را بی‌خانمان و آواره کند. زنان بی‌خانمان ممکن است به علت اعتیاد یا بیماری روانی توسط خانواده‌شان طرد شده و جایی برای زندگی نداشته باشند. گزارش‌های موجود در کل کشور از وجود ۵ تا ۱۰هزار زن کارتن‌خواب خبر می‌دهند. سن شروع به کارتن‌خوابی در میان دختران نوجوان معتاد به ۱۵ سال رسیده است.
نویسنده : شهناز قراگزلو
نویسنده : شهناز قراگزلو
هشت مارس روز جهانی زن، بر زنان کشور مان و زنان جهان مبارک باد!
زنان کشورمان مبارزات خود را، علیه تبعیض جنسیتی، بی‌عدالتی اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی- هنری و زیست‌محیطی با اتحاد و همبستگی با مردان ، برای پایان دادن به درد مشترک ادامه می‌دهند. آنان مبارزات خود را بخش جدایی‌ناپذیر جنبش زحمتک‌شان می‌خوانند. بر پایه این باور، خود را بخشی از زنان و زحمت‌کشان جهان می‌دانند.
نویسنده : گروه خرداد هوادار سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) داخل کشور
نویسنده : گروه خرداد هوادار سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) داخل کشور
مطالبات زنان درسال‌گرد هشت مارس روز جهانی زن!
امروز بسیاری از فعالان مدنی و اجتماعی را زنان تشکیل می‌دهند. زنان همواره همراه مردان در اعتراضات معیشتی به گسترش فقر، از جمله اعتراضات و مبارزات حق‌طلبانۀ روزمرۀ کارگران، دانشجویان، معلمان و بازنشستگان، و کم‌‌آبی شرکت گسترده‌ای داشته‌اند. آنان قوانین علیه زنان را نپذیرفته و خواستار برابری کامل زنان و مردان فارغ از دین و مذهب، نگرش و قومیت در فردای ایران هستند.
نویسنده : گروه کار زنان سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده : گروه کار زنان سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
گزارش عفو بین‌الملل: کارزار خشن برای تحمیل قوانین حجاب اجباری در ایران:
در آستانه روز جهانی زن، عفو بین‌‌الملل‌ با انتشار یک بیانیه اعلام کرد مقامات جمهوری ‌اسلامی برای اعمال قوانین سرکوبگرانۀ حجاب اجباری از طریق نظارت گسترده بر زنان و کودکان دختر در مکان‌های عمومی و ایست‌های گسترده پلیس که زنان راننده را هدف گرفته، کارزار گسترده‌ای به راه‌انداخته‌اند.
نویسنده : سازمان عفو بین الملل
نویسنده : سازمان عفو بین الملل
دربارهٔ جبههٔ اصلاحات ایران
هر یک از ما آرزوها، دغدغه ها و مسئولیت های متفاوتی داریم. اما همه کشور خود و مردم آن را دوست داریم. همه ما می‌بینیم که کشور ما در چشم اندازهای روبرو به هر علت ممکن است در وضعی بحرانی قرار گیرد و در آن «حکومت، بدون همراهی مردم»، و «مردم، بدون تمکین حکومت»، نتوانند برای کشور کاری بکنند. در چنان وضعیتی وجود جبهه اصلاحات ایران و همراهی آقای خاتمی، که هم آداب تعامل با حکومت را خوب می دانند و هم از سابقه و تجربه همدلی با مردم بهره می برند، نهاد گرانقدری است که غیاب آن در روز مبادا، خسرانی جبران ناپذیر و پرافسوس برای همه ما، برای ایران، است. در میان همه گزینه ها، ظرفیتی کارآمدتر از جبهه اصلاحات در وضع حاضر در دسترس ایران نیست.
نویسنده : فرخ نگهدار
نویسنده : فرخ نگهدار
انتخابات مجلس و مواضع نیروهای سیاسی
ضمن احترام به حق شهروندان برای حمایت یا عدم حمایت از هر یک از لیست های عملا موجود؛ و ضمن احترام به کنشگری تحریم گران و درک علل واقعی آن؛ من، در انتخابات مجلس دوازدهم، در کنار احزاب دموکراسی خواه و میهن دوست در ایران می ایستم، و بدین وسیله حمایت خود را از تصمیم آنها - مبنی بر «عدم شرکت» انتخابات جاری - به اطلاع هم میهنان گرامی میرسانم.
نویسنده : فرخ نگهدار
نویسنده : فرخ نگهدار
«انتخابات» نمایشی برای مشروعیت بخشی به تمامیت ‌خواهی نظام و تمرکز و خالص سازی قدرت
جمهوری اسلامی اکنون در شرایطی قرار دارد که ادامۀ وضع موجود بدون تغییرات در ساختار نظام هر روز سخت‌تر می‌شود. پروسه و روند تحولات تاکنونی و تجربه نشان میدهد که انتظار هیچ تغییر مثبتی از حکومت به شکل امروزی آن برای بهتر شدن اوضاع کشور متصور نیست، بلکه برعکس وضع بدتر از امروز خواهد شد. از این‌ رو عدم شرکت در انتخابات، آغاز راهی دشوار برای فشار مدنی بیشتر مردم به نظام برای تغییرات است. تنها نافرمانی مدنی و اعتراضات گسترده، یک‌پارچه و متحد مردم در مقیاس وسیع است که می‌تواند جمهوری اسلامی را در برابر پرسش سخت تن دادن به خواست مردم، یا سرنوشتی نا معلوم و تلخ برای خودش قرار دهد.
نویسنده : علی محمد برنوشیان
نویسنده : علی محمد برنوشیان
ملیحه محمدی
به پس از انتخابات بیاندیشیم؛ نه فاجعه، نه حماسه، این فقط یک انتخابات است!
... گفتم این انتخابات را نه سرنوشت ساز اما در عین حال محتاج بررسی و نتیجه گیری می بینم. مسئله شرکت یا عدم شرکت در این انتخابات چرا سرنوشت ساز نیست و علیرغم بی اثر بودن چنین مجلس و در چنین فضایی،‌ به احتمال بروز کدام خطر باید به آن بها داد؟ خطر عادی شدن بی اعتنایی به مبارزه قانونی بار دیگر کشور را تهدید می کند. خطر عادی شدن برکناری و بی اعتنایی مردم نسبت به ...
نویسنده : ملیحه محمدی
نویسنده : ملیحه محمدی
باز هم انتخابات و باز هم ترویج و تبلیغ توهمات!
تجربه نشان داده است که حاکمیت حضور مردم در انتخابات را صرفاْ برای نمایش تصویری از مشروعیت خود می‌خواهد و تصور آنکه بخواهد با رویکردی دموکراتیک آن‌ها را در ساختار قدرت مشارکت داده و سهمی هرچند کوچک در ساختار قدرت را به آن‌ها تخصیص بدهد، بسیار ساده‌اندیشانه است.
نویسنده : مسعود امیدی و سیامک طاهری
نویسنده : مسعود امیدی و سیامک طاهری
رای نمی‌دهم تا به ابتذال بگویم نه!
خروج خشونت‌پرهیز کشور از بحران‌های کنونی در گرو وارد آمدن فشار همه‌جانبه به حاکمیت برای به‌رسمیت شناختن حقوق و قدرت مردم است. نیروهای سیاسی نیز به جای تلاش برای تکرار تجربه‌های ناکام، به دفاع از اعتراض مدنی و مقاومت مدنی شهروندان بپردازند و آن را به نقطه عطفی در گذار مسالمت‌آمیز ایرانیان به سوی استقرار دمکراسی بدل کنند.
نویسنده : مصطفی تاجزاده
نویسنده : مصطفی تاجزاده
اقتصاد ایران و مساله ذی‌نفعان
ذی‌نفعان خیلی گسترده هستند و سلسله‌مراتب شدیدی در اقتصاد دارند؛ به‌عنوان مثال ذی‌نفع واردات، ذی‌نفع صادرات، ذی‌نفع انحصار لوازم‌خانگی و یا ذی‌نفع عدم واردات خودرو داریم و حتی ذی‌نفع دلار ۴۲۰۰ تومانی و ۲۸۵۰۰ تومانی و ارز ترجیحی داریم و در کنار آن ذی‌نفعی داریم که منتظر است دلار به...
نویسنده : علی ایوبی
نویسنده : علی ایوبی
تورم
چرخه اوراق شدن اقتصادی
ریشه تورم در ایران، دیگر از یک سیاست پولی خارج شده و به معضل تحریم‌ها برمی‌گردد. تا زمانی که ما تحریم‌ها را داریم و سیاست پولی درستی هم نداریم، تورم پایدار خواهد بود. تورم هم که پایدار باشد، بودجه‌ها تورمی، بزرگ و با کسری بالا خواهد بود. در این‌جا، وقتی کسری بودجه داریم و سیاست انقباضی‌ای را که ...
نویسنده : پیمان مولوی
نویسنده : پیمان مولوی
چین در آستانۀ تغییر مفهوم رشد اقتصادی
رشد اقتصادی آتی چین با بهره‌گیری از منابع جدید انرژی و تولید با فناوری پیشرفته هدایت خواهد شد و نوآوری علمی و فناوری به اولویت اصلی فعالیت اقتصادی چین در سال ۲۰۲۴ تبدیل خواهد شد. این مسیر برای اطمینان از این انتخاب شده است که چین تا حدی با ساده‌سازی، از «کارخانۀ مونتاژ جهانی» به «فروشگاه جهانی قطعات با فناوری پیشرفته» تبدیل شود. در عین حال ...
نویسنده : ویکتور پیروژنکو (VIKTOR PIROZHENKO) برگردان،ا. م. شیری
نویسنده : ویکتور پیروژنکو (VIKTOR PIROZHENKO) برگردان،ا. م. شیری
دخالت نظامیان در اقتصاد
چکمه‌پوشانِ چرتکه‌‌به‌دست: چرا و چطور باید نظامیان را از اقتصاد بیرون کرد؟
ارتش مدرن در اصل به‌‌عنوان بازوی امنیتی دولت به وجود آمده است، و مهم‌ترین رکن ارتش مدرن، نظارت مدنی بر آن است. نظارت مدنی یعنی ارتش باید غیرسیاسی و خارج از دعواهای قدرت فعالیت کند. حتی در شرایط جنگی هم تصمیم‌گیری‌های استراتژیک بر عهده غیرنظامیان است. ... از زمان پیدایش ارتش‌های مدرن در اواخر قرن ١٨ میلادی تاکنون، دولت‌ها همیشه در پی ....
نویسنده : علیرضا اشراقی و رؤیا ایزدی
نویسنده : علیرضا اشراقی و رؤیا ایزدی
کره‌ای‌ها چه‌گونه توانستند؟ چرا ما نتوانستیم؟ / علیرضا بهتویی
اگر «تنبلیِ ذاتیِ» افراد دلیلِ عقب‌ماندگیِ یک سیستم اقتصادی- اجتماعی نیست، باید پاسخ به این سؤال که «چرا مردمان کشوری (برای مثال کره‌ای ‌ها) بیشتر و مؤثر تر کار می‌کنند» را در ساختار اجتماعی – سیاسیِ آن نظامی جستجو کرد که افراد در آن به کار مشغول‌اند.
نویسنده : علیرضا بهتوئی
نویسنده : علیرضا بهتوئی
ما با تورم سرمایه روبرو هستیم
تورم به دور از اینکه یک پدیده موقتی در ارتباط با وضعیت اقتصادی باشد، محصول جهانی سازی سرمایه داری است. برای کاهش آن، اقتصاددان کمونیست اولین ترنا در کتاب «تورم، چه کسانی از آن سود می برد؟ چگونه با آن مبارزه کنیم» از انتشارات اخیر بنیاد گابریل پری، به زنجیر کشیدن جمعی نهادهای مالی را پیشنهاد می کند.
نویسنده : اولین ترنا، برگردان: باقر جهانبانی
نویسنده : اولین ترنا، برگردان: باقر جهانبانی
دومین سمینار "چپ از نگاه امروز"، کمال اطهاری
پادکست تصویری: دومین سمینار “چپ از نگاه امروز”، با حضور کمال اطهاری
اتاق فکر چپ سبز، دومین سمینار “چپ از نگاه امروز” را روز شنبه ٢١ بهمن ١۴٠٢ (١٠ فوریه ٢٠٢۴) در فضای مجازی برگزار کرد. کمال اطهاری اقتصاددان و پژوهشگر توسعه در این سمینار حضور داشت. او مولف کتاب‌های "درآمدی بر سرمشق توسعه اقتصاد و جامعه دانش در ایران" و "درآمدی بر سرمشق نوین توسعه کشاورزی و روستایی ایران" می‌باشد. همچنین کتاب "گذرراه های بدیل سوسیالیستی" از ...
نویسنده : اتاق فکر چپ سبز
نویسنده : اتاق فکر چپ سبز
کودک و پرچم فلسطین
روش‌شناسی اتوپیایی و مسئله فلسطین
سنت‌های مارکسیستی و ویگوتسکی که من با آن بزرگ شده‌ام، مرا به درک این نکته واداشته‌اند که تبدیل شدن انسان به‌طور تاریخی شکل گرفته و در معرض تغییر است و شرایط ارتباطی می‌تواند به غیرممکن‌ها زندگی ببخشد. چه شرایط ارتباطی می تواند قدرت شکننده سرکوب را تضعیف کند؟ جهان اکنون چه شکلی می‌بود اگر میدان کنش ما به گونه‌ای بود که برای زندگی کودکان و خانواده‌های فلسطینی عدالت به همراه داشت؟ پاسخ‌های ما برای ...
نویسنده : شیرین وثوقی/ برگردان: گودرز اقتداری
نویسنده : شیرین وثوقی/ برگردان: گودرز اقتداری
هگل-مارکس(-انگلس) و مردمان غیرتاریخی؛ درگیری در موضوعات نژادی- ملی
کتاب پیش‌رو ...در باره ی تحلیل‌های مارکس و خاصه انگلس و همکاران او در روزنامه ی نویه راینیشه تسایتونگ پیرامون مردمان به اصطلاح غیرتاریخی اروپای شرقی در بحبوحه انقلابات ۱۸۴۸ است و ارزیابی های پرتمسخر و تحقیرآمیز (مارکس و خاصه) انگلس از مردمان «مرتجع» فاقد دولت ملی مستقل در آن مناطق و نادیده انگاری و انکار حق آن‌ها برای تعیین سرنوشت و مسیر آینده شان. علت نیز ....
نویسنده : فروغ اسدپور
نویسنده : فروغ اسدپور
چالش چپ
یادداشتی حاوی نکته‌هایی درباره‌ی موضع چپ، نکته‌هایی از تجربه‌ی مبارزه در ایران و جهان، پیشنهادهایی برای تصحیح نوع نگاه به وضعیت و حرکت به سوی یک برنامه‌ی نوین.
نویسنده : محمدرضا نیکفر
نویسنده : محمدرضا نیکفر
احیای چپ احیای سیاست است!
چپ برای باز سازی خود به سرچشمه اصلی و آغازین خود باید برگردد. تصمیم به مبارزه با بهره کشی، بی عدالتی و استبداد آرمان آغازین چپ ها بوده است؛ با غبار زدایی از آرمانهای گذشته، نشاط و شادی به اردوگاه چپ دوباره بر می گردد.
نویسنده : جابر حسینی
نویسنده : جابر حسینی
کودتای آن اندونزی
کودتای ١٩۶۵ اندونزی؛ قتل‌عام میلیونی و نسل کشی چپ‌ها و دموکرات‌ها
ژنرال سوهارتو با نقشه و تدارک سی.آی.ای. دست به کودتا زده و حمام خونی در اندونزی راه اندخت که طی آن سه میلیون نفر از جمله یک میلیون نفر از اعضای حزب کمونیست اندونزی در عرض چند هفته قتل عام شدند. اندونزی آن زمان با صد میلیون جمعیت، بزرگترین حزب کمونیست بیرون از قدرت در...
نویسنده : شهاب برهان
نویسنده : شهاب برهان
بخشش و هانا آرنت...
نشانۀ ابتدایی آگاهی از امکان پذیرش بخشش به عنوان مقدمه‌ای بر درمان زخم‌های اجتناب‌ناپذیر ناشی از کنش دیگران را در اصل رومی عفو مغلوب (پارچره سوبیکتیس)- حکمتی کاملا ناشناخته برای یونانیان می یابیم و یا در حق عفو در اجرای حکم اعدام، احتمالا با ریشۀ رومی که اغلب در اختیار سران دولت در تقریبا تمام کشورهای غربی است.
نویسنده : برگردان: گودرز اقتداری
نویسنده : برگردان: گودرز اقتداری
گرانشِ مادّه و پادمادّه
مادّه و پادمادّه به ذراتی با جرم مساوی اما متضاد در بارالکتریکی گفته می‌شود. پرسشی که از همان ابتدای کشف پادمادَه نزدیک به یک قرن پیش مطرح شد این بود که آیا گرانش مادّه و پادمادّه در دو جهت مخالف هم عمل می‌کنند؟ در این مقاله می‌خواهیم پس از توضیح کوتاهی در بارۀ دو مفهوم مادّه و پادمادّه به‌عنوان پیشگفتار به گرانش مادّه و  گرانش پادمادّه بپردازیم و در ادامه چگونگی تعیین جهت و اندازه پادمادّه در آزمایشگاه سرن را شرح دهیم
نویسنده : حسن بلوری
نویسنده : حسن بلوری
فیزیوکراتی،- دست دراز سرمایه داری در اقتصاد فئودالیستی
برای فیزیوکراتها زمین منبع و ابزار ثروت ملی و رفاه بود، چون در نظر آنها یک کشاورزی شکوفا و موفق بر هر گونه اقتصاد صنعتی و تجاری برتری داشت؛ یعنی برای آنها کشاورزی مهمتر از صنعت و تجارت مرکانتلیستی بود. بدلیل اهمیت کشاورزی در فرانسه، ریشه تاریخی جریان فیزیوکراتی، در فرانسه جوانه زد.
نویسنده : آرام بختیاری
نویسنده : آرام بختیاری
جرمی بنتام و جان استوارت میل
مکتب "فایده گرایی" در لیبرالیسم و کاپیتالیسم.
جریان فکری "اوتلیتاریسم" یا فایده گرایی، موضعی است اخلاقی که صحت یک عمل را مطابق مفید بودن آن می سنجد و قضاوت میکند. آن واژه ایست لاتین که نخستین بار در قرون ۱۸-۱۷ میلادی در کشورهای انگلیس زبان وارد پروسه اقتصاد شد و به معنی مفید بودن و فایده رساندن است. نمایندگان این مکتب در آغاز رشد بورژوازی و جنبش لیبرالیسم، دو انگلیسی بنامهای: جرمی بنتام و استوارت میل بودند. مکتب فایده گرایی یا
نویسنده : آرام بختیاری
نویسنده : آرام بختیاری
فیلسوفان عقیدتی ایده آلیسم آلمانی
ایده آلیسم آلمانی،- نتیجه بحران روشنگری و خشونت انقلاب فرانسه؟
از جمله دلایل رشد فلسفه خردگریز و ایده آلیستی در آلمان، بحران پایان عصر روشنگری، برخورد عاطفی و احساسی آلمانی ها با ترورهای زمان انقلاب فرانسه و خشونت های حکومت دوره ناپلئون قید شده. همزمانی رمانتیسم و ایده آلیسم در آندوره نشان میدهد که بجای عقل، احساس در فرهنگ غالب شده بود. باور به نبوغ ادبی در رمانتیسم مانند ...
نویسنده : آرام بختیاری
نویسنده : آرام بختیاری
آمریکا هوش مصنوعی را برای مقاصد نظامی توسعه می‌دهد
پیشرفت اصلی در هوش مصنوعی جامع یا حتی «ابر هوش» ممکن است در استفاده از نرم افزار مژینیوس بر اساس رویکرد به اصطلاح چند عاملی باشد و همانط که نوشتیم در پروژه‌های پنتاگون «EMBERS» و مینروا استفاده شود. هدف هر دوی این پروژه‌ها برانگیختن اعتراضات اجتماعی در کشورهای هدف است و آن‌ها عبارتند از توسعۀ برنامۀ نظامی ساختار بوم انسانی که در آن انسان‌شناسان ...
نویسنده : ولادیمیر پراخواتیلوف (VLADIMIR PROKHVATILOV)، برگردان ا. م. شیری
نویسنده : ولادیمیر پراخواتیلوف (VLADIMIR PROKHVATILOV)، برگردان ا. م. شیری
صدور و اجرای احکام اعدام را متوقف کنید!
ما خواهان توقف، ممنوعیت و لغو صدور و اجرای احکام اعدامیم! تنها با اعتراض گستردۀ مردمی و مبارزات پی‌گیر جامعۀ مدنی می‌توان صدور و اجرای احکام اعدام را متوقف  و در راستای ممنوعیت و لغو اعدام از قوانین کشور گام برداشت.
نویسنده : فراخوان برای امضا
نویسنده : فراخوان برای امضا
زبان مادری؛ بخشی از آزادی بیان
کانون نویسندگان ایران ضمن گرامی‌داشت این روز، همان‌گونه که در بند سوم منشور خود آورده است: «رشد و شکوفایی زبان‌های متنوع کشور را از ارکان اعتلای فرهنگی و پیوند و تفاهم مردم ایران می‌داند...» و خواهان آزادی زبان‌های مادری در ظرفیت و ابعاد گوناگون آن‌ها به‌ویژه در «عرصه‌ی چاپ و نشر و پخش آثار» است. هم‌چنین خواستار رهایی تمام کنشگران عرصه‌ی زبان مادری از زندان و تبعید و دیگر آزارها و فشارهاست.
نویسنده : کانون نویسندگان ایران
نویسنده : کانون نویسندگان ایران
آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت (۱۳ تا ۲۰ بهمن ۱۴۰۲)
  جمعه ۱۳ بهمن ‌ــ در یک کنسرت موسیقی در اصفهان از حضور و اجرای نگار اعزازی، دف‌نواز، جلوگیری شد. ــ سازمان دفاع از گردش آزاد اطلاعات (DFI) که در زمینه‌ی نقض حقوق روزنامه‌نگاران فعالیت می‌کند، در گزارش ماهانه‌ی سرکوب روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها در ایران نوشت که جمهوری اسلامی در یک ماه اخیر برای ۲۵ روزنامه‌نگار و ۱۳ رسانه پرونده‌ی...
نویسنده : کانون نویسندگان ایران
نویسنده : کانون نویسندگان ایران
تایید گزارش قطع انگشتان دست یک مرد به اتهام دزدی پنج گوسفند
مجازات‌هایی چون قطع عضو و تازیانه زدن کیفرهایی بی‌رحمانه، غیر انسانی و مصداق شکنجه است و شکنجه بر اساس موازین بین‌المللی حقوق بشر ممنوع است.
نویسنده : سازمان حقوق بشر ایران
نویسنده : سازمان حقوق بشر ایران
فانی خبر داد: دولت رئیسی در پی حذف نمایندگان معلمان از شورای عالی آموزش و پرورش!
علی‌اصغر فانی نوشت: اخیرا مطلع شدم به‌ جای رویه فوق، قرار است ۳ نماینده توسط شورای معاونین وزارتخانه تعیین شوند و قهرا اثربخشی مزبور را نخواهد داشت. «نمایندگان معلمین در شورای عالی آموزش و پرورش» عنوان یادداشت علی‌اصغر فانی برای روزنامه اعتماد است که در آن آمده: در یادداشت قبلی اشاره‌ای به ‌تاریخچه شکل‌گیری شورای عالی داشتیم. با وظایف و...
نویسنده : علی‌اصغر فانی
نویسنده : علی‌اصغر فانی
صدور و اجرای احکام اعدام را متوقف کنید!
فراخوان: ما امضاکنندگان این متن، توقف صدور و اجرای احکام اعدام‌ را یکی از مهم‌ترین و فوری‌ترین نیازهای کشورمان می‌دانیم و از هم‌میهنان‌مان درخواست می‌کنیم با امضای این متن دست به اعتراض مدنی علیه اعدام زده و در متوقف کردن اعدام‌ها با تمام توان بکوشند
نویسنده : فراخوان برای امضا
نویسنده : فراخوان برای امضا
گرامی باد هشت مارس، روز جهانی زنان و تداوم جنبش «زن، زندگی، آزادی»!
همگامی برای جمهوری سکولار دموکرات در ایران، ضمن پشتیبانی از مبارزات دلیرانه زنان در کشورمان، فرارسیدن ۸ مارس برابر با ۱۸ اسفند روز جهانی زنان را، به همه زنان ایران تهنیت گفته، با گرم‌ترین شادباش‌ها به مناسبت این روز خجسته برای همه زنان مبارز ایرانی در ایران و چهارگوشه جهان، آرزوی موفقیت آنان در این مبارزات را دارد.
نویسنده : همگامی برای جمهوری سکولار دموکرات در ایران
نویسنده : همگامی برای جمهوری سکولار دموکرات در ایران
۸ مارس؛ روز گرامی داشت مبارزات زنان!
زنان آزادۀ ایرانی ــ از روزنامه‌نگار، شاعر، نویسنده و هنرمند تا دانشجو، دانش‌آموز، کارگر و خانه‌دار ــ نشان دادند که به‌رغم تهدیدها و بازداشت‌‌های مکرر، به‌رغم وجود انواع شکنجه در زندان‌ها که اخبارش بیرون می‌آید، به‌رغم احکام سنگین حبس و اعدام‌ که با شدت و شماری افزون‌تر جریان داشته است، با وجود محرومیت‌های اجباری از تحصیل یا امکانات تأمین معاش و ... از مبارزه دست بر نخواهند داشت.
نویسنده : کانون نویسندگان ایران
نویسنده : کانون نویسندگان ایران
اعلامیه «همگامی برای جمهوری سکولاردمکرات در ایران» پیرامون نتایج انتخابات دوازدهمین دوره مجلس و ششمین دوره خبرگان رهبری
همسویی گسترده و بی‌سابقه جریان‌ها و تشکل‌های سیاسی داخل ‌و خارج از کشور در برخورد منفی با انتخابات نمایشی ۱۴۰۲ و تحریم آن، این نوید را می‌دهد که در چارچوب مطالبات مردم ایران و با رویکردهای عمل‌محور، هوشمندانه، جمع‌گرا و بر اساس منافع ملی،  مسیر نجات و رهایی کشور هموارتر شود.
نویسنده : همگامی برای جمهوری سکولار دموکرات در ایران
نویسنده : همگامی برای جمهوری سکولار دموکرات در ایران
با تحریم فعال نمایش انتخاباتی رژیم، به جمهوری اسلامی «نه» می‌گوییم
تحریم فعال نمایش انتخاباتی ۱۱ اسفند پاسخی شایسته به ۴۵ سال سرکوب و شکنجه، کشتار و ویرانی، و گامی مؤثر برای اتحاد و همدلی نیروهای ترقیخواه مخالف جمهوری اسلامی است.
نویسنده : جمعی از فدائیان خلق ایران (داخل کشور)
نویسنده : جمعی از فدائیان خلق ایران (داخل کشور)
خیمه شب بازی انتخاباتی
هرگونه مشروعیت سازی برای حکومت جنایتکاری که ساچمه به چشم‌ معترضین می‌زند، هواپیمای مسافربری را سرنگون می‌کند و ملت را از حقوق ابتدایی خود محروم میکند اشتباهی تاریخی است.
نویسنده : سازمانهای جبهه ملی ایران در خارج از کشور و جبهه ملی ایران- اروپا
نویسنده : سازمانهای جبهه ملی ایران در خارج از کشور و جبهه ملی ایران- اروپا
انتخابات
عدم شرکت در انتخابات، همراهی با مردم و در جهت حفظ مصالح ملی است
بی اعتمادی ۸۰ درصد مردم نسبت به نظام حاکم گویای آن است که حکومت با همین سیاست ها و برنامه ها که علیه مصالح ملی و منافع مردم است ، پیش می راند. از این رو برای نجات کشور راهی جز ایستادن در کنار....
نویسنده :  گروه خرداد هوادار سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) - داخل کشور
نویسنده :  گروه خرداد هوادار سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) - داخل کشور
عدالتی در خدمت موسسه‌های خصوصی
۳۰ سال بعد، درپی فروپاشی اتحاد شوروی، محافظه‎کاران گفتند که «جایگزین دیگری» برای سرمایه‎داری لیبرال نو نیست. به این ترتیب، نوع دیگری از استعمار آغاز شد که عبارت از سلطه موسسه‎ها بر بیشتر کشورهای دنیا بود. عهدنامه های جدید سرمایه‎گذاری با غنیمت شمردن فرصت مجموعه‎ای از شرایط کم و بیش مبهم را به مفاد آ‎ن‎ها افزودند که امکان انواع تعبیر و تفسیر را ایجاد می کرد. مانند «ممنوعیت هرنوع سلب مالکیت مستقیم و غیر مستقیم» یا «رفتار عادلانه و منصفانه» که بنابر آن‎ها قوانین ملی نباید به زیان مقررات بین المللی در عرصه سرمایه‎گذاری باشد. بنابراین، مسئله فقط بر سر محدودکردن حوزه مانوور کشورهای «جنوب» به سود کشورهای «شمال» نبود، بلکه قصد این بود که اصل حاکمیت دولت‎ها درهم شکسته شود.
نویسنده : میریم لاریبی ویینسنت ارپولت
نویسنده : میریم لاریبی ویینسنت ارپولت
جهان کجاست، وجدان جمعی و اخلاق کجاست؟
بر دکترین «مصالح دولت» در خصوص اسرائیل، نقطه‌ی پایان بگذارید! آلمان باید به خواسته‌ی دادگاه بین‌المللی لاهه گردن بنهد. آلمان باید نشان دهد که به تصمیم قانونی الزام‌آور این دادگاه احترام می‌گذارد و با تمام توانش به تعهد خود برای پیشگیری از نسل‌کشی عمل کند. آلمان باید به اقدامی فوریتی برای پیشگیری از جرائم بین‌المللیِ جاری دست بزند.
نویسنده : مترجم: سپیده جدیری
نویسنده : مترجم: سپیده جدیری
دیوان بین‌المللی دادگستری
سونامی حقوقی علیه اسراییل
همزمان ژیل دورس، وکیل معروف فرانسوی تایید کرد که درخواست های دستگیری علیه نخست وزیر، وزیر دفاع و رئیس ستاد ارتش اسرائیل در دادگاه بین‌المللی‌کیفری ثبت شده است و تحقیقات این دادگاه در مسیر درست حرکت می کند. این وکیل تاکید کرد که برای اولین بار در تاریخ، بلوکی به این اندازه با حمایت بیش از ۱۰۰ هزار حقوقدان برای گزارش نسل کشی وارد ...
نویسنده : محسن نجات حسینی
نویسنده : محسن نجات حسینی
حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل
حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل
در سال های اخیر، حق وتو به طور فزاینده ای مورد انتقاد قرار گرفته است، به ویژه به دلیل وتوهایی که آمریکا در دفاع از اسراییل و نیز روسیه و چین در مناقشه سوریه اعمال کردند. این امر منجر به ابتکارات مختلفی برای محدود کردن استفاده از وتو در شورای امنیت شده است که دو ابتکار اصلی آن ابتکار فرانسه و آیین نامه گروه ACT است. بدیهی است که فرانسه با جانبداری از سیاست‌های ...
نویسنده : محسن نجات حسینی
نویسنده : محسن نجات حسینی
بیش از یک میلیون نفر در رفح «به مرگ خیره شده‌اند»!
۴/۱ میلیون نفر در رفح در برابر عملیات نظامی اسرائیل نه راه پیش دارند و نه پس. برای جلوگیری از فاجعه انسانی همین حالا هم دیر است. اسرائیل به دلیل تدارک حمله نظامی همه جانبه به شهر رفح در جنوب غزه در پی عملیات وحشیانه نجات گروگان‌ها که منجر به کشته‌شدن ده‌ها فلسطینی شد، با فشار فزاینده بین‌المللی مواجه است.
نویسنده : بهرام رحمانی bahram.rehmani@gmail.com
نویسنده : بهرام رحمانی bahram.rehmani@gmail.com
حمله به غزه، اولین شکاف ها در اسرائیل
در یک کنفرانس مطبوعاتی، ژنرال آیزنکوت که پیش از این « پذیرفته بود که رهبران اسرائیل تمام حقیقت را در مورد جنگ نمی‌گویند. از پاسخ دادن به سوالی در مورد اعتمادش به نتانیاهو امتناع کرد و از آزادی سریع گروگان ها حتی اگر ...
نویسنده : Sylvain Cypel برگردان شروین احمدی
نویسنده : Sylvain Cypel برگردان شروین احمدی
سلب حق اسکان دانشجویان خوابگاهی در دانشگاه علامه طباطبایی
بنظر می‌رسد در راستای سیاست حذف خدمات و کالاهای عمومی، این بار دانشگاه علامه سعی دارد از هر فرصتی برای محدودسازی امکانات رفاهی استفاده نماید...
نویسنده : شوراهای صنفی دانشجویان کشور
نویسنده : شوراهای صنفی دانشجویان کشور
ستاره‌دار کردن دانشجویان برتر و نخبه با ابداع فراقانونی!
به نوعی شاهد بازگشت یک محرومیت عجیب هستیم که البته در گذشته اعمال می‌شد و سد راه گروهی از دانشجویان برای ادامه تحصیل بود؛ ستاره دار کردن برخی دانشجویان که مدت‌ها تکذیب می‌شد، اما در نهایت ثابت گردید که صحت داشته و پس از کش و قوس‌های فراوان بساطش برچیده شد؛ محرومیتی که حالا به شکلی دیگر در برخی دانشگاه‌ها ...
نویسنده : گزارش «تابناک»
نویسنده : گزارش «تابناک»
جان باختن یک دانش آموز بلوچ ناشی از شکنجه ماموان اطلاعات سپاه در زابل
نام این شهروند بلوچ محمود رخشانی، ۱۹ ساله فرزند ابراهیم دانش‌آموز دوره پیش‌دانشگاهی مدرسه حسینی زابل بوده است.
نویسنده : شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران
نویسنده : شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران
با دانشگاه چه باید کرد؟ بررسی راهکار برون‌رفت از انسداد فعالیت سیاسی در دانشگاه
امروز نهادهای امنیتی مستقیما در دانشگاه ورود کرده‌اند و اعتراضات درون‌دانشگاهی سر از دادگاه‌های انقلاب درمی‌آورد و پرونده‌هایی که پنداشته می‌شود با تعلیق از تحصیل مواجه شود، به یک باره با مجازات حبس تعزیری روبه‌رو می‌شود.
نویسنده : راهکار سوسیالیستی
نویسنده : راهکار سوسیالیستی
بیانیۀ پایانی اعتصاب دانشجویان دانشگاه تربیت‌مدرس
اعتصاب روزهای ۲۱ و ۲۲ آبان گام اول اعتراضات ادامه‌دار ما دانشجویان بود و اعتراضات ما تا زمانی که مدیریت دانشگاه و حراست تغییر رویه ندهد و فضای دانشگاه را مناسب زندگی دانشجویان نکند به شیوه‌های مختلف ادامه خواهد داشت. صدای اعتصاب ما پردۀ گوش‌های کر مدیریت دانشگاه و حراست را لرزاند...........
نویسنده : دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس
نویسنده : دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس
افزایش ترک تحصیل در کشور
مدام بر تعداد کودکانی که یا پا به مدرسه نمی‌گذارند یا ترک تحصیل می‌کنند افزوده می‌شود. آنان نیز به جمع کثیر کودکان کار می‌پیوندند.
نویسنده : کانال صنفی معلمان ایران
نویسنده : کانال صنفی معلمان ایران
بهار
بر بال سمندر خاطره ها نشستم، تا پرواز دهم کبوتران را. بر من بتاب، ای شب، چراغ روشن خاطره، بر من ببار ای ترنم دل نشین،
نویسنده : کاوه داد
نویسنده : کاوه داد
نوروز
می‌خواهم نوروز امسال آغاز سالی باشد که از تفنگ‌ها گل می‌روید و چشمان نابینا نور شلیک می‌کنند، سالی که زندگی از زندان رها می‌شود و انسان ستاره‌ای‌ست که بی‌دریغ می‌تابد
نویسنده : علی محمد برنوشیان
نویسنده : علی محمد برنوشیان
زمستانی که دارد می‌رود!
زمستانی که بایست آن قدر سرد و یخ‌بندان باشد که بهار دل‌انگیز گردد و درختان آن‌چنان به خواب روند که خستگی از تن برون کنند تا در هوشیاری و بیداری بهار، شاداب و با طراوت زندگی را پیش گیرند؛ اینک به خودپسندی و عُجب خود افزوده است
نویسنده : پهلوان
نویسنده : پهلوان
خاوران - جمعه آخر سال
مزار بی‌سنگ و نام، خیس بود از گلاب وُ  استخوان، جمعه اندوهش را فروبلعید، خاوران مغروق ستاره ها بود
نویسنده : رحمان ـ ا
نویسنده : رحمان ـ ا
سال های سگی
بین مردان بی‌خانمان و گرسنه‌ای که در چهاردیواری کوچک ساختمان چپیده بودند؛ ازهمه پیرتر است... چند بسته کوچک کاغذ کادوپیچ شده به پیرمرد می‌دهم و او را در آغوش می‌گیرم.
نویسنده : پهلوان
نویسنده : پهلوان
شب زمین
از پله ها آمدم بالا، نفسِ گرمی بر پشتِ گردنم نشست: در خیابان درختها بلندتر شدند، و باغ از هَرَسِ زمستان بارورتر شده
نویسنده : حسن جلالی
نویسنده : حسن جلالی
در سال‌گرد ۲۶ اسفند ۱۳۴۹ - به مزار دم جانانهٔ تو می‌آیم!
حضور بر مزار فداییان جان‌باختهٔ خلق، قدردانی کوچکی‌ست از عزم عظیم جاودانی که آنان در راه آرمان‌های والای انسانی مشترک‌مان در جان داشتند. در یاد و اندیشه‌ام، فردا خود را در کنار یاران، بر سر مزار یاران می‌بینم.
نویسنده : بیژن اقدسی، مشاور هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده : بیژن اقدسی، مشاور هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
جمشید عندلیبی درگذشت!
جمشید عندلیبی انسانی آرام، صمیمی و مهربان بود. شاید به همین دلیل به صدا و ساز نی علاقه داشت.
نویسنده : نرگس
نویسنده : نرگس
رفیق سید فاخر شجری از میان ما رفت
رفیق سید فاخر شجری کادر مبارز و برجسته جنبش کارگری ایران و از یاران دیرین فدایی از میان ما رفت و خانواده، نزدیکان و رفقایش را به سوگ خود نشاند. پیش از هر سخنی، فقدان این یار وفادار زحمت‌کشان را به خانواده و بازماندگان او تسلیت می‌گوییم و یاد عزیزش را گرامی می‌داریم.
نویسنده : دبیرخانهٔ شورای مرکزی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده : دبیرخانهٔ شورای مرکزی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
سال‌ها از فوت پدرم می‌گذرد
در چند روز اخیر صدایش در گوشم می پیچد " دلم از مرگ بیزار است، که مرگ اهرمن‌خو آدمی‌خوار است." یاد " آرش کمانگیر " می‌افتم و حماسه‌ای که او سرود. یاد دبستان می‌افتم و کتاب فارسی. و به یاد می‌آورم عشق به مرز و بوم را ، آزادگی را ، کار کردن ، در غم انسان نشستن، امید‌، ایمان، آرمیدن را.....
نویسنده : مانلی کسرایی
نویسنده : مانلی کسرایی
تسلیت ۳۰۰ تن از فعالان مدنی، اجتماعی و فرھنگـی به‌مناسبت درگذشـت شـهلا لاھیجی
لاهیجی یکی از بانیان اولین مراسم روز جهانی زن پس از انقلاب، از بنیانگذاران «جمع زنان ناشر»، از همراهان ائتلاف‌های جنبش زنان ایران برای دستیابی به حقوق برابر زنان و از تبار نیکِ حامیان حرکت‌های فرهنگی بود. آثار او، یادگاری ماندگار از تلاش‌ها و آرمان‌هایش است و حضورش در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، نشان از ...
نویسنده : فعالان مدنی، اجتماعی و فرھنگـی
نویسنده : فعالان مدنی، اجتماعی و فرھنگـی
گرامی باد یاد بکتاش آبتین، ستم‌کشته‌ی راه آزادی
او خود نبود تا جنبش آزادی‌خواهانه‌ی مردم را ببیند. او‌ نبود تا دلاوری زنان را بستاید و هم‌چون همیشه دوشادوش مردم به‌جان‌آمده بایستد. نبود تا در برابر جنایت و سرکوب حاکمیت همراه یاران کانونی‌اش باشد و بانگ آزادی‌خواهی برآورد. اما عزم و آرمان آبتین در ...
نویسنده : کانون نویسندگان ایران
نویسنده : کانون نویسندگان ایران
عدالتی در خدمت موسسه‌های خصوصی
۳۰ سال بعد، درپی فروپاشی اتحاد شوروی، محافظه‎کاران گفتند که «جایگزین دیگری» برای سرمایه‎داری لیبرال نو نیست. به این ترتیب، نوع دیگری از استعمار آغاز شد که عبارت از سلطه موسسه‎ها بر بیشتر کشورهای دنیا بود. عهدنامه های جدید سرمایه‎گذاری با غنیمت شمردن فرصت مجموعه‎ای از شرایط کم و بیش مبهم را به مفاد آ‎ن‎ها افزودند که امکان انواع تعبیر و تفسیر را ایجاد می کرد. مانند «ممنوعیت هرنوع سلب مالکیت مستقیم و غیر مستقیم» یا «رفتار عادلانه و منصفانه» که بنابر آن‎ها قوانین ملی نباید به زیان مقررات بین المللی در عرصه سرمایه‎گذاری باشد. بنابراین، مسئله فقط بر سر محدودکردن حوزه مانوور کشورهای «جنوب» به سود کشورهای «شمال» نبود، بلکه قصد این بود که اصل حاکمیت دولت‎ها درهم شکسته شود.
نویسنده : میریم لاریبی ویینسنت ارپولت
نویسنده : میریم لاریبی ویینسنت ارپولت
ماجرای خروج پرمخاطره‌ی یک شاعر فلسطینی از غزه
دو تا دو تا ما را برای وارسی کنارِ یک دیوار بردند. سربازی پشت بلندگو به ما دستور داد که لخت شویم؛ دو سربازِ دیگر اسلحه‌ی خود را به سمتِ ما نشانه گرفته بودند. هم من و هم مردِ جوانِ کناری‌ام غیر از شورت، همه‌ی لباس‌های خود را درآوردیم. سربازِ بلندگوبه‌دست دستور داد که شورت‌مان را هم درآوریم. شگفت‌زده به یکدیگر نگاه کردیم. یکی از سربازانِ مسلح تکان خورد؛ ترسیدم که شلیک کند. شورت‌هایمان را هم درآوردیم.
نویسنده : مصعب ابو توهه
نویسنده : مصعب ابو توهه
یوهان کرویف بازیکن بزرگ تاریخ فوتبال
نوبت من؛ داستان زندگی یوهان کرویفِ آژاکس؛ بازیکن بزرگ تاریخ فوتبال
یوهان کرویف بدون شک به عنوان یکی از بزرگترین بازیکنان تاریخ فوتبال شناخته می‌شود. در طول دوران بازی، او مترادف با توتال‌فوتبال بود ، سبکی از بازی که در آن هر بازیکن می‌توانست در هر موقعیتی در زمین بازی کند. امروز فلسفه‌ی بازی او در تیم‌های در سراسر اروپا جاری است، از بارسلونا تا بایرن‌مونیخ و در بازیکنان از لیونل مسی گرفته تا سسک فابرگاس.....
نویسنده : گلگشت
نویسنده : گلگشت
ظلمت نیمروز، اعترافات اجباری
نجف دریابندری، عباس میلانی و اعترافات اجباری
سالهاست که جامعه ما نیز درگیر معضل اعتراف گیری اجباری ست. اگرچه بسیاری از جان به در بُردگان، بعدها در مورد نحوه اعتراف گیری ها توضیح داده اند، اما هنوز هم حربه اعتراف گیری رایج است و این نشان می دهد که (دردا و دریغا) هنوز یکسره بی تاثیر نیست. برای مقابله با این حربه ...
نویسنده : آرش علیایی
نویسنده : آرش علیایی
آبخوان‌های ایران هرگز احیا نمی‌شوند
شبیخون به آب‌های زیرزمینی/ ۴۰ درصد آبخوان‌های ایران هرگز احیا نمی‌شوند
کارشناس حوزه آب گفت: بارگذاری‌ها باید برداشته شوند تا آبخوان‌ها حفظ شوند، یعنی بخش کشاورزی باید حذف و صنعت و گردشگری که آب کمتری مصرف می‌کنند، توسعه داده شود و در کنار آن واردات مواد غذایی انجام شود تا بتوان تاحدی بخشی از مشکلات آبخوان‌ها را رفع کرد ولی در هر حال به طور خوشبینانه ۴۰ درصد آسیبی که به جغرافیای ایران وارد شده قابل بازگشت ...
نویسنده : داریوش مختاری
نویسنده : داریوش مختاری
دولت فرانسه، نماینده اصلی تجارت اسلحه در جهان
دولت فرانسه به عنوان سومین فروشنده بزرگ اسلحه در جهان، به طور تصادفی در این موقعیت قرار نگرفته است. این تجارت همواره در قلب جاه طلبی های پاریس با هدف به تصویر کشیدن یک قدرت مستقل در برابر ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی سابق قرار داشت. راهبردی که ...خارج از هرگونه چارچوب دموکراتیک و حتی به قیمت پایمال کردن حقوق بشر، در خدمت ...
نویسنده : Ariane Lavrilleux برگردان مهران نیابت محمدزاده
نویسنده : Ariane Lavrilleux برگردان مهران نیابت محمدزاده
مجید عبدالرحیم‌پور، فرهاد فرجاد و فرخ نگهدار
انتخابات و مواضع نیروها؛ با شرکت مجید عبدالرحیم‌پور، فرهاد فرجاد و فرخ نگهدار؛ پادکست صوتی و تصویری
پادکست صوتی و تصویری؛ در ارتباط با انتخابات دوازدهمین دوره مجلس در ایران، سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) – سوئد اقدام به برگزاری جلسه گفتگو و تبادل نظری درمورد “انتخابات پیش‌رو و مواضع نیروها” نمود. در این برنامه رفقای فدایی مجید عبدالرحیم‌پور و فرخ نگهدار و همچنین رفیق فرهاد فرجاد از مسئولین حزب دموکراتیک مردم ایران حضور داشتند که به طرح ...
نویسنده : سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده : سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
دعوت همگانی برای مشارکت در فرایند تدوین اصول و محورهای حداقلی برای حکومت!
از یاران سازمان، از صاحب‌نظران، از کلیۀ احزاب و سازمان‌ها و کنش‌گران سیاسی مردمی دعوت می‌کنیم با شرکت در این روند ما را یاری کنند سندی سودمند برای ارتقای کشور به وضعیتی درخور ایران تدوین کنیم. روند کار دربرگیرندۀ برنامه‌های مجازی از طریق کلاب‌هاوس، بحث‌های نوشتاری از طریق نشریۀ کار و از طریق رایانامه و دیگر سامانه‌های مجازی خواهد بود و اطلاعات کامل در بارۀ آن‌ها به‌زودی به آگاهی عموم خواهد رسید.
نویسنده : گروه سازمان‌دهی تدوین اصول و محورهای حداقلی برای حکومت، برگزیدۀ شورای مرکزی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده : گروه سازمان‌دهی تدوین اصول و محورهای حداقلی برای حکومت، برگزیدۀ شورای مرکزی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
١۶ آذر، روز دانشجو
اتحاد، مبارزه، پیروزی؛ در هفتادمین سالگرد ١۶ آذر روز دانشجو
برنامه در کلاب هاوس، با حضور امید اقدمی. و محمود سیدی؛ جمعه ١٧ آذر ١۴٠٢ (٨ دسامبر) ساعت ٢١:٣٠ به وقت ایران (١٩ به وقت اروپای مرکزی)
نویسنده : سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده : سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
‌ کلاب‌هاوس فداییان خلق ایران (اکثریت)
شنبه‌های گفتگو؛ فاجعه انسانی در غزه و جنبش فلسطین - فایل صوتی...
مهدی فتاپور: جنگ غزه و مواضع نیروهای سیاسی ایران فرخ نگهدار: ١٩ بهمن و ٧ اکتبر: تفاوت و تشابهات
نویسنده : سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده : سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
شنبه‌های گفتگو و تبادل نظر - مسئلهٔ فلسطین و اسرائیل، چشم‌انداز تحولات
موضوع بحث: مساله فلسطین و اسرائیل، چشم‌انداز تحولات ناشی از جنگ در منطقه و جهان
نویسنده : سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده : سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
به یاد قهرمانان فاجعه ملی: سرودخوانان صبح امید
سخنرانان: امیر بهبودی، تقی رحمانی، باقر ابراهیم زاده، بیژن میثمی، روزبه – شاعر، مینو مرتاضی لنگرودی، عفت ماهباز، مهین فهیمی، شهین دوستدار، فرهاد فرجاد، مصطفی بخشی، مناف عماری، مزدک.
نویسنده : سامانه کلاب هاوس: کافه مکث
نویسنده : سامانه کلاب هاوس: کافه مکث
مصاحبه با رفیق فرخ نعمت‌پور در مورد انتخابات مجلس و خبرگان ١۴٠٢
مصاحبه تصویری رفیق فرخ نعمت‌پور، نویسنده و کنشگر سیاسی در ارتباط با انتخابات مجلس و خبرگان ١۴٠٢، توجه شما را به دیدن این مصاحبه جلب می‌کنیم.
نویسنده : فرخ نعمت‌پور
نویسنده : فرخ نعمت‌پور
مجید عبدالرحیم‌پور، فرهاد فرجاد و فرخ نگهدار
انتخابات و مواضع نیروها؛ با شرکت مجید عبدالرحیم‌پور، فرهاد فرجاد و فرخ نگهدار؛ پادکست صوتی و تصویری
پادکست صوتی و تصویری؛ در ارتباط با انتخابات دوازدهمین دوره مجلس در ایران، سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) – سوئد اقدام به برگزاری جلسه گفتگو و تبادل نظری درمورد “انتخابات پیش‌رو و مواضع نیروها” نمود. در این برنامه رفقای فدایی مجید عبدالرحیم‌پور و فرخ نگهدار و همچنین رفیق فرهاد فرجاد از مسئولین حزب دموکراتیک مردم ایران حضور داشتند که به طرح ...
نویسنده : سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده : سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
فرهاد فرجاد از مسئولین حزب دموکراتیک مردم ایران
مصاحبه با فرهاد فرجاد در ۴۵ سالگی انقلاب و پاسخی صمیمانه و نقادانه به بهاره هدایت
مصاحبه گروه کار تبلیغات و رسانه سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)،‌ با رفیق فرهاد فرجاد از مسئولین حزب دمکراتیک مردم ایران، پاسخ او به یورش بی‌وقفه ی ‌در فضای سیاست در کشور به انقلاب ‌۵٧ و نیروهای چپ، و نیز توضیحات مبسوط او با نگاهی صمیمانه و نقادانه در پاسخ به نامه خانم بهاره هدایت از زندان. شما را به دیدن این مصاحبه دعوت می‌کنیم.
نویسنده : گروه کار تبلیغات و رسانهٔ سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده : گروه کار تبلیغات و رسانهٔ سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
دومین سمینار "چپ از نگاه امروز"، کمال اطهاری
پادکست تصویری: دومین سمینار “چپ از نگاه امروز”، با حضور کمال اطهاری
اتاق فکر چپ سبز، دومین سمینار “چپ از نگاه امروز” را روز شنبه ٢١ بهمن ١۴٠٢ (١٠ فوریه ٢٠٢۴) در فضای مجازی برگزار کرد. کمال اطهاری اقتصاددان و پژوهشگر توسعه در این سمینار حضور داشت. او مولف کتاب‌های "درآمدی بر سرمشق توسعه اقتصاد و جامعه دانش در ایران" و "درآمدی بر سرمشق نوین توسعه کشاورزی و روستایی ایران" می‌باشد. همچنین کتاب "گذرراه های بدیل سوسیالیستی" از ...
نویسنده : اتاق فکر چپ سبز
نویسنده : اتاق فکر چپ سبز
سیاهکل بزرگداشت پنجاه و سومین سالگرد ١٩ بهمن
پادکست برنامه کلاب‌هاوس، در گرامیداشت پنجاه‌وسومین سالگرد ١٩ بهمن ١٣۴٩، روز نمادین جنبش فداییان خلق
دعوت به شنیدن پادکست برنامه؛ با حضور مهمانان سخنران: دوستان و رفقا مسعود بهنود، زهره تنکابنی، مهدی فتاپور و آرش عزیزی. در ادامه با صحبت‌های رفقا فرخ نگهدار، پروین همتی، علی برنوشیان، بهرام حسینی‌زاده، دنا بابااحمدی، اکبر دوستدار، ا مرادی، تهماسب وزیری، داریوش وثوقی، ملیحه محمدی و حمید احمدزاده و با گردانندگی رفقا شهناز قاراگزلو و کامران امیری ...
نویسنده : کلاب هاوس فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده : کلاب هاوس فداییان خلق ایران (اکثریت)
«شب‌نورد» به یاد امیرپرویز پویان، محمدرضا شجریان، محمدرضا لطفی و اصلان اصلانیان
در یکی از شب‌های بهمن ۱۳۵۷ مرحوم "محمدرضا لطفی" که با لباس آغشته به خون، خسته و پریشان به خانه بازمی‌گشت، در جستجوی شعری بود تا مناسب حال و هوای آن زمان باشد. او شعر «شب‌نورد» را یافت و همان شب ساز سه‌تار را برداشت و در آواز دشتی، موسیقی این تصنیف را ساخت. او خوانندگی این اثر را به استاد محمدرضا شجریان پیشنهاد داد. پس از چند روز ... شما را به شنیدن «شب‌نورد» دعوت می‌کنیم.
نویسنده : موسیقی و اندیشه
نویسنده : موسیقی و اندیشه
گاهنامه برابری - ویژه‌نامه ۸ مارس روز جهانی زن اسفند ۱۴۰۲
اولین ویژه نامه گاهنامه‌ی «برابری»، به مناسبت ۸ مارس روز جهانی زن، اسفند ماه سال ۱۴۰۲ * موضوع ویژه نامه: داستان های کوتاه زنان * تصویرها با نگاه زنانه رنگ‌آمیزی شده اند!...
نویسنده : گاهنامه‌ی «برابری»
نویسنده : گاهنامه‌ی «برابری»
آثار و مقالات دکتر تقی ارانی
تنها ماتریالیزم عمیق و قوی بعنی ماتریالیزم دیالکتیک و اصول مادی و منطقی میتواند با تئوری متحدالشکلی تضاد علوم را مرتفع سازد و بدون شک در سایه همین اصول و اسلوب علم و اجتماع صورت جدیدی بخود گرفته و ترقیات سریعی که از دائره ادراک متفکرین امروز خارج است، خواهد نمود.
نویسنده : تقی ارانی
نویسنده : تقی ارانی
گاهنامه‌ی «برابری»
گاهنامه‌ی «برابری» شماره یک، پاییز - زمستان ۱۴۰۲
موضوع این شماره: مقاومت و مبارزات پیگیر اجتماعی، مدنی و سیاسی زنان در ایران / همکاران این شماره: دکتر نیره انصاری، دکتر رضوان مقدم، منیژه صبا، شهین حیدری، پروین عرفانی، شهره ایرانی، نسرین، بهار، ترانه، مهرنوش، ناهید، انا، سیمین، شهلا، هایده، منیژه، نازی، مرضیه، هاله، شهین، ثریا، مهناز، فریبا، خدیجه، مژگان، شراره، حمیده، مهرانگیز، سکینه، علی صمد
نویسنده : گاهنامه‌ی «برابری»
نویسنده : گاهنامه‌ی «برابری»
ترورهای جمهوری اسلامی ایران!
ترور بخشی از سیاست کلان و بنیادین روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران است و مهم‌ترین وسیلهٔ این کشور برای توسعهٔ قدرت و اعمال نفوذ در خاورمیانه و کشورهای اروپایی و آمریکا به شمار می‌آید.
نویسنده : بهرام رحمانی
نویسنده : بهرام رحمانی
رویکردی نوین به فمینیسم سوسیالیستی
امید است که کتاب حاضر بتواند به جنبش کنونی در راستای ژرفا یابی اهداف و تحقق انقلابی فمینیستی یاری رساند. فریدا آفاری، اسفند ۱۴۰۱
نویسنده : فریدا آفاری
نویسنده : فریدا آفاری
روز سیاه کارگر
روز سیاه کارگر، نوشته‌ی احمد خداداده دینوری، در سال ۱۳۰۵ به چاپ رسیده و نخستین رمان ادبیات کارگری ایران است.
نویسنده : احمدعلی خداداده دینوری
نویسنده : احمدعلی خداداده دینوری
اعدام محمد قبادلو و فرهاد سلیمی
در محکومیت اعدام محمد قبادلو و فرهاد سلیمی
٭اعدام قتل عمد دولتی ست / این جمله را بزرگان علم و فرهنگ انسانی قبل از ما بارها  گفتند و- نوشتند...» / ماهم بارها آن را تکرار کردیم /  گفتیم و نوشتیم / به خیابان‌ها آمدیم / به دولت‌ها نامه نوشتیم. / چشم امید به سازمانھای انساندوست، ‌/ به مجامع بین‌المللی بستیم. / غافل از اینکه، باید با اتکا به خودمان خیابان‌های خارج کشور را رها نمی کردیم و از همان ابتدا گرایشات راست افراطی، همراه با عواملین نفوذی را ...
نویسنده : شمی صلواتی
نویسنده : شمی صلواتی
فقر گفتمان و سلاح تخریب
گویا سریال پرویز ثابتی ادامه دار است. این بار شاهین نجفی و کسی که او را «شاعر و نویسنده و فلسفه دان» خوانده، مدعی هستند که ادعای شکنجه ساواک توسط جریان‌های چپ روایت سازی دروغ و غیرواقعی است و مطلقا چنین چیزی حداقل اثبات نشده است ...
نویسنده : بهمن پرستویی
نویسنده : بهمن پرستویی
شانزده آذر روز دانشجو گرامی باد!
سند مستند این سازش ناپذیری، خروش قهرمانانه دانشجویان در این روز بود. خروشی در فضای سرکوب کودتائی بعد از ۲۸ مرداد ۱۳۳۲.
نویسنده : مرتضی صادقی
نویسنده : مرتضی صادقی
      « نتانیاهو حکم جهاد داد »
با کشتار روزمره‌ی فلسطینی‌ها تلاش میکنند ساکنان فلسطینی کرانه باختری را به کوچ اجباری به‌کشور اردن وادارند و بدینترتیب، اسراییل تمام سرزمین فلسطین را از آن خود کند و فلسطین از نقشه جغرافیا پاک شود. همان نقشه‌ای که نتانیاهو در ۲۲ سپتامبر امسال در مجمع عمومی سازمان ملل نشان داد و ادعا کرد که از ۱۹۴۸ نقشه اسراییل دربرگیرنده همه سر زمین فلسطین بوده است.
نویسنده : محسن نجات حسینی
نویسنده : محسن نجات حسینی
فراخوان برای شعرخوانی‌های آنلاین و دیگر همکاری‌های ادبی برای فلسطین
گروه «شعر برای فلسطین» گروهی چندملیتی است که هم‌اکنون به منظور گرد هم آوردن شاعران متعهد به شعر و انسانیت و برای شنیده شدن صدای این شاعران در واکنش به نسل‌کشی‌ در غزه و سایر نقاط فلسطین تاسیس شده است.
نویسنده : گروه شعر برای فلسطین
نویسنده : گروه شعر برای فلسطین
دست ها از فلسطین کوتاه !
اوضاع در حال تغییر است، بخصوص در جهانی که بشدت در پروسه چند قطبی شدن است. اشغالگران اسرائیل روزگار خوشی درانتظارشان نخواهد بود، آنها مجبور به تن دادن به عقب نشینی های بزرگی خواهند شد.
نویسنده : محمود کرد
نویسنده : محمود کرد
سخن روز

«همواره تا ابد، بر پایِ نامِ سبزِ تو من ایستاده‌ام!»

دادخواهان خاوران سی‌وپنج سال است ثابت کرده‌اند که هیچ درِ بسته، هیچ ممنوعیت و هیچ فشار و ترفندی را یارای ایستادگی در برابر عزم آنان برای زنده نگه داشتن یاد عزیزان‌شان و برملا کردن راز این جنایت هولناک نیست. خاوران هم‌چنان زنده است و نفس می‌کشد و ننگی است ابدی بر پیشانی جمهوری اسلامی.

مطالعه »
یادداشت

جنگ دارد همچنان همگانی می شود!

این تصاویر شنیع,  چه بازمانده از جنگ و چه بازمانده از دنیای سهمگین سیاستمداران زندانبان !, ما را هم به اشکال مختلف در گیر و تماشاگر چنین صحنه هایی می نماید. یعنی کشتن و یا اعدام شهروندان، به امری معمولی و سرگرم کننده بدل می شود و در روزمرگی جامعه کم کم جا باز می کند.

مطالعه »
آخرین مطالب

بهار

بر بال سمندر خاطره ها نشستم،
تا پرواز دهم کبوتران را.
بر من بتاب، ای شب، چراغ روشن خاطره،
بر من ببار ای ترنم دل نشین،

مطالعه »

بهاران شکوفه و امید بر مردم سرفراز ایران خجسته باد!

ما فداییان خلق ایران فرارسیدن بهار و نوروز را به همهٔ ایرانیان، به همهٔ مردمان ‌میهن عزیزمان و به همهٔ مردمانی در جهان که فرارسیدن بهار را جشن می‌گیرند، شادباش می‌گوییم. پاس‌داشت نوروز برای مردم ما همواره نمادی بوده از امید به چیرگی هستی بر نیستی و نور بر تاریکی. هم از این روست که در هر شرایطی، مردم ما نوروز را از یاد نبرده‌اند. امروز سفره‌های بسیاری از هم‌میهنان ما خالی است اما عطر سنبل، سبزه و سمنو خانه‌به خانه و کوچه به کوچۀ شهرهای ایران را فراگرفته است؛ عطری که همراه با روشنایی آب و آیینه و شادمانی‌های آغاز بهار، نویدبخش فردای روشن سرزمین ماست.

مطالعه »

شکست عقل و منطق در روسیه!

در ایران اگر بازی بر بد و بدتر استوار است، در روسیه، متناسب با فرهنگ موجود پیروزی‌های بزرگ کارسازند. مهم نیست که ایرانی در چه شرایط اسفناکی قرار داشته باشد، اصلاً مهم نیست که جامعه تا کجا فلج باشد، ولی مهم بود که مثلث جیم شکست بخورد. در روسیه نیز همین اصل مهم نبودن شرایط اقتصادی زندگی اجتماعی بر وعدۀ رسیدن به برلین و پاریس بسیار مسرت‌بخش و ارضاکننده بود،

مطالعه »

نوروز

می‌خواهم نوروز امسال آغاز سالی باشد که از تفنگ‌ها گل می‌روید و چشمان نابینا نور شلیک می‌کنند، سالی که زندگی از زندان رها می‌شود و انسان ستاره‌ای‌ست که بی‌دریغ می‌تابد

مطالعه »

زمستانی که دارد می‌رود!

زمستانی که بایست آن قدر سرد و یخ‌بندان باشد که بهار دل‌انگیز گردد و درختان آن‌چنان به خواب روند که خستگی از تن برون کنند تا در هوشیاری و بیداری بهار، شاداب و با طراوت زندگی را پیش گیرند؛ اینک به خودپسندی و عُجب خود افزوده است

مطالعه »
یادداشت

جنگ دارد همچنان همگانی می شود!

این تصاویر شنیع,  چه بازمانده از جنگ و چه بازمانده از دنیای سهمگین سیاستمداران زندانبان !, ما را هم به اشکال مختلف در گیر و تماشاگر چنین صحنه هایی می نماید. یعنی کشتن و یا اعدام شهروندان، به امری معمولی و سرگرم کننده بدل می شود و در روزمرگی جامعه کم کم جا باز می کند.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
کار، سامانه اینترنتی سازمان فداییان خلق ایران(اکثریت) می باشد، و بر اساس این تعلق سازمانی بازتاب دهنده مواضع و سیاست های عمومی این سازمان است. اما این تعلق مانع آن نمی شود که اعضاء و هواداران سازمان و حتی افراد صاحب قلم و تحلیلگر با ذکر نام خود روی مقاله ها، افکار و تحلیل های خود را در این نشریه اینترنتی بازتاب دهند. امضاء شخصی روی مطالب به این معنی است که شخص نویسنده، خود در درجه اول مسوول اصلی نوشته خویش می باشد.
در حوزه سیاست و اقتصاد, ما پایبند به درج آن مقاله هایی هستیم که عموما خود را در حوزه چپ دموکرات تعریف می کنند. و البته برای گریز از درج دایره محدودی از عقاید و تحلیل های مشخص که از زاویه و گوشه نگاه خاصی بر می خیزد, کار با داشتن بخشی به اسم “دیدگاه ها” به چاپ و نشر مقاله هایی هم مبادرت می ورزد که از این دایره فراتر می روند. نظرات شخصی خوانندگان که بصورت مدون در اختیار نشریه قرار میگیرند نیز در ستون نظرات شما منتشر خواهند شد. برای اطلاع بیشتر درباره موازین انتشار در نشریه کار بر روی این بخش کلیک کنید و یا به صفحه درباره ما مراجعه نمایید.
با عنایت به مراتب بالا، ما از دریافت مقالات شما برای انتشار در نشریه کار استقبال می‌کنیم. لطفا مطالب خود را به آدرس رایانه نشریه کار kar@kar-online.com بفرستید!