نیره انصاری

تعریف سند (۲۰۳۰) سازمان یونسکو و مخالفت آقای خامنه ای با ادامه ی اجرای آن

برابری زن و مرد در آموزش: به رغم اینکه این مساله در فرهنگ و اسناد و برنامه‌های آموزشی جمهوری اسلامی وجود دارد، اما در سند یاد شده به مواردی چون «تغییرِ کتبِ درسی» با حذفِ «نقش های مادری و همسری» و مشابه نشان دادن زن و مرد در تمام عرصه ها اشاره شده است.

آشنایی با فرهنگ اصطلاحات سیاسی- حقوقی: آتش به اختیار Weapons Free

واژه «خودسر» در فرهنگ جمهوری اسلامی معنایش مأموران لباس شخصی است که به‌طور پنهان و آشکار انجام وظیفه می‌کنند. به‌عنوان نمونه: قتل‌های زنجیره‌ای پائیز(1377) توسط مأموران امنیتی نظام که حتی به‌منظور ارتکاب جرم قتلِ خارج از ساعت اداری از بیت‌المال، "اضافه‌کار" دریافت کرده بودند!

بحران مهاجرت: مهاجرت و طلاق

پس از اقدام به جدایی و طلاق در مهاجرت که قطعاً دلائلی را در پیشینهٔ خود دارد، پیامدهای طلاق نیز قابل بررسی است. در این خصوص و به استناد گزارش‌ها و پرونده های موجود می توان اذعان داشت که نحوهٔ برخورد با طلاق از مشکلات نخستین در میان جامعهٔ ایرانیِ مهاجر است، هر چند که طلاق اکنون به یک واقعیت ملموس در این جامعه تبدیل شده، اما به نحو پِرَکتیک و عملی، بسیاری از خانواده های ایرانی در زمان جدایی با پرخاشگری و مشاجره و در برخی موارد با ضرب و شتم اختلافاتشان را حل و فصل می کنند (که این خود از تَبَعات مهاجرت است) که هزار البته آثار این نحوه از برخوردهای خشن را می توان در رفتار فرزندان مشاهده نمود.

بخش: 

زخم ناسور جنگ

تصویر زنان در قابی شکسته

وقتی که چشمانشان می سوزد، سوزشی تیز و مداوم، چشم هاشان پیر شده، یکشبه پیر گشته، آنقدر فرسوده که به خاطر ندارند، آخرین باری که بمانند یک زن در برابر آئینه ایستادند و زیبایی خود را یک بار دیگر به رخ آئینه کشیدند، چگونه آئینه از بی رونقی خود در برابر آن چشمان خجل گشت، کی بود؟

بخش: 

جایگاه اقلیت‌ها از منظر حقوق بین الملل

یکی از نخستین مشکلات مربوط به حقوق اقلیت ها، مبهم بودن واژه ی اقلیت است که تاکنون مورد تعریف و تبیین رسمی قرار نگرفته است. در نخستین گام، دبیر کل سازمان ملل متحد در (۲۷ دسامبر ۱۹۴۹) در یادداشتی تحت عنوان: * تعریف و دسته بندی اقلیت‌ها * سعی در تعریف این واژه نمود و گفت:* در عمل نمی‌توان به ارائه مفهومی ادبی برای تعریف اصطلاح اقلیت اکتفا کرد.*

مرکزیت بخشی به انسان

"... به دیگر سخن برجسته‌ترین عاملی که انقلاب فرانسه را از دیگر انقلاب‌ها متمایز می‌کند این است که دروازه ای بزرگ به روی حاشیه ها می گشاید. به این معنا که مسئله تنها این نبود که قدرت طبقات پایین جامعه آتشفشان وار به سوی بالا فوران کرد، بل، هر آنچه که در درون انسان نیز بود فرصت یافت تا نمود پیدا کند و به بیانی دیگر، مسئله تنها تغییرِ فرم اقتدار نبود، بلکه تمامی هنجارهای فرهنگی و تمدن آریستوکراتیِ اروپایی که طی سده ها به وجود آمده بود، هم‌زمان با انقلاب و دگرگونی دچار تزلزل و تَرَک ژرفی شد. انقلاب تنها بشارت بازگشت انسان‌های به حاشیه رانده شده به مرکز نبود، بل، بشیرِ موضوعات به حاشیه رانده شده نیز بود".

هر زنی را انقلابی باید

دراین سال‌ها همواره قوانین تبعیضِ جنسیتی، قانون حجاب اجباری، تبعیض در رشته‌های مختلف آموزشی تا سطوح عالی، چندهمسری و قوانینی که به خشونت علیه زنان دامن می‌زنند، به تصویب رسیده اند. در این مقطع جنبش زنان متشکل از گروه‌های زنان معترض به منظور رفع تبعیض، تغییر قوانین و برابری حقوقی زنان و مردان شکل گرفت.

بخش: 

بازنشستگی پیش از موعد زنان، گامی در جهت حذف آنان از چرخه اقتصاد

به موجب پیشنهاد نمایندگان و با استناد به تبصره ۱ از ماده ۹۷ قانون برنامه ششم توسعه ... حکمی است که ابتناء دارد بر این که "کلیه دستگاه ها، سازمان ها، شرکت های دولتی و نهادهای عمومیِ غیر دولتیِ تابع صندوق های بازنشستگی اعم از کشوری و تأمین اجتماعی موظفند تا با درخواست بازنشستگی بانوان شاغل که دارای حداقل بیست سال سابقه خدمت اند، بدون محدودیت سنی موافقت نمایند."

بخش: 

حرز، حریم خصوصی

.. به رغم این که حریم خصوصی مبحث بسیار روشنی است و تقریباً همه جوامع بشری آن را پذیرفته اند، اما هم چنان مشاهده می‌شود که جمهوری اسلامی به بهانه‌های مختلف از جمله «حفظ امنیت، رعایت مصالح و منافع ملی» و سایر مولفه هایی که مورد توجه خودشان است؛ خود را با فرض وجود آن مولفه ها مجاز به ورود در حریم خصوصی افراد می داند

زن ستیزی کهن ترین تعصب جهان

25 نوامبر روز جهانی منع خشونت علیه زنان

بر اساس آنچه گفته شد، و از بررسی نگرش‌های فلسفی و دینی حاکم بر ذهنیت جامعه ها در خصوص زن، می‌توان دریافت که با توجه به سلطه تفکر مردسالاری بر ذهن و ضمیر مردمان در طول تاریخ، و خوانش های گوناگون فلسفی و دینی سخنگویان ادبیات نگاه تک بُعدی مردسالار، زن برای مرد آفریده شده و هویتی مستقل ندارد. از منظر اینان در ساختار آفرینش، زن موجودی است منفعل، حساس، مقهور و مغلوب. حال آن که مرد درنقطه مقابل آن، موجودی فعال، عاقل، قاهر و غالب.

بخش: 

صفحه‌ها

اشتراک در RSS - نیره انصاری