مجید عبدالرحیم پور

آزادی و دمکراسی هنوز و همچنان نیاز مبرم جامعه ماست

در پنجاە و یکمین سالگرد جنبش فدائی خلق ایران - بهمن 1349)، و چهل و سومین سالگرد انقلاب (بهمن 1357)

ناکارآمدی، رانت‌خواری، تبعیض، غارات‌گری و فساد حکومت و اغلب حکمرانان و مسؤلان حکومتی در پروسه 43 سال برای اکثریت مردم آشکار شده، تقدس و صلاحیت و مشروعیت حکومت و مسؤلان درجه یک آن فروریخته است. اعمالِ تحریم‌های زورگویانه و ظالمانه دولت آمریکا که خودحکومت نقش موثری در آن داشت و دارد، به بحران عمومی جامعه، سرعت، وسعت و شدت بخشیده است.

۴۲ سال بعد از تشکیل جمهوری اسلامی

آن ها تصمیم گرفته اند در سیزدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری اسلامی، رئیس جمهوری فرمانبر را خود انتخاب کنند و از صندوق رای در بیاروند. با حذف کامل کاندیداهای اصلاح طلبان و بخش مهمی از اصولگراها و اعتدالی ها و آوردن ۷ نامزد موردنظر خود به صحنه، سناریوی خود را قبل از انتخابات به اجرا گذاشته اند.

ایران برای همه ایرانیان هر لحظه و همیشه

روشن است که هر شهروند حق دارد، شخصا در مورد شرکت یا امتناع از شرکت در انتخابات تصمیم بگیرد. هیچ نهاد و مقامی حق ندارد بنام دین و یا هر نهاد ونماد دیگر، مردم را مجبور به شرکت در انتخابات و یا امتاع از آن کند.

انتخابات آزاد برای تشکیل رژیم دمکراتیک ایران١

ما مذاکره و بحث نمی کنیم که بحث کرده باشیم. با این منطق، ما با همه گفتگو را قبول داریم و خواهان مذاکره با همه نیروها هستیم و طبیعتا در هر مذاکره ما هدف معینی را تعقیب می کنیم. اصل گفتگو اصل درستی است که باید مبلغش باشیم. بحث و گفتگو آغاز کردن با یک نیروی سیاسی لزوما به این معنا نیست که آنها جزو متحدین ما هستند. ولی خوب طبیعتا ما بحث نمی کنیم که بحث کرده باشیم.

درباره رفع پایدار تحریم‌ها وفشار اقتصادی بر مردم

درابتدا لازم است یاد آوری کنم که «تغییر در حکومت» منطقا، فی‌نفسه و الزاما به معنا و مفهوم موافقت یا مخالفت با حکومت نیست: طرفداران « تغییر در حکومت» می‌توانند از جایگاه تحول‌خواهی و هدف استراتژیک مخالف حکومت باشند و سیاست عقب نشاندن حکومت در راستای گذر از آن را در پیش بگیرند، یا می‌توانند از سکوی موافقت با حکومت، سیاست تغییر در آن در راستای حفظ حکومت را انتخاب کنند. این دو نیرو اگر در تاکتیک و راهکارها مشترکاتی دارند، در راهبرد سیاسی متفاوت و حتی رقیب همدیگرند زیرا متعلق به دو هدف و سیاست راهبردی هستند. بخشی ازتلاشگران برای «تغییر در حکومت»، بطور پایه‌ای مخالف حکومت هستند ولی بخش دیگر اساسا دلبسته و متعلق به این نظام و موافق آنند.

گفته ام و بازهم تکرار می کنم: بزرگترین خطای ما مبارزه مسلحانه بود!

متن سخنان رفیق مجید عبدالرحیم پور در برنامه پالتاکی به مناسبت گرامیداشت ٨ تیر

بخش بزرگی از نیروهای فدائی در نتیجه تجارب، درسها و دستآوردهای مثبت و منفی، نقد برنامه و سیاستها و ساختار و رفتار درونی حزبی و میان حزبی و شیوهای مبارزاتی خود در چند دهه گذشته، تغییر و تحولاتی در زمینه های فکری، برنامه ای، اساسنامه ای و رفتاری و شیوه های مبارزه سیاسی خود بوجود آوردند، و همراه هم حزب چپ ایران (فدائیان خلق) را پایه گذاری و تشکیل دادند. حزبی که بُنمایه و درونمایه حزبیت آن، به لحاظ ارزشها، راستاهای برنامه‌ای، اهداف استراتژیک، سیاست های کلان، سیاست‌ورزی، ساختار و مناسبات دمکراتیک درون حزبی و میان حزبی، بُنمایه و درون مایه مشترک سه نیروهای تشکیل دهنده آن، سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت) ، اتحاد فدائیان (طرفدار وحدت) و کنشگرا چپ است.

همکاری و همبستگی ملی حول گذار مسالمت آمیز به دمکراسی

همکاری برای تشکیل شبکه دمکراتیکِ فراگیر و مستقل از حکومت و مستقل از دولت های خارجی و تشکیل آن، نیاز مبرم جامعه، گام های ضرور، سنجیده و از الزامات گذار مسالمت آمیز به دمکراسی است.

بخش: 

دیو چو بیرون رود، فرشته در آید؟!

آیا دراین شرایط حساس، هنوز وقت آن نرسیده که، احزاب، سازمان ها و دیگر نیروهای فعال فکری، فرهنگی و سیاسی آزادیخواه، دمکرات و عدالت جوی مستقل از حکومت و مستقل از دولت های خارجی، در راستای تحقق آرزو و نیاز ملی- مردمی کشورمان و رفع خطرات خارجی، حول اهداف مشترکِ آزادی، دمکراسی و دولت دمکراتیک، دور هم جمع بشویم و کانونی، شبکه ای و یا کنگره دمکراتیک مشترک و مستقلی بسازیم ... ؟

بخش: 

متن سخنان مجید عبدالرحیم پور در مراسم یادمان بنیانگذاری جنبش فدائی درتورنتو

در این فرصت کوتاه می خواهم صرفاً بر یک نکته راهبردی در زمینه توسعه همه جانبه در کشورمان انگشت بگذارم. این نکته که توسعه اقتصادی و اجتماعی، حفظ محیط زیست و تامین زندگی بهتر در ایران ما با هیچ نوع حکومت و حکمرانی دیکتاتوری میسر نیست؛ چه از نوع سکولار دیکتاتور باشد، چه نوعی از حکومت مسلکی و بدترینش البته نوع دینی در الگوی ولایت فقیه!

بخش: 

اهمیت نقش مردم در تامین امنیت

سیزدە سال از ابلاغ این سند توسط آقای خامنەای به سران سه قوه گذشته است، ولی جامعه و کشور ایران تحت ولایت مطلقه فقیه و تحت هدایت و رهبری عقل و تدبیر آقای خامنەای و یارانش، نه تنها به اهداف فوق نرسیده، بلکه گرفتار بحرانهای دست ساز رهبران و مسولان ولایت فقیه شدەاند.

فرود فکر و نیروی ولی محور

جامعه و کشور ایران برای ارتقا و قرار گرفتن در مسیر توسعه همه جانبه و پایدار و تامین زندگی بهتر برای همه، به آزادی و مشارکت همگانی مردم در سیاست و اداره امور جامعه و کشور، به دولت و حکومت مردم محور- دمکراسی - نیاز دارد، نه به دولت ولی محور.

نگاه به حمید اشرف از منظری دیگر

متن سخنان مجيد عبدالرحيم پور در سمينار

بلافاصله این را هم باید بگویم که از حمید اشرف نباید یک پیشوا و ابرانسان ساخت. چنین چیزی مغایر ارزش ها، آرمان ها و اندیشه‌های فلسفی، سیاسی و اجتماعی مدرن و معاصر خود حمید است.

اعتراض همگانی علیە تعرض شورای نگهبان، در دفاع از حقوق شهروندی

امروز، دم فروبستن دربرابر این سیاست وتصمیم شورای نگهبان که مورد تایید و حمایت رهبر حکومت و سپاە است و توسل بە تقییه، خانه نشستن، و بطور کلی روشهای سنتی قرون وسطائی ونیز متوسل شدن بە روشها و سیاستهای مشاوره محور با صاحبان قدرت، راه را برای تحقق عملی سیاست و تصمیم شورای نگهبان و در نتیجه تشدید خودکامگی واستبداد بازمی گذارد.

بخش: 

راه عبور جامعه از بحرانها و دشواریها

تلاش و مبارزه فعال، مسالمت آمیز و همگانی درجای جای ایران برای تضعیف خودکامگی حاکم و فراهم کردن شرایط برای مشارکت آزاد 50 میلیون ایرانی در سیاست و اداره امور جامعه وکشور، بزرگترین مصلحت کشور ومردم ما، مطمئن ترین و کم هزینه ترین راه برای عبوراز وضعیت دشوار درجهت شکوفائی اقتصاد، تامین زندگی بهتر برای همه ایرانیان ورابطه خوب بر اساس منافع متقابل با دیگر کشورها است.

بخش: 

«ذهن انسان از مولکول ها ساخته شده است ...»

نيم نگاهی به کتاب«درجستجوی حافظه، پیدایش دانش نوین ذهن» نوشته اریک کندل، برنده جایزه نوبلِ سال ۲۰۰۰

اریک در این کتاب، خواننده را همراه خود به سفر دڕاز، سخت، پیچیده، کسالت آور وخسته کننده درعین حال پرهیجان و سرشار از راز های نهان در مولکولها و ژنها می برد. کتاب پراز واژه ها و مفاهیم پزشکی، روانکاوی، زیست شناختی وزیست شیمی و ... است که برای فهم هرگزاره باید با تک تک آنهاآشنا بشوی وکلنجار بروی.

بخش: 

« اصلاح طلبی» و « انقلابی» دارای ذات نیستند ( بخش سوم)

اصلاح طلبی : روش بحران زدائی ازنظام (تغییررفتار حکمران)

صف بندی سیاسی، اصولا وقاعتدا باید حول برنامه و اهداف و سیاست نیروهای سیاسی انجام بگیرد نه روی روشهای تغییر وتحول. تلاش برای ایجاد قطب بندی سیاسی حول ترم های چند مهفومی و چند پهلو نظیر«اصلاح طلبی طلبی»، «انقلابی»، «تحول طلبی »، « براندازی» نافی واقعیت وجودی نیروهای سیاسی مختلف جامعه با گرایشات و اهداف سیاسی و اجتماعی گوناگون و تلاشی پوپولیستی و اقتدارگرایانه است.

«اصلاح طلبی» و «انقلابی» دارای ذات نیستند (بخش دوم)

تبارزواوج گرفتن «اصلاح طلبی» ازنیمه دوم دهه 60 به اینسو.

اگررفرمیسم (اصلاح طلبی) به مفهوم یک روش تغییر وتحول تدریجی پذیرفته شود، این سوال در برابرمدافعان آن قرار می گیرد که: تغییر وتحولات تدریجی وگام بگام مورد نظرشما، کدام مضمون، سمت وچشم انداز وکدام فرم والگوی شکل‌واره‌ای را درنظر دارد؟ واساسا آیا اصلاح طلبی(تغییر وتحولات تدریجی) مورد نظر، سمت، الگو و چشم اندازشکل‌واره‌ای حدودا مشخصی پیش رو دارد؟

من پرواز را دوست دارم حتی با بالهای شکسته *

تعدادی از دوستان ورفقای قدیمی ام که باهم پرواز می کردیم می گویند پرواز با بالهای شکسته، عاقلانه و واقع بینانه نیست. می گویم بگذارید من با همان بالهای شکسته خود، پروازکنم و پرندگان رفته و شکسته بال را به خاطر بسپارم. این برای من زیباست. من بدنبال زیبائی می گردم حتی با بالهای شکسته.

«اصلاح طلبی» و «انقلابی» دارای ذات نیستند (بخش اول)

پاره‌ای از نیروهای سیاسی - بوِیژه بخشی از نیروهای سیاسی مذهبی و غیرمذهبی که از دهه دوم انقلاب به اینسو خودرا اصلاح طلب معرفی کرده اند، تلاش می کنند بر حول پوسته های چند مفهومی «اصلاح طلبی» و « انقلابی » ، صف آرائی سیاسی دو قطبی وغیر قابل نفوذ بسازند. پاره ای ازآنها، رفرمیسم (اصلاح طلبی) را تا حد یک پارادیم جامع و مانع ، ارتقا داده و چیزی از آن ساخته اند که بقول معروف، آنچه خوبان همه دارند، «اصلاح طلبی» تنها دارد. ما نیز جوان که بودیم، چنین نگاهی به «انقلاب وانقلابی» داشتیم.

صفحه‌ها

اشتراک در RSS - مجید عبدالرحیم پور