چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۷

چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۷

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!
سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!
یادمان باشد که هرچه جامعه ضعیف‌تر شود، از فرصت‌ها و شانس‌هایی که در مسیر بهبود، تغییروتحول  پیش خواهد آمد، کمتر می‌توانیم استفاده کنیم و شانس‌های آینده ایران را از دست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کیوان صمیمی
نویسنده: کیوان صمیمی
انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!
نیروی تجدد و دموکراسی یک قرن است که ایران مال همه‌ی ایرانیان است شعار اوست. اکنون نیروهای وسیعی از جنبش اسلامی نیز به همین نگاه پیوسته اند. در پهنه‌ی سیاست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: امیر ممبینی
نویسنده: امیر ممبینی
جزئیات کشته شدن راضيهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!
سوم تیر ماه جاری رسانه‌ها نوشتند که دختری جوان به نام «راضیهٔ رحمانی» اهل روستای گویژه در شهرستان نورآباد استان لرستان با شلیک یکی از مأموران نیروی انتظامی جان باخت....
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!
نهضت آزادی ایران در ادامه راهبردی که در مرحله اول در پیش گرفت، اتحاد ملت و تجمیع همه معترضان در مرحله دوم انتخابات را برای مقابله با مخالفان آزادی و...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: نهضت آزادی ایران
نویسنده: نهضت آزادی ایران
انتخابات مهندسی شده، راه يا بی‌راهه؟
    خانم وسمقی در ارتباط با انتخابات ریاست حمهوری در ایران تحلیلی داشته است. خانم وسمقی، زین میان؛ بر این باور است که اصلاح‌طلبان، اگر گمان می‌کنند که حکومت...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: صدیقه وسمقی
نویسنده: صدیقه وسمقی
جرون
جرون، ای سیلی خورده ی زمان، ای معامله های پشت پرده ی آن زمان، ای تاریخ دیروز و امروز من، از رنگ و شرنگ، تا کیسه های زر ...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد

دنیائی کە ما در آن زندگی می کنیم

اگر توان بسیج ایدئولوژیها از بین رفتە است، می توان گفت بە همان نسبت توان بسیج سیستمهای موجود هم از میان رفتەاست و بە این ترتیب دنیا در یک خلسە میان دو یا چند جهانی بە سر می برد کە بیشتر حاکی از عدم اعتقاد قطعی نە بە این و نە بە آن است (و یا اعتقادی جزئی بە این و بە آن، و یا التقاطی از اعتقادها). و این چنین فرد پست مدرن در عدم اعتقاد خود و یا نسبی گرائی اعتقادی خود بە این و آن، می ماند کە نهایتا چکار کند کە در صورت واردشدن بە اعمال نسبی تاریخی، پس فردا احساس نکند کە گول خوردە و پشیمان نشود (این گول خوردگی بیشتر جنبە خودی دارد تا دیگری).

چنانکە می دانیم پست مدرنیسم واکنشی بود بە مدرنیسم. پست مدرنیسم زیر سئوال بردن همە ایدەهای مربوط بە دوران روشنگری بود، از عقل مداری گرفتە، تا باور بە دانش و خوشبینی نسبت بە آیندە و پیشرفت.

و این گمان نسبت بە مدرنیسم از همان ابتدا خود را در ایدەهای نیچە بازیافت، و بویژە با جنگهای اول و دوم جهانی و نقشی کە علم در آنها ایفاء کرد، راەاندازی ماشین عظیم کشتار بشری و شکست بشر در ایجاد جوامع بهتر همە و همە شرایط را برای عروج آن آمادە کردند. پست مدرنیسم هنوز کە هنوز است گفتمان قوی در سطح جهانیست و عامل ترمز قوی در همەگیر شدن ایدەهائی کە مجددا نوید دنیای بهتری را می دهند. پست مدرنیسم بە ما می گوید همە چیز نسبی است، معیارها و ایدەهای فراگیر وجود ندارند و بشر باید محتاط  و بدبین باشد.

ولی انسان مدام محتاج ایجاد جهانی بهتر است. بشریت مدام خواب می بیند، رویا می بافد و بە امید زندگی بهتر تلاش می کند. این امید و تلاش در دنیای پست مدرن کنونی هم متوقف نشدەاست، اما کاملا واضح است کە از توان سابق بهرەمند نیست و آنچە ما شاهد آن هستیم نە تلاشی فراگیر و گستردە بە مانند دوران مدرن، بلکە وجود اتوپیا در ابعاد محدودتری هم از لحاظ گستردگی و هم از لحاظ محتواست. واقعیتی کە بە نفع نظامهای موجود تمام شدە زیرا کە با فراغ بال بیشتری بە حقانیت خود، علیرغم همە مشکلات و فجایع، معتقداند.

سیستمهای مسلط کنونی دیگر بە گونە سابق سیستمهای آلترناتیو را در مقابل خود نمی یابند. زیرا نسبی گرائی پست مدرنیستی آنان را از توان سابق انداختە است. و این بە نفع قدرتمداران است. مردم بە مانند سابق نە سوسیالیست می شوند، نە کمونیست، نە اسلامی، نە مسیحی و نە ناسیونالیست. اگر هم بشوند، خیلی سریع بە انتهای راە خود، چە در صورت پیروزی و چە عدم پیروزی می رسند. آشکار شدن تناقضات درونی آنها، عدم پیروزی در برآوردەکردن آنچە می گفتند و می گویند، بلافاصلە آنها را با بحران جدی مواجە می کند.

چنین وضعیتی بدان منجر شدەاست کە بدترین سیستمها هم زیاد نسبت بە آیندە خود نگران نباشند. آنگاە کە آلترناتیو مشکل اساسی دارد، چرا نگران از عمل خود بە مانند سابق بود! برای همین بسیاری حالا شمشیر را از رو می بندند.

اما نسبی گرائی، همین سیستمهای موجود را هم بە زیر سئوال بردەاست. اگر دنیای سیاە ـ سفید قبلی (دوران مدرنیستی) از هویت خود افتادەاست، بە همان میزان سیستمهای موجود هم بە زیر سئوال رفتەاند، اما بحث آنجاست کە سیستمهای موجود بعلت دسترسی بە منابع قدرت از توان بازتولید خود و ادامەکاری بهرەمنداند و بنابراین بە همان میزان خطرات نسبی گرائی پست مدرنیستی از آنان دور می شود.

اگر توان بسیج ایدئولوژیها از بین رفتە است، می توان گفت بە همان نسبت توان بسیج سیستمهای موجود هم از میان رفتەاست و بە این ترتیب دنیا در یک خلسە میان دو یا چند جهانی بە سر می برد کە بیشتر حاکی از عدم اعتقاد قطعی نە بە این و نە بە آن است (و یا اعتقادی جزئی بە این و بە آن، و یا التقاطی از اعتقادها). و این چنین فرد پست مدرن در عدم اعتقاد خود و یا نسبی گرائی اعتقادی خود بە این و آن، می ماند کە نهایتا چکار کند کە در صورت واردشدن بە اعمال نسبی تاریخی، پس فردا احساس نکند کە گول خوردە و پشیمان نشود (این گول خوردگی بیشتر جنبە خودی دارد تا دیگری).

می توان گفت در دنیای پست مدرن، انسانها احساس و درک بیشتری نسبت بە این دارند کە همە چیز بشدت نسبی و گذرا است، و همزمان در یک بی عملی نسبی گرا (و یا عمل نسبی گرا) از توان تغییر قاطع آن بی بهرەاند. از طرف دیگر دارندگان قدرت در چنین دنیائی سعی دارند عناصر مدرنیستی قدرت خود را هم توجیە کنند، هم بیشتر بە آن توان ببخشند، و همین نسبی گرائی را بیشتر بە جریانات آلترناتیو خود تسری بدهند.

می توان گفت پست مدرنیسم همە را در راەاندازی جنبشهای مدرنیستی (در معنای ایجاد دنیای سیاە ـ سفیدی و نیز اعتقاد راسخ بە ایدەها)، تضعیف می کند؛ اما این تضعیف، بیشتر از دارندگان قدرت بە ندارندگان آن تعلق می گیرد. و همین کار را بسیار دشوار می کند.

برخی تصور می کنند کە برای پس راندن دنیای پست مدرن تنها کافیست بە آن اعتقاد نداشت، اما تنها کافیست نگاهی بە وضعیت خود و بە جهان اطرافمان بیاندازیم تا درک کنیم تا چە اندازە در یک دنیای پلورالیستی چە در معنای وجودی و چە در معنای نمودی آن زندگی می کنیم. پارادیمها را نمی توان ارادی کنار زد.

نسبی گرائی پست مدرنیستی، چە بخواهیم چە نخواهیم همە را بنوعی در برگرفتە است، حال در برخی بیشتر و در تعدادی کمتر؛ و این نقطە قدرت بیرون راندەشدگان از قدرت است زیرا همین خصوصیت موجب تضعیف دارندگان قدرت هم می شود. چنین وضعیتی ایجاد توتالیتاریسم را با مشکلات جدی مواجە می کند.

نسبی گرائی پست مدرنیستی همە را بە ایجاد یک مخرج مشترک عمومی فرا می خواند کە در آن با ایجاد یک سیستم پلورالیستی، همە بە نوعی خود را در آن باز می یابند. چنین سیستمی از هر لحاظی پلورال خواهد بود، چە از لحاظ اقتصادی، چە سیاسی و چە فرهنگی.

پست مدرنیسم در ایجاد دنیای مورد نظر خود، بر خلاف مدرنیسم، همە را باهم دارد. و در این همە با هم بودن، آنانی جای می گیرند کە این اصل را قبول داشتەباشند. در چنین دنیائی هر کس نصیبی دارد.

تاریخ انتشار : ۶ تیر, ۱۴۰۰ ۱۲:۴۲ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!

انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!

جزئیات کشته شدن راضیهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!

بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!

انتخابات مهندسی شده، راه یا بی‌راهه؟