چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۵

چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۵

بر خلاف مرحله‌ی اول، در مرحله‌ی دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنم و به آقای پزشکیان رأی می‌دهم!
برای رهایی ایران از اقتدارگرایی و تمامیت‌خواهی، با رنج و اندوه خون ریخته‌شدهٔ جوانان در این چند دهه در جان، بر خلاف دور اول، در دور دوم انتخابات شرکت می‌کنم...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زهره تنکابنی
نویسنده: زهره تنکابنی
جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!
سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!
یادمان باشد که هرچه جامعه ضعیف‌تر شود، از فرصت‌ها و شانس‌هایی که در مسیر بهبود، تغییروتحول  پیش خواهد آمد، کمتر می‌توانیم استفاده کنیم و شانس‌های آینده ایران را از دست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کیوان صمیمی
نویسنده: کیوان صمیمی
انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!
نیروی تجدد و دموکراسی یک قرن است که ایران مال همه‌ی ایرانیان است شعار اوست. اکنون نیروهای وسیعی از جنبش اسلامی نیز به همین نگاه پیوسته اند. در پهنه‌ی سیاست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: امیر ممبینی
نویسنده: امیر ممبینی
جزئیات کشته شدن راضيهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!
سوم تیر ماه جاری رسانه‌ها نوشتند که دختری جوان به نام «راضیهٔ رحمانی» اهل روستای گویژه در شهرستان نورآباد استان لرستان با شلیک یکی از مأموران نیروی انتظامی جان باخت....
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!
نهضت آزادی ایران در ادامه راهبردی که در مرحله اول در پیش گرفت، اتحاد ملت و تجمیع همه معترضان در مرحله دوم انتخابات را برای مقابله با مخالفان آزادی و...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: نهضت آزادی ایران
نویسنده: نهضت آزادی ایران
انتخابات مهندسی شده، راه يا بی‌راهه؟
    خانم وسمقی در ارتباط با انتخابات ریاست حمهوری در ایران تحلیلی داشته است. خانم وسمقی، زین میان؛ بر این باور است که اصلاح‌طلبان، اگر گمان می‌کنند که حکومت...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: صدیقه وسمقی
نویسنده: صدیقه وسمقی

فیلسوف، میان الهیات و رنسانس

اودرطول زندگی کوتاه خودازطریق معلمانش باافکارعربی، عبری، یهودی ابن رشدی وارسطوگرایی آشناشد. پیکو نه تنها یکی ازنمایندگان افلاتون گرایی فلورانسی بلکه فیلسوف آغازدوره رنسانس نیزبود. اومی گفت که براساس آزادی اراده، هیچ محدودیتی برای انسان وجودندارد، چون همه چیزدردسترس واختیاراواست، اوآزاد است که حیوان شود یا موجودی آسمانی

مسیحیت وتعقیب اصلاح گرایان دینی

جیووانی پیکو دلا میراندولا- شهادت در ۳۱سالگی
پیکو دلا میراندولا، هومانیست ایتالیایی قرن ۱۵، یکی ازنمایندگان وپیشگامان مهم فلسفه رنسانس والهیات مردم گرایانه بود. درتاریخ علوم جدید، اورا پدرمبارزه علیه خرافات و طالع بینی ستاره شناسی می دانند. مخالفت اوباطالع بینی علم نجوم باعث رشد علوم تجربی درغرب درپایان سده های میانه شد. اوعلیه خرافات قدری و سرنوشتی، قدعلم کرد ومی گفت چون انسان میان حیوان وملکوت درنوسان است، ارزش وحیثیت اودرآزاد بودنش می باشد. سارتربراساس فلسفه اوبه ماکسیم:” انسان محکوم به آزادی است” رسید. پیکو می نویسد که نه تنهاانسان مستقل ازخداست بلکه خدا انسان را آفرید تا او خالق خود یامجسمه سازخود باشد، چون انسان درشرایطی بدنیاامد، تاآن چیزی بشود که می خواهد.
درتاریخ سیراندیشه درغرب،غیرازلوترونیچه، هومانیست های آغازین مانند مورس و اراسموس نیزتحت تاثیراوقرارگرفتند. نیچه بعدها باکمک آثاراو نماینده آنتروپولوژی فلسفی گردید. نوشته های پیکو همچون آثارباکون و دکارت، بخش مهمی از اندیشه غربی درزمینه آنتروپولوگی هومانیستی هستند. اهمیت دیگراودرالهیات فلسفی هومانیسم ایتالیایی بود. اویکی از مدافعان فلسفه افلاتونی نیزاست. هدف پیکو طرح یک جهانبینی عام ازترکیب تمام ادیان و فلسفه های زمان خودبود. اوهمچون اختلاط گرایان کوشید تاسنتزی ازعناصرتمام جریان های فکری بوجودآورد. تئوری اودرباره حیثیت وشرف انسان، امروزه پایه وبخش مهمی ازقانون اساسی وحقوق بشردرکشورهای مترقی است. اونه تنها یکی ازپیشگامان اندیشه مکتب دایرت المعارفی فرانسه، بلکه نماینده جدید، ورای سنت اسکولاستیک زمان خودبود. هدف دیگراواین بود که فلسفه افلاتون و ارسطو را با دین مسیح مخلوط کند و یک حقیقت عام بیابد. اوخودتحت تاثیرادیان قرون وسطا مانند عرفان یونانی، فلسفه عربی، ونظرات فیثاغورث بود. هسته مرکزی فلسفه او، فلسفه افلاتونی ومسیحیت است. باشعار”انسان خالق وسازنده خود است”، اوطرح انسان رنسانس وهومانیسم جدید را ریخت.اومی گفت که استقلال وآزادی انسان، پایه های ارزش وحیثیت او هستند. مورخین سیراندیشه اشاره می کنند که اوغیراززبانهای عربی وعبری، اطلاعاتی عمیق و دایرت المعارفی درفلسفه باستان وعرفان یهودی داشت.
پیکو دین یهود را خویشاوند نزدیک دین مسیحیت می دانست وخصوصیت انسانی را، بی خاصیتی وی قید نمود. اوعقیده داشت که ادیان وفلسفه های گوناگون ازجمله: یونانی باستان،یهودی کابالایی، ومسیحی اسکولاستیک، سهمی درحقیقت جامع و جهانشمول دارند. اوکوشید تا میان مسیحیت وافلاتون گرایی، یک هماهنگی بوجودآورد. پیکو براساس نظرات زردشت، فیثاغورث، ارسطو وافلاتون، می گفت که فلسفه موجب رضایت خدا خواهد شد. اومدعی بود که ادیان والهیات گوناگون مانند مسیحیت، یهود، واسلام، دارای حقایق عام یا حداقل جرقه هایی ازحقیقت هستند. شعاراستقلال فرد و مدارای دینی دیگران او ، پایه های عصرروشنگری شدند. اودرطول زندگی کوتاه خودازطریق معلمانش باافکارعربی، عبری، یهودی ابن رشدی وارسطوگرایی آشناشد. پیکو نه تنها یکی ازنمایندگان افلاتون گرایی فلورانسی بلکه فیلسوف آغازدوره رنسانس نیزبود. اومی گفت که براساس آزادی اراده، هیچ محدودیتی برای انسان وجودندارد، چون همه چیزدردسترس واختیاراواست، اوآزاد است که حیوان شود یا موجودی آسمانی. درافکاراوهمچون عصرروشنگری، افکارمدرن مدارای دینی دیگران، مطرح شد. اوعقیده به خرافات وطالع بینی ستاره شناسی راریشه همه بی اخلاقی ها، بی اعتقادی ها، وبی ایمانی ها می دانست. هومانیسم و رنسانس برآن اساس طرح شد که ادیان وفلسفه های گوناگون، حقیقت عامی را مطرح می کنند. درسده های میانه، الهیات و فلسفه تحت تاثیرمهم فلسفه ارسطو وافلاتون بودند.اومی گفت که بزرگترین نعمت وهدیه الهی، اعطای امکان آزادی به انسان است. آنطورکه دانته می گفت، آزادی اراده برای دسترسی به آزادی وانسانیت است. به قول او خدا دریکی ازکتابهای آسمانی گفته است که :”ماانسان را بی خانمان وآواره آفریدیم تااومحلی دلخواه برای خودبیابد، ماانسان رابدون چهره آفریدیم تا اوشکل وشمایلی مناسب برای خودانتخاب کند، ماانسان را بی استعداد آفریدیم تااواستعدادوشکوفایی های خود را کشف کند”. پیکو خلاف فلسفه والهیات زمان خود، انسان را بخشی ازجهان وکائنات نمی دانست بلکه جهانی کوچک که درجهانی بزرگتر قراردارد. اوآشنایی دقیقی باعرفان آغازسدههای میانه دین یهود، یعنی کابالایی داشت.
جیووانی پیکودلامیراندلا- درسال ۱۴۹۴درایتالیابدیا آمد ودرسال ۱۴۶۳ ازطریق منشی اش وبدستورپاپ هشتم درسن ۳۱سالگی مسموم گردید وبقتل رسید. کلیسای دولتی حاکم نه تنها بعضی ازآثاراوراممنوع نمود بلکه به تعقیب وزندان وی نیزپرداخت. پیکو درخانواده ای اشرافی ومرفه بدنیا آمد وحافظه ای عجیب وقوی داشت. دردانشگاه او نه تنها به نحصیل حقوق کلیسایی،ادبیات،وفلسفه پرداخت،بلکه به راهنمایی معلم خانگی اش،زبانهای لاتین،یونانی،عربی،وعبری رافرا گرفت.اودرسال ۱۴۸۶، نهصد تزخودرا برای برقراری یک کنگره صلح فلسفی اعلان نمود که پاپ با ممنوع نمودن ۱۳ تز آن، به اتهام کفرآمیزی، اوراتحت تعقیب قرارداد. پیکو هدف کنگره جهانی خوددررم را کوشش برای آشتی ادیان و فلسفه اعلان کرد.اودررابطه باآن کنگره نوشت که” فلسفه درجستجوی حقیقت بود -الهیات آنرایافت- ودین صاحب آن گردید” . بعدها پیکو را امیر آشتی درپایان سده های میانه نامیدند. اوهدف ازآن کنگره را دفاع از حیثیت انسان اعلان نمود. تحصیلات وآموزشهای دوران کودکی وی موجب پایه های بعدی هومانیستی اش شده بودند.
سرانجام پاپ ششم یعنی آلکساندردرسال ۱۴۹۳ ازاواعاده حیثیت نمود واورابخشید.پیکودرآن کنگره برای دفاع ازتزهای خود، ازغالب متفکران آنزمان اروپا دعوت نموده بود. اومدعی بودکه باکمک تزهای خود، خالق یک صلح فلسفی خواهد شد. وابستگی اوبه طبقه اشراف باعث شد که اوازنظرمادی مستقل باشد و بتواند به نقاط گوناگون سفرکند، معلم خصوصی داشته باشد، وکتابخانه خصوصی اش را گسترش دهد.
ازجمله آثارپیکو: درباره حیثیت وشرف انسان، اپرای اومانیه، ومنتخب آثاراو،هستند. درکتاب نخست، اواحساس زندگی دردوره رنسانس رابیان می کند. آخرین ومهمترین اثراو کتاب ۱۲بخشی علیه طالع بینی براساس علم نجوم وستاره شناسی است. اوبه دفاع ازفلسفه ای پرداخت که روش اش براساس علم ارقام میباشد.پیکو علیه کتاب مقدس وانجیلی مبارزه نمود که بدبینی،بیچاره گی وناامیدی دردین را عمده می نمود.بعدها مجموعه آثارانقلابی اودرکشورهای مختلف اروپا،مورد توجه خاص قرارگرفتند. اودرباره توانایی های انسان می گفت که او همچون سوسماربرای سازش بامحیط وشرایط جدید، رنگ عوض میکند. پیکو عقیده به قضا وقدر رامخالف ایده آل انسان یعنی آزادبودنش می دانست.امروزه اشاره می شود که مبارزات سخت اوعلیه غیب گویی وپیشگویی، ریشه مذهبی ومسیحی داشته ونه دلایل علمی، وانسانی راکه اونمایندگی می کرد، یک انسان مذهبی مسیحی، ولی ضدسازمان کلیسایی بود.
——————————————————————-

Pico della Mirandola , Giovanni (1463- 1494)

تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد, ۱۳۸۸ ۱۰:۰۷ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

بر خلاف مرحله‌ی اول، در مرحله‌ی دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنم و به آقای پزشکیان رأی می‌دهم!

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!

انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!

جزئیات کشته شدن راضیهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!

بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!