چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۴

چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۴

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!
یادمان باشد که هرچه جامعه ضعیف‌تر شود، از فرصت‌ها و شانس‌هایی که در مسیر بهبود، تغییروتحول  پیش خواهد آمد، کمتر می‌توانیم استفاده کنیم و شانس‌های آینده ایران را از دست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کیوان صمیمی
نویسنده: کیوان صمیمی
انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!
نیروی تجدد و دموکراسی یک قرن است که ایران مال همه‌ی ایرانیان است شعار اوست. اکنون نیروهای وسیعی از جنبش اسلامی نیز به همین نگاه پیوسته اند. در پهنه‌ی سیاست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: امیر ممبینی
نویسنده: امیر ممبینی
جزئیات کشته شدن راضيهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!
سوم تیر ماه جاری رسانه‌ها نوشتند که دختری جوان به نام «راضیهٔ رحمانی» اهل روستای گویژه در شهرستان نورآباد استان لرستان با شلیک یکی از مأموران نیروی انتظامی جان باخت....
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!
نهضت آزادی ایران در ادامه راهبردی که در مرحله اول در پیش گرفت، اتحاد ملت و تجمیع همه معترضان در مرحله دوم انتخابات را برای مقابله با مخالفان آزادی و...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: نهضت آزادی ایران
نویسنده: نهضت آزادی ایران
انتخابات مهندسی شده، راه يا بی‌راهه؟
    خانم وسمقی در ارتباط با انتخابات ریاست حمهوری در ایران تحلیلی داشته است. خانم وسمقی، زین میان؛ بر این باور است که اصلاح‌طلبان، اگر گمان می‌کنند که حکومت...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: صدیقه وسمقی
نویسنده: صدیقه وسمقی
جرون
جرون، ای سیلی خورده ی زمان، ای معامله های پشت پرده ی آن زمان، ای تاریخ دیروز و امروز من، از رنگ و شرنگ، تا کیسه های زر ...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
تحلیل مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ایران...
در این مقاله، میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال‌های 1400 و 1403 را مقایسه کرده و همچنین به تحلیل اختلاف بین نتایج نظرسنجی‌ها و نتایج واقعی انتخابات...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: م. آذری
نویسنده: م. آذری

پرونده رشوه، شکافی در پارلمان اروپا باز میکند و پول نقد پنهان را میابد

پرونده ای که مقامات بلژیکی در مدت بیش از یک سال با کمک سرویس های مخفی پی گیری کردند، از مقوله ای که دادستان ها «طرح پول نقد در مقابل خدمت» نامیدند، در قلب اتحادیه اروپا پرده برداری کرد. این پرونده مقوله آسیب‌ پذیری‌ یک سیستم مبهم و بوروکراتیک را برجسته کرد. سیستمی که سیاستهایش زندگی ۴۵۰ میلیون شهروند ساکن ثروتمند ترین محل جهان را تحت تاثیر قرار میدهد.

شاهزاده ها و روسای جمهور از کف مزین به سنگهای سفید  مرمر اتاق اشخاص فوق العاده مهم (V.V.I.P)  عبور کردند. اتاقی که مشرف به زمین اولین بازی جام جهانی بود. در میان اسطوره‌ های فوتبال و اعضای خانواده های سلطنتی خلیج ‌فارس، چهره‌ای دیده میشد که او را کمتر کسی، خارج از مراکز سیاست گزاری اروپا، میشناخت: اوا کائیلی.

خانم کائیلی، سیاستمدار یونانی، معاون پارلمان اروپا، یک نهاد گسترده با قدرت محدود (و ۱۴ معاون رئیس) بود. او هیچ مسئولیت رسمی در قطر نداشت و سفرش، به گفته افرادی که او را در اتاق   V.V.I.P دیدند، خصوصی بود.

کمتر از یک روز بعد از این واقعه او به بروکسل بازگشت و دفاعی پرشور در پارلمان اروپا از قطر در رد اتهام استثمار کارگران مهاجری که استادیوم ‌های جام جهانی را ساخته بودند، ارائه داد.

خانم کائیلی گفت: «برگزاری جام جهانی در قطر گواه این است که دیپلماسی ورزشی می‌تواند با اصلاحاتی که الهام ‌بخش جهان عرب است، منجر به تحولی تاریخی و کشوری شود.»  او منتقدان قطر را قلدر نامید،  محکوم شان کرد و گفت «آنها هر کسی را که با قطر وارد صحبت شود به فساد متهم می کنند.»

کمتر از سه هفته بعد از این گفته ها، کائیلی در زندان بود و متهم به معامله سیاسی در ازاء پول نقد شده بود. مقامات بلژیکی در آخر هفته گذشته کائیلی و شریک زندگی اش فرانچسکو جورجی را همراه با دو نفر دیگر در پیگرد قانونی فساد مالی در رابطه با قطر متهم کردند. در عملیات پلیسی یک و نیم میلیون یورو پول نقد کشف شد. تقریباً نیمی از این مبلغ در اتاق هتل پدر خانم کائیلی پیدا شد. دادستان ها گفتند که صد و پنجاه هزار یورو دیگر در آپارتمان خانم کائیلی و شریک زندگی اش پیدا شد.

پرونده ای که مقامات بلژیکی در مدت بیش از یک سال با کمک سرویس های مخفی پی گیری کردند، از مقوله ای که دادستان ها «طرح پول نقد در مقابل خدمت» نامیدند، در قلب اتحادیه اروپا پرده برداری کرد. این پرونده مقوله آسیب‌ پذیری‌ یک سیستم مبهم و بوروکراتیک را برجسته کرد. سیستمی که سیاستهایش زندگی ۴۵۰ میلیون شهروند ساکن ثروتمند ترین محل جهان را تحت تاثیر قرار میدهد.

وکیل خانم کائیلی، میکالیس دیمیتراکوپولوس، گفت که کائیلی بی گناه است. او گفت: « کائیلی هیچ اطلاعی از پول های نقد کشف شده نداشت. او به قطر امتیاز بخصوصی نداده و تمام تصمیم گیری های او مطابق سیاست های اتحادیه اروپا بوده اند.»

وکیل آقای جورجی اظهار نظری نکرد. روزنامه ایتالیایی La Repubblica روز پنجشنبه با استناد به اسناد مهر و موم شده دادگاه گزارش داد که آقای جورجی با بازرسان همکاری می کرد.

قطر به شدت این اتهامات را رد کرده است.

این پیگرد بروکسل خواب ‌آلود را به لرزه درآورده و موجی از زمزمه اتهامات حاکی بر فساد قانون ‌گذاران طیف های متنوع  سیاسی را سبب شد. در حالیکه اتحادیه اروپا مدعی مسائلی مانند حقوق بشر و جنگ در اوکراین است این اتهامات، بازنگری قوانین ناظر بر نفوذ نیروهای خارجی در سیاست گزاری های اتحادیه اروپا را میطلبند.

یک مقام دولتی آگاه به این موضوع گفت که بجز قطر مقامات بلژیکی در حال بررسی ارتباطات پارلمان اروپا با مراکش نیز هستند.

روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا گفت: هفته سختی در بروکسل داشتیم. “همیشه عده ای وجود خواهند داشت که یک کیسه پول نقد برایشان ارزش ریسک کردن را دارد. ضروری است که این افراد بفهمند که گرفتار خواهند شد.»

بازرسان واشنگتن نیز تلاش میکنند با لابی‌های غیرقانونی خارجی، از جمله قطر که به متهم به رشوه دادن برای دریافت جام جهانی شده است، مبارزه کنند. اما در حالی که قوانین آمریکا لابی ‌گران خارجی را ملزم به افشا وابستگی ‌های خود میکند، بروکسل الزامات کمی برای افشاء این گونه ارتباطات دارد. بیشتر مراودات خارجی که منجر به  نفوذ سیاسی میشوند در پارلمان اروپا زیر چتر دیپلماسی پنهان است.

پارلمان اروپا که کمترین قدرت را دارد تنها نهاد منتخب ساختار قدرت اتحادیه اروپا است. ۷۰۵ قانون گذار آن قوانین را تأیید می کنند و در روند قانون گذاری شرکت می کنند، اما بحث ها، رویدادها و قطعنامه های آن عمدتاً برای تثبیت سابقه کاری دست اندرکاران است.

میشل ون هولتن، رئیس سازمان شفافیت بین‌الملل اتحادیه اروپا گفت: «پارلمان به راحتی قابل دسترسی است و به محلی مناسب برای لابی‌ گران تبدیل شده است. او که خود یک قانونگذار سابق اروپایی است افزود، به همین دلیل این گونه عملیات در زیر رادار انجام میشوند و گرفتار نشدن نسبتا آسان است.

یک جفت موفق
اوا کائیلی ، ۴۴ ساله، و فرانچسکو گیورگی، ۳۵ ساله، به گفته افرادی که آنها را می شناسند رابطه خود را در سال ۲۰۱۷ در سالن های هزارتوی پارلمان آغاز کردند. اوا در اولین دوره کار خود بود. فرانچسکو دستیار یکی از اعضای ارشد پارلمان، پیر آنتونیو پانزری بود. هر دو از اعضای گروه چپ میانه سوسیالیست و دموکرات بودند.

این گزارش بر اساس مصاحبه با دو دوجین قانونگذار، مقامات E.U  ، مقامات دولتی بلژیک و دستیارانی که مستقیماً با این پرونده و متهمان آن آشنا هستند، و همچنین بررسی مکاتبات خصوصی، پست‌های رسانه‌های اجتماعی چندین ساله، پیش‌نویس‌ های خط ‌مشی و سوابق رأی‌ های اعضاء نوشته شده است.

اکثر کسانی که برای این مقاله مصاحبه شدند، درخواست کرده اند که نامشان فاش نشود، زیرا نمی خواستند درگیر تحقیقات جنایی در سطوح بالای قدرت شوند.

آقای گیورگی نه تنها از طریق شریک خود، بلکه از طریق رئیس سابق خود، آقای پانزری، به پرونده فساد مربوط است. آقای پانزری ۶۷  ساله، هفته گذشته در خانه اش در بروکسل دستگیر شد. پلیس بلژیک در آن خانه  ۶۰۰،۰۰۰ یورو  پول نقد پیدا کرد. همسر و دختر او نیز در منزل خود در نزدیکی میلان دستگیر شدند.

وکیل آقای پانزری به درخواست ما برای اظهار نظر در این مقاله پاسخ نداد.

مقامات مسئول می گویند که آقای پانزری نقش محوری در ایجاد روابط با مقامات قطری و مراکشی و تسهیل جریان پول نقد به بروکسل داشته. این جریان مالی از جمله  از طریق یک سازمان غیردولتی که او آنرا رهبری می کند انجام گرفته است.

قبل از شروع
با نزدیک شدن جام جهانی، حمایت خانم کائیلی و آقای گیورگی از قطر شدت گرفت. خانم کائیلی علیه هرگونه تلاش برای محکوم کردن نقض حقوق بشر در قطر، یک سلطنت مطلقه که همجنس گرایی را جرم می داند و زنان زیر ۲۵ سال را ملزم به دریافت اجازه قیم مرد برای سفر به خارج میداند، مبارزه میکرد.

او خواستار سفر بدون ویزا برای قطری‌ هائی که از اتحادیه اروپا بازدید می‌کنند، بود.

به گفته همکارانش او مانع نظارت پارلمان بر مدیریت قطر در جام جهانی نیز بود.

هانا نویمان، یک قانونگذار اروپایی از آلمان که ریاست کمیته روابط با شبه جزیره عربستان را بر عهده دارد، بیش از یک سال بود که سفر کمیته اش را به دوحه برنامه ریزی کرده بود. اعضای کمیته او قرار بود پیشرفت قطر را قبل از شروع جام جهانی به طور انتقادی ارزیابی کنند.

ولی در اواخر سپتامبر، دولت قطر به طور ناگهانی به خانم نویمان گفت که این سفر باید لغو شود زیرا ساختمانی که از آن قرار بود بازدید  کنند کماکان در حال ساخت است!

از این رو، یک ماه بعد، زمانی که خانم کائیلی به جای نویمان در دوحه حاضر شد،  خانم نویمان به گفته خودش مبهوت و عصبانی بود. به گفته افراد آشنا، خانم کائیلی در یک سفر پر اتفاق دو روزه حتی با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، رئیس دولت، نیز ملاقاتی داشت که ظاهراً خود کائیلی آنرا سازماندهی کرده بود.

خانم نویمان در مصاحبه ای با تایمز گفت: «او بیانیه هایی می داد که بسیار بیشتر از موضع پارلمان از قطر حمایت میکرد ونیز وانمود می کرد که از طرف پارلمان صحبت می کند.»

وکیل خانم کائیلی و سخنگوی رئیس مجلس گفتند که سفر کائیلی یک مأموریت رسمی بوده است.

دو هفته بعد، در اواسط نوامبر، قطعنامه ای که به ظاهر بدون مناقشه در انتقاد از سابقه حقوق بشر قطر نوشته شده بود، با مقاومت غیر منتظره ای مواجه شد. کاتالین سیه، قانونگذار لیبرال گفت: «حتی قرار دادن آن  قطعنامه در دستور کار دشوار بود. من شوکه شدم.»

متحدان سیاسی خانم کائیلی نیز از این روند ناراضی بودند. نیلز فوگلسانگ، قانونگذار دانمارکی در مصاحبه ای گفت: «ما سوسیال دموکرات ها، باید در متمرکز کردن توجه عمومی به نقض حقوق بشر نقش رهبری را ایفا  کنیم.» او گفت که قطعنامه ای که او در انتقاد از قطر تهیه کرده بود، مورد مخالفت حداقل یکی از افرادی که اکنون در تحت تعقیب  هستند (او نگفت چه کسی) قرار گرفت و در نهایت رد شد.  به جای آن قطعنامه دیگری نوشته شد  که در آن قطر را به خاطر اصلاحاتی که «نمونه ای برای منطقه خلیج فارس» است، تحسین می کرد. علاوه بر این، متن میگوید قطر «شرایط کار و زندگی صدها هزار کارگر را بهبود بخشیده است.»

مقامات قطری در واقع تغییراتی را در سیستم حمایت از نیروی کار مهاجر خود اعمال کرده اند، ولی فعالان می گویند که این تغییرات کافی نیستند.

آقای گئورگی که برای یک عضو جدید پارلمان کار میکرد، برای نرمتر کردن قطعنامه نهایی، ایمیلی را برای همه قانون گذاران سوسیالیست ارسال کرد تا به متممی که در آن گفته شده بود قطر برای برنده شدن میزبانی جام جهانی رشوه داده، رای منفی دهند.

در ایمیلی که از طرف آندره آ  کوزولینو، قانونگذار، ارسال شده، آمده است: «پارلمان اروپا نباید کشوری را بدون مدارک و شواهد صادر شده از مقامات صالحه قضایی متهم کند. در ۲۴ نوامبر هنگامی که رای گیری برگزار شد، کوزولینو موفق شد اشاره به رشوه را از زبان قطعنامه حذف کند.

از زمان دستگیری خانم کائیلی، عنوان معاون رئیس پارلمان از او سلب شده و او از حزب یونانی خود، پاسوک، و گروه سیاسی پارلمان اروپا، سوسیالیست ها و دموکرات ها، اخراج شده است. مقامات یونان نیز در حال بررسی وضعیت مالی او هستند.

پارلمان اروپا قرار بود این هفته در مورد پیشنهاد سفر بدون روادید قطر رای گیری کند. این رای گیری و همه مسائل مربوط به قطر به حالت تعلیق درآمده است.

منطقه خاکستری
لابی پرانرژی خانم کائیلی برای این کشور کوچک خلیج فارس در پارلمان اروپا غیرعادی نبود.

در روزهای پس از دستگیریها، قانون گذاران و عاملان به طور خصوصی رقبای خود را به تلاش های مخفیانه مشابهی متهم کردند. اما امکان شرکت در جلسات پنهانی با عوامل خارجی در قوانین مجلس اروپا گنجانده شده است.  آقای ون هالتن از سازمان شفافیت بین‌الملل اتحادیه اروپا گفت: «تصادفی نیست که یک منطقه خاکستری در بروکسل وجود دارد. این همان چیزی است که نهادها می خواستند.»

اظهارات خانم کائیلی ممکن است تغیری در قوانین موجود که عمدتاً توسط شعبه اجرایی کمیسیون اروپا  نوشته شده ایجاد نکرده باشد. اما پارلمان برای تولید آنچه قطر به آن نیاز داشت، یعنی تبلیغات مثبت، نهادی مناسب است.

این رسوایی می‌تواند به اعتبار قطر در خارج آسیب بزند، بخصوص در زمانی که مقامات آن کشور ترجیح میدهند بر میزبانی خود از جام جهانی تمرکز کنند، هدفی  که بیش از یک دهه برای آن تلاش کردند. این مسابقات که یکشنبه به پایان می رسد، اساس یک پروژه بزرگ ۲۲۰ میلیارد دلاری ملت سازی برای کشوری به وسعت ایالت کانتیکت در امریکا بوده است و بخشی است از تلاش گسترده حاکمان قطر برای به دست آوردن نفوذ در سراسر جهان. این گونه تلاش ها فراتر از موضوع ورزش است. قطر یک خط هوایی بین المللی و یک امپراتوری رسانه ای جهانی به نام الجزیره تاسیس کرده. علاوه بر اینها قطر، همانند دیگر همسایگانش در خلیج فارس، هزینه های زیادی را برای لابی گری در واشنگتن پرداخته است.

محققان می گویند که این تلاش ها حداقل تا حدودی ناشی از ناامنی سیاسی دولت است. قطر اغلب زیر سایه و فشار همسایگان بزرگتر و قدرتمندتر از جمله عربستان سعودی و ایران قرار دارد.

اتهامات رشوه خواری، تغییرات اخیر در سیاست اتحادیه اروپا در قبال قطر را برجسته کرده اند. در بحبوحه بحران انرژی پس از تهاجم روسیه به اوکراین، کمیسیون اروپا به طور فزاینده ای قطر را به عنوان منبع گاز طبیعی پذیرفته است. اکنون خانم متسولا، رئیس پارلمان، پیشنهاد کرده که این محور مورد تجدید نظر قرار بگیرد. او این هفته گفت: «ما ترجیح میدهیم در سرما بمانیم تا اینکه خریده شویم.»

به نظر می رسد این رسوایی قانون گذاران دیگری را نیز به دام خود گرفتار خواهد کرد، زیرا مقامات بلژیکی به اقامتگاه چندین مسئول پارلمان یورش برده اند. علاوه بر آن،  این رسوایی باعث بی اعتمادی عمیق شده است.

خانم نویمان گفت: “من فکر می کردم دعوا های سیاسی که ما داشتیم بر اساس ارزیابی های سیاسی صادقانه ای بود که منجر به نتایج متفاوتی میشد. اما اکنون می دانم که به احتمال زیاد با یک شبکه فاسد مبارزه می کردم.”

—————–
پانویس:
تیمی از روزنامه نگاران به طور همزمان از بروکسل، محلی که در آن پارلمان اروپا بیشتر وظایفش را انجام می دهد، و از دوحه، قطر، محل برگزاری جام جهانی برای این مقاله گزارش تهیه کردند.
 
منبع:
https://www.nytimes.com/2022/12/15/world/europe/qatar-european-parliamen…

نیویورک تایمز – ۱۵  دسامبر ۲۰۲۲
نویسنده گان: متینا استویس گریدنف، مونیکا پرونچوک، طارق پانجا و سارا هرتس
ترجمه:  نرگس

این عکس منتشر شده توسط دولت قطر، اوا کائیلی ، سیاستمدار یونانی را نشان می دهد که در ماه اکتبر با علی بن سمیخ المری، وزیر کار قطر دیدار می کند.
عکس از: رویترز



خانم کائیلی و شریک زندگی‌اش، فرانچسکو گیورگی، قرنطینه‌های ویروس کرونا را در آتن با هم گذراندند.
عکس از خبرگزاری فرانسه، از طریق تصاویر گتی

تاریخ انتشار : ۲۵ آذر, ۱۴۰۱ ۱۱:۴۴ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

به یاد هماره‌سبز رفیق حمید اشرف و یکایک فداییان جان‌باختهٔ خلق!

در روز جان‌باختگان فدایی، یاد تمامی دیگر جان‌باختگان راه آزادی، برابری و عدالت را نیز گرامی می‌داریم و باور داریم که دادخواهان کشتارهای خونین این چهاردهه راهی را که تاکنون با پایداری خستگی‌ناپذیری رفته‌اند، تا روشن شدن همۀ حقایق و محاکمه آمرین و عاملین قتل عزیزان‌شان ادامه خواهند داد.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

به یاد هماره‌سبز رفیق حمید اشرف و یکایک فداییان جان‌باختهٔ خلق!

در روز جان‌باختگان فدایی، یاد تمامی دیگر جان‌باختگان راه آزادی، برابری و عدالت را نیز گرامی می‌داریم و باور داریم که دادخواهان کشتارهای خونین این چهاردهه راهی را که تاکنون با پایداری خستگی‌ناپذیری رفته‌اند، تا روشن شدن همۀ حقایق و محاکمه آمرین و عاملین قتل عزیزان‌شان ادامه خواهند داد.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

به یاد هماره‌سبز رفیق حمید اشرف و یکایک فداییان جان‌باختهٔ خلق!

در روز جان‌باختگان فدایی، یاد تمامی دیگر جان‌باختگان راه آزادی، برابری و عدالت را نیز گرامی می‌داریم و باور داریم که دادخواهان کشتارهای خونین این چهاردهه راهی را که تاکنون با پایداری خستگی‌ناپذیری رفته‌اند، تا روشن شدن همۀ حقایق و محاکمه آمرین و عاملین قتل عزیزان‌شان ادامه خواهند داد.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!

انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!

جزئیات کشته شدن راضیهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!

بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!

انتخابات مهندسی شده، راه یا بی‌راهه؟