چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۵

چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۵

بر خلاف مرحله‌ی اول، در مرحله‌ی دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنم و به آقای پزشکیان رأی می‌دهم!
برای رهایی ایران از اقتدارگرایی و تمامیت‌خواهی، با رنج و اندوه خون ریخته‌شدهٔ جوانان در این چند دهه در جان، بر خلاف دور اول، در دور دوم انتخابات شرکت می‌کنم...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زهره تنکابنی
نویسنده: زهره تنکابنی
جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!
سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!
یادمان باشد که هرچه جامعه ضعیف‌تر شود، از فرصت‌ها و شانس‌هایی که در مسیر بهبود، تغییروتحول  پیش خواهد آمد، کمتر می‌توانیم استفاده کنیم و شانس‌های آینده ایران را از دست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کیوان صمیمی
نویسنده: کیوان صمیمی
انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!
نیروی تجدد و دموکراسی یک قرن است که ایران مال همه‌ی ایرانیان است شعار اوست. اکنون نیروهای وسیعی از جنبش اسلامی نیز به همین نگاه پیوسته اند. در پهنه‌ی سیاست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: امیر ممبینی
نویسنده: امیر ممبینی
جزئیات کشته شدن راضيهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!
سوم تیر ماه جاری رسانه‌ها نوشتند که دختری جوان به نام «راضیهٔ رحمانی» اهل روستای گویژه در شهرستان نورآباد استان لرستان با شلیک یکی از مأموران نیروی انتظامی جان باخت....
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!
نهضت آزادی ایران در ادامه راهبردی که در مرحله اول در پیش گرفت، اتحاد ملت و تجمیع همه معترضان در مرحله دوم انتخابات را برای مقابله با مخالفان آزادی و...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: نهضت آزادی ایران
نویسنده: نهضت آزادی ایران
انتخابات مهندسی شده، راه يا بی‌راهه؟
    خانم وسمقی در ارتباط با انتخابات ریاست حمهوری در ایران تحلیلی داشته است. خانم وسمقی، زین میان؛ بر این باور است که اصلاح‌طلبان، اگر گمان می‌کنند که حکومت...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: صدیقه وسمقی
نویسنده: صدیقه وسمقی

مروری بر انتخابات و فراسوی آن

در ماههای آينده بايد منتظر گشايشی در فضای سياسی کشور، تغييراتی در سياستهای اقتصادی، و انعطاف بيشتری در سياستهای خارجی ايران باشيم. سوريه، افغانستان و مسئله اتمی ايران، هر سه به هم گره می خورند و راهی پرپيچ وخم در جلوی رهبران ايران و در جلوی ما نمايان خواهد شد. می شود انتظار داشت که علائم ديگری از چگونگی شکست و عمق فروپاشی حکومت ولی فقيه نمايان شوند.

در تمام سالهای جمهوری اسلامی، دستکاری در روند انتخابات یکی از نگرانیهای عمده اپوزیسیون بوده است. تجربه سالهای حاکمیت جمهوری اسلامی به ما نشان داده که این آقایان آماده اند از انواع وسائل و شگردها برای حفظ قدرت و ادامه برنامه خود استفاده کنند.  وقایع سال ۸۸ هم هنوز در اذهان همه ما روشن و زنده هستند. بنابراین، در آستانه این دوره انتخاباتی ما بازهم می باید از خود سئوال می کردیم آیا آن وقایع تکرار شدنی هستند؟ با چه شرایطی روبرو بودیم؟

بیکاری ، نگرانی از احتمال جنگ و تضییق آزادیهای جوانان و زنان به موجی از نفرت نسبت به حاکمیت انجامیده بود. در همین حال فشارهای رو به افزون اجتماعی هم اردوی اصولگرایان را به سردرگمی و چندپارگی انداخته بود و علیرغم تمام کوششهای رهبری، اردوی رهبری چند پاره شده بود. در این شرایط ما باید سیاست احتمالی حاکمیت را ارزیابی می کردیم. آیا هیچ دلیلی وجود داشت و یا واقعه ای رخ داده بود که به ما بگوید خامنه ای دموکرات شده است و یا لااقل داوطلبانه به  رفتاری دموکراتیک می پردازد؟

بسیاری دلائل و احتمالات، خطر بروز سیاستهائی دیکتاتوری تر را نشان می دادند (البته در عین حال در بعضی نگرشها و نوشته ها احتمالی برای کاهش فشارنیز پیشنهاد می شدند). در چنین شرایطی بود که هاشمی و مشائی رد صلاحیت شدند و نگرانی از دخالت مستقیم بیت رهبری را بیشتر کردند.هیچ دلیلی وجود نداشت که بر مبنای آن بتوان دستکاری جدی خامنه ای در انتخابات را مردود دانست. هیچ کس هم اینچنین استدلالی را در آن دورره نیاورده بود. مگر می شد انتخابات ۸۸ را فراموش کرد؟  تا همان دقایق آخر شمارش آرا، دوره ای از مبارزه انتخاباتی دموکراتیک (در تاریخ ایران) داشتیم و بسیاری از مهمترین موضوعات روزمره مردم در مناظره ها مورد بحث قرار می گرفتند ولی رهبری در دقیقه ۹۰ دستور دستکاری داد.

هر سیاستمداری که یک ذره احساس مسئولیت می کرد و حاضر نبود با سرنوشت مردم قمار کند، موظف بود این احتمال را در طرح سیاست خود وارد کند. مهم نبود که در چه چارچوبی و با چه استراتژی ای مبارزه می کرد. حتی سیاستمدار اصلاح طلبی که نرمترین استراتژی را داشت می باید این مسئله را در ذهن نگاه می داشت و طرحی به مردم ارائه می کرد که  این نگرانی را هم در بر می گرفت. در چارچوب نگرانی از دستکاری، استراتژی سیاسی  تاثیری نداشت و ندارد. نمی شد احتمال برخورد خشن رهبری را کنار گذاشت.نمی باید این نگرانی را کنار می گذاشتیم و در فضائی که از همه تحولات پشت پرده خبر نداشتیم مردم را به حرکتی تشویق می کردیم  که می توانست به بهای سنگینی برای آنها تمام شود. ما اجازه داریم که تنها در همان حدی که از واقعیات اطلاع داریم تصمیم بگیریم. همین بحث، ضرورت شناخت بهتر از واقعیات موجود را بیشتر می کند.

امروز، مهمترین مسئله قابل بررسی, علل و عواملی هستند که خامنه ای را وادار به این برخورد کردند. چطور شد؟ چه نیروهائی عمل کردند؟ روشن است که نتایج حاصله نماینده شکست بزرگ بیت رهبری و شاید شکست گفتمان ولایت فقیه باشد. ما در آستانه تحول عظیمی قرار داریم. اکنون دو سه سال است که علائمی از این تحول را اینجا و آن جا مشاهده می کنیم. لااقل چهار مولفه را می توان بررسی کرد.

اول-  اصلاح طلبان / سبزها موفق شدند علیرغم سرکوب بیرحمانه، نیروهای خود را بسیج کنند. آنها در چهار سال گذشته بیکار ننشسته بودند. سیاستهای آنها و مخصوصا بازی ظریف و ماهرانه خاتمی و هاشمی، فرصتهائی برای آنها به وجود آورد که بطور کامل استفاده کردند. این نیرو که به شبکه های اجتماعی خاص خود وابسته است ثابت کرد که ماندنی است و جایگاه خود را در صحنه سیاسی ایران بدست آورده است.

دوم –  با اینکه رد صلاحیت مشائی جناح احمدی نژاد را از کاندیدایشان محروم کرد آنها مسلما در این فرایند دستی داشته اند. شبکه های هوادار احمدی نژاد و مخصوصا تسلط او بر وزارت کشور می توانستند دستکاری در انتخابات را برملا کنند و این نگرانی می باید در وادار کردن رهبری به اطاعت از بعضی قوانین دموکراتیک  تاثیر داشته باشد. این سئوال وجود دارد که چرا برخورد مستقیم و علنی بیشتری نداشتند ولی ماههای آینده می بایدعلائمی از استراتژی آنها را بدست دهند.

سوم – اردوی اصولگرایان از هم پاشیده است. اعلام نامزدی چهار چهره برجسته نماینده عمق سردرگمی آنهاست. این اتفاق مسلما بیش از اختلافات شخصی است. اگراختلافات شخصی بودند ویا اهمیت پافشاری را نداشتند بیت رهبری جلوی بروز آنها را می گرفت. مناظره های نمایندگان مختلف نشان می دهند که آنها به راحتی در یک کاسه نمی گنجند و باید منتظر تحولات آتی باشیم. در همین حال، یک جنبه دیگردر انتخابات امسال را نیز باید در نظر داشته باشیم. جناحهای مختلف اصولگرا کمی کمتر از نصف رای دهندگان به خود جلب کردند.

چهارم – مهمترین مولفه قابل بحث، تحول اجتماعی و فرهنگی مردم است. امروز جامعه ای تحصیل کرده داریم. ملیونها فارغ التحصیل و دانشجوی  دانشگاه داریم که دیگر نمی شود آنها را با جادو جنبل اقناع کرد. سازمانهای مدنی ما پیشرفته شده اند. شاید انسجام نیروهای سیاسی فوق الذکر نماینده قوام مدنی ایران باشد. دیگر توده بی هویت و پراکنده ای نیستند که به سادگی به دنبال شعارها و هیاهوی گمراه کننده می رفتند.

امیدوارم بتوانیم از مرحله هیجان زدگی کنونی به در آییم. هر چند بخشی از نوشته ها و مباحث جاری در نشریات خارج کشور مسائل جدی و ضروری هستند ولی متاسفانه بخش بیشتری از آنها یک نوع مچ گرفتن و آنهم برمبانی غیرواقعی هستند. هیچ کدام از گرایشهای موجود در خارج از کشور نمی توانستند و نتوانستند ارزیابی درستی از اوضاع داشته باشند. حالا هم، اگر بخواهیم تاثیری واقعی برروند تحولات ایران داشته باشیم، باید به جای مناقشه بر سر گذشته به شناخت ایران امروز و بررسی آینده بپردازیم. ما بارها خودمان را برای معرکه پشت سرمان آماده کردیم.، امیدوارم این بار با فکر رسالت آینده مان  تلاش کنیم.

درماههای آینده باید منتظر گشایشی در فضای سیاسی کشور، تغییراتی در سیاستهای اقتصادی، و انعطاف بیشتری در سیاستهای خارجی ایران باشیم. سوریه، افغانستان و مسئله اتمی ایران، هر سه به هم گره می خورند و راهی پرپیچ وخم در جلوی رهبران ایران و در جلوی ما نمایان خواهد شد. می شود انتظار داشت که علائم دیگری از چگونگی شکست و عمق فروپاشی حکومت ولی فقیه نمایان شوند.

در این دوره ما باید از خواستهای غیر ممکن و غیر عملی احتراز کنیم. ما باید مخصوصا مواظب باشیم که برخورد ما بهانه ای به دو جناح دیگر  برای خراب کردن اصلاح طلبان ندهد. در عین حال، باید یادمان باشد که دنباله روی از اصلاح طلبان ما را به هیچ جا نمی رساند. حدس می زنم اصلاح طلبان از دوره قبل خود درس گرفته اند و با اراده مصم تری عمل خواهند کرد ولی دیر یا زود اختلافات بین سقف اهداف و امکانات آنها و کف انتظارات مردم بیرون می زنند.  در این مرحله است که سیاست خشونت پرهیز ولی انقلابی از سیاست اصلاح طلبان جدا می شود. گرایشی که امروز در خارج کشور طبل اصلاح طلبی را می کوبد با مشکلات و معضلات فراوانی روبرو خواهد شد.  

جنبش آزادی خواهی ما نیازمند کاربرد بلوغ سیاسی است که  از یک طرف همه اصلاحات شدنی مخصوصا گشایش هر چه بیشتر فضای سیاسی را تقویت کنیم . واز طرف دیگر نیازها و خواستهای مردم را به فراموشی نسپاریم.  شاید این درسی باشد که از گذشته هایمان گرفته باشیم.

 

بخش : سياست
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد, ۱۳۹۲ ۸:۲۳ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

بر خلاف مرحله‌ی اول، در مرحله‌ی دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنم و به آقای پزشکیان رأی می‌دهم!

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!

انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!

جزئیات کشته شدن راضیهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!

بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!