چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۹

چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۹

بر خلاف مرحله‌ی اول، در مرحله‌ی دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنم و به آقای پزشکیان رأی می‌دهم!
برای رهایی ایران از اقتدارگرایی و تمامیت‌خواهی، با رنج و اندوه خون ریخته‌شدهٔ جوانان در این چند دهه در جان، بر خلاف دور اول، در دور دوم انتخابات شرکت می‌کنم...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زهره تنکابنی
نویسنده: زهره تنکابنی
جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!
سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!
یادمان باشد که هرچه جامعه ضعیف‌تر شود، از فرصت‌ها و شانس‌هایی که در مسیر بهبود، تغییروتحول  پیش خواهد آمد، کمتر می‌توانیم استفاده کنیم و شانس‌های آینده ایران را از دست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کیوان صمیمی
نویسنده: کیوان صمیمی
انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!
نیروی تجدد و دموکراسی یک قرن است که ایران مال همه‌ی ایرانیان است شعار اوست. اکنون نیروهای وسیعی از جنبش اسلامی نیز به همین نگاه پیوسته اند. در پهنه‌ی سیاست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: امیر ممبینی
نویسنده: امیر ممبینی
جزئیات کشته شدن راضيهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!
سوم تیر ماه جاری رسانه‌ها نوشتند که دختری جوان به نام «راضیهٔ رحمانی» اهل روستای گویژه در شهرستان نورآباد استان لرستان با شلیک یکی از مأموران نیروی انتظامی جان باخت....
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!
نهضت آزادی ایران در ادامه راهبردی که در مرحله اول در پیش گرفت، اتحاد ملت و تجمیع همه معترضان در مرحله دوم انتخابات را برای مقابله با مخالفان آزادی و...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: نهضت آزادی ایران
نویسنده: نهضت آزادی ایران
انتخابات مهندسی شده، راه يا بی‌راهه؟
    خانم وسمقی در ارتباط با انتخابات ریاست حمهوری در ایران تحلیلی داشته است. خانم وسمقی، زین میان؛ بر این باور است که اصلاح‌طلبان، اگر گمان می‌کنند که حکومت...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: صدیقه وسمقی
نویسنده: صدیقه وسمقی

انقلاب بهمن از مخفیگاه بیرون میآید

از دید ایران، انقلاب بهمن باید از مخفیگاه در آید زیرا حداقل در بخش سلبی آن، به موفقیت جهانی یی بسیار بزرگ دست یافته است- و این هم در منطقه، و هم در جهان بمعنی پایان قطعی یکدوره است (شاید اگر پنجاه و هفت را شروع پایان جنگ سرد بگیریم، این مذاکرات و نتیجه آنرا میتوان پایان قطعی جنگ سرد محسوب کرد).
انقلاب بهمن بالاخره به مرحله استقرار نقد ایجابی و دفع ابهامات روند شکلگیری اش وارد شده است.

 

من معمولا به جوانب سیاسی کوتاه مدت نمی پردازم. اما این  روزها صحبت از مسله هسته یی و مذاکرات مربوطه بوده و اکنون صحبت از نتیجه مذاکرات میباشد.

طبق روال معمول ام، به جوانب با برد راهبردی این امور، سعی میکنم بپردازم. برای اینکار، باید به سال پنجاه و هفت بازگشت و به آنچه “انقلاب بهمن” نام گرفته است، پرداخت.

ویژگیهای انقلاب بهمن را میتوان در موارد زیر خلاصه کرد:

۱- وسعت توده یی شاید بی سابقه در تحولات اجتماعی قرون اخیر.

۲- مشارکت بسیار گسترده تمام جریانات سیاسی شناخته شده و درگیر در وقایع چند قرن اخیر ایران، و نوادگان این جریانات در اشکال بسیار متنوع و در طیفی گسترده از تمام جریانات سیاسی و فکری تجربه شده در جهان، منطقه و حتا تاریخی از قرون بسیار دورهفتم میلادی ببعد. 

۳- ترکیبات مختلفی از رفتارها و اقدامات سیاسی تشکیلاتی تا مسلحانه سازمانی.

۴- طیف گسترده یی از حضور فعال جوانان از دبستانی تا دانشگاهی، از دختران و هم پسران.

۵- حضور گسترده تمام اقشار و طبقات اجتماعی، و گروه بندیهای باصطلاح جامعه شناسانه.

۶- حضور کلیه سازمانها و ادارات حکومتی و نظامی و انتظامی.

۷- تمام طرفهای مبارزات و جنگهای اندیشه و آتشین، بیجا نیست که بگوییم از یونان تا به امروز – حدود سی قرن- ناگهان از مخفیگاهها بیرون آمدند و مقابل هم صف کشیدند. بدون گشایش “اکتبر”، این صف کشی ها هیچوقت ممکن نمیشدند. اگر حضور بارز اسلام و روحانیت این وقایع را در پناه خدا میدانست، اما سایه “اکتبر” نیز قبلا زمینه بروز آنرا بوجود آورده بود. و وجه اشتراک اینها نیز در ذات نقد ایجابی بودن این وقایع بوده است.    

با این توصیفات، انقلاب پنجاه و هفت کشور را کم و بیش بطور مورب بین طرفداران و مخالفین و مرددین شکست و تقسیم کرد- نه فقط در ایران بلکه در سرگذشت سی قرنی بشر از پیش سقراطیان تا به امروز.

بنابراین، بهمان نسبت که موافقین، طیفی گسترده را تشکیل میدادند، بهمان ترتیب نیز مخالفین، طیفی گسترده را تشکیل میدادند. مرددین، نیز در همین وضعیت قرار داشتند. حضور اسلام و روحانیت در این تحولات، اگر از یکسو موجب هم اعتماد و هم حضور همگانی در وقایع پنجاه و هفت شد، اما ازسوی دیگر، این حضور متنوع، انقلاب بهمن را همراه با ابهاماتی درهم ذات و هم صورت آن کرد. اگر در داخل، عملا همگی سوار بر کالسکه انقلاب شدند، در خارج نیز انقلاب بهمن طیفی وسیع از دشمنان تا دوستان را نیز طرفدار آن کرد. و این ابهام هنگامی بطور بارز نمایان گشت که جنگ شروع شد. و جالب تر اینکه، در تمام وقایع، این طیفها همگی نشان از حضور داشتند. حتا در همین مسله هسته یی و مذاکرات، و اظهار نظرها. بهمین دلیل، دو اتفاق همزمان افتاد، یکی اینکه انقلاب بهمن از ترس یواش یواش رفت زیر وقایع و مخفی شد، بعکس تصور، کسی نه عقب اش زد و نه جلوش برد، فقط تنهایی و ابهام شدیدا او را ترسانده بود. از سوی دیگر، ابهام به فضای عمومی گسترش یافت و بطریقی به نزدیکیهای مدیریت وقایع نیز رسید.

در بیرون هم، چه بین ایرانیان و چه غیر ایرانیان و کشورهای دیگر، همین وضعیت منعکس شد و غلبه یافت. اگر در داخل، انقلاب مخفی شد، در خارج دشمنان آن نیز بمرور چنین گرایشی پیدا کردند، دشمنی مخفی و ابهام سراسری شد.

در این چند سال اخیر، بالاخره دشمنی از مخفیگاه بیرون آمد، و اینهم موجب شکستن ابهام شد. حاصل این وضعیت، زمینه و اجرای مذاکرات باصطلاح هسته یی شد. البته این تغییر و تحولات، جوانبی منطقه یی و جهانی نیز داشتند- بهمین جهت، پس از تجربه عراق، افغانستان و یوگسلاوی، تنها راه باقیمانده ترکیبی شد از ویتنام تا هیروشیما که هرچند از نظر سرزمینی نزدیک هم بودند، اما از نظر ابزار و آلات و راه و روشها، از هر چمنی نه، بلکه از هر جنگی اسلحه یی را در خود داشتند. اینقدر همه چیز علنی شد و از ابهام درآمد که هم بوی باروت و دود بمب افکنها را میشد حس کرد، و هم شکوفه بمب هیروشیما را میشد دوباره تجسم کرد.

در این وضعیت، انقلاب بهمن که از ترس بخودش میلرزید، یا باید در خفا میمرد و یا در آشکار دست بکاری میزد.

تقابل علنا شکل میگرفت، اما چنین شرایطی هم، مشکی بزرگ را بوجود آورده بود که حول این سوال دور میزد “آگر نشد چی؟” در بیرون. در داخل هم بهمین ترتیب که “اگر شد چی؟”.

هر انقلاب تنها انقلاب است وانقلاب میماند اگر حاصل نقد ایجابی باشد، یعنی حتا در اوج غلبه تردید، به کمترین تردید تکیه کند تا یقین باز گردد. خوب ظاهرا، شرایط برای مذاکره آماده بودند- و تنها یک سوال برای هر دو سو باقیمانده بود که حول این دور میزد که “اگر بکلی با خاک یکسانش کنیم، چگونه دوباره بسازیم اش؟” و ” اگر بکلی تخریبشان بکنند، چگونه خود را بازسازی کنیم؟”.

در اینجا تنها منفعت متقابل بقاء (چیزیکه به آن برد- برد میگویند) بود. ایران آنقدر تغییر کرده بود که خراب کردنش کاری ساده نبود، اما ممکن، با ترکیب ویتنام و هیروشیما، و پس مشکل اصلی بعدا بیرون میزد (مرض شایع بعد از جنگ ویتنام، عراق، افغانستان و یوگسلاوی) چیزیکه خود آمریکایی ها در باره اش میگویند “ما میتوانیم خراب کنیم اما نمیتوانیم ملت بسازیم”.

حال برای انقلاب، مسله این بود که اگر این دستآوردها را بسادگی از بین ببرند که ما میمانیم و بازگشت به سر سطر(که انقلاب نه درخفا بلکه از ترس میمرد)، و اگر بسختی آنها را از بین ببرند ما هم توان دفاعی و هم نیروی انسانی، و هم  دستآوردها را با هم از دست خواهیم داد، و نه فقط این، بلکه این سختی بمعنی این بود که خودمان در این تخریب ناخود آگاه شرکت میکردیم ( از مضرات بسختی تخریب شدن نسبت به بسادگی تخریب شدن).

نقد ایجابی بالاخره برنده شد، و جالب است که این نقد حتا در جهان نیز مشتری فراوانی پیدا کرده است، در سخنان بارک حسین اوباما، و هم در سخنان فردیناندا بوگورینی، آمریکا و اروپا. مثل اینکه همگی به این فراست رسیدند که “اگر کره زمین را به آتش بکشیم، چه کسی آنرا دوباره خواهد ساخت؟”

بشر همیشه نقدش ایجابی بوده است وگرنه این اتفاق توسط فاشیسم و نازیسم افتاده بود. دلیل بنیادی کنار هم نشستن آمریکا، اتحاد شوروی و انگلیس در جنگ دوم جهانی.

بنابراین، از دید ایران، انقلاب بهمن باید از مخفیگاه در آید زیرا حداقل در بخش سلبی آن، به موفقیت جهانی یی بسیار بزرگ دست یافته است- و این هم در منطقه، و هم در جهان بمعنی پایان قطعی یکدوره است (شاید اگر پنجاه و هفت را شروع پایان جنگ سرد بگیریم، این مذاکرات و نتیجه آنرا میتوان پایان قطعی جنگ سرد محسوب کرد).

انقلاب بهمن بالاخره به مرحله استقرار نقد ایجابی و دفع ابهامات روند شکلگیری اش وارد شده است.

‏شنبه‏، ۲۰۱۵‏/۰۴‏/-۰۴

سهراب فیض آبادی 

تاریخ انتشار : ۱۵ فروردین, ۱۳۹۴ ۸:۴۷ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

بر خلاف مرحله‌ی اول، در مرحله‌ی دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنم و به آقای پزشکیان رأی می‌دهم!

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!

انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!

جزئیات کشته شدن راضیهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!

بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!