چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۳

چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۳

بر خلاف مرحله‌ی اول، در مرحله‌ی دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنم و به آقای پزشکیان رأی می‌دهم!
برای رهایی ایران از اقتدارگرایی و تمامیت‌خواهی، با رنج و اندوه خون ریخته‌شدهٔ جوانان در این چند دهه در جان، بر خلاف دور اول، در دور دوم انتخابات شرکت می‌کنم...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زهره تنکابنی
نویسنده: زهره تنکابنی
جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!
سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!
یادمان باشد که هرچه جامعه ضعیف‌تر شود، از فرصت‌ها و شانس‌هایی که در مسیر بهبود، تغییروتحول  پیش خواهد آمد، کمتر می‌توانیم استفاده کنیم و شانس‌های آینده ایران را از دست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کیوان صمیمی
نویسنده: کیوان صمیمی
انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!
نیروی تجدد و دموکراسی یک قرن است که ایران مال همه‌ی ایرانیان است شعار اوست. اکنون نیروهای وسیعی از جنبش اسلامی نیز به همین نگاه پیوسته اند. در پهنه‌ی سیاست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: امیر ممبینی
نویسنده: امیر ممبینی
جزئیات کشته شدن راضيهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!
سوم تیر ماه جاری رسانه‌ها نوشتند که دختری جوان به نام «راضیهٔ رحمانی» اهل روستای گویژه در شهرستان نورآباد استان لرستان با شلیک یکی از مأموران نیروی انتظامی جان باخت....
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!
نهضت آزادی ایران در ادامه راهبردی که در مرحله اول در پیش گرفت، اتحاد ملت و تجمیع همه معترضان در مرحله دوم انتخابات را برای مقابله با مخالفان آزادی و...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: نهضت آزادی ایران
نویسنده: نهضت آزادی ایران
انتخابات مهندسی شده، راه يا بی‌راهه؟
    خانم وسمقی در ارتباط با انتخابات ریاست حمهوری در ایران تحلیلی داشته است. خانم وسمقی، زین میان؛ بر این باور است که اصلاح‌طلبان، اگر گمان می‌کنند که حکومت...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: صدیقه وسمقی
نویسنده: صدیقه وسمقی

دولت سکولار و دمکراتیک، پایە آشتی ملی

اما واقعیت این است کە ایدە آشتی ملی، اگر بر کلمە 'ملی' مکث داشتە باشیم، بسیار فراتر از مرزهای میان جناحهای سیاسی درون و پیرامون حاکمیت است. ملی، ناظر بر حضور همە آن اندیشەها، ایدئولوژی ها و گرایشهای سیاسی است کە در درون یک ملت یا کشور وجود دارند و بطور طبیعی بر اثر تنوع عقاید و منافع در درون یک جامعە پدید می آیند. از این منظر آشتی ملی عبارت است از آشتی یا تفاهم همە گرایشها بر بستر قواعد یک بازی مشترک کە امکان حضور همە را فراهم کردە و تداوم آن را در بلندمدت تأمین و تضمین کند.

مقدمە

با روی کارآمدن ترامپ بعنوان یک رئیس جمهور تندرو و متعهد بە تفکرات راست افراطی کە ریشە در گرایشهای ناسیونالیستی او دارد، و شروع تهدیدهای او علیە جمهوری اسلامی و تمایل بەظاهر جدی او برای اقدامات عملی، بویژە در زمینە نظامی علیە ایران، اصلاح طلبان، از جملە محمد خاتمی، موقعیت را مناسب یافتند تا دوبارە بحث آشتی ملی را مطرح کنند. بحثی کە عمدتاً ناظر بر تفاهم میان جناحهای سیاسی در حاکمیت و پیرامون آن است. اصلاح طلبان با تشخیص دادن خطراتی کە متوجە ایران اند و با توجە بە توانائیهای نظامی، مالی و اقتصادی طرف مقابل، ظرفیت مقابلە با این وضعیت را در تفاهم ملی و جذب اقشار، جناحها و نیروهای متنوع بە بافت ساختار قدرت و سیاست در ایران دیدند، تا از این طریق بتوان با خطرات احتمالی بە مقابلە برخاست.

 

واکنش بە طرح ایدە آشتی ملی

چنان کە انتظار می رفت طرح این ایدە بشیوە عمومی یا با واکنش نفی قدرتمند از طرف جناحهای راست کشور، حال از هر طیف آن، روبرو شد یا در بهترین حالت با برخورد سرد آنان. آنان نە تنها موافق موقعیت طرح این ایدە نیستند (موقعیتی کە اصلاح طلبان ترسیم می کنند)، بلکە حتی با خود ایدە هم مخالفند، و مخالفتشان اساساً ریشە در دیدگاە انحصارگرانە و ایدئولوژیک آنان دارد کە اساساً تنها خود را وارث واقعی انقلاب و مالک قدرت سیاسی در ایران می دانند. فراتر از این، افرادی از این دست با طرح جنبش سبز و اعتراضات سال ٨٨، کماکان بر ایدە خیانت اصلاح طلبان (و در بهترین حالت اشتباە آنان)، پای می فشارند و اصلاح طلبان را نیروئی ناساز با کل ساختار حاکمیت ارزیابی می کنند. در واقع آنان موقعیت را مناسب یافتەاند تا یک بار دیگر با طرح اعتراضات سال ٨٨، اصلاح طلبان را تحت فشار قرار دهند تا بلکە از مواضع خود کوتاە بیایند و آنچە را کە تا حالا از اصلاح طلبان بعنوان امتیاز کسب نکردەاند، سرانجام کسب کنند. چنان کە از جملە ‘ناصر ایمانی’ فعال اصولگرا گفتە، اصلاح طلبان یک عذرخواهی بە نظام بدهکارند.

تا جائی کە بە بیت رهبری برمی گردد، باید گفت کە شخص خامنەای در این مورد سکوت کردەاست. شدیدترین اعتراض از طرف رئیس قوە قضائیە مطرح شدە است. در میان اصولگرایان میانەرو هم (کە بخشی از اصولگرایان دوست دارند آنان را اصلاح طلب میانەرو بنامند)، اگرچە تمایل عمومی اساساً بر این مبنا (یعنی تفاهم ملی) قرار دارد و آنان از همان ابتدا همیاری و پذیرش متقابل جناحها را دنبال کردەاند، اما مشخصا در این مورد سکوت شده است.  شخص  روحانی هم برای ندادن بهانە بە دست جناحهای تندرو کشور، و تخریب موقعیت خود پیش بیت رهبری فکر “آشتی ملی” به محوریت ولایت را پیش کشید.

در میان اصلاح طلبان هم البتە این طرح با واکنش مثبت و گستردەای روبرو شد. اگرچە در میان همین طیف هم بطورکلی دو نوع واکنش را شاهد بودیم: واکنشی کە هدف این طرح را پذیرش متقابل دو جناح اصلی کشور، یعنی اصولگرایان و اصلاح طلبان، ارزیابی می کرد، و واکنشی کە از این مرز فراتر می رفت و آن را بە نوعی بە همە گرایشها و تمایلات سیاسی تسری می داد، کە نمونە های آن مصطفی تاجزادە و غلامرضا ظریفیان بودند.

 

ارزیابی ایدە آشتی ملی

تا آنجائی کە بە ایدە آشتی ملی و طرح آن در لحظە کنونی و حتی فراتر از لحظە کنونی برمی گردد، باید بخودی خود آن را مثبت ارزیابی کرد. واقعیت این است ایدە ‘آشتی ملی’ بخودی خود گفتمانی است انحصارشکنانە کە نگاە ایدئولوژیک و ضد دمکراتیک راست افراطی و اصولگرایان را بە چالش جدی می کشد، حتی اگر این ایدە در بدترین حالت تنها ناظر باشد بر پذیرش متقابل دو جناح اصلی در کشور و قانونمند کردن مناسبات میان آنان. شکستن انحصار قدرت اصولگرایان، بیت رهبری، تندروها و نظامیان در کشور، قدمی است در راە تلطیف وضعیت سیاسی کشور.

اما واقعیت این است کە ایدە آشتی ملی، اگر بر کلمە ‘ملی’ مکث داشتە باشیم، بسیار فراتر از مرزهای میان جناحهای سیاسی درون و پیرامون حاکمیت است. ملی، ناظر بر حضور همە آن اندیشەها، ایدئولوژی ها و گرایشهای سیاسی است کە در درون یک ملت یا کشور وجود دارند و بطور طبیعی بر اثر تنوع عقاید و منافع در درون یک جامعە پدید می آیند. از این منظر آشتی ملی عبارت است از آشتی یا تفاهم همە گرایشها بر بستر قواعد یک بازی مشترک کە امکان حضور همە را فراهم کردە و تداوم آن را در بلندمدت تأمین و تضمین کند. مصطفی تاجزادە به درستی  می گوید کە “هرچند رئیس دولت اصلاحات و فعالان سیاسی اصلاح‌طلب طرح ‘آشتی ملی’ را مطرح کرده‌اند، اما هدف این طرح بازگشت اصلاح‌طلبان به قدرت و چانه‌زنی آنها با نهادهای مسئول نیست. اصلاح‌طلبان با طرح آشتی ملی در فکر استفاده از تمام ظرفیت‌های کارشناسی در کشور برای رسیدن به راهی در راستای عبور از مشکلات اند.” یا غلامرضا ظریفیان فعال اصلاح طلب می نویسد کە “انقلاب ایران انقلابی اخلاقی بود که دیگران را به رسمیت می‌شناخت و برای آنها احترام قائل بود. درآن زمان ملی‌ها، مذهبی‌ها و مارکسیست‌ها باوجود تمام اختلاف‌نظر و عقیده در کنار یکدیگر حضور داشتند و یکدیگر را به رسمیت شناخته بودند.”

در واقع هم مصطفی تاجزادە و هم ظریفیان بە یک موضوع بسیار جدی اشارە می کنند کە بنیاد و اساس ایدە آشتی ملی است.

اما آیا با حضور یک نظام تئوکراتیک، مذهبی و اساساً انحصارگرا کە دین و البتە روایت خاصی از آن را بنیان ساختار دولتی قرار دادە است، می توان بە ایدە آشتی ملی، آنگاە کە بنیانهای پرنسیپ گونە آن مطرح اند، در عمل دست یافت؟

جواب این سئوال بوضوح منفی است. زیرا کە تنها در یک دولت سکولار، دمکراتیک و غیر مذهبی کە در آن هیچ دینی بنیان ساختار قدرت سیاسی قرار نگرفتە و همە گرایشها، ایدئولوژی ها و تفکرات سیاسی امکان خودسازماندهی، بروز و دستیابی بە قدرت سیاسی را دارند، می توان عملا از آشتی ملی گفت. پس اولین قدم برای عملی کردن این ایدە، نفی دولت تئوکراتیک و مذهبی است.

 

سخن پایانی

نهایتاً اگر بخواهیم بطور مشخص تری با طرح این ایدە در شرایط کنونی برخورد کنیم، باید گفت کە اگر این ایدە بتواند بە حضور اصلاح طلبان در کشور، بنیان ایدئولوژیکی و سیاسی بدهد (بنیانی کە راست افراطی، بیت رهبری و اصولگرایان سنتی با آن مخالف اند و از پذیرش آن ابا می کنند)، و اگر بتواند بە شکستن گفتمان انحصارگرایان کمک کند و همە مذهبیون انحصارگرای سیاسی را بە این مسیر براند کە  گرایش آنان هم بمانند همە گرایشهای دیگر، یک گرایش است و بس، و رقبا دارای امکان برابر با آن، باید طرح آن را هم در سطح گفتمانی و هم در سطح تأثیرات معین، بشیوە تاکتیکی مثبت ارزیابی کرد. بخشی از توان و پتانسیل شکستن سد انحصارگرائی مذهبی از درون خود مذهبی ها می گذرد، مذهبی های رفرمیستی کە بە اهمیت دنیای مدرن و پست مدرن پی بردەاند و می خواهند دین را در داخل این پارادایمها بازتعریف کنند و نە برعکس.

در این چارچوب اهمیت دارد که نیروهای تحولخواه جامعه ایده “آشتی ملی” و اهداف و نهایت آن را فراتر از حدود گفته شده درک و تعریف نکنند. می توان با قدری تسامح از زبان  ظریفیان گفت کە “اگرجریان‌های سیاسی با یکدیگر با هم مهربان نباشند و علایق و دیدگاه‌های مختلف را با حفظ همان شعارهای مهم آزادی، عدالت و معنویت به رسمیت نشناسند کشور دچار از هم گسیختگی و چندپارگی می‌شود.” داستان تاریخ مدرن ایران بویژە بعد از بە حاکمیت رسیدن جمهوری اسلامی، داستان گسیختگی و چندپارگی کشور و مردمانی ست کە در جستجوی هویت مدرن خود در پی پی افکندن طرحی دگرند.

تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن, ۱۳۹۵ ۰:۲۳ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

بر خلاف مرحله‌ی اول، در مرحله‌ی دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنم و به آقای پزشکیان رأی می‌دهم!

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!

انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!

جزئیات کشته شدن راضیهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!

بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!