چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۶

چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۶

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!
یادمان باشد که هرچه جامعه ضعیف‌تر شود، از فرصت‌ها و شانس‌هایی که در مسیر بهبود، تغییروتحول  پیش خواهد آمد، کمتر می‌توانیم استفاده کنیم و شانس‌های آینده ایران را از دست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کیوان صمیمی
نویسنده: کیوان صمیمی
انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!
نیروی تجدد و دموکراسی یک قرن است که ایران مال همه‌ی ایرانیان است شعار اوست. اکنون نیروهای وسیعی از جنبش اسلامی نیز به همین نگاه پیوسته اند. در پهنه‌ی سیاست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: امیر ممبینی
نویسنده: امیر ممبینی
جزئیات کشته شدن راضيهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!
سوم تیر ماه جاری رسانه‌ها نوشتند که دختری جوان به نام «راضیهٔ رحمانی» اهل روستای گویژه در شهرستان نورآباد استان لرستان با شلیک یکی از مأموران نیروی انتظامی جان باخت....
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!
نهضت آزادی ایران در ادامه راهبردی که در مرحله اول در پیش گرفت، اتحاد ملت و تجمیع همه معترضان در مرحله دوم انتخابات را برای مقابله با مخالفان آزادی و...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: نهضت آزادی ایران
نویسنده: نهضت آزادی ایران
انتخابات مهندسی شده، راه يا بی‌راهه؟
    خانم وسمقی در ارتباط با انتخابات ریاست حمهوری در ایران تحلیلی داشته است. خانم وسمقی، زین میان؛ بر این باور است که اصلاح‌طلبان، اگر گمان می‌کنند که حکومت...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: صدیقه وسمقی
نویسنده: صدیقه وسمقی
جرون
جرون، ای سیلی خورده ی زمان، ای معامله های پشت پرده ی آن زمان، ای تاریخ دیروز و امروز من، از رنگ و شرنگ، تا کیسه های زر ...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
تحلیل مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ایران...
در این مقاله، میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال‌های 1400 و 1403 را مقایسه کرده و همچنین به تحلیل اختلاف بین نتایج نظرسنجی‌ها و نتایج واقعی انتخابات...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: م. آذری
نویسنده: م. آذری

رفراندوم ، طرحی نویدبخش

امروز پس از شكست پروژه اصلاحات از بالا و نمايش سخت سري بخش‌هاي انتصابي، تنها راه باقي مانده جنبش دمكراتيك مردم همانا تلاش براي تغيير بنيادهاي حقوقی است كه به مقامهاي انتصابي «مشروعيت» بخشيده است.

جامعه ایران پس از شکست اصلاحات درون دولتی، با خواست تازه و نویدبخش تغییر قانون اساسی و طرح نوین آن مبتنی بر مردم سالاری و حقوق بشر روبرو است. فراخوان رفراندوم بیتردید از درون اعماق مردمی فرا جوشیده است که از دستیابی به حقوق و آزادیهای مدنی بویژه در دو دهه اخیر و همچنین در سالهای پایانی حکومت اصلاحات روبرو بوده است. طرح فراخوان پس از گذشت یک ماه از انتشار آن به موضوع بحث تمام حلقههای درون و برون مرزی تبدیل شده است.
از آنجا که قانون اساسی جدید از سوی مجلس موسسان منتخب مردم بر شکل‌گیری انواع فرم‌های تبعیض جنسی، قومی، سیاسی، دینی … خط بطلان میکشد، میتواند و باید مانعی بر سر راه شکلگیری نظامی مبتنی بر تبعیض و متکی به شخص و یا یک گروه خاص باشد. نظامی که اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق‌های آن را مبنای قانون اساسی خود قرار داده باشد نخواهد توانست دسته‌های مختلف مردم را به سبب نوع زندگی یا تفکر از حقوق اجتماعی، سیاسی و … محروم کند. مسأله حقوق و آزادیهای سیاسی و اجتماعی، موضوع صد و بلکه صد و پنجاه سال تلاش جنبش اجتماعی ایران است. این حقوق در هر دورهای به شکلی توسط نیروهای تمامیت خواه و انحصار طلب نفی شده است. اکنون زمان آن فرارسیده است که به شکلی ریشه‌ای و اصولی با این معضل روبرو شده و حل آن را به فرجام برسانیم.
از جمله ایراداتی که به طرح رفراندوم وارد میشود این است، حکومت اجازه چنین کاری را نخواهد داد و یا حکومت این طرح را از آن خود ساخته و از آن به سود خود و خریداری مشروعیت برای خود سوءاستفاده خواهد کرد و دیگر اینکه در صورت عدم توفیق این طرح مردم سرخورده شده و با یأس دچار میشوند. به عقیده‌ی من اینها همه انکار ضرورت زمان بوده ما را از هدف خود که همانا تحقق آزادی و دموکراسی است باز میدارد. مردم هیچ کشوری به حاکمان اختیار تمام و کمال و بیمدت نداده و تعهد نسپردهاند که تحت هر شرایطی از فرمان آنها پیروی میکنند. قانون اساسی هیچ کشوری نوشته‌ای ازلی و ابدی نیست و نمیتوان قانون را بدون توجه به ضرورتهای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی در نظر گرفت. مردم حق دارند هر گاه قوانین موجود سد راه پیشرفت در عرصه‌های مختلف شده باشد، تغییر آن را طلب کنند و چه بهتر که چنین تغییری با کمترین هزینه ممکن انجام بگیرد.
امروز پس از شکست پروژه اصلاحات از بالا و نمایش سخت سری بخشهای انتصابی، تنها راه باقی مانده جنبش دمکراتیک مردم همانا تلاش برای تغییر بنیادهای حقوقی است که به مقامهای انتصابی «مشروعیت» بخشیده است. اکنون علاوه بر بسیاری از فرهیختگان جامعه که محدودیتهای قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را به خوبی میشناسند، اقشار وسیع مردم نیز با تجربه ۷ سال اصلاحات، عدم امکان دستیابی به توسعه اجتماعی و اقتصادی و سیاسی در چارچوبهای حاضر را با تمامی وجود دریافتهاند. اصلاح طلبان وابسته به حکومت طی این مدت نشان داده و میدهند که با وجود درماندگی از پیشرفت و ناتوانی در به کرسی نشاندن اهداف اولیه خود، از رو کردن به آرای مردم نیز گریزان هستند.
نمایندگان انتخاب شده مردم در دولت و مجلس، امید مردم به توانائی آنها برای برون رفت از شرایط غیر قابل پذیرش امروز را ناامید کردند. آنها اثبات کردند که برای حل مشکلاتی که ریشه در ساختار حقوقی نظام دارد راه چاره‌ای نمیشناسند.
یک انتقاد به رفراندوم این است که هر گاه نظام بدون درگیری شعار رفراندوم را بپذیرد، معنی آن که اصلاحات شکست نخورده است. هر گاه حکومت به این عمل بدون واکنش شدید تن در دهد طبیعتاًً گامی قابل پذیرش برای غالب مردم و نیروهای اجتماعی برداشته است که فرخنده است و طرح منتفی نخواهد بود. در مقابل، برخورد شدید از سوی حکومت واکنش‌های عمیق و وسیعتری را در جامعه سبب شده و هزینه سنگینی را به نظام تحمیل خواهد کرد که چه بسا همین هزینه‌ها کمر آنرا شکسته و به یک تحول با ابعاد و اشکالی غیر قابل پیش‌بینی بی‌انجامد. 
انتقاد دیگری به فراخوان رفراندوم، آن را در مقابل انقلاب و یا روشهای نافرمانی و مبارزه منفی مثل تحریم انتخابات قرار میدهد. به نظر من رفراندوم هدفی است که از مسیر نافرمانی مدنی، مبارزه منفی و اشکال عالی‌تر مخالفتهای مسالمت‌آمیز همچون تحصن، تظاهرات و اعتصابهای گسترده خواهد گذشت. در حالت پیشرفت وسیع، تعمیق و تعالی جنبش دمکراتیک، شاید پیش از انجام عمل رفراندوم ساختارقدرت وادار به پدیرش خواست مردم گردد که خود نوعی انقلاب آرام خواهد بود. 
انتقاد دیگر این است که فراخوان این سئوال را که آیا رفراندوم در این نظام یا پس از سرنگونی آن صورت میگیرد، را مسکوت گذاشته است. واقعیت این است که رفراندوم پس از این نظام مفهومی ندارد. آنچه پس از این نظام به رفراندوم گذاشته میشود همان قانون اساسی جدید خواهد بود که توسط مجلس موسسان منتخب مردم قبلاً تنظیم شده است و هیچ تفکر مدعی دمکراسی نمیتواند مخالف آن باشد. در عین حال تجربیات رفراندوم در کشورهایی چون نیکاراگوئه، ونزوئلا نشان میدهد که مخاطب رفراندوم همواره نظام حاضر بوده و نه نظامی که در پی آن شاید بیاید.
اگر قرار بر رفراندوم پس از رفتن حکومت حاضر باشد، به عقیده من این بحث از موضوعیت افتاده و بحث چگونگی سرنگونی نظام در دستور روز قرار میگیرد، بحثی که به عقیده من ره به ناکجا آباد است.
نظریه‌پردازان اصلاحات دولتی میگویند آنها به پیشبرد دموکراسی در چارچوب نظام معتقد بودند و در این راستا نمیتوان ادعا کرد که شکست خورده‌اند. بدین مفهوم ادعای آنها قابل تایید است اما باید تاکید کرد که آنچه مردم میخواستهاند و آنچه آنها در آن شکست نخوردهاند دو چیز متفاوت است. دموکراسی مورد نظر مردم با زندانهای انباشته شده از دانشجو، نویسنده و فعال اجتماعی، با عدم وجود مطبوعات آزاد و … قرابتی ندارد. در انتها تاکید میکنم که به نظر من گفتمان تغییر قانون اساسی مستقل از آنکه این مهم در عمل به چه شکلی پیش خواهد رفت در مقابل جامعه به ویژه نیروهای فعال سیاسی و اجتماعی سر برافراشته است. امروز جمله فرهیختگان، مستقل از آرمان، اعتقاد، مشی سیاسی، موقعیت اقتصادی، اجتماعی و صرف نظر از موافقت یا مخالفت‌شان با موضوع، به این گفتمان خوانده شده‌اند. 

 

تاریخ انتشار : ۱۸ دی, ۱۳۸۳ ۷:۴۰ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

به یاد هماره‌سبز رفیق حمید اشرف و یکایک فداییان جان‌باختهٔ خلق!

در روز جان‌باختگان فدایی، یاد تمامی دیگر جان‌باختگان راه آزادی، برابری و عدالت را نیز گرامی می‌داریم و باور داریم که دادخواهان کشتارهای خونین این چهاردهه راهی را که تاکنون با پایداری خستگی‌ناپذیری رفته‌اند، تا روشن شدن همۀ حقایق و محاکمه آمرین و عاملین قتل عزیزان‌شان ادامه خواهند داد.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

به یاد هماره‌سبز رفیق حمید اشرف و یکایک فداییان جان‌باختهٔ خلق!

در روز جان‌باختگان فدایی، یاد تمامی دیگر جان‌باختگان راه آزادی، برابری و عدالت را نیز گرامی می‌داریم و باور داریم که دادخواهان کشتارهای خونین این چهاردهه راهی را که تاکنون با پایداری خستگی‌ناپذیری رفته‌اند، تا روشن شدن همۀ حقایق و محاکمه آمرین و عاملین قتل عزیزان‌شان ادامه خواهند داد.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

به یاد هماره‌سبز رفیق حمید اشرف و یکایک فداییان جان‌باختهٔ خلق!

در روز جان‌باختگان فدایی، یاد تمامی دیگر جان‌باختگان راه آزادی، برابری و عدالت را نیز گرامی می‌داریم و باور داریم که دادخواهان کشتارهای خونین این چهاردهه راهی را که تاکنون با پایداری خستگی‌ناپذیری رفته‌اند، تا روشن شدن همۀ حقایق و محاکمه آمرین و عاملین قتل عزیزان‌شان ادامه خواهند داد.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!

انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!

جزئیات کشته شدن راضیهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!

بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!

انتخابات مهندسی شده، راه یا بی‌راهه؟