جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۱

جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۱

چرا جریان افراط‌گرا و جبهۀ پایداری می‌کوشند قوۀ مجریه را تسخیر کنند؟
تسلط بر دولت یک امر حیاتی برای جبهۀ پایداری در انتخاب رهبر آینده است. جبهۀ پایداری می‌کوشد با تسخیر دولت، تسلط خود را بر تمام ادارات و نهادهای دولتی اعمال...
۱۵ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: هواداری از ایران
نویسنده: هواداری از ایران
هشدار سازمان حقوق بشر ایران در مورد موج جدید اعدام‌ها پس از انتخابات ریاست جمهوری
تجربه دوره‌های قبل نشان می‌دهد که بلافاصله پس از انتخابات حکومت با افزایش شدید آمار اعدام، واقعیت خود را به مردم گوشزد می‌کند. مردم ایران و جامعه جهانی  باید از...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سازمان حقوق بشر ایران
نویسنده: سازمان حقوق بشر ایران
بازی ادامه دارد...
شاعرِ شب زندهِ دارِ بی تکلف! صبور باش وُ...نگاه کن، در این شبِ طولانی، هنوز چراغِی روشن است، تحمل کن.
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: حسن جلالی
نویسنده: حسن جلالی
با یاد و نام ماندگار مادر ستاره پورجعفر!
مادر عماری از نسل مادران خاوران بود با چهره ای آرام و دوست داشتنی. نام‌اش ستاره بود؛ ستاره‌ای که در آسمان زندگی فرزندانش درخشید و رفت، فرزندانی که جملگی به...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: دبیرخانهٔ شورای مرکزی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: دبیرخانهٔ شورای مرکزی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
ناک‌دان شدن سه‌شنبه، ناک‌اوت شدن جمعه!
حال پیش‌بینی می‌شود که جلیلی گل خورده در مناظره‌ی اول و ناک‌دان شده در مناظره‌ی دوم، و در عمل شکست خورده در منظر افکار عمومی، در انتخابات روز جمعه عاقبتی...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: عیسی سحرخیز
نویسنده: عیسی سحرخیز
در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نکرده و نمی‌کنیم!
این انتخابات به مانند هر انتخابات دیگر در نظام‌های سرمایه‌داری به این معناست که تنها زمانی به مردم «حق انتخاب» داده می‌شود که از میان ستمگران یکی را «انتخاب» کنند...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ۹ زن چپ محبوس در اوین
نویسنده: ۹ زن چپ محبوس در اوین
بیانیه «همگامی برای جمهوری سکولاردموکرات» پیرامون نتایج انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم
«همگامی برای جمهوری سکولاردموکرات در ایران» که انتخابات در مرحله نخست را تحریم کرده بود، کماکان معتقد است که حل مشکلات کشور در ارتقاء حرکت‌های اعتراضی به سطح ابرجنبش سراسری...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: همگامی برای جمهوری سکولار دموکرات در ايران
نویسنده: همگامی برای جمهوری سکولار دموکرات در ايران

رودی دوچکه، رهبر سرخ جنبش دانشجویی آلمان

در سال ۲۰۱۷، اگر چه قانون محرمانه از پرونده رودی دوچکه برداشته شد، اما بیشتر نامها سیاه شده است و عملا بسیاری از اسناد ناقص شده اند. اف بی ای در حذف نام بسیاری از افراد دخیل در پرونده رودی دوچکه بسیار دقیق عمل کرده است! همچنین در مقاله ای از اشپیگل که از ماه مای ۱۹۶۸ به انگلیسی ترجمه شده بود،هیچ یک از نام های برده شده، قابل شناسایی نبودند. به شکلی محو شده بودند. به اصطلاح می گویند ،کار از محکم کاری عیب نمی کند!

امروز ۲۴ دسامبر مصادف است با سالگرد در گذشت رودی دوچکه رهبرسرخ جنبش دانشجویان چپ آلمان است. او در۱۱ آوریل سال  ۱۹۶۸، با شلیک گلوله یوزف باخمان، یک افراطی راست به شدت مجروح شد، و در سال ۱۹۷۹ در چنین روزی در گذشت. در سال ۲۰۱۷ ریچ جونز یک شهروند آمریکایی از اداره اف بی ای آمریکا در خواست کرد تا  آزاد سازی و رونمایی پرونده رودی دوچکه را مورد تایید قرار دهد تا در دست همگان قرار گیرد .سرانجام با این در خواست موافقت شد و این پرونده در ماه مای سال جاری آزاد شد و در پورتال آنلاین منتشر گردید. پرونده ها در مجموع در حدود ۳۰۰ صفحه هستند و نتیجه  شش سال پیگیری از ژانویه ۱۹۶۷ تا ژوئن ۱۹۷۳، رد گیری و کنترل خبر چین ها و ماموران اف بی ای می باشد. اگرچه دوره محرمانه بودن قانون آزادی اطلاعات به پایان رسیده است، اما بیشتر نامها سیاه شده است و عملا بسیاری از اسناد مهم ناقص گردیده اند، اف بی ای در حذف نام بسیاری از افراد دخیل در پرونده رودی دوچکه بسیار دقیق عمل کرده است! همچنین در مقاله ای از اشپیگل که از ماه مای ۱۹۶۸ به انگلیسی ترجمه شده بود،هیچ یک از نام های برده شده، قابل شناسایی نبودند و عملا،  به شکلی محو شده بودند. به اصطلاح می گویند، کار از محکم کاری عیب نمی کند! در هر صورت باید گفت.از سال ۱۹۶۷، پلیس اف بی ای با کنترل و جاسوسی از رودی دوچکه رهبر جنبش دانشجویی آلمان، مانع از حرکت وی به ایالات متحده شد. برخی از پرونده ها اکنون اجازه انتشار عمومی گرفته اند.

در ۱۱ ژانویه ۱۹۶۷، وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا، اخبار نگران کننده ای را گزارش داد. یکی از چندین منبع خبرچین اطلاعات آمریکا گزارش داد که: رهبر جنبش دانشجویی آلمانی رودی دوچکه می خواهد در سن دیگو یا برکلی تحصیل کند. او ” شناخته شده ترین چهره چپ در برهم زدن فضای عمومی دانشگاه ها است، او در برلین غربی است و تظاهراتی را آغاز کرد که با خشونت پایان یافت. متأسفانه، سخنرانی های او عوام فریبانه است، همچنین، او  جذابیت شخصی قابل توجهی دارد.او ستاره جنبش دانشجویی آلمان است. رودی دوتچکه مبلغ استقرار یک انقلاب سوسیالیستی اتوپیایی بود. این گزارش، نمونه مشاهدات فشرده دو ساله پرونده  رودی دوچکه سرخ ، توسط پلیس اف بی ای، سفارت آمریکا و وزارت امور خارجه است.

جاسوسی در نزدیکی رودی دوچکه؟

با این وجود، پرونده با دقت فیلتر شده و فقط دو سوم قابل خواندن نشان می دهد که اف بی ای ، وزارت امور خارجه و سفارت ایالات متحده با چه دقت تمام قدم های مرد اتحادیه دانشجویان سوسیالیست آلمان (SDS) را دقیقاً دنبال و تفسیر کردند.سازمان سیا در واقع مسئول مقابله با کمونیست ها و ضد شورش در خارج از کشور است. اما با وجود دوچکه، که تهدید می کند انقلاب جهانی را به آمریکا خواهد آورد، پلیس اف بی ای  نیز احساس مسئولیت کرد.

یک سؤال مطرح می شود: آیا سرویس های ایالات متحده در جنبش دانشجویی یا حتی در مجاورت رودی دوچکه، مخبر یا خبرچین  داشته اند؟ هیچ پاسخ قاطعی برای یافتن وجود ندارد. اما نکاتی در این راستا در نسخه اصلی نیز وجود دارد. به عنوان مثال، یادداشت وزارت امور خارجه به پلیس اف بی ای و سفارت ایالات متحده در تاریخ ۲۸ دسامبر ۱۹۶۷ توسط یک خبرچین (که نام او سیاه شده است) گزارش شده است.

انجمن دانشجویان چپگرا، برای یک جامعه دموکراتیک در آمریکا، رودی دوچکه  را در آوریل ۱۹۶۸ به ایالات متحده دعوت کرد. و خبرچین گزارش داده: دوچکه می خواست “این دعوت را بپذیرد.” در گزارشی به رئیس پلیس اف بی ای در ۲۸ فوریه ۱۹۶۸، آمده است که برخی از مخبران در برلین غربی وجود دارند که امیدوارند “به اندازه کافی به دوچکه نزدیک باشند تا برنامه های او را بدانند”.

در نوامبر ۱۹۶۷، وزارت امور خارجه ایالات متحده گزارشی را به دفاتر سن دیگو، سانفرانسیسکو ، ساکرامنتو ، سفارت آمریکا در بن و دفتر اف بی ای در پایتخت ارسال کرد. وزارت خارجه هنوز نگران است.دوچکه می خواست برای تحصیل در کالیفرنیا به ایالات متحده آمریکا سفر کند، احتمالاً نزد هربرت مارکوزه، استاد چپگرا. همه ارگان ها باید “بلافاصله همه اطلاعات مربوطه را منتقل کنند”. در ۱۶ نوامبر، وزارت امور خارجه آمریکا، بر اساس گزارش های سرویس های مخفی خارجی، شروع به بازبینی پرونده رودی دوچکه  نمود.

مقامات به ویژه نگران ازدواج دوچکه با یک شهروند آمریکایی، گرتچن کلوتز هستند. این امر مانع ورود وی به آمریکا را دشوارتر می کند. دوچکه همچنین سابقه کیفری ندارد و دارای گواهینامه ای مناسب از پلیس آلمان است. پلیس اف بی ای در مارس ۱۹۶۷ گزارش داد که گرتچن دوچکه پاسپورت آمریکایی خود را در ژانویه تمدید کرد. جای نگرانی وجود دارد. در نوامبر ۱۹۶۷، وزارت امور خارجه توضیح داد که در صورت بروز بدترین حالت،که آنها کاملاً می خواستند جلوی آن را بگیرند ، چه باید کرد: با ورود دوچکه  به ایالات متحده. تمام مقامات محلی باید بلافاصله کلیه اطلاعات پیش زمینه را به آنها ارائه دهند. “رودی سرخ ” یک خطر جدی محسوب می شود.

اف بی ای همچنین می ترسد جنبش دانشجویی آلمان غربی از سازمان سیاه پوستان مبارز” پلنگان سیاه” حمایت کند. از نظر جی ادگار هوور، رئیس اف بی آی، “خوار” معروف کمونیست و رئیس اطلاعات داخلی از سال ۱۹۳۵، پلنگ ها بزرگترین منبع تهدید امنیت ایالات متحده در سال ۱۹۶۸ هستند. دوچکه ، طبق یادداشتی به مدیر اف بی ای  در ۲۹ ژانویه ۱۹۶۸، “با اشتیاق” تور اروپا را توسط فعال مشهور پلنگ سیاه استوکلی کارمیشل ضبط کرد. اما خبرچین شک دارد که اتحادیه دانشجویان سوسیالیست آلمانSDS به صورت سازمان یافته از پلنگ ها حمایت خواهد کرد.دوچکه  و همفکران او ، بیشتر از همه، جنبش های انقلابی در آمریکای را مورد توجه قرار می دادند. تماس های اتحادیه دانشجویان سوسیالیست آلمان با پلنگ ها همچنان از نزدیک دنبال خواهد شد.

فعالیت های مقامات ایالات متحده در فوریه ۱۹۶۸ بسیار پرشور شد، زیرا شایعات در برلین غربی در حال افزایش بود که رهبر دانشجویان آلمان، به زودی با شرکت هواپیمایی Finnair به ایالات متحده سفر می کند. سفیر ایالات متحده در جمهوری فدرال، جورج سی مک گی، یک شخصیت اصلی تصمیم گیرنده می باشد.

در ماه مارس، مک گی نوعی نامه آتش نشانی ارسال کرد. برای خنثی کردن برنامه دوچکه باید از نظر قانونی همه کارها را انجام دهید. دوچکه شدیداً علیه جنگ ایالات متحده در ویتنام شورش می کند، از فراریان جنگ علیه ویتنام،  حمایت می کند و می خواهد سازمان نظامی ناتو را به انحلال بکشاند. وی در فرانکفورت دست به اقداماتی زد که منجر به خسارت به اموال در Amerika-Haus شد، طبق گفته McGhee، این یک دلیل کافی و قانونی است تا از صدور  ویزا و تحصیل او در ایالات متحده جلو گیری شود.

رودی دوچکه در برخی یادداشت ها به عنوان حریف تصفیه شده ای ظاهر می شود که  دستها یش پاک است و جای پای خاصی ندارد. در مقاله ای از وزارت امور خارجه گفته شده است که او خواستار مقاومت در برابر دولت و قانون شکنی است، اما چنان باهوش است که او تاکنون فقط در جمهوری فدرال به توهین به مقامات محکوم شده است. در مارس ۱۹۶۸، اف بی ای  طرحی مختصر از وی به عنوان شخصیتی تقریباً شیطانی تهیه کرد. او “غالباً  با ریش اصلاح نشده دیده می شود “، دارای بینی مانند شاهین و ظاهری خیره کننده است، و “چشمان تیره و بسیار نافذ دارد”.

تهدیدی برای ایالات متحده، بسیار روشن است.- چشم اندازهای تاریک برای اف بی ای 

در گزارشی به رئیس اف بی ای  در ۲۸ فوریه ۱۹۶۸، شرح اوضاع بسیار ناخوشایند بود. شما می توانید در طول اقامت طولانی تر در ایالات متحده موانعی بر سر راه رودی دوچکه قرار دهید، اما به سختی می توانید با “ویزای بازدید کننده و توریستی ” از سفر او به ایالات متحده در هر زمان جلوگیری کنید. شکی نیست که او “با عناصر مشابه خود متحد خواهد گشت و در تظاهرات ها ظاهر خواهد شد و از نظر سیاسی فعال خواهدبود.این ها، چشم اندازهایی  تاریک و نا روشن برای اف بی ای است .

دوچکه هنوز برای ویزا اقدام نکرده است. اما همین احتمال باعث هیجان سفارت در بن و اف بی ای  شده است. حتی وزارت خزانه داری آمریکا نیز در این ماجرا دخیل است. گزارش از پس گزارشی دیگر می آید، قابل توجه است که بسیاری از موارد در طی مراحل از یکدیگر کپی می شوند. بعضی از بخشها، با ارائه گزارش های تکراری و عوام  فریبانه خبر چین ها، فقط برای سوء استفاده مالی داده شده است. 

در ۱۱ آوریل ۱۹۶۸، یوزف باخمان، افراط گرای راست، یک گلوله به سر رودی دوچکه شلیک کرد. حمله همه چیز را تغییر می دهد. رودی دوچکه، حافظه خود را از دست داده و مجبور است با زحمت دوباره یاد بگیرد. خانواده مصمم هستند که پس از اقدام به ترور رودی، آلمان را ترک کنند. دوچکه  همچنین از طرف رسانه هایی که هزینه های زیادی که حاضرند برای عکس هایی که از او بگیرند، مبلغ زیادی بپردازند، اما او خودش را از آن ها پنهان می کند. او با نام مستعار آقای” کلاین”،  به سوئیس سفر می کند، جایی که در یک آسایشگاه بهبود می یابد و بعد از آن به ایتالیا و سان مارینو می رود و در آن جا استراحت می کند.

تجزیه و تحلیل خطروجود او، توسط مقامات ایالات متحده پس از حمله های شدیدی که به او شد، تا حدودی کمتر می شود. آنها همچنان دقیقاً حرکات دوچکه را پی گیری و ثبت می کنند. در ۱۵ مه ۱۹۶۸، وزارت امور خارجه با نگرانی خاطرنشان کرد که هیچ تغییری در طرح دوچکه برای انتقال به ایالات متحده وجود ندارد.

فقط سفیر ایالات متحده مک گی، که قبلاً نیروی محرکه ممنوعیت ورود به کشور بود و تنها کسی بود که مسیر قانونی ورود به آنجا را به طور دقیق ترسیم کرد، اکنون موضوع را با نگاه های مختلف می بیند. طبق گفته McGhee  در ۲۱ مه ۱۹۶۸، از آنجا که سلامت دوچکه آسیب دیده است، او دیگر تهدیدی برای “امنیت ملی” آمریکا نیست. بنابراین،به دلایل خانوادگی، باید رودی و گرچن دوچکه اجازه مهاجرت به ایالات متحده آمریکا را داشته باشند. اما مک گی، میلیونر نفتی که در دوران ریاست جمهوری جان اف کندی فعالیت سیاسی می کرد، عمدتا با این ارزیابی تنها است و مورد حمایت قرار نمی گیرد.اندکی قبل از اقدام به ترور او، برای رودی و گرتچن دوچکه،طرح زندگی در ایالات متحده دوباره مورد توجه قرار گرفته بود. در ۲۷ مه ۱۹۶۸، دوچکه، درخواست ویزای آمریکا در برن، سوئیس را داد.

اکنون پرونده ” آلفرد ویلی رودولف دوتشکه” نیز مورد توجه قرار گرفته است، حتی، جی ادگار هوور رئیس اف بی ای  نامه ای را از یک نا شناس دریافت می کند: “ما در حال حاضر به اندازه کافی با کمونیست های خود مشکل داریم. آیا اکنون نیز باید در بدترین شرایط، یکی از خطرناک ترین کمونیست ها را از اروپا تحویل بگیریم؟ چه اتفاقی برای قانون ایالات متحده علیه خارجی های ناخواسته افتاده است؟ ” هوور شخصاً از نویسنده تشکر می کند و به او اطمینان می دهد که نامه را به مقامات مربوطه ارسال می کند. در ۱۲ ژوئن، یک شهروند نگران دیگر به هوور رئیس اف بی ای نوشت: “من مطمئن هستم که اف بی ای هوشیار است و” رد پای رودی “به ایالات متحده نخواهد رسید.” هوور نیز به نوبه خود سریع پاسخ می دهد.او نگرانی را به خوبی درک کرد ، اما با تأسف فراوان اظهار داشت که اف بی ای  مسئولیتی ندارد.

در یک و نیم ساعت مکالمه با کنسول ایالات متحده در برن در تابستان، دوچکه  سعی می کند توضیح دهد که چه چیزی او را به آمریکا سوق می دهد. او می خواست در آنجا تحصیلات خود را به پایان برساند و مدتها فعالیت سیاسی نخواهد داشت. گزارش کنسول به هر حال متفاوت است. اگرچه احتمالاً دوچکه جدی است، اما در صورت حضور او در آمریکا،باید گفت خطر قریب الوقوع است.این آلمانی که “توسط طرفداران خود” مورد تشویق قرار می گیرد، بزودی خواستار انقلاب اجتماعی در یالت متحده خواهد شد و خواستاراز بین بردن هر آنچه مانع آن می شود خواهد گردید”.  بنابراین، درخواست ویزای او برای ورود به ایالات متحده باید رد شود.

در ماجرای ویزای دوچکه، دو چهره ایالات متحده آمریکا در جنگ سرد ظاهر می شود. سفیر مک گی، با درک اینکه ترور یک نقطه عطف است، نوعی ضد کمونیسم انعطاف پذیر را دربرمی گیرد که نسبت به تغییر شرایط واکنش نشان می دهد. اما، اف بی ای و هوور از یک نگاه ضد کمونیسم بنیادگرا پیروی می کنند که نمایانگر مخالفت  با هر گونه علائمی مانند حضور ” رودی سرخ” هستند.

در ۲۷ ژوئن ۱۹۶۸، هوور یادداشت طولانی اف بی ای  را از یک SAC، “یک عامل ویژه مسئول” از شیکاگو دریافت کرد. موضوع این است: “برنامه ضد جاسوسی، اخلال در چپ جدید”. سلامتی دوچکه تقریباً در اوج است. در این اخطار آمده است: احتمال داده می شود وی در تظاهرات ضد بمب اتم در شیکاگو در ماه آگوست شرکت نماید. سه دلیل وجود دارد که جلوگیری از ورود دوچکه به ایالات متحده آمریکا را ضروری می کند. در آمریکا او “همان فلسفه ضد آمریکایی را در آلمان گسترش می دهد”. این در درجه اول به انتقاد از جنگ ویتنام اشاره دارد. دوم: گرچه این آلمانی از نظر سلامتی ضعیف است، اما دقیقاً به همین دلیل است که او برای تبدیل شدن به “شهید چپ جدید” و نماد قربانی جنگ ایالات متحده در ویتنام مناسب است. سوم: به طورعوام فریبآنه می تواند ” اعتراضات مسالمت آمیز در دانشگاه” را به “اقدامات خشونت آمیز” تبدیل کند.

به طور خلاصه: از آنجا که دوچکه  یک تهدید است، “دلایل بشردوستانه و روابط خانوادگی” نباید نقشی داشته باشد. بیم آن می رود که این فرد اتحادیه دانشجویان سوسیالیست آلمان”SDS” از برلین غربی، “رهبر جدید چپ جدیدها ” در ایالات متحده شود. این یادداشت با پارانویای ضد کمونیستی مشخص شده است. دوچکه در سال ۱۹۶۱ از”آلمان شرقی GDR” فرار کرد. او بیشتر از هر چیز، به سوسیالیسم واقعا موجود بلوک شرق تردید دارد. و در بهار۱۹۶۸ از جنبش اصلاحات کمونیستی در پراگ، که در پاییز ۱۹۶۸ توسط تانک های شوروی مورد حمله قرار گرفت ، حمایت کرد. اما اف بی ای  هنوز این شخص آسیب دیده را به عنوان خطر قرمز و اصلی قلمداد می کند.

معماهایی در مورد مبانی ایدئولوژیکی دوچکه 

در ارزیابی های دیگر اف بی ای،ترس و وحشت کمتری دیده می شود، با این حال، در مورد اینکه مغز متفکر اتحادیه دانشجویان سوسیالیست آلمان چه برنامه هایی برای آینده دارد،همیشه می تواند جای نگرانی باشد. در ۱۲ ژوئیه ۱۹۶۸، یک مأمور اف بی ای سعی کرد محکومیت های سیاسی دوچکه را وارد شبکه مقامات هوور کند تا هر چه بیشتر خطر رودی دوچکه را توجیه نماید. پیش از این دوچکه “حامی مارکسیست، کمونیست، لنینیست، مائوئیست، سوسیالیست مسیحی،آنارشیست، کاسترو ایسم” خوانده شده بود. این سریال برچسب ها،حتی طولانی تراز آنچه گفته شده، است. او خود ادعا می کند که تحت تأثیر مارکس، مارکوزه، روزا لوکزامبورگ “در اف بی ای با خوانش جالب “سوسیالیست لیبرال”” و کتاب مقدس قرار دارد. احتمالاً  “دقیق ترین توصیف فلسفی از دوچکه، اگر کاملاً چنین نظری داشته باشد، این است: او یک آرمان گراست.” اینکه آیا آرمان گرایی بیش از مارکسیسم تهدید کننده امنیت ملی ایالات متحده است؟، از این یادداشت ها، نمی شود چنین برداشتی را نتیجه گرفت.

در پاییز سال ۱۹۶۸، دوچکه ویزای مورد درخواست خود را در برن سوییس پس گرفت. این عمل او،باعث ایجاد برخی سردرگمی ها شد! حال باید منتظر ماند، اینکه آیا او به طور کلی منصرف شده است یا اینکه می خواهد از راه دیگری به ایالات متحده آمریکا برود. در سپتامبر۱۹۶۸، مقامات ایالات متحده در خواست پرواز او به ایالات متحده را رد کردند. البته او می خواست به کانادا برود. رودی دوچکه تا زمان مرگ در سال ۱۹۷۹ ویزای سفر به ایالات متحده آمریکا را دریافت نکرد.

وضعیت سلامتی رودی دوچکه همچنان نامشخص است. او از عواقب حمله، تمرکز ضعیف و حملات صرعی رنج می برد. در مورد عدم اطمینان از محل اقامت چیزی خسته کننده وجود دارد. این خانواده در دسامبر ۱۹۶۸ به لندن سفر می کنند.دوچکه می خواست به تحصیلات خود در کمبریج ادامه بدهد. اما در ژانویه ۱۹۷۱ دولت محافظه کار انگلیس وی را تبعید کرد و دوچکه ها به کشور دانمارک نقل مکان می کنند. رودی دوچکه در ۲۴ دسامبر سال ۱۹۷۹ در نتیجه عواقب طولانی مدت سوء قصد، درگذشت. 

جهت آگاهی بیشتر خوانندگان:

آلفرد ویلی رودی دوچکه “Alfred Willi Rudi Dutschke”، در ۷مارس ۱۹۴۰ در شونفلد نزدیک لوکنوالد “براندنبورگ” آلمان متولد شد. از زمان نوجوانی در جامعه جوان پروتستان فعال است. عدم پذیرش وی از خدمت سربازی منجر به تنش بین او و دولت آلمان شرقی شد.به همین دلیل از تحصیلات او جلو گیری به عمل آمد.

در ۱۰ آگوست ۱۹۶۱، دوچکه به برلین غربی نقل مکان کرد و تحصیل در دانشگاه آزاد FU را آغاز کرد. در سال ۱۹۶۳ او عضو گروه مارکسیست ” اقدام برای براندازی ” شد. او در تظاهرات ها، فعالانه  شرکت می کند.

در سال ۱۹۶۵ دوچکه به عضویت” اتحادیه دانشجویان سوسیالیست آلمانSDS” درآمد. او از سرمایه داری و همچنین اتحاد جماهیر شوروی انتقاد می کند و در برابر جنگ ویتنام موضع می گیرد. یک سال بعد او یکی از چهره های برجسته و شناخته شده کنگره سراسری پشتیبانی از ویتنام در فرانکفورت آم ماین می شود.در همان سال او با همسرش گرتچن کلوتز به ایالات متحده آمریکا سفر می کند.

از سال ۱۹۶۷ رودی دوچکه، رهبر جنبش دانشجویی چپ در جمهوری فدرال آلمان بر گزیده می شود. او در تظاهرات و رویدادها شرکت می کند، خواستار ” فاشیزم زدایی” از تشکیلات پلیس آلمان می شود.او نوشتاری از چه گوارا، تحت عنوان بیایید دو، سه، ویتنام دیگری علیه آمریک ایجاد نماییم را ترجمه کرد.و جنبش دانشجویی را علیه مداخله آمریکا در ویتنام سازماندهی نمود. 

در ۱۱ آوریل ۱۹۶۸، کارگری راستگرا و افراطی، به نام یوزف باخمان با شلیک گلوله به رودی دوچکه، او را از ناحیه سر، به شدت مجروح کرد. او تا مدت ها نمی توانست صحبت کند،رودی، تا آخر عمر، از سر درد شدید رنج می برد. در سال ۱۹۷۱ خانواده دوچکه  به دانمارک نقل مکان کردند. وی در هنگام بازدید از کشورآلمان شرقی، با منتقدان رژیم مانند ولف Biermann و رودولف باهرو ملاقات کرد، او همچنین با اعضاء جنبش ضد هسته ای تماس گرفت. رودی دوچکه در سال ۱۹۷۹ به لیست حزب سبز های برمن پیوست و نماینده کنگره بنیانگذار حزب سبزهای آلمان شد. رودی دوچکه در ۲۴ دسامبر سال ۱۹۷۹ در نتیجه عواقب طولانی مدت سوء قصد، درگذشت. 

 برلین:در تصویر پیوست، رودی دوچکه در تظاهرات علیه جنگ ویتنام.سال ۱۹۶۸- ۱۳۴۷ خورشیدی،دیده می شود. 

جمعه ۳ دی ماه ۱۴۰۰- ۲۴ دسامبر ۲۰۲۱

منبع: روزنامه آلمانی “تاتز-Taz” 

 

تاریخ انتشار : ۲ دی, ۱۴۰۰ ۱۰:۱۳ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

چرا جریان افراط‌گرا و جبهۀ پایداری می‌کوشند قوۀ مجریه را تسخیر کنند؟

هشدار سازمان حقوق بشر ایران در مورد موج جدید اعدام‌ها پس از انتخابات ریاست جمهوری

بازی ادامه دارد…

با یاد و نام ماندگار مادر ستاره پورجعفر!

ناک‌دان شدن سه‌شنبه، ناک‌اوت شدن جمعه!

در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نکرده و نمی‌کنیم!