چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۳

چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۳

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!
یادمان باشد که هرچه جامعه ضعیف‌تر شود، از فرصت‌ها و شانس‌هایی که در مسیر بهبود، تغییروتحول  پیش خواهد آمد، کمتر می‌توانیم استفاده کنیم و شانس‌های آینده ایران را از دست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کیوان صمیمی
نویسنده: کیوان صمیمی
انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!
نیروی تجدد و دموکراسی یک قرن است که ایران مال همه‌ی ایرانیان است شعار اوست. اکنون نیروهای وسیعی از جنبش اسلامی نیز به همین نگاه پیوسته اند. در پهنه‌ی سیاست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: امیر ممبینی
نویسنده: امیر ممبینی
جزئیات کشته شدن راضيهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!
سوم تیر ماه جاری رسانه‌ها نوشتند که دختری جوان به نام «راضیهٔ رحمانی» اهل روستای گویژه در شهرستان نورآباد استان لرستان با شلیک یکی از مأموران نیروی انتظامی جان باخت....
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!
نهضت آزادی ایران در ادامه راهبردی که در مرحله اول در پیش گرفت، اتحاد ملت و تجمیع همه معترضان در مرحله دوم انتخابات را برای مقابله با مخالفان آزادی و...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: نهضت آزادی ایران
نویسنده: نهضت آزادی ایران
انتخابات مهندسی شده، راه يا بی‌راهه؟
    خانم وسمقی در ارتباط با انتخابات ریاست حمهوری در ایران تحلیلی داشته است. خانم وسمقی، زین میان؛ بر این باور است که اصلاح‌طلبان، اگر گمان می‌کنند که حکومت...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: صدیقه وسمقی
نویسنده: صدیقه وسمقی
جرون
جرون، ای سیلی خورده ی زمان، ای معامله های پشت پرده ی آن زمان، ای تاریخ دیروز و امروز من، از رنگ و شرنگ، تا کیسه های زر ...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
تحلیل مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ایران...
در این مقاله، میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال‌های 1400 و 1403 را مقایسه کرده و همچنین به تحلیل اختلاف بین نتایج نظرسنجی‌ها و نتایج واقعی انتخابات...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: م. آذری
نویسنده: م. آذری

انتخابات ترکیه به دور دوم میرود!

شمارش آرا توسط یک خبرگزاری دولتی در اوایل روز دوشنبه حاکی از آن بود که اردوغان با اختلاف اندکی از رقیب اصلی خود، بوروکرات سابق کمال قلیچداراوغلو پیشتاز است، اما کمتر از 50 درصدی که پیروز قطعی اعلام شود. در صورت تایید نتایج توسط هیئت عالی انتخابات ترکیه، دور دوم ریاست جمهوری بین این دو نفر دو هفته دیگر برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دولتی آنادولو، با شمارش بیش از ۹۸ درصد صندوق‌های رای، نتایج غیررسمی اولیه نشان می‌دهد که سهم رئیس‌جمهور اردوغان از آرای کل کمی کمتر از ۵۰ درصد است.

نتایج آرای ترکیه

نتایج آرای ترکیه به تفکیک احزاب

بیش از ۶۴ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن برای انتخاب رئیس جمهور و پارلمان برای یک دوره پنج ساله بودند. در انتخابات یکشنبه ۱۴ مه سه نامزد ریاست جمهوری حضور داشتند. رجب طیب اردوغان (AK Party)، کمال قلیچداراوغلو (CHP) و سینان اوگان (ATA). اگر این نتایج پایدار بمانند، انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه برای دور دوم در ۲۸ می برگزار خواهد شد.

در ژوئیه ۲۰۱۸، یک ماه پس از پیروزی اردوغان در ریاست جمهوری، ترکیه از سیستم پارلمانی به ریاست جمهوری تغییر کرد و پست نخست وزیری لغو شد. انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی هر پنج سال یکبار در یک روز برگزار می شود. هر نامزدی که بتواند بیش از نیمی از آرای ریاست جمهوری را در ۱۴ مه کسب کند، برنده خواهد بود. اگر هیچ نامزدی نتواند به ۵۰٪ برسد، دو هفته بعد دور دوم بین دو مدعی اصلی برگزار خواهد شد.

قلیچداراوغلو، ۷۴ ساله، حزب حاکم را به دخالت در شمارش آرا از طریق اعتراضات مکرر متهم کرد، اما برای احتمال برگزاری دور دوم نیز آماده شد. کمال قلیچداراوغلو وعده داده است که اگر انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم در ۲۸ مه برود، او پیروز خواهد شد. او به خبرنگاران گفت: “اگر ملت ما بگوید دور دوم، ما از آن استقبال می کنیم” وی ادامه داد که “ما قطعاً در دور دوم پیروز خواهیم شد.  اراده برای تغییر در جامعه بیش از ۵۰ درصد است.”

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، نیز در حالی که به حامیانش گفته بود که به پیروزی قطعی در نزدیک‌ترین انتخابات این کشور در دهه‌های اخیر اطمینان دارد، برای رقابت‌های دور دوم آماده است. اردوغان خطاب به دریایی از هوادارانی که پرچم‌های قرمز ترکیه را در مقر حزب عدالت و توسعه (AKP) خود در آنکارا، پایتخت به اهتزاز درآوردند، گفت: “ما مطمئناً معتقدیم که در دور اول انتخابات پیروز خواهیم شد.”

شمارش آرا توسط یک خبرگزاری دولتی در اوایل روز دوشنبه حاکی از آن بود که اردوغان با اختلاف اندکی از رقیب اصلی خود، بوروکرات سابق کمال قلیچداراوغلو پیشتاز است، اما کمتر از ۵۰ درصدی که پیروز قطعی اعلام شود. در صورت تایید نتایج توسط هیئت عالی انتخابات ترکیه، دور دوم ریاست جمهوری بین این دو نفر دو هفته دیگر برگزار خواهد شد.

اردوغان ۶۹ ساله که برای اولین بار به عنوان شهردار استانبول، پرجمعیت ترین شهر کشور، شهرت ملی به دست آورد، موفق ترین سیاستمدار مدرن ترکیه است. او که به شدت قطبی‌کننده است و حدود دو دهه حکومت کرده است، توسط منتقدان متهم شده است که دموکراسی را با استفاده از تاکتیک‌های سرکوبگرانه علیه جامعه مدنی و رسانه‌ها کاهش داده و در عین حال قدرت را به عنوان رئیس‌جمهور متمرکز کرده است. حامیان او می گویند که او کشور را از طریق پروژه های زیربنایی عظیم مدرن کرده و اسلام را به زندگی عمومی در ترکیه بازگردانده است.

زمین لرزه های ویرانگر در جنوب ترکیه در ماه فوریه که منجر به کشته شدن بیش از ۵۰۰۰۰ نفر شد، بر انتخابات سایه افکنده است. دولت اردوغان به اجرای ضعیف قوانین ساختمانی و واکنش آهسته به بلایای طبیعی متهم شد که اثرات زمین لرزه ها را بدتر کرد.

در مقابل، قلیچداراوغلو در طول مبارزات انتخاباتی خود را به عنوان یک انسان قابل اعتماد هر فرد معرفی کرد و قول داد که با مشکلات مالی مقابله کند که سیاست های اقتصادی غیرمتعارف اردوغان به افزایش تورم کمک کرده است. او همچنین قول داد که هنجارهای دموکراتیک را تقویت کند. بیش از هر چیز ناراضیان سیاست های اردوغان به اسلام‌گرایی بیشتر با عنایت به ارزش های آتاتورک گونه سکولار اشاره میکنند. ارزش هایی که بدنبال کودتای ۲۰۱۵ ترکیه باعث تصفیه های گسترده در تمام زوایای حکومت و ارتش ترکیه شد، که بر اساس سنت تاریخی در ترکیه متعهد به حفظ سکولاریته در کشور شده و ارتش کشور به‌عنوان نگهبان آن شناخته میشد.

این انتخابات همچنین می تواند بر روابط ژئوپلیتیکی در منطقه تأثیر بگذارد. در دوران اردوغان، ترکیه – یکی از اعضای ناتو – از زمان حمله به اوکراین به حفظ و تقویت روابط با روسیه ادامه داده است، حتی با وجود بدتر شدن روابط با برخی از کشورهای اروپایی. در رابطه با منطقه خاورمیانه اما اکثر قدرت های منطقه با اردوغان روابط خوبی داشته اند و کشورهای ثروتمند منطقه با سرمایه گذاری های عظیم در ترکیه به اقتصاد کشور یاری می‌رساندند.

ترکیه با آذربایجان هم روابط نزدیکی داشت و در جنگ ارمنستان بشدت پشتیبان دولت علیف بوده و حتی در ارتباط با اختلافات ایران و آذربایجان دست میانه را بازی کرد ولی با عنایت به تعلقات ترکی اردوغان خود را نزدیک به اذربایجان هم نشان میدهد. در ارتباط با جاده تجاری ترکیه به شرق آسیا ترکیه اردوغان طرفدار مسیر آذربایجان و اتصال به روسیه و قفقاز به آسیای میانه و چین است، در حالیکه قلیچداراوغلو اخیرا اعلام کرده بود که تمایل دارد مسیر ایران به ترکمستان و آسیای میانه را که هزینه ساخت کمتری دارد را پیش ببرد. با این وجود مقامات ایران در جریان انتخابات ترکیه تا کنون از هر نوع سمتگیری در بین دو کاندیدای اصلی پرهیز کرده اند. و این در حالی است که تمام امکانات رسانه ای اروپایی و آمریکایی صریحا از پیروزی قلیچداراغلو ابرازرضایت بیشتری میکنند.

سونر کاگاپتای که رهبری برنامه تحقیقات ترکیه در موسسه واشنگتن در واشنگتن دی سی را برعهده دارد، به الجزیره گفته است که اردوغان و قلیچداراوغلو هر دو به سینان اوگان از ائتلاف راستگرای ATA پس از نمایش شگفت آور بالنسبه قدرتمند این عضو جدید در رای گیری روز یکشنبه روی خواهند کرد، تا او را متقاعد کنند هوادارنش را به کمپ آنها جلب نماید: «او آرای کافی را به دست آورد که یک محلل باشد و عامل عبور به پیروزی ۵۰ درصدی هر یک از نامزدها گردد.» اما اردوغان محافظه کارتر احتمالاً دست بالا را خواهد داشت.

تاریخ انتشار : ۲۵ اردیبهشت, ۱۴۰۲ ۱۰:۴۸ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

به یاد هماره‌سبز رفیق حمید اشرف و یکایک فداییان جان‌باختهٔ خلق!

در روز جان‌باختگان فدایی، یاد تمامی دیگر جان‌باختگان راه آزادی، برابری و عدالت را نیز گرامی می‌داریم و باور داریم که دادخواهان کشتارهای خونین این چهاردهه راهی را که تاکنون با پایداری خستگی‌ناپذیری رفته‌اند، تا روشن شدن همۀ حقایق و محاکمه آمرین و عاملین قتل عزیزان‌شان ادامه خواهند داد.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

به یاد هماره‌سبز رفیق حمید اشرف و یکایک فداییان جان‌باختهٔ خلق!

در روز جان‌باختگان فدایی، یاد تمامی دیگر جان‌باختگان راه آزادی، برابری و عدالت را نیز گرامی می‌داریم و باور داریم که دادخواهان کشتارهای خونین این چهاردهه راهی را که تاکنون با پایداری خستگی‌ناپذیری رفته‌اند، تا روشن شدن همۀ حقایق و محاکمه آمرین و عاملین قتل عزیزان‌شان ادامه خواهند داد.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

به یاد هماره‌سبز رفیق حمید اشرف و یکایک فداییان جان‌باختهٔ خلق!

در روز جان‌باختگان فدایی، یاد تمامی دیگر جان‌باختگان راه آزادی، برابری و عدالت را نیز گرامی می‌داریم و باور داریم که دادخواهان کشتارهای خونین این چهاردهه راهی را که تاکنون با پایداری خستگی‌ناپذیری رفته‌اند، تا روشن شدن همۀ حقایق و محاکمه آمرین و عاملین قتل عزیزان‌شان ادامه خواهند داد.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!

انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!

جزئیات کشته شدن راضیهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!

بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!

انتخابات مهندسی شده، راه یا بی‌راهه؟