چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۴

چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۴

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!
سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!
یادمان باشد که هرچه جامعه ضعیف‌تر شود، از فرصت‌ها و شانس‌هایی که در مسیر بهبود، تغییروتحول  پیش خواهد آمد، کمتر می‌توانیم استفاده کنیم و شانس‌های آینده ایران را از دست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کیوان صمیمی
نویسنده: کیوان صمیمی
انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!
نیروی تجدد و دموکراسی یک قرن است که ایران مال همه‌ی ایرانیان است شعار اوست. اکنون نیروهای وسیعی از جنبش اسلامی نیز به همین نگاه پیوسته اند. در پهنه‌ی سیاست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: امیر ممبینی
نویسنده: امیر ممبینی
جزئیات کشته شدن راضيهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!
سوم تیر ماه جاری رسانه‌ها نوشتند که دختری جوان به نام «راضیهٔ رحمانی» اهل روستای گویژه در شهرستان نورآباد استان لرستان با شلیک یکی از مأموران نیروی انتظامی جان باخت....
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!
نهضت آزادی ایران در ادامه راهبردی که در مرحله اول در پیش گرفت، اتحاد ملت و تجمیع همه معترضان در مرحله دوم انتخابات را برای مقابله با مخالفان آزادی و...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: نهضت آزادی ایران
نویسنده: نهضت آزادی ایران
انتخابات مهندسی شده، راه يا بی‌راهه؟
    خانم وسمقی در ارتباط با انتخابات ریاست حمهوری در ایران تحلیلی داشته است. خانم وسمقی، زین میان؛ بر این باور است که اصلاح‌طلبان، اگر گمان می‌کنند که حکومت...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: صدیقه وسمقی
نویسنده: صدیقه وسمقی
جرون
جرون، ای سیلی خورده ی زمان، ای معامله های پشت پرده ی آن زمان، ای تاریخ دیروز و امروز من، از رنگ و شرنگ، تا کیسه های زر ...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد

 تحول ابزاری و پرولتاریای بالنده.

شکل و ابزار کار توقعات و نگاه طبقاتی طبقه کارگر را دگرگون ساخته و گرچه انقلاب تکنولوژی باعث از بین رفتن بسیاری از شغل های فیزیکی شد اما شکل ابزاری کار هویت طبقاتی کارگر را تغییر نداد و طبقه کارگر همچنان در وضعیت اصل تاریخی تضاد کار و سرمایه بسر می برد اما آنان را از کارگر به صاحبان ابزار و شرکت ها تبدیل نکرد از این روی علیرغم تغییر ماهوی شکل و ابزار کارگر هنوز آن ها با هویت طبقاتی کارگر شناخته می شوند.

دهه هشتاد ، دهه توسعه تکنولوژی و انقلاب در شکل ابزاری بود، شتاب تحولات سرسام آور و مقاومت در برابر تحولات حیات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی با سرخوردگی و محو شدن از نظام ساختاری تکنولوژی محسوب می شد. جهان هیچ انتخابی جز پذیرش نوآوری که بعد ها آن را به “ انقلاب علمی و فنی “ تعبیر کردند، نداشت. هیچ قشر، طبقه و کشوری نبود که از این انقلاب بی بهره شود. گسترش کامپیوتر ها و موبایل ها از هر وسیله دیگر واجب تر شد، در هیچ خانه ای در جهان نبود که کامپیوتر و موبایل در دسترس نباشد اما در بسیاری از این خانه ها هنوز نگرانی نان و آب حل نشده بود. وسعت و تأثیراین انقلاب فنی بسیار عالمگیرتر از رنسانس و انقلاب صنعتی اروپا بود چرا که همه جهان را هدف تغییر قرار داده بود.

لازم به اثبات نیست که انقلاب تکنولوژیک به نیاز مسلم و جدایی ناپذیر زندگی روز انسانی تبدیل شد. در حقیقت این واقعه بدون دخالت بوژوازی حاصل نگردید. اما اکنون دیگر آشکار شده است که بوژوازی از شرکت در این انقلاب تسلط  کامل سرمایه بر ابزار های فنی در نظر داشت. در این تحول طبقه کارگر نیز دخیل و نقش داشت. طبقه ای که بدون حضورش هیچ رشدی صورت نمی گیرد اما بورژوازی نقش طبقه کارگر را انکار می کند. بخش عظیم این محصول اجتماعی به یاری مغز و نیروی اجتماعی طبقه کارگر تأمین شده است. تجربه سیاسی، آگاهی علمی و بکارگیری داشته ها و اراده طبقه کارگر برای انجام این تحولات تکنیکی، بورژوازی نمی تواند کتمان کند.

طبقه کارگر هدایت و کنترل و استفاده از ابزارهای تکنیکی را به انجام رساند و بازار اجتماعی کار را با بکار گیری خلاقیت  به شتاب و توسعه انقلاب فنی یاری رساند. اما بورژوازی در پی انکار نقش طبقه کارگر بر آمد و از اضمحلال و استحاله پرولتاریا سخن راند.

موجودیت طبقه کارگر خصلت تاریخی و جهانی دارد اما طرفداران زوال طبقه کارگر اعتراض می کنند که چنین نیست و  داده ها و سرمایه گذاری بورژوا ها بانی تحولات این دوران است و لذا پرولتاریا نقشی در این انقلاب علمی و فنی نداشته است و مفاهیم گذشته برای تعریف پرولتاریا و نقش اجتماعی طبقه کارگر توسط سرمایه متحول شده است و تضاد کار و سرمایه نیز دستخوش بازنگری اجتماعی و سیاسی قرار گرفته است و خصوصیت گذشته را از دست داده است.

شکل و ابزار کار توقعات و نگاه طبقاتی طبقه کارگر را دگرگون ساخته و گرچه انقلاب تکنولوژی باعث از بین رفتن بسیاری از شغل های فیزیکی شد اما شکل ابزاری کار هویت طبقاتی کارگر را تغییر نداد و طبقه کارگر همچنان در وضعیت  اصل تاریخی تضاد کار و سرمایه بسر می برد اما آنان را از کارگر به صاحبان ابزار و شرکت ها تبدیل نکرد از این روی علیرغم تغییر ماهوی شکل و ابزار کارگر هنوز آن ها با هویت طبقاتی کارگر شناخته می شوند.

در حقیقت انقلاب تکنولوژیک عامل فراگرد تبدیل طبقه کارگر از خود به طبقه برای خود رسید و ابعاد اجتماعی و محیطی طبقه کارگر را دگرگون کرد. کاربست تکنیک و مهیا شدن ابزار های مدرن مشوق ترک و جمع کردن ابزارهای سنتی بازار کار طبفه از خود به طبقه برای خود سهل کرد و امتیاز های بسیاری نصیب خود ساخت. در عین حال موارد منفی تحقق این فرایند نیز بسیار و امکانات دشواری بهمراه داشت. پدیده بیکاری، کاهش ساعت کار، پرولتاریا را در مقابل سرمایه انحصاری جهانی به واکنش علیه هدف های سرمایه داری از توسعه تکنیک برانگیخت. نقش سرمایه در واکنش سریع تر از ابزار های نو (کامپیوتر ها و موبیل ها) و احاطه سرمایه بر برنامه ها از جمله مانور هایی بود که سرمایه داری انحصاری در برابر پرولتاریا به نمایش گذاشت.

امیال سرمایه داری انحصاری از توسعه ابزار های تکنیکی مدرن با هدف افزایش سود بیشتر و کاهش حجم کار همراه شد. خلوت شدن بسیاری از موسسأت از زمره هدف های سرمایه داری انحصاری در استفاده از انقلاب علمی و فنی بحساب می آید. بر اساس تئوری آن ها با تسلط تکنیک دیگر از اعتصابات کارگری خبری نخواهد بود و ماشین های کامپیوتری بیست و چهار ساعت بدون هزینه اضافه برای سرمایه داری کار خواهند کرد و طبقه کارگر را از میدان کار خارج می کند. تراژدی بیکاری و ناهنجاری روانی اجتماعی آرام و قرار از  نظام سرمایه داری و قدرت سیاسی بر آمده از آن گرفته است.

قربانی این سیاست بسیاری از جوانان و صد ها میلیون انسان کشورهای رشد یافته سرمایه داری هستند. ابزار های فنی نو و گرایش از کار جسمی به کار فکری به سرمایه داری انحصاری اجازه بیشتر برای استثمار لشکر بیکاران در کشور های در حال توسعه و نیروی کار ارزان عامل بی ثباتی اجتماعی در جوامع سرمایه داری پیشرفته است.

بدین ترتیب تضاد کار و سرمایه بسیار پیچیده تر و ظریف تر دنبال می شود. عقب نشینی دولت های رفاه و تمایل آنان در  حذف خدمات اجتماعی، دشوار تر کردن شرایط صندوق بیکاری، بیمه های درمانی و اجتماعی برای سیادت سرمایه انجام می گیرد.

فشار ایدئولوژیک سرمایه داری بر طبقه کارگر برای دست کشیدن از هدف های سوسیالیستی برای تسلط بورژوازی بر طبقه کارگر صورت می گیرد. به موزات این فشارها اشاعه توهمات دولت رفاه لیبرالی و اصلاحات طبقاتی با کمک نیروهای ناسیونالیستی صورت می گیرد. در این مورد سرمایه داری انحصاری تلاش می کند گردان هایی از طبقه کارگر که فاقد آگاهی طبقاتی هستند را اجیر سازد تا در جهت منافع سرمایه داری انحصاری فریب سوسیال دمکراسی بخورند و آنان را از طبقه برای خود به خرده مالکان سوسیال دمکراسی تبدیل سازد.

کارزار سرمایه داری انحصاری در این پروسه نتیجه هایی بهمراه داشته است. نگاهی به نقش رهبران سوسیال دمکراسی در کشور های اروپایی که صاحبان بسیاری از بنگاه های ساختمانی هستند از جمله نتیجه هایی از این فرایند هستند. فشار روانی و اقتصادی سرمایه داری انحصاری و دگرگونی های سوسیال لیبرالیستی منجر به آن شده است تا توان مبارزاتی گردان های چپ کارگری تضعیف شود. کاهش اعتصابات و تن دادن به خواست سیاسی سوسیال دمکرات ها از طرف احزاب چپ اروپایی و بی انگیزه کردن بخشی از گردان های  طبقه کارگر که هنوز مشغول کار فیزیکی هستند از جمله موفقعیت های سرمایه داری انحصاری بشمار می رود.

حساسیت انقلابی در میان این دسته از تشکلات کارگری بسیار کاهش یافته است و بی تردید چپ های رفرمیست نیز تحت فشار های سیاسی سوسیال دمکراسی به این خط تن داده اند.

با نگاهی واقع بینانه به امور نمی توان از این شگرد های طبقاتی غافل بود. مهم ترین پیش شرط ارتقای فعالیت های اجتماعی و سیاسی طبقه کارگر، فعالیت بی وقفه گردان های طبقه کارگر هستند. در این جا منظور احزاب کمونیست است، احزابی که هنوز از مارکسیسم فاصله نگرفته اند و خودشان را در حد احزاب چپ اصلاح طلب محدود نکرده اند. احزابی که به منافع کوتاه مدت و درازمدت طبقه کارگر پشت نکرده اند. هر چند که در ایالت متحده آمریکا و کشور های اتحادیه اروپا سخن گفتن از احزاب کمونیست به مانند کشور های در حال توسعه تابو محسوب می شود و احزاب کمونیست از امکانات دولتی و اجتماعی برخوردار نیستند اما نیاز تشکل یابی و فعالیت گردان طبقه کارگر الزامی است. این احزاب باید بیشتر با بدنه اجتماعی تماس بگیرند و آگاهی طبقاتی را در میان مردم اشاعه دهند. احزاب کمونیست اروپایی باید با مرزبندی شفاف با احزاب (خرده مالک سوسیال دمکرات) و چپ رفرمیست هدف های بورژوازی انحصاری را افشا کنند.

احزاب کمونیست در اروپا راه درازی برای توسعه سوسیالیستی در پیش دارند و با رزمندگی مارکسیستی به نقد برنامه و عمل چپ های رفرمیست و سوسیال دمکرات ها بپردازند. آن ها بدرستی خود را سوسیال رفرمیست دموکرات می نامند و کارگر آیین هستند و نه پیشاهنگ طبقاتی پرولتاریا. کمونیسم ستیزی و ترس از دست دادن قدرت های پارلمانی نشانه های آشکار ضعف سوسیال دمکرات ها و چپ های رفرمیست است.

هدف نهایی طبقه کارگر برقرای جامعه سوسیالیستی است. جامعه ای که برابری های اجتماعی و اقتصادی و سیاسی مشخصه بارز آن است.

 

تاریخ انتشار : ۱۰ تیر, ۱۴۰۲ ۰:۱۹ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!

انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!

جزئیات کشته شدن راضیهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!

بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!

انتخابات مهندسی شده، راه یا بی‌راهه؟