پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۲

پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۲

در دور دوم انتخابات، با رای " نه" به جلیلی شرکت می‌کنیم!
اگر در دور اول "نه" به شرکت در انتخابات، شاکله نظام ونظارت استصوابی را هدف قرار داد و در همه ارکان نظام و در دل و جان مردم تاثیر خود...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده:  گروه خرداد هوادار سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) - داخل کشور
نویسنده:  گروه خرداد هوادار سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) - داخل کشور
حزب دمکراتیک مردم ایران: نه به جلیلی!
در دور دوم انتخابات، دو نامزدی که در برابر هم قرار می‌گیرند، هر چند در وفاداری به نظام جمهوری اسلامی و ولی فقیه مشترک‌اند، اما به لحاظ اهداف، گرایشات، تعلق...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: حزب دمکراتیک مردم ایران
نویسنده: حزب دمکراتیک مردم ایران
چرا به پزشکیان رأی می دهم!
در ارتباط با چرایی عدم استقبال توده‌ها در مشارکت انتخاباتی دلایل متعددی را می‌توان شمرد ولی بدون شک تمامیت‌طلبی، اقتدارگرایی و قشریت دخیل در هستۀ مرکزی قدرت سیاسی نقش مهمی...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محمود کرد
نویسنده: محمود کرد
باز هم انتخابات، باز هم دفاع از منافع ملی، هم استراتژی هم تاکتیک!
عدم شرکت در این دوره می‌تواند تاکید مجددی باشد بر یک اقدام ثابت شده. اما اگر بپذیریم که چینش و مهندسی این‌چنینی انتخابات با همهٔ اهدافی که به دنبال داشته...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سهراب ایران
نویسنده: سهراب ایران
ترک تحریم می‌کنم، خطر جلیلی جدّی است!
تا نظام جمهوری اسلامی پابرجا است وضع را نمی‌شود از این بهتر کرد اما می‌شود بسا بدتر کرد. براندازی نه فعلا ممکن است نه فعلا مطلوب. آیا انتخاب میان بد...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ياسر ميردامادی
نویسنده: ياسر ميردامادی
اصلاح‌طلب اصول‌گرا، ادامه داره ماجرا
هستهٔ سخت قدرت، بر اساس منافع خود و بر پایهٔ یک خطای محاسباتی رضایت داده است که انتخابات را حداقل نیمه‌رقابتی کند. جامعه زخم‌های عمیقی از سیاست‌های حاکمیت بر روح...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سياوش - ايران
نویسنده: سياوش - ايران
دلایل فراخوان «ث ژ ت» برای دادن رأی به برنامه «جبههٔ نوین مردمی»
«ث ژ ت» هرگز خود را در پناهگاه مخفی نکرده است و همواره حتی به قیمت تحمل ضربات شدید مواضع شجاعانه‌ای که لازم بوده را اتخاذ کرده است؛ به عنوان...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: برگردان ف. دوردانی
نویسنده: برگردان ف. دوردانی

شاعر ملی دیپلم نداشت، مثل بنده!

وايتمن جهان را پروسه اي ترقيخواهانه از دگرديسي، استحاله و مسخ ميدانست. او در زمان حيات در آمريكا برخلاف اروپا بدليل ارزشهاي پوريتاني فرهنگ ويكتوريايي، طرد و ايزوله شد، ولي در اروپا محبوبيت خاصي يافت. وايتمن مي گفت كه شعر بايد راديكال، آزاد و در راه اتحاد دمكراتيك مردم باشد. او در جواني خواهان آزادي و دمكراسي نامحدود فرد و جامعه شده بود.

Walt Whitman> 1819-1892

آی آمریکا !، گرچه وایتمن ،شاعر ملی ات دیپلم نگرفته بود، اجداد سوسیالیستی ما در دانشنامه های به آرشیو سپرده شان، او را مهمترین شاعر مبلغ دمکراسی و هومانیسم میشمارند که تاکنون ایالات متحده به بشریت تقدیم کرده است. وایتمن غیر از شرح زندگی رنجبران و طبقه متوسط، بااعتقادبه سیر ترقی و پیشرفت جامعه، به تمجید ازنیروی رنجبران ورستاخیز تودهها پرداخت.اودر نقدهای ادبی اش خواهان وحدت : ادبیات،خلق و دمکراسی برای نجات انسان شد و مخالف : اختلاف طبقاتی،برده داری،زن ستیزی،نژادپرستی،اختلاف بین شهر و روستا، ودشمنی صنعت با طبیعت ،شد.وایتمن، زیبایی طبیعت، زندگی ،دمکراسی و کار انسان را به آواز درآورد.او با تکیه بر پیش بینی امرسن درمقاله “شاعر“، خودرا سخنور رنجبران و شاعرپیامبر گونه بشمار می آورد.

والت وایتمن درسال ۱۸۱۹ درآمریکا بدنیا آمد ودرسال ۱۸۹۲ درآنجا درگذشت.اوفرزند یک کشاورز بود که در محیط ومیان صنف پیشه وران بزرگ شده بود،ودر ادبیات بدون تحصیلات دانشگاهی،ولی خودآموز بود ودرزندگی، اوبه شغلهای گوناگون: نجاری،کارگر چاپخانه و معلمی پرداخت.اودرتمام عمردرفقر زیست ودرزمان حیات به مشهوریت ادبی لازم نرسید، وبه دلیل مبارزه اش علیه برده داران ازهمکاری ژورنالیستی بامطبوعات ممنوع گردید.وایتمن درجنگ داخلی سالهای ۱۸۶۱-۱۸۶۵ در شغل پرستاری و امدادرسانی تامرز نابودی جسمی و روحی خودبه درمان مجروحین پرداخت.اوسرانجام درسال ۱۸۷۳براثر سکته مغزی ازنظر جسمی فلج شد.

وایتمن، شعر ترقیخواهی جهانی راتحت تعثیر خودقرارداد، وشعر مدرن آمریکا درقرن بیستم بدون آثار وی غیر قابل تصور است.او در خارج ازآمریکا مشهورترین نویسنده ای است که به زبانهای دیگرترجمه شده.اورامیتوان شخصیت کلیدی مهمتریت تحول درشعرآمریکا،یعنی آغاز شعر نودانست.وی پایه گذار نوعی “انترناسیونالیسم ادبی“ گردید.درزمان حیات،اشعار وایتمن در اروپا ازجانب پیشاهنگان کارگری و روشنفکران فضای ادبی،ترجمه گردیدند و درمیان مردم سینه به سینه گشتند. به اعتراف خود، اوغالب اشعارش را تحت تعثیر اپرا نوشت. وایتمن اشعار خودرا در مجموع : آزمایش،بازی و تجربه زبانی-ادبی نامید.اوپویایی وزنده بودن زبان آمریکایی را عامل موفقیت شعرخودمیدانست.اشعار وایتمن بیش از سایر شاعران،دیالوگهایی هستند باخواننده.اوشعرخودرا بخشی ازتراپی و خوددرمانی شاعر وخواننده نامید. وایتمن دررابطه باترور ومرگ آبراهام لینکلن و واقعیات تلخ آمریکایی و مصایب جنگ داخلی ،به سرودن اشعاری غم انگیز، جدی و بدون طنز پرداخت.دراشعارش میتوان ایدههای دمکراتهای انقلابی زمان خود، انتقاداجتمایی،میهن پرستی، اخلاق همدردی با بیچارگان، وتنوع واقعیات آمریکا راملاحظه کرد.به دلیل فعالیتهای روزنامه نگاری، وی علاقه خاصی به مسایل روز، موج اخبار واطلاعات، وروش گزارشگری داشت و آنها را وارد متن آثارش نمود. وایتمن  بعد از تجربه ؛ درمان مجروحین در جنگ،از سرودن اشعار ناسیونالیستی وقهرمانی دست کشید، و به ایده آلهای آمریکایی بدلیل وجود مرگ و درد و رنج ،شک نمود ودرپایان عمر به سبب تسلط هم وطنان بر مردم جنوب آمریکا بعد از استقلال، سرخورده از دمکراسی آمریکایی، ناامید شد.

از جمله آثار وایتمن : ساقه پرچم های گیاهی، چشم اندازهای آزادیخواهانه، کارگران آمریکایی، بچه های حضرت آدم، ضدالکل، ضرب های طبلی، سرودی برای خودم، زمان شکوفه های یاس، “کاپیتان!،آی ناخدای من“، و غیره هستند.درکتاب مجموعه شعر او یعنی “ساقه پرچم های گیاهی“،۳۹۶ شعر مدرن بدون قافیه گردآوری شده اند.اولین شعرکتاب فوق بااعتماد به نفس خاصی “سرودی برای خودم“ نام دارد، ودر روی جلد کتاب،تصویری ازشاعردرلباس کارگران فصلی نقاشی شده است. بهترین اشعار وی درباره مرگ آبراهام لینکلن و مصایب جنگ داخلی، دراین کتاب گردآوری شده اند. صاحبنظران،غالب اشعار او در این کتاب را سندی از ایدئولوژی درحال رشد آنزمان آمریکا میدانند، ایدئولوژی که برپایه روسوگرایی و آزادی طبیعی و اجتمایی با اشاره به آزادی طبیعت بود. وایتمن کتاب فوق را درآغاز،در سال ۱۸۵۵به مناسبت روز استقلال آمریکا،بانام مستعار و شامل ۱۳ شعر منتشرنمود،ولی آن در سال ۱۸۸۲ بدلیل غیراخلاقی بودن ،و مبارزه با “کاست برهمنی گونه “فرهنگ پوریتانی-ویکتوریایی با اصلاحگرایان آمریکا،ممنوع شد.دراین کتاب که شاهکار وایتمن نام گرفت، واژههای خیابانی، زبان عامیانه و گاه مبتذل پیرامون لذتهای جسمی انسان و در مخالفت با جو سنتی حاکم ،جا داده شده اند. وایتمن کوشید درکتاب “چشم اندازهای آزادیخواهانه “با کمک مقالات ژورنالیستی خود،به فرم دولت دمکراتیک و امکانات عملی  آن بپردازد.اودراین کتاب، ناامیدی خودرا درباره احتمال شکست دمکراسی درآمریکا بزبان آورد.وایتمن در مقالات رئالیستی -ادبی نیز پیرامون تئوری دوراندیشانه ادبیات واقعگرایانه سخن گفت.درکتاب نامبرده، درسال ۱۸۷۱ باسودجویی وماتریالیسم تجاری درحال رشد آمریکا،تصفیه حساب شد. در کتاب “ بچه های حضرت آدم“،اوبه تعریف  و تحسین از عشق و رابطه آزاد بین انسانها ،و جسم و پیکرهای زیبای آنها پرداخت. کتاب “کارگران آمریکایی“ اورا گزارش و تحقیقی ضد نظام برده داری می شمارند.گرچه وایتمن در کتاب “ضرب های طبلی”،به تحسین جنگ میهنی و عدالتخواهانه و قهرمان سربازان میپردازد، ولی درپایان عمر متوجه شد که چگونه جنگ موجب نابودی روح و جسم زیبای فرزندان حضرت!آدم میشود. اوتحت تعثیر اندیشه های امرسن و فلسفه ترانسندنت، خودرا شاعری روشنگر و مسیحای پیش بینی شده امرسن، دانست.وایتمن بدلیل این گونه اشعار انسانی و روشنگرانه اش آنزمان در اروپا،مخصوصا درفرانسه و انگلیس،محبوبیت یافت.

اشعار تصویری اورا زیر تعثیر اشعار: شکسپیر، دانته، هومر و سبک انجیل و فلسفه رمانتیک اروپایی،مخصوصا ایده آلیسم هگل میدانند.درآثار اومیتوان شباهتهایی با سبک نوشتن والتر اسکات،چالز دیکنز، و امرسن نیز مشاهده نمود.دربعضی از اشعارش، وایتمن به تقلید از نیچه و واگنر، به وصف قهرمانی انسان درمبارزه با بیعدالتیها و پلیدیها میپردازد.اوروی شاعران مدرنی مانند: جویس،الیوت،پاوند،ویلیامز،گینزبرگ،کرواک، لانگستون هیوز، و ه.کرانه، اثر گذاشت. لورکا، نرودا، بورخس، آندره ژید، به ترجمه اشعارش درکشورهای خود پرداختند. وایتمن در شوروی سابق، یکی از مشهورترین شاعران مردمی و انقلابی آمریکا بشمار می آمد.در فرانسه، سنبولیستها و اکسپرسیونیست ها به پخش بعضی از اشعارش پرداختند.پاوند میگفت که او تنها شاعر آمریکایی است که لخت و مادرزاد به شنا رفت و مثل سایر شاعران ، لباس دوخته شده اروپایی، به تن نداشت. گرچه الیوت از اینهمه تحسین وایتمن ،خودداری نمود.شاعری بنام یت نوشت که دمکراسی و آزادی تفکر باهم سازگار نیستند و منتقدی در مجله “ ساتردی رویوو“، ادعا کرد که وایتمن همانقدر از شعر می فهمد که خوک از ریاضیات!.

تاکید وایتمن روی زیبایی جسم و طبیعت و روابط عشقی بین انسانها آنزمان باعث بدنامی و سوء تفاهم های زیادی شد.درپایان اورا عارفی نامیدند که کوشید تا واسطه ای میان رمانتیک و مدرنیته  گردد.نوسان نظری وایتمن میان اوتوپی و فاجعه روز قیامت و صحرای محشر! را، عکس العملی در برابر پایان عصر رمانتیک و تحولات تاریخی دورانساز آنزمان میشمارند.درنظر منتقدین فرهنگی، صدای شاعر مدرن جدید آمریکا از طبیعت سرچشمه گرفته بود.به این دلیل شعر او خلاف اشعار امرسن احساسی تر شد.اومیگفت که جسم باید از زیر تربیت خشن اخلاق و عقل بیرون آید و استقلال یابد تا بتواند منبع الهام شعر و مبلغ آن گردد. وایتمن خلاف مسیحیت پوریتانی و فلسفه ترانسندنت حاکم آنزمان، جسم و رمانتیک اروتیک را وارد شعر نمود.اوغیراز اشعار پان اروتیک و تبلیغ وحدت با طبیعت،تاحد پرستش به تحسین زندگی ،آزادی جسمی و دمکراسی پرداخت.وایتمن جهان را پروسه ای ترقیخواهانه از دگردیسی،استحاله و مسخ میدانست.اودرزمان حیات در آمریکا برخلاف اروپا بدلیل ارزشهای پوریتانی فرهنگ ویکتوریایی، طرد و ایزوله شد، ولی دراروپا محبوبیت خاصی یافت. وایتمن می گفت که شعر باید رادیکال، آزاد و در راه اتحاد دمکراتیک مردم باشد. او در جوانی خواهان آزادی و دمکراسی نامحدود فرد و جامعه شده بود.

تاریخ انتشار : ۱۹ آبان, ۱۳۸۴ ۱۱:۴۰ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

در دور دوم انتخابات، با رای ” نه” به جلیلی شرکت می‌کنیم!

حزب دمکراتیک مردم ایران: نه به جلیلی!

چرا به پزشکیان رأی می دهم!

باز هم انتخابات، باز هم دفاع از منافع ملی، هم استراتژی هم تاکتیک!

ترک تحریم می‌کنم، خطر جلیلی جدّی است!

اصلاح‌طلب اصول‌گرا، ادامه داره ماجرا