چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۹

چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۹

بر خلاف مرحله‌ی اول، در مرحله‌ی دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنم و به آقای پزشکیان رأی می‌دهم!
برای رهایی ایران از اقتدارگرایی و تمامیت‌خواهی، با رنج و اندوه خون ریخته‌شدهٔ جوانان در این چند دهه در جان، بر خلاف دور اول، در دور دوم انتخابات شرکت می‌کنم...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زهره تنکابنی
نویسنده: زهره تنکابنی
جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!
سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: هیئت سیاسی - اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!
یادمان باشد که هرچه جامعه ضعیف‌تر شود، از فرصت‌ها و شانس‌هایی که در مسیر بهبود، تغییروتحول  پیش خواهد آمد، کمتر می‌توانیم استفاده کنیم و شانس‌های آینده ایران را از دست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کیوان صمیمی
نویسنده: کیوان صمیمی
انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!
نیروی تجدد و دموکراسی یک قرن است که ایران مال همه‌ی ایرانیان است شعار اوست. اکنون نیروهای وسیعی از جنبش اسلامی نیز به همین نگاه پیوسته اند. در پهنه‌ی سیاست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: امیر ممبینی
نویسنده: امیر ممبینی
جزئیات کشته شدن راضيهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!
سوم تیر ماه جاری رسانه‌ها نوشتند که دختری جوان به نام «راضیهٔ رحمانی» اهل روستای گویژه در شهرستان نورآباد استان لرستان با شلیک یکی از مأموران نیروی انتظامی جان باخت....
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!
نهضت آزادی ایران در ادامه راهبردی که در مرحله اول در پیش گرفت، اتحاد ملت و تجمیع همه معترضان در مرحله دوم انتخابات را برای مقابله با مخالفان آزادی و...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: نهضت آزادی ایران
نویسنده: نهضت آزادی ایران
انتخابات مهندسی شده، راه يا بی‌راهه؟
    خانم وسمقی در ارتباط با انتخابات ریاست حمهوری در ایران تحلیلی داشته است. خانم وسمقی، زین میان؛ بر این باور است که اصلاح‌طلبان، اگر گمان می‌کنند که حکومت...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: صدیقه وسمقی
نویسنده: صدیقه وسمقی

شورای حقوق بشر- جلسه چهاردهم

دستور جلسه ششم - بررسی ادواری جهانی

کارگروه بررسی ادواری جهانی، که مطابق با با قطعنامه 1/5 شورای حقوق بشر مصوب 18 ژوئن سال 2007 تشکیل شده است، جلسه هفتم خود را از هشتم تا نوزدهم فوریه 2010 برگزار کرد. بررسی پرونده جمهوری اسلامی در دیدار یازدهم، در تاریخ 15 فوریه 2010 برگزارشد.

تدارک دهندگان جلسات جانبی اجلاس چهاردهم شورای حقوق بشر

گزارش کارگروه بررسی ادواری جهانی

جمهوری اسلامی ایران

مقدمه

۱- کارگروه بررسی ادواری جهانی، که مطابق با با قطعنامه ۱/۵ شورای حقوق بشر مصوب ۱۸ ژوئن سال ۲۰۰۷ تشکیل شده است، جلسه هفتم خود را از هشتم تا نوزدهم فوریه ۲۰۱۰ برگزار کرد. بررسی پرونده¬ی جمهوری اسلامی در دیدار یازدهم، در تاریخ ۱۵ فوریه ۲۰۱۰ برگزارشد. مسئولیت سرپرستی هیأت نمایندگی ایران با دبیر شورای عالی حقوق بشر قوه قضاییه، محمد جواد لاریجانی بود. در جلسه¬ ای که در تاریخ هفدهم فوریه ۲۰۱۰ برگزار شد کارگروه گزارش خود را درباره¬ی ایران به تصویب رساند.

۲- در تاریخ ۷ سپتامبر ۲۰۰۹، شورای حقوق بشر یک گروه گزارش دهنده¬ متشکل از سه عضو را برای تسهیل بررسی پرونده¬ی ایران انتخاب کرد: مکزیک، پاکستان و سنگال.

۳- بر اساس بند ۱۵ از ضمیمه قطعنامه ۱/۵، سندهای زیر برای بررسی پرونده¬ی ایران صادر شد:

الف) گزارش ملی ارائه شده/نوشته شده مطابق با بند ۱۵ (a) (A/HRC/WG.6/7/IRN/1)

ب) گزارش آماده شده توسط دفتر کمیسریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد مطابق با بند پانزده (b) (A/HRC/WG.6/7/IRN/2);

ج) خلاصه آماده شده توسط دفتر کمیسریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد مطابق با بند پانزده (c) (A/HRC/WG.6/7/IRN/3).

۴- لیستی از سؤالات از قبل توسط آلمان، آرژانتین، بلژیک، جمهوری چک، دانمارک، ایرلند، ژاپن، لیختن اشتاین، لیتوانی، هلند، نروژ، لهستان، سوئد، انگلیس و ایرلند شمالی تهیه شده بود که توسط سه کشور مکزیک، سنگال و پاکستان به جمهوری اسلامی ارائه شد.

این سوال ها از طریق شبکه آن لاین بررسی ادواری جهانی در دسترس قرار دارد.

خلاصه ای از روند بررسی

الف) مطالب ارائه شده توسط دولت تحت بررسی

۵- هیأت نمایندگی ایران ضمن استقبال از بررسی پرونده¬ی جمهوری اسلامی به عنوان فرصتی برای بالابردن آگاهی درمورد وضعیت حقوق بشر در این کشور تأکید کرد که فرهنگ حقوق بشر می¬تواند از طریق همکاری، احترام متقابل و تمایل به شنیدن صحبت¬های طرف دیگر ترویج شود.

۶- هیأت نمایندگی ایران اشاره کرد که انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ به ایجاد نظامی دموکراتیک منجر شده است که نظم اجتماعی و مدنی آن مبتنی بر عقلانیت اسلامی است. این هیأت موارد متعدد و روشن حقوق بشر در قانون اساسی، مانند فصل هفتم (سوم؟) و “حقوق ملت” را مورد تأکید قرار داد. ماده¬ی ۶ قانون اساسی تصریح می¬کند که کلیه تصمیم¬گیری¬های مهم در تمام مسائل، از جمله نمایندگی در مراجع بالا، می¬بایست بر رضایت مردم استوار باشد. قوه¬ی قضائیه، مجریه و مقننه در قانون اساسی مجزا از یکدیگر هستند و اصول لازم برای تضمین برخورداری از حداقل آیین دادرسی مورد تأکید قرار گرفته است.

۷- شورای عالی حقوق بشر قوه قضائیه که در سال ۲۰۰۱ به منظور بالا بردن هماهنگی¬ در قوه قضائیه تشکیل شده بود، در سال ۲۰۰۵ به بالاترین نهاد با مسئولیت نظارت، بررسی و هدایت بخش¬های مختلف حقوق بشر تبدیل شد.

۸- هیأت نمایندگی با اشاره به ترکیب متنوع قومی و مذهبی و تنوع سنت¬ها، آداب و رسوم و زبان در ایران، تجربه¬ی جامعه¬ی ایران را نمونه¬ای از یک همزیستی برادرانه و دوستانه دانست. به منظور پرورش این هم¬زیستی و اطمینان از بهره¬مندی تمام اتباع ایرانی از زیرساخت¬های یکسان برای توسعه، پروژه¬هایی در جهت ایجاد شغل، ارائه خدمات بهداشتی، آموزش و پرورش، و ارتقای حقوق مدنی و سیاسی جوامع قومی به اجرا درآمده¬است تا شاخص¬های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را در مناطق کمتر توسعه یافته بهبود ببخشد.

۹- هیأت نمایندگی ایران اظهار داشت که با توجه به چالش¬های پیش روی ایران، وضعیت حقوق بشر در این کشور به طور مداوم از سوی برخی از کشورهای غربی برای اعمال فشار سیاسی و پیشبرد انگیزه¬های نهان سیاسی مورد سوء استفاده قرار گرفته¬است. تروریسم که توسط کشورهای خارجی حمایت می¬شود یک مشکل جدی است. حضور و عملیات گروه¬های تروریستی در مناطق مرزی ایران پس از حمله¬¬ی نیروهای ائتلاف به کشورهای همسایه¬ی ایران به طور قابل ملاحظه¬ای افزایش یافته¬است. گروه¬های تروریست هزاران تن از شهروندان عادی ایرانی را به قتل رسانده¬اند، تهدید کرده¬اند، ربوده¬اند و اموال عمومی و خصوصی¬ مردم را غارت کرده¬اند.

۱۰- هیأت ایرانی اضافه کرد که پس از حمله به افغانستان توسط نیروهای ائتلاف، تولید و قاچاق مواد مخدر به شدت افزایش یافته¬است به شکلی که امنیت و سلامت منطقه را تهدید می¬کند. این هیأت از به رسمیت نشناختن تلاش¬های ایران و نبود حمایت¬های مالی و فنی بین¬المللی کافی برای جلوگیری از قاچاق مواد مخدر اظهار تأسف کرد.

۱۱- هیأت ایرانی هم¬چنین از تأثیر منفیِ یک¬طرفه و اجباری دانستن همه¬ی ابعاد حقوق بشر و نیز تحریم¬های بین¬المللی توسط بعضی کشورهای غربی و شورای امنیت ابراز تأسف کرد.

۱۲- هیأت نمایندگی ایران بر همکاری مستمر و کامل خود با کمیسریای عالی حقوق بشر و تعامل با همه¬ی روندهای ویژه تأکید کرد. گزارشگران ویژه¬ی حقوق بشر متعددی از ایران بازدید کرده¬اند و بازدید آتی آن¬ها نیز در دست بررسی است. ایران تا به حال پاسخ¬های به موقع و کاملی را به mandate holders ارائه داده¬است. گزارش به treaty body های متعدد در زمان مناسب ارائه شده¬است و نتیجه¬ی گزارش¬ها نیز انتشار یافته¬است.

۱۳- جمهوری اسلامی ایران مشارکت مؤثر خود در اجلاس حقوق بشر از جمله در تنظیم استاندارد و ادبیات حقوق بشر را برجسته کرد و بر اهمیت رویکرد تعاملی و مشارکت¬جویانه و اجتناب از رویارویی، استانداردهای دوگانه و سیاسی کردن حقوق بشر تأکید ورزید.

۱۴- هیأت ایرانی سهم ایران در تصویب سه قطعنامه¬ی مجمع عمومی سازمان ملل را مورد تأکید قرار داد: “بهبود همکاری¬های بین¬المللی در زمینه حقوق بشر”، “حقوق بشر و اقدامات یک¬جانبه و قهری” و “حقوق بشر و تنوع فرهنگی”.

۱۵- به طور مشابه نقش ایران در کنفرانس سال ۲۰۰۷ وزاری خارجه¬ی کشورهای عضو جنبش عدم تعهد با موضوع حقوق بشر و تنوع فرهنگی مورد تأکید قرار گرفت. ایجاد مرکز حقوق بشر و تنوع فرهنگی در راستای ایجاد چهارچوبی برای افزایش احترام به تنوع فرهنگی و نهادینه کردن گفتگوی بین تمدن ها در مورد حقوق بشر است.

۱۶- در سطح ملی، هیأت ایرانی به نقش مجلس ایران در ارتقای حقوق بشر از طریق قانونگذاری و ایجاد برنامه¬های جدید اشاره کرد. این هیأت هم¬چنین آن طور که در گزارش ملی ایران آمده¬است ساختارهای حقوق بشری مجلس را توصیف کرد. از جمله مسائل حقوق بشری که به تصویب مجلس ایران رسیده¬اند می¬توان به حقوق شهروندی، حقوق زنان و کودکان، اقلیت¬های قومی و مذهبی و افراد معلول، آزادی بیان، مقابله با قاچاق انسان و امنیت اجتماعی اشاره کرد. برنامه¬ریزی و تصویب قوانین درباره¬ی حمایت از کودکان، نوجوانان و قربانیان جرم و جنایت، اصلاحات قضایی و نیز اصلاح قانون جزایی در حال حاضر در مجلس ایران در دست بررسی است.

۱۷- هیأت ایرانی همچنین اشاره کرد که زنان هشت کرسی پارلمان، دو معاونت رئیس جمهور، چندین مشاور ریاست جمهوری، یک وزیر و چندین معاون وزیر را به خود اختصاص دادهاند.

A/HRC/14/12

۵

ب) گفتگوهای تعاملی و پاسخ های ارائه شده توسط دولت تحت بررسی

۱۸- ۵۳ هیأت نمایندگی در خلال گفتگوهای تعاملی نظر خود را ابراز کردند. نظرات بیشتر که امکان بیان آنها به خاطر محدودیت زمانی نبود روی وبسایت گزارش ادواری جهانی قرار خواهد گرفت. تعدادی از هیأ ت ها از ایران به خاطر ارائه ی گزارش ملی تشکر کردند. توصیه¬هایی که در خلال گفتگوها ارائه شد در بخش دوم این گزارش قابل دسترسی است.

۱۹- ایالات متحده  آمریکا نگرانی خود را از وضعیت حقوق بشر در ایران ابراز کرد. از جمله بازداشت های پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۹، محدودیت بر آزادی بیان، وضعیت بازداشت شدگان از جمله اتباع خارجی و شهروندان ایالت متحده آمریکا، و نقض آزادی¬های مذهبی مورد تأکید قرار گرفت. هیأت نمایندگی امریکا بر وضعیت پیشِ رویِ شیعه ها، سنی ها، بهایی ها و مسلمان ها اشاره کرد.

۲۰- کانادا اشاره کرد که آموزش و پرورش و برنامه های رفاهی، استانداردهای زندگی را بهبود داده است. هیأت نمایندگی کانادا نگرانی عمیق خود را درباره وخامت وضعیت حقوق بشر در ایران و سرکوب خشونت آمیز توسط نیروهای امنیتی به ویژه پس از سال انتخابات سال ۲۰۰۹ ابراز کرد. تظاهرات صلح آمیز مردم با سرکوب مواجه شده است مانند دستگیری های خودسرانه، بازداشت بدون برخورداری از حداقل تضمین های آیین دادرسی، بدرفتاری و شکنجه، مرگ در دوران بازداشت، و محدودیت آزادی بیان، برگزاری تجمع و برپایی تشکل.

۲۱- هیأت نمایندگی فرانسه از این واقعیت که وضعیت حقوق بشر در ایران در طول هشت ماه گذشته بدتر شده و تظاهرات مسالمت آمیز مردم برای دریافت حقوق خود با سرکوب مواجه شده¬است، اظهار نگرانی کرد. فرانسه اشاره کرد که از زمان انتخابات تا کنون دهها نفر کشته و هزاران تن بازداشت شده اند. همچنین گزارش هایی مبنی بر شکنجه و تجاوز در زندانها منتشر شده است. نگرانی فرانسه از افزایش تعداد اعدامها در ایران ابراز شد.

۲۲- اسلوونی به وضعیت نویسندگان و روزنامه نگاران در زندان و شرایط اقلیتهای قومی و مذهبی به خصوص بهاییان اشاره کرد و پرسید که آیا ایران در نظر دارد جلوی آزار و اذیت بهاییان به ویژه کودکان را بگیرد یا خیر. اسلوونی افزایش احکام اعدام و ارتباط آن با تظاهرات پس از انتخابات را محکوم کرد.

۲۳- اسرائیل به حملات وسیع و دامنه دار دولت ایران علیه شهروندان ایرانی اشاره کرد. اسرائیل اذعان داشت که زنان، اقلیتها و مدافعان آنها مورد تبعیض قرار می گیرند و آزادی بیان، و امکان برگزاری تجمع و برپایی تشکل وجود ندارد. اسرائیل اضافه کرد که کار شورای حقوق بشر درباره ایران باید فراتر از بررسی حاضر باشد.

۲۴- استرالیا نسبت به استفاده از مجازات اعدام، از جمله سنگسار به ویژه برای نوجوانان، و نحوه ی برخورد با اقلیتهای قومی و مذهبی، به ویژه پیروان دین بهایی و بازداشت رهبران آنها که دادگاه شان به تازگی آغاز شده¬است، ابراز نگرانی کرد. همچنین استرالیا نگرانی خود را از سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز مردم پس از انتخابات و نقض آزادی بیان، تجمع و تشکل و نیز گزارش¬های انتشار یافته از دستگیری¬های خودسرانه، بازداشت و شکنجه معترضان بیان داشت.

۲۵- انگلیس و ایرلند شمالی به تعهد ایران به حفاظت از حقوق بشر اشاره کردند. آنها نسبت به وخیم تر شدن وضعیت حقوق بشر در ایران پس از انتخابات ابراز نگرانی کردند، سوء استفاده مقامات امنیتی را محکوم کرند و شواهدی از مرگ شهروندان و گزارش¬هایی از تجاوز، بدرفتاری با زندانیان و شکنجه بازداشت شدگان را مورد اشاره قرار دادند.

۲۶- نیکاراگوئه نقش تمدن ایران را در ارتقای فرهنگ بشر برجسته کرد. این هیأت به دستاوردهای انقلاب اسلامی و پیشرفت های صورت گرفته اشاره کرد و نیز پایبندی ایران به پیمانهای متعدد حقوق بشری را مورد تأکید قرار داد. دولت نیکاراگوئه اذعان کرد که خصوصیات تاریخی، فرهنگی و دینی به ویژه لزوم احترام ایران به قانون اسلامی شریعت می بایست در این گزارش مد نظر قرار گیرد.

۲۷. برزیل از دستاورد هادر حوزۀ آموزش و پرورش ، رفاه و از میان بردن فقر به خوبی یاد کرد.این کشور به دعوت جاری دولت ایران از پروسدور ویژه اشاره و واظهار امیدواری کرد که این کشور بتواند تسیهیلاتی برای درخواست های بازدید معلقه فراهم آورد. برزیل بدین موضوع نیز اشاره کرد که کشور ممگن است بتواند از همکاری با سازمان جهانی کارILO در مورد کارکردن کودکان و کودک های خیابانی بهره گیرد. برزیل موضوع تبعیض بر ضد زنان را نقل کرد و اینرا نیز افزود که سطح بالای تحصیلات زن ها میبایستی در مورد بازار کار و و زندگی سیاسی شان بذل توجه شود. برزیل ایران را به گفتگوی درون کشوری و اجازه دادن به آزادی بیان تشجیع کرد. برزیل به این امر اشاره کرد که بهائی ها بایستی از همۀ حقوقی که دیگران دارند بهره مند باشند و رهبرانشان از محاکمۀ مناسب برخوردار شوند.

۲۸.کوبا به اقدامات ایران برای پیشرفت، رفاه و حاکمیت ملی اشاره کرد. اظهار داشت که انقلاب اسلامی امکان برسرنوشت خود مقدر بودن را فاهم کرد و به دیکتاتوری شاه که اسلحه و فنآوری اشرا، از جمله فنآوری هسته، از غرب میگرفت اپایان نهاد. کوبا بر داشتن یک نقشۀ استراتژیک و فراگیر برای پیشرفت در ایران تاکید کرد که هدفش فراهم آوردن فرصت های کاری، آموزش و پرورش،بهداشت، امنیت احتماعی،، مسکن و حقوق فرهنگی است. بدین امر اشاره کرد که ۹۵% ایرانی ها به سرویس های اولیۀ بهداشتی دسترسی دارند و حق آموزش و پرورش به اجرا گذاشته شده است. همۀ اینها علیرغم به کار بردن اقدامات دخالتگرانه و یکجانبه.

۲۹. اسپانیا مراتب نگرانی خود را از وخامت وضعیت حقوق بشر در ایران بیان کرد

۳۰-  لبنان به مساعی ایران برای بهینه کردن حقوق اجتماعی- اقتصادی زنان اشاره کردو همچنین به بهینه سازی و حفاظت از حقوق کودکان و معلولین در سطح قانونگذاری و عملی. لبنان از نتایج بدست آمده برای دسترسی به آموزش و پرورش علیرغم پاره ای موانع استقبال کرد.

۳۱ – جمهوری بلیواری ونزوئلا اشاره کرد که انقلاب ایران حاکمیت ملی را بازسازی کرد همچنین به چالش هائی برابر ایران اشاره کرد که مورد تحریم های بی انصافانۀ اقتصادی و اتهامت دائمی رسانه ای. قرار گرفته است. به مساعی ایران در بهینه سازی، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیز اشاره کرد. به سیاست ها به سوی بهتر کردن سرویس های بهداشتی و پزشکی با کمک بی واسطه به بخش های ضربه پذیر از طریق فراهم کردن مراقبت پزشکی مجانی برای دهات همراه با عرضۀ مشوق هائی برای پزشکانی که در این مناطق کار کنند و برقرار کردن سهمیۀ تحصیلی برای ساکنین مناطق محروم.

۳۲- لوکزامبورگ نگرانی خود را از وخامت وضع حقوق بشر شامل محدودیت فزاینده آزادی بیان و اطلاعات، افزایش شمار محکومیت های اعدام از جمله اعدام خردسالان، افزایش محکو.میت به مجازات های غیر انسانی و تحقیر کننده مانند شلاق زدن و قطع عضو، مزاحمت و اختناق مدافعان حقوق بشر، تشدید اختناق علیه فعالان حقوق زنان و وضعیت اقلیت ها بو ویژه اقلیت های قومی و دینی. لوکزامبورگ مراتب نگرانی خود را از ارعاب، مزاحمت، شکنجه، بازداشت های بی رویه، خش.نت، ضبط دارائی، محودیت دسترسی به به آموزش و پرورش و شغل نسبت به بهائی ها.

۳۳ – آلمان نگران وضع کسانی است که در اعتراضات مسالمت آمیز پس از انتخابات شرکت کرده اند و پرسید که چرا از کوشش ایرانیان برای شروع یک گفتگوی باز در مورد آینده کشورشان جلوگیری شد.آلمان با نقل از گزارش ملی ایران پرسید که کشور چگونه نظرش را در بارۀ قوانین شریعت و “استاندارد غربی از حقوق بشر” با تعهداتش در مورد رعایت حقوق بشر منرج در اعلامیۀ جهانی و معاهده هائی که امضا و تصویب کرده است، آشتی میدهد.

۳۴- ایرلند با نگرانی به نقض حقوق بشر از جمله در مورد آزادی بیان، تشکیل اتحایه، گردهمائی و یکاربردن شکنجه اشاره کرد. این کشور با نگرانی به حمله های گزارش شده به و بازداشت مدافعان حقوق بشر و کوشش ایران برای محدود کردن تظاهرات و اقدامات مسالمت آمیزاشاره کرد. ایرلند با نگرانی به موضوع وقوع شماری بالا از احکام مجازات اعدام و کاربرد آن بر ضد خردسالان اشاره کرد. ایرلند نگران کمبود های جدی در قلمرو برابری جنسی و گزارش های مبنی بر شکنجۀ سازمان یافته بر ضد زندانیان و مردمی که در بازداشت بسر میبرند، بود.

۳۵- پاکستان به تمهیدات در قانون اساسی و قوانینی کرد که متضمن حقوق بشر هستند و سامانۀ قضائی مفصل، شورای عالی حقوق بشر و سازمانهای حقوق بشر مختص بدان ، همچنین استاندارد بالا در قلمرو حقوق اقتصادی، احتماعی و فرهنگی به ویژه مراقبت های بهداشتی، تامین اجتماعی ، درجۀ بالای باسوادی و حقوق معلولین.، اشاره کرد. این کشور ایران را تشجیع کرد که همۀ اقدامات لازم را در انطباق با قوانین کشور و تعهدات بین المللی برای حفاظت حقوق شهروندانش انجام دهد.

۳۶- جمهوری عربی لیبی بر قوانین ایران در مورد حقوق بشر ، اصول حاکم بر سامانۀ قضائی بویژه استقلال و بیطرفی اش، حاکمیت قانون و محاکمات علنی تاکید داشت. این کشور به تاسیس شورای عالی حقوق بشر و گسترش یافته در ۲۰۰۷ و جایگاه این شورا در سلسله مراتب دولتی و تاسیس شورای امور بانوان و خانواده اشاره کرد.

۳۷- الجزیره اذعان کرد که ایران یک دموکراسی نوبرآمده است که با چالش های مرحلۀ گذار روبرو است. با توجه به تاسیس نهاد های حقوق بشری متعدد در مورد هماهنگی اقداماتشان پرسید. الجزیره به شمار فزایندۀ NGO های حقوق بشری اشاره کرد و نقش شان و ایران را به افزایش مشارکت شان در گفتگو های حقوق بشری ترغیب کرد. این کشور ایران را به خاطر ابتکاراتش در پشتیبانی از گوناگونی فرهنگی و آماده گی ممتد و سخاوتمندانه اش در نگهداری جمع کثیری از پناهنده گان ستود

۳۸- بحرین تعهد ایران را به حقوق بشر ستود و به قصدش برای همکاری در مکانیسم های حقوق بشری اشاره کرد. این کشور اشاره کرد که علیرغم موانعی که ایران با آن روبرو است استراتژی ها و برنامه هائی برای توانمندکردن آموزش و پرورش پیاده کرده است. بحرین در مورد دستیابی به آموزش و پرورش بویژه در سطح دانشگاهی اشاره کرد. کوشش ها ایران در رابطه با حقوق زن را ستود.

۳۹-  ژاپن از کوشش ها برای توسعۀ حقوق زنان و تصویب معاهده در بارۀ حقوق اشخاص معلول استقبال کرد. این کشور اظهار امیدواری کرد که ایران بزودی معاهدۀ ضد شکنجه و CEDAW را تصویب کند. ژاپن به نگرانی خود در بارۀ گزارش ها در مورد اختناق و افزایش وقایعی که محدود کنندۀ آزادی بیان هستند و بازداشت، زندانی کردن و اعدام فعالان سیاسی اشاره کرد.

۴۰-  هیئات نمایندگی ایران در پاسخ موارد مطرح شده اشاره کرد که دولت مکانیزم های قضاوت در مناقشات حقوقی را به پیشرفت داده است همراه با شیوه های متعدد برای نظارت و پیاده کردن. راهنمای سامانۀ قضائی اصل عدم تبعیض و روندهای مربوطه بوده است.

۴۱ –  مطابق با قانون محاکمات جنائی، در موارد جنایت آشکار ، پلیس میتواند مضنون را برای مدت ۲۴ ساعت در بازداشت نگهدارد. پس ازانقضاء این مدت مظنون باید به بازپرس معرفی شود.

۴۲-  در مورد پرسشهای معطوف به بهائی ها، هیأت اظهار داشت که هرچند بهائیت به عنوان یک مذهب رسمی به رسمیت شناخته نمی شود، پیروانش از حقوق شهروندی برخوردارند. محدودیت برای چند دانشجوی بهائی نتیجه کوتاهی شان در برآورده کردن ملازمات پذیرش بوده است.

۴۳- عطف به نگرانی ها در مورد تظاهرات غیر قانونی اخیر در روز عاشورا هیأت اظهار داشت که بازداشت ها به علت شکستن قانون مانند توهین به مقدسات و ویران کردن اموال عمومی بوده است.

۴۴- در مورد شرایط زندان ها، تسهیلاتی برای رفتار انسانی با و حرمت به منزلت و حقوق زندانیان و برای ممنوعیت اذیت و مزاحمت فراهم شده است. در یک کنفرانس بین المللی سازمان زندان ها جایزه ای برای اداره جنایتکاران و به برگرداندنشان اجتماع دریافت کرده است. دوره های آموزشی حقوق بشر برای برای کارمندان و روسای زندان ها برگزار شده است. زندانیان به تحصیلات دبیرستانی و دانشگاه از راه دور دسترسی دارند. فزون برین ایران زندان انفرادی را از میان برداشته است و جائیکه ممکن باشد اندازۀ سلول ها را افزایش داده است.

۴۵- هیات نمایندگی افزود که حکم اعدام در اسناد بین المللی حقوق بشر و در سیستم حقوقی بسیاری از کشور ها برسمیت شناخته شده است. ایران اعدام را تنها در صورت جدیترین جنایت ها و پس از بازرسی قضائی مربوطه از جمله بازبینی آن از طرف دادگاه عالی، مجاز میداند

۴۶-  با تاکید بر سامانۀ دمکراتیک ایران هیأت گوشزد کرد که بیش از ۳۲ بار انتخابات در سه دهۀ اخیردر ایران برپاشده است که به همۀ احزاب سیاسی با جهتگیری های گوناگون اجازۀ شرکت داده است. بیش از ۴۰ میلیون مردم رای خود را به صنوق های اخذ رای در انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۱۳۸۸ (ژوئن ۲۰۰۹) انداخته اند. آرای صندوق ها با وسواس زیاد با شرکت بازرسان قانونی و رسمی و ۹۰.۰۰۰ ناظر های مستقل شمرده شده اند.

۴۷ – هیأت اظهار داشت که اعتراضات مشروع نشانه های پس انتخاباتی یک انتخابات آزاد و دمکراتیک است امّا بازتاب این انتخابات به دخالت قدرت های خارجی در امور داخلی ایران مربوط میشد. ایران با روش های حقوقی و قضائی گوناگون به اعتراضات پرداخت. همۀ موارد آشکار و متناسب با مورد از سوی دادگاه های متبحر مورد دادرسی قرار گرفته اند و متهمین دسترسی به وکلای خود برگزیده داشتند. مقامات قضائی رسمی بالا مرتبه با دقت و وسواس به ادعای نقض حقوق پرداخته اند. هیأت به احترام بر دمکراسی و تضمین تمامیت رای اکثریت در کشورهای مستقل فراخواند.

۴۸-  در مورد آزادی تظاهرات اعدادی را نقل کرد دایر بر اینکه بطور میانگین سلیانه ۵۰۰۰ تظاهرات عمومی مارش و گردهمآئی در ایران صورت برگزار میشود. گردهمائی قانونی نیاز به اجازه گرفتن پیشاپیش برای تضمین امنیت شرکت کننده گان دارد. هیأت اخطار کرد که چنین فعالانی در زیر عنوان حقوق بشر پناه میبرند و مبارزه با تروریسم را در سصح جهانی مانع میشوند.

۴۹-  اندونزی به تدوین قانونی به هدف تاسیس نهاد ملی حقوق بشر و طرح در حال شکل گرفتن استراتژی ملی برنامۀ اقدام در مورد حقوق بشر اشاره کرد. اندونزی از سیاست هائی که به گسترش نمایندگی زنان در سصح نهاد های سیاسی و قضائی و گسترش دامنۀ حقوق شان استقبال کرد و آموزش حقوق بشر را به قضات و ضابطین اجرای قانون را ستود.

۵۰-  زلاند جدید گوشزد کرد که واکنش پس از انتخابات خارج از استاندارد های بین المللی صورت گرفته است و از شدت و طبیعت خشونت اظهار نگرانی کرد. این کشور از بستن تاسیسات زندان کهریزک و رسیدگی مجلس به نقض حقوق زندانیان استقبال کرد. ژلاند نو گوشزد کرد که به کاربردن شکنجه به قصد مجازات در ایران به عنوان جنایت تلقی نشده است علیرغم تعلیق احکام سنگسار هنوز به مثابه حکم مجازات دادگاهه های شرعی مقاومت میکند.

۵۱ –  لهستان مراتب نگرانی اش را از تبعیض و محدودیت معطوف به حقوق اقلیت های مذهبی و همچنین مواردی از مزاحمت، ارعاب، و زندانی کردن ، ابراز داشت. آین کشور کوشزد کرد که اقلأ ۲۰ نفر در اعتراضات پس از انتخابات به قتل رسیده اند و صدها نفر مجروح. همچنین به کمیسر عالی حقوق بشر در بارۀ بازداشت های فزاینده و احتمالأ به کاربردن مفرط خشونت ، استناد کرد. لهستان از طرح قانونی به قصد برپا کردن نهاد ملی حقوق بشر و ارسال آن به مجلس شورای اسلامی استقبال کرد.

۵۲ – قطر خاطر نشان ساخت که گزارش ملی نشانگر توسعه در زمینه حقوق بشر است، ضمن اینکه تلاش های انجام شده برای ترویج و حمایت حقوق بشر و شرایط اقتصادی و اجتماعی شهروندان ایرانی را نشان می دهد.

۵۳ – قزاقستان به تاریخ، فرهنگ و جمعیت باسواد ایران اشاره کرد که نشانه های یک جامعه آزاد را دربر دارد و ضمن تصدیق چالش های کشور ایران، از گامهایی که برای تاسیس سازمان های ملی در امور حقوق بشر، ظرفیت سازی و قوانین جدید، بررسی قوانین موجود و پیشبرد مشارکت در جامعه مدنی برداشته شده تقدیر کرد. قزاقستان همچنین خاطرنشان ساخت که ایران پیمان نامه های اصلی حقوق بشربین المللی را تصویب نموده است و از گامهای برداشته شده جهت ارتقاء حقوق اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، از جمله با توجه به آموزش و بهداشت، قدردانی کرد. این کشور درباره اقدامات انجام شده برای تضمین حقوق افراد معلول پرسش نمود.

۵۴ – تاجیکستان به حمایت از حقوق بشر در قانون اساسی و یک برنامه عمل ملی که قرار است برای تصویب ارائه شود اشاره نمود. این کشور همکاری بین قانونگذاران و سازمان های غیردولتی و همچنین نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد، از جمله صندوق کودکان (یونیسف)، را خاطرنشان ساخت. این کشور از تلاش های ایران برای همکاری با کمیساریای عالی حقوق بشر حمایت کرد.

۵۵ – جمهوری چک پیشنهادهایی درباره تحقیقات مربوط به خشونت علیه تظاهرکنندگان پس از انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸، حمایت در مقابل شکنجه، آزادی بیان، احترام به حریم خصوصی افراد و عدم تبعیض، همکاری با آئین دادرسی خاص و محاکمه نوجوانان ارائه نمود.

۵۶ – مالزی به تعهد ایران برای همکاری با جامعه بین المللی اشاره نمود. این کشور خاطرنشان ساخت که از هنگام درگیری های دهه ۱۹۸۰، ایران از قاطعیت در زمینه های کلیدی سود برده است، از جمله کاهش فقر در مناطق دورافتاده و شهری، سلامت مادر و کودک، رفاه اجتماعی و آموزش. مالزی چالش های پیش روی ایران را در تضمین حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و حقوق مدنی و سیاسی درک می کند. این کشور درباره ارتقای نمایندگی اقلیت ها، از جمله زنان، در دستگاه قانونگذاری و تاثیرات احتمالی آن در عرصه سیاسی پرسش نمود.

۵۷ – سریلانکا سهم ایران در غنی ساختن تمدن انسانی را تصدیق کرد. این کشور این حقیقت را تصدیق کرد که ایرانی ها جمهوری اسلامی را به عنوان سیستم حکومتی خویش بر اساس اصول استقلال، آزادی و باورهای مترقی اسلامی، ضمن حفظ هویت دمکراتیک آن، برگزیده اند. این کشور خاطرنشان ساخت که دولت اولویت زیادی برای تاسیس یک نهاد ملی حقوق بشر در نظر گرفته است.

۵۸ – هندوستان به پیشرفت استانداردهای زندگی از طریق رشد اقتصادی و برنامه های رفاهی اشاره کرد. پیشرفت سیستم بهداشت و آموزش، جامعه مدنی فعال و همکاری با یونیسف و برنامه توسعه سازمان ملل در حقوق کودکان و ظرفیت سازی مورد تقدیر قرار گرفت. این کشور به چالش های مربوط به آشتی دادن اصول مذهبی با وظایف بین المللی حقوق بشری اشاره کرد. هندوستان از ایران درخواست نمود که به تقویت توانمندسازی زنان، از جمله از طریق پیوستن به کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان، تلاشهای توسعه گستر مربوط به گروه های آسیب پذیر، از جمله اقلیت های مذهبی، تشکیلات لازم برای حقوق مدنی و سیاسی، و برنامه های آموزشی در کشور مربوط به حقوق بشر بپردازد.

۵۹ – ایتالیا نگران استفاده سیستماتیک از اعدام، بویژه علیه نوجوانان، بود. این کشور اشاره کرد که گرچه قانون اساسی آزادی بیان، مطبوعات و فعالیت سیاسی را مورد حمایت قرار داده، گزارش های مربوط به نقض شدید این حقوق، بویژه پس از انتخابات ریاست جمهوری، رو شده است.

۶۰ – مجارستان پرسش هایی درباره تعداد زیاد کودکان بدون شناسنامه و بدون تابعیت که دارای پدر غیرایرانی هستند، مطرح نمود. این کشور وضعیت رو به وخامت اقلیت های مذهبی، بویژه بهائیان را ذکر کرد. این کشور همچنین نگرانی خود را درباره مجازات اعدام، بویژه برای کودکان، و همچنین گزارش های مربوط به اعمالی که علیه شرکت کنندگان در تظاهرات مسلامت آمیزشرکت داشته اند که به نظر می رسید که بیش از پیش خشونت آمیز می شود، ابراز نمود.

۶۱ – شیلی درباره وضعیت مربوط به احترام برای حقوق بشر، بویژه وقایع پس از جریان انتخابات اخیر، ابراز نگرانی نمود. این کشور از استفاده بیش از اندازه خشونت علیه تظاهرکنندگان بسیار نگران شده است. شیلی همچنین نگرانی خود را از اجرای مجازات اعدام بیان نمود.

۶۲ – فدراسیون روسیه به همکاری بین المللی ایران در زمینه حقوق بشر، بویژه با شورا، اشاره کرد. روسیه بیان داشت که عزم ایران برای توسعه یک طرح عمل ملی استراتژیک درباره حقوق بشر و تاسیس یک نهاد ملی حقوق بشر باید مورد حمایت قرار گیرد. پیشرفت در مبارزه با بیسوادی نیز مورد تقدیر قرار گرفت.

۶۳ – درباره پرسش های مربوط به حقوق اقلیت های مذهبی، نمایندگی ایران با ذکر مواد قانون اساسی، اشاره کرد که هیچ برخورد تبعیض آمیزی در قوانین و سیاست های ایران وجود ندارد. اقلیت های مذهبی شناخته شده از آزادی کامل در اجرای مراسم دینی خود، اداره کردن آموزش و دارابودن مکان های مقدس متعدد و گورستان های خود برخوردارند.

۶۴ – اقدامات متعددی جهت افزایش مشارکت اقلیت های مذهبی در عرصه های گوناگون اجتماعی-اقتصادی و روندهای تصمیم گیری انجام گرفته است، از جمله از طریق انتخاب نمایندگان در مجلس. اقلیت های مذهبی در شوراهای شهر و روستاها حضور دارند، و از کمک های مالی دولتی سود می برند. آنها همچنین نشریه منتشر کرده، دارای مدرسه و مراکز فرهنگی و اماکن مقدس بوده و در شغل های تخصصی گوناگون در عرصه اقتصادی و همچنین در جامعه مدنی فعال هستند. بیست و هفت کلیسا در لیست میراث ملی ایران به ثبت رسیده است، و کلیسای مقدس قدیمی تاتاوس برای ثبت در لیست میراث جهانی نامزد شده است.

۶۵ – نمایندگی ایران همچنین پیشرفت چشمگیر زنان ایرانی پس از اقنلاب اسلامی را به عنوان حاصل سیاست های ملی و برنامه های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی زنان مورد توجه قرار داد. نمایندگی ایران به آمار مربوط به رشد باسوادی زنان، از جمله در زمینه تحصیلات دانشگاهی، انتظار عمر، اشتغال و زندگی تخصصی، از جمله در زمینه های دانشگاهی، دولتی، قضائی، و جامعه مدنی، اشاره کرد که در گزارش ملی ایران با ذکر جزئیات آمده است. نمایندگی ایران همچنین تدوین «منشور حقوق بشر و وظایف زنان» را ذکر کرد که بر اساس سه ستون معنویت، عدالت و امنیت بنا شده و در چارچوب اصول ملی و مذهبی قرار دارد. دستاوردهای قانونگذاری درزمینه مسائل خانواده و حقوق زنان، از جمله قوانین مبارزه با قاچاق انسان، ازواج اجباری و برده داری، نیز برجسته شدند.

۶۶ – نمایندگی ایران خاطرنشان ساخت که کودکان هیچگونه مسئولیت جنایی در سیستم قضائی ایران ندارند.

۶۷ – جمهوری عرب سوریه نقش ایران را در غنی ساختن تمدن بشری مورد توجه قرار داد. این کشور اشاره کرد که قانون اساسی ۱۹۸۰ حقوق بشر را به عنوان یک اصل بنیادی تلفیق ساخته است که این امر در قوانین متعددی که توسط مجلس گذرانده شده دیده می شود. سوریه به تصدیق دبیرکل سازمان ملل متحد و نهادهای بین المللی از جمله یونیسف در مورد پیشرفت های مربوط به استانداردهای زندگی مردم ایران اشاره کرد، بویژه به موارد انتظار عمر، کاهش نرخ مرگ و میر کودکان و بهداشت باروری. سوریه اشاره کرد که ایران جمعیت پناهنده قابل توجهی را در خود جای داده است.

۶۸ – ارمنستان از سهم ایران در گفتمان میان تمدن ها قدردانی کرد و به سیاست آن در زمینه حمایت و توسعه تنوع فرهنگی اشاره نمود. این کشور به نمایندگی سیاسی و تحقق حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اقلیت های شناخته شده مذهبی، بویژه ارمنی ها، تاکید کرد که استانداردهای مهمی را در منطقه تعریف نموده است. ارمنستان از اقداماتی که در راستای تحقق حقوق اقلیت ارمنی انجام می گیرد، از جمله از طریق اختصاص سالانه مقادیر قابل توجهی منابع بودجه بدانان، ابراز قدردانی نمود. این کشور حمایت از بناهای فرهنگی کلیسای ارمنی در ایران را مورد تحسین و تمجید قرار داد

۶۹- نماینده اطریش اشاره کرد که قوانین ایران پروسه قانونی مربوطه را تضمین وشکنجه را ممنوع ساخته اند، اما اوبه گزارشهایی در مورد دستگیریهای های پرشمار غیرقانونی بدون هیچ امکان وحقی برای ارتباط گیری، وشکنجه وتجاوز وقتل توسط ماموران امنیتی، استناد کرده وازبرنامه های دولت درارتباط با تحقیق وپی گیری ومجازات کسانی که مسئول بوده اند، سوال نموده و نگرانی خود را ازاجرای مجازات نامتناسب اعدام بر علیه اقلیت ها و فعالین سیاسی، اعلام کرد.

۷۰- نماینده مکزیک در باره جزییات پیاده کردن برنامه کار برای همکاری های فنی بین دولت جمهوری اسلامی ودفترکمیسرعالی حقوق بشر درارتباط با سیستم قضایی ایران سوال کرد.

۷۱- نماینده هلند نگرانی عمیق خود راازبازداشت غیرقانونی، نگهداری متهم بدون تفهیم اتهام، غیبت مراحل قانونی واحتمال استفاده از شکنجه، تنبیه وسایر رفتارهای بیرحمانه وتحقیرکننده را ابراز داشت. این کشور از حس مسئولیت دولت ایران برای تضمین حقوق مساوی بین مرد وزن اسقبال کرد.

۷۲- نماینده قرفیزستان چندین ابتکار را در عرصه قضایی مورد تاکید قرارداده وازجمله به ۱۴ مورد تحقیق درارتباط با حقوق بشراشاره نمود. او فعالیتهایی را برای ارتقاء حقوق بشر از قبیل دوره های آموزشی وهمکاری با مکانیسمهای بین المللی مثل دیدار بوسیله « گروه کار بازداشتهای خود سرانه در سال ۲۰۰۳، وبرنامه برای کار با OHCHR » را برشمرد.

۷۳- نماینده اسلاواکی به کاربرد مجازات اعدام بخصوص در مورد جوانان را اعتراض کرد. او اظهار داشت علیرغم بیانیه سال ۲۰۰۸ درمنع اعدام در ملاء عام، وقوع این عمل هنوز هم گزارش میشود. او به دستگیری وباز داشت مخالفین سیاسی، مدافعین حقوق بشر، روزنامه نگاران، دانشجویان، روشنفکران ونماینگان مذاهب وشهروندان عادی اشاره کرده واظهار داشت که رسانه های مستقل با محدودیت روبرو شده وبعد از انتخابات ۲۰۰۹، اینترنت به شدت تحت سانسورقرار گرفته است. او هم چنین به خشونت گسترده برعلیه زنان وفقدان حمایت از قربانیان اشاره نمود.

۷۴- نماینده بلژیک تمایل ایران را به پذیرش معاهده رفع تمامی اشکال تبعیض بر علیه زنان( CEDAW) مورد تایید قرارداد. اما اونگرانی خود را ازادامه قوانین تبعیض آلود در دستگیری ها، آزار واذیت، پی گرد ومحکومیت فعالین زنان اعلام داشت. او هم چنین با اشاره به صدور حکم اعدام به تعداد زیادی از جرایم جنایی ونقض استانداردهای حداقل در اجرای آن، لغو این شکل ازمجازات را درخواست کرد.

۷۵- نماینده دانمارک نگرانی خود از سرکوبی که بر تظاهر کنندگان بعد از انتخابات ریاست جمهوری تحمیل شد، به گزارشهای مربوط به کشتار غیر قانونی، تجاوز، شکنجه ونقض حق آزادی بیان واجتماعات وهم چنین هزاران دستگیری خود سرانه، اشاره کرد. او از تعطیل شدن بازداشتگاه کهریزک استقبال کرده اما نگرانی خود را در باره اتهامات مربوط به شکنجه و رفتار با زندانیان تکرارکرد.

۷۶- نماینده آستونی برنامه دولت ایران برای مقابله با تبعیض علیه زنان و این که چگونه ایران برای مبارزه با خشونت علیه آنان، برنامه ریزی کرده است را مورد پرسش قرار داد. در ارتباط با باز داشتهای خود سرانه، رفتار بیرحمانه، غیر انسانی و تحقیر کننده علیه بازداشت شدگان، او مطرح ساخت که آیا ایران برنامه ای برای پیوستن به معاهده علیه شکنجه وپروتکل الحاقی داوطلبانه آن را در نظر دارد؟

۷۷- نماینده بنگلادش پیشرفت مربوط به آموزش، توجه به سلامتی وکاهش فقررا مورد تایید قرارداد .اواز تساوی جنسیتی در مدارس، حضور ۶۲ درصد زنان در تحصیلات عالیه، افزایش طول عمر، کاهش مرگ ومیرزنان ونوزادان، و به کار گیری قوانین تکمیلی درحمایت از حقوق شهروندان و تقویت اجرای قانون مورد توجه قرارداد.

اواشاره کرد که چالشهای باقی مانده شامل نابرابری های جنسی ومنطقه ای است. او از تشکیل کمیته ای شامل محققین اسلامی که پیشنهاداتی عملی به دولت ارائه دهند را تشویق و ازدولت خواست که از ادامه کار آن حمایت کند.

۷۸- نماینده سودان به تلاش ایران در اقتصاد وسیاست جهانی وبقیه چالشها اشاره کرده وتاثیر تحریم ها را در وضع حقوق بشر به پرسش کشید. او طبیعت متنوع فرهنگی جامعه ایران را تایید واطلاعاتی را در باره این که چگونه ایران این طبیعت را درقانون اساسی کشورخود منعکس کرده است، درخواست نمود. او دیگران را به تلاشها ی ایران برای لحاظ ارزشهای اسلامی درمعاهدات مربوط به حقوق بشر توجه داد.

۷۹- رومانی به نگرانی گزارشگرمخصوص درمورد آزادی های مذهبی وموقعیت تنزل یابنده اقلیتهای دینی، ونشانه هایی که طبق آن فرزندان بهایی ها مورد مزاحمت وآازار قرار گرفته وزندانی میشوند، وملاحظات دبیرکل در افزایش خشونت برعلیه بهاییان، ممانعت از دسترسی آنان به آموزش و ضبط ونابودی اموال جمعیت بهایی، را مورد اشاره قرار داد. او توجه خود را به گزارش اخیر نقض حقوق بشربر علیه مذاهب اقلیت ومدافعین حقوق بشر معطوف داشته واز تدابیری که برای پیشگیری از پیگرد وتبعیض گروهای ملی اتخاذ شده اند، سوال نمود.

۸۰- نماینده چین به تضمین های قانون اساسی رعایت حقوق بشر و موجودیت نهادهای حقوق بشری در تمامی بخشهای قانون گذاری، قضایی واجرایی کشور اشاره کرده واظهار کرد که تحت تاثیر برنامه دراز مدت چشم انداز ۲۰ ساله وسایر سیاست ها وتدابیر؛ در سطح شاغلان، بهداشت و سلامتی، آموزش وتامین اجتماعی پیشرفت حاصل شده است. اوازتعهد ایران برای حمایت ازهمراهی در دیالوگ حقوق بشری و ازهمکاری، و کوشش آن برای حمایت از تنوع فرهنگی استقبال کرد. او تایید کرد که ایران یک کشور در حال توسعه بوده که با مشکلات وچالشهایی روبروست. ا و به ریشه کردن بی سوادی تا سال ۲۰۱۴ در ایران اشاره نمود.

۸۱-نماینده زیمبابوه نگرانی خود را از سیاسی کردن “بررسی ایران” ابراز داشته و دست آوردهای ایران را درعلم و تکنولوژی، فرهنگ وسیاست، اقتصاد وهمکاری های بین المللی به عنوان شاهدی بر تعهد ایران نسبت به حقوق بشرمورد اشاره قرار داده وگفت که ایران با چالشهایی مواجه است.

۸۲- نماینده ویتنام تلاش برای حمایت از وارتقاء حقوق اساسی وآزادی ها وپیشرفت و توسعه اقصادی را مورد پشتیبانی قرارداده و انطباق قوانین وسیاست ها وتثبیت مکانیسمهایی دراین زمینه ها رامورد تایید قرار داد. او اظهار داشت که برنامه درازمدت چشم انداز۲۰ ساله ، در توسعه و ایجاد شغل موثر بوده و سرویس های بهداشت ودرمان را برای جمعیت شهری وروستایی بهبود بخشیده است.

۸۳- نماینده کویت از ابتکار ایران در زمینه های اقصادی و حقوق اجتماعی بخصوص درمبارزه با بیسوادی وکارانجام شده برای حمایت ازبخشهای محروم جامعه استقبال کرد.

۸۴- نماینده دولت بولیوی قانون اساسی ای را که در رفراندوم سال ۱۹۸۰ به تصویب رسید و فصل مربوط به ” حقوق مردم” را مطرح کرد و به این حقیقت اشاره کرد که مجلس انتخاب شده توسط رای مستقیم مردم، دارای کمیته حقوق بشر بوده و با شرکت زنان ونماینگان اقلیت های مذهبی، مجلسی فراگیر میباشد . او ایران را تشویق به افزایش تعداد زنان درآن مجلس کرده وتعهد این کشوررا درمتمم قانون مدنی برای برخورداری آنان از حق ارث مورد تاکید قرارداد . او ایران را به ادامه ریشه کردن کردن تبعیض تشویق کرد .

۸۵- رئیس هیئت نماینگی ایران اظهار داشت که اواز مخالفین سیاسی زمان شاه میباشد، که رژیمی بود برخوردار از حمایت بسیاری از کشورهایی که امروز ایران را متهم میکنند. اوحضار را توجه داد که ایران در حال تبدیل به یکی از دموکراسی های بزرگ در منطقه است. در حالیکه همکاری ودیالوگ مورد تحسین قرارمیگرفتند، ما اکنون با استاندارهای دوگانه و انگیزه های سیاسی مواجه هستیم.

۸۶-نماینده ایران گفت در پاسخ به دعوتی که اخیرا تمدید شد، کمیسر عالی در سال ۲۰۱۱ از ایران دیدار خواهد کرد. یک دعوت دائمی هم برای گزارشگر مخصوص صادر شده است. در ارتباط با همکاریهای تکنیکی نیزیک دستور کار به تصویب رسیده است.

۸۷- تعطیلی فوری بازداشتگاه کهریزک، بر اساس قوانین موجود بعد ازآشکار شدن تخلفات مورد تاکید قرار گرفت و با وضع کشورهای دیگر مقایسه گردید.اگر در ایران عملی خلاف صورت میگیرد،مانند خشونت علیه زنان، همچنانکه در همه کشور های دیگر نیز این امر مشاهده میشود ، باید پرسید آیا این امر سیاست کشور بود؟او گفت در کشورهای اسلامی از جمله ایران زنان مورد احترام فراوان هستند.

۸۸-هیئت نمایندگی ایران اظهار داشت این هیئت توجه جدی به پیشنهادات ارائه شده مبذول خواهد داشت، به این امید که روحیه همکاری، دیالوگ وتعاملِ مثبت تعقیب شود.

۸۹- ارزش فرهنگ وتاریخ برای غنابخشی به تجربه حقوق بشرمورد تاکید قرارگرفت. هیئت های نمایندگی متوجه شدند که راه زندگی لیبرال در غرب تنها طریق پیشِ رو در زندگی نمی باشد. تجربه ایران ریشه در فرهنگ وباور میلیونها مسلمان داشته که در عین احترام کامل به جوامع غربی همانگونه که در قانون اساسی منعکس شده، با اقتباس از قوانین اساسی غربی تعقل اسلامی را به کار گرفته است.

۹۰- توصیه های زیر از حمایت ایران برخوردار شدند در حالی که ایران معتقد است توصیه های ۱۰۲ تا ۱۲۳ یا تا بحال اجرا شده اند و یا در دست اجرا می باشند.

۱. ادامه احترام به قوانین انسان دوستانه بین المللی و قوانین بین المللی به صورت عام. (کویت)

۲. برآورده کردن کامل تعهدات حقوق بشر بین الملل که به آن مقید شده است. (نیوزلند)

۳. ادامه تلاش برای اجرای تعهدات خود در حیطه حمایت از حقوق بشر. (فدراسیون روسیه)

۴. تضمین اجرای کامل تعهدات بین المللی و مصوبات قانون اساسی ایران در مورد ممنوعیت شکنجه. (اتریش)

۵. ادامه تلاش برای بهبود وضعیت حقوق بشر در زمینه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی. (سودان)

۶. ادامه ابتکارهای عملی برای تضمین ای امر که سیاست های توسعه مانع بر خورداری مردم از حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در کشور نمی شود. (ایالات چند ملیتی بولیوی)

۷. افزایش تلاش برای بهبود حقوق اقتصادی و اجتماعی و همچنین حقوق گروه های آسیب پذیر جامعه شامل زنان، کودکان و معلولین. (ویت نام)

۸. تجدید نظر در تصمیم به افزودن کفر، سحر و جادو و ارتداد در لایحه جدید قانون مجازات اسلامی به عنوان جرائم سنگین. (نیوزلند)

۹. تضمین اینکه قوانین و اجرای آنها کاملا با التزامات ماده ۱۸ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی* و نیز دیگر التزامات قوانین بین المللی حقوق بشر هم خوانی داشته باشند. (لهستان)

(* مترجم: ماده ۱۸:

۱. هر کس حق آزادی فکر و وجدان و مذهب دارد. این حق شامل آزادی ـ داشتن یا قبول یک مذهب یا معتقدات به انتخاب خود، همچنین آزادی ابراز مذهب یا معتقدات خود، خواه بطور فردی یا جمعی، خواه بطور علنی یا در خفا در عبادات و اجرای آداب و اعمال و تعلیمات مذهبی میباشد.

۲. هیچ کس نباید مورد اکراه واقع شود که به آزادی او در داشتن یا قبول یک مذهب یا معتقدات به انتخاب خودش لطمه واردآورد.

۳. آزادی ابراز مذهب یا معتقدات را نمیتوان تابع محدودیتهایی نمود مگر آنچه منحصراً به موجب قانون پیشبینی شده و برای حمایت از امنیت، نظم، سلامت یا اخلاق عمومی یا حقوق و آزادیهای اساسی دیگران ضرورت داشته باشد.

۴. دولتهای طرف این میثاق متعهد میشوند که آزادی والدین، و برحسب مورد سرپرستان قانونی کودکان در تأمین آموزش مذهبی و اخلاقی کودکان مطابق معتقدات خودشان، محترم شمرده شود.)

۱۰. تاسیس یک نهاد حقوق بشر ملی در تطابق کامل با اصول پاریس (لهستان)

۱۱. یافتن راهی برای به رسمیت شناخته شدن شورای عالی حقوق بشر به عنوان سازمان حقوق بشرملی ایران توسط کمیته بین المللی هماهنگی نهادهای حقوق بشر ملی. (مالزی)

۱۲. ادامه فعالیت در پیشبرد کار شورای عالی حقوق بشر برای تاسیس یک نهاد ملی حقوق بشر و همچنین ارائه یک برنامه عمل زمانبندی شده ملی برای حقوق بشر. (ایالات چند ملیتی بولیوی)

۱۳. اقدام برای بکارگیری سیاست ها و استراتژی های زیربنائی حقوق بشر و دستیابی به پیشرفت های بیشتر در بهبود فرهنگ احترام به حقوق بشر. (قطر)

۱۴. ادامه تلاش های جاری، در رابطه بابرنامه چشم اندازبیست ساله توسعه جهت دستیابی به توسعه جهانی و پایدار (لبنان)

۱۵. ادامه ترویج سیاست های موفق اجتماعی با هدف ارضای احتیاجات مردم. (جمهوری بولیواری ونزوئلا)

۱۶. ادامه برنامه های ظرفیت ساز مربوط به تمام جنبه های حقوق بشر. (زیمباوه)

۱۷. افزایش آموزش های حقوق بشر برای کارکنان بخش های عمومی و مقامات (ایالات چندملیتی بولیوی)

۱۸. ادامه و افزایش آموزش های حقوق بشری برای مقامات قضایی و نیروهای انتظامی (پاکستان)

۱۹. ادامه به کار افزودن مطالب حقوق بشری در برنامه های آموزشی مدارس (سودان)

۲۰. تسریع در تکمیل برنامه عمل ملی استراتژیک برای حقوق بشر (پاکستان)

۲۱. تلاش هماهنگ به شکلی که موجب بهبودی موثر در برخورداری از حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و رفع موانع در این رابطه گردد (جمهوری عربی لیبی)

۲۲. ادامه اقدامات با هدفت بهبود و حمایت هر چه بیشتر حقوق کودکان و تشدید تلاش ها برای تضمین افزایش امکان دسترسی به تحصیلات عالی (قطر)

۲۳. توجه خاص به شمول نتیجه بررسی ادواری فعلی در برنامه استراتژی حقوق بشر ملی ذکر شده در پاراگراف ۱۲۴ گزارش ملی (مکزیک)

۲۴. ادامه همکاری بیشتر با سازوکارهای حقوق بشر بین المللی (ویت نام)

۲۵. ادامه بکارگیری توصیه های ارگان های وابسته به پیمان های مهم سازمان ملل (قزاقستان)

۲۶. همکاری با روندهای ویژه سازمان ملل و اجازه بازدید گزارشگران ویژه ای که تقاضای بازدید کرده اند و این تقاضا امروزنیز اعلام شد (لوکزامبورگ)

۲۷. دادن پاسخ مثبت به درخواستهای متعدد موجود روندهای ویژه و اجازه بازدید بموقع آنها (جمهوری چک)

۲۸. عملی ساختن دعوت های موجود از روندهای ویژه حقوق بشر سازمان ملل (شیلی)

۲۹. اجازه بازدید کمیساریای عالی حقوق بشر وگزارشگران ویژه و متخصاص دیگر سازمان ملل که در خواست بازدید از ایران را داده اند (ایالات متحده)

۳۰. نهایی کردن ترتیب ملاقات نمایندگان کمیساریای عالی حقوق بشر (استرالیا)

۳۱. دوچندان کردن تلاش برای از بین بردن هر نوع تبعیض (نیکاراگوا)

۳۲. تنظیم چهارچوب قانونی برای حمایت و بهبود حقوق زنان (برزیل)

۳۳. اتخاذ اقدامات برای تضمین برابری زنان در قانون (شیلی)

۳۴. تضمین رفتار یکسان با زنان و دختران در قانون و نیز در عمل (اتریش)

۳۵. تسهیل دسترسی تمامی فرزندانی که از مادران ایرانی بدنیا آمده اند به شناسنامه ایرانی و ملیت ایرانی بدون در نظر گرفتن ملیت پدر (مکزیک)*

* شکل اولیه توصیه: تضمین اینکه کلیه فرزندانی که از مادر ایرانی بدنیا می آیند به شناسنامه و ملیت ایرانی دسترسی داشته باشند بدون در نظر گرفتن ملیت پدر

۳۶. ادامه افزایش سیاست ها و برنامه ها برای بهبود وضعیت زنان و دختران و حمایت از کودکان از جمله کودکان معلول (اندونزی)

۳۷. برداشتن قدم های مشخص بیشتری برای بهبود وضعیت معلولین (قزاقستان)

۳۸. ادامه تلاش برای حمایت از معلولین و جذب آنها در جامعه با موقعیت های یکسان و به عنوان شرکای اجتماعی واقعی (کویت)

۳۹. احترام به پایه ای ترین استانداردها و مقررات کنوانسیون بین المللی حقوق سیاسی-مدنی و کنوانسیون حقوق کودک در رابطه با حکم اعدام تا زمانی که این اسناد اعتبار دارند (بلژیک)

۴۰. بررسی لغو مجازات اعدام کودکان (قزاقستان)

۴۱. اقدام در جهت تضمین اینکه هیچ گونه شکنجه یا عمل و مجازات خشن، غیر انسانی و تحقیر کننده ای صورت نگیرد (هلند)

۴۲. برداشتن قدم های دیگری برای حذف شکنجه و انواع بدرفتاری های دیگر و تضمین یک سیستم قضایی موثر ، عادلانه و منصفانه (دانمارک)

۴۳. احترام به حقوق بشر زندانیان و بازداشت شدگان و بررسی و توقف بلافاصله بدرفتاری های منتسب شده (ایرلند)

۴۴. تضمین رفتار مطابق استانداردهای بینالمللی با بازداشت شدگان و تحقیق ویژه پیرامون تخلفات از آن استانداردها (استونی)

۴۵. تنظیم سیاست بدون اغماض به قاچاق زنان و دختربچه ها و تن فروشی کودکان و تولیدات پورنو کودکان (آلمان)

۴۶. تضمین قانونی و عملی به تمامی فرآیندهای قانونی مقتضی در کنوانسیون بین المللی حقوق سیاسی- مدنی به انضمام اصل برائت از جرم و همچنین پرهیز از هرگونه مجازات برای حقوقی که در این کنوانسیون به رسمیت شناخته شده اند از جمله آزادی بیان، آزادی تشکل ها و تجمع ها (مکزیک)

۴۷. تاکید بر موادی از قانون اساسی که آزادی عبادت را تضمین میکنند (ایالات متحده)

۴۸. احترام به آزادی ادیان (آلمان)

۴۹. انجام اقدامات لازم برای حمایت از اقلیت های مذهبی، به انضمام اجرای توصیه های گزارشگر ویژه پس از بازدید سال ۲۰۰۶ (دانمارک)

۵۰. احترام به آزادی ادیان و تضمین دادگاه های علنی و عادلانه برای بهایی ها، در هماهنگی کامل با مفاد کنوانسیون بین المللی حقوق سیاسی- مدنی و دیگر اسناد حقوق بشری که شما نیز درآن عضویت دارید (رومانی)*

* شکل اولیه توصیه: احترام به آزادی ادیان، خاتمه سیاست تبعیض علیه اقلیت های مذهبی و تضمین دادگاه های علنی و ….

۵۱. ادامه سیاست بهبود و حمایت از حقوق اقلیت های مذهبی شناخته شده، به عنوان قدم مهمی برای احیای تنوع فرهنگی در جامعه و تدارک امکانات برای این اقلیت ها تا بتوانند هویت خود را حفظ کنند. برای دسترسی به چنین مهمی تضمین حضور بیشتر نمایندگان آنها در سیاست و افزایش برنامه ها و پروژه ها برای حمایت مالی بیشتراز نیازهای آموزشی و فرهنگی آنها ضروری است (ارمنستان)

۵۲. اقدامات بموقع و گسترده برای تضمین حق شهروندان در جهت اعلام نظرات مخالفشان (دانمارک)

۵۳. تقویت حق آزادی بیان و اجتماعات و تامین امنیت تمامی گروه ها، روزنامه نگاران و بخصوص فعالین حقوق بشر (برزیل)

۵۴. مجازنمودن آزادی بیان، آزادی رسانه ها و تجمعات (آلمان)

۵۵. تضمین کامل آزادی بیان، مطبوعات و فعالیت های سیاسی، به انضمام اقدامات مشخص به منظور اجرای مواد ۲۴، ۲۵، ۲۶ و ۲۷* قانون اساسی ایران (ایتالیا)

(* مترجم: ماده ۲۴: اصل آزادی نشریات و مطبوعات، ۲۵: اصل مربوط به ممنوعیت استراق سمع و بازرسی نامه ها و مکاتبات، ۲۶: اصل مربوط به آزادی احزاب و تشکل ها، ۲۷: اصل مربوط به آزادی اجتماعات و راهپیمایی)

۵۶. توضیح کامل ارتباط بین اعمال محدود کننده مقامات و قانون اساسی (ژاپن)

۵۷. تجدید نظر در تدوین قوانین به شکلی که همخوانی کامل با ماده ۱۹ کنوانسیون بین المللی حقوق سیاسی- مدنی که از آزادی بیان حمایت می کند، داشته باشد (اسلوونیا)

۵۸. تضمین دسترسی آزاد و بدون محدودیت به اینترنت (هلند)

۵۹. تقویت ارتباط با سازمان های غیر دولتی، تضمین اینکه ، برمبنای تعهدات ایران در کنوانسیون بین المللی حقوق سیاسی- مدنی، از حقوق کلیه مدافعین حقوق بشر در قوانین ایران حمایت شده و آزادی تشکلات در قوانین ایران محترم شناخته خواهند شد (ایرلند)

۶۰. تلاش برای شرکت زنان در تمامی فعالیت های اجتماعی- اقتصادی همگام با پیشرفت های آنان در زمینه آموزش (بنگلادش)

۶۱. ادامه بهبود استانداردهای زندگی مردم با مجاز ساختن هرچه بیشتر حق برخورداری از حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی (کویت)

۶۲. ادامه تلاش برای تضمین پوشش تامین اجتماعی و خدمات وابسته به آن (کویت)

۶۳. ادامه اقدامات برای دسترسی مردم به خدمات بهداشتی و آموزشی (کوبا)

۶۴. ادامه پیشبرد خدمات بهداشتی و آموزشی با تمرکز ویژه برای زنان و کودکان دختر (بنگلادش)

۶۵. ادامه تلاش برای فراهم آوردن خدمات بهداشتی، آموزشی و کمک های اجتماعی در مناطق روستایی (کویت)

۶۶. ادامه تلاش برای اجرا کردن اهداف توسعه هزاره و پیشرفت جامعه، بویژه تسهیل دسترسی مردم به خدمات بهداشتی مورد احتیاج (قطر)

۶۷. تقویت سازوکارهای در سطح ملی برای کاهش فقر در میان گروه های اجتماعی آسیب پذیر و رفع مشکلات آنها و سهیم کردن کشورهای در حال توسعه ی علاقمند در تجربیات خویش (قرقیزستان)

۶۸. ادامه پیکار با فقر با توجه به ملاحظات ویژه منطقه ای (بنگلادش)

۶۹. ادامه تلاش برای کاهش فقر و محدود کردن تبعیض در آموزش و درآمد (زیمباوه)

۷۰. پیگیری تلاش برای تضمین تحصیلات ابتدایی برای کلیه شهروندان (لبنان)

۷۱. ادامه تلاش برای توسعه آموزش، بخصوص در قسمت های روستایی کشور با مشارکت بخش های خصوصی و دولتی و سازمان های غیر دولتی با هدف کاهش فقر از طریق ایجاد امکانات شغلی و تقویت منابع انسانی (قرقیزستان)

۷۲. ادامه تلاش برای تدارک امکانات تحصیلی برای دانش آموزان و دانشجویان با احتیاجات خاص تحصیلی (سری لانکا)

۷۳. ادامه برنامه های مبتکرانه برای ریشه کن کردن بی سوادی و ادامه ابتکار برای گسترش آموزش در تمام مقاطع و در سراسر کشور (چین)

۷۴. ادامه اجرای برنامه های سوادآموزی در سطح ملی برای تحقق ریشه کنی کامل بی سوادی (ایالات چند ملیتی بولیوی)

۷۵. ادامه برنامه های طراحی شده با هدف دسترسی به تحصیلات عالیه و استطاعت آن (جمهوری عربی سوریه)

۷۶. ادامه بهبود و حفاظت از میراث تاریخی و فرهنگی غنی کشور (کوبا)

۷۷. سهیم کردن سایرکشورها در تجربیات مربوط به تحقق حقوق فرهنگی مردم میشوئد منجمله ابتکارات و فعالیت هایی که مربوط به تنوع فرهنگی می باشند (تاجیکستان)

۷۸. تقویت کوشش برای واردکردن فرهنگ ها و سنت های مختلف ایرانیان در قوانین ملی (سودان)

۷۹. ادامه حمایت از گروه های آسیب پذیر ی که در این کشور بدنبال پناهندگی می باشند (الجزیره)

۸۰. ادامه ابتکارات شگفت انگیز در همکاری با کشورهای در حال توسعه به عنوان راهی برای تحقق کامل حق توسعه (جمهوری بولیواری ونزوئلا)

۸۱. ادامه تلاش برای بهبود و حمایت از حقوق بشر با توجه به ویژه گی ها، ارزش ها و نیاز های جامعه ایران (لبنان)

۸۲. ادامه افزایش توجه به حقوق بشر و تقویت تلاش ها برای حمایت از آن با احترام به ویژه گی های فرهنگی و اسلام (جمهوری عربی لیبی)

۸۳. یافتن امکانات برای انجام یک تحقیق گسترده در رابطه با تاثیرات مثبت سیستم قانونی بر مبنای قوانین مدنی و اسلامی و سهیم کردن سایر ممالک در نتایج آن (مالزی)

۸۴. ادامه تقویت و حمایت از حقوق بشر با توجه به ارزش های فرهنگی مردم ایران (سری لانکا)

۸۵. سهیم کردن کشورهای مشتاق در تجربه های حاصله در رابطه با حمایت و تقویت حقوق معلولان (پاکستان)

۸۶. سهیم کردن کشورهای مشتاق در تجربه و ابتکارات تخصصی بدست آمده در رابطه با بهداشت عمومی و توریسم بهداشتی (پاکستان)

۸۷. ادامه تلاش و مشارکت در سطح بین المللی با هدف تقویت سازوکارهای بین المللی حقوق بشری و بخصوص کمک به کارکرد این سازو کار ها بر مبنای گفتگو و برخوردهای غیر سیاسی بر پایه احترام و همکاری که تضمین کننده تحقق خواسته های جامعه بین المللی می باشند (جمهوری عربی لیبی)

۸۸. ادامه پیشبرد ابتکارات برای دفاع از گفتمان همبستگی بین المللی و برابری در نهادهای سازمان ملل با خواست بهبود حقوق بشر و همبستگی بین تمام ملل و مردم خیرخواه (زیمبابوه)

۸۹. ادامه کوشش بین المللی برای بوجود آوردن یک نظم بین المللی فراگیر بر مبنای همکاری (تاجیکستان)

۹۰. ادامه تلاش در سطح بین المللی برای بوجود آوردن نظمی بین المللی بر مبنای عدالت و برابری (جمهوری عربی

۹۱. تداوم سیاست های مبنی بر گفتگوی بین مذاهب و تمدن ها در سطح ملی و بین المللی (سری لانکا)

۹۲. تداوم در ارتقاء برنامه های گفتگوی تمدن ها (جمهوری عربی سوریه)

۹۳. تداوم در نگاه بر تاریخ، فرهنگ و سنت غنی- که نتیجه آن ارتقاء گفتگوی تمدن ها و مذاهب که مشمول موضوعات حقوق بشر و فرهنگ صلح طلبی است(مالزی)

۹۴. تداوم در پیشگام بودن برامر گفتگو ی تمدن ها به ویژه گفتگو و تعامل فرهنگی بر سر موضوع حقوق بشر(چین)

۹۵. انتقال تجربیات ارزنده خود به دیگر کشورهای ذی نفع منطقه -برای حمایت از میراث فرهنگی و سنن اقلیت ها (ارمنستان)

۹۶. پیگیری و ارتقاء مشارکت در گفتگوی تمدن ها(الجزایر)

۹۷. انتقال تجربیات ایران در زمینه بالا بردن مشارکت در جامعه مدنی به سایر کشورهای علاقمند(الجزایر)

۹۸. سهیم شدن با دیگر کشورها، بویژه کشورهای دارای تنوع فرهنگی درزمینه انتقال تجربه درمورد تقویت تعلیم و تربیت .(تاجیکستان)

۹۹. تداوم تلاش ها در جهت مبارزه با خرید و فروش مواد مخدر .(تاجیکستان)

۱۰۰.انتقال تجربیات به سایر کشورهای در حال توسعه در زمینه تضمین حقوق تغذیه و مبارزه با فقر به ویژه در مناطق کم اهمیت (تاجیکستان)

۱۰۱. تداوم برنامه های حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و چیره شدن بر مشکلاتی که در اثر تحریم های اقتصادی غیر قانونی و غیر قابل توجیه بر ضد کشورها اعمال می شود(زیمبابوه)

۱۰۲. تضمین حمایت از حقوق سیاسی و شهروندی همگان بویژه دگر اندیشان و اقلیت ها (شیلی)

۱۰۳. تضمین، در پیروی از وظایف کنوانسیون بین المللی حقوق سیاسی- مدنی ،مبنی براتخاذ شیوه ای موثردر برقراری عدالت، اجتناب از وضع قوانین فوریتی، حمایت به موقع از مدافعین حقوق بشر و مخالفان سیاسی، و ضمانت موثر آزادی بیان و آزادی مذهب(شیلی)

۱۰۴. بررسی و پیگیری همه افراد -اعم از اعضای دولت و مجلس، مظنون به بدرفتاری، شکنجه و کشتار و شکنجه های پنهان تظاهرات کنندگان، فعالین سیاسی، مدافعین حقوق بشر و روزنامه نگاران(کانادا)

۱۰۵. تضمین بر این که سازمان های ذیصلاح تحقیق در مورد اتهامات در زمینه شکنجه، نا پدید شدن افراد و شکنجه های پنهان را انجام میدهند و همه افراد مسئول، مجازات شده و برنامه ای در جهت جبران خسارات وارده بر قربانیان تدوین شود(شیلی)

۱۰۶. ایجاد مکانیزم های دادخواهی موثر برای قربانیان ناشی از شکنجه(جمهوری چک)

۱۰۷. اقدام به ایجاد سیستم قضایی بی طرف، مورد تاییدکنوانسیون بین المللی حقوق سیاسی- مدنی (هلند)

۱۰۸. آزاد کردن یا متهم کردن و آوردن به دادگاه تمام افرادی که در ارتباط با انتخابات ۲۰۰۹ریاست جمهوری بازداشت شدند بر اساس استاندارد ها ی بینالمللی و یا قانون اساسی ایران (کانادا)

۱۰۹. تضمین دسترسی به وکلای حقوقی برای بازداشت شدگان در ارتباط با انتخابات ۲۰۰۹ ریاست جمهوری(لهستان)

۱۱۰. با توجه به دستگیری های بعد از انتخابات ریاست جمهوری، رعایت احترام کامل به حق داشتن دادگاه عادلانه برای تمام افرادی که دستگیر و بازداشت شده اند، طبق قانون ماده ۳۲، ۳۵، ۳۸ و ۳۹ قانون اساسی ایران (ایتالیا)

۱۱۱. ارائه اطلاعات در مورد محل سکونت بازداشت شدگان به خانواده هایشان و مدافعین حقوقی آنها و داشتن دسترسی به انها.( اتریش)

۱۱۲. پاسخگویی دقیق اعضای پلیس و نیروهای نظامی در زندان و بازداشتگاه و اماکن قضائی به موضوع موارد نقض حقوق بشر به ویژه شکنجه (جمهوری چک)

۱۱۳. تحقیق فوری در زمینه اتهامات مربوط به شکنجه و بدرفتاری های بیمارگونه ای که در مورد دستگیر شدگان یا بازداشتگان در تظاهرات ژوئن ۲۰۰۹ اعمال شده (استرالیا)

۱۱۴. اجرای تحقیقی مستقل در مورد کشته شدگان، دستگیر شدگان و بازداشت شدگان در تظاهرات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۹، از جمله استفاده بیش از حد از نیروهای امنیتی (لهستان)

۱۱۵. اجرای تحقیقی شفاف و عمومی در زمینه خشونتی که از جانب نیروهای امنیتی در جریان انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۹ نشات گرفته (اتریش)

۱۱۶ اقدام جهت کسب اطمینان از این که نیروهای امنیتی و دولتی که در موارد نقض حقوق بشر در ارتباط با بازداشت خارج از امور قضایی و خودسرانه با استفاده از شکنجه دست داشته اند ، تعقیب و مجازات شده اند (هلند)

۱۱۷. اطمینان ازاینکه دادگاه هفت بهایی شفاف بوده و هدایت آن طبق معیار های بین المللی صورت گرفته و این که ایران موارد حقوقی تبعیض آمیز علیه اقلیت ها را اصلاح کند(استرالیا)

۱۱۸. اطمینان ازاینکه جریان دادگاه یاران عادلانه و شفاف بوره و طبق قوانین ایران و موازین قضایی صورت گرفته است (نیوزیلند)

۱۱۹. احترام به حقوق هواداران بهایی وپیگیری قضایی تحریکات منزجر کننده علیه بهائیان در محیط های مذهبی ، رسانه ها و اینترنت (لوکزامبورگ)

۱۲۰. لغو کلیه قوانین جزایی که به آزادی بیان و آزادی برپایی نشست های که به تبعیت از معیارهای حقوق بشر بین المللی می پردازند.(اسلواکی)

۱۲۱ .اقدامات در اطمینان یافتن از اینکه نیروهای امنیتی اعم از پلیس، نیروهای نظامی و بسیج علیه کسانی که در انجمن ها و نشست ها از حق آزادی بیان خود استفاده میکنند از فشار بی رویه استفاده نخواهند کرد . (استرالیا)

۱۲۲. اصلاح قانون مطبوعات براساس قانون تعریف شده در ماده ۲۴ قانون اساسی که مشخصا حقوق تضمین شده بین المللی در حیطه آزادی سخن و رسانه ها را نقض ننماید (کانادا)

۱۲۳. اطمینان از اینکه قانون حق داشتن آزادی بیان، انجمن ها و نشست ها را جرم نمیداند (استرالیا)

۹۱. پیشنهادات زیر توسط جمهوری اسلامی ایران مورد بررسی قرار خواهئد گرفت و پاسخ خود را قبل از چهاردهمین جلسه شورای حقوق بشرکه در ژوئن ۲۰۱۰ تشکیل میشود ارائه خواهد کرد.

۱. تصویب سی ا تی ( کنوانیسون علیه شکنجه ) (ایتالیا، اتریش، هلند) توافق بر سر کنوانیسون علیه شکنجه و پروتکل انتخابی آنجا (جمهوری چک) با سی ای تی و همچنین پروتکل انتخابی. ایجاد یک مکانیزم بازدارنده ملی از طریق پرو تکل (استونیا) که با سی ای تی طرف باشد و دیداری را برای گزارشگران ویژه فراهم کند(دنمارک). تصویب پروتکل انتخابی با سی تی ای (شیلی) امضاء و تصویب سی ای تی و پرتکل ها (اسپانیا و لوکزامبورگ)

۲. ایجاد همخوانی درقوانینی که در ایران تصویب میشوند با قوانین بین المللی حقوق بشر، از جمله سی ار سی(کنوانیسون حقوق کودکان) و لغو اعدام کودکان زیر ۱۸ سال (هلند)

۳. پذیرش درخواست دیدار از ایران توسط فرستاده روند ویژه تا در اسرع وقت این دیدار صورت گیرد (اسپانیا)

۴. پاسخ مثبت به انتظاراتی که سازمان ملل برای دیدار گزارشگران ویژه خود از ایران دارد(اتریش)

۵. پذیرش دیدار گزارشگران ویژه از ایران در مورد خشونت علیه زنان، وضعیت مدافعین حقوق بشر وآزادی عقیده و بیان (بلژیک)

۶. گام برداشتن در جهت اصلاح امر تبعیض امور جزائی و قوانین مدنی ازجمله احترام به حقوق برابر زنان در ازدواج، دسترسی به عدالت و حقوق ضد تبعیض(ایرلند)

۷. تطبیق قوانین ملی با وظایف بین المللی بر سر حقوق زنان و دنبال کردن پیشنهادات گزارشگران ویژه در مورد خشونت علیه زنان، علل و نتایج آن همچنین تضمین امنیت طرفداران برابری جنسیتی(استونیا)

۸. متوقف کردن مجازات سنگسار(استرالیا)

۹. دستورالعمل فوری در مورد کاهش مجازات های اعدام به خصوص اعدام نوجوانان (مجارستان)

۱۰. انجام کا مل وظایفی که در قبال کنوانسیون بین المللی حقوق مدنی و سیاسی و کنوانسیون حقوق کودکان دارد. با توجه به اعمال غیر انسانی یا اعدام در ملا عام و به کار بردن اعدام در مورد اقلیت ها (ایرلند)

۱۱. صرفنظر کردن از اعدام افرادی که در زمان اقدام به جرم صغیر بودند. طبق تعهداتی که در کنوانسیون حقوق کودکان آمده است (فرانسه)

۱۲. توقف تمام اعدام ها شامل نوجوانان مجرم و جلوگیری از اعمال مجازات اعدام بر صغار مجرم(استرالیا)

۱۳. محو اعدام نوجوانان و اعدام هایی که برای کودکان مجرم به هر جرمی که در سن زیر ۱۸ سال مرتکب شده اند(جمهوری چک)

۱۴. توقف اعدام نوجوانان زیر ۱۸ سال طبق ماده ۱۶ کنوانسیون بین المللی حقوق مدنی و سیاسی (ایتالیا)

۱۵. ادامه تعلیق مجازات اعدام نوجوانان که در اکتبر ۲۰۰۸ پذیرفته شده است. تحدید جرم هایی که مجازات آنها اعدام است. تخفیف مجازات اعدام به حبس و صرفنظر کردن از انزوا در کنوانسیون حقوق کودکان ، بویژه جلوگیری از انجام اعدام نوجوانان تحت هر شرایطی(اسپانیا)

۱۶. صرفنظر از انزوا در کنوانسیون حقوق کودکان و اعلام به تعویق انداختن فوری اعدام نوجوانان به منظور لغو مجازات اعدام از جمله برای صغار مجرم (انگلیس و ایرلند شمالی)

۱۷. در نظر گرفتن محو مجازات اعدام برای نوجوانانی که در هنگام ارتکاب جرم زیر ۱۸ سال بوده اند همانطور که در کنوانسیون حقوق کودکان تصریح شده است و صرفنظر از شروطی که در امضای در کنوانسیون حقوق کودکان (شیلی)

۱۸. پایان دادن به اجرای اعدام نوجوانان و اعدام در ملاء عام و سنگسار(اتریش)

۱۹. گسترش حقوق تضمین شده در قوانین ایران به همه مذاهب دیگر از جمله جمعیت بهایی(برزیل)

۲۰. بازنگری قوانین امنیتی و جنایی که موجب سوء استفاده در تعقیب قانونی مدافعین حقوق بشر و منتقدین سیاسی شده اند (جمهوری چک)

۹۲. پیشنهادات زیر از حمایت جمهوری اسلامی ایران برخوردار نیستند که از آنها ۲۸ پیشنهاد (پیشنهادات شماره ۲،۳،۴،۵،۶،۷،۸،۹،۱۱،۱۲،۱۳،۱۵،۲۲،۲۳،۲۴،۲۷،۲۸،۳۱،۳۲،۳۶،۳۸،۳۹،۴۱،۴۲،۴۳ و

۴۴)به نظر ایران با متن ساختاری سازمان در تناقض است و/ یا حقوق بشر شناخته شده بین المللی نمی باشند، یا با قوانین فعلی (ایران) و تعهدات و پیمان نامه های آن تطابق ندارد.

۱. امضاء و تصویب کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان و پروتکل انتخابی (لوکزامبورگ) که با کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان (استونی) توافق کرده / امضاء کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان تا حد امکان بدون شرط (بلژیک) برداشتن گام های بیشتر در جهت تصویب کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان (هلند)، امضاء کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان (شیلی)

۲. توقف فعالیت دولت ها با عنوان نماینده سوم و خود داری کردن از بودجه بندی، سازمان دهی کردن، آموزش دادن، فراهم کردن و تجهیز کردن فعالیت های غیر دولتی که قوانین بین المللی را نقض می کنند(اسرائیل)

۳. اصلاح قانون مجازات جمهوری اسلامی در مورد “اقدام علیه امنیت ملی و بین المللی کشور”تعریف “امنیت ملی “و کلیه تخطی هایی که خصوصا تجاوز به حقوق تضمینی شده بین المللی در مورد آزادی سخن و گردهمایی یا انجمن ها است (کانادا)

۴. اطمینان از اینکه قانون مجازات جدید، حقوق تضمین شده توسط ای سی سی پی ار که ایران آن را امضاء کرده، لحاط ظ کند به ویژه در تعریف یا جلوگیری از تخطی هایی که منجر به تقلب های سیاسی می شود مانند نامیدن ” اقدام علیه امنیت ملی یا بین المللی ” که اخیرا به محدودیت در آزادی بیان و برپایی گردهمایی و انجمن ها انجامیده (انگلیس)

۵. اجازه ورود و دیدار گزارشگران ویژه شکنجه و فراهم کردن دسترسی آنها به بازداشتگاهها (امریکا)

۶. دعوت از گزارشگران ویژه شکنجه برای دیدار از ایران(استرالیا)

۷. توافق بر سر دیدار گزارشگران ویژه شکنجه برای بررسی اعمال و اتهامات روشمند خشونت در بازداشتگاهها (نیوزیلند)

۸. همکاری با گزارشگران ویژه از جمله دیدار گزارشگران ویژه شکنجه که از سال ۲۰۰۵ از ورود آنها به ایران جلوگیری شده علیرغم دعوت مستمر آنها (فرانسه)

۹. دادن فرصت دسترسی به گزارشگران سازمان ملل برای بررسی شکنجه و استقلال قضات و وکلا و امکان دیدار آنها(هلند)

۱۰. تسهیل ملاقات برای سرپرستان ویژه و برجسته سال ۲۰۰۵ و تمدید دعوتنامه برای دبیرکل که به بررسی خشونت بعد از انتخابات بپردازد و مستقلا وضعیت حقوق بشر را ارزیابی کند(انگلستان)

۱۱. پذیرش دیدار یک گروه برای بازداشت های خود سرانه و بررسی شرایط زندانی ها(فرانسه)

۱۲. لغو یا اصلاح تمام شرایط تبعیض آمیز علیه زنان و دختران در قوانین ملی(اسرائیل)

۱۳. ارزیابی مناسب به منظور پایان دادن به تبعیض و آزار علیه اقلیت های نژادی و مذهبی (اتریش)

۱۴. اطمینان از اینکه اقلیتها بویژه بهائی ها می توانند آزادانه به کسب حقوق خود بدون تبعیض و پیگرد حقوقی مطابق با پیشنهاد کمیته حقوق بشر و کمیته حقوق کودک و گزارشگر ویژه برای مسکن مناسب اقدام کنند (مکزیک)

۱۵. پایان دادن به تبعیض و تحریک حس تنفر نسبت به بهائیان و متقابلا هواداران آئین بهائی به آنها (لوکزامبورگ)

۱۶. پایان دادن به احیای تنفر شامل بیاناتی که نشانگر بی حرمتی به قطعنامه ۶۰/۷ دبیر کل و۶۱/۲۵۵ در مورد خاطره هولوکاست و انکار آن به طور جداگانه است (اسرائیل)

۱۷. برداستن انواع تبعیض علیه مذاهب، زبان ها، و دیگر اقلیت ها همچنین همجنس گرایان، دو جنسی ها و افرادی که تغییر جنسیت می دهند (اسرائیل)

۱۸. بازبینی شرایط حقوقی که به تبعیض بر اساس جنس، مذهب، مشی سیاسی یا تمایل جنسی دگری دارد(لوکزامبورگ)

۱۹. مجرم نشمردن هم جنس گرایان بزرگسال و رفع شرایط حقوقی تبعیض آمیز در مورد زنان ومذاهب دیگر اقلیت ها(جمهوری چک)

۲۰. لغو مجارات اعدام (لوکزامبورگ) لغوفوری اعدام ها (آلمان) اصلاح حقوق مربوط به منع مجازات اعدام به طور کلی در ادامه قطعنامه دبیر کل ۶۲/۱۴۹ و ۶۳/۱۶۸ همچنین دومین پروتکل انتخابی ای سی سی پی ار و تغییر محکومیت های به اعدام موجود به حبس (اسلواکی)، با توجه به مهلت قانونی مجازات مرگ تا لغو آن (برزیل) تمدید مهلت قانونی مجازات مرگ و لغو آن به ویژه برای کودکان زیر ۱۸ سال و ادامه به تعهدات بین المللی (استونی) معرفی مهلت قانونی برای اعدام ها تا حد امکان (بلژیک) پایان دادن به اعدام ها و پذیرش مهلت قانونی برای اعدام ها(فرانسه) تخفیف دان به محکو مین به مرگ به ویژه اعدام های زندانیان سیاسی و لغو آن در عمل؛ اعدام در ملا عام با حلق آویز کردن و سنگسار(اسرائیل)

۲۱. توقف فوری اعدام نوجوانان و زندانیان سیاسی، به علاوه ایجاد مهلت قانونی(کانادا) مطابق با تعهدات ماده ۳۷ سی ار سی و ماده ۶ ای سی سی پی ار و جلوگیری از اعدام افرادی که در زمان اجرای جرم شان زیر ۱۸ سال بوده اند(اسرائیل) توقف فوری مجازات اعدام به ویژه اقلیت ها و آنهایی که در هنگام جرم نوجوان بودند (نیوزیلند) و ترجیحا در نظر گرفتن مجازات جایگزین برای نوجوانان مجرم و توقف فوری اعدام ها ی نوجوانان مجرم (اسلوانی)

۲۲. توجه به رفع هر نوع مجازات ظالمانه از جمله اعدام نوجوانان و سنگسار (ژاپن)

۲۳. اقدام فوری برای توقف شکنجه ها در زندان و بررسی و پیگیری قوانین شکنجه (امریکا)

۲۴. ریشه کن کردن شکنجه در قوانین ملی و در اجرا یا هر نوع رفتار ظالمانه، غیر انسانی و تحقیر آمیز(اسرائیل)

۲۵. تدوین مجازات شکنجه به عنوان جرم در قانون و تطابق آن با تعریفی که در سی ای تی شده (امریکا)

۲۶. اطمینان از اینکه انواع شکنجه، جرم هایی هستند که طبق قوانین ملی و تعریف آن منطبق با ماده ۱ سی ای تی بکار رفته باشد(جمهوری چک)

۲۷. پذیرش و اجرای سیاست های موثر که هدف شان از بین بردن خشونت های جنسیتی، مبارزه با کلیشه های سنتی که تعالیم حقوق بشر را هدف می گیرند و تضمین دادن به قربانیان که عدالت و احیاء در مورد آنها اجرا می شود(اسلواکی)

۲۸. آزادی همه زندانیان سیاسی(لوکزامبورگ)

۲۹. اطمینان از آزادی فوری کسانی که غیر قانونی زندانی شده اند (اتریش)

۳۰. تضمین ساختار قضایی مستقل، صرف نظر کردن از دادگاه های دسته جمعی و اجازه دادن به فعالیت موثر برای دفاع از حق(فرانسه)

۳۱. ایجاد جریان قانونی برای متهمین و توقف دادگاه های “نمایشی” (امریکا)

۳۲. فراهم کردن ضمانت دادگاه های عادلانه، اجازه برای دسترسی به شاهدان مستقل در طول روند قضایی، اصلاح شرایط روند قوانین جنایی که به دولت اجازه می دهد حقوق اولیه یک وکیل را در طول مدت اتهام، انکار کند. تضمین شفافیت، پاسخگویی و اجازه به وکلا برای دسترسی به اطلا عات مربوط به هر پرونده، بررسی و پیگیری حقوقی عوامل رسمی و اعضای بسیج مظنون به شکنجه، رفتار بیمارگونه یا اعمال فرا قضایی، رفع هر نوع محدودیت در آزادی بیان به ویژه احترام به رسانه های دیجیتال (صوتی –تصویری) که مخالف با ای سی سی پی ار است(اسپانیا)

۳۳. پایان دادن به راه های سوء استفاده از دوربین و اجازه به شاهدین معتبر بین المللی برای حضور در دادگاه(فرانسه)

۳۴. برداشتن گام هایی برای ایجاد فرهنگ غیر کیفری با اطمینان دادن به اینکه قوانین سوء توسط حوزه قضایی در یک زمان و به شیوه ای مستقل و شفاف بررسی می شود (انگلستان)

۳۵. پذیرش ایجاد مکانیزم بازجویی و پژوهش بین المللی و قابل اعتبار و مستقل تا خشونت های انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۹ را شفاف کند. (فرانسه)

۳۶. اطمینان از اینکه بررسی شفاف و مستقل از تعداد موارد خشونت های زیاد علیه تظاهر کنندگان که همراه با رفتار بد، شکنجه در بازداشتگاه بعد از انتخابات ریاست جمهوری در ژوئن ۲۰۰۹ بوده و اطمینان از پیگیری افراد مسئول(جمهوری چک)

۳۷. اجرای استقلال تحقیقات در مورد سوء استفاده های جدی علیه شرکت کنندگان در تظاهرات آرام و دستگیری مرتکبین شناخته شده این جرائم(لهستان)

۳۸. پایان دادن به روشهای دگم اندیش اسلامی و غیر قابل اغماض در مورد پیروان مذاهب دیگر از جمله هوادران آئین بهایی(آلمان)

۳۹. فراهم کردن رهنمودهای فوری به همه مدارس برای احترام به آزادی اندیشه دینی و ارزیابی ویژه با توبیخ معلمان یا مدیران مدارس که وحشت از بهائیان یا به تبعیض علیه بهائیان می پردازند(اسلوانی)

۴۰. آزادی رهبران بهائی و پایان دادن به روشهای تبعیض آمیز علیه بهائیان یا دیگر مذاهب و اقلیت های نژادی(کانادا)

۴۱. پایان دادن به اعمال سرکوبگرانه علیه افرادی که متعلق به اقلیت های نژادی یا مذهبی به ویژه بهائیان و احترام به حقوق آنها (فرانسه)

۴۲. پایان دادن به محدودیتهایی مانند حق آزادی بیان، انجمن ها و گردهمائی ها و پایان دادن به آزار و تعقیب روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان (امریکا)

۴۳. توقف آزار و اذیت مدافعین حقوق بشر، روزنامه نگاران، وبلاگ نویسان، رسانه ها و هنرمندان(اتریش)

۴۴. پایان دادن به بازداشتها و دادگاه های مر بوط به نویسندگان که آزادانه به بیان نظراتشان پرداخته اند (اسلوانی)

۴۵. پیگیری قانونی نیروهای امنیتی که در شکنجه، تجاوز و کشتن افراد دست داشته اند(اتریش)

۹۳ – تمام نتایج و پیشنهادات که در این گزارش آمده انعکاسی است از اظهارات نوشته شده و اظهارات تحت بررسی است. آنها نباید کاملا تایید شده توسط این گروه تلقی شود.

تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد, ۱۳۸۹ ۱۰:۲۳ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

بر خلاف مرحله‌ی اول، در مرحله‌ی دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنم و به آقای پزشکیان رأی می‌دهم!

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!

انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!

جزئیات کشته شدن راضیهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!

بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!