پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۸

پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۸

ناک‌دان شدن سه‌شنبه، ناک‌اوت شدن جمعه!
حال پیش‌بینی می‌شود که جلیلی گل خورده در مناظره‌ی اول و ناک‌دان شده در مناظره‌ی دوم، و در عمل شکست خورده در منظر افکار عمومی، در انتخابات روز جمعه عاقبتی...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: عیسی سحرخیز
نویسنده: عیسی سحرخیز
در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نکرده و نمی‌کنیم!
این انتخابات به مانند هر انتخابات دیگر در نظام‌های سرمایه‌داری به این معناست که تنها زمانی به مردم «حق انتخاب» داده می‌شود که از میان ستمگران یکی را «انتخاب» کنند...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ۹ زن چپ محبوس در اوین
نویسنده: ۹ زن چپ محبوس در اوین
بیانیه «همگامی برای جمهوری سکولاردموکرات» پیرامون نتایج انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم
«همگامی برای جمهوری سکولاردموکرات در ایران» که انتخابات در مرحله نخست را تحریم کرده بود، کماکان معتقد است که حل مشکلات کشور در ارتقاء حرکت‌های اعتراضی به سطح ابرجنبش سراسری...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: همگامی برای جمهوری سکولار دموکرات در ايران
نویسنده: همگامی برای جمهوری سکولار دموکرات در ايران
در دور دوم انتخابات، با رای " نه" به جلیلی شرکت می‌کنیم!
اگر در دور اول "نه" به شرکت در انتخابات، شاکله نظام ونظارت استصوابی را هدف قرار داد و در همه ارکان نظام و در دل و جان مردم تاثیر خود...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده:  گروه خرداد هوادار سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) - داخل کشور
نویسنده:  گروه خرداد هوادار سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) - داخل کشور
حزب دمکراتیک مردم ایران: نه به جلیلی!
در دور دوم انتخابات، دو نامزدی که در برابر هم قرار می‌گیرند، هر چند در وفاداری به نظام جمهوری اسلامی و ولی فقیه مشترک‌اند، اما به لحاظ اهداف، گرایشات، تعلق...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: حزب دمکراتیک مردم ایران
نویسنده: حزب دمکراتیک مردم ایران
چرا به پزشکیان رأی می دهم!
در ارتباط با چرایی عدم استقبال توده‌ها در مشارکت انتخاباتی دلایل متعددی را می‌توان شمرد ولی بدون شک تمامیت‌طلبی، اقتدارگرایی و قشریت دخیل در هستۀ مرکزی قدرت سیاسی نقش مهمی...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محمود کرد
نویسنده: محمود کرد
باز هم انتخابات، باز هم دفاع از منافع ملی، هم استراتژی هم تاکتیک!
عدم شرکت در این دوره می‌تواند تاکید مجددی باشد بر یک اقدام ثابت شده. اما اگر بپذیریم که چینش و مهندسی این‌چنینی انتخابات با همهٔ اهدافی که به دنبال داشته...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سهراب ایران
نویسنده: سهراب ایران

مدرنیتە، جزو لاینفک قدرت پایدار

جمهوری اسلامی می تواند با ادامە مناقشە با غرب، پروارساختن نیروهای نظامی و امنیتی و گسترش ترس و وحشت، امر مدرنیتە را بە عقب بیاندازد، اما نمی تواند آن را برای همیشە از حافظە تاریخ آیندە بزداید.

در کتب تاریخی آمدە است هنگامیکە در سال ١٩٣۵ از استالین خواستە شد ازکیش کاتولیک در روسیە حمایت کند تا دل پاپ را بدست آورد، جواب داد “پاپ! این پاپ چند هنگ در اختیار دارد؟”

از این مثال استفادە می شود برای کسانی کە معتقدند قدرت حق  می آورد و اگر طرف قدرت نداشت پس حق ندارد، و معمولا تصور این افراد نیز از قدرت یک تصور فیزیکی است. بنابراین اگر فرد، دارای ارتش، سپاە بطورکلی نیروی قهریە بود، پس قدرت یعنی حق دارد، وگرنە در صورت عدم آن، دارای هیچگونە قدرتی نیست.

اما قدرت تنها ریشە در نیروی فیزیکی و یا بە قولی دیگر بعد نظامی ندارد. چنانکە در بحثهای جامعە شناسی سیاسی و یا فلسفە سیاسی مطرح می شوند، بخش دیگر قدرت و یا نیمە دیگر آن در حقیقت در اتوریتە یا بخش غیرفیزیکی قدرت قرار دارد کە ریشە در گرایش مردم و انتخاب آنان و یا ریشە در گفتمان مسلطی دارد کە میان مردم یا قبول کنندگان قدرت موجود رایج است.

در واقع قدرت را تنها نمی توان با زور فیزیکی ایجاد کرد، بلکە ایجاد آن منوط بە یک اتوریتە (معنوی و روانی) هم دارد، اینکە پذیرش گران قدرت، از لحاظ روانی هم، آمادە پذیرش چنین قدرتی باشند. در دولتهائی کە تنها اهرم قدرت فیزیکی کار می کند و حاکمان اتوریتە معنوی ندارند، دارای لرزانترین پایەهای حکومت هستند. بنابراین امر اتوریتە معنوی، همیشە امری مهم در قدرت سیاسی و بازتولید آن است، امری کە حتی حاکمان مستبد هم بە آن نگاە یا نیم نگاهی دارند و تلاش می کنند کە پایەهای قدرت خود را تنها بر زور شمشیر بنا ننهند. در واقع قدرت سیاسی پایدار و مستحکم از هر دو پایە قدرت فیزیکی و قدرت معنوی بهرەمند است و هر روز کە می گذرد بیشتر بە پایە قدرت معنوی (یعنی نفوذ در میان مردم و اتکای بر رای آنان متکی می شود). از طرفی دیگر با زور می توان بە قدرت سیاسی دست یافت، اما بدون داشتن اتوریتە معنوی نمی توان آن را نگە داشت، و البتە از جهتی دیگر، علیرغم داشتن قدرت معنوی نمی توان بدون بازوی قدرت فیزیکی بە قدرت دست یافت و آن را حفظ کرد.

وضعیت قدرت سیاسی رژیم موجود

بعد از انقلاب بهمن، رژیم جدید در ایران بر پایە قدرت معنوی خود دست بە ایجاد یک نظام سیاسی زد کە در آن از قدرت فیزیکی هم بهرەمند شد. جمهوری اسلامی علیرغم همە فراز و نشیبهائی کە بویژە در ابتدا گذراند یک رژیم متکی بر هر دو عنصر قدرت فیزیکی و معنوی بود. وجود کاریزمائی شخصی بە مانند خمینی، توانست حتی عنصر معنوی آن را در دهە اول عمرش ژرفتر هم بکند. اتوریتە نظام اتوریتەای دوگانە بود کە هم ریشە در اتوریتە الهی داشت و هم در اتوریتە رضایت کە مستقیما محصول انقلاب و هیجانات حاصل از آن بود. اما واقعیت این است کە اتوریتە رضایت بر شرایط خاص دوران انقلاب تکیە داشت و اساسا از پایەهای یک نظام دمکراتیک بدور بود، پایەهائی کە خود را در آزادی احزاب، آزادی بیان و تجمعات و غیرە تعریف می کنند. البتە جمهوری اسلامی سعی کردە بنوعی تئوری رضایت را در تمامی سالهای قدرتمداری خود رعایت کند کە آن نیز بویژە خود را در انتخاباتهای مجلس و ریاست جمهوری بە منصە ظهور می رساند.  

اما با گذشت سالها و برجستە شدن بیشتر عنصر فیزیکی در حفظ حاکمیت و سایش تدریجی ایدەئولوژی حاکم بر اثر ناتوانیش در تحقق آرمانهایش و نیز بعلت هرچە بزرگتر شدن گفتمان مدرن و پوست مدرن کە درهای مرزهای کشور را بسختی می کوبید و حتی در بسیاری زمینەها هم ناخواندە مهمان شدە بود، پایە نفوذ معنوی قدرت سیاسی جدید (اتوریتە آن) دچار چالشهای جدی شد. چالشهائی کە تاکنون هم بشدت ادامە دارند و کل سیستم را با مشکلات جدی و عدیدە روبرو ساختە است. جمهوری اسلامی سعی می کند با استفادە ویژە خود از اتوریتە رضایت، و تلفیق آن با تئوری اتوریتە الهی، خود را با الزامهای جهان مدرن تطبیق دهد. اما این تلفیق در ذات خود تشنج زاست و نمی تواند تا ابد ادامە داشتە باشد.١

پاتک قدرت سیاسی

در تمامی سالهای زمامداری قدرت سیاسی جدید، برای پایداری مداوم قدرت معنوی، بشدت کار شدە است. در این خصوص می توان بە چهار مورد اشارە کرد: ١ـ تربیت ایدەئولوگهای مذهبی مسلط بر فلسفە غرب، و خوانش و نقد آن در حوزە نظری ٢ـ دست بردن در کتب درسی و آموزشی، ٣ـ ترور اندیشمندان حامل مدرنیتە، ۴ـ و سرانجام تهییج مداوم وضع سیاسی و ناثباتی رابطە با غرب.

قدرت سیاسی از این طریق دو موضوع را دنبال می کند، ایجاد جو متخاصم ( و از این طریق ایجاد حساسیت منفی نسبت بە رقیب در میان افکار عمومی، بدین ترتیب تشویق خودبخودی مردم در دوری گزیدن از متون غربی)، و دوم، تلاش برای جایگزینی اندیشە دینی مختص بخود بە جای مدرنیتە.٢

آیا پاتک موفق بود؟

در یک کلام می توان گفت کە نە، نبود! بە یک دلیل خیلی سادە. در شرایطی کە گفتمان رقیب از چنان ظرفیتی برخوردار است کە می تواند دین طرف مقابل خود و حتی نوع قرائت آنان از غرب را بە بخشی از فلسفە وجودی خود تبدیل کند و با آن بزید، جمهوری اسلامی نمی تواند مدرنیتە را بعنوان بخشی از وجود خود بپذیرد و آن را در خود هضم کند. همین امر باعث می شود کە بر خلاف وضعیت رقیب، چنین نظامی مرتب خود را در معرض خطر و بویژە خطر فروپاشی ببیند و مدام در پی برخورد و بازسازی قوای خود در مقابل آنان باشد. و واضح است کە یکی از نشانەهای پیشرفت در بازتولید قدرت، امنیت روحیە است، امنیتی کە نظامی از این دست بدشواری از آن بهرەمند است. در واقع پاتک نظام هیچگاە نتوانستە بە جایگزینی یک گفتمان جدید و با ثبات در مقابل گفتمان حریف منتهی شود.  

وضعیت موجود

چنانکە در اول مطلب اشارە شد، قدرت باثبات سیاسی، هم ریشە در قدرت معنوی و هم در قدرت فیزیکی دارد. بە بیانی دیگر قبل از در دست گرفتن قدرت سیاسی باید اتوریتە داشت و از قابلیت بازتولید این اتوریتە بهرەمند بود.

با گذشت سالها آنچە می بینیم این است کە جمهوری اسلامی روزبروز بر توان پایە قدرت فیزیکی خود می افزاید، اما از قدرت و استحکام پایە معنوی اش کم می شود. رشد این دو پایە همتراز نیست، و این بە معنای نگەداشتن خانە بر یک ستون است و نە دو ستون.

در درون نظام، البتە نیروهای جدیئی وجود دارند کە این امر را دریافتە و در صدد ترمیم آن از طریق نوعی انطباق یافتگی با مدرنیتە هستند. اصلاح طلبان و اخیرا نیروهای موسوم بە میانەرو از جملە چنین جریانهائی هستند.

البتە نگاە اصلاح طلبان بە آیندە یک نگاە التقاطی ست، یعنی اینکە آنان تصور یک نظام جمهوری اسلامی را دارند برگرفتە از هر دو گفتمان، گفتمان اسلامی و گفتمان مدرنیتە. اما محافظەکاران چنین امری را غیرممکن می دانند و در آخرین نگاە تنها وجود یکی از این دو را امکان پذیر می پندارند. کنسرواتیوها سعی می کنند تنها از مزایای مدرنیسم بدون مدرنیتە بهرەمند شوند.

شاە در زمان خودش هم همین تصور را داشت، مدرنیسم بدون مدرنیتە و یا لااقل با انتخاب بخشهائی از مدرنیتە، و در مورد خاص نظام پهلوی بدون دستاوردهای سیاسی آن کە عبارت بودند از فضای باز سیاسی، آزادی احزاب و آزادی بیان. تناقضی کە نظام پهلوی را با بن بست ویرانگر روبرو ساختە و باعث انهدام نهائی نظامش شد.

جمهوری اسلامی می تواند با ادامە مناقشە با غرب، پروارساختن نیروهای نظامی و امنیتی و گسترش ترس و وحشت، امر مدرنیتە را بە عقب بیاندازد، اما نمی تواند آن را برای همیشە از حافظە تاریخ آیندە بزداید.

 

زیرنویس:

١ـ تئوری’ اتوریتە الهی’ منشا اعطا فرمانروائی بە حاکم را بە خدا ارجاع می دهد، و نظریە ‘اتوریتە رضایت’ بە مردم.

٢ـ در مواجهە با مدرنیتە بخش مربوط بە اخلاق جنسی و روابط سنتی خانوادگی در توجە ویژە قرار دارند، زیرا کە این بخشها می توانند بشدت در میان عامە حساسیت برانگیز باشند.

 

تاریخ انتشار : ۲۷ فروردین, ۱۳۹۵ ۱۱:۴۹ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

ناک‌دان شدن سه‌شنبه، ناک‌اوت شدن جمعه!

در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نکرده و نمی‌کنیم!

بیانیه «همگامی برای جمهوری سکولاردموکرات» پیرامون نتایج انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم

در دور دوم انتخابات، با رای ” نه” به جلیلی شرکت می‌کنیم!

حزب دمکراتیک مردم ایران: نه به جلیلی!

چرا به پزشکیان رأی می دهم!