پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۰

پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۰

در دور دوم انتخابات، با رای " نه" به جلیلی شرکت می‌کنیم!
اگر در دور اول "نه" به شرکت در انتخابات، شاکله نظام ونظارت استصوابی را هدف قرار داد و در همه ارکان نظام و در دل و جان مردم تاثیر خود...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده:  گروه خرداد هوادار سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) - داخل کشور
نویسنده:  گروه خرداد هوادار سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) - داخل کشور
حزب دمکراتیک مردم ایران: نه به جلیلی!
در دور دوم انتخابات، دو نامزدی که در برابر هم قرار می‌گیرند، هر چند در وفاداری به نظام جمهوری اسلامی و ولی فقیه مشترک‌اند، اما به لحاظ اهداف، گرایشات، تعلق...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: حزب دمکراتیک مردم ایران
نویسنده: حزب دمکراتیک مردم ایران
چرا به پزشکیان رأی می دهم!
در ارتباط با چرایی عدم استقبال توده‌ها در مشارکت انتخاباتی دلایل متعددی را می‌توان شمرد ولی بدون شک تمامیت‌طلبی، اقتدارگرایی و قشریت دخیل در هستۀ مرکزی قدرت سیاسی نقش مهمی...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محمود کرد
نویسنده: محمود کرد
باز هم انتخابات، باز هم دفاع از منافع ملی، هم استراتژی هم تاکتیک!
عدم شرکت در این دوره می‌تواند تاکید مجددی باشد بر یک اقدام ثابت شده. اما اگر بپذیریم که چینش و مهندسی این‌چنینی انتخابات با همهٔ اهدافی که به دنبال داشته...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سهراب ایران
نویسنده: سهراب ایران
ترک تحریم می‌کنم، خطر جلیلی جدّی است!
تا نظام جمهوری اسلامی پابرجا است وضع را نمی‌شود از این بهتر کرد اما می‌شود بسا بدتر کرد. براندازی نه فعلا ممکن است نه فعلا مطلوب. آیا انتخاب میان بد...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ياسر ميردامادی
نویسنده: ياسر ميردامادی
اصلاح‌طلب اصول‌گرا، ادامه داره ماجرا
هستهٔ سخت قدرت، بر اساس منافع خود و بر پایهٔ یک خطای محاسباتی رضایت داده است که انتخابات را حداقل نیمه‌رقابتی کند. جامعه زخم‌های عمیقی از سیاست‌های حاکمیت بر روح...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سياوش - ايران
نویسنده: سياوش - ايران
دلایل فراخوان «ث ژ ت» برای دادن رأی به برنامه «جبههٔ نوین مردمی»
«ث ژ ت» هرگز خود را در پناهگاه مخفی نکرده است و همواره حتی به قیمت تحمل ضربات شدید مواضع شجاعانه‌ای که لازم بوده را اتخاذ کرده است؛ به عنوان...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: برگردان ف. دوردانی
نویسنده: برگردان ف. دوردانی

“نقض حق آزادی بیان و تشکل در ایران”

گزارش دومین رویداد جانبی نهاد غیر دولتی سودویند در نشست بیست و نهم شورای حقوق بشر به همراه عکس و ویدیو سخنرانی ها جهت انتشار عرضه می گردد.


آزادی بیان از جمله پیش‌شرط‌های یک جامعه آزاد و دمکرات به شمار می‌آید و در مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر به آزادی بیان برای تک تک افراد جامعه و منع سرکوب سیستماتیک آزادی بیان توجه ویژه‌ای شده است. 
اما سرکوب هر روزه روزنامه‌نگاران و تعطیلی مطبوعات در جمهوری اسلامی به امری روزمره تبدیل شده است و صدها روزنامه‌نگار و فیلم‌ساز و فعال عرصه مطبوعات یا به زندان افتاده یا مجبور به خانه نشینی و ترک کشور شده اند. سانسور و خود سانسوری در بین اهل قلم آنها را از فضای مستقل مطبوعات دور کرده است. از این رو نهاد غیر‌دولتی سودویند در دومین رویداد موازی نشست شورای حقوق بشر با نگاه کوتاهی به فشار بر وکلا در ایران اقدام به برگزاری نشستی با موضوع سرکوب آزادی بیان و آزادی مطبوعات کرد، که این رویداد با حضور بسیاری از فعالان حقوق بشر و روزنامه‌نگاران در روز پنجشنبه ۱۸ ژوئن (۲۸ خرداد ۹۴) برگزار شد. 

نخستین سخنران این نشست«شیرین عبادی» حقوقدان نام آشنای ایرانی با پیام ویدیویی در این جلسه شرکت کرد. این برنده جایزه صلح نوبل (در سال ۲۰۰۳ میلادی) استقلال قوا و استقلال قوه قضاییه را از اصول اصلی دموکراسی قلمداد کرد و تاسف خود را از این که  این اصل در ایران رعایت نمی شود را ابراز داشت. او همچنین دادگاه‌ها و به ویژه دادگاه‌های انقلاب را شعبه‌ای از وزارت اطلاعات نامید. شیرین عبادی در ادامه ابراز داشت که یکی از موکلان‌اش در جریان یکی از بازجویی‌ها در وزارت اطلاعات برای کم کردن مدت حبس خود به آنها قول‌هایی داد، که در پایان نه تنها این اتفاق رخ نداد، بلکه میزان حبس افزایش نیز یافت. در این بازجویی‌ها هیچ‌گاه وکلای متهمان حضور نداشته و این وجاهت قانونی ندارد در مورد وکلای در بند که رد صلاحیت شدند و در زندان افتادند. چون مورد و شوق دستگاه قضایی نبودند. این نویسنده و مدرس ایرانی در پایان از محمد مقیمی وکیل آتنا فرقدانی قدردانی نمود و همچنین اظهار داشت دست کم شصت وکیل تا کنون تنها به دلیل دفاع از موکلان خود به زندان افتاده‌اند. 

سخنران دوم در این نشست «کیانوش توکلی» مدیر مسوول ایران گلوبال سخنان خود را با نقش کلیدی مسوولان نظام در سانسور و رتبه هفتم جهان در ایجاد محدودیت برای روزنامه‌نگاران آغاز کرد.

کیانوش توکلی از نقش منفی دولت آقای روحانی در آزادی مطبوعات نیز سخن گفت و افزود که ایران بزرگترین زندان برای روزنامه‌نگاران است. او به جنبه‌های سانسور در ایران پرداخت و به خود سانسوری روزنامه‌نگاران اشاره کرد.

مدیر مسوول ایران گلوبال در مورد فیلترینگ گفت که هم اکنون هفت هزار سایت و وبلاگ فیلتر شده در ایران وجود دارد. و کاربران از طریق فیلتر‌شکن به سختی می‌توانند به این سایت‌ها دسترسی داشته باشند.

او در پایان گفت که پهنای باند در ایران برابر با پهنای باند دو دانشگاه در سوئد است و اشکال اصلی از نظر ایشان نبود رقابت سالم و دولتی بودن این خدمات در ایران است و دولت نیز با فیلتر کردن این پهنای باند اندک دسترسی آزاد به اطلاعات را محدود‌تر کرده است. او به مشکلات دانشجویان برای یافتن مقالات و تحقیق‌ها نیز اشاره کرد. 

سومین سخنران این رویداد «رضوان مقدم» با اشاره به نقش جمهوری اسلامی در سرکوب و نقض حقوق زنان در ایران سخنان خود را آغاز کرد.  

این فعال حقوق زنان وعده‌های جمهوری اسلامی را در مورد معیشت و رفاه اجتماعی برای زنان را بی پایه و اساس خواند و گفت: هم اکنون ایران زندان بزرگی از لحاظ اجتماعی و اقتصادی برای زنان به شمار می‌آید و این محدودیت‌ها نه تنها برای زنان فعال، بلکه برای زنان عادی جامعه نیز این محدودیت‌ها وجود دارند در ایران مردان بنیادگرای مذهبی که میانگین سن آنها بالاتر از از هفتاد و پنج سال است. به دادن فتواهای دینی و دستور‌العمل‌ها افراد نا‌آگاه را ترغیب می‌کنند که برای تنبیه زنان از روش‌های گوناگونی عمل کنند.

او به رخ‌دادهای اسید‌پاشی اصفهان و شهرهای دیگر نیز اشاره کرد که تنها بهانه آن بدحجابی آنان بود که اگر آگاه‌سازی فعالان حوزه زنان نبود هیچ مشخص نبود که چندین زن دیگر قربانی تندروی این افراد می‌شدند. او در مورد فشار بر علیه زنان پیشرو جامعه مانند روزنامه‌نگاران دربند و فعالان مدنی زن در چند ماه گذشته و یادآوری اسامی تعدادی از آنها مانند سلماز الیکدر در هفته گذشته بازداشت شد و مینو مرتاضی لنگرودی از فعالان زن در حوزه حقوق بشر و فرشته طوسی و عده ای دیگر از فعالان زن که تنها اتهام آنها دفاع از حقوق مدنی زنان بوده پرداخت.

مقدم از محدودیت های زنان در حضور به ورزشگاه سخن گفت و افزود که حتی تلاش برای تحقق جامعه مدنی در جمهوری اسلامی نیز جرم است و اتهام خانم نرگس محمدی نیز تلاش برای تحقق جامعه مدنی است.

از دیگر محدودیت‌ها در حوزه زنان نبود رسانه‌های مستقل در این زمینه است.

رضوان مقدم در پایان افزود که در مورد سایت‌های مستقل زنان در فضای مجازی نیز همچنان فیلترینگ این سایت‌ها موجب عدم دسترسی زنان به این گونه سایت‌ها می‌شود. هدف اصلی فیلتر شدن این سایت‌ها جلوگیری بانوان از داشتن و دانستن حقوق خود عنوان شد. او همچنین اظهار داشت که بیش از بیست سال است از دیدن و مسابقات ورزشی محروم‌اند.

چهارمین سخنران «احمد جلالی فراهانی» از روزنامه نگاران و فیلم سازان تبعیدی در دانمارک با موضوع چگونگی سانسور در ایران در این نشست حضور یافت.

احمد جلالی فراهانی ده دقیقه از فیلم ساخته شده خود به نام «ما روزنامه نگار هستیم» را برای حضار نمایش داد و گفت: محوریت این فیلم بر مبنای محدودیت و عملکرد سانسور در ایران است.

او پس از پایان قسمتی از فیلم به مشکلات روزنامه‌نگاران و خواندن نامه ی گروهی، جمعی از روزنامه نگاران پرداخت.

او گفت تعدادی از روزنامه نگاران در نامه خود از خانه نشینی و ترک کشور بر اثر فشارها و سانسورها سخن گفته‌اند و این که  در جمهوری اسلامی رسانه‌ها در خدمت حاکمیت هستند و هر شب ترس از بازداشت توسط نیرو های حکومتی دارند.

 

“همه حقوق بشر برای همه در ایران”

www.Iranhrc.org

 

در زیر گزارش دومین رویداد جانبی نهاد غیر دولتی سودویند در نشست بیست و نهم شورای حقوق بشر به همراه عکس و ویدیو سخنرانی ها جهت انتشار عرضه می گردد.

خواهشمندیم در انتشار اخبارکنشگران حقوق بشر در شهر ژنو ما را یاری رسانید. از حمایت و همراهی تان بی نهایت سپاسگزاریم.

لینک تصویری سخنرانی ها:

https://www.youtube.com/watch?v=Vx5obzgKR7E

https://www.youtube.com/watch?v=FqCH17Q1wEg

https://www.youtube.com/watch?v=sW-MtD9RK04

https://www.youtube.com/watch?v=f4r-KIrgisc

تاریخ انتشار : ۳ تیر, ۱۳۹۴ ۱۰:۵۹ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

در دور دوم انتخابات، با رای ” نه” به جلیلی شرکت می‌کنیم!

حزب دمکراتیک مردم ایران: نه به جلیلی!

چرا به پزشکیان رأی می دهم!

باز هم انتخابات، باز هم دفاع از منافع ملی، هم استراتژی هم تاکتیک!

ترک تحریم می‌کنم، خطر جلیلی جدّی است!

اصلاح‌طلب اصول‌گرا، ادامه داره ماجرا