پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۹

پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۹

در دور دوم انتخابات، با رای " نه" به جلیلی شرکت می‌کنیم!
اگر در دور اول "نه" به شرکت در انتخابات، شاکله نظام ونظارت استصوابی را هدف قرار داد و در همه ارکان نظام و در دل و جان مردم تاثیر خود...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده:  گروه خرداد هوادار سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) - داخل کشور
نویسنده:  گروه خرداد هوادار سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) - داخل کشور
حزب دمکراتیک مردم ایران: نه به جلیلی!
در دور دوم انتخابات، دو نامزدی که در برابر هم قرار می‌گیرند، هر چند در وفاداری به نظام جمهوری اسلامی و ولی فقیه مشترک‌اند، اما به لحاظ اهداف، گرایشات، تعلق...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: حزب دمکراتیک مردم ایران
نویسنده: حزب دمکراتیک مردم ایران
چرا به پزشکیان رأی می دهم!
در ارتباط با چرایی عدم استقبال توده‌ها در مشارکت انتخاباتی دلایل متعددی را می‌توان شمرد ولی بدون شک تمامیت‌طلبی، اقتدارگرایی و قشریت دخیل در هستۀ مرکزی قدرت سیاسی نقش مهمی...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محمود کرد
نویسنده: محمود کرد
باز هم انتخابات، باز هم دفاع از منافع ملی، هم استراتژی هم تاکتیک!
عدم شرکت در این دوره می‌تواند تاکید مجددی باشد بر یک اقدام ثابت شده. اما اگر بپذیریم که چینش و مهندسی این‌چنینی انتخابات با همهٔ اهدافی که به دنبال داشته...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سهراب ایران
نویسنده: سهراب ایران
ترک تحریم می‌کنم، خطر جلیلی جدّی است!
تا نظام جمهوری اسلامی پابرجا است وضع را نمی‌شود از این بهتر کرد اما می‌شود بسا بدتر کرد. براندازی نه فعلا ممکن است نه فعلا مطلوب. آیا انتخاب میان بد...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ياسر ميردامادی
نویسنده: ياسر ميردامادی
اصلاح‌طلب اصول‌گرا، ادامه داره ماجرا
هستهٔ سخت قدرت، بر اساس منافع خود و بر پایهٔ یک خطای محاسباتی رضایت داده است که انتخابات را حداقل نیمه‌رقابتی کند. جامعه زخم‌های عمیقی از سیاست‌های حاکمیت بر روح...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سياوش - ايران
نویسنده: سياوش - ايران
دلایل فراخوان «ث ژ ت» برای دادن رأی به برنامه «جبههٔ نوین مردمی»
«ث ژ ت» هرگز خود را در پناهگاه مخفی نکرده است و همواره حتی به قیمت تحمل ضربات شدید مواضع شجاعانه‌ای که لازم بوده را اتخاذ کرده است؛ به عنوان...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: برگردان ف. دوردانی
نویسنده: برگردان ف. دوردانی

پیش‌نهادها بر سند دیدگاه‌ها و آماج‌هاى ‌سازمان ‌فداییان‌ خلق‌ ایران‌ (اکثریت‌) مصوبه‌ى کنگره پنجم (۱۳-۱۸ دی‌ماه ۱۳۷۶) (۳-۸ ژانویه‌ى ۱۹۹۸)

ما در راه‌ تحقق‌ ارزش‌هايى که‌ برشمرديم‌ پيکار مي‌کنيم‌ و سوسياليسم‌ را به‌ عنوان‌ آرمان‌ والاى خود که‌ تجسم‌ چنين‌ ارزش‌ها و تمايلات‌ انسانى است‌، مي‌دانيم‌. به‌ نظر ما سرمايه‌دارى سرچشمه ستم‌ طبقاتى، بي‌عدالتى، بهره‌ورى غارتگرانه‌ از طبيعت‌، جنگ‌ و بيکارى توده‌اى و منشأ بسيارى از نابساماني‌ها و ناهنجاري‌هاى اجتماعى است‌. سرمايه‌دارى در آستانه قرن‌ بيست‌ و يکم‌ آشکارا ناتوانى خود را در پاسخگويى به‌ معضلات‌ بشر که‌ خود موجد بسيارى از آن‌ها بوده‌ است‌، نشان‌ مي‌دهد. ما سوسياليسم‌ را که‌ در آن‌ انسان‌ در مرکز توجه‌ قرار دارد، به‌ عنوان‌ يک‌ ضرورت‌ براى حل‌ اين‌ معضلات‌ مي‌دانيم‌.

۱ – بند پیش‌نهادی‌ى زیر جای‌گزین بند نخست سند شود:

بند ۱ – صلح، آزادى، مردم‌سالارى، عدالت اجتماعى و حفظ طبیعت آماج‌هاى پایه‌ای‌ى سازمان‌ فداییان‌ خلق‌ ایران‌ (اکثریت‌) هستند و سوسیالیسم یک سیستم ارزشى است، که در آن این آماج‌ها بصورت جدائی‌ناپذیر با هم پیوند دارند.

۲ – بندهاى زیر، در بخش پایانی‌ى سند، جای‌گزین بندهاى ١۵ تا ١٨ مربوط به سوسیالیسم شوند:

سوسیالیسم

بند ۱۵ – سوسیالیسم‌ آرمان‌ والاى ما و‌ در برگیرنده‌ى آماج‌ها و ارزش‌هاى ما هست‌. سوسیالیسم براى ما جنبشى است علیه بهره‌کشی‌ى انسان از انسان، علیه هرنوع اختناق، علیه نابرابری‌هاى اجتماعى، علیه غارت طبیعت، براى حفظ و توسعه‌ى فرهنگ انسانى، براى پیش‌برد حقوق بشر، براى جامعه‌اى، که در آن شهروندان امور خود را دمکراتیک سامان می‌دهند.
سوسیالیسم‌ نظامى است‌ انسانى و دموکراتیک‌ که‌ در آن‌ رشد و تکامل همه‌جانبه و آزادانه‌ى تک‌تک آحاد جامعه، شرط رشد و تکامل همگانى است‌ و انسان‌ها از حق‌ و ارزشى برابر براى بهره‌مندى از مواهب‌ زندگى برخوردار هستند. برخلاف سرمایه‌دارى، که در آن سود سرمایه پایه‌ای‌ترین قانون است، در سوسیالیسم انسان در مرکز توجه قرار دارد.
از نظر ما جامعه‌ى سوسیالیستى،‌ جامعه‌اى است‌ مبتنى بر دموکراسى وسیع‌ سیاسى و اقتصادى با حداکثر مشارکت‌ مردم‌، جامعه‌اى همبسته‌، آشتی‌جو و عارى از قهر. چنین جامعه‌اى توانائی‌ى حل معضلات فراوانى را خواهد داشت که جامعه‌ى سرمایه‌دارى، که‌ خود موجد بسیارى از این معضلات بوده‌ است‌، اراده وتوانائی‌ى حل آن‌ها را ندارد.

بند ۱۶ – سوسیالیسم‌ براى ما نه‌ یک‌ غایت‌ تاریخى، بل‌که هدفى ناگزیر براى گذر از مناسبات‌ سرمایه‌مدار به مناسبات انسان‌مدار است‌. به‌ نظر ما ارزش‌هاى سوسیالیستى در بطن‌ جامعه‌ سرمایه‌دارى شکل‌ می‌گیرند و پایه‌ گسترش‌ سوسیالیسم‌ را فراهم می‌آورند. ما مبارزه‌ براى تحقق‌ این‌ ارزش‌ها را نه‌ کار فردا، بلکه‌ وظیفه‌ امروز می‌دانیم‌.
تحقق ارزش‌هاى سوسیالیستى و پی‌ریزى جامعه‌ سوسیالیستى علاوه‌ بر مبارزه‌ سیاسى، به‌ کار فکرى- فرهنگى و کوشش مداوم‌ و دراز مدت‌ براى گسترش و نهادینه‌ شدن اندیشه‌ها و ارزش‌هاى مردم‌سالارى، عدالت‌خواهى، برابرحقوقی‌ى زن‌ و مرد و بطور کلى همه‌انسان‌ها، مبارزه‌ با سنت‌گرایی‌ى عقب‌مانده‌ و غیرعلمى، ترویج‌ نوگرایى و تفکر علمى و تنظیم‌ رابطه‌ى نوین‌ انسان‌ با طبیعت نیاز دارد.

بندهای مرتبط از سند مصوبه کنگره پنجم 

۱ – سازمان‌ فداییان‌ خلق‌ ایران‌ (اکثریت‌) مدافع‌ دموکراسى، پیشرفت‌، عدالت‌ اجتماعى و سوسیالیسم‌ است‌. صلح‌ در مقیاس‌ ملى و بین‌المللى خواست‌ بزرگ‌ انسانها و ضامن‌ اساسى موفقیت‌ در راستاى آماجهاى فوق‌ است‌. ما دفاع‌ پیگیر از استقلال کشور و منافع‌ ملى را با دفاع‌ از مناسبات برابرانه و برادرانه‌ میان‌ همه ملل‌ جهان‌ پیوند می‌دهیم‌. سازمان‌ ما مدافع‌ حقوق‌ بشر است‌ و بر همین‌ پایه‌ علیه‌ هر گونه‌ ستم‌ ملى، طبقاتى، جنسى، نژادى، مذهبى و عقیدتى مبارزه‌ می‌کند. در شرایط‌ جهان‌ امروز حفظ‌ محیط‌ زیست‌ و ممانعت‌ از مداخلات‌ زیانبار در طبیعت‌ زیست‌ یکى از هدفهاى بزرگ‌ بشریت‌ است‌. این‌ هدف‌ یکى از آماج‌هاى اصلى برنامه سیاسى ما است‌.

سوسیالیسم

۱۵ – ما در راه‌ تحقق‌ ارزش‌هایى که‌ برشمردیم‌ پیکار می‌کنیم‌ و سوسیالیسم‌ را به‌ عنوان‌ آرمان‌ والاى خود که‌ تجسم‌ چنین‌ ارزش‌ها و تمایلات‌ انسانى است‌، می‌دانیم‌. به‌ نظر ما سرمایه‌دارى سرچشمه ستم‌ طبقاتى، بی‌عدالتى، بهره‌ورى غارتگرانه‌ از طبیعت‌، جنگ‌ و بیکارى توده‌اى و منشأ بسیارى از نابسامانی‌ها و ناهنجاری‌هاى اجتماعى است‌. سرمایه‌دارى در آستانه قرن‌ بیست‌ و یکم‌ آشکارا ناتوانى خود را در پاسخگویى به‌ معضلات‌ بشر که‌ خود موجد بسیارى از آن‌ها بوده‌ است‌، نشان‌ می‌دهد. ما سوسیالیسم‌ را که‌ در آن‌ انسان‌ در مرکز توجه‌ قرار دارد، به‌ عنوان‌ یک‌ ضرورت‌ براى حل‌ این‌ معضلات‌ می‌دانیم‌.
۱۶ – سوسیالیسم‌ نظامى است‌ انسانى و دموکراتیک‌ که‌ در آن‌ رشد آزادانه‌ و همه‌ جانبه انسان‌ تأمین‌ می‌گردد و انسان‌ها از حق‌ و ارزشى برابر براى بهره‌مندى از مواهب‌ زندگى برخوردار می‌شوند. از نظر ما سوسیالیسم‌ جامعه‌اى است‌ بر پایه سیستم‌ خودگردانى، دموکراسى وسیع‌ سیاسى و اقتصادى با حداکثر مشاورت‌ مردم‌، جامعه‌اى همبسته‌، آشتی‌جو و عارى از قهر. سوسیالیسم‌ براى ما نه‌ یک‌ غایت‌ تاریخى، بلکه‌ مبارزه‌اى هدفمند براى فرا رفتن‌ از مناسبات‌ سرمایه‌دارى است‌.
۱۷ – به‌ نظر ما ارزش‌هاى سوسیالیستى در بطن‌ جامعه‌ سرمایه‌دارى شکل‌ می‌گیرد و سوسیالیسم‌ می‌تواند بر پایه‌ آن‌ها گسترش‌ یابد. ما مبارزه‌ براى تحقق‌ این‌ ارزش‌ها را نه‌ کار فردا، بلکه‌ وظیفه‌ امروز می‌دانیم‌. تحقق‌ ارزش‌هاى سوسیالیستى علاوه‌ بر مبارزه‌ سیاسى، به‌ کار فکرى – فرهنگى مداوم‌ و دراز مدت‌ نیاز دارد. ما خواهیم‌ کوشید تا اندیشه‌ دموکراسى، عدالتخواهى، برابرى حقوق‌ زن‌ و مرد تنظیم‌ رابطه‌ انسان‌ با طبیعت‌ در جامعه‌ اشاعه‌ یابد و نهادى شود.
۱۸ – قدرت‌ سیاسى به‌ تنهایى قادر به‌ دگرگونى پایه‌اى جامعه‌ نیست‌. براى تحول‌ پایه‌اى و پایدار، آگاهى و فرهنگ‌ نقش‌ برجسته‌اى ایفا می‌کند. جنبش‌ فکرى – فرهنگى، مبارزه‌ با سنت‌گرایى، عقب‌مانده‌ و غیرعلمى و ترویج‌ نوگرایى و تفکر علمى، از الزامات‌ تعیین‌ کننده‌ براى پی‌ریزى جامعه‌ سوسیالیستى است‌.

بخش : سياست
تاریخ انتشار : ۱ دی, ۱۳۸۵ ۲:۴۰ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

در دور دوم انتخابات، با رای ” نه” به جلیلی شرکت می‌کنیم!

حزب دمکراتیک مردم ایران: نه به جلیلی!

چرا به پزشکیان رأی می دهم!

باز هم انتخابات، باز هم دفاع از منافع ملی، هم استراتژی هم تاکتیک!

ترک تحریم می‌کنم، خطر جلیلی جدّی است!

اصلاح‌طلب اصول‌گرا، ادامه داره ماجرا