چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰

چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰

محکومیت حکم اعدام شریفه محمدی از سوی سه سندیکای کارگری ایتالیا
از دولت ایتالیا درخواست می‌نماییم، از مسیرهای ارتباطات دیپلماتیک خود برای درخواست لغو فوری و بدون قید و شرط حکم اعدام شریفه محمدی و آزادی بی‌قید و شرط کلیۀ معترضین...
۲۷ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سه سندیکای کارگری ایتالیا
نویسنده: سه سندیکای کارگری ایتالیا
پرده‌ی آخر نمایش انتخاباتی نظام، بلوغ سیاسی جامعه و انتظار از اپوزیسیون دمکراتیک
جامعه‌ی معاصر ایرانی‌ به وقت خود بهره‌گیری از «فرصت‌»های درون نظام را آزموده و نتیجه‌ی آزمون خود را که مبین سترونی آن بود، ثبت حافظه‌‌اش کرده است. ارزش روی‌کرد جامعه...
۲۶ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهزاد کریمی
نویسنده: بهزاد کریمی
مرگ در «منطقۀ امن»
اسکات اندرسون، معاون هماهنگ کننده «اونراوا»( آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک) گفت در بیمارستان «ناصر» شاهد «بعضی از وحشتناک‌ترین صحنه هایی بودم که در ۹...
۲۵ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: برگردان: پروین همتی
نویسنده: برگردان: پروین همتی
به یاد سیمین بهبهانی، شاعری مبارز و مدافع حقوق زنان!
سیمین بهبهانی، با زبانی صریح و بی‌پرده، از دردها و رنج‌های زنان جامعه‌اش سخن می‌گفت و همواره می‌کوشید که ادبیات و هنرش را برای آشکار کردن دردها ی جامعه و...
۲۵ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروه کار زنان سازمان فداییان خلق ایران ( اکثریت)
نویسنده: گروه کار زنان سازمان فداییان خلق ایران ( اکثریت)
خسرو خوبان!
گفت: یک روز با دخترم رفتیم کهریزک. قرار شد اونجا ازم نگهداری کنن، همۀ کارهارو انجام شد از دخترم ضمانت ۵۰ملیونی خواستند، پرسیدم این برای چیه؟ گفتند برای زمانی که...
۲۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهرام شوقی
نویسنده: بهرام شوقی
سلطنت‌طلبان و استفاده از روش‌های سخیف در مبارزه، آیا مجاز است؟
ما شاهد هستیم که برخی جریانات - هوادار سلطنت – خود برگزارکنندۀ این نوع تظاهرات بوده و این روش‌های سخیف و خشونت‌آمیز را آشکارا و آگاهانه تشویق و ترغیب می‌کنند...
۲۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهروز ورزنده
نویسنده: بهروز ورزنده
مورد توجه پزشکیان: «گذار دمکراتیک»
جایگزین نقش احزاب برای طی کردن مسیر گذار به دمکراسی به شیوۀ دمکراتیک چه خواهد بود و چگونه خواهیم توانست آن‌چنان فشاری را بر نظام بیاوریم که مجبور به تن...
۲۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سعید مقیسەای
نویسنده: سعید مقیسەای

پیام های مادر لطفی، ناصر زرافشان و فریبرز رئیس دانا

رساندن پيام صلح و آزادى مردم ايران به گوش سازمان ملل و مردم دنيا می تواند نويد بخش مبارزين در داخل کشور باشد. اين حرکت شما قدمى در راه ِ حمايت از تداوم مبارزه تا حصول صلح و آزادى است. اين سفر نشان می دهد هر جا بی عدالتى هست، مبارزه هم هست.

پیام مادر لطفى (مادر ِ شهید انوشیروان لطفى)
به جوانان حامل پیام ِ صلح و آزادى و حقوق بشر به سازمان ملل 

فرزندان عزیز ِ پیام آور صلح و آزادى و حقوق بشر، سفر شما به شهر نیویورک، براى رساندن پیام آزادى و حقوق بشر مصادف با دیدار من از این شهر شد.
براى من مایه مباهات است که می توانم شما فرزندان ِ عزیز را از نزدیک ببینم و آرزو کنم که این حرکت شما توأمان با موفقیت باشد.
رساندن پیام صلح و آزادى مردم ایران به گوش سازمان ملل و مردم دنیا می تواند نوید بخش مبارزین در داخل کشور باشد. این حرکت شما قدمى در راه ِ حمایت از تداوم مبارزه تا حصول صلح و آزادى است. این سفر نشان می دهد هر جا بی عدالتى هست، مبارزه هم هست.
روى شما را با آرزوى موفقیت در راه و گام هاى بعدى شما براى اعتلاى صلح و آزادى و حقوق بشر می بوسم.

با احترام
مادر لطفی
٢٠ فروردین ١٣٨۵
نیویورک

پیام دکتر ناصر زرافشان

با شادمانى اطلاع یافتیم که براى بدرقه ى هیئت جوانان ایرانى، که عازم سازمان ملل متحد هستند، در مراسمى در شهر ِ گوتنبرگِ سوئد گردهم آمدید. 
تلاش شما براى آگاه ساختن ِ جهانیان از آنچه که در ایران می گذرد و کوشش جوانان براى ابلاغ حقانیت مردم ایران و مبارزه ى آنان و انعکاس آن به مراجع بین المللى و وجدانهاى بیدار بشرى به من و همبندانم نیرو و امید می بخشد.
ما مشتاقانه تلاش هاى شما را دنبال می کنیم و به امید این که روزى فرا رسد، که ما براى تبادل نظر و هماهنگ ساختن تلایش هایمان، براى توسعه اقتصادى و اجتماعى میهن مان، در فضاى آزادى و عدالت اجتماعى در خود ایران گردهم جمع شویم .
از دور دستِ یکایک شما را می فشاریم و دل خود را همراه سفیران ِ جوان ِ صلح و آزادى و عدالت می کنیم.

ناصر زرافشان
تهران
١۹ فروردین ١٣٨۵

پیام به جوانان عازم دوستان صلح، مدافعان حقوق بشر و آزادی

براى من و براى همه ى دوستان آزادیخواه و صلح دوست ایرانى من مایه ى بسى مباهات است که می بینم جوانان برومند فرهیخته ى تازه نفس ما، به ویژه هم آنها که طعم رنج کشتار و حبس و آزار پدران خود را در راه آزادى و امنیت چشیده اند، به این سفر صلح و دوستى به سازمان ملل پاى گذارده اند. آنان قطاً و یقیناً نماینده ى نسل آگاه، کوشا و آزادیخواه میهن ما و نماینده من و ما به شمار می آیند.
در این هنگامه ى یأس آفرینى و کشانیدن جوانان به بى راهه هاى خود بینى و سودجویى شخصى، اقدام این نمایندگان جوان ما همانند کارهاى مشابه و فراوان دیگرى که امیدهاى آینده ى این سررمین بدان اهتمام ورزیده اند، شعله ى فروزان خورشید بهارى را در دل ما زنده و سرکش نگه می دارد.
ما همه به هم و به نیروى خود و یاورى مردم آزاده وصلح دوست جهان امید بسته ایم که آب در هاون نمی کوبیم.
سفیران صلح و دوستى جوان ما آگاه تر و برومندتر از آنند که نیاز به راهنمایى خاص من در این برهه داشته باشند. اما من به گفتن چند کلامى بدیشان سخت نیازمندم: آى عزیزان عاشق، ببرهاى جوینده جوان، لحظه اى را در این سفر و در دیدارتان با ریاست محترم مجمع عمومى و مسئولان حقوق بشر سازمان ملل متحد در دفاع از مبارزه هاى آزادیخواهانه و صلح جویانه مردم مستقل ایران را از دست ندهید. به بندیان ما بى- اندیشید و به آن همه ببرهاى عاشق که پاى در گسل هاى انسان شکن نگذاشتند و براى بهروزى مردم ایران عاشقانه جان باختند.
پیام ما را و پیام دلاوران آزادیخواه ما را از آن کرسی ها به گونه اى به همه ى مردم ستمدیده و آزادیخواه جهان برسانید و آن این که ما بر آن آزادى می اندیشیم که نه فقط راه خودکامگی هاى بومى را ببندد، بلکه فرصت از ستمگران و زور ورزان اقتصادى و سیاسى و نظامى جهانى بگیرد و در اختیار مردم محروم قرار دهد.
هیچ آزادى با حضور عفریت فقر و عقب ماندگى و مخاطره ى صلح جهانى به سبب ستمگرى قدرتمداران جهان پایدار نمی ماند.
ما به آزادى راستین و فراگیر و ژرف می اندیشیم و نه فقط جایگزینی هاى سیاسى سطحى.
پیروزى شما در گزینش همان راهى ست که می روید و بدینسان تا کنون امید بخش و پیروزمندید. 
بار دیگر صورت ماه تان را می بوسم و دستتان را می فشارم. بهاران خجسته باد!

فریبرز رئیس دانا
تهران 
١۹ فروردین ١٣٨۵

همایشى باشکوه از امید و واخواهی!

در روز شنبه هشت آوریل ٢٠٠۶ در ساعت هفت بعدازظهر جمع کثیرى از ایرانیان در خانه مردم، شهر گوتنبرگ سوئد، جمع شدند تا در حضور و همراه با سخنرانى آقاى دکتر عبدالکریم لاهیجى (حقوقدان، رییس جمعیت دفاع از حقوق بشر ایران و نایب رییس فدراسیون بین المللى جامعه هاى حقوق بشر)، براى چهار تن دانشجو، از نمایندگان نسل جوان ایران، که روز ١٠ آوریل ٢٠٠۶ از گوتنبرگ به نیویورک پرواز می کنند، آرزوى موفقیت نمایند. چهارجوان پرشور، عاشق و آگاه، که هدفشان رساندن فریاد بند یان و جوانان محروم وطنمان بگوش جهانیان است. همایشى زیبا از شعف و امید. 
این همایش در واقع نتیجه بیش از یک سال تلاش هاى بی وقفه نهادهاى مدنى ایرانیان در سوئد و دیگر کشورهاى اروپا (به ویژه انگلیس، آلمان)، آمریکا و در همسویى با تلاش فرزانگان و فرهیختگان میهن ما، در ایران، که «براى توسعه اقتصادى و اجتماعى »، لحظه اى «مبارزه هاى آزادیخواهانه و صلح جویانه را از دست نمی دهند … و براى بهروزى مردم ایران، عاشقانه» تلاش می ورزند، بوده است. بیم و امیدى که درطى نزدیک به یکسال فکر و ذهن بانیان این حرکت متمدنانه را بخود مشغول کرده بود، دراین شب به شورى یگانه تبدیل شد، که جلوه اى از همبستگى شیرین دو نسل بود؛ که هر دو احساس تلخ درد شلاق، محرومیت و آوارگى را برگرده هاى خویش همراه دارند.
گردهمایى با خوش آمدگوئى و اعلام برنامه به زبان هاى فارسى، سوئدى و انگلیسى توسط مجرى همایش، آقاى رضا طالبى، آغاز و با سخنان نماینده حزب سوسیال دمکرات سوئد، آقاى عباس زرین پور، گشایش یافت. سپس آقاى داوود نوائیان، هماهنگ کننده پروژه، گفتارش را با خوش آمدگویى به آقاى دکتر لاهیجى و حاضران و همچنین با آرزوى موفقیت براى جوانان «کبوتران صلح و دوستی» آغاز کرد. او با ارائه ى گزارش از تاریخچه پروژه و اهداف آن؛ یعنى «دفاع از حقوق بشر»؛ «توسعه همکارى نهادهاى مدنی» و «تلاش براى نزدیکى، همفکرى و همکارى با نسل جوان»؛ تاکید کرد این پروژه در هر سه عرصه از اهداف اعلام شده، به طور نسبى، موفق بوده است. و سخنان خویش را با قرائت پیام فرزانه در بند، دکتر ناصر زرافشان پایان داد، که با استقبال گرم شرکت کنندگان روبرو شد. پیام آقاى دکتر فریبرز رئیس دانا توسط آقاى فرهنگ تاولى خوانده شد. این دو پیام، که از ایران ارسال شده بود، بااستقبال شدید شرکت کنندگان روبرو شد.
سخنرانى آقاى دکتر عبدالکریم لاهیجى پیرامون ساختار کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل و راههاى شکایت به کمیسیون در رابطه با زیر پا گذاشتن حقوق بشر در ایران بود که توجه حاضرین را به خود جلب کرد. ایشان در طى سخنان مبسوط خویش توضیح دادند که چگونه دولت هاى غربى با توجه به ملاحظات سیاسى و اقتصادى کشور خویش با ناقضین حقوق بشر درکشورمان برخورد مى کنند؛ چه وظیفه ى انسانى به ظاهر ساده ولى سنگین و پیچیده در مقابل همه ى انسان هاى فرزانه ى مدافع حقوق بشر قرار دارد. آقاى دکتر لاهیجى براى سفر « عزیزان عاشق» به سازمان ملل آرزوى موفقیت نمودند و سپس به پرسش هاى حاضران، در زمینه هاى مختلف، پاسخ دادند. با پایان سخنرانى آقاى دکتر لاهیجى، که در محیطى آرام، ولى صمیمى رنج، شور و امید مردم ایران و در کنار آن فعالیت بی وقفه تلاشگران راه آزادى را با شیوایى بیان کرد ؛ بخش اول همایش نیز پایان یافت. 
بخش دوم گردهمآئى با اجراى موسقى راک؛ توسط هنرمند جوان سوئدى؛ اریک رد ِ لیوس؛ که همراه بانواى گیتار و ترانه هاى زیبا بوده، آغاز شد. سپس پیام اتحادیه سراسرى ایرانیان سوئد و نیز پیام شبکه فرهنگى ایرانیان اروپا؛ توسط آقایان بیژن شفیعى و مناف عمارى قرائت شد. آرش اسلامى شعر زیبایى از اشعار خود را خواند و آنرا تقدیم جوانان کرد.
آنگاه «عزیزان عاشق، ببرهاى جوینده جوان»، «سفیران ِ جوان ِ صلح و آزادى و عدالت» 
زویا زرافشان، ثمین صادقى، مارال توحیدى و سهراب مختارى به سخن درآمدند و همایش حال و هواى دیگرى یافت. چهره هاى مصمم و امیدوار این جوانان موجى از امید به رهائى بندیان و خشم نسبت به آمرین نقض حقوق بشر درکشورمان، دردل ما به حرکت درآورد. گرماى سخنان این کبوتران صلح پژواکى ازفریاد میلیون ها جوان محروم ایرانى بود. سخنانِ ساده و صمیمى جوانان با شوق و امید، خشم و اشک، مهربانى، سپاس و عشق همراه بود.

این برنامه در حدود ساعت ٢٢، با سخنان و گفتگو آقاى دکتر لاهیجى با جوانان، در رابطه با هدف سفر شان به سازمان ملل، درمیان تشویق حاضران و تقدیم سپاس و گل به آقاى دکتر لاهیجى، جوانان، دست اندکاران پروژه و برگزارکنندگان همایش به پایان رسید. ولى انتظار و امید به نتایج سفر جوانان شروع شد. 

گزارش از:
محمود ح. شوشتری
١٠ آپریل ٢٠٠۶
گوتنبرگ – سوئد 

تاریخ انتشار : ۲۱ فروردین, ۱۳۸۵ ۱۰:۴۰ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

محکومیت حکم اعدام شریفه محمدی از سوی سه سندیکای کارگری ایتالیا

پرده‌ی آخر نمایش انتخاباتی نظام، بلوغ سیاسی جامعه و انتظار از اپوزیسیون دمکراتیک

مرگ در «منطقۀ امن»

به یاد سیمین بهبهانی، شاعری مبارز و مدافع حقوق زنان!

خسرو خوبان!

سلطنت‌طلبان و استفاده از روش‌های سخیف در مبارزه، آیا مجاز است؟