شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۴:۲۰

شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۴:۲۰

جستاری از شرایط کنونی ایران زیر نام: "گوی" و "میدان"
پیشرفت علم و تکنولوژی و نوآوری‌های این عرصه و گسترش و همه‌گیری فضای مجازی، امکان بی‌بدیلی را برای نور انداختن بر تاریکخانه اشباح و برملا کردن دروغ و نیرنگ‌های پشت...
۵ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: بردیا سیاوش
نویسنده: بردیا سیاوش
اختلافات درون‌ حکومت و موضع و اهداف رهبری در انتخابات
ریسکی که حکومت انجام داد و فکر می‌کرد که با اتخاذ این روش می‌تواند هم‌ مشارکت را بالا ببرد و هم یک جناح اصول‌گرای میانه را بار دیگر بر راس...
۵ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: کامران
نویسنده: کامران
چرایی پروژه‌ی میرباقری‌هراسی!
ای کاش رسالت پروژه‌ی میرباقری‌هراسی، مقدمه‌ی ضدحمله به آن بود. اما نیست و عملاً ترمزی‌ست در برابر پیشرفت و دعوت به آهسته بیا و آهسته برو که گربه شاخت نزند.
۴ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: بهزاد کریمی
نویسنده: بهزاد کریمی
نامه‌ای به اپوزیسیون، جهت یادآوری وظایف فراموش شده!
کاش می‌شد دوباره مثل آن روزها به یاد مردم بیفتیم و به آن‌ها سر بزنیم و مثل آن روزها صمیمانه پای درد دلشان بنشینیم و ببینیم که چه دل خونی...
۴ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری
مشخصات حکومت- قانون
اگر قوانین را تنها وسیله‌ای برای برقراری نظم در جامعه فرض کنیم،حاكمیت قانون به مفهوم برقراری نظم و انضباط اجتماعی خواهد. در این روی‌کرد قانون تنظیم‌کنندۀ روابط حاکمیت و شهروندان...
۳ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: مناف عماری
نویسنده: مناف عماری
تایتانیک
چیستی و سرشت فلسفی قصه‌ی تایتانیک امری فراتر از عاشقانه‌های آن است. جوهره‌ی فلسفی فیلم‌نامه، داستانِ شکستِ پنداره‌ی لگام زدن بر انگاره‌های فردی‌ست ...
۳ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: پهلوان
نویسنده: پهلوان
آقای رئیس جمهور اندکی آرام، به کجا چنین شتابان
آقای رئیس جمهور به رای ۲۷ در صدی‌تان غره نشوید. مردم در این ۴ دهه آموخته‌اند که نباید به وعده‌های حکمرانان اعتماد کرد. همان ۲۷ درصد رای‌دهنده، دیده‌بان حرف و...
۲ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: زهره تنکابنی
نویسنده: زهره تنکابنی

آیا وقت آن نرسیده که خودمان را از قید و بند مد خلاص کنیم؟ 

من طرفدار دخالت و مقررات سیاسی هستم. این احتمالاً تنها چیزی است که می تواند به عنوان معیار این کار قرار گیرد. از آنجا که  بطورعموم، تاثیر گذاری مستقیم مصرف کنندگان نیز بر این مساله حیاتی محدود است، بنابراین من مسئولیت را بیشتر در سیاست گذاری می بینم. تا زمانی که تی شرت ها و انواع  لباس های دیگر، به قیمت حتی کمتر از پنج یورو عرضه می شوند، همیشه اشخاصی نیز وجود خواهند داشت که آنها را خریداری کنند. به ویژه از منظر جهانی هم بهتر است به این نکته توجه داشته باشیم که خیلی از مردم کشورهای دنیا دوست دارند با سبک زندگی فرهنگ های غربی آشنا شوند، آنوقت میزان مسولیت سیاست بر آن، برای ما روشن تر می شود. ما از امکانات و زندگی نسبی بهتری بر خوردار هستیم و در خانه های ما انبوهی از لباس های ارزان قیمت دیده می شود که با  پرداخت کمترین دستمزد به کارگران تولید کننده آن به ما رسیده است. ما نمی توانیم فراموش کنیم که در حال حاضر، زندگی دو میلیارد انسان زیر استانداردهای یک زندگی معمولی هستند.

آیا وقت آن نرسیده، که خودمان را از قید و بند مد خلاص کنیم؟

مقوله ای بنام سلیقه شخصی، محدود به همه آنهایی است که مثلا در طول روز با آنها مواجه می شویم و ما را به خود جلب می نمایند. سلیقه شخصی فقط به میزان محدودی امکان پذیر است. ترجیحات شخصی همیشه نتیجه آن چیزی است که ما در طول روز با آن سرگرم می شویم. وقتی شما برای اولین بار با پدیده ای برخورد می کنید، شاید تا حدودی عجیب به نظر برسد، اما پس از مدتی و یا تکرار دیدار، دیگر به آن عادت می کنید، دیگر از تازگی می افتد و می تواند به اصطلاح از نظر شما  بیفتد. در واقع در اینجا است که سلیقه شما تغییر می کند. اما باید تاکید کرد که همه ما با افزایش سن، فراز و نشیب های زیادی را پشت سر می گذاریم و تجربه و زمان به ما می آموزند که چه چیزی برای ما مناسب است و چه چیزی نه. به اصطلاح سلیقه ما تغییر کرده است. به همین دلیل است که انسان های این گروه سنی، خریداران یا مشتریان مناسبی برای شرکت های تولید کننده یا توزیع کننده نیستند، زیرا متقاعد کردن افراد این گروه سنی به خرید هر چه بیشتر و یا خرید هر گونه طرح و مد تازه، به سادگی انجام نمی گیرد! معمولا برای ترغیب خریداران بیشتر، تمام هدف و توجه و تمرکز، روی جوانان و نو جوانان صورت می گیرد. بویژه جوانان سنین ۲۵ تا ۲۹ ساله که انگیزه های بیشتری برای خرید از خود نشان می دهند. تلاش گروه های مالی بزرگ و تولید کننده، منطبق کردن تولیدات شان با سلایق جوانان در سراسر جهان است. یعنی  بیشترین گردش مالی ، تمرکز بر همین سلیقه ها است. واقعیتی است که در این ماجرا، نقش افراد مسن و پیر، چندان موضوعیتی ندارد. زیرا آنها ، همه این روند ها را تجربه کرده اند.

 

آیا هنوز هم می توانند چیز جدیدی ابداع کنند ؟ به گونه ای که می بینیم ظاهرا خیلی چیز ها از قبل وجود داشت مانند: شلوارهای پاچه تنگ، بلوز های کوتاه، شلوارهای کمر بلند و…

فکر می کنم همیشه می توانیم چیز جدیدی را پیدا کنیم که قبلاً هرگز در بازار نبوده است. اما آنچه امروزه واقعاً جدید است این است که بسیاری از مد های جدید و قدیم، با هم و در کنار هم وجود دارند و همین امر باعث می شود که افراد بیشتری را به بازار مد و رقابت ترغیب کنند و ابزار نزدیکی به سلیقه آنها را فراهم نمایند. می بینید که مثلا پیراهن های شرکت “پریمارک” حتی کمتر از پنج  یورو قیمت دارند. آنها سلیقه افراد را تغییر می دهند. اما باید تاکید کرد که ریشه این لباسهای شیک و ارزان در کجاست. در واقع بسیار شرم آور است که کارگران تولید کننده آنها در کشورهای فقیر، کمترین دستمزد و درآمد را دریافت می نمایند. متأسفانه، دموکراتیک سازی حوزه مد یا مد ارزان قیمت، موفق نبوده است.

 

از طرف دیگر، بحران کرونا باعث شد بسیاری از مردم متوجه شوند که مجبور نیستند همیشه خرید کنند…

 بله، بسیاری از مردم  فرصت پیداکردند به برخی کارهای عقب افتاده خانه شان سر و سامان بدهند، مثلا  متوجه شدند که چقدر لباس های قابل استفاده دارند که در کمدهای لباس پنهان مانده بودند و می توانند دو باره آنها را بپوشند. از طرفی تنوع لباس های خریداری  شده از مراکز فروش و ارائه لباس های دست دوم هم بطور چشم گیری افزایش یافته است.

 

 آیا در صنعت مد، هستند کسانی که آوانگارد یا پیشرو در پوشیدن لباس های نا مرتب و یا حتی زشت باشند و آن را تبلیغ  کنند؟ 

این گونه ایده ها معمولا از امتیازهای جوانان است که اعتماد به نفس شان هم زیاد است و می گویند: ببینید، اندام من در این  لباس های زشت هم خوب به نظر می رسد! از طرف دیگر باید گفت در همین گروه ها، لباس هایی را ترویج کرده اند که نوعی اعتراض های اجتماعی و برخی کنایه ها را در بر دارد. آنها تی شرت های گروههایی را پوشیدند که موسیقی آنها را اصلاً دوست نداشتند، تکه هایی از پیراهن باند های مختلف را بهم وصله کرده اند که نام و نشان آنها، چه خوب و چه بد به و چه کهنه و چه شیک، به سختی دیده می شوند تا اعتراض خود را نشان دهند.

 

 این کدها و مارک ها را چه کسانی پیش راه دیگران می گذارند؟ 

 به طور کلی، این فرهنگ عمدتا در بین جوانان رایج است، و بیشتر از طریق دیدن تقلید می شود و به همدیگر منتقل می گردد. عده ای به شیوه خاصی لباس می پوشند و یا آرایش می کنند و از آنان تقلید می نمایند. البته محرک های زیادی نیز از خارج منطقه زیست شما، در مجلات و شبکه های اجتماعی نیز وجود دارد و یا اینکه سوابقی از زمان های دور بوده که دوباره به میدان می آیند. اما در گذشته کسب دانش در این رشته و سپس مثلا تهیه پارچه و لباس دشوارتر از امروز بود. امروزه، کدها و الگوها، عمدتا تحت تأثیر شبکه های اجتماعی تنظیم می شوند که برای آن ها هزینه زیادی می شوند. بنابر این فکر می کنم که پاسخ به این سؤال که اصالت کدها و الگو ها را چه کسانی پیش راه دیگران می گذارند، خنده دار باشد. 

 

مد نیز همیشه سیاسی بوده است. لباس پانک ها برای تحریک شهروندان خوب بود؛ در اوایل دهه هشتاد، جوانان کت و شلوار، بلیزر با بالشتک شانه و کراوات می پوشیدند تا از هیپی های دهه شصت و هفتاد متمایز شوند. امروز چطور است؟

 بله سمت و سوی این حرکت در آن زمان در دهه هشتاد، به سوی نوعی مادی گرایی بود. امروز ما چیزی مشابه آن داریم. جوانانی که از والدین لیبرال تر و منتقد مصرف هستند ناگهان اهمیت زیادی به لباس های مارک دار “مارک های تجاری” می دهند. همچنین باید اشاره گردد که  فاصله گرفتن از والدین دشوارشده است وقتی که پدر شما به آهنگ های قدیمی پانک خود گوش می دهد و مادر شما با شلوار جین تنگ به خیابان می رود، مگر اینکه همه این ها را با لذت جویی و مادی گرایی تعبیر نماییم.

اما والدین نیز غالباً مادی یا ماتریالیست هستند 

 به نکته خوبی اشاره کردی. وقتی گفته می شود جوانان بسیار مادی هستند، من همیشه از خودم می پرسم چه کسانی الگوی آنها هستند، والدینی که آگاهانه مصرف می کنند…؟

 

اما جوانانی نیز وجود دارند که تمایل به انتقاد از مصرف دارند و  لباسهای “عادی” می پوشند…

 بله، بسیاری نیز متعهد هستند و مد بسیار مصرف گرا را رد می کنند. نیرویی سرکش در آن ها وجود دارد: اگر به اصطلاح به جنبش” * normcore” نگاه کنید، این همان رد فرضیه فردیت و مادی گری است. جوانان آگاهانه می گویند که ترجیح می دهند مثل بقیه باشند.

 

 به نظر می رسد  اکنون حداقل به فردیت جسمی  اهمیت  بیشتری داده می شود. 

مردم به اندازه کافی و برای مدت های طولانی در مورد مد و لباس صحبت کرده اند، اما در مورد افرادی که در صحنه های موجود مد فعال اند، کمتر صحبت  شده است، امروز قضاوت مردم  نسبت به  سایز بدن، وزن و قیافه، دارد تغییر می کند و نگاه باز تری به مناسبات بین این گروه شغلی دارد به وجود می آید. تنوع بیشتری دارد شکل می گیرد. چه برای افراد رنگین پوست و چه افرادی که برای سایز یا اندازه های اندازه ۳۶ یا ۳۸ متناسب به نظر نمی رسند. تاکید می کنم اگرعدەای اکنون شلوار جین تنگ پوشیده اند، نوعی بیانیه سیاسی است، علیه آرمان های شدیدا سخت گیرانه ارائه کنندگان مد که تا دهه ها وجود داشتند. 

 

در حال حاضر این تصور وجود دارد که شرکت های بزرگ برای تبلیغات خود به سادگی سوئیچ را چرخانده و به طور فزاینده ای با افراد رنگین پوست تبلیغ می کنند…

بله شرکت های بزرگ به تنوع یا پایداری یبیشتر روی آورده اند. زیرا از از دست دادن فروش می ترسند. برخی وانمود می کنند که سیاست آنها از قبل و همیشه این جهت را داشته است. من می توانم انتقادات راجع به آن ها را درک کنم. از طرف دیگر، این رویکرد را مثبت می بینم، زیرا این نیز نشانه ای از بازاندیشی اجتماعی است که این شرکت ها متوجه شده اند که دیگر نمی توانند چند زن بلوند را بیکینی بپوشانند و تبلیغ کنند، حتی اگر هم خواسته باشند می ترسند مورد انتقاد قرار بگیرند. 

 

چقدر قابل اعتماد است که ناگهان لباسی از پنبه ارگانیک و تحت شرایط عادلانه ۱۹ یورو تهیه شود؟ 

در اکثر موارد، نمی توانید به گفته شرکت ها اعتماد کنید. تعداد زیادی از مهر و موم (رمز و راز)های گیج کننده در شیوه تولید وجود دارد که بی ضرر بودن یا کیفیت عالی آن ها را نشان می دهد و نمی توانید از طریق بروشورها به نتیجه درستی برسید. اگر واقعاً می خواهید اطمینان حاصل کنید که چیزهایی را که باعث آسیب به محیط زیست و نقض حقوق بشر می شوند خریداری نکنید، باید با آنها به شدت مقابله کنید. اما بسیاری از افراد از این امر طفره می روند زیرا واقعاً نمی خواهند عادت های مصرفی خود را تغییر دهند. و وقتی روی برچسب نوشته شده است “پنبه ارگانیک”، شما فقط احساس خوبی دارید.

 

 واقعاً  چگونه می توانید هزینه های اکولوژیکی و اجتماعی مد را تغییر دهید؟ 

من طرفدار دخالت و مقررات سیاسی هستم. این احتمالاً تنها چیزی است که می تواند به عنوان معیار این کار قرار گیرد. از آنجا که بطور عموم، تاثیر گذاری مستقیم مصرف کنندگان نیز بر این مساله حیاتی محدود است، بنابراین من مسئولیت را بیشتر در سیاست گذاری می بینم. تا زمانی که تی شرت ها و انواع  لباس های دیگر، به قیمت حتی کمتر از پنج یورو عرضه می شوند، همیشه اشخاصی نیز وجود خواهند داشت که آنها را خریداری کنند. به ویژه از منظر جهانی هم بهتر است به این نکته توجه داشته باشیم که خیلی از مردم کشورهای دنیا دوست دارند با سبک زندگی فرهنگ های غربی آشنا شوند، آنوقت میزان مسولیت سیاست بر آن، برای ما روشن تر می شود. ما از امکانات و زندگی نسبی بهتری بر خوردار هستیم و در خانه های ما انبوهی از لباس های ارزان قیمت دیده می شود که با پرداخت کمترین دستمزد به کارگران تولید کننده آن به ما رسیده است. ما نمی توانیم فراموش کنیم که در حال حاضر، زندگی دو میلیارد انسان زیر استاندارد های یک زندگی معمولی هستند.

خانم دکتر دیانا وایس” Dr.Diana  Weis” استاد روزنامه نگاری مد در مدرسه بازرگانی برلین، پایتخت کشور آلمان است. او کتاب و مقاله های زیادی در باره پدیده های مد در پارچه ، پدیده  مد و بدن انسان و هنجارهای زیبایی انتشار داده است.

 

*- “normcore ” جنبش مخالفت با “مد”- جنبش ساده پوشی، استفاده از لباس های خواهر و برادر و اعضاء خانواده، لباس های بدون مارک و چاپ.

 

دو شنبه دوم فروردین ۱۴۰۰- ۲۲ مارس ۲۰۲۱

منبع: مجله آلمانی.fluter

تاریخ انتشار : ۲ فروردین, ۱۴۰۰ ۸:۴۷ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

آقای رئیس جمهور اندکی آرام، به کجا چنین شتابان

آقای رئیس جمهور به رای ۲۷ در صدی‌تان غره نشوید. مردم در این ۴ دهه آموخته‌اند که نباید به وعده‌های حکمرانان اعتماد کرد. همان ۲۷ درصد رای‌دهنده، دیده‌بان حرف و عمل شما هستند و با دقت و پیگیری، بر مواضع تان نظارت دارند.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

جستاری از شرایط کنونی ایران زیر نام: “گوی” و “میدان”

اختلافات درون‌ حکومت و موضع و اهداف رهبری در انتخابات

چرایی پروژه‌ی میرباقری‌هراسی!

نامه‌ای به اپوزیسیون، جهت یادآوری وظایف فراموش شده!

مشخصات حکومت- قانون

تایتانیک