شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۶:۵۱

شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۶:۵۱

جستاری از شرایط کنونی ایران زیر نام: "گوی" و "میدان"
پیشرفت علم و تکنولوژی و نوآوری‌های این عرصه و گسترش و همه‌گیری فضای مجازی، امکان بی‌بدیلی را برای نور انداختن بر تاریکخانه اشباح و برملا کردن دروغ و نیرنگ‌های پشت...
۵ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: بردیا سیاوش
نویسنده: بردیا سیاوش
اختلافات درون‌ حکومت و موضع و اهداف رهبری در انتخابات
ریسکی که حکومت انجام داد و فکر می‌کرد که با اتخاذ این روش می‌تواند هم‌ مشارکت را بالا ببرد و هم یک جناح اصول‌گرای میانه را بار دیگر بر راس...
۵ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: کامران
نویسنده: کامران
چرایی پروژه‌ی میرباقری‌هراسی!
ای کاش رسالت پروژه‌ی میرباقری‌هراسی، مقدمه‌ی ضدحمله به آن بود. اما نیست و عملاً ترمزی‌ست در برابر پیشرفت و دعوت به آهسته بیا و آهسته برو که گربه شاخت نزند.
۴ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: بهزاد کریمی
نویسنده: بهزاد کریمی
نامه‌ای به اپوزیسیون، جهت یادآوری وظایف فراموش شده!
کاش می‌شد دوباره مثل آن روزها به یاد مردم بیفتیم و به آن‌ها سر بزنیم و مثل آن روزها صمیمانه پای درد دلشان بنشینیم و ببینیم که چه دل خونی...
۴ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری
مشخصات حکومت- قانون
اگر قوانین را تنها وسیله‌ای برای برقراری نظم در جامعه فرض کنیم،حاكمیت قانون به مفهوم برقراری نظم و انضباط اجتماعی خواهد. در این روی‌کرد قانون تنظیم‌کنندۀ روابط حاکمیت و شهروندان...
۳ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: مناف عماری
نویسنده: مناف عماری
تایتانیک
چیستی و سرشت فلسفی قصه‌ی تایتانیک امری فراتر از عاشقانه‌های آن است. جوهره‌ی فلسفی فیلم‌نامه، داستانِ شکستِ پنداره‌ی لگام زدن بر انگاره‌های فردی‌ست ...
۳ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: پهلوان
نویسنده: پهلوان
آقای رئیس جمهور اندکی آرام، به کجا چنین شتابان
آقای رئیس جمهور به رای ۲۷ در صدی‌تان غره نشوید. مردم در این ۴ دهه آموخته‌اند که نباید به وعده‌های حکمرانان اعتماد کرد. همان ۲۷ درصد رای‌دهنده، دیده‌بان حرف و...
۲ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: زهره تنکابنی
نویسنده: زهره تنکابنی

ایران میان فرصت و تهدید کدام را بر خواهد گزید؟

تا آنجا که موضوع مناسبات ایران و آمریکا مطرح است، اکنون نگاهها اساساً به طرف مقامات ایرانی دوخته شده و سئوال این است که آنها بین فرصت وتهدید کدام یک را انتخاب خواهند کرد. اگر ایران مذاکره را بپذیرد میتوان انتظار داشت که برخی از مواضع غرب را به سود منافع ملی خود تعدیل یا تغییر دهد. بدون شک این امر از طریق مذاکره دست یافتنی تراست.

امروز سه شنبه، ۲۰ ژانویه، طی مراسم با شکوه، کم نظیر و بقولی تاریخی باراک اوباما به عنوان نخستین رئیس جمهور سیاه پوست و چهل و چهار مین رئیس چمهور ایالات متحده آمریکا پس از خوردن سوگند کار خود را آغاز می کند. بنا به گزارشها و پیش بینی های به عمل امده مراسم تحلیف این دوره ریاست جمهوری به خاطر ویژگیها و شرایط کنونی در آمریکا و جهان، به خصوص به دلایلی مانند بحران جهانی اقتصادی، بحران انرژی، زیست محیطی و بحرانهائی که به دنبال جنگها واشغال عراق، افغانستان، غزه و نقاط دیگر به وجود آمدهاند وهمچنین به دلیل امید و شوقی که اوباما با وعده تغییر درمردم آمریکا و جهان به وجود آورده است، از لحاظ شکوه و جلال وکثرت شرکت کنندگان و استقبال کنندگان به گونهای است که گویی مردم به ضیافت پیامبر نوظهوری می روند.
بنابر داده های آماری، به غیر از مردم ساکن در واشنگتن، حداقل دو ملیون نفر از مردم شهرهای دیگر آمریکا برای شرکت در این مراسم تاریخی خود را به پایتخت رساندهاند، صدها نفر از نمایندگان و فرستادگان دولتها نیز در این مراسم حضور می یابند و بسیاری از مردم عادی ملل گوناگون نیزنظاره گر این مراسم خواهند بود. از نظر ترکیب شرکت کنندگان نیز مراسم این دوره بکلی متفاوت با دوره های گذشته است. به رغم تنوع اجتماعی، نژادی و سیاسی شرکت کنندگان اما اکثریت آنان افراد متعلق به طبقات فرودست و متوسط جامعه آمریکا هستند، که این خود نشان می دهد هیچ گاه رییس جمهور دیگری در آمریکا به اندازه اوباما در میان مردم عادی این کشور نفوذ و محبوبیت نداشته است.
درعرصه جهانی نیز اوباما کم و بیش از موقعیت و محبوبیت مشابهی برخوردار است؛ نه تنها مردم عادی جهان بلکه اکثریت دولتهای جهان نیز به دلیل نارضایتی از رفتار دولتهای پیشین آمریکا، از اوباما و از تغییر سیاست خارجی تنش آفرین دولت بوش حمایت می کنند. بیهوده نیست که در هر کجا که در این اواخر بوش قدم نهاده است با تظاهرات اعتراضی مردم مواجه شده و هر جا که اوباما رفته است با استقبال مواجه شده است. بی جهت نیست که دولت اسرائیل تنها سه هفته قبل از پایان دوره ریاست جمهوری بوش با شتا ب جنگ خونین غزه را به راه می اندازد وآن را قبل از آغاز مراسم تحلیف اوباما خاتمه می دهد.
واقعیت این است که یکی از دلایل اصلی پیروزی و به قدرت رسین اوباما و تبدیل شدن مبارزات انتخاباتی امریکا به یک جنبش برای تغییر در این دوره ضرورت گریزناپذیر ایجاد تغییرات در زمینهای گوناگون در جامعه امریکا بوده است. همین ضرورت است که اوباما و جریان هواخواه تغییر را پروراند و آنها را به قدرت رساند و همین ضرورت است که به اوباما اجازه می دهد به کمک حمایت مردمی گسترده بیمانندی که در آمریکا و جهان از آن برخوردار شده است، حداقل رفرمهای معینی را به انجام رساند. اتفا قاً اکثریت قریب به اتفاق تحولات و رفرمها در تمام جوامع زمانی ممکن گردیدهاند که در آن جوامع “تغییر” به امری عاجل تبدیل شده است، اجماع نسبی برای تغییر شکل گرفته و خود این دو سبب ساز شکل گیری جنبشی گردیدهاند .امروزه همه این عوامل و محرکهای لازم برای تغییر در آمریکا موجود هستند.
بنا به اظهارات اوباما او می خواهد با انجام تغییرات واصلاحات معینی بحران اقتصادی را رفع کند، میزان اشتغال را افزایش دهد، در سیاستهای اجتماعی و مالیاتی تغییراتی به سود بهبود وضعیت طبقات پایین و متوسط به وجود آورد، سیاست خارجی آمریکا را دگرگون کند، آلودگی محیط زیست را کاهش دهد و موقعیت و قدرت امریکا را احیا کند. بدیهی است که دشواریها و موانع بسیاری، چه در داخل و چه در عرصه جهانی بر سر راه احیاء موقعیت و قدرت امریکا وجود دارند که، به رغم امکانات و قدرتی که هنوز آمریکا در اختیار دارد، مانع از آن می گردند تا این کشور بتواند بطور کامل قدرت گذشته خویس را به دست آورد. با این اوصاف آمریکا برای سالهای متمادی همچنان به عنوان یک قدرت اقتصادی، سیاسی و نظامی با نفوذ در جهان باقی خواهد ماند.
این که اوباما و طیف میانه جریان تغییر کههم اکنون به قدرت رسیدهاند تا چه میزانی امکان و فرصت انجام وعدهایی را که به مردم دادهاند، خواهند یافت و چقدر به پیمان خود با مردم وفادار خواهند بود، امری نیست که بتوان از پیش آن را دانست، اما اگر آنها نتوانند به هر دلیلی تغییرات لازم را به انجام برسانند، خطر برگشت به سیاستهای جهانگشایانه و مخرب پیشین ابداً منتفی نیست.
اوباما باصراحت از سیاست خارجی تاکنونی آمریکا انتقاد کرده و رسماً وعده تغییر آن را داده است. او پنهان نمی کند که مقصودش از تغییرات احیاء موقعیت، قدرت و نفوذ از دست رفته آمریکا در جهان است. اوباما جمهوری خواهان و رویکرد نظامیگرایانه آنها را دراین ارتباط مقصر می داند. او می خواهد رویکرد دیپلماسی را جایگزین رویکرد گذشته کند. دولت جدید آمریکا سیاست بوش در قبال جمهوری اسلامی را ناکارامد و بی ثمر می داند. این البته در حالی است که خواستها و انتظارات رهبری جدید آمریکا، حداقل چنان که تاکنون تصریح شده اند، مشابه آنها در دولت بوش است. آنها از رژیم ایران می خواهند غنی سازی را متوقف کند، شعار نابودی اسراییل را کنار نهد، از گروه های مسلح فلسطینی و حزب الله حمایت نکند، با برنامه صلح اسرا ییل و فلسطین مخالفت نورزد، در امور عراق، افقانستان و لبنان دخالت نکند و حقوق بشر برای شهرواندان خود را بپذیرد. .این خواسته ها البته کلان و بعضاً خواستهای کشورهای اروپایی و غیراروپایی نیز هستتد.
به نظر می رسد که تنها تفاوت سیاست اوباما با بوش نحوه پیشبرد این سیاستها است، زیرا مذاکره مستقیم بدون پیش شرط با رژیم ایران و تاکید بر تلاش برای حل مسالمت آمیز اختلافات جایگزین مذاکره با پیش شرط شده است. با این تغییر اینک سیاست آمریکا با اروپا بیش از گذشته هماهنگ و نزدیک شده که این امر خود به تقویت موضع غرب در مقابل رژیم ایران منجر می شود.
نفوذ و محبوبیت بیمانند فعلی اوباما در داخل و در جهان، و این واقعیت که امریکا دیگر پرهیزی از مذاکره مستقیم با ایران نخواهد داشت، به این کشور امکان می دهد تا با بدست گرفتن رهبری مذاکره با ایران تضاد و اختلافاتی را که در گذشته در این رابطه میان آمریکا و اروپا وجود داشت، کاهش دهد، و این نیز به نوبه خود به سود ایران عمل نخواهد کرد. علاوه بر اینها، در منطقه نیز موقعیت ایران درحال تضعیف شدن است. گرچه حمله خونین و وحشیانه اسرائیل به غزه و کشتار مردم بی پناه غزه موجب براه افتادن موج عظیمی از مخالفت و نفرت، به ویژه در منطقه، علیه اسراییل و سبب ساز افزایش سمپاتی توده های سرخورده عرب و مسلمان نسبت به رژیم ایران شد، اما ناتوانی رژیم را در حمایت ادعائی اشا از مردم فلسطین نیز به نمایش گذاشت، زیرا حتی کمک دارویی و غذایی ایرن نیز امکان نیافت که به دست مردم غزه برسد. این در حالی بود که اسراییل به بهانه جلوگیری از ارسال اسلحه ایران به حماس هزاران زن، کودک و انسان ساکن غزه را به خاک و خون کشید. اگر منافع ملی و دفاع انسانی و موثر از حقوق حقه مردم فلسطین واقعاً دغدغه رهبران حکومت بود تنها همین یک تجربه برای تجدید نظر در رویکرد سیاست خارجی و منطقهای آنان کافی بود.
سیاست دولت جدید آمریکا در قبال ایران بر خلاف سیاست بوش به نظر می رسد دقیق و زیرکانه باشد. اوباما می تواند با بکار انداختن فعالانه این سیاست به میزان زیادی سیاست کنونی هیئت حاکمهایران را بی ثبات سازد و آنها را بر سر دوراهی یک انتخاب مشکل قرار دهد. برای ایران مقابله با سیاست بوش چندان دشوار نبود، زیرا ضعفها و ناپختگی آن به هیئت حاکمه ایران امکان مانور می داد، اما.اینک تنها ناکامی اوباما در کاهش بحران اقتصادی و یا اقداماتی مانند تجاوز نظامی اسراییل به غزه می تواند مانع پیشرفت سیاست او در قبال ایران گردد. با این حال اگر منافع و مصالح ملی ایران جای منافع گروهی هیئت حاکمه را می گرفت، منطق و موقعیت حکم می کرد که از پیشنهاد اوباما مبنی بر مذاکره برای حل اختلافات فیمابین و عادی سازی مناسبات بین دو کشور با حسن نیت استقبال کرد و کوشید با بهره گیری از این فرصت تهدیدهای متعددی را که متوجه مردم و کشور است بی اثر کرد، وگرنه تأخیر در شروع گفتگو و ایستادن بر سر مواضع نادرست، برای رفتن به پای گفتگو یا به هنگام گفتگو، تنها به از دست رفتن فرصتها و افزایس تهدیدها منجر می گردد. تا آنجا که موضوع مناسبات ایران و امریکا مطرح است، اکنون نگاه ها اساساً به طرف مقامات ایرانی دوخته شده و سؤال این است که آنها بین فرصت وتهدید کدام یک را انتخاب خواهند کرد. اگر ایران مذاکره را بپذیرد می توان انتظار داشت که برخی از مواضع غرب را به سود منافع ملی خود تعدیل یا تغییر دهد. بدون شک این امر از طریق مذاکره دست یافتنی تر است.

تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن, ۱۳۸۷ ۹:۴۴ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

آقای رئیس جمهور اندکی آرام، به کجا چنین شتابان

آقای رئیس جمهور به رای ۲۷ در صدی‌تان غره نشوید. مردم در این ۴ دهه آموخته‌اند که نباید به وعده‌های حکمرانان اعتماد کرد. همان ۲۷ درصد رای‌دهنده، دیده‌بان حرف و عمل شما هستند و با دقت و پیگیری، بر مواضع تان نظارت دارند.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

جستاری از شرایط کنونی ایران زیر نام: “گوی” و “میدان”

اختلافات درون‌ حکومت و موضع و اهداف رهبری در انتخابات

چرایی پروژه‌ی میرباقری‌هراسی!

نامه‌ای به اپوزیسیون، جهت یادآوری وظایف فراموش شده!

مشخصات حکومت- قانون

تایتانیک