شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۴

شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۴

جستاری از شرایط کنونی ایران زیر نام: "گوی" و "میدان"
پیشرفت علم و تکنولوژی و نوآوری‌های این عرصه و گسترش و همه‌گیری فضای مجازی، امکان بی‌بدیلی را برای نور انداختن بر تاریکخانه اشباح و برملا کردن دروغ و نیرنگ‌های پشت...
۵ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: بردیا سیاوش
نویسنده: بردیا سیاوش
اختلافات درون‌ حکومت و موضع و اهداف رهبری در انتخابات
ریسکی که حکومت انجام داد و فکر می‌کرد که با اتخاذ این روش می‌تواند هم‌ مشارکت را بالا ببرد و هم یک جناح اصول‌گرای میانه را بار دیگر بر راس...
۵ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: کامران
نویسنده: کامران
چرایی پروژه‌ی میرباقری‌هراسی!
ای کاش رسالت پروژه‌ی میرباقری‌هراسی، مقدمه‌ی ضدحمله به آن بود. اما نیست و عملاً ترمزی‌ست در برابر پیشرفت و دعوت به آهسته بیا و آهسته برو که گربه شاخت نزند.
۴ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: بهزاد کریمی
نویسنده: بهزاد کریمی
نامه‌ای به اپوزیسیون، جهت یادآوری وظایف فراموش شده!
کاش می‌شد دوباره مثل آن روزها به یاد مردم بیفتیم و به آن‌ها سر بزنیم و مثل آن روزها صمیمانه پای درد دلشان بنشینیم و ببینیم که چه دل خونی...
۴ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری
مشخصات حکومت- قانون
اگر قوانین را تنها وسیله‌ای برای برقراری نظم در جامعه فرض کنیم،حاكمیت قانون به مفهوم برقراری نظم و انضباط اجتماعی خواهد. در این روی‌کرد قانون تنظیم‌کنندۀ روابط حاکمیت و شهروندان...
۳ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: مناف عماری
نویسنده: مناف عماری
تایتانیک
چیستی و سرشت فلسفی قصه‌ی تایتانیک امری فراتر از عاشقانه‌های آن است. جوهره‌ی فلسفی فیلم‌نامه، داستانِ شکستِ پنداره‌ی لگام زدن بر انگاره‌های فردی‌ست ...
۳ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: پهلوان
نویسنده: پهلوان
آقای رئیس جمهور اندکی آرام، به کجا چنین شتابان
آقای رئیس جمهور به رای ۲۷ در صدی‌تان غره نشوید. مردم در این ۴ دهه آموخته‌اند که نباید به وعده‌های حکمرانان اعتماد کرد. همان ۲۷ درصد رای‌دهنده، دیده‌بان حرف و...
۲ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: زهره تنکابنی
نویسنده: زهره تنکابنی

خاطرات انقلابی‌گری؛ بحث شیرین آنارشیسم

پرودن، متفکر آنارشیست فرانسوی بین سالهای 1865-1809 زندگی نمود. مادرش آشپز، پدرش مسگر، و خودش کارگر چاپخانه بود. او می‌گفت: تا زمانی‌که تعادل و تساوی روی کره زمین برقرارنشود، خطر انقلاب در همه جا هست. وی برای نظم اجتماعی آنارشیستی، رفرم را پیشنهاد می‌کرد تا انقلاب را.

آغاز و پایان متفکرین آنارشیسم

 پرودن، متفکر آنارشیست فرانسوی بین سالهای ۱۸۶۵-۱۸۰۹ زندگی نمود.  مادرش آشپز، پدرش مسگر، و خودش کارگر چاپخانه بود. او می‌گفت: تا زمانی‌که تعادل و تساوی روی کره زمین برقرارنشود، خطر انقلاب در همه جا هست. وی برای نظم اجتماعی آنارشیستی، رفرم را پیشنهاد می‌کرد تا انقلاب را.  او در رابطه با زنان دارای افکار مردسالارانه ارتجاعی زمان و جامعه خود بود. در نظر او معضل جامعه معمولا در وضعیت اقتصاد آنست ونه درسیاست آن.

از جمله آثار پرودن – اعترافات یک انقلابی، موضوع فدرالیسم، برنامه انقلاب، و کتاب مالکیت چیست؟ هستند. مارکسیست‌ها نظرات اورا اتوپیستی، خرده بورژوایی، ارتجاعی ومحصول ایدئولوزی دوران بحران می‌دانند.  جرج سورل او را بزرگترین فیلسوف اجتماعی قرن ۱۹ فرانسه نامید.  او می‌گفت: زندگی سیاسی باید با زندگی خصوصی افراد هماهنگی داشته باشد.

پرودن پیش بینی کرده بود که قرن بیست قرن حاکمیت سیاسی فدرال‌ها خواهد بود، چون سوسیالیسم چیزی غیرازبرقراری فدرالیسم نیست. مارکس اصطلاح و مفهوم «مبارزه طبقاتی» راازپرودن گرفت.  در کتاب «فقر فلسفه»، مارکس به ردشعار وحدت پرولتاریا وطبقه متوسط  او پرداخت.  از جمله دیگر آثار او: عدالت در انقلاب و کلیسا، یادداشت‌های روزانه، در باره فدرالیسم و ضرورت پایه گذاری یک حزب انقلابی، مالکیت و مالکیت فدرالی، و ایده‌های اصلی انقلاب در قرن ۱۹، هستند. آنارشیست‌ها غالبا خواهان جامعه ای فدرال با تولید کنندگان و مالکین خرد بودند.  نظرات پرودن حتی امروزه میان پاره ای از سندیکالیست‌های آنارکوسندیکالیستی چپ اروپا طرفدارانی دارد.

پرودن در سال ۱۸۴۸ بعنوان سوسیالیست وارد مجلس ملی فرانسه شد؛ ولی سرانجام سه سال به زندان افتاد وبعد از آزادی به بلژیک فرارکرد.  پرودن را آغاز اندیشه آنارشیسم مدرن در غرب می‌دانند.  اوغیرازکمونیسم وکاپیتالیسم، نظام آنارشیستی را فرم سوم اداره جامعه می‌دانست.  او پیرامون زنان و یهودیان عقایدی نادرست داشت. آنزمان متفکران و هنرمندانی مانند نیچه، گوته، مارتین لوتر، واگنر، شوپنهاور، و برادران گریم، نیز دارای اینگونه افکار سنتی و ارتجاعی بودند.

تروتسکی اورا رابینسون کروزه سوسیالیسم نامید. از جمله دیگرآثار پرودن: مالکیت دزدی است، و پورنوکراتی یا زنهای زمان مدرن، هستند.  پرودن را آغاز سیراندیشه آنارشیسم مدرن در غرب می دانند.  از زمان او طبقه کارگررا پرولتاریا نام نهادند.  در گفته‌های پرودن می توان تضاد و تناقض‌های زیاد پیدا کرد.  او نخستین بار عنوان آنارشیسم را به ثبت در آکادمی پاریس رساند.  وی محافل روشنفکری را با مقوله‌های دولت، مالکیت، و اتوریته آشنا نمود.  پرودن را پدر سندیکالیسم آنارشیستی نیزمی‌دانند.  گروه دیگری اورا پدر جامعه شناسی مدرن و یکی از نظریه پردازان فدرالیسم و جنبش تعاونی بشمار می آورند.  مجموعه آثار او شامل چهل عنوان کتاب، چهار جلد مکاتبات با مبارزان اجتماعی آنزمان، و یازده جلد یادداشت‌های گوناگون او هستند.  اعترافات یک اتوپیست، و حضرت موسی، دو کتاب مشهور دیگر پرودن ‌اند.

نسل دیگر نظریه پردازان آنارشیسم، شامل – ویلیام گودوین، آگوستین سوخی، پاول گودمن، هربرت رید، تولستوی، و جرج آورل است.

ویلیام گودوین انگلیسی میان سالهای۱۸۳۶-۱۷۵۶  زندگی نمود.  کروپتکین نخستین بار اورا بعنوان آنارشیست معرفی کرد.  او می گفت در جامعه ماشینی صنعتی آینده، باید انسان فقط روزی یک ساعت کارکند.  وی مدعی بود که ازدواج ناشی از یک اشتباه رمانتیک پیرامون عشق ابدی است.  گودوین نخستین بار تضادهای کاپیتالیسم در باره کار و سرمایه را مطرح نمود بدون اینکه مانند مارکس به مبارزه طبقاتی برسد.  او نه روی جنبش آنارشیستی قرن ۱۹ بلکه بیشتردر جنبش کارگری انگلیس و ادبیات رمانتیک کشورش اثر گذاشت.  گودوین نخستین بار به طرح حذف دولت در جامعه انسانی پرداخت.  مارکس و آون به مطالعه عمیق آثارش پرداختند.  او می‌گفت که در انقلاب شور و احساسات حاکم است و نه عقل و منطق؛ در آنجا خشونت تعیین کننده است و نه عدالت.  گودوین همچون سایر آنارشیستها طرفدار اقتصاد مانوفاکتورها و تولیدکنندگان کوچک بود و نه مخالف تولید ماشینی.  او موجب آغاز فلسفه آنارشیستی شد.  از جمله آثار گودوین – عدالت سیاسی و تعثیر آن روی اخلاق و سعادت، است.

   آگوستین سوخی، آنارشیست آلمانی، بین سالهای ۱۹۸۴- ۱۸۹۲ زندگی نمود.  ازجمله اثار او – آمریکای لاتین میان ژنرال ها و انقلابیون، عبور شبانه از اسپانیا، امید طولانی، احتیاط ! آنارشیسم، یک عمر در خدمت آنارشیسم، انقلاب معلول بلشویک‌ها، کارگران و دهقانان در کشور اوکرائین، و فلسفه فکر و روح آزاد، هستند.

william godwin  1756- 1836

augustin  souchy 1892 – 1984

herbert  read  1893- 1968

 

 

تاریخ انتشار : ۲۳ شهریور, ۱۳۹۴ ۱:۴۲ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

آقای رئیس جمهور اندکی آرام، به کجا چنین شتابان

آقای رئیس جمهور به رای ۲۷ در صدی‌تان غره نشوید. مردم در این ۴ دهه آموخته‌اند که نباید به وعده‌های حکمرانان اعتماد کرد. همان ۲۷ درصد رای‌دهنده، دیده‌بان حرف و عمل شما هستند و با دقت و پیگیری، بر مواضع تان نظارت دارند.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

جستاری از شرایط کنونی ایران زیر نام: “گوی” و “میدان”

اختلافات درون‌ حکومت و موضع و اهداف رهبری در انتخابات

چرایی پروژه‌ی میرباقری‌هراسی!

نامه‌ای به اپوزیسیون، جهت یادآوری وظایف فراموش شده!

مشخصات حکومت- قانون

تایتانیک