یکشنبه ۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶

یکشنبه ۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶

در هم تنیدگی جنبش های اجتماعی و وظایف نیروهای چپ

تذکر ضرور: پخش میزگردها در این صفحه از نشریه کار لزوما به معنی تایید یا وابستگی این برنامه ها به سازمان ما نیست و صرفا به دلیل خدمت به جامعه دوستان و نزدیکان فکری به سازمان صورت می گیرد!

فایل صوتی جلسه پرسش و پاسخ یکشنبه ۲۵ دی  ۱۴۰۱   ساعت ۹  شب ایران

موضوع:  در هم تنیدگی جنبش های اجتماعی و وظایف نیروهای چپ  

میهمان: پروین همتی ، سخنگوی سازمان فداییان خلق ایران( اکثریت)   

لینک:
کانال یوتیوب « به‌یاد رفیق فریبرز رئیس‌دانا »

https://t.me/+YNxze2Z5-E05NWFh

 سوالات مطرح شده در جلسه تلگرامی با رفیق پروین همتی  

 

  • با توجه به گوناکونی اقوام و تفکرات در کشور ما آیا لازم نمیبینید که تمامی گروه های چپ و مترقی و معتقد به جمهور مردم در قالب یک جبهه متحد کنار هم گرد آیند؟ آیا وقت آن فرا نرسیده که احزاب و سازمان و گروه‌های سیاسی که به جمهوریت و فدرالیسم و تکثر گرایی معتقد هستند در قالب یک جبهه متحد به فعالیت بپردازند و اپوزوسیون متکثر و متحدی رو برای جامعه ایران ایجاد کنند؟ چه اشتراکاتی رو باید در نظر گرفت که این جبهه به گستردگی و تنوع ایران عزیز ما باشد؟
  • خوشبینی تاریخی  و تحلیلهای اکثریت چه اثری در جنبش اجتماعی ایران تا کنون داشته است و جایگاه مردمی و مقبولیت نیروهای چپ همچون اکثریت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
  • علل و زمینه های تشتت و پراکندگی  چپ ایران را چگونه تفسیر میکنید؟
  •  ارزیابی جنابعالی از جنبش چپ ایران ، جایگاه و وزن اجتماعی ان چیست؟
  • نظر مهمان ارجمند در مورد آینده‌ی اتحاد چپ چیست؟ آیا باید خوشبین بود؟ اوجگیری جنبش اجتماعی-سیاسی در ایران می توانست موجب انگیزشی نو برای اتحاد چپ باشد اما متاسفانه از آن خبری نیست .دست کم طیف های مختلف فدایی، بخشی از حزب توده‌ی ایران، راه کارگر و کومه له می توانستند پتانسیل و پشتیبانی این اتحاد باشند اما عملا آنچه ما هواداران می بینیم اختلاف و واگرایی روز افزون است چرا؟ حتی با تشکیل حزب چپ ایران قرار بود سازمان اکثریت دیگر فعالیت چندان سیاسی نداشته باشد ولی  این هم محقق نشد.چرا؟
  • چرا در انشعاب گروه چپ از سازمان اکثریت از گروه منشعب حمایت نشد؟ اصلاً دلیل انشعاب چه بود؟
  • آیا این تشتُت وپراکندگی و انشعابات، سازمان را در تداوم و تحقق اهداف با مشکل مواجه نمی کند؟‌ ما از این عدم همبستگی و تفرُق اذیت شده و مستاصل می گردیم.
  • درود رفیق پروین گرامی، سازمان فدائیان خلق (اکثریت )طی پروسه اتحاد چپ که منجر به تشکیل حزب چپ ایران (فدائیان خلق )گردید، اصلی‌ترین وبزرگترین سازمان تشکیل حزب بود وبنا برمصوبات کنگره حزب قرار بود موقتاََتاتحکیم حزب به فعالیت خود تحت نام سازمان اکثریت ادامه دهد، آیا اکنون که چند سال از تشکیل وتحکیم حزب چپ سپری شده ،نقش ورابطه سامان اکثریت باحزب چپ چگونه است؟ وچرا هنوز برخلاف مصوبات کنگره  های بعدی بطور مستقل تحت همان نام بفعالیت خود ادامه میدهد؟
  • مضمون تحلیل رفقای سازمان نشان دهنده آنست نزدیکی تحلیلی با نیروهای چپ از جمله حزب توده ایران وجود دارد هرچند پراتیک عملی نشان پیوندی درمبارزه روزمرحله ای بچشم می خورد در نشست ها برای تشکیل یک کروه کارتبلیغی باحزب توده ایران حداقل درفضای مجازی ودر خارج از کشور را چگونه ارزیابی می فرمائید
  • آیا برای گذار از ج.ا از نظر سازمان ،باید هدف آرمانی  و آلترناتیو خاص را مد نظر داشت؟
  • در حالیکه خیزش  انقلابی ژینا در حال رشد است شاهد بحثهای تازه ای نیز هستیم. از جمله بحث “همه باهم”
  • نطرتان را لطفا در این باره بیان نمایید و بفرمایید با همه نیروهایی که در ایران کم و بیش دارای پایگاه اجتماعی هستند اعم ازنیروهای ترقیخواه و  راست  افراطی  و چپ افراطی و….. چگونه باید تعامل کرد.
  • به تجربه معتقدم که نیروهای ناصادق راست از جمله شورای مدیریت گذار در همگرایی چپ یک نقش بسیار منفی و تخریبی داشته اند – نقشی که رفقا در داخل معمولا نمی بینند و فقط چپ برای این عدم همگرایی مورد شماتت قرار می گیرند – نظر شما در این مورد چیست ؟
  • سیاست  “همه با هم ” یک مساله مهم را نادیده می گیرد و آن اینکه آنها که امکانات بیشتری در این همه با هم داشته باشند بقیه را در عمل محدود خواهند کرد و از امکانات و قدرت خودشان سوء استفاده خواهند کرد . الان امکانات در دست نیروی راست است – این تلویزیونهای اینترنشنال و من و تو و دیگران نمونه هایی از آن امکانات هستند که برخی نادیده می گیرند – چطور به درک اینکه ” سیاست همه با هم “چقدر می تواند خطرناک باشد کمک کنیم ؟
  • ما بر خلاف گذشته سازمان که وحدت حرف اولش بود از وحدت دو جریان رفیق جزنی واحمد زاده ودر بحبوحه انقلاب که دیگر گروه ها که به سازمان پیوستند غیر از انشعاب چیزی عاید جنبش فداییان خلق نشده چرا؟در حالی که که تمامی جریان های چپ در سراسر جهان به نوع اتحادی رسیدند و موفق هم شدند نمونه اخیر برزیل  چرا حداقل جریان فدایی به یه نوع اتحادی نرسیده جز حزب چپ واقعا مشکل کجاست؟ با سپاس
  • چپها در طول تاریخ میهن مان به رشد فکری و فرهنگی جامعه کمک کرده اند در ارتقاء روحیه عدالتخواهی و مخالفت با  تبعیض و ستم نقش بسیار مهمی داشته اند و بیشتر رفقای ما در آستانه انقلاب ۵۷ در زندان بودند ولی نیروهای راست تلاش می کنند ما چپها را مقصر شرایط حاکم معرفی می کنند – چرا یک تلاش مشترک نیروی چپ را برای اینکه خدمات نیروهای چپ در ارتقاء فرهنگ و ارزش روحیه عدالتخواهی و …  بیشتر درک شود شاهد نیستیم ؟
  • آیا بعد از گذار از ج.ا میتوان آلترناتیو “سوسیالیسم” را استقرار داد؟
  • باتوجه به تجارب اندوخته شده ازدهه ۵۷ تاکنون ،وبا توجه به شرایط خاص امروزین،تعلل درعرصه اتحاد نیروی های چپ مترقی آیا می تواند توجیه پذیر باشد؟
  • اختلاف نظر  سازمان اکثریت با حزب چپ  در چیست  و چرا  در یک  جریان  و تشکیلات ادغام  نمی شوند؟
  • آیا در جنبش زن ؛ زندگی ؛ آزادی چپ را پیشرو میدانید ؟
  • الترناتیو را در این جنبش با توجه به همگرایی اپوزیسیون ؛ چگونه ارزیابی میکنید و چه درصدی را برای جریان چپ در نظر میگیرید و در کل جریان چپ ؛ چه درصدی را برای اکثریت در نظر  میگیرید .
  • آیا جریان چپ  توانایی رهبری این جنبش را خواهد داشت ؟
  • با توجه به برآورد های جامعه شناسی آینده جنبش برای سرنگونی را چگونه ارزیابی میکنید آیا این مبارزه به شکل مسلحانه پیش خواهد رفت ؟ یا خیر … یا پلانی اکثریت ارایه داده است ؟
  • آیا‌ گفتمان‌ چپ ‌نباید‌ در ‌قالب ‌‌نیروهای ‌چپ‌ تجلی کند؟‌ در‌سال‌  ۵۷ نیروهای ‌ارتجاعی ‌شعارهای  چپ ‌را‌ در‌ زمینه ‌‌عدالت ‌اجتماعی‌ و اقتصادی‌‌ مطرح ‌می‌کردند‌ و‌ باعث ‌سر‌در‌گمی توده‌های‌ مردم ‌می‌شد.
  • واقعا تمام پرسشها حول اتحاد است و این معنای خاصی دارد که تمام رفقای فدایی باید ملکه ذهنشون کنند واقدام کنند چپ طول تاریخ هزینه های گزافی دادند وقتش نیست که اقدام عملی انجام شود ؟
  • “اتحاد”در این شرایط بدون در نظر گرفتن” اتحاد برای چه ” مفید نیست که می تواند ضربه زننده تر هم باشد – اتحاد ( یا در واقع همگرایی ) برای پیشبرد اهداف مقطعی مثل تلاش  برای لغو اعدام – تلاش برای آزادی زندانیان سیاسی ، تلاش برای لغو حجاب اجباری  و … به نظر عملی ست ولی اتحاد برای سرنگونی و بعد به آلترناتیو فکر کردن- در مرحله کنونی ،  نه ممکن هست و نه مفید – شما اینطور فکر نمی کنید ؟
  • چرا  رهبران چپ می گویند کارگران جهان متحد شوید .اما خودشان هیچ گونه وحدت واتحاد تشکیل نمی دهند؟
  • به نظر من قبل از اینکه از اتحاد صحبت کنیم باید جریانات چپ به این بیندیشندکه چگونه پیوندخود رابا پایگاه اجتماعی در داخل کشورگسترش دهندتا زمانیکه جریانات چپ خارج کشور نتوانند در داخل کشور حضور عینی داشته باشند .اتحاد بدست امده است بیشتر مکانیکی خواهد بود .سوال من این است سازمان برای پیوند با پایگاه اجتماعی داخل کشورچه برنامه ای دارد؟
  • نوزدهم بهمن پیشرو است. با درود و گرامی، داشت این روز که تولد سازمان چریک های فدائی خلق می باشد. گروه فدائی که مبارزه بر علیه نظام سلطه ی شاهنشاهی را در جنگل های سیاهکل متجلی ساخت. نظر شما در شروع مبارزه فدائیان در آن دوران خفقان و ستم و استبداد چیست؟
  • رفیق پروین در صحبتها اشاره داشتید به اینکه اعتقادی به مبارزه مسلحانه ندارید بقول اوریانا فالاچی در هر موضوعی سه نظر وجود دارد نظر من ؛ شما و حقیقت … حال صرفا با اینکه اعتقادی به آن نوع مبارزه ندارید آیا رژیم هم همین نظر را دارد و در صورت مواجه با تحمیل شرایط از طرف رژیم  چه باید کرد ؟
  • “قهر انقلابی ” ” مبارزه خشونت پرهیز ” “مبارزه مسالمت آمیز ” شما به کدام اعتقاد دارید ؟

 

 

تاریخ انتشار : ۲۶ دی, ۱۴۰۱ ۲:۵۷ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

سخن روز

انتخابات! کدام انتخابات؟

با عنایت به این وضع و شرایط عملا موجود آنچه در ایران برگزار میشود فاقد حداقل شرایط برای شناخته شدن بعنوان یک انتخابات است. با تمام محدودیت ها و کنترل های نظام امنیتی و سیاسی انتخابی در کار نیست و دقیقا با استعاره از آقای خمینی « در این رژیم آزادی های فردی پایمال و انتخابات واقعی و مطبوعات و احزاب از میان برده شده اند.

مطالعه »
یادداشت

در مورد انقلاب بهمن ۵۷

اگر امروز شعار حق من کو، برقرار باد جمهوریت و همبستگی برای استقرار دموکراسی، از خواسته های مهم مردم شده که نشان از زنده بودن انقلاب ۵۷ و نیاز مبرم ترمیم آن توسط خود مردم دارد. اگر در این مبارزه زنان ایرانی در مبارزه علیه حجاب اجباری روسری خود را پرچم مبارزه قرار داده اند قبل از هر چیز بخاطر این است که در انقلاب تمامی زنان از هر قشری وارد صحنه شدند…..

مطالعه »
آخرین مطالب

عدم شرکت در انتخابات، همراهی با مردم و در جهت حفظ مصالح ملی است

بی اعتمادی ۸۰ درصد مردم نسبت به نظام حاکم گویای آن است که حکومت با همین سیاست ها و برنامه ها که علیه مصالح ملی و منافع مردم است ، پیش می راند. از این رو برای نجات کشور راهی جز ایستادن در کنار….

«انتخابات» نمایشی برای مشروعیت بخشی به تمامیت ‌خواهی نظام و تمرکز و خالص سازی قدرت

جمهوری اسلامی اکنون در شرایطی قرار دارد که ادامۀ وضع موجود بدون تغییرات در ساختار نظام هر روز سخت‌تر می‌شود. پروسه و روند تحولات تاکنونی و تجربه نشان میدهد که انتظار هیچ تغییر مثبتی از حکومت به شکل امروزی آن برای بهتر شدن اوضاع کشور متصور نیست، بلکه برعکس وضع بدتر از امروز خواهد شد. از این‌ رو عدم شرکت در انتخابات، آغاز راهی دشوار برای فشار مدنی بیشتر مردم به نظام برای تغییرات است. تنها نافرمانی مدنی و اعتراضات گسترده، یک‌پارچه و متحد مردم در مقیاس وسیع است که می‌تواند جمهوری اسلامی را در برابر پرسش سخت تن دادن به خواست مردم، یا سرنوشتی نا معلوم و تلخ برای خودش قرار دهد.

صدور و اجرای احکام اعدام را متوقف کنید!

ما خواهان توقف، ممنوعیت و لغو صدور و اجرای احکام اعدامیم! تنها با اعتراض گستردۀ مردمی و مبارزات پی‌گیر جامعۀ مدنی می‌توان صدور و اجرای احکام اعدام را متوقف  و در راستای ممنوعیت و لغو اعدام از قوانین کشور گام برداشت.

سلطه بدون هژمونی

در چنین شرایطی ، مشارکت نصف و نیمه اصلاح طلبان و میانه روها در کلان شهرها ، راه به جایی نخواهد برد . مقاله انتقادی تند محمد قوچانی خطاب به حزب اتحاد ملت و تاکیدش بر لزوم ” اصلاح اصلاحات ”  هم چیزی بیش از مرثیه زود هنگام  شکست اصلاح طلبان ، در این انتخابات نیست.

یادداشت

در مورد انقلاب بهمن ۵۷

اگر امروز شعار حق من کو، برقرار باد جمهوریت و همبستگی برای استقرار دموکراسی، از خواسته های مهم مردم شده که نشان از زنده بودن انقلاب ۵۷ و نیاز مبرم ترمیم آن توسط خود مردم دارد. اگر در این مبارزه زنان ایرانی در مبارزه علیه حجاب اجباری روسری خود را پرچم مبارزه قرار داده اند قبل از هر چیز بخاطر این است که در انقلاب تمامی زنان از هر قشری وارد صحنه شدند…..

مطالعه »
بیانیه ها

پاس‌داشت زبان مادری، غنابخش تنوع و تکثر زبانی و فرهنگی است!

سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) با باور عمیق به مبانی حقوق بشر و قائم به ذات بودن این حقوق و با توجه به جایگاه تعیین‌کنندهٔ زبان مادری در هستی هر یک از آحاد بشر، تأمین و تضمین و تحقّق حق قانونی هر ایرانی در دست‌رسی و قوام ودوام بخشیدن به زبان مادری خود را از حقوق بنیادین بشر می‌داند و همۀ نیروهای میهن‌دوست و ترقی‌خواه کشور را به حمایت فعال از حق آموزش زبان مادری و حفظ و زنده‌داشت این میراث گران‌قدر ایرانی فرامی‌خواند.

مطالعه »
پيام ها

باید یکی شویم و قلب‌مان را سرود و پرچم‌مان سازیم تا بهاران خجسته به ارمغان به میهن‌مان فراز آید!

کرامت و خسرو دو جوان روشنفکر انسان‌دوست چپ بودند و غم مردم فقرزدهٔ میهن و جهان به دل داشتند. آنان شیفتۀ جنبش فداییان خلق بودند. خسرو گلسرخی در وصیت‌نامه‌اش می‌نویسد: «من یک فدایی خلق ایران هستم و شناسنامه من جز  عشق به مردم چیز دیگری نیست … شما آقایان فاشیست‌ها که فرزندان خلق ایران را بدون هیج مدرکی به قتل‌گاه میفرستید، ایمان داشته باشید که خلق محروم ایران، انتقام خون فرزندان خود را خواهد گرفت». تاثیر ایستادگی جانانه آنان در برابر نظام حاکم و پشتیبانان جهانی آن موجی از شور و ایمان در جنبش فداییان پدید آورد

مطالعه »
بیانیه ها

پاس‌داشت زبان مادری، غنابخش تنوع و تکثر زبانی و فرهنگی است!

سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) با باور عمیق به مبانی حقوق بشر و قائم به ذات بودن این حقوق و با توجه به جایگاه تعیین‌کنندهٔ زبان مادری در هستی هر یک از آحاد بشر، تأمین و تضمین و تحقّق حق قانونی هر ایرانی در دست‌رسی و قوام ودوام بخشیدن به زبان مادری خود را از حقوق بنیادین بشر می‌داند و همۀ نیروهای میهن‌دوست و ترقی‌خواه کشور را به حمایت فعال از حق آموزش زبان مادری و حفظ و زنده‌داشت این میراث گران‌قدر ایرانی فرامی‌خواند.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

عدم شرکت در انتخابات، همراهی با مردم و در جهت حفظ مصالح ملی است

«انتخابات» نمایشی برای مشروعیت بخشی به تمامیت ‌خواهی نظام و تمرکز و خالص سازی قدرت

صدور و اجرای احکام اعدام را متوقف کنید!

سلطه بدون هژمونی

هیئت سیاسی ـ اجرایی سازمان اکثریت خاطی برنامە سازمان

۲۹ بهمن روز ستایش زن در فرهنگ ایران