چهارشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۸

چهارشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۸

"همگامی" خواهان لغو حکم اعدام خانم پخشان عزیزی و آزادی فوری ایشان است
همگامی برای جمهوری سکولار دموکرات در ایران انزجار شدید خود را از حکم اعدام خانم عزیزی اعلام میدارد و خواهان آزادی هرچه زودتر ایشان و سایر زندانیان سیاسی ایران و...
۲۶ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: همگامی برای جمهوری سکولار دموکرات در ايران
نویسنده: همگامی برای جمهوری سکولار دموکرات در ايران
حجاب اجباری، محدودیتی بزرگ برای ورزش دختران
ما از جامعه ی ورزشی ایران، خصوصا مردان ورزشکار، انتظار داریم که برای رفع کلیه ی محدودیت ها از جمله حجاب اجباری، کنار زنان ورزشکار بایستند. ما همچنین از نهادهای...
۲۶ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: نسرین ستوده و صدیقه وسمقی
نویسنده: نسرین ستوده و صدیقه وسمقی
حدود و ثغور علم قاضی در استقلال قضایی
حق دادخواهی و داشتن یک نظام قضایی منصف و برخورداری از دادرسی عادلانه از جمله حقوق اساسی ملت‌ها است، و این اهداف، جز در زیر چتر حمایت یک نهاد قضایی...
۲۵ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: سیروان منصوری
نویسنده: سیروان منصوری
صلح متزلزل در سوریه جدید
پس از سقوط دیکتاتوری اسد, انتقال قدرت در سوریه منظم تر از آن چیزی بوده است که بسیاری انتظار داشتند. اما آیا حاکم جدید حاضر به سازش های پایدار هست؟...
۲۴ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: مهند النجار و ماکسیمیلیان پاپ - برگردان رضا کاویانی
نویسنده: مهند النجار و ماکسیمیلیان پاپ - برگردان رضا کاویانی
موج شاخه های گل میخک بر مزار رزا لوکزامبورگ و کارل لیبکنشت
روز یکشنبه ۱۲ ژانویه ۲۰۲۵, صد وششمین سالگرد به قتل رساندن رزا لوکزامبورگ و کارل لیبکنشت بود. مطابق معمول در این روز همه ساله در شهر برلین یادبود قتل رهبران...
۲۴ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: رضا کاویانی
نویسنده: رضا کاویانی
داشتم پوست می انداختم
در سپیدار خیال، باز می خواندم این سرود: من به پایان نمی اندیشم ...
۲۴ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
چرا سلطنت‌طلب‌ها در توهم خودبزرگ‌بینی به‌سر می‌برند؟
اساساً نوع نگاه و برخورد راست‌های افراطی با دیگران، بر مبنای دوقطبی‌سازی شدید شکل می‌گیرد: یا به‌طور کامل از آن‌ها حمایت می‌کنند یا به سرکوب و حتی حذفشان می‌پردازند. این...
۲۳ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: بهروز ورزنده
نویسنده: بهروز ورزنده

قوانین زن ستیز، مصداق بارز خشونت‌اند

زنان نيمی از جمعيت کشور ما را تشکيل می دهند. اما نگاهی گذرا با استناد به آمارهای مرکز پژوهش های مجلس نشان می دهد که از زمان تشکیل اولین مجلس شورای اسلامی سهم زنان در مجلس کمتر از ٥ درصد و در مجلس نهم کمتر از ٣ درصد کل نمایندگان بوده است.

زمانی که از “خشونت علیه زنان” سخنی گفته و یا مطلبی نوشته می شود، بلافاصله خشونت‌های رایج در خانواده مانند تحقیر، توهین، ضرب و شتم، تجاوز، “قتل ناموسی”، وادار کردن زن به تکدی گری، اعتیاد و فحشا و در سطح جامعه تحقیر و توهین به شیوه رفتار و یا لباس، تحقیر و تمسخر در محل کار و در نهایت، وحشیانه‌ترین شکل خشونت یعنی سنگسار در اذهان تداعی می شوند. در این که هرکدام از اشکال خشونت‌های پیش گفته، مصداق بارز خشونت‌اند و بارها در رسانه‌های گروهی از طرف فعالین حقوق زنان به همه این موارد پرداخته شده اند، تردیدی وجود ندارد. اما نوع دیگری از خشونت وجود دارد که شاید درد حاصل از وارد آمدن آن بر پیکر زنان، از نظر فیزیکی محسوس نباشد، اما چه بسا عمق “جراحت” وارده از آن بر پیکر “حضور و نقش” زنان در اجتماع، بمراتب عمیق‌تر نیز باشد.

 در اینجا صحبت در مورد قوانین زن ستیز مصوب مجلس شورای اسلامی است و این نکته مهم که زنان نماینده مجلس بویژه در مجلس نهم، نه تنها به مقابله با  تصویب این قوانین برنخاستند، بلکه  فعالانه در به تصویب رساندن این قوانین شرکت کردند.

  یکی از راه های مقابله با تصویب قوانین ضد زن در مجلس، اعمال فشار از بیرون توسط جنبش زنان و حضور پرشمار نمایندگان معتقد و متعهد به حقوق زنان در مجلس است. زنان نیمی از جمعیت کشور ما را تشکیل می دهند. اما نگاهی گذرا با استناد به آمارهای مرکز پژوهش های مجلس نشان می دهد که از زمان تشکیل اولین مجلس شورای اسلامی سهم زنان در مجلس کمتر از ۵ درصد و در مجلس نهم کمتر از ٣ درصد کل نمایندگان بوده است. بررسی وضعیت کمی مجلس نشان می دهد که در مجلس دوره اول تنها ۴ کرسی از ٣٢٧ کرسی نمایندگی مجلس به زنان تعلق داشته و در بهترین حالت یعنی مجلس پنجم که از ٢٧٧ کرسی نمایندگی ١۴ کرسی را نمایندگان زن در اختیار داشتند. در حالی که متوسط سهم زنان در مجالس کل کشورها از سال ١٩٩۵ تا ٢٠١۵ دوبرابر شده و از ١١ درصد به ٢٢ درصد ارتقاء یافته است، متوسط سهم زنان در مجلس ایران در دورۀ مشابه (از مجلس پنجم به این سو) سیر نزولی داشته است. این تبعیض در حالی علیه زنان اعمال می شود که براساس یکی از مصوبات اتحادیه بین‌المجالس جهانی، که ایران نیز عضو آن است، حداقل ۳۰ درصد نمایندگان مجلس باید از میان نامزدهای زن، انتخاب شوند، مهلت تحقق این مصوبه نیز، سال ۲۰۱۵ تعیین شده بود، که در ایران با مخالفت از جمله شورای تضخیص مصلحت نظام، روبرو گشته است.     

 دلایل بسیاری را برای حضور اندک نمایندگان زن در مجلس می توان برشمرد. یکی از دلایل حضور کم شمار نمایندگان زن در مجلس به وجود نظارت استصوابی بر می گردد. عبور نامزد زن از صافی شورای نگهبان بسی دشوارتر از نامزدهای مرد است. زنانی هم که از صافی شورای نگهبان عبور می کنند و به مجلس راه می یابند، باور اکثریت آن ها مشابه باور فقهاست. هم از این رو است که از حقوق زنان دفاع می کنند و نه مطالبات زنان را بازتاب می دهند. نگاهی به فعالیت‌های نمایندگان زن در مجالس گذشته و رای آن ها به لوایحی که آشکارا بدیهی ترین حقوق زنان را محدود و پایمال می کنند گواه عملکرد آن ها است.

 بنا به گزارش مرکز پژوهشهای مجلس، نمایندگان زن در کمیسیون هایی عضو می شوند که به اصطلاح از حقوق زنان و کودکان دفاع می کنند. نگاهی به قوانین مصوب مجلس در این دوره: «قانونی کردن ازدواج پدرخوانده با فرزند، طرح سهمیه بندی جنسیتی قانون پذیرش دانشجو، ماده ٢١ قانون حمایت از خانواده، لایحه گذرنامه و …» نشان می دهد، زنانی که به عنوان نماینده وارد مجلس شده اند نه تنها مخالفتی با قوانین ضد زن مصوب مجلس نکرده اند، بلکه خود از طراحان و مدافعان آن نیز بوده اند. وضعیت معیشتی زنان سرپرست خانوار و کودکان آنان، وضعیت بهداشت، اشتغال، اعتیاد زنان، وضعیت مسکن معتادین زن و … همه و همه کمترین دغدغه های این نمایندگان می باشد. 

  مادامی که معیار ورود زنان به مجلس با الگوهای قرون وسطائی تنظیم شود و نمایندگان مدافع حقوق زنان نتوانند به مجلس راه پیدا کنند؛ تا زمانی که قشریون و راست افراطی جای پای قوی در مجلس داشته باشند، جلوگیری از تصویب قوانین ضدزن امکان پذیر نیست. برای غلبه بر این وضعیت نابهنجار، در درجه اول لازم است نظارت استصوابی برچیده شود و سهمیه ٣٠ درصد از کرسی های مجلس به زنان تعلق گیرد. برای رسیدن به این هدف ضرورت دارد که زنان پیشرو فعالانه وارد کارزار انتخابات شوند، مطالبات خود را مطرح کنند و برای حذف نظارت استصوابی بکوشند. جای خوشحالی است که “کمپین تغییر چهره مردانه مجلس” توسط فعالین جنبش زنان راه افتاده است. امید می رود که با حمایت گسترده فعالین سیاسی و مدنی از این کمپین، زنان بتوانند گامی به پیش در جهت رفع موانع حضور نمایندگان راستین خود در مجلس، بردارند.

 

 

تاریخ انتشار : ۳ آذر, ۱۳۹۴ ۹:۵۷ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

اهانت به مزار ساعدی حمله‌ای مستقیم به آزاد اندیشی و میراث فرهنگی ایران!

غلامحسین ساعدی نه فقط یک نویسنده، بلکه صدای رنج و امید مردم ایران بود. هرگونه بی‌احترامی به او یا دیگر چهره‌های فرهنگی، بی‌اعتنایی به میراثی است که هویت ما را شکل داده است. احترام به بزرگان هنر و ادبیات، وظیفه‌ای ملی و تاریخی است که پاسداشت فرهنگ و تاریخ ما را تضمین می‌کند.

ادامه »
سرمقاله

عفریت شوم جنگ را متوقف کنیم! دست در دست هم ندای صلح سردهیم!

مردم ایران تنها به دنبال صلح و تعامل و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز با تمام کشورهای جهان‌اند. انتظار مردم ما در وهلۀ اول از جمهوری اسلامی است که پای ایران را به جنگی نابرابر و شوم نکشاند مردم ما و مردم جنگ‌زده و بحران زدۀ منطقه، به ویژه غزه و لبنان، از سازمان ملل متحد نیز انتظار دارند که همۀ توان و امکاناتش را برای متوقف کردن اسراییل در تداوم و تعمق جنگ و در اولین مرحله برقراری فوری آتش‌بس به کار گیرد.

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

دادگاه لاهه حکم بازداشت نتانیاهو، نخست‌وزیر؛ و گالانت وزیردفاع سابق اسرائیل را صادر کرد

دادگاه (لاهه) دلایل کافی برای این باور دارد که نتانیاهو و گالانت «عمداً و آگاهانه مردم غیرنظامی در نوار غزه را از اقلام ضروری برای بقای خود از جمله غذا، آب، دارو و تجهیزات پزشکی و همچنین سوخت و برق محروم کرده‌اند».

مطالعه »
یادداشت

نه به اعدام، نه به پایانی بی‌صدا و بی‌بازگشت!

همه ما که در بیرون این دیوارها زندگی می‌کنیم برای متوقف کردن این چرخه خشونت و نابرابری مسئولیت داریم و باید علیه آن اعتراض کنیم. سنگسار، اعدام یا هر مجازات غیرانسانی دیگر صرف نظر از نوع اتهام یا انگیزه و اعتقاد محکومان، چیزی جز نابودی و ظلم نیست و باید برای همیشه از دستگاه قضایی حذف شود.  نه به اعدام، نباید فقط شعاری باشد، بلکه باید به منشوری تبدیل شود که کرامت انسانی و حقوق برابر را برای همه، فارغ از جنسیت و جایگاه اجتماعی، به رسمیت بشناسد.

مطالعه »
بیانیه ها

اهانت به مزار ساعدی حمله‌ای مستقیم به آزاد اندیشی و میراث فرهنگی ایران!

غلامحسین ساعدی نه فقط یک نویسنده، بلکه صدای رنج و امید مردم ایران بود. هرگونه بی‌احترامی به او یا دیگر چهره‌های فرهنگی، بی‌اعتنایی به میراثی است که هویت ما را شکل داده است. احترام به بزرگان هنر و ادبیات، وظیفه‌ای ملی و تاریخی است که پاسداشت فرهنگ و تاریخ ما را تضمین می‌کند.

مطالعه »
پيام ها

پیام گروه کار روابط عمومی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) به مناسبت برگزاری دهمین کنگرهٔ سراسری حزب اتحاد ملت ایران اسلامی!

سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) تلاش‌های مؤثرحزب اتحاد ملت ایران اسلامی در جبههٔ اصلاحات برای ایجاد تغییر در اوضاع اسفناک کشور را ارزشمند می‌داند. حضور پررنگ زنان در شورای مرکزی حزب شما، گامی شایسته در راستای تقویت نقش زنان در عرصهٔ سیاسی کشور است.

مطالعه »
برنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

“همگامی” خواهان لغو حکم اعدام خانم پخشان عزیزی و آزادی فوری ایشان است

حجاب اجباری، محدودیتی بزرگ برای ورزش دختران

حدود و ثغور علم قاضی در استقلال قضایی

صلح متزلزل در سوریه جدید

موج شاخه های گل میخک بر مزار رزا لوکزامبورگ و کارل لیبکنشت

داشتم پوست می انداختم