شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۴:۲۸

شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۴:۲۸

جستاری از شرایط کنونی ایران زیر نام: "گوی" و "میدان"
پیشرفت علم و تکنولوژی و نوآوری‌های این عرصه و گسترش و همه‌گیری فضای مجازی، امکان بی‌بدیلی را برای نور انداختن بر تاریکخانه اشباح و برملا کردن دروغ و نیرنگ‌های پشت...
۵ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: بردیا سیاوش
نویسنده: بردیا سیاوش
اختلافات درون‌ حکومت و موضع و اهداف رهبری در انتخابات
ریسکی که حکومت انجام داد و فکر می‌کرد که با اتخاذ این روش می‌تواند هم‌ مشارکت را بالا ببرد و هم یک جناح اصول‌گرای میانه را بار دیگر بر راس...
۵ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: کامران
نویسنده: کامران
چرایی پروژه‌ی میرباقری‌هراسی!
ای کاش رسالت پروژه‌ی میرباقری‌هراسی، مقدمه‌ی ضدحمله به آن بود. اما نیست و عملاً ترمزی‌ست در برابر پیشرفت و دعوت به آهسته بیا و آهسته برو که گربه شاخت نزند.
۴ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: بهزاد کریمی
نویسنده: بهزاد کریمی
نامه‌ای به اپوزیسیون، جهت یادآوری وظایف فراموش شده!
کاش می‌شد دوباره مثل آن روزها به یاد مردم بیفتیم و به آن‌ها سر بزنیم و مثل آن روزها صمیمانه پای درد دلشان بنشینیم و ببینیم که چه دل خونی...
۴ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری
مشخصات حکومت- قانون
اگر قوانین را تنها وسیله‌ای برای برقراری نظم در جامعه فرض کنیم،حاكمیت قانون به مفهوم برقراری نظم و انضباط اجتماعی خواهد. در این روی‌کرد قانون تنظیم‌کنندۀ روابط حاکمیت و شهروندان...
۳ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: مناف عماری
نویسنده: مناف عماری
تایتانیک
چیستی و سرشت فلسفی قصه‌ی تایتانیک امری فراتر از عاشقانه‌های آن است. جوهره‌ی فلسفی فیلم‌نامه، داستانِ شکستِ پنداره‌ی لگام زدن بر انگاره‌های فردی‌ست ...
۳ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: پهلوان
نویسنده: پهلوان
آقای رئیس جمهور اندکی آرام، به کجا چنین شتابان
آقای رئیس جمهور به رای ۲۷ در صدی‌تان غره نشوید. مردم در این ۴ دهه آموخته‌اند که نباید به وعده‌های حکمرانان اعتماد کرد. همان ۲۷ درصد رای‌دهنده، دیده‌بان حرف و...
۲ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: زهره تنکابنی
نویسنده: زهره تنکابنی

نفیسه آزاد را آزاد کنید!

صد سال است که زنان ایرانی برای برابری حقوق خود و تغییر روابط مردسالارانه، تلاش مسالمت آمیز می کنند. اما براستی مسئولان کشور را چه می شود که ناگهان دست بکار می شوند و با بازداشت و زندانی کردن زنان و دختران ایرانی تصور می کنند از شر هر نوع تغییر و تحولی خود را آسوده کرده اند

حدود یکسال و نیم از فعالیتهای کمپین (کارزار) یک میلیون امضا می گذرد. بازداشت نفیسه آزاد و همراهانش در حالی که به روال برنامه کار گروهی شان برای جمع آوری امضا به منطقه کوهستانی توچال تهران رفته بود، موجب خشم و ناراحتی دوستان و یارانش را فراهم کرده است.

با وجود مسالمتآمیز بودن گفتگوی چهره به چهره فعالان کمپین با افراد جامعه و جمع آوری امضا و قانونی بودن چنین تلاشی و نیز تأکید چندین باره حقوقدانان بر این امر، همچنان برخوردهای غیررسمی و غیرقانونی و فشارها و برخوردهای حکومتی بر اعضای این کمپین روز به روز بیشتر مشاهده میشود.

نفیسه آزاد یکی از زنان فعال کارزار است که از اولین روزها خالصانه و صمیمانه و بدون ادعا در خدمت این جنبش بوده است و تمام وقت آزاد و زندگی و هستی خود را در این راه گذاشته و با سفر به خرم آباد و اصفهان در تشکیل کارگاه ها دراین شهرستانها با موفقیت رو برو بوده است. امید است نفیسه آزاد فورا آزاد شده و مبارزات حق طلبانه و برابری خواهانه زنان تداوم یابد.

جدا از بازداشت افراد حین جمع آوری امضا که شرح چگونگی این بازداشتها و برخوردهای غیرقانونی به تفصیل در خبرها و نوشته ها آمده است، برخوردهای دیگر نیز کم نبوده است. از جمله، هجوم پلیس به کارگاه آموزشی تشکیل شده در خرم آباد، که با اعمال خشونت و دستگیری همه افراد همراه بود. همچنین تهدیدها و احضارهای مکرر تلفنی فعالان کمپین و تهدید آنها در شهرستانها.

علاوه بر آن، حضور ماموران در منازل شخصی و کارگاه ها به برخوردهای قبلی اضافه شده است. این فشارها به صورت غیررسمی و غیر قانونی انجام می گیرد، و با کنترل تلفنها و ایمیلهای شخصی و یافتن مکان و زمان دقیق کارگاه ها و یورش به جلساتی که کاملا مسالمت آمیز و در منازل شخصی برگذار میشود، حوزه خصوصی اعضای کمپین را مورد تفتیش قرار داده و ناقض حقوق شهروندی آنان شده اند.

بازداشت فعالان کمپین در روز روشن در کوچه و خیابان بخاطر جمع آوری امضا و گفتگوی مسالمت آمیز از نابرابریها، و سپس تعیین قرار وثیقه سنگین ۱۰۰ میلیون تومانی برای این جرم سنگین!، دلیل اصلی تشویش اذهان عمومی و خشم و ناراحتی ایرانیان آزاده است.

اضطراب شاعر بزرگ ایران، سیمین بهبهانی پس از دریافت جایزه سیمون دوبووار به کمپین یک میلیون امضا، در بازگشت از پاریس قابل توجه است: “من دو برابر شما خوشحال بودم. یکی برای این که این جایزه نصیب شما شده و خوشحالی از این که من خوش قدم بودم و توانستم بی دردسر بروم و برگردم و این جایزه را برایتان بیاورم. پیش از سفر کمی دل شوره داشتم برای این که هر کسی که با این نیت قصد خروج از کشور را داشت، برایش دردسر تراشیدند اما خوشبختانه خدا کمک کرد که بی دردسر بروم و برگردم. امیدوارم قدر این جایزه را بدانید و حفظ اش کنید و در کمال اتحاد و با احترام به نظر اکثریت در راه دوستی بیشتر پیش قدم باشید.”

او ادامه می دهد: “در ظرف مدت کوتاهی که من آنجا بودم در همه مصاحبه ها توضیح دادم که تنها زنان نیستند که امضا جمع می کنند، دانشجویان اعم از دختر و پسر و مردان و زنان در کنار هم هستند و در هر یک از مصاحبه ها یادآور شدم که این کار با آزادی عمل توام نبوده است و گاه توهین و گاه ضرب و شتم و گاه زندان در پی داشته است. همه آنها از این مسائل مطلع بودند. با این که جایزه در سطح نوبل نبود، اما تبلیغی که برای آن شد کمتر از نوبل نبوده است.”

سیمین بهبهانی با ابراز خرسندی از این که تلاشهای جنبش زنان در حال به ثمر رسیدن است خطاب به حاضران گفت: “من مثل مادری هستم که بچه هایم بزرگ شده اند و دارم تماشایشان می کنم که هر کدام برای خود شهریاری شده اند. این کار می تواند نسل به نسل ادامه پیدا کند. ما معارضینی هم داریم که اگر زمان کمپین طول بکشد ممکن است بگویند دیدید که مردم توجه ندارند و این خواست آنها نیست. شاید فرصت این چنین که این تعداد از اعضای کمپین را یک جا ببینم تکرار نشود. می خواهم دلشوره ها و فکرهای خود را به شما انتقال بدهم، بدون این که بخواهم اعمال نظر کنم. تصمیم نهایی را خودتان باید بگیرید.”

با وجود تاکید مکرر مسئولان قضایی و اجرایی بر غیرقانونی نبودن مطالبات کمپین، و اجازه مسافرت به سیمین بهبهانی برای دریافت جایزه سیمون دوبووار به پاریس، همواره جای این سوال باقی میماند که طبق کدام قانون و به دستور چه مقامی حکم بازداشتها و برخوردها و فشارهایی از این دست بر نفیسه آزاد و فعالان دیگر زنان و اعضای کمپین یک میلیون امضا وارد می شود و احساس کلی نا امنی را با نام “امنیت” بر آنان تحمیل میکند؟

تلاش، فداکاری و از خودگذشتگی نفیسه آزاد و فعالان کمپین است که راه را برای افقهای روشنتر که فقط با تغییر در وضع موجود اتفاق می افتد باز می کند.

صد سال است که زنان ایرانی برای برابری حقوق خود و تغییر روابط مردسالارانه، تلاش مسالمت آمیز می کنند. اما براستی مسئولان کشور را چه می شود که ناگهان دست بکار می شوند و با بازداشت و زندانی کردن زنان و دختران ایرانی تصور می کنند از شر هر نوع تغییر و تحولی خود را آسوده کرده اند.

مسئولان اجرایی و قضایی جمهوری اسلامی باید بدانند که با بازداشت نفیسه ها مشکلی از مشکلات عدیده زنان حل نخواهد شد. و بهتر است دست از فشار بیشتر به زنان بردارند و نفیسه آزاد و دیگر فعالان زنان را فورًا آزاد کنند و به درک منطق تغییرات فرهنگی و اجتماعی زنان اهتمام ورزیده و بدانند که مبارزه صلح آمیز زنان تا پیروزی آنان ادامه خواهد داشت.

بخش : زنان
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن, ۱۳۸۷ ۱۰:۱۷ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

آقای رئیس جمهور اندکی آرام، به کجا چنین شتابان

آقای رئیس جمهور به رای ۲۷ در صدی‌تان غره نشوید. مردم در این ۴ دهه آموخته‌اند که نباید به وعده‌های حکمرانان اعتماد کرد. همان ۲۷ درصد رای‌دهنده، دیده‌بان حرف و عمل شما هستند و با دقت و پیگیری، بر مواضع تان نظارت دارند.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

جستاری از شرایط کنونی ایران زیر نام: “گوی” و “میدان”

اختلافات درون‌ حکومت و موضع و اهداف رهبری در انتخابات

چرایی پروژه‌ی میرباقری‌هراسی!

نامه‌ای به اپوزیسیون، جهت یادآوری وظایف فراموش شده!

مشخصات حکومت- قانون

تایتانیک