شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۵

شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۵

جستاری از شرایط کنونی ایران زیر نام: "گوی" و "میدان"
پیشرفت علم و تکنولوژی و نوآوری‌های این عرصه و گسترش و همه‌گیری فضای مجازی، امکان بی‌بدیلی را برای نور انداختن بر تاریکخانه اشباح و برملا کردن دروغ و نیرنگ‌های پشت...
۵ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: بردیا سیاوش
نویسنده: بردیا سیاوش
اختلافات درون‌ حکومت و موضع و اهداف رهبری در انتخابات
ریسکی که حکومت انجام داد و فکر می‌کرد که با اتخاذ این روش می‌تواند هم‌ مشارکت را بالا ببرد و هم یک جناح اصول‌گرای میانه را بار دیگر بر راس...
۵ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: کامران
نویسنده: کامران
چرایی پروژه‌ی میرباقری‌هراسی!
ای کاش رسالت پروژه‌ی میرباقری‌هراسی، مقدمه‌ی ضدحمله به آن بود. اما نیست و عملاً ترمزی‌ست در برابر پیشرفت و دعوت به آهسته بیا و آهسته برو که گربه شاخت نزند.
۴ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: بهزاد کریمی
نویسنده: بهزاد کریمی
نامه‌ای به اپوزیسیون، جهت یادآوری وظایف فراموش شده!
کاش می‌شد دوباره مثل آن روزها به یاد مردم بیفتیم و به آن‌ها سر بزنیم و مثل آن روزها صمیمانه پای درد دلشان بنشینیم و ببینیم که چه دل خونی...
۴ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری
مشخصات حکومت- قانون
اگر قوانین را تنها وسیله‌ای برای برقراری نظم در جامعه فرض کنیم،حاكمیت قانون به مفهوم برقراری نظم و انضباط اجتماعی خواهد. در این روی‌کرد قانون تنظیم‌کنندۀ روابط حاکمیت و شهروندان...
۳ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: مناف عماری
نویسنده: مناف عماری
تایتانیک
چیستی و سرشت فلسفی قصه‌ی تایتانیک امری فراتر از عاشقانه‌های آن است. جوهره‌ی فلسفی فیلم‌نامه، داستانِ شکستِ پنداره‌ی لگام زدن بر انگاره‌های فردی‌ست ...
۳ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: پهلوان
نویسنده: پهلوان
آقای رئیس جمهور اندکی آرام، به کجا چنین شتابان
آقای رئیس جمهور به رای ۲۷ در صدی‌تان غره نشوید. مردم در این ۴ دهه آموخته‌اند که نباید به وعده‌های حکمرانان اعتماد کرد. همان ۲۷ درصد رای‌دهنده، دیده‌بان حرف و...
۲ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: زهره تنکابنی
نویسنده: زهره تنکابنی

گزارش سه روز آکسیون برای “آزادی احمد رضا جلالی” روبروی سفارت جمهوری اسلامی در بروکسل

بیش از صد و پنجاه نفر ظرف سه روز (18 ساعت) در ساعات مختلف به این آکسیون سر زدند. اساتید، آکادمیسین ها، فعالین حقوق بشر، فعالین سازمان عفو بین الملل، دانشجویان دانشگاه آزاد بروکسل، برخی نمایندگان مجلس، خبرنگاران و آژانس سراسری و خبری بلگا، فعالین سیاسی و حقوق بشری ایرانیان و ... در ساعت مختلف برای همبستگی با توقف اعدام دکتر جلالی و آزادی وی در این آکسیون سه روزه شرکت کردند.

با پخش خبر اعدام قریب الوقوع دکتر احمد رضا جلالی سریعا نهادها و سازمان های بین المللی و ایرانیان آزادیخواه و دمکرات دست به کار شدند تا در برابر چنین اقدام جنایتکارانه ای اعتراض کنند. سازمان عفو بین الملل و اساتید و آکادمیسین های دانشگاه های آزاد بروکسل مانند بسیاری دیگر از نهادی های اروپایی در دیگر کشورها، تلاش ها و آکسیون های بیشماری را برای لغو اعدام و آزادی دکتر احمد رضا جلالی سازماندهی کردند. در بروکسل با وجود باران و هوای سرد، سه روز آکسیون در برابر سفارت جمهوری اسلامی برگزار شد. در پلاکارد بزرگی که توسط سازمان عفو بین الملل تهیه شده بود روی آن نوشته شده بود “دکتر جلالی آزاد شود”. بیش از صد و پنجاه نفر ظرف سه روز (۱۸ ساعت) در ساعات مختلف به این آکسیون سر زدند. اساتید، آکادمیسین ها، فعالین حقوق بشر، فعالین سازمان عفو بین الملل، دانشجویان دانشگاه آزاد بروکسل، برخی نمایندگان مجلس، خبرنگاران و آژانس سراسری و خبری بلگا، فعالین سیاسی و حقوق بشری ایرانیان و … در ساعت مختلف برای همبستگی با توقف اعدام دکتر جلالی و آزادی وی در این آکسیون سه روزه شرکت کردند.

انجمن های حقوق بشری، فرهنگی و مدنی ایرانیان ساکن بلژیک به روسای عالی اتحادیه اروپا آقای ژوزف بورل نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و آقای دیوید ساسولی، رئیس پارلمان اروپا دو نامه مشترک در ارتباط با وضعیت دشوار دکتر احمد رضا جلالی نوشتند و خواهان انجام تمام اقدامات لازم ممکن برای تأثیرگذاری بر مقامات ایرانی برای در امان ماندن زندگی دکتر احمد رضا جلالی شدند. در نامه به آقای “ژوزف بورل” آمده است:” نجات زندگی دکتر جلالی تنها با فشار سیاسی فوری و پایدار در بالاترین سطوح می تواند انجام گیرد. ما از شما می خواهیم تماس های لازم را برقرار کرده و وزرای خارجه اتحادیه اروپا را سازماندهی کنید که همین کار را انجام دهند”. در نامه به رئیس پارلمان اروپا آقای “دیوید ساسولی”، انجمن های ایرانی همچنین “خواهان این شده بودند که نجات زندگی دکتر جلالی تنها با فشار سیاسی فوری و پایدار در بالاترین سطوح می تواند انجام گیرد. به همین منظور، ما از پارلمان اروپا می خواهیم که یک بحث اضطراری را در این هفته در جلسه عمومی خود پیش ببرد”. 

نامه های فوق برای اطلاع و پیگیری در اختیار دیگر ارگان های پارلمان اروپا مانند آقای داوید مک آلیستر، رئیس کمیته روابط خارجه پارلمان اروپا، خانم ماریا آرنا، رئیس زیر کمیته حقوق بشر پارلمان اروپا، خانم کورنیلیا ارنست، رئیس گروه ایران در پارلمان اروپا گذاشته شد. در هنگامی که آکسیون سه روز برگزار می شد نمایندگان پارلمان اروپا در جلسه عمومی خود در بروکسل شرکت داشتند. برخی نمایندگان پارلمان و نمایندگان بخش های مختلف آن در ارتباط با آزادی دکتر جلالی و لغو حکم اعدام وی موضعگیری مختلفی کردند. وزیر امور خارجه بلژیک با سفیر جمهوری اسلامی و وزیر امور خارجه آن تماس گرفت و خواهان دریافت اطلاعات و متوقف شدن اعدام و دکتر جلالی شد. تماس با رئیس گروه ایران و سوگروه کمیته حقوق بشر پارلمان اروپا توسط برخی از مسئولین این تشکل های مدنی و حقوق بشری و برخی احزاب ایرانی شرکت کننده گرفته شد.

در این سه روز نمایندگانی از تشکل های ایرانی که به لحاظ قانونی در قوانین کشور بلژیک ثبت شده اند مانند انجمن امید، فدراسیون اروپرس، انجمن فرهنگی- اجتماعی پرسپولیس، انجمن دوستی ایران – بلژیک و نیز از میان احزاب سیاسی ایرانی نمایندگانی از فعالین تشکل های جمهوریخواه و اعضای حزب چپ ایران (فدائیان خلق) و افراد مستقل دمکرات در آکسیون شرکت فعال داشتند. بازتاب سه روز آکسیون در شبکه های اجتماعی مانند توئیتر و دیگر وسایل ارتباط جمعی کشور بلژیک بسیار گسترده بود و احزاب سیاسی بلژیکی از چپ تا راست همبستگی خود را با دکتر جلالی اعلام کردند و خواهان آزادی او شدند. 

پس از پایان آکسیون پلاکاردی حاوی شعار “احمد رضا جلالی آزاد شود” که بمدت سه روز همراه شرکت کنندگان در آکسیون بود در بالای درب دانشگاه آزاد بروکسل روبروی سفارت جمهوری اسلامی آویخته شد.

گزارش از علی صمد

تاریخ انتشار : ۱۴ آذر, ۱۳۹۹ ۱۱:۲۵ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

آقای رئیس جمهور اندکی آرام، به کجا چنین شتابان

آقای رئیس جمهور به رای ۲۷ در صدی‌تان غره نشوید. مردم در این ۴ دهه آموخته‌اند که نباید به وعده‌های حکمرانان اعتماد کرد. همان ۲۷ درصد رای‌دهنده، دیده‌بان حرف و عمل شما هستند و با دقت و پیگیری، بر مواضع تان نظارت دارند.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

جستاری از شرایط کنونی ایران زیر نام: “گوی” و “میدان”

اختلافات درون‌ حکومت و موضع و اهداف رهبری در انتخابات

چرایی پروژه‌ی میرباقری‌هراسی!

نامه‌ای به اپوزیسیون، جهت یادآوری وظایف فراموش شده!

مشخصات حکومت- قانون

تایتانیک