جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۷

جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۷

واقعا برای اکثریت مردم ایران چه فرقی دارد که جلیلی و یا پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران شود؟
از آن‌جا که در ایران هیچ گونه نظارت بی‌طرفی بر شمارش آرا وجود ندارد، حکومت هر رقمی را که دلش می‌خواهد اعلام می‌کند. در هر صورت، حتی اگر آمار حکومت...
۱۵ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهرام رحمانی
نویسنده: بهرام رحمانی
وقتی از همبستگی حرف می‌زنیم از چه سخن می‌گوییم؟
بر خلاف اصولی مثل عدالت و آزادی، همبستگی تا قبل از میانه‌ی قرن نوزدهم، یعنی کمی پیش از آنکه به شعار جنبش کارگری تبدیل شود، مفهوم سیاسیِ پرطرفداری نبود ...
۱۵ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: لیا هانت-هندریکس و آسترا تیلور. برگردان: عرفان ثابتی
نویسنده: لیا هانت-هندریکس و آسترا تیلور. برگردان: عرفان ثابتی
تکثرگرایی و کثرت گرایی مردم ایران قبل و بعد از انقلاب (قسمت سوم)
دختران، زنان و پسران و مردان با نه به حجاب اجباری و پذیرش حجاب اختیاری نشان دادند که از این به بعد این ما هستیم که ذهنی، روحی، عقلی و...
۱۵ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: اکبر دهقانی ناژوانی
نویسنده: اکبر دهقانی ناژوانی
سخنی با تحریمی‌ها و گپی با چپ ضدامپریالیست مدافع جلیلی!
با گروه اول خوشبختانه، متأسفانه؟ بیش از سی سال است درددل و پرسش بی‌پاسخ داشته‌ام. آنچنان که هر چه بنویسم تکراری است ولی حکم مشهوری در باب ممنوعیت تکرار در...
۱۵ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ملیحه محمدی
نویسنده: ملیحه محمدی
ریاست‌جمهوری در غیاب جمهور مردم؟
در این‌گونه موارد دوگانۀ کاذبی درست می‌شود به نام اصلاح تدریجی یا براندازی و انقلاب! اما به گمانم میان مسجد و میخانه راهی است و آن تحمیل حق حاکمیت ملی...
۱۵ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: حسن یوسفی اشکوری
نویسنده: حسن یوسفی اشکوری
بر تحریم در دور دوم اصرار دارم اما …
من در مرحله دوم این نمایش انتخاباتی نیز بر تحریم اصرار می‌ورزم. اما آن گروه از مردم را که به مسعود پزشکیان رأی دادند، درک می‌کنم و اکثریت قریب به...
۱۵ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ابوالفضل قدیانی
نویسنده: ابوالفضل قدیانی
چرا جریان افراط‌گرا و جبهۀ پایداری می‌کوشند قوۀ مجریه را تسخیر کنند؟
تسلط بر دولت یک امر حیاتی برای جبهۀ پایداری در انتخاب رهبر آینده است. جبهۀ پایداری می‌کوشد با تسخیر دولت، تسلط خود را بر تمام ادارات و نهادهای دولتی اعمال...
۱۵ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: هواداری از ایران
نویسنده: هواداری از ایران

آینده سیاست ترکیه در مورد سوریه چگونه خواهد بود؟

با از دست دادن اکثریت مجلس توسط حزب عدالت و توسعه، آینده سیاست های جنجال برانگیز ترکیه در سوریه در هاله ای از ابهام فرو رفته است. هر حزبی که قرار باشد برای تشکیل دولت با عدالت و توسعه مشارکت کند – هر چند که هنوز حزب مذکور پیشتاز است اما نمی تواند به تنهائی تشکیل دولت بدهد – رویکردش نسبت به سوریه کاملا با این حزب تفاوت خواهد داشت

با از دست دادن اکثریت مجلس توسط حزب عدالت و توسعه، آینده سیاست های جنجال برانگیز ترکیه در سوریه در هاله ای از ابهام فرو رفته است. هر حزبی که قرار باشد برای تشکیل دولت با عدالت و توسعه مشارکت کند – هر چند که هنوز حزب مذکور پیشتاز است اما نمی تواند به تنهائی تشکیل دولت بدهد – رویکردش نسبت به سوریه کاملا با این حزب تفاوت خواهد داشت

حزب جمهوریخواه مردم، جزب عمل ملی گرا، و حزب دموکراتیک خلق ها همگی عدالت و توسعه را متهم می کنند که با مسلح کردن گروه هائی که با اسد در حال جنگند و با اجازه دادن به عبور ستیزه جویان خارجی از مرز های ترکیه به درون سوریه و کمک به سازمان هائی مانند داعش و جبهه نصرت، که آن ها را به قدرت های قابل توجهی تبدیل کند، نقش مهمی در بحران فعلی سوریه بازی کرده است.

بسیاری بر این باورند یکی از دلایل ظهور ضعیف حزب مذکور در انتخابات ۲۰۱۵ همین مسئله سیاست ترکیه در ارتباط با سوریه بوده است. افراد با سابقه و بنیانگذاران حزب معتقدند که حزب آراء مردم را در نواحی مرزی با سوریه از دست داد و در میان کرد ها نیز به دلیل رویکردش در کوبانی و کردستان سوریه. این پیشکسوتان اینک فکر می کنند که برای حل بحران سوریه باید راه جدیدی برگزیده شود.

تعداد نمایندگان عدالت و توسعه  در استان های مرزی با سوریه از ۳۰ نفر به ۲۰ نفر کاهش پیدا کرد و در پنج ایالت کردنشین به کلی کرسی هایش را از دست داد.

این ساختار قدرت در ترکیه درست زمانی عوض شد که تازه ترکیه و عربستان سعودی و قطر با یکدیگر به مشارکت در سوریه پرداخته بودند و موازنه قوا در حال تغییر علیه بشار اسد بود.

این استراتژی دو جانبه در صدد مسلح کردن و توسعه مناطق تحت کنترل در جبهه شمالی، در ادلب و ختای و در جبهه جنوبی در درعا و قنیطره و دمشق بود. فعلا قسمت ترکیه این اتحاد در هوا معلق است.

در توافقی که بین اردوغان و ملک سلمان پادشاه سعودی در ریاض صورت گرفت قرار بر این شد که سلاح های جدید به شاخه سوری القاعده یعنی جبهه نصرت و جیش الفتح به رهبری احرار الشام از وابستگان القاعده ارسال شود.

پس از ارسال سلاح ها از طریق ترکیه، جیش الفتح توانست ادلب، جسر الشغور و اریحه را به تصرف خود در آورد. در عین حال ارتش سوریه بخشی از زمین ها را در جنوب نیز از دست داد. در جدیدترین تحولات لشگر ۵۲ سوریه در ۱۰۰ کیلومتری جنوب دمشق مجبور به تخلیه پادگان خود شده است.

در جبهه شمال، هدف نهائی جیش الفتح پس از ادلب، تصرف حلب و لاذقیه  و بعد از آن حرکت به سمت دمشق است. قبل از انتخابات گزارش هائی وجود داشت حاکی از آنکه ترکیه و عربستان مصمم اند برای ایجاد یک منطقه حائل نیرو به سوریه بفرستند. هدف دیگر اتحاد سعودی-نرکیه-قطر این بود که نسبت به جنوب رویکرد جدیدی در پیش بگیرند. جبهه جنوب که از طریق یک اطاق عملیات در عمان پایتخت اردن هدایت می شود با حضور مقامات اطلاعاتی غرب تحت فرماندهی زهران علوش، فرمانده سوری جیش الفتح قرار است از نو سازماندهی می شود.

گزارش ها حاکی است که علوش ماه گذشته در استانبول با نمایندگان اپوزیسیون و سپس در عمان با سرویس های اطلاعاتی غرب و کشور های عرب خلیج فارس ملاقات کرده است.  

بر اثر تغییر دولت در ترکیه سناریو های جبهه جنوب که از عمان هدایت می شوند تغییری نخواهند کرد اما در جبهه شمال قضیه به موضع جدید ترکیه بستگی پیدا خواهد کرد. اگر دولت جدید موافق ادامه همکاری سه جانبه ترکیه-سعودی-قطر نباشد در آن صورت ارسال سلاح از طریق ترکیه قطع خواهد شد. در آن صورت برای جیش الفتح حفظ زمین هائی که در ادلب به تصرف خود در آورده چندان آسان نخواهد بود.  

هم اکنون ارتش سوریه در حال تجمع در اطراف ادلب برای اجرای یک تهاجم بزرگ است. بنا به گزارش مهمت سریم که از دمشق گزارش می کند رژیم اسد منتظر نتیجه انتخابات ترکیه بود که حمله بزرگ خود را آغاز کند.

گزارش هائی نیز وجود دارد حاکی از اینکه ایران بین ۵ تا ۱۵ هزار نیروی رزمی از عراق و لبنان و ایران جمع آوری کرده و اینکه حزب الله در تلاش است که عملیات خود را از قلمون تا حلب گسترش دهد.

بحران سوریه در ۵ بعد برای ترکیه مطرح است.

  • حمایت از نظامیان و غیر نظامیان اپوزیسیون
  • کنترل مرز ها
  • جنگ با داعش
  • مسئله پناهندگان
  • رابطه با کرد های کردستان سوریه

در خصوص مسلح کردن اپوزیسیون و کنترل مرز ها حزب عدالت و توسعه باید به صدای اعضاء و هوادارانش و نیز متحدش برای تشکیل دولت گوش فرا دهد. در مورد مبارزه با داعش وضعیت مشخص است و همه گروه ها با هم هم جهتند. در خصوص پناهندگان، برای دولت جدید مشکل خواهد بود که رویکرد جدیدی اتخاذ کند و پناهندگان را به سوریه برگرداند. در مورد کردستان سوریه دو حزب عمل ملی گرا و حزب دموکراتیک خلق ها دو موضع کاملا متضاد دارند. اگر حزب عمل ملی گرا بخشی از ائتلاف برای تشکیل دولت جدید باشد روابط با کرد ها به شدت تیره خواهد شد.

به نظر می رسد که حزب عدالت و توسعه به سمت یک خانه تکانی پیش می رود. یکی از بنیان گذاران حزب که نمی خواست نامنش فاش شود به المانیتور گفت: “سیاست ما در مورد سوریه در شکست ما نقش بازی کرد. واقعیت این است که ما کرد ها را بخاطر کوبانی از دست دادیم. تا امروز توسعه و عدالت حزبی بود که بیشترین آراء کرد ها را پشت سر خود داشت. (به هر حال) سیاست ما در قبال سوریه باید عوض شود. وقتی عبدالله گل رئیس جمهور بود در این خصوص به دولت هشدار داد اما گوش شنوائی نبود. اولویت باید این باشد که به درگیری ها در سوریه پایان داده شود.”

مراد اوزچلیک، معاون حزب جمهوریخواه مردم که خود به عنوان نماینده از استانبول انتخاب شده است می گوید که اگر به عنوان شریک حزب حاکم وارد ائتلاف با آن حزب شود در صدد خواهد بود که روابط را نه تنها با سوریه بلکه مصر، ایران و اتحادیه اروپا ترمیم کند.

اوزچلیک به المانیتور گفت: “برای رسیدن به آتش بس ما گفتگو با همه طرف ها از جمله حکومت اسد را آغاز خواهیم کرد. ما با هر کسی که باید، صحبت خواهیم کرد از جمله ایران. بعد از توقف خونریزی به دنبال راه حل سیاسی خواهیم بود. سیاست های حزب عدالت و توسعه برای ترکیه و منطقه اسفبار بوده است. این وضعیت نمی تواند ادامه پیدا کند.”

هم چنین صلاح الدین دمیتراش که رهبری حزب دموکراتیک خلق ها را بر عهده دارد به سی ان ان گفت که یک ائتلاف جدید نمی تواند سیاست های کنونی را در قبال سوریه ادامه دهد. وی گفت: “من فکر نمی کنم که یک دولت ائتلافی به حمایت از داعش و دیگر نیرو های رادیکال در منطقه ادامه دهد.”

مخلص کلام اینکه تغییر سیاست نسبت به سوریه پیش شرط همه احزاب برای ورود به یک ائتلاف با حزب عدالت و توسعه است. هم چنین حزب مزبور باید به دنبال راه جدیدی باشد که در درون خود حزب نیز هماهنگی بوجود آورد.

تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد, ۱۳۹۴ ۱۱:۵۹ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

واقعا برای اکثریت مردم ایران چه فرقی دارد که جلیلی و یا پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران شود؟

وقتی از همبستگی حرف می‌زنیم از چه سخن می‌گوییم؟

تکثرگرایی و کثرت گرایی مردم ایران قبل و بعد از انقلاب (قسمت سوم)

سخنی با تحریمی‌ها و گپی با چپ ضدامپریالیست مدافع جلیلی!

ریاست‌جمهوری در غیاب جمهور مردم؟

بر تحریم در دور دوم اصرار دارم اما …