شنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۳ - ۰۶:۴۶

شنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۳ - ۰۶:۴۶

پشتیبانی از شورای مرکزی و هیئت رهبری - اجرایی جبهه ملی ایران
ما امضا کنندگان این متن پشتیبانی خود را از تلاش های آقای دکتر حسین موسویان ریاست محترم شورای مرکزی و هییٔت رهبری – اجرایی جبهه ملی ایران و فعالان در...
۱۱ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده: حزب جمهوری‌خواه سوسیال دموکرات و لائیک ایران؛ سازمانهای جبهه ملی ایران در خارج از کشور
نویسنده: حزب جمهوری‌خواه سوسیال دموکرات و لائیک ایران؛ سازمانهای جبهه ملی ایران در خارج از کشور
چرا صابر احمدیان را اعدام کردند؟
در شرایطی که تازه به دوران رسیده‌ها به تقسیم غنایم مشغول بودند، صابر با هزاران امید و آرزو به روزگار بهتری فکر می‌کرد و در این راستا به فعالیت در...
۱۱ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده: جابر حسینی
نویسنده: جابر حسینی
سیاست هویتی یا دیوار برای پنهان کردن ناسیونالیسم خجول ایرانی
روشنفکران مرکز، ستم ملی را در تضاد با ستم طبقاتی می‌بینند. این طرز تفکر ناشی از نگاه مرکزگرا و تلاش برای ایجاد یک دوگانگی است که باز تولیدکنندگان بالادستان در...
۱۱ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده: میثم آل‌مهدی
نویسنده: میثم آل‌مهدی
سایه هایِ خاکستری
پشت میکنم به خودم، جهنم همینجاست، در جمهورِ متراکمِ فقاهت،  گرسنگی وقت نمی شناسد...
۱۰ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده: حسن جلالی
نویسنده: حسن جلالی
رخ داد های سیاسی در آينه گفتمان طبقاتی..
در مجموع، تاریخ‌نگاری نیز امری طبقاتی است و با منافع اقتصادی طبقات اجتماعی گره خورده است. امروز نیز در برابر دیدگان خود، شاهد تفسیر طبقاتی از تاریخ هستیم؛ از نگاه...
۱۰ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده: سیاوش
نویسنده: سیاوش
به کانال تلگرامی بولتن کارگری بپیوندید!
  🔸🔸🔸 بولتن کارگری گروه کار کارگری سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) 🔸نشانی کانال تلگرامی بولتن کارگری: 🆔 t.me/boultane_kargari 🔗https://t.me/boultane_kargari
۱۰ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده: بولتن کارگری
نویسنده: بولتن کارگری
دولت پزشکیان و گسل ‌های اجتماعی
در این شرایط، تنها اصلاحات ساختاری وسیع و اتخاذ سیاست‌های اقتصادی عادلانه، همراه با تغییرات اساسی به نفع لایه‌های کم‌درآمد، کارگران و فرودستان شهری و روستایی، می‌تواند گسل‌های اجتماعی و...
۱۰ اسفند, ۱۴۰۳
نویسنده: سیاوش قائنی
نویسنده: سیاوش قائنی

ادبیات، در برج عاج و دلخور از جهان

استتیک جدید ادبی او شامل مقوله هایی مانند حقیقت و زیبایی و طبیعت و جهان نیز می باشد. آثار شدیدا اتوبیوگرافیک وی نه تنها تشان از شهامت ادبی او، بلکه ابراز حالات فردگرایانه و شرح دقیق مشاهدات شخصی او نیز هستند. افکار او بیشتر تحت تاثیر نیچه، هایدگر، پوپر، ویتگنشتاین و هافمنتال است.

ناسازگاری های ادبی، دکان یا دلیل اجتماعی؟

در این نوشته کوتاه سخن از دو نویسنده معترض و ناسازگار اتریشی ـ آلمانی زبان است. توماس برنهارد میان سالهای ۱۹۸۹-۱۹۳۱ زندگی نمود. او در باره بیوگرافی خود یک مجموعه ۵ جلدی نوشت. برنهارد بدلیل یتیمی و ابتلا به بیماری سل، آدمی ناامید، تلخ مزاج، پرخاشگر، خودخواه، پوچگرا، اغراق گر، جنجالی، تحریک کننده، تنها و گوشه گیر بود.

او گرچه در داتشگاه در رشتەهای کارگردانی، هنرپیشگی،موسیقی و آواز تحصیل کرده بود، ولی می گفت آخر تمام بازی های انسان در جهان و جامعه، پیری و بیماری و مرگ است. برنهارد نظری منفی و نیهلیستی به جهان و انسان و جامعه داشت. او می خواست از طریق ادبیات ثابت کند که انسان در بدترین نوع ممکن جهان و جامعه زندگی می کند.

موضوعات مورد انتقاد در آثار او، کلیسا، سیاست ، فرهنگ جهان، هرج و مرج و دروغهای زندگی هستند. وی کوشید از طریق جنجال های ادبی و رسانه ای به افشاگری بپردازد، و می گفت باید علیه حماقت های روزمرەگی شورش و اعتراض نمود. دلیل سرکشی اورا بیماری و یتیمی از دوران کودکی می دانند.

وی در آثارش با تنفر و تمایلات نیهلیستی به زوال فرهنگ در کشور خود می پردازد. از جمله موضوعات مطرح در آثارش – غم و بیماری و مرگ و سقوط و جنون و شکست و ترور و فاشیسم و شکاکی به امکان شناخت جهان است. در آثار او می توان تاثیر افکار برشت و بکت و تراکل را دید. آثار او شامل رمان و داستان و نمایشنامه و شعر و نقد ادبی و بیوگرافی هستند.

از جمله آثار او – جامعه شکار، قدرت عادت، مشاهیر، داستانها، بتون ، یک دوستی، ظاعر فریبکار، سوار کار، سفره آلمانی، سه روز، زندگینامه ورژیل، کارخانه آهکسازی، رفتن، مصلح جهان، جشنی برای بوریس، علت، زیرزمین، تصمیم، سه مجموعه شعر، شلوار نو آقای پیمان، سرما، گوشه گیری، منکر و دیوانه، انسانهای آسیب دیده، روی زمین ولی در جهنم ، منتقد فرهنگی، رئیس جمهور، ایمانوئل کانت، پیش از بازنشستگی، کمدی روح آلمانی، میدان قهرمانان، ویرایشگر، پسرخواهر ویتگنشتاین، و غیره هستتند.                                                          او پایاننامه دوره هنرپیشگی خود را در باره برشت نوشت. از جمله جوایز ادبی دریافتی برنهارد – جایزه شهر برهمن، جایزه دولت اتریش  جایزه بوشنر، و جایزه پن کشور اتریش هستند.

 

پیتر  هندکه  در سال ۱۹۴۲ از پدری آلمانی و مادری اتریشی بدنیا آمد و اکنون مقیم فرانسه است. در سال ۱۹۶۶ در سن ۲۴ سالگی در جلسه کانون نویسندگان اعتراف کرد که او در ادبیات ساکن یک برج عاج است، و کسیکه قصد سیاسی اجتماعی نمودن ادبیات را دارد بهتر است سراغ احزاب و سازمانها برود، و نه در استتیک ادبیات جا خوش کند.

“هندکه” می گفت که زبان برای بیان درد و رنج انسان ناتوان است، و ادبیات یعنی تحریک دیگران و آب در لانه مورچه گان ریختن. زبان برای شرح و توصیف پدیدهها ناتوان است، و ادبیات یعنی بازی با زبان و نه شرح واقعیات. او از نویسندگانی می گوید که در برج عاج نشسته و دلخور از اوضاع جهان هستند.

آثار هندکه غالبا انتقاد از مقوله زبان هستند. او می گوید که جهان خارج از واژەها وجود ندارد. وی می نویسد تا با کمک زبان و نوشته از بن بست و شرائط بحران شخصی و اجتماعی خارج گردد. هندکه می گوید زبان گاهی وسیله فریب و دستکاری و مغزشویی و زورگویی است که در زمان نیاز بشکل ماسکی برای پوشش رفتار انسانی از آن سوء استفاده می شود، و انسان معمولا با نخستین جمله خود به دام مخاطب می افتد.

“هندکه” نوشته و ادبیات را نوعی عشق می داند تا با کمک آن انسان قادر باشد پایش را از گلیم خود فراتر بگذارد. او غالب آثار نویسندگان زمان خودرا مبتذل و لوس و تکراری و سیاسی نامید. در نظر هندکه نوشتن می تواند کمکی باشد برای تسلط بر جهان و ادبیات وسیلەای است تا انسان بتواند با کمک آن روشن تر درباره خود ودیگران فکرکند. مخالفت هندکه با ادبیات اجتماعی مسئول باعث شد که به او لقب نویسنده درونگرا بدهند.

استتیک جدید ادبی او شامل مقوله هایی مانند حقیقت و زیبایی و طبیعت و جهان نیز می باشد. آثار شدیدا اتوبیوگرافیک وی نه تنها تشان از شهامت ادبی او بلکه ابراز حالات فردگرایانه و شرح دقیق مشاهدات شخصی اونیز هستند. افکار او بیشتر تحت تاثیر نیچه، هایدگر، پوپر، ویتگنشتاین و هافمنتال است.

“هندکه” نمابشنامه های خودرا ضد تئاتر نامید، و گفت تخته های صحنه تئاتر چوبهای کف کشتی نجات جهان برای بشر نیستند. به وی تاکنون جوابز ادبی فرهنگی – هارتمن و شبلر و بوشنر و کافکا اعطا شده است. او خالق آثاری در زمینه های – رمان و نمایشنامه و داستان بلند و شعر و مقاله و نمایشنامه رادیویی و سفرنامه است.

از جمله آثار پیتر هندکه – توهین به حضار، ترس دروازه بان از پنالتی، سوار کار روی دریاچه یخ، بازگشت آهسته به وطن، زمانیکه آرزوها کمک بودند، بیچارههای بدون آرزو ، خانم چپ دست، در خلیج نا کجا آباد، ادبیات رمانتیک است، اوقات بی خبری از همدیگر، عدالت برای صربستان، دادگاه کبیر سازمان ملل، نامه ای کوتاه برای وداعی طویل، وزن جهان  و غیره هستند. موضوع نمایشنامه کاسپار او مقوله زبان است.

 

                                                                               

 

تاریخ انتشار : ۳۱ تیر, ۱۳۹۵ ۱۱:۱۶ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

انقلاب بهمن؛ آرمان‌های ماندگار و راه‌های ناتمام!

ما بر این باوریم که طیف گستردهٔ نیروهای چپ موجود در میهن ما موظف است با حضور  و تمرکز کنش‌گری خود در این تلاش هم‌گرایانه، در تقویت جایگاه ٔ عدالت‌‌ اجتماعی و حقوق بنیادین بشری در جمهوری آیندۀ ایران کوشا باشد. ما، همراه سایر نیروهای میهن‌دوست و ترقی‌خواه ایران در راه گذار به جمهوری‌ای مبتنی بر صلح، آزادی، دمکراسی برابری، حقوق بشر و عدالت اجتماعی مبارزه می‌کنیم.

ادامه »
سرمقاله

ریاست جمهوری ترامپ یک نتیجهٔ تسلط سرمایه داری دیجیتال

همانگونه که نائومی کلاین در دکترین شُک سالها قبل نوشته بود سیاست ترامپ-ماسک و پیشوای ایشان خاویر مایلی بر شُک درمانی اجتماعی استوار است. این سیاست نیازمند انست که همه چیز بسرعت و در حالیکه هنوز مردم در شُک اولیه دست به‌گریبان‌اند کار را تمام کند. در طی یکسال از حکومت، خاویرمایلی ۲۰٪ از تمام کارمندان دولت را از کار برکنار کرد. بسیاری از ادارات دولتی از جمله آژانس مالیاتی و وزارت دارایی را تعطیل و بسیاری از خدمات دولتی از قبیل برق و آب و تلفن و خدمات شهری را به بخش خصوصی واگذار نمود.

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

اروپا قربانی کیست؟

به‌عنوان یک اروپایی، من فقط می‌توانم از بی‌کفایتی و ساده‌دلی رهبرانمان گله کنم که این اتفاق را ندیدند و با وجود همه فرصت‌ها و انگیزه‌هایی که برای انجام این کار وجود داشت، ابتدا خود را با آن سازگار نکردند. آنها احمقانه ترجیح دادند به نقش خود به عنوان شریک کوچک آمریکا بچسبند، حتی در شرایطی که این مشارکت به طور فزاینده ای علیه منافع آنها بود!

مطالعه »
یادداشت

قتل خالقی؛ بازتابی از فقر، ناامنی و شکاف طبقاتی

کلان شهرهای ایران ده ها سال از شهرهای مشابه مانند سائو پولو امن تر بود اما با فقیر شدن مردم کلان شهرهای ایران هم ناامن شده است. آن هم در شهرهایی که پر از ماموران امنیتی که وظیفه آنها فقط آزار زنان و دختران است.

مطالعه »
بیانیه ها

انقلاب بهمن؛ آرمان‌های ماندگار و راه‌های ناتمام!

ما بر این باوریم که طیف گستردهٔ نیروهای چپ موجود در میهن ما موظف است با حضور  و تمرکز کنش‌گری خود در این تلاش هم‌گرایانه، در تقویت جایگاه ٔ عدالت‌‌ اجتماعی و حقوق بنیادین بشری در جمهوری آیندۀ ایران کوشا باشد. ما، همراه سایر نیروهای میهن‌دوست و ترقی‌خواه ایران در راه گذار به جمهوری‌ای مبتنی بر صلح، آزادی، دمکراسی برابری، حقوق بشر و عدالت اجتماعی مبارزه می‌کنیم.

مطالعه »
پيام ها

مراسم بزرگ‌داشت پنجاه‌وچهارمین سالگرد جنبش فدایی!

روز جمعه ۱۹ بهمن ۱۴۰۳، به مناسبت پنجاه‌وچهارمین سالگرد بنیان‌گذاری جنبش فدایی، در نشستی در سامانۀ کلاب‌هاوس این روز تاریخی و نمادین جنبش فدایی را پاس می‌داریم و روند شکل‌گیری و تکامل این جنبش را به بحث و بررسی می‌نشینیم

مطالعه »
برنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

پشتیبانی از شورای مرکزی و هییٔت رهبری – اجرایی جبهه ملی ایران

چرا صابر احمدیان را اعدام کردند؟

سیاست هویتی یا دیوار برای پنهان کردن ناسیونالیسم خجول ایرانی

سایه هایِ خاکستری

رخ داد های سیاسی در آینه گفتمان طبقاتی..

به کانال تلگرامی بولتن کارگری بپیوندید!