سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۵

سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۵

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم...
نتانیاهو کاخ سفید را نادیده می‌گیرد، زیرا انجام این کار هیچ هزینه‌ای ندارد. در سال ۱۹۸۲ رونالد ریگان، مناخیم بگین، نخست‌وزیر اسرائیل را پس و کشتار فسطینیان در پی تهاجم...
۱ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
غم دیگر
شنیدستم غمم را میخوری، این هم غم دیگر، دلت بر ماتمم می‌سوزد، این هم ماتم دیگر
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
پایان تلخ یک ریاست جمهوری
بایدن می‌داند که باید برود، اما این بدان معنا نیست که از این موضوع خوشحال است. ننسی پلوسی کسی بود که با هوش و ذکاوت سیاسی به رئیس‌جمهور گفت که...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
کاش میشد
کاش میشد چهره ها رنگ پریشانی نداشت، برق تیز خنجر و کینه نداشت. مثل دریا بود شفاف و زلال، مثل ابریشم نرم لطیف
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور
ایجاد، تقویت و توسعه و حفظ نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و سیاسی باید در کانون برنامه های افراد، شخصیت ها و احزاب و سازمان ها قرار داشته باشد، چه...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴
بر اساس بیانیۀ دادگاه بین‌المللی دادگستری، سیاست‌های شهرک‌سازی و بهره‌برداری اسرائیل از منابع طبیعی در سرزمین‌های فلسطینی نقض قوانین بین‌المللی است. دادگاه، گسترش قوانین اسرائیل به کرانۀ باختری و بیت‌المقدس...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محسن نجات حسینی
نویسنده: محسن نجات حسینی
سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان
قوانین نابرابر، عدم حمایت‌های لازم و محیط‌های مردسالارانه، زنان را از مشارکت فعال در سیاست بازمی‌دارد. حضور کم‌رنگ زنان در سیاست به معنای نبود صدای نیمی از جمعیت در تصمیم‌گیری‌های...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری

انتخاباتی برای تمام فصول یا ایران جدید

ایران جدید هدف است و باید به انتخابات و در انتخابات در و به روی جانب دولت ساز آن (استیت) پرداخت و تصمیم گرفت. تمام گذشته و راه به آینده یا شاید تمام آینده رودر روی هم قرار گرفته اند. "تحولگری" منظورش از تحول نیز این باید باشد. تفاوت هرگونه اصلاحگری و تحول دقیقا در همین جا نهفته است و نه کی خشن است و تفنگ بدست که مغلطه بسیار شناخته شده و بی آبروی سالهای شصت و هفتاد اروپا می باشد و...

در نظامهایی که اصطلاحا مدرن نامیده می شوند، هر مراجعه یی مستقیم به آراء عمومی، در بطن إز دو عامل تشکیل شده است، این دو جنبه یا عوامل، پیوسته، در وحدت و تضادی ستیزه جویانه قرار دارند. یکی به سأختار دولت (استیت) نظر دارد و دیگری بر سأختار حکومت (گاورنمنت) ناظر است. مجموعه این دو، دولت (استیت) و حکومت (گاورنمنت)، چیزی را تشکیل می دهد که قدرت (پاور) می نامیم. در حقیقت، دولت (استیت) به جانب پایداری و بودن قدرت (پاوور) اطلاق می شود، و حکومت (گاورنمنت) به جانب تغییر، شدن و حفظ این ماندگاری استناد دارد. در حالت نخست، گرایشی است دخالت جویانه در حوزه علت و معلولها (انتظامات عمودی و سلسله مراتبی قشری و طبقاتی)، و در حالت دوم مطالبه یی است دخالت جویانه در حوزه مناسبات روز مره مستقر بر أساس همان علت و معلولها (قانون و مقررات أفقی ناظر بر روابط بین إقشار و طبقات که در گروهبندیهای عمل کردی و تخصصی و بر أساس ضروریات تقسیم کارعمومی اجتماعی، سازمان یافته اند).

به همین دلیل، به نسبت کمیت ًو کیفیت تناقضات، کمبودها و مشگلات درگیر جامعه، این دو جنبه در تناسب قوا های متنوع پدیدار شده و در جذب و دفع های مختلف به سازمانیابی اقدامی دست می زنند. بنابراین، هر اینگونه انتخاباتی، بالقوه دگرگون کننده هم دولت (استیت) است و هم دگرگون کننده حکومت (گاورنمنت) می بأشد. چگونگی این وقوع یابی ها، در حقیقت، پیچیده ترین وظیفه متفکرین تبدیل، تغییر، و تحول اجتماعی بوده و مسئله بنیادی رهبری، برنامه ریزی، و مدیریت و البته سأختار سأزی بسیج و أقدام کننده برای أعمال تغییرات و تحولات می باشد.

جنبه یی دیگرکه هم درک و شناخت، و هم اقدام و سازماندهی برای ماندگاری و شدن قدرت (پاوور) را به سطح بسیار بالایی از پیچیدگی ارتقاء می دهد، اینستکه این بروزها تماما در باره و برای انسانها، و توسط آنها بعنوان تولید کننده، توزیع کننده، و مصرف کننده تمامیت هستی اجتماعی در روند بازتولید همین هستی وقوع می یابند. انسانها در نقشهای مختلف در این روند اجتماعا ضرورعمومی بازتولید در صحنه روزمره بقاء (حکومت) و دراز مدت ماندگاری و تداوم (دولت) ظاهر می شوند و در یگانگی و تقابل (همکاری هدفمند) عمل می کنند. کلیت این یگانگی و تقابل یا همکاری هدفمند را می توان تقلا ، کوشش، یا جهد انسانی نامید – پراکسیس که مفهوم فرد و جمع، جزء و کل، و مناسبت و قانونمندی، و بالاخره خاص و عام را در مفهوم اندیشه و عمل انسانی خود دارد.

حال سعی می کنیم به کاربرد این موارد درایران و تحولات اش بپردازیم. برای این اقدام، ابتدا ضرورت دارد که به دو جنبه اساسی ایران و تحولاتش توجه کنیم.

یکم این که در ایران در سال پنجاه وهفت “انقلابی طغیانگونه” با مشارکتی تقریبا همگانی توده یی اتفاق افتاده است. دوم این که، در ایران دولت (استیت)، اساسا، و دولت باصطلاح مدرن ، بمعنی اخص، وجود نداشته است – “حکومت” های موجود یا شعبه اعمال اقتداری دولت (استیت) های بیرونی بوده اند (نامهای “وابسته”، ” جهان سوم”، و مشابه)، و یا در کشمکش گذار به شکلگیری دولت (استیت) متحد با دولت های بیرونی (جنبش ملی شدن، جانبی از جریانات بعد از پنجاه و هفت و اساسا آنچه اصلاح طلبی و یا ملی نامیده می شوند) یا حاکمیت مستقیم آنها (که استعمار نامیده شده است) بوده اند، و یا این که بنیادهای شکلگیری دولت دیگری (شروع از اکتبر روسیه، چین، هند، برزیل، آفریقای جنوبی و اصطلاحا آنهایی که “در حال رشد” نامیده می شوند) را با اتحاد با نقد دولت مستقر وحاکم (که عقیدتا مدرن نامیده شده اند) را به وجود آورده اند.

تقریبا از نخستین بده و بستانهای ناشی از تحولات غرب اروپا و سپس مرکز و شرق، بالاخره روسیه (که مصادف با دوران صفویه می باشند)، ایران مشابه بسیاری مناطق جهان، نیز وارد روند اضمحلال پیوسته – گسترش سرمایه داری تجاری (چیزی که لبه تیزش را استعمارمینامیم) – شده است، و بفراخور این روند در داخل و در منطقه و جهان، انعکاسات مختلفی از خود بروز داده است. که در جمع در سمت مبارزات و مطالبات، اشکال بومی شده یی بوده اند از همان روند تحولات مناطقی که در فوق نام برده شد.

گاهی ساختار و تعیین کنندگان علت و معلولی (اقشار و طبقات) و گاه لایه های روسوبات فرهنگی (روابط ومناسبات، و احساسات و عواطف، عقیده واعتقادات، حافظه تاریخی و یادگارهای قرنها رکود و افول – در شعر و در موسیقی بطور اخص) هم تهیج و تشویق کننده بوده اند، و هم تقبیح و بازدارنده تحولاتی موازی دنیای در حال تولد بوده اند. حاصل کار کماکان حفظ شرایط قرونی در بنیادهای تشکیل دهنده اش، و متکی بر زور(فرس) که ویژه چنین جوامعی در تمام جهان بوده است- یعنی تنها اعمال مستقیم حاکمیت خام و طبیعی، و عمدتا توسط خود اقشار و طبقات زمیندار، فرمانده، کارواندار سوداگر، پیشه وران و حق العمل کاران، و بالاخره دیوانداری اعمال می شده است.

ایران نیز مراحل شناخته شده تاریخگری تحولات غرب در آن دوران را داشته است.

شوالیه مصلح امیرکبیری، سلطنت مطلقه، و مستبد روشنگر، همگی در این نمایش دانته یی و شکسپیری، و نویسندگان مشابه، ظاهر شده و نقش بعهده گرفته و یا به آنها سپرده شده است، و بعد هم یا در فین کاشان، سر دارها و هدف گلوله ها، یا زندانها و تبعیدگاههای سراسری با قدمت هزاران ساله، ناپدید شده اند تا بالاخره “پنجاه و هفت” بعنوان جنبش “بس است دیگر بستوه آمدیم” به خیابانها ریخت. حماسه نیآفریدند شاید، اما نوشتن اش را شروع کردند. از پچ پچ تا مقاومت مسلحانه ایستادند و سنگی که برآن پیام “اگربگردانی ام، گنج می یابی” را برگرداندند. ایران جدید از همین جا شروع شد که ایران کهنه و پوسیده شکست و فروریخت.

انتخابات اخیر – بطور اخص- بقصد تثبیت این شکستن و فروریختن، شاید تاریخساز ترین انتخابات ایران باشد که بدین جهت تاریخساز است که بالاخره نقد گذشته را استوار و برقرار باید بکند. ایران در آخرین تجربه ، مخلوط شوالیه مصلح، سلطنت مطلقه و مستبد روشنگر را دربست دردو پهلوی دیده و چشیده و از سر گذرانده است، اما بازهم تیری دیگر از همان کمان در پی تاثیرگذاری بر جانب دولت سازانه (استیت) ایست که تمام نمایشات را با هم در رپرتوارش دارد (پیوستگی و گسستگی هنوزفراگیراست).

“تحولگری” باید بسیار هوشیار باشد که تاکتیک (انتخابات حکومت ساز) را در جای راهبرد (انتخابات دولت ساز) ننشاند و در این لحظه خطیر”بلای واتیکان فئودالیسم دربارانگلیس” در بروز اکبرش بر سر ایران فرود نیاید و سوهارتو و میلیونها قتل عام را فراموش نکند که بازهم از یک سوراخ گزیده شود. فراموش نکنیم که خطر تخت معروف یونانی هنوز زنده است – کوتاه را کشیده، دراز را بریده. اگر هم قرار باشد بهاری برسد، باحتمال زیاد زمستانی پیش درآمد آن خواهد بود، و یا “چاپ جدید” سوریه یی شدن (مترادف ویتنامی شدن معروف شرق آسیا در قرن گذشته). دو اعلامیه ازهمین حالا بوی ناهنجاری می دهند- از زبانی آنطرف تر رییس جمهور آینده نوشته شده است، نه برای انتخاب شدن، بلکه بیشتر- دوباره مخلوط ” شوالیه مصلح، سلطنت مطلقه، و مستبد روشنگر). اما جوهر “پنجاه و هفت” و “انقلاب طغیانگرانه” آن، و شعار نهفته در آن ” بس است دیگر بستوه آمدیم” همگی حاکی از خواست و پایان تمام گذشته بوده است، شاید از صفویه تا پهلوی دوم- امیر کبیر، مشروطه، ملی شدن، و انقلاب شاه و ملت.

ایران جدید هدف است و باید به انتخابات و در انتخابات در و به روی جانب دولت ساز آن (استیت) پرداخت و تصمیم گرفت. تمام گذشته و راه به آینده یا شاید تمام آینده رودر روی هم قرار گرفته اند. “تحولگری” منظورش از تحول نیز این باید باشد. تفاوت هرگونه اصلاحگری و تحول دقیقا در همین جا نهفته است و نه کی خشن است و تفنگ بدست که مغلطه بسیار شناخته شده و بی آبروی سالهای شصت و هفتاد اروپا می باشد و دوگانه “دو اکسترمیزم”- که در شعار نازیسم و فاشیسم – بعنوان روح سرگشته سرمایه مالی که در جسم روستا گرایی – ملی گرایی حلول کرد “مرگ بر سرمایه، مرگ بر کارگر” – مرگ بر کار انباشت شده و کار زنده- یعنی تخریب جهان- مرگ بر گذشته و هم برآینده. نیچه ایسم. سرخوردگی بعنوان “جنبش” اجتماعی و هم توهم ادبی.

تاریخ انتشار : ۲۹ اردیبهشت, ۱۳۹۲ ۰:۰۰ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم…

غم دیگر

پایان تلخ یک ریاست جمهوری

کاش میشد

نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور

بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴