سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۱

سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۱

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم...
نتانیاهو کاخ سفید را نادیده می‌گیرد، زیرا انجام این کار هیچ هزینه‌ای ندارد. در سال ۱۹۸۲ رونالد ریگان، مناخیم بگین، نخست‌وزیر اسرائیل را پس و کشتار فسطینیان در پی تهاجم...
۱ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
غم دیگر
شنیدستم غمم را میخوری، این هم غم دیگر، دلت بر ماتمم می‌سوزد، این هم ماتم دیگر
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
پایان تلخ یک ریاست جمهوری
بایدن می‌داند که باید برود، اما این بدان معنا نیست که از این موضوع خوشحال است. ننسی پلوسی کسی بود که با هوش و ذکاوت سیاسی به رئیس‌جمهور گفت که...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
کاش میشد
کاش میشد چهره ها رنگ پریشانی نداشت، برق تیز خنجر و کینه نداشت. مثل دریا بود شفاف و زلال، مثل ابریشم نرم لطیف
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور
ایجاد، تقویت و توسعه و حفظ نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و سیاسی باید در کانون برنامه های افراد، شخصیت ها و احزاب و سازمان ها قرار داشته باشد، چه...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴
بر اساس بیانیۀ دادگاه بین‌المللی دادگستری، سیاست‌های شهرک‌سازی و بهره‌برداری اسرائیل از منابع طبیعی در سرزمین‌های فلسطینی نقض قوانین بین‌المللی است. دادگاه، گسترش قوانین اسرائیل به کرانۀ باختری و بیت‌المقدس...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محسن نجات حسینی
نویسنده: محسن نجات حسینی
سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان
قوانین نابرابر، عدم حمایت‌های لازم و محیط‌های مردسالارانه، زنان را از مشارکت فعال در سیاست بازمی‌دارد. حضور کم‌رنگ زنان در سیاست به معنای نبود صدای نیمی از جمعیت در تصمیم‌گیری‌های...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری

انقلاب بهمن از مخفیگاه بیرون می آید – بحث دوم

در راس تمام این آمدنها، مستقل از ترتیب و تسلسل آنهآ، یک آمدن تکلیف بشر را برای همیشه و یک جانبه روشن کرده است. و این چیزیست که "تولید و باز تولید هستی اجتماعی و تاریخی بشر" می نامیم. انسانها آن هستند که خود را تولید میکنند، و این تولید صنعتی است.

 

بخاطر دارم که روزنامه نگار ایتالیایی در دیدارش از روزهای اتقلاب، نوشته بود که این یک قیام است، مشابه بردگان.

ویژگی یک قیام اینست که تنها یک خیزش اعتراضی است و تنها خواسته اش “نخواستن” است. در حالیکه وسعت توده یی این قیام – با مشارکت اشتباه نشود که ویژگی یک انقلاب است – حامل پیام “دیگر مثل سابق ممکن نیست” میباشد.و بالاخره، خصوصیت اصلی قیام سلبی بودن آنست.

و اما قیام، بعلت این خصوصیت اش، و بخصوص در دنیای بهم پیوسته امروز، یک جنبه بیرونی ویک جنبه داخلی، و بالاخره یک جنبه درونی دارد. جنبه بیرونی یعنی قانع شدن و پذیرش دیگران، جنبه داخلی یعنی قانع شدن و پذیرش خودی ها، و بالاخره، جنبه درونی یعنی، قانع شدن و پذیرش خود قیام کنندگان.

این ضرورتها، قیام بمعنی “بیرون ریختن” را به “حضور پیدا کردن” تبدیل میکنند، و این بمعنی “مشارکت” می باشد. از اینجا ببعد، همه چیز شروع به تغییر می کند. حضور پیدا کردن به منظور مشارکت، دیگر قیام نیست، به این، انقلاب میگویند. و بعلاوه، این حضور پیدا کردن به منظور مشارکت، دیگر اعتراض و سلب محسوب نمیشود، و از اینجاست که سلب یه ایجاب گذار می کند. انقلاب اصولا چنین تعریف میشود “حضور بمنظور مشارکت و ایجاب”.

موافقت نامه هسته یی، در حقیقت، بخش پذیرش و قانع شدن بیرونی را به پایان برده است. اما صنعت هسته یی، لولای کهنه هزاران ساله، که هم قاره ها، هم کاروانها، و هم ادیان و اعتقادات را طی قرنها ساخته و جا انداخته، و روغنکاری کرده است، نشان از تمام تاریخ بشر و تمدن، و تحولش دارد، و این نشان به سطح هستی شناسانه و شعوربشری می رسد. در این مکانها، امپراتوریها شکل گرفته و جنگیده و زیسته اند (به بلبشوی بخصوص حدود قرن پنجم میلادی تا آمدن اسلام، مراجعه شود- که جدا سگ صاحبش را نمیشناخت- و دورتر، اما اگر مایل بودید، به هلنیسیم بین مرگ اسکندر کبیر تا تقریباغلبه روم بر جهان آنروز، مراجعه شود). و البته امپراتوریها فرو افتاده و ناپدید نیزشده اند.

ناپدید شدن امپراتوری روم در قرن پنجم میلادی، این لولا را بکلی از جا در آورد. در امپراتوری روم، پیامبران نیز آمده و رفته اند، و انسان به شجاعتی یا خطایی نیز رسیده است که مسیح را به صلیب میکشد، و تنها حدود شش قرن بعد که خود نیز ناپدید میشود، اسلام با شمشیر و پیام می آید.  شاید وقتی خبر صلیب کشیدن مسیح را به خدا داده بودند، گفته باشد از این ببعد دیگر پیامبرغیرمسلح برای این بشریت نفرستید. ضمنا از شوکران سقراط نیز حتما خبر داشته اند، که تقریبا در قرینه زمانی با صلیب کشیدن مسیح بوده بوده است.

پنج بعلاوه یک (از پیآمدهای “شوخی تخریبی” هیتلر) که یکجا شش نیست، یعنی تمام بشریت و بدلایل فوق، تمام هستی و تاریخ. این توافقنامه در حقیقت میرود که دوره ناپدید شدن امپراتوری روم را ببندد- البته سوریه و اسراییل، اردن و لبنان هنوز مانند قرنها پیش مورد کشمکش هستند که شاید تجمع آنها در یک واحد سیاسی، بتواند به مسله فیصله بدهد. چرخ خیاطی دنیای صنعت، هم نخ وهم زیرکار، و هم سوزنهای لازم را برای این دوختن و یکپارچه کردن نیز دارد.

تحولات اتحاد شوروی، چین جدید، و انقلاب ایران،  بطریقی از مرگ اسکندر تا ناپدیدی امپراتوری روم، و بالاخره آمدن اسلام، را تداعی می کنند. که تنها بمعنی یک دوره تاریخی باید محسوب شوند و نه صلح و صفا، و سوسیالیزم بیک روایت، مدینه فاضله به روایت دیگر، و آخر تاریخ و جامعه باز به روایت دیگر. مهمترین خصوصیت بشر همیشه صبر او بوده است و نه هیجانات لحظه یی در بعد البته تاریخی آن. با شکم گرسنه فریاد میکند، اما با اندیشه می سازد.

 و اما – چون نوبت به اولیا رسید، آسمان تپید – انتخابات اخیر. این انتخابات یا مستقیما و یا بزودی باید بخش دوم را نیز به پایان ببرد. درحقیقت بعلاوه، بخش سوم یعنی قانع شدن و پذیرش درونی را نیز به پایان ببرد. که تماما از توافقنامه تا پایان بخش سوم که اشاره شد، روندیست که “قیام وسلب” را به “انقلاب و ایجاب” تبدیل خواهد کرد.

این روند بسیار پیچیده و همراه با تلاطمات بسیار خواهد بود، چون هر قانع شدن و پذیرش، یک تاریخ تولید و یک تاریخ انقضاء نیز، در خود نهفته دارد.

و خطای هولناکی است که با برخورد پیش ماکیاولی با این جهان کهنه و عاقل بقول ارسطو (یعنی هرچیزی توجیه خود را دارد) و منطق دار(بقول هگل هرچیزی همزمان میتواند، هم علت و هم معلول واقع شود – یعنی روندی تضادمند)، وپس در عین حال، همیشه آماده دیوانگی است، روبرو شویم. باید توجه کرد که جمع بندیهای بزرگ یا در حقیقت عظیم، وقتی اتفاق افتادند، جهان دیگر آن که پیشتر بوده است، هم نیست، وهم هیچوقت دیگر نخواهد بود. نمیدانم مزیت یا مضرت ما یا هستی، اینست که تنها یک جاده و یک سو وجود دارند.

و چون جهان ما هنوز در دامنه نفوذ آمدن اسلام، آمدن اکتبر، آمدن هگل، و آمدن صنعت، میباشد، بنابراین هرگونه بحث و بررسی باید به این آمدنها توجه مطلق داشته باشد. مثلا میتوان رفت ودید که چرا این آمدنها شکل گرفته اند، یعنی راه و مسیرها را بررسی کرد، اما بهیچ وجه نمیتوان گفت این آمدنها اتفاق نیفتاده اند و یا بکلی بی اثر بوده اند. در راس تمام این آمدنها، مستقل از ترتیب و تسلسل آنهآ، یک آمدن تکلیف بشر را برای همیشه و یک جانبه روشن کرده است. و این چیزیست که “تولید و باز تولید هستی اجتماعی و تاریخی بشر” می نامیم. انسانها آن هستند که خود را تولید میکنند، و این تولید صنعتی است.

====================

نوشته از سهراب فیض آبادی

‏جمعه‏، ۲۰۱۶‏/۰۳‏/۰۴

برای سایر نوشته ها از این نویسنده، و بخصوص بخش یکم با همین عنوان، به آدرس زیر مراجعه شود:

http://www.kar-online.com/taxonomy/term/132

    

 

      

تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند, ۱۳۹۴ ۲:۴۴ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم…

غم دیگر

پایان تلخ یک ریاست جمهوری

کاش میشد

نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور

بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴