پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۷

پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۷

در دور دوم انتخابات، با رای " نه" به جلیلی شرکت می‌کنیم!
اگر در دور اول "نه" به شرکت در انتخابات، شاکله نظام ونظارت استصوابی را هدف قرار داد و در همه ارکان نظام و در دل و جان مردم تاثیر خود...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده:  گروه خرداد هوادار سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) - داخل کشور
نویسنده:  گروه خرداد هوادار سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) - داخل کشور
حزب دمکراتیک مردم ایران: نه به جلیلی!
در دور دوم انتخابات، دو نامزدی که در برابر هم قرار می‌گیرند، هر چند در وفاداری به نظام جمهوری اسلامی و ولی فقیه مشترک‌اند، اما به لحاظ اهداف، گرایشات، تعلق...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: حزب دمکراتیک مردم ایران
نویسنده: حزب دمکراتیک مردم ایران
چرا به پزشکیان رأی می دهم!
در ارتباط با چرایی عدم استقبال توده‌ها در مشارکت انتخاباتی دلایل متعددی را می‌توان شمرد ولی بدون شک تمامیت‌طلبی، اقتدارگرایی و قشریت دخیل در هستۀ مرکزی قدرت سیاسی نقش مهمی...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محمود کرد
نویسنده: محمود کرد
باز هم انتخابات، باز هم دفاع از منافع ملی، هم استراتژی هم تاکتیک!
عدم شرکت در این دوره می‌تواند تاکید مجددی باشد بر یک اقدام ثابت شده. اما اگر بپذیریم که چینش و مهندسی این‌چنینی انتخابات با همهٔ اهدافی که به دنبال داشته...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سهراب ایران
نویسنده: سهراب ایران
ترک تحریم می‌کنم، خطر جلیلی جدّی است!
تا نظام جمهوری اسلامی پابرجا است وضع را نمی‌شود از این بهتر کرد اما می‌شود بسا بدتر کرد. براندازی نه فعلا ممکن است نه فعلا مطلوب. آیا انتخاب میان بد...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ياسر ميردامادی
نویسنده: ياسر ميردامادی
اصلاح‌طلب اصول‌گرا، ادامه داره ماجرا
هستهٔ سخت قدرت، بر اساس منافع خود و بر پایهٔ یک خطای محاسباتی رضایت داده است که انتخابات را حداقل نیمه‌رقابتی کند. جامعه زخم‌های عمیقی از سیاست‌های حاکمیت بر روح...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سياوش - ايران
نویسنده: سياوش - ايران
دلایل فراخوان «ث ژ ت» برای دادن رأی به برنامه «جبههٔ نوین مردمی»
«ث ژ ت» هرگز خود را در پناهگاه مخفی نکرده است و همواره حتی به قیمت تحمل ضربات شدید مواضع شجاعانه‌ای که لازم بوده را اتخاذ کرده است؛ به عنوان...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: برگردان ف. دوردانی
نویسنده: برگردان ف. دوردانی

ایدز را متوقف کنید، سر قولتان بمانید

تنها با داشتن نگاهی خوشبینانه، می توان آمار نزدیک به ١٢هزار نفر مبتلا به این بیماری را در کشور باور نمود. زیرا تخمین زده می شود که بیش از ٦٠ هزار نفر مبتلا به ایدز در ایران وجود داشته باشد و هنوز بسیاری از افراد دارای اچ. آی. وی مثبت، کشف نشده باشند.

ایدز یا نشانگان نقص اکتسابی ایمنی در اثر ویروسی به نام HIV (ویروس نقص ایمنی انسان) به ‌وجود می‌آید. از زمان آلوده شدن بدن به HIV تا بروز ایدز ممکن است ۶ ماه تا ده سال و یا بیش‌تر طول بکشد. در این مدت گرچه فرد به ظاهر سالم به نظر می‌رسد، اما ناقل بیماری است و می‌تواند افراد دیگر را آلوده کند. AIDS مخفف عبارت «نشانگان نقص ایمنی اکتسابی» به زبان انگلیسی است. در زمان بروز بیماری که با تخریب یاخته ‌های دستگاه ایمنی بدن ناشی از اچ، آی، وی روی میدهد، بیماری های عفونی و بیماری های سرطانی به خصوص بعضی از انواع آن فرصت مبتلاء کردن انسان را پیدا‌ می‌کنند و نشانه‌ها و علائم ناشی از این بیماری ها در بدن ظاهر می‌شود. 
نشانه‌های این بیماری اولین بار در سال ۱۹۸۱ میلادی در افراد بالغ جوانی دیده شد که دچار نقص‌های ایمنی مادرزادی نبودند و این تعجب پزشکان را برانگیخته بود. پزشکان از آنجایی که نمی‌توانستند آنرا به بیماری مشخصی نسبت دهند و هنوز اچ.آی.وی شناخته نشده بود، به همین لحاظ مجموعه این علائم را «نشانه‌های نقص ایمنی اکتسابی» یا ایدز نام نهادند. 
ویروس ایدز از راه آمیزش جنسی، تبادل خون یا فرآورده‌های آن و یا از مادر مبتلاء به جنین قابل سرایت از فردی به فرد دیگر است. 
ایدز معضلی پزشکی – بهداشتی است که ابعاد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی آن بسیار گسترده‌اند. از آغاز کشف اولین مبتلایان آن در سال (١٩٨١) تا اواخر سال (٢٠٠۴) در سراسر جهان بیش از ۶۳ میلیون نفر مبتلا شده‌اند و ۲۳ میلیون نفر فوت کرده‌اند. در حدود نیمی از کسانی که دچار ایدز هستند قبل از ۲۵ سالگی آلوده شده‌اند و بدون مصرف دارو اغلب قبل از ۳۵ سالگی می میرند. هر روز ۱۴۰۰۰ نفر جدید به مبتلایان اضافه می‌شود که نیمی زن هستند و نیز ۵٠ درصد آنان در سنین ۱۵ تا ۲۵ سالگی میباشند. بررسی های انجام شده نشان داده اند که زنان و دختران به دلائل زیستی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بیش از مردان در معرض خطر ابتلاء و آسیب ناشی از ایدز هستند. 
دفتر سازمان ملل به مناسبت روز اول دسامبر روز جهانی ایدز، اعلام کرد که این روز را با تقدیر از تلاش هایی که در جهت مبارزه با ایدز در سراسز جهان صورت گرفته برگزار میکند. به همین دلیل روز جهانی ایدز ‌٢٠٠۵ با شعار « ایدز را متوقف کنید، سر قولتان بمانید» بر روی تعهداتی متمرکز ‌شد که بر اساس آن‌ها ایدز باید در تمام سطوح با به کارگیری ابتکارات فردی، اجتماعی، سازمانی و دولتی متوقف شود. 
بر اساس این گزارش میزان بروز موارد تازه، بیشترین افزایش را در اروپای شرقی و ‌آسیای مرکزی و نیز در شرق آسیا داشته است، اما هنوز کشورهای صحرای آفریقا بیشترین تعداد مبتلایان را در مجموع و در سطح جهانی دارند. 
کنیا، زیمبابوه و برخی کشورهای منطقه کارائیب همگی شاهد کاهش شیوع ایدز طی چند سال گذشته بوده‌اند و نرخ افزاد بزرگسال آلوده به ویروس ایدز در مجموع در کنیا کاهش یافته و از نقطه اوج آن که در اواخر دهه ‌١٩٩٠ برابر ‌١٠ درصد بوده به ‌٧ درصد در سال ‌٢٠٠٣ رسیده و نیز تعداد زنان باردار مبتلا به ایدز در زیمبابوه از ‌٢۶ درصد در سال ‌٢٠٠٣ به ‌٢١ درصد در سال ‌٢٠٠۴ تقلیل یافته است. 
همچنین در مناطق شهری بورکینافاسو، شیوع این بیماری در میان زنان جوان باردار از ‌۴ درصد در سال ‌٢٠٠١ به ‌٢ درصد در سال ‌٢٠٠٣ کاهش یافته است. 
گزارش حاکی از آن است که به رغم کاهش تعداد مبتلایان به این بیماری در برخی از کشورها، در مجموع افزایش شمار مبتلایان در تمام نقاط جهان به استثنای کشورهای منطقه کارائیب، همچنان ادامه دارد. در سال ‌٢٠٠۵ تا کنون ‌۵ میلیون بیمار جدید مبتلا به ایدز به آمار قبلی افزوده شده است. 
تعداد این بیماران در سطح جهانی به بالاترین سطح خود و تقریبا ‌٣/۴٠ میلیون تن رسیده در حالی که این رقم در سال ‌٢٠٠٣ برابر با ‌۵/٣٧ میلیون تن بوده است. لازم به ذکر است که بیش از ‌٣ میلیون تن در سال ‌٢٠٠۵ در اثر ابتلا به این عفونت جان خود را از دست داده‌اند که بیش از ‌۵٠٠ هزار مورد از تلفات از میان کودکان بوده است. گزارش جدید سازمان ملل نشان می‌دهد که با این وجود روندهای کلی در زمینه انتقال ایدز هنوز رو به افزایش است و هنوز اقدامات و تلاش‌های پیشگیرانه بیشتر برای کاهش سرعت اپیدمی مورد نیاز است. 
یونیسف نیز اعلام کرده است که هر ساله در مجموع ١۴ هزار کودک در اثر ابتلا به بیماری ایدز در کشوری مانند اوگاندا جان خود را از دست می‌دهند. در این کشور روزانه حدود ۴٠ کودک به ویروس این بیماری آلوده می‌شوند و در هر ساعت یک کودک مبتلا به ایدز تلف می‌شود. 
بر اساس این گزارش، هر ساله ٢۵ هزار نوزاد در انتقال بیماری از مادر به فرزند با بیماری ایدز در اوگاندا به دنیا می آیند. 
در ایران بنا به گفته دکتر مینو محرز، عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری ایدز، بر اساس آمارهای موجود هم اکنون ١١ هزار و ٩٣٠ نفر مبتلا به ایدز در کشور وجود دارد. اما آمار واقعی و تعداد افرادی که هنوز کشف نشده اند، بسیار بیشتر از آمارهای اعلام شده است. 
تنها با داشتن نگاهی خوشبینانه، می توان آمار نزدیک به ١٢هزار نفر مبتلا به این بیماری را در کشور باور نمود. زیرا تخمین زده می شود که بیش از ۶٠ هزار نفر مبتلا به ایدز در ایران وجود داشته باشد و هنوز بسیاری از افراد دارای اچ. آی. وی مثبت، کشف نشده باشند. 
مورد دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد این است که، متاسفانه درصد قابل توجهی از افراد مبتلا به ایدز که هنوز کشف نشده اند، زنانی هستند که از طریق آمیزش جنسی به این بیماری مبتلا شده اند. 
همچنین میدانیم از آنجا که مردان به ویژه معتادان در چهارچوب طرح غربالگری مورد بررسی قرار می گیرند، اغلب مبتلایان به ایدز از میان مردان کشف می شوند اما زنان چون جزو این طرح قرار ندارند، بسیاری از ایشان که از طریق جنسی ابتلا یافته اند، هنوز کشف نشده اند. 
بنابراین، با توجه به روند تغییر الگوی انتقال بیماری ایدز در کشور، آمار زنان مبتلایان به ایدز در کشور و به افزایش است. با بالا رفتن تعداد معتادان و نیز رشد فحشاء در ایران، انتظار می رود که با رشد فزاینده این بیماری در ایران بیش از پیش رویرو باشیم و متاسفانه آمار نیز صحت این موضوع را تائید می کند. موارد عدیده دخترانی که مورد سوء استفاده و خشونت جنسی قرار می گیرند، همچنین دخترانی که بدون آموزش ها و مراقبت های بهداشتی با شریک جنسی خود هم بستر می شوند و عدم اطلاع و آگاهی از مراقبتهای بهداشتی و جنسی، همه و همه موجب تغییر الگوی ابتلای بیماری ایدز و تغییر نسبت جنسیتی جمعیت مبتلا به ایدز به زیان بیشتر زنان شده است.
با افزایش میزان آلودگی به ایدز درمیان دختران و زنان، دسترسی زنان به روشهای پیشگیری از ایدز یک ضرورت مبرم در جامعه ایران تبدیل شده است و باید همه روشهای ممکن مورد استفاده قرار گیرند. از جمله باید به آموزش جنسی و بهداشتی در مدارس و دانشگاهها توجه نمود، از مراکز بهداشتی تخصصی و رسانه های جمعی نظیر رادیو و تلویزیون بهتر استفاده نمود و هر چه بیشتر از فزهنگ مردسالارانه فاصله گرفت و از صحبت و بحث در مورد مسایل جنسی که همگی می تواند در اطلاع رسانی و آگاهی مردم بویژه زنان نقش بسزائی داشته باشد، پرهیز نکرد. 

تاریخ انتشار : ۱۳ آذر, ۱۳۸۴ ۵:۴۰ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

در دور دوم انتخابات، با رای ” نه” به جلیلی شرکت می‌کنیم!

حزب دمکراتیک مردم ایران: نه به جلیلی!

چرا به پزشکیان رأی می دهم!

باز هم انتخابات، باز هم دفاع از منافع ملی، هم استراتژی هم تاکتیک!

ترک تحریم می‌کنم، خطر جلیلی جدّی است!

اصلاح‌طلب اصول‌گرا، ادامه داره ماجرا