یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۰

یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۰

کوتاه‌سخنی با هم‌میهنان و آقای دکتر مسعود پزشکیان
هم‌میهنان عزیز، شما به دنبال تغییر و تحولات اساسی در شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در کشورید و در عین حال از مدنی‌ترین و مسالمت‌آمیزترین شیوه برای به انجام رساندن...
۱۷ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: پروین همتی، سخن‌گوی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: پروین همتی، سخن‌گوی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
یر اساس پيش‌بينی‌ها، حزب کارگر با اختلاف قابل توجهی در انتخابات بریتانیا پیروز شد
همان طورکه انتظار می رفت, که کیر استارمر رهبر حزب کارگر انگلستان بعد از ظهر امروز جمعه ۵ ژوئن , پس از استعفای سوناک نخست وزیر سابق, مورد استقبال چارلز...
۱۶ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ترجمه - رضا کاویانی
نویسنده: ترجمه - رضا کاویانی
مسعود پزشکیان " اصلاح طلب" در انتخابات ریاست جمهوری ایران پیروز شد.
شورای نگهبان، یک نهاد قدرتمند تحت کنترل و وابسته به رهبر جمهوری اسلامی، همیشه نامزدها را از نظر مناسب بودن ایدئولوژیک بررسی می کند. بسیاری از ایرانیان پس از تلاش...
۱۶ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ترجمه - رضا کاویانی
نویسنده: ترجمه - رضا کاویانی
کمیته ملی کنفدرال اتحادیه ث-ژ-ت: برای پیشرفت اجتماعی و زیست محیطی با شکست دادن راست افراطی
راست افراطی برای جمهوری ما، برای دموکراسی ما و برای کارگران زن و مرد زهر مهلکی است. سندیکای ث-ژ-ت هیچگاه راست افراطی را با هیچ یک از ديگر نیروهای سیاسی...
۱۶ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: برگردان ف. دوردانی
نویسنده: برگردان ف. دوردانی
واقعا برای اکثریت مردم ایران چه فرقی دارد که جلیلی و یا پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران شود؟
از آن‌جا که در ایران هیچ گونه نظارت بی‌طرفی بر شمارش آرا وجود ندارد، حکومت هر رقمی را که دلش می‌خواهد اعلام می‌کند. در هر صورت، حتی اگر آمار حکومت...
۱۵ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهرام رحمانی
نویسنده: بهرام رحمانی
وقتی از همبستگی حرف می‌زنیم از چه سخن می‌گوییم؟
بر خلاف اصولی مثل عدالت و آزادی، همبستگی تا قبل از میانه‌ی قرن نوزدهم، یعنی کمی پیش از آنکه به شعار جنبش کارگری تبدیل شود، مفهوم سیاسیِ پرطرفداری نبود ...
۱۵ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: لیا هانت-هندریکس و آسترا تیلور. برگردان: عرفان ثابتی
نویسنده: لیا هانت-هندریکس و آسترا تیلور. برگردان: عرفان ثابتی
تکثرگرایی و کثرت گرایی مردم ایران قبل و بعد از انقلاب (قسمت سوم)
دختران، زنان و پسران و مردان با نه به حجاب اجباری و پذیرش حجاب اختیاری نشان دادند که از این به بعد این ما هستیم که ذهنی، روحی، عقلی و...
۱۵ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: اکبر دهقانی ناژوانی
نویسنده: اکبر دهقانی ناژوانی

این فرصت را نباید از دست نهاد!

نامه نگاری باراک اوباما و حسن روحانی، سخنان آندو در روزهای گذشته، تغییر لحن ایران و غرب بعد از انتخابات رياست جمهوری و بسیاری نشانه های دیگر، حاکی از آنند که زمينه مساعد برای پايان دادن به منازعه هسته ای و انجام مذاکره دو جانبه بين ايران و امريکا فراهم آماده است. در گذشته اگر یک طرف دست خود را برای مذاکره دراز می‌کرد، طرف ديگر دست دراز شده را پس می زد. این بار هر دو طرف همزمان دست خود را به سوی یکدیگر دراز کرده‌اند. 

نامه نگاری باراک اوباما و حسن روحانی، سخنان آندو در روزهای گذشته، تغییر لحن ایران و غرب بعد از انتخابات ریاست جمهوری و بسیاری نشانه های دیگر، حاکی از آنند که زمینه مساعد برای پایان دادن به منازعه هسته ای و انجام مذاکره دو جانبه بین ایران و امریکا فراهم آماده است. در گذشته اگر یک طرف دست خود را برای مذاکره دراز می‌کرد، طرف دیگر دست دراز شده را پس می زد. این بار هر دو طرف همزمان دست خود را به سوی یکدیگر دراز کرده‌اند. 

حسن روحانی مصمم است تا پرونده هسته‌ای ایران را مختومه کند تا سایه تهدید‌ها و تحریم‌ها از سر ایران برداشته شود. حسن روحانی اعلام کرده است که اختیار تام دارد تا درباره پرونده هسته‌ای تهران با غرب به توافق برسد. سخنان علی خامنه ای که دیپلماسی را “عرصه لبخند و درخواست مذاکره” و “نرمش قهرمانانه” نامیده به معنی اعلام آمادگی جمهوری اسلامی برای حل بحران هسته ای و باز گذاشتن دست دولت روحانی برای مذاکره و توافق با کشورهای ۵+١ است.

برای اولین بار یک صدا از تهران شنیده می شود و از این رو طنین آن بالا است. اروپا و امریکا به همین خاطر  اطمینان بیشتری یافته اند که روحانی از اختیار لازم برخوردار است و توافق های احتمالی در مذاکرات، سرنوشتی مثلاً مشابه توافق وین بر سر معاوضه سوخت را نخواهند یافت. باراک اوباما گفته است نشانه‌هائی هست که حسن روحانی می‌خواهد باب گفتگو با غرب و آمریکا را باز کند. چیزی که در حدود ده سال اخیر شاهد آن نبودیم.

این فضا در گذشته بین ایران و غرب فراهم نبوده است. امروز در جانب ایران نیروهای افراطی با رویکرد خامنه ای به “نرمش قهرمانانه”، ساکتند و فعلا نمی توانند مانع سمتگیری فعلی برای حل بحران هسته ای و مذاکره با امریکا شوند. در جانب امریکا هم دولت اوباما در مقابل نیروهای تندرو و دولت دست راستی اسرائیل ایستاده و بر پیشبرد سیاست گفتگو و مذاکره با ایران پافشاری می کند. سیاستی که او در اساس از زمان روی کار آمدنش پی گرفته و با پاسخ تند خامنه ای روبرو شده است.

برآمد حسن روحانی در نیویورک، سخنان او در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و گفتگوهای وزیر امور خارجه دولت او با کشورهای ۵+١ و نتایج حاصل از آن ها، نقش زیادی در تداوم و یا برون رفت کشور از وضعیت بحرانی خواهد داشت. کشور ما با بحران عمیق اقتصادی و تحریم های بی سابقه بین المللی روبرو است. مهار بحران اقتصادی و رفع تحریم ها در درجه نخست در گرو تعامل با غرب و بستن پرونده پروژه هسته ای است.

پرونده هسته ای و تحریم های مرتبط با آن، یگانه مسئله پیشاروی روحانی و زمینه عمل او در سفرش به نیویورک نیست. چند موضوع در مقابل روحانی قرار دارد: اعلام رویکرد جدید دولت ایران در عرصه جهانی، آمادگی برای حل پروژه هسته ای، مناسبات دوجانبه ایران و امریکا و بحران سوریه.

لازم است که روحانی در سخنرانی خود در مجمع سازمان ملل و در مصاحبه ها و گفتگوها، از دشمن تراشی و سیاست تهاجمی فاصله بگیرد و رویکرد به سیاست تنش زدائی و همزیستی مسالمت آمیز، برقراری مناسبات برابر حقوق با کلیه کشورها، تعامل سازنده با جهان، دفاع از صلح جهانی و برچیدن سلاح های کشتار جمعی، حمایت ازدمکراتیزه کردن ساختار نهادهای بین المللی، پای بندی ایران به معاهدات بین المللی و مشارکت سازنده در حل مسائل گلوبال را اعلام کند. اعلام این مواضع، نگاه منفی به کشور ما را در سطح جهانی تضعیف خواهد کرد.

به نظر ما ایران و کشورهای  ۵+١ باید از مواضع سخت خود فاصله گیرند و راه برای تعامل باز کنند. بحران هسته ای مستلزم شفاف سازی برنامه هسته ای ایران و همکاری همه جانبه با آژانس بین المللی، تکمیل کار  پیوستن ایران به پروتکل الحاقی، مشروط و محدود کردن پروسه غنی سازی اورانیوم توسط حکومت ایران از یکسو و از سوی دیگر به رسمیت شناختن حق ایران برای دستیابی به تکنولوژی هسته ای براساس موازین بین المللی، توقف روند تشدید تحریم های بین المللی اقتصادی و توافق روی برنامه زمانبندی شده برای لغو تحریم ها از جانب کشورهای ۵+١ است.

خصومت سه دهه و نیم بین دولت ایران و امریکا به منافع ملی کشور ما خسارت جبران ناپذیری زده است. باید  به این خصومت پایان داده شود. اکنون فضا برای گفتگوی دوجانبه و مستقیم بین ایران و امریکا آماده است. این گفتگو به نفع دو کشور است و می تواند در حل بحران هسته ای تاثیرگذار باشد. مذاکره و مصالحه به معنی قربانی کردن منافع ملی و تمکین به سلطه طلبی امریکا و متحدین او نیست. می‌توان و باید به توافق‌هائی دست یافت که متضمن منافع دو کشور باشد. در مذاکرات احتمالی باید شفاف عمل کرد و توافق ها را در اختیار افکار عمومی گذاشت.

حسن روحانی با توجه به نفوذ ایران در سوریه، می تواند در دیدارها و گفتگوها در نیویورک، پیشنهادهای راه گشا برای پایان دادن به جنگ و حل بحران سوریه ارائه دهد. پیشنهاد مذاکره بین رژیم سوریه و نیروهای مخالف و کشورهای درگیر در سوریه با حفظ کلیت حکومت، کنار رفتن بشار اسد، پذیرش فعالیت آزادانه احزاب سیاسی، ایجاد یک دولت انتقالی متشکل از عموم نیروهای سیاسی سوریه و برگزاری انتخابات آزاد با نظارت سازمان ملل متحد و مطابق یک برنامۀ زمانبندی شده می تواند از زمره این پیشنهادها باشد. 

حضور حسن روحانی و تیم او در اجلاس عمومی سازمان ملل متحد با توجه به تمایل ایران و کشورهای ۵+١ برای گفتگو و مذاکرات سازنده، فرصت طلائی برای هر دو طرف فراهم آورده است تا بعد از سال ها چالش، برسر پروژه هسته ای و پایان دادن به تحریم های اقتصادی به توافق برسند. این فرصت برای خاتمه دادن به خصومت دیرینه بین تهران و واشنگتن هم فراهم آمده است. باید از این فرصت بهره گرفت و راه را برای برقراری مناسبات عادی بین ایران و امریکا باز کرد و جلو بهره گیری های روسیه از خصومت بین دو کشور را گرفت. در صورت از دست دادن این فرصت طلائی، نیروهای افراطی در دو طرف تقویت خواهند شد و خطر حمله نظامی به ایران افزایش خواهد یافت. سفر روحانی به نیویورک آخرین فرصت برای رفع این خطر نیست، اما توفیق یا عدم توفیق آن به میزان زیادی رقم زنندۀ سمت تحولات آینده خواهد بود.

هیئت سیاسی ـ اجرائی سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)

٣٠ شهریور ١٣٩٢ (٢١ سپتامبر ٢٠١٣)

تاریخ انتشار : ۳۰ شهریور, ۱۳۹۲ ۱۰:۴۲ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت

کوتاه‌سخنی با هم‌میهنان و آقای دکتر مسعود پزشکیان

هم‌میهنان عزیز، شما به دنبال تغییر و تحولات اساسی در شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در کشورید و در عین حال از مدنی‌ترین و مسالمت‌آمیزترین شیوه برای به انجام رساندن این مهم بهره می‌برید و امکانات هرچند محدودِ آن را به چالش می‌کشید.
آقای پزشکیان، نوشتید می‌خواهید «صدای بی‌صدایان و طردشدگان» باشید، گفتید با مردم شفاف سخن خواهید گفت و پای وعده‌های‌تان و پشت مردم ایستاده‌اید و اگر نتوانستید به آن‌ها عمل کنید، کنار خواهید رفت.

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

کوتاه‌سخنی با هم‌میهنان و آقای دکتر مسعود پزشکیان

یر اساس پیش‌بینی‌ها، حزب کارگر با اختلاف قابل توجهی در انتخابات بریتانیا پیروز شد

مسعود پزشکیان ” اصلاح طلب” در انتخابات ریاست جمهوری ایران پیروز شد.

کمیته ملی کنفدرال اتحادیه ث-ژ-ت: برای پیشرفت اجتماعی و زیست محیطی با شکست دادن راست افراطی

واقعا برای اکثریت مردم ایران چه فرقی دارد که جلیلی و یا پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران شود؟

وقتی از همبستگی حرف می‌زنیم از چه سخن می‌گوییم؟