یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۳

یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۳

این لایحە نە قابل اصلاح است، نە قابل تحمل و نە راه گشاست!

در صورت تصویب این لایحە جیب و سفرە سرمایەداران پرتر و جیب و سفرە کارگران تهی تر می شود، حقوق سندیکایی کارگران از میان برداشتە می شود، امنیت شغلی، اجتماعی و سلامتی برای کارگران باقی نمی ماند ، شان و منزلت انسانی کارگر بیشتر از قبل فرو کاستە می شود.

موج فزایندە مخالفت و اعتراض نسبت بە لایحە اصلاح قانون کار کە از چند هفتە پیش با مشخص شدن جزئیات اش بە راە افتاده هم چنان ادامە دارد و تشکل های کارگری در تلاشند و مصم هستند، بە هر شکل ممکن دولت را وادار  کنند تا آن را  از مجلس پس بگیرد. اما نە کمیسیون اجتماعی مجلس تا کنون حاضر بە عودت لایحە بە دولت شدە و نە دولت تمایل جدی برای پس گرفتن آن نشان دادە است. ولی بهر حال بخاطر بالا گرفتن اعتراضات، ظاهرا مجلس کە قرار بود از هفتە گذشتە لایحە را بررسی کند، هنوز کار را شروع نکردە است.  اعتراضات در هفتە گذشتە چنان بالا گرفت، کە مقامات دولتی و رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس کە سعی داشتند بی سر و صدا در اسرع وقت سروتە لایحە را هم بیاورند، غافلگیر شدند و آن ها وادار بە عکس العمل گردیدند. با این حال هیچ کدام از توضیحات و وعدەهای  کاذب معاونان رئیس جمهور، وزیر کار و رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، مبنی بر  بررسی لایحە در کمیسیون اجتماعی مجلس با شرکت نمایندگان کارگران و کارفرمایان نتوانست جهت خواست کارگران کە خواهان پس گرفتن لایحە توسط دولت است، را منحرف کند و یا از شدت اعتراضات بکاهد. محمد باقر نوبخت معاون روحانی کە نگران عواقب اعتراضات  و تکرار سرنوشت لایحە در ۵ سال پیش بود، پس از ناکام ماندن ترفند رئیس کمیسیون اجتماعی برای تقلیل خواست کارگران، وارد میدان شد تا بلکە بتواند با دادن وعدە وعید بە کارگران این موج را فرونشاند و ناکامی رئیس کمیسیون اجتماعی را کە بە آسانی حاضر بە از دست دادن این فرصت طلایی نیست، جبران کند، اما ترفند وی نیز کارگر نیفتاد.

نوبخت در همین ارتباط در مصاحبەای کە خبرگزاری (ایلنا) در چهارم آبان ٩۵ در ارتباط با این لایحە با وی انجام داد، در قسمتی از این از این گفت و گو تاکید کرد:” اگر کارگران و کارفرمایان با لایحه اصلاح قانون کار مخالف باشند ، امکان بازگشت این لایحه از مجلس وجود دارد”.

قبل از آن نیز حسن هفدە تن معاون ربیعی نیز عین این وعدە نوبخت را بە کارگران دادە بود کە با مخالفت رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس روبرو شد و خود وی نیز تلاشی برای پس گرفتن لایحە نکرد. 

نوبخت درست مانند حسن هفدە تن معاون ربیعی، حاضر نشد بە صراحت پس گرفتن لایحە را بپذیرد و بجای آن از”امکان”برگرداندن لایحە از مجلس، در صورت مخالفت کارگران و کارفرمایان سخن گفت. سخنان دو پهلوی معاونان  رئیس جمهور و وزیر کار از یک سو دلالت بر نگرانی از عواقب اعتراضات دارد و از دیگر سو از عزم دولتیان برای تصویب لایحە حکایت می کند. این در حالی است کە کارگران و تشکل های کارگری تا کنون همگی خواهان پس گرفتن لایحە و نە اصلاح آن هستند و لایحە را بدرستی لایحە بردگی کارگر نام نهادەاند. بنا بر این صحبت کردن بر سر اصلاح آن، اولا مانند چانە زدن بر سر شرایط بردگی است و نە بر سر خود بردگی، دوما با نظر داشت اینکە دولت و کارفرمایان در مورد آن توافق دارند، چانە زدن بر سر آن در کمیسیون اجتماعی و در شورای عالی کار نتیجەاش علیە کارگران خواهد بود و بفرض این کە دولت و کارفرمایان با انجام چند اصلاح جزیی در آن موافقت کنند، ماهیت ارتجاعی لایحە تغییری نخواهد کرد و دولت ادعا خواهد کرد کە لایحە نتیجە و خروجی سامانە سە جانبە گرایی است و اعتبار حقوقی بە آن دادە می شود.

در این میان بیدادگاە های حکومت نیز  با مشاهدە اعتراضات، دست روی دست نگذاشتند و تعدادی از رهبران سندیکایی را کە به تازگی تجدید محاکمە و محکوم بە زندان کردە بودند، برای گذراندن دوران محکومیت شان فراخواندند، تا بلکە با دامن زدن بە جو ارعاب و تهدید از دامنە اعتراضات کم کنند و راە را برای تصویب این لایحە هموار کنند. ناقاضیان دستگاە فقاهتی بارها همین فعالان را با نیت مهار کردن اعتراضات و فعالیت های حق طلبانە صنفی بە زندان انداختە بودند، اما هیچ گاه نتوانستند خللی در ادامە اعتراضات حق خواهانە کارگران بوجود آورند.

این بار نیز یقینا بە زندان برگرداندن غیر قانونی تعدادی از فعالان کارگری نە تنها خللی در ارادە کارگران و معلمان و مبارزات حق طلبانە شان بوجود نخواهد آورد ، بلکە سبب تقویت انگیزە مبارزات آن ها خواهد شد.

هدف از تهیە این لایحە بر خلاف ادعای دولتیان در واقع نە برای جلب و تشویق سرمایە گذاری و ایجاد اشتغال و … بلکە عمدتا با نیت از میان برداشتن بدیهی ترین  حقوق سندیکایی و انسانی کارگران  و دزدیدن از جیب کارگران و گذاشتن در جیب سرمایە داران است. مگر حذف اکثریت کارگران  از شمول قانون کار، مسکوت گذاشتن مواد حمایتی قانون کار، قراردادی کردن بالغ بر ٩٠ درصد کارگران، تنزل سطح دستمزدها بە چهار برابر کمتر از خط فقر، سرکوب فعالیت های سندیکایی و … کە طی بیش از سە دهە بە بهانە جذب سرمایە و ایجاد رونق و اشتغال صورت گرفتە، نە این است کە بە رکود  و بیکاری، فرار سرمایە، فقر و فلاکت دامن زدە است؟ آیا عجیب نیست کە درست در دورەای کە بالغ بر ٨٠٠ میلیارد دلار سرمایە نفتی وارد کشور و توسط آقازادە ها و مدیران ارشد دولتی غارت می شود ، چنین لایحەای بە بهانە جذب سرمایە نوشتە می شود؟ و آیا ریکاری نیست دولتی کە روز و شب بر سیاستهای دولت پیشین می تازد و در هنگام انتخابات وعدە، افزایش دستمزد، حق تشکل، آزادی زندانیان و دە ها وعدە این چنینی دیگر بە کارگران می دهد، ١٨٠ درجە چرخش کند و همان لایحەای را بی کم و کاست برای تصویب بە مجلس بفرستد کە دولت گذشتە آن را تهیە کردە بود؟ آیا همە کارهایاحمدی نژاد بد بود، اما این یکی  خوب است؟

 نە، این لایحە نە قابل اصلاح است، نە قابل تحمل و نە مشکل گشاست.

 در صورت تصویب این لایحە جیب و سفرە سرمایەداران پرتر  و جیب و سفرە کارگران تهی تر می شود، حقوق سندیکایی کارگران از میان برداشتە می شود، امنیت شغلی، اجتماعی و سلامتی برای کارگران باقی نمی ماند ، شان و منزلت انسانی کارگر بیشتر از قبل فرو کاستە می شود.

 و  سرکوب اعتراضات کارگران را قانونی می کند. 

کارگران نیز خواهان اصلاح قانون کار  هستند. اما  اصلاحاتی کە ما می خواهیم بکلی متضاد با اصلاحات مطلوب کارفرمایان و دولت است. ما با هر تغییری کە بخواهد دست آوردهای مبارزاتی و تاریخی جنبش کارگری در سال های پیش  و پس از انقلاب بهمن را از میان بردارد مخالف و با آن مبارزە خواهیم کرد.

کارگران می خواهند اشکالات قانون کار فعلی، بخصوص مواد ضد کارگری موجود در آن مطابق با کنوانسیون های سازمان بین المللی کار، و منشور  جهانی حقوق سندیکایی بر طرف شوند.  

 دولتیان یقین بدانید کە کارگران فریب این وعدەهای دروغ و توجیهات باطل شان را نخواهند خورد و زیر بار لایحەای کە بخواهد حق و حقوق شان را از میان بردارد، نخواهند رفت و در هر صورت مبارزات کارگران برای حقوق سندیکایی و انسانی شان تا کامیابی نهایی ادامە خواهد یافت. چرخ تاریخ را هیچ کس نمی تواند بە عقب برگرداند.

جنبش ما یک جنبش صد سالە است. محال است بتوانید ما را صد سال بە عقب برگردانید.

 

 

بخش : کارگری
تاریخ انتشار : ۹ آبان, ۱۳۹۵ ۰:۱۷ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

مرگ رئیس دولت سیزدهم و چشم‌انداز پیشِ‌ رو

ابراهیم رئیسی بیش از چهار دهه در سمت‌های مختلف در کشتار سه نسل از مبارزین ایران نقش‌‌های مهمی ایفا کرده است. سال‌هاست نام رئیسی با فاجعۀ ملیِ کشتار جمعی زندانیان سیاسی در سال ۶۷ گره خورده است. هم از این روست که در تمام این سال‌ها خانوادۀ بزرگ دادخواهان به حقّ محاکمۀ عادلانه و مجازات او و دیگر آمرین و عاملین کشتار زندانیان سیاسی را پی‌گرفته‌اند.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

آن‌چه در هفته ۶ تا ۱۲ خردادماه گدشت …

آقای خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران نامه‌ای سرگشاده به دانشجویان دانشگاه‌های جهان نوشته‌ و در آن حمایت دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا از زنان و کودکان غزه را ستوده است. ایران‌وایر گزارش داده است که نیروهای امنیتی اصفهان دور تازه‌ای از بازجویی و فشار بر شهروندان این شهر که در تابستان سال گذشته بازداشت شده بودند را آغاز کرده‌اند. درتازه‌ترین اقدام نیروهای امنیتی، «سما (سمانه) عموشاهی» از پنجم خرداد بازداشت شده و از سرنوشت او خبری در دست نیست.

مطالعه »

آن‌چه در هفته ۳۰ اردیبهشت تا ۵ خرداد گذشت …

شاید کشته شدن ابراهیم رئیسی در پی سرنگونی بالگرد حامل او مهمترین خبر چند روز گذشته باشد. در پی چندگویی دست‌اندکاران حکومتی در آگاهی‌رسانی، بازار شایعات در ایران و جهان در این رابطه گرم شد. این و آن گفتن دست‌اندرکاران حکومتی و شایعه، و هم، پیشامد و اتفاق‌هایی چنین، حکومت اسلامی در ایران را از همان آغاز پیدایش، همراهی کرده‌اند.

مطالعه »
آخرین مطالب

خطر اعدام یک کودک-مجرم در شیراز

واکنش جامعه‌جهانی می‌تواند از اعدام عارف رسولی و سایر زندانیان جلوگیری کند. اعدام کودک-مجرمان  نقض فاحش قوانین بین‌المللی و کنوانسیون‌هایی است که ایران آنها را امضاء کرده. جامعه جهانی نباید ادامه اعدام کودک-مجرمان را برتابد.

گفتار گارسیا

عموم مستبدین با زدوبند و توطئه به قدرت دست پیدا می‌کنند لاجرم شک و تردید نسبت به دیگران و رقبای احتمالی همیشه در پس ذهن آنها فعال است. قدرت، معشوقه‌ای‌ست که هر آن ممکن است رقیب یا رقیبان دیگر بتوانند دل او را بربایند و به همین سبب شش‌دانگ باید حواسشان جمع باشد…

در نظام ولایی، کیستی رئیس جمهور مطرح است نه چیستی او!

به اینها که رفتارهای جمهوری اسلامی را عموماً واکنشی می‌خوانند باید رفتارگرا نام داد. کسانی که، چیستی رفتارهای ولایت را نه در الزامات و بقای این ساختار، بلکه در واکنش‌‌های «رهبر» در مقابل بازی‌گران جهانی و منطقه‌ای توضیح می‌دهند. اینکه، آبشخور بدرفتاری‌های نظام در «نامسلمانی»‌های آمریکا و غرب و عرب وابسته و اسرائیل است و «اسلام به ذات خود ندارد عیبی»!

تکیه بر سپیده دمان

تکه های قلبم را/
به گرسنگان می دهم/
و تکه ای از آن را/
به دخترِ کوچکی/
در کپرهایِ بارگدان/
که در فردای بی من،
قلب پاره  پاره ای را به یاد آورد.

که در جانش حلول کرد.

چه انتخاباتی؟

برای شرکت در انتخابات باید اول در «انتخابات» و نظارت استصوابی تغییر ایجاد شود، به عبارتی دیگر مشکل ساختار نظام است، ساختار باید تغییر کند تا مسیر مشارکت باز شود. علاوه بر آن با یک نگاه حداقلی هم باید نشانه ی تغییر در رویکرد نظام را قبل از انتخابات در جامعه و در زندان مشاهده کرد. آیا آنچه مشاهده می شود غیر از وحشت و مرگ است؟

یادداشت

آیا مرگ رئیسی برای قربانیان فاجعه ملی یک بستار و ختم می‌آورد؟

“من انها را نمی بخشم. چرا باید انها را ببخشم وقتی که هنوزهم نمی خواهند حقیقت را بگویند؟ و مشکل در انست که آنها حتی از ما بخشش هم نمیخواهند، از کسانیکه عزیزانشان را از دست داده اند. آنها بخشش را از دولت طلب میکنند، انها هیچ زخمی به دولت نزده اند، آنها چه کرده اند، ظلم به ما روا شده است.”

مطالعه »
بیانیه ها

مرگ رئیس دولت سیزدهم و چشم‌انداز پیشِ‌ رو

ابراهیم رئیسی بیش از چهار دهه در سمت‌های مختلف در کشتار سه نسل از مبارزین ایران نقش‌‌های مهمی ایفا کرده است. سال‌هاست نام رئیسی با فاجعۀ ملیِ کشتار جمعی زندانیان سیاسی در سال ۶۷ گره خورده است. هم از این روست که در تمام این سال‌ها خانوادۀ بزرگ دادخواهان به حقّ محاکمۀ عادلانه و مجازات او و دیگر آمرین و عاملین کشتار زندانیان سیاسی را پی‌گرفته‌اند.

مطالعه »
پيام ها

دانشجویان آمریکایی در اعتراض به ادامه نسل کشی فلسطینیان توسط اسرائیل دانشگاه ها را به تصرف خود در آوردند!

سازمان فداییان خلق ایران(اکثریت)-حوزه آمریکا ضمن اعلام حمایت کامل از مبارزه دانشجویان و استادان در تمامی دانشگاه های آمریکایی شرکت کننده در این جنبش، به مقاومت نسل نوین دانشجویی درود میفرستد و برای ایشان در شکستن فضای تاریک تحمیل شده و تا موفقیت نهایی پیروزی آرزو می‌کند.

مطالعه »
بیانیه ها

مرگ رئیس دولت سیزدهم و چشم‌انداز پیشِ‌ رو

ابراهیم رئیسی بیش از چهار دهه در سمت‌های مختلف در کشتار سه نسل از مبارزین ایران نقش‌‌های مهمی ایفا کرده است. سال‌هاست نام رئیسی با فاجعۀ ملیِ کشتار جمعی زندانیان سیاسی در سال ۶۷ گره خورده است. هم از این روست که در تمام این سال‌ها خانوادۀ بزرگ دادخواهان به حقّ محاکمۀ عادلانه و مجازات او و دیگر آمرین و عاملین کشتار زندانیان سیاسی را پی‌گرفته‌اند.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

خطر اعدام یک کودک-مجرم در شیراز

گفتار گارسیا

در نظام ولایی، کیستی رئیس جمهور مطرح است نه چیستی او!

تکیه بر سپیده دمان

چه انتخاباتی؟

نگاهی به بحران های منطقه «غرب آسیا»-بخش دوم