جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۹

جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۹

دانشجویان آمریکایی در اعتراض به ادامه نسل کشی فلسطینیان توسط اسرائیل دانشگاه ها را به تصرف خود در آوردند!

سازمان فداییان خلق ایران(اکثریت)-حوزه آمریکا ضمن اعلام حمایت کامل از مبارزه دانشجویان و استادان در تمامی دانشگاه های آمریکایی شرکت کننده در این جنبش، به مقاومت نسل نوین دانشجویی درود میفرستد و برای ایشان در شکستن فضای تاریک تحمیل شده و تا موفقیت نهایی پیروزی آرزو می‌کند.

با شروع عملیات طوفان القصی توسط رزمندگان فلسطین در هفتم اکتبر پاییز گذشته و واکنش سبعانه و خشن ارتش اسرائیل در تنبیه دسته جمعی ساکنان نوار غزه مخالفت و اعتراض نیروهای مترقی از چهار گوشه جهان برعلیه دولت اسرائیل و پشتیبان آن آمریکا را برانگیخته است. از بدو درگیری فلسطنیان با نیروهای ارتش اسراییل و در ادامه جنبش جهانی بر علیه سیاست های نسل کشی فلسطینیان توسط دولت صیهونیست اسرائیل، دانشجویان دانشگاه های مختلف آمریکا همراه با نیروهای مترقی حمایت خود را از خواسته های بر حق فلسطین در سطح خیابان ها و میادین شهرهای آمریکا شروع کردند که همچنان ادامه دارد.

نخستین اعتراضات دانشجویی با آغاز عملیات نظامی و بمباران غزه، بدنبال حمایت ۳۳ گروه دانشجویی دانشگاه هاروارد در هماهنگی با دیگر فعالین دانشجویی دانشگاه های دیگر شکل گرفت. دو کمیته “همبستگی هاروارد با فلسطین” و گروه “دانشجویان فارغ التحصیل هاروارد برای فلسطین” فعالیت های ضد جنگ خود را سازمان دادند. در همبستگی با مبارزات مردم فلسطین سایر دانشگاه های امریکا از جورج واشنگتن، پرینستون، براون، کرنل، کلمبیا، یل، پنسیلوانیا، تگزاس به جمع دانشجویان معترض پیوستند. این اعتراضات از بدو جنگ غزه در بسیاری از دانشگاه ها ادامه داشته و دارد.

بدنبال این اعتراضات گسترده در چند دانشگاه امریکایی در پاییز سال گذشته روسای سه دانشگاه هاروارد، ام ای تی و پنسیلوانیا به جلسه استماع و بازجویی کنگره احضار شدند و سرانجام تحت بازجویی فاشیستی آنها روسای دانشگاه های پنسیلونیا و هاروارد مجبور به استعفا شدند.

پیگیری مبارزه مردم فلسطین برای احقاق حقوق خود و مقاومت آنان در برابر سیاست نسل کشی اسرائیل، افکار جهانی را از آنچه در غزه می گذرد آگاه کرده است. جنبش کنونی دانشجویان با حمایت بخش هایی از جامعه صلح‌دوست یهودیان نفوذ بیشتری یافته و بر اتهام یهودستیزی که دولت بایدن و مسئولین کنگره از آن استفاده میکنند، فائق آمده است.

تاریخ مبارزاتی دانشجویان دانشگاه های امریکا سنت دیرینه دارد. در اوج جنگ ویتنام در سال های دهه شصت و هفتاد میلادی جنبش دانشجویی گسترده، روشنفکران، فعالین مدنی و مخالفان جنگ توانست با حمایت وسیع مردم دولت حاکمه وقت را به خاتمه جنگ وا دارد.

دانشجویان مبارز امریکایی در دفاع از مردم فلسطین بعد از یک دوره طولانی خاموشی که سابقه اش تا مبارزات ضدجنگ ویتنام بر میگردد، بار دیگر به صحنه سیاست باز گشته‌اند و نسل جدید آنان که عمدتا ایده های ضد سرمایه داری را تبلیغ مینمایند خواهان خواسته های مشخصی است که با امیال و برنامۀ سیاست مداران و صاحبان ثروت در این کشور سازگاری ندارد.

در هفته های اخیر با ابتکار دانشجویان کلمبیا و بدنبال آن دانشگاه ییل در همبستگی با آوارگان فلسطینی مستقر در چادرهای امداد رسانی، به برپایی سمبولیک چادرهای مشابهی در محوطه دانشگاه های خود دست زدند و فعالیت های اعتراضی خود را به مرحله دیگری ارتقاء دادند. این عمل دانشجویان مورد حمایت و پشتیبانی اساتید دانشگاه قرار گرفت و بسیاری از آنها با برگزاری صفوف مجزا حمایت خود را از خواسته های دانشجویان ابراز داشتند. همبستگی اساتید دانشگاه ها با برپایی تحصن های دانشجویی در محوطه دانشگاه در اعتراض به سیاست نسل کشی اسرائیل خشم گروه های یهودی تبار طرفدار اسرائیل را برانگیخت و با ایجاد تشنج و درگیری با دانشجویان معترض و ادعاهای دروغین مدعی “یهودی سیتزی” تشکل های دانشجویی شدند و به نمایندگان کنگره امریکا شکایت کردند.

تجربه تلخ مبارزاتی دانشجویان امریکا زمامداران و صاحبان صنایع نظامی امریکا و دولت مداران و سیاست ورزان کمپانی های نفتی – نظامی را به تکاپو انداخته و به نمایندگی از آنان مایک جانسون رئیس کنگره امریکا از حزب جمهوریخواه همراه با تنی چند از نمایندگان پرو پا قرص طرفدار دولت اسراۀِیل راهی نیویورک شدند.

نماینده سرمایه داران امریکایی در کنگره به نمایندگی از طرف دولت در یک سخنرانی در مقر تحصن دانشجویان کلمبیا برای آنان خط ونشان کشید و دانشجویان را تهدید به مداخله نظامی توسط نیروهای ضد شورش نمود. پیرو لشکرکشی نیروهای گارد ملی بنا به درخواست شخصیت های جمهوریخواه و تنی چند از دمکرات ها موج خشونت و درگیری بین تظاهرکنندگان و نیروهای نظامی بالا گرفت و تعدادی از دانشجویان از دانشگاه های مختلف دستگیر و تحت نظارت پلیس درامدند . یورش پلیس ضد شورش به تجمعات دانشجویی سر فصل نوینی را در تاریخ سیاسی و اجتماعی جامعه امریکا رقم می زند.

انتخابات ریاست جمهوری امریکا در چند ماه آینده سیاست مداران دو جناح امریکا را به واکنش واداشته است. نسل جدید دانشجویان امریکایی بدرستی از سیاست های رژیم صیهونیستی اسرائیل و حامیان امریکایی آن و شرکت های تسلیحاتی که از تغذیه ماشین جنگی اسرائیل نفع می‌برند آگاه است. از همین رو در ادامه اعتراضات خود بر علیه جنگ خواسته های مشخصی را هم سر لوحه برنامه خود قرارداده است:

  • پایان دادن فوری جنگ غزه و توقف کشتار فلسطینیان.
  • توقف سرمایه گذاری دانشگاه در شرکت و بنیادهای اسرائیلی و یا انها که از اسرائیل حمایت می کنند.
  • قطع هر گونه ارتباط مالی و رانتیری با اسرائیل و شفافیت مالی دانشگاه.
  • بخشودگی کامل دانشجویان معترض از تمام عواقب فعالیت های آنان.

بر طبق آخرین گزارش ها دانشجویان بیش از ۶۵ دانشگاه ایالات متحده در تحصن در محوطه دانشگاه ها شرکت دارند و در تعدادی از این کمپ ها دانشگاه ها به برخی خواسته های دانشجویان نیز تسلیم شده اند. واقعیت اما انست که خواسته دانشجویان از ملاحظات محلی و صنفی فرا تر رفته و به خواسته های سیاسی برای اعمال فشار برای تمکین دولت مرکزی به خواست آتش بس فوری و پایدار ارتقاء یافته است.

سازمان فداییان خلق ایران(اکثریت)-حوزه آمریکا ضمن اعلام حمایت کامل از مبارزه دانشجویان و استادان در تمامی دانشگاه های آمریکایی شرکت کننده در این جنبش، به مقاومت نسل نوین دانشجویی درود میفرستد و برای ایشان در شکستن فضای تاریک تحمیل شده و تا موفقیت نهایی پیروزی آرزو می‌کند.

سازمان فداییان خلق ایران(اکثریت)-حوزه آمریکا

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ برابر با اول مه ۲۰۲۴

تاریخ انتشار : ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ ۷:۵۸ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

2 Comments

  1. رضا کاویانی گفت:

    گزارش بسیار جالبی از یک واقعه تاریخی از مبارزات دانشجویان دانشگاه های آمریکا ست که به واقع، در سکوت مانده بودند و این، سر بر آوردن قدرتمند دانشجویان، بسار شیرین و غرور آفرین است و بی شک به مبارزات عدالت خواهان ملل مختلف، از جمله به مبارزات مردم تحت ستم حکومت مرتجع جمهوری اسلامی ، پیوند خواهد خورد . درود

  2. ملیحه گفت:

    بیانیه خوبی است. کاش همینجا از دانشجویان عدالتخواه ایرانی، از چپ و راست دعوت میشد تا به این مبارزه جهانی بپیوندند.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

روز جهانی کارگر بر کارگران، زحمت‌کشان و پیکارگران راه سوسیالیسم خجسته و پیروز!

تدوام و استمرار مبارزۀ شما تکیه‌گاه و نقطه امید نیروهای چپ و عدالت‌خواه و دیگر نیروهای آزادی‌خواه برابری‌طلب ایران و جهان برای ساختن ایران و جهانی بهتر است؛ جهانی که در آن هیچ انسانی اسیر ولع سیری‌ناپذیر سرمایه و شرایط تحمیلی غول‌های بازار سرمایه نباشد، جهانی که  نظام غارتگر اقتصادی و اجتماعی و حاکمان مستبد دیگر قادر نباشند برای کسب سود و قدرت زندگی انسان‌ها را در جنگ و خونریزی بیهوده تباه کنند.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

انتخابات ۸ درصدی!

اخباردور دوم انتخابات مجلس: روز جمعه ۲۱ اردیبهشت سال جاری, نتیجه انتخابات دور دوم مجلس در تهران اعلام گردید نماینده اول کلان شهر تهران با کسب ۲۶۹/۴۳  رای از حدود ۸ میلیون نفر واجدین شرایط رای دادن, یعنی با رای فقط ۲ درصد از مردم تهران به مجلس راه یافت. البته با احتساب ۵ درصد آرا باطله, مشارکت مردم تهران کمتر از  ۳ درصد بوده است.

مطالعه »

آنچه در هفته ۱۵ تا ۲۱ اردیبهشت گذشت …

بابک پاک‌نیا، وکیل محمد رسول‌اف روز چهارشنبه از صدور حکم هشت سال حبس که پنج سال آن قابل اجرا است برای این فیلسماز شناخته شده ایرانی خبر داد.  “درخت انجیر معابد” جدیدترین فیلم ساخته او قرار است در هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم «کن» در فرانسه به نمایش در آید.  حکومت اسلامی در ایران اما از آقای رسول‌اف اجازه کار در ایران و خروج از کشور را گرفته است.

مطالعه »
آخرین مطالب

چند ساعت تا اعدام پروین موسوی!

سازمان حقوق بشر ایران خواستار توقف فوری اعدام پروین موسوی و دیگر زندانیانی است که قرار است حکم ایشان تا ساعاتی دیگر به اجرا درآید. این سازمان از تمام کشورهایی که با جمهوری اسلامی روابط دیپلماتیک دارند، می‌خواهد تا در تماس با مقام‌های جمهوری اسلامی خواستار توقف این حکم و ماشین کشتار جمهوری اسلامی شوند.

گرجستان و قانون “کارگزاران خارجی”

دو ماهی می‌شود که گرجستان صحنه کش دولت و مجلس و مکش بخشی از مردم گرجستان است. سه‌شنبه برای چندمین بار در گرجستان، ده‌ها هزار نفر به خیابان‌ها آمدند تا علیه قانون پیش‌گیری از «عوامل خارجی» اعتراض کنند.

روز نکبت,سیاست اشغال سرزمین های فلسطینی!

پانزدهم  ماه مای  ۱۹۴۸ روز اعلام  تاسیس اسرائیل و آغازکشتار و دربه دری مردم فلسطین است که تا به امروز ,۷۶ سال است که از آن گذشته است. همه ساله در ۱۵ ماه مای که فلسطینی ها آن را روز نکبت می نامند, در اعتراض به از دست دادن میهن خود به خیابان ها می آیند. نکبت  به چه معناست و این اصطلاح چه ربطی به تأسیس اسرائیل و منازعه جاری خاورمیانه دارد؟

نیچه_خدا‌مرده‌است…

چیستی و کیستی جمعی، رو به آینده دارد و خواستار تغییر. در مقابل صاحبانِ قدرت، ترس از شکنندگی وضعیت موجود. مولانا گفته بود «مرغ بی‌وقتی؛ سرت باید بُرید.» آدم‌ها هر گونه باشند و هر چیزی که بگویند، به گمان‌شان درست اندیشیده‌اند؛ اما قضاوت با تاریخ است.

دخو…

«چه مجموعه جالب توجهی از عروسک‌های خیمه شب بازی. اما به نظر ریسمان‌های حرکت دهنده‌ی آن‌ها بسیار آشکارند! دیگر در کوچه‌ها جز آدم‌های احمق و الدنگ، کسی را نمی توان دید. لافکادیو از شما می‌پرسم: آیا سزاوار است یک انسان با شرف و حسابی این مضحکه را جدی تلقی کند؟…»

یادداشت
تظاهرات آتش بس در آمریکا

شعبده بازی بایدن بر روی جنگ غزه

ممکن است به اشتباه کسی را با تیر زد یا جایی را تصادفی بمباران کرد ولی امکان ندارد که دو میلیون نفر را تصادفی با قحطی و گرسنگی بکشید.
قحطی در غزه قریب الوقوع است و پیامدهای آنی و بلندمدت سلامتی نسلی را به همراه خواهد داشت.

مطالعه »
بیانیه ها

روز جهانی کارگر بر کارگران، زحمت‌کشان و پیکارگران راه سوسیالیسم خجسته و پیروز!

تدوام و استمرار مبارزۀ شما تکیه‌گاه و نقطه امید نیروهای چپ و عدالت‌خواه و دیگر نیروهای آزادی‌خواه برابری‌طلب ایران و جهان برای ساختن ایران و جهانی بهتر است؛ جهانی که در آن هیچ انسانی اسیر ولع سیری‌ناپذیر سرمایه و شرایط تحمیلی غول‌های بازار سرمایه نباشد، جهانی که  نظام غارتگر اقتصادی و اجتماعی و حاکمان مستبد دیگر قادر نباشند برای کسب سود و قدرت زندگی انسان‌ها را در جنگ و خونریزی بیهوده تباه کنند.

مطالعه »
پيام ها

دانشجویان آمریکایی در اعتراض به ادامه نسل کشی فلسطینیان توسط اسرائیل دانشگاه ها را به تصرف خود در آوردند!

سازمان فداییان خلق ایران(اکثریت)-حوزه آمریکا ضمن اعلام حمایت کامل از مبارزه دانشجویان و استادان در تمامی دانشگاه های آمریکایی شرکت کننده در این جنبش، به مقاومت نسل نوین دانشجویی درود میفرستد و برای ایشان در شکستن فضای تاریک تحمیل شده و تا موفقیت نهایی پیروزی آرزو می‌کند.

مطالعه »
بیانیه ها

روز جهانی کارگر بر کارگران، زحمت‌کشان و پیکارگران راه سوسیالیسم خجسته و پیروز!

تدوام و استمرار مبارزۀ شما تکیه‌گاه و نقطه امید نیروهای چپ و عدالت‌خواه و دیگر نیروهای آزادی‌خواه برابری‌طلب ایران و جهان برای ساختن ایران و جهانی بهتر است؛ جهانی که در آن هیچ انسانی اسیر ولع سیری‌ناپذیر سرمایه و شرایط تحمیلی غول‌های بازار سرمایه نباشد، جهانی که  نظام غارتگر اقتصادی و اجتماعی و حاکمان مستبد دیگر قادر نباشند برای کسب سود و قدرت زندگی انسان‌ها را در جنگ و خونریزی بیهوده تباه کنند.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

چند ساعت تا اعدام پروین موسوی!

گرجستان و قانون “کارگزاران خارجی”

روز نکبت,سیاست اشغال سرزمین های فلسطینی!

نیچه_خدا‌مرده‌است…

احزاب راست هلند تحت رهبری گیرت ویلدرز بر سر ائتلاف دولتی توافق کردند.