پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۹

پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۹

بازی ادامه دارد...
شاعرِ شب زندهِ دارِ بی تکلف! صبور باش وُ...نگاه کن، در این شبِ طولانی، هنوز چراغِی روشن است، تحمل کن.
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: حسن جلالی
نویسنده: حسن جلالی
با یاد و نام ماندگار مادر ستاره پورجعفر!
مادر عماری از نسل مادران خاوران بود با چهره ای آرام و دوست داشتنی. نام‌اش ستاره بود؛ ستاره‌ای که در آسمان زندگی فرزندانش درخشید و رفت، فرزندانی که جملگی به...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: دبیرخانهٔ شورای مرکزی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: دبیرخانهٔ شورای مرکزی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
ناک‌دان شدن سه‌شنبه، ناک‌اوت شدن جمعه!
حال پیش‌بینی می‌شود که جلیلی گل خورده در مناظره‌ی اول و ناک‌دان شده در مناظره‌ی دوم، و در عمل شکست خورده در منظر افکار عمومی، در انتخابات روز جمعه عاقبتی...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: عیسی سحرخیز
نویسنده: عیسی سحرخیز
در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نکرده و نمی‌کنیم!
این انتخابات به مانند هر انتخابات دیگر در نظام‌های سرمایه‌داری به این معناست که تنها زمانی به مردم «حق انتخاب» داده می‌شود که از میان ستمگران یکی را «انتخاب» کنند...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ۹ زن چپ محبوس در اوین
نویسنده: ۹ زن چپ محبوس در اوین
بیانیه «همگامی برای جمهوری سکولاردموکرات» پیرامون نتایج انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم
«همگامی برای جمهوری سکولاردموکرات در ایران» که انتخابات در مرحله نخست را تحریم کرده بود، کماکان معتقد است که حل مشکلات کشور در ارتقاء حرکت‌های اعتراضی به سطح ابرجنبش سراسری...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: همگامی برای جمهوری سکولار دموکرات در ايران
نویسنده: همگامی برای جمهوری سکولار دموکرات در ايران
در دور دوم انتخابات، با رای " نه" به جلیلی شرکت می‌کنیم!
اگر در دور اول "نه" به شرکت در انتخابات، شاکله نظام ونظارت استصوابی را هدف قرار داد و در همه ارکان نظام و در دل و جان مردم تاثیر خود...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده:  گروه خرداد هوادار سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) - داخل کشور
نویسنده:  گروه خرداد هوادار سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) - داخل کشور
حزب دمکراتیک مردم ایران: نه به جلیلی!
در دور دوم انتخابات، دو نامزدی که در برابر هم قرار می‌گیرند، هر چند در وفاداری به نظام جمهوری اسلامی و ولی فقیه مشترک‌اند، اما به لحاظ اهداف، گرایشات، تعلق...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: حزب دمکراتیک مردم ایران
نویسنده: حزب دمکراتیک مردم ایران

بازگشت مذهب در شکل جنبشهاى اجتماعی

پيشروى نيروهاى مذهبى، بايد جناح سکولار را هوشيار سازد که در بازى سياست، عدم توجه به خواست توده هاى محروم جامعه، تسليم محض بازار آزاد شدن، درها را بدون حساب و کتاب به روى بازارهاى منطقه و جهانى گشودن، و تنها از زاويه سياسى ديدن، ميتواند تبعات خطرناکى داشته باشد

اگر پیروزى حماس به مثابه بمبى عمل کرد که جو سیاسى منطقه را لرزانید، و از آن به عنوان یک حادثه غیر مترقبه یاد شد، اما از طرف دیگر به نمایش گذاشتن خصلت دیگرى در نهضتهاى رهائى بخش ملى بود که دیگر حالا سالهاست فراموش شده است، و آن، خصلتى بود که نسبتا نیروهاى چپ در نهضتهاى رهائى بخش ملى صاحب و وارث آن بودند. تاکید بر خصلت اجتماعى جنبش با گرایش طبقاتى و ضد فقر آن، و نیز تاکید بر مبارزه علیه جناحهاى فاسد و استثمارگر، از خصائص گرایش چپ بودند.
در تاریخ مبارزات ملى ما نمونه هاى فراوانى از این دست داریم. به عنوان نمونه چین و ویتنام که در آن احزاب چپ در ضمن آنکه نقش اصلى را در رهائى ملى داشتند، اما آن را با اهداف اجتماعى درهم تنیدند و در عین رویاى رهائى ملى به رهائى اجتماعى نیز اندیشیدند. حتى در مناطق و کشورهائى هم که مشخصا نیروهاى چپ، نیروى غالب در رهائى ملى نبودند، و نیروهاى بینابینى آنرا به عهده داشتند، باز ما شاهد حضور و تاثیر این برنامه چپ با گرایش اجتماعى آن بودیم.
اما بعد از فروپاشى شوروى و عقب نشینى فاحش چپ، این خصلت نه تنها در رهائى ملى محو و یا به شدت تضعیف شد، بلکه گرایش چپ در شکل احزاب و سازمانهاى آن، در این جبنشها به کنار رانده و عمدتا به دنباله رو دیگر احزاب مبدل شدند، و دیگر نقش آنچنانى ایفا نکردند.
و اکنون ما با پیروزى حماس در انتخابات پارلمان مردم فلسطین روبرو هستیم. نیرویى مذهبى که در عین حضور جدى در تحقق ایده رهائى ملى، بر خصلت اجتماعى این ایده نیز به شکل ویژه خود تاکید کرد، و با دیدگاهى مذهبى به تکرار اهمیت ایده اجتماعى مبادرت ورزید. حماس نه یک حزب چپ، نه یک حزب با برنامه مشخص داراى ایده رهائى اجتماعى، و نه گرایشى در پى زنده کردن تجارب تاریخى در این زمینه بر مبناى سکولار آن است.
حماس در حقیقت یک حزب مذهبى است که در بطن جنبش ملى فلسطین، ضعف اساسى نیروهاى ملى را دید و با امکانات مالى گسترده خود که البته متکى به دیگر کشورها بود، و با ایجاد شبکه هاى مختلف خدماتى و اجتماعى در میان اکثریت مردم فلسطین و نیز با تمرکز تبلیغاتى بر علیه فساد ادارى دولت فلسطینى و الفتح، چنین پیروزى را در انتخابات اخیر براى خود امکان پذیر ساخت. و از این لحاظ ما شاهد این بودیم که دوباره مسائل اجتماعى در بطن جنبش ملى به نیروى محرکه اصلى تبدیل شد، و نشان داد که این مسائل نه تنها نمردهاند بلکه کماکان به قوت خود باقى هستند. و میماند اینکه چطور روى آن برنامه مشخصى داشت. این مسئله بار دیگر نشان داد که سیاست تنها از زاویه تناقضات سیاسى پیش نمیرود و زمینه ها و پارامترهاى اجتماعى میتوانند هنوز عاملهاى اصلى و تعیین کننده باشند، و ماندگار بمانند تا هنگامى که تناقضات اجتماعى در شکل خاص خود باقى هستند.
این تجربه البته به طورى دیگر در کردستان عراق نیز تکرار شده است. با این تفاوت که در آنجا احزاب اسلامى به نیروى اساسى و اصلى در قدرت سیاسى فرا نروئیدند، اما توانستند به نیروهاى جدى تبدیل شوند. و البته این نیز به دلیل عدم توجه احزاب ملى به زندگى مردم، جنگ داخلى و همچنین توانائیهاى مالى احزاب اسلامى بود که با کمک آن دست به ایجاد شبکه هاى درمانى و خدماتى و اجتماعى وسیع زدند. در حالى که دو حزب عمده کردستان عراق در حال جنگ بر علیه همدیگر بودند، این گرایش مذهبى سیاسى توانست به این طریق پایگاه اجتماعى خود را گسترش دهد، و سرانجام به تدریج بتواند نفوذ خوبى را براى خود دست و پا کند.
اکنون مى بینیم آن جریان مذهبى با اینکه تنها از منطقه کردستان در انتخابات سرتاسرى شرکت کردند، اما توانستند پنج نماینده به مجلس ملى عراق بفرستند. و قابل توجه است که بگوئیم متحدین اسلامى کردستان تنها در شهر سلیمانیه نود و دو هزار راى داشته اند. یعنى شهرى که شاید سکولارترین شهر در کل عراق باشد و مردم آن از تمایلات مذهبى کمترى برخوردارند.
بنابراین پیشروى نیروهاى مذهبى، باید جناح سکولار را هوشیار سازد که در بازى سیاست، عدم توجه به خواست توده هاى محروم جامعه، تسلیم محض بازار آزاد شدن، درها را بدون حساب و کتاب به روى بازارهاى منطقه و جهانى گشودن، و تنها سیاست را از زاویه سیاسى دیدن، میتواند تبعات خطرناکى داشته باشد. انگلس مذهب را شکل بروز جنبشهاى اجتماعى در جامعه پیش مدرن میدانست و اکنون این طنز تاریخ است که دوباره مذهب در جو رکود، عقب نشینى و از دست رفتن اعتماد به نیروهاى سکولار، ملى و چپ دارد در شکل جبنشهاى اجتماعى دوباره ظاهر میشود.

بهمن ١٣٨۴

تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن, ۱۳۸۴ ۳:۴۰ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

بازی ادامه دارد…

با یاد و نام ماندگار مادر ستاره پورجعفر!

ناک‌دان شدن سه‌شنبه، ناک‌اوت شدن جمعه!

در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نکرده و نمی‌کنیم!

بیانیه «همگامی برای جمهوری سکولاردموکرات» پیرامون نتایج انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم

در دور دوم انتخابات، با رای ” نه” به جلیلی شرکت می‌کنیم!