سه شنبه ۱۸ دی ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۹

سه شنبه ۱۸ دی ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۹

توصیه‌هایی برای مقاومت در دوره‌‌ای تاریک
«وضع خوب نیست، اما ایده‌های خوبی برای مقاومت و مبارزه وجود دارند که آنها را می‌توانیم از تجربه‌های مردم آزادی‌خواه در ایران و جهان بیاموزیم. مجموعه‌ای از اصول ساده و...
۱۸ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: محمدرضا نیکفر
نویسنده: محمدرضا نیکفر
آیه‌های زمینی
چه روزگار تلخ و سیاهی، نان، نیروی شگفت رسالت را، مغلوب کرده بود، پیغمبران گرسنه و مفلوک، از وعده‌گاههای الهی گریختند، و بره‌های گمشدهٔ عیسی، دیگر صدای هی‌هی چوپانی را،...
۱۸ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: فروغ فرخزاد
نویسنده: فروغ فرخزاد
گرامی باد یاد جهان پهلوان تختی
هفدهم دی سالگرد درگذشت شخصیت ملی ما، جهان پهلوان، جوانمرد روزگار، غلامرضا تختی است. سازمان‌های جبهه ملی ایران در خارج از کشور و جبهه ملی ایران-اروپا ضمن گرامیداشت یاد او...
۱۷ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: سازمان‌های جبهه ملی ایران در خارج از کشور
نویسنده: سازمان‌های جبهه ملی ایران در خارج از کشور
کشتی شکستگانی بی باد شرطه و دیدار آشنا
تنها امید مردم در بدتر نشدن اوضاع و نابود نشدن حداقل های زیستی کشور و همچنین امید حکومت به غرق نشدن کشتی شکسته نظام، ویژگی های ترامپ و دولت او...
۱۷ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: برديا سياوش
نویسنده: برديا سياوش
تأثیر روانی جنگ: نیمی از کودکان غزه آرزوی مرگ دارند
یک مطالعه و نظر سنجی جدید, تأثیر روانی عظیم جنگ بر کودکان و جوانان در نوار غزه را این گونه بر آورد کرده است:  ۴۴ درصد از کشته شدگان کودک...
۱۷ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: جولیان بورگر، برگردان رضا کاویانی
نویسنده: جولیان بورگر، برگردان رضا کاویانی
رودررو با فرهنگ کشی: یادی از غلامحسین ساعدی
غلامحسین ساعدی ریشه در آب و خاک فرهنگ، زبان و تاریخ ایران و مردم ایران داشت. این ریشه در او چنان قوی و محکم بود که درد غربت تا آخرین...
۱۷ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: عباد عموزاد
نویسنده: عباد عموزاد
جلوگیری از ملاقات به خاطر عدم رعایت حجاب
... وقتی از ملاقات مهراوه بابت حجابش جلوگیری کردند، شرایط برای او که بارها از ملاقات مادر و پدرش، طی سال های گذشته، با موضوعیت حجاب محروم شده بود، غیرقابل...
۱۷ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: نسرین ستوده
نویسنده: نسرین ستوده

بپذیریم، اما قبول نکنیم!

اگر دوران روایتهای بزرگ بسر آمدە است، اما دوران حضور روایتهای بزرگ در کنار خردەروایتها بسر نیامدە است. انقلابی گری با نزدیک شدن بە دو گفتمان دیگر می تواند خود را صیقل دهد و این صیقل یافتگی را می تواند در شکل انقلابی گری مسالمت آمیز فرمولە کند و ارائە دهد.

در میان نیروهای سیاسی و اپوزیسیون ایران، عمدتا سە شکل مبارزاتی دیدە می شود: رفرمیسم، تحول طلبی و انقلابی گری. آنچە تا حالا شاهدش بودەایم تعارض نسبتا شدید میان این گرایشات بودە است. بعنوان مثال انقلابیون دو گرایش دیگر را مانع سر راە خود می بینند، بنابراین بشدت بە آنان می تازند و سعی می کنند از میدان بدرشان کنند. و رفرمیستها هم بشدت از انقلابی ها ناراضی اند.

البتە حضور این گرایش ها، بجز گرایش تحول خواهی کە نسبت بە دو گرایش دیگر تازە است، همیشە در تاریخ مبارزاتی مردم ایران وجود داشتەاند. اساسا نمی توان تاریخ سیاسی کشورها را بدون وجود گرایش رفرمیستی و انقلابی متصور شد. اما چنانکە گفتە شد در شرایط کنونی جامعە ما گرایشی دیگر سربرآوردە است کە وضعیت را پیچیدەتر از قبل می کند، و نیز چنانکە تجربە نشان می دهد هر سە گرایش بر خلاف شرایط قبل از انقلاب بهمن، تاکنون، نە تنها قادر بە حذف همدیگر نیستند، بلکە عملا در کنار همدیگر قرار گرفتەاند و هر کدام بنوعی دارد کار خودش را بنابر توان و حضور خود بە پیش می برد.

اما سئوال این است چرا این گفتمان ها از توان تبدیل شدن بە گفتمان اصلی بازماندەاند، و نتوانستەاند دیگران را بە گفتمان حاشیەای و یا همراە تبدیل کنند؟ چرا روند تغییرات در کشور ما بە یک شاهراە اصلی ورود نمی کند؟

شاید برای یافتن جواب این سئوال بهتر باشد بە تئوری هائی متوسل شویم کە سعی می کنند در ترمینولوژی خود بنوعی روح دوران را بازتاب دهند (اگر از کلام هگلی استفادە کنیم). چنانکە می دانیم اندیشمندانی معتقداند کە ما هم اکنون در دوران پست مدرنیسم بسر می بریم کە یکی از مشخصەهای آن پایان روایتهای بزرگ است.

بە تعبیر اندیشمندان پست مدرن این انقلابی گری است کە در مجموعە روایتهای بزرگ قرار می گیرد، و رفرمیسم را شامل نمی شود. کارل پوپر با نوشتن کتاب خود ‘جامعە باز و دشمنان آن’ از جملە مبلغین این ایدە است. در همین راستا می توان گفت کە تحول طلبی هم در همان مجموعە غیر روایتهای بزرگ قرار می گیرد.

 اگر این مشخصە (یعنی پست مدرنیسم) را مبنا قرار دهیم، باید معتقد شد کە گفتمان انقلابی گری توانائی فراروئی بە گفتمان اصلی را ندارد، و آنچە باید شاهدش باشیم همانا همزیستی مسالمت آمیز یا غیرمسالمت آمیز این گرایشات عمدە با همدیگر است در بستر مبارزە سیاسی ـ اجتماعی.

البتە تاریخ یک جریان باز است و می توان این تصور را داشت کە در آیندە یکی از این گفتمانها بە گفتمان مسلط و اصلی تبدیل شود، اما آنچە بویژە در این مقطع شاهدش هستیم همزیستی آنان با همدیگر است. بقول دیوید هیوم نمی توان از دادەهای تجربی برای همیشە تئوری های عام بیرون کشید. در عمر سی و نە سالە جمهوری اسلامی، اگرچە ما شاهد عصیانها و خیزشهای مقطعی مردمی در فرم انقلابی گری بودەایم، اما همزمان اعتقاد بە صندوق رای و نیز فعالیت در چهارچوب تشکلات مدنی نقش بارزی ایفا کردەاند.

نکتە آخر اینکە چونکە نمی شود زیاد بە آیندە تکیە کرد، عقل سلیم می طلبد کە معتقدان بە این سە شکل، از لحاظ ایدەای بە امکان حضور هر سە معتقد باشند، اما در عمل یکی را انتخاب کنند. بقولی وجود همدیگر را بپذیرند، اما الزاما ملزم بە قبول عملی همزمان هر سە نباشند. بە بیانی دیگر، یعنی تنها ملزم بە انتخاب یکی باشند. اگرچە تحول طلبی گفتمانی است مابین.

اگر دوران روایتهای بزرگ بسر آمدە است، اما دوران حضور روایتهای بزرگ در کنار خردەروایتها بسر نیامدە است. انقلابی گری با نزدیک شدن بە دو گفتمان دیگر می تواند خود را صیقل دهد و این صیقل یافتگی را می تواند در شکل انقلابی گری مسالمت آمیز فرمولە کند و ارائە دهد.

 

تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن, ۱۳۹۶ ۱۱:۲۲ ق٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

اهانت به مزار ساعدی حمله‌ای مستقیم به آزاد اندیشی و میراث فرهنگی ایران!

غلامحسین ساعدی نه فقط یک نویسنده، بلکه صدای رنج و امید مردم ایران بود. هرگونه بی‌احترامی به او یا دیگر چهره‌های فرهنگی، بی‌اعتنایی به میراثی است که هویت ما را شکل داده است. احترام به بزرگان هنر و ادبیات، وظیفه‌ای ملی و تاریخی است که پاسداشت فرهنگ و تاریخ ما را تضمین می‌کند.

ادامه »
سرمقاله

عفریت شوم جنگ را متوقف کنیم! دست در دست هم ندای صلح سردهیم!

مردم ایران تنها به دنبال صلح و تعامل و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز با تمام کشورهای جهان‌اند. انتظار مردم ما در وهلۀ اول از جمهوری اسلامی است که پای ایران را به جنگی نابرابر و شوم نکشاند مردم ما و مردم جنگ‌زده و بحران زدۀ منطقه، به ویژه غزه و لبنان، از سازمان ملل متحد نیز انتظار دارند که همۀ توان و امکاناتش را برای متوقف کردن اسراییل در تداوم و تعمق جنگ و در اولین مرحله برقراری فوری آتش‌بس به کار گیرد.

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

دادگاه لاهه حکم بازداشت نتانیاهو، نخست‌وزیر؛ و گالانت وزیردفاع سابق اسرائیل را صادر کرد

دادگاه (لاهه) دلایل کافی برای این باور دارد که نتانیاهو و گالانت «عمداً و آگاهانه مردم غیرنظامی در نوار غزه را از اقلام ضروری برای بقای خود از جمله غذا، آب، دارو و تجهیزات پزشکی و همچنین سوخت و برق محروم کرده‌اند».

مطالعه »
یادداشت

نه به اعدام، نه به پایانی بی‌صدا و بی‌بازگشت!

همه ما که در بیرون این دیوارها زندگی می‌کنیم برای متوقف کردن این چرخه خشونت و نابرابری مسئولیت داریم و باید علیه آن اعتراض کنیم. سنگسار، اعدام یا هر مجازات غیرانسانی دیگر صرف نظر از نوع اتهام یا انگیزه و اعتقاد محکومان، چیزی جز نابودی و ظلم نیست و باید برای همیشه از دستگاه قضایی حذف شود.  نه به اعدام، نباید فقط شعاری باشد، بلکه باید به منشوری تبدیل شود که کرامت انسانی و حقوق برابر را برای همه، فارغ از جنسیت و جایگاه اجتماعی، به رسمیت بشناسد.

مطالعه »
بیانیه ها

اهانت به مزار ساعدی حمله‌ای مستقیم به آزاد اندیشی و میراث فرهنگی ایران!

غلامحسین ساعدی نه فقط یک نویسنده، بلکه صدای رنج و امید مردم ایران بود. هرگونه بی‌احترامی به او یا دیگر چهره‌های فرهنگی، بی‌اعتنایی به میراثی است که هویت ما را شکل داده است. احترام به بزرگان هنر و ادبیات، وظیفه‌ای ملی و تاریخی است که پاسداشت فرهنگ و تاریخ ما را تضمین می‌کند.

مطالعه »
پيام ها

پیام گروه کار روابط عمومی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) به مناسبت برگزاری دهمین کنگرهٔ سراسری حزب اتحاد ملت ایران اسلامی!

سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) تلاش‌های مؤثرحزب اتحاد ملت ایران اسلامی در جبههٔ اصلاحات برای ایجاد تغییر در اوضاع اسفناک کشور را ارزشمند می‌داند. حضور پررنگ زنان در شورای مرکزی حزب شما، گامی شایسته در راستای تقویت نقش زنان در عرصهٔ سیاسی کشور است.

مطالعه »
برنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

توصیه‌هایی برای مقاومت در دوره‌‌ای تاریک

آیه‌های زمینی

گرامی باد یاد جهان پهلوان تختی

کشتی شکستگانی بی باد شرطه و دیدار آشنا

تأثیر روانی جنگ: نیمی از کودکان غزه آرزوی مرگ دارند

رودررو با فرهنگ کشی: یادی از غلامحسین ساعدی