جمعه ۲۱ دی ۱۴۰۳ - ۰۴:۴۸

جمعه ۲۱ دی ۱۴۰۳ - ۰۴:۴۸

حقوق ما: سال هشتم، شماره ۲۳۰
در این شماره: مجازات‌های جایگزین حبس، خدمات عامالمنفعه در مجازاتهای جایگزین حبس و امکان استثمار زندانیان، کاهش جمعیت کیفری زندان در پرتو مجازاتهای جایگزین حبس، تاثیر اجتماعی مجازات جایگزین حبس...
۲۰ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: سازمان حقوق بشر ایران
نویسنده: سازمان حقوق بشر ایران
روزای خونین: میان نامه های زندان و تئوری انقلاب
روزا رویزیونیسم را اندیشه ای مکانیکی و غیردیالکتیکی میدانست...او در کنار کارل لیبکنشت پایه گذار سازمان اسپارتاکوس بود که نطفه اصلی تشکیل حزب کمونیست آلمان در سال 1918 میلادی گردید....
۲۰ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: آرام بختیاری
نویسنده: آرام بختیاری
یگانه چارهٔ ما
در جهان مدرنی که به جای نزدیکی، دیوارهایی بلندتر میان انسان‌ها ساخته‌اند، چگونه می‌توان به آینده امید داشت؟
۲۰ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری
سقوط تاریخی دستمزد در مقابل طلا
کارگر یک ماه کار می‌کند اما کل حقوقی که می‌گیرد، کمی بیشتر از قیمت یک گرم طلا در بازار و کمتر از ۱۵۰ دلار آمریکاست؛ حال قدرت خرید چنین دستمزدی...
۲۰ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: نسرین هزاره مقدم
نویسنده: نسرین هزاره مقدم
در چشم انداز سبزِ نگاه تو
می دانم، چه بیهوده می گذرد، روزگار سخت و دلگیر، در دالانی تنگ و سیاه، اما امید در شریانهای زندگی جاریست
۲۰ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: حسن جلالی
نویسنده: حسن جلالی
دفتر کنگرهٔ بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
دوستان و رفقای گرامی مطالبی که در این دفتر ملاحظه میکنید، بخشی از اسناد مصوب کنگره بیستم سازمان، به اضافه پیام ها و سخنرانی های مهمانان آن است که آماده...
۱۹ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: ‌دبیرخانهٔ شورای مرکزی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: ‌دبیرخانهٔ شورای مرکزی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
تأثیرات سیاست‌های ترامپ بر حقوق زنان و اقلیت‌ها
در دوره اول ریاست جمهوری ترامپ، بودجه ایالات متحده برای صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، که از برنامه‌ریزی خانواده در سراسر جهان حمایت می‌کند، قطع شد. چنین تغییراتی در سیاست...
۱۹ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: شهناز قراگزلو
نویسنده: شهناز قراگزلو

تاج زاده، مقوله “گذار دمکراتیک” و انتخابات ۱۴۰۰

در صورت تائید صلاحیت تاج زاده و حتی پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری هرچند می توانیم انتظار دستاوردهای رفرمیستی خوبی داشته باشیم که حتما در زندگی مردم اثر مثبتی خواهند گذاشت، اما تجربه این چهل سال بدلیل هژمونی حکومت بر ارگان ریاست جمهوری ها نشان داده است که امکان ناموفق و مسخ شدن حرکت بسمت شکل گیری "جنبش انتحابات آزاد" امکان پذیرتر خواهد بود.

در مقایسه با دکترین های انقلابی و یا براندازانه، مقوله “گذار دمکراتیک” امکان پذیر ترین، کوتاه ترین، خشونت پرهیزترین و تجربه شده ترین راه حل و مسیر ارتقاء کشور به ایرانی دمکراتیک و عرفگرا می تواند محسوب شود. این نوع گذار فقط  توسط انتخابات آزاد و منصفانه صورت می گیرد. اما از آن گونه انتخابات آزادی که در آن از پوزیسیون، اپوزیسیون و مخالفین ساختاری سیاسی به رقابت انتخاباتی با همدیگر می پردازند. در ادامه و در صورت پیروزی مخالفین سیاسی، پوزیسیون در اپوزیسیون قرارگرفته و هرگز امید خود را برای پیروزی مجدد در دور بعدی از دست نخواهد داد و روند بازنگری قانون اساسی و دمکراتیزه و سکولار کردن جامعه لاجرم خواهد بود.

برعکس، انقلابیون و براندازان معتقد هستند که اول باید حکومت را با خشونت یا بطور مسالمت آمیز سرنگون کرد، مجلس موسسان تشکیل داد و در ادامه امکان انتخابات آزاد را ایجاد کرد. آنها هیچ ابایی از اینکه حاکمین سرنگون شده به براندازان حکومت نوپای آینده تبدیل و مبارزه ای زیر زمینی و مسلحانه ای را پیشه کنند ندارند، و برعکس از هم اکنون برای عاقبت حاکمین فعلی خط و نشان می کشند!

تنها در سال ۱۹۸۹ سیزده ملت که در برگیرنده حدود یک میلیارد و هفتصد میلیون نفر بودند “گذار دمکراتیک” را تجربه کردند، اگر ما همۀ کشورهایی را که در آنها گذار دمکراتیک صورت گرفته را درنظر بگیریم (فیلیپین، آفریقای جنوبی،استقلال هند…) رقم به سه میلیارد و سیصد میلیون و چهارصد هزار نفر، یعنی رقم گیج‌کنندهٔ ۶۵٪ از بشریت می رسد .

اما هنوز در کشور ما از طرف مخالف های ساختاری سیاسی حکومت چنین مسیری به عنوان یکی از  دکترین های گذار ارائه نشده است که باید مورد واکاوی قرار گیرد.

شاید علت این تاخیر “سندرم رجویی” از یک سو و از سوی دیگر  “سندرم خاتمی” بر گرایشات اعتراضی بوده تا جایی که جامعه سیاسی معترض را به انقلابیون (براندازان) و اصلاح طلبان تقسیم کرده است!؟

نگارنده بر این باور است که مضمون جنبشی مردم در انتخابات ۸۸ خواست “گذار دمکراتیک” بوده که البته با دو ضعف بزرگ روبرو شده است:

 اول اینکه رهبران جنبش، موسوی و کروبی، عمیقا خواهان گذار از حکومت اسلامی به یک حکومت سکولار و دمکراتیک توسط انتخابات آزاد و منصفانه را نبوده اند. آنها درگیر با “سندرم خمینی” تمایل داشتند که به مانند تاریخ انقلاب بهمن حرکت مردم در حول یک رهبر کاریزماتیک را کپی و ایجاد مجدد جمهوری اسلامی با سلیقه خود را تکرار کنند!

 دوم اینکه حکومت نیز جنبش دمکراتیک مردمی را تحمل نکرد و به آن بالاترین تهمت های امنیتی و بخصوص وابستگی به امریکا با کمک “جین شارپ” فیلسوف خشونت پرهیز امریکایی و نقش انسستیتوی وی “آلبرت انیشتن” را زد!

از این مقدمه بگذریم، و به انتخابات ۱۴۰۰ نظری بیندازیم.

این دوره انتخابات ریاست جمهوری دارای چند  ویژگی قابل توجه است. احتمالا در آستانه مهندسی جدید حکومت برای “پسا خامنه ای” خواهیم بود. با توجه به تجربه انتخابات مجلس، شاهد گرایش نظام به کمک نظارت استصوابی حداکثری شورای نگهبان در یک دست کردن حکومت به سود حضور پاسداران در سیاست خواهیم بود. بدلیل تحریم های حداکثری ترامپ، اپوزیسیون حداکثری اصولگرایان و ناموفقیت روحانی، مردم بطور گسترده از شرکت در انتخابات نا امید و امکان حداقلی شرکت مردم در انتخابات مهیا شده است.  براندازان با جمهوریخواهان و قسمتی از چپ ها متحد و شعار تحریم را داده اند.

…و اما اتفاق بسیار مهم این است که برای اولین بار یک اصلاح طلب رادیکال  به نام تاج زاده با برنامه ای مدون که خواهان تغییر در قانون اساسی، انتخاباتی و دوره ای کردن رهبری، حذف نظارت استصوابی وحجاب اجباری و…‌، بوده و علارغم اینکه امکان تائید صلاحیت او بسیار کم است، خود را کاندیدای ریاست جمهوری کرده است.

حضور تاج زاده برای اولین بار امکان ایجاد یک “جنبش انتخابات آزاد” را با محوریت خود ایجاد کرده است.

پارادکس بزرگ این خواهد بود که در صورت تائید صلاحیت نشدن آقای تاج زاده و ماندگاری و کنشگری احتمالی او در همین مسیر امکان پیش روی به سمت “گذار دمکراتیک” امکان پذیرتر خواهد بود تا اینکه او تائید صلاحیت شود!

در صورت تائید صلاحیت او و حتی پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری هرچند می توانیم انتظار دستاوردهای رفرمیستی خوبی داشته باشیم که حتما در زندگی مردم اثر مثبتی خواهند گذاشت، اما تجربه این چهل سال بدلیل هژمونی حکومت بر ارگان ریاست جمهوری ها نشان داده است که امکان ناموفق و مسخ شدن حرکت بسمت شکل گیری “جنبش  انتحابات آزاد” امکان پذیرتر خواهد بود.

گرایش مردم و ظاهرا وجود رهبری برای “گذار دمکراتیک” ایجاد شده ولی آیا سومین و اصلی ترین شرط، یعنی اجبار و تن دادن حکومت به برگزاری انتخابات آزاد و منصفانه مهیا شده است؟ که البته اینگونه بنظر نمی رسد.

 

تاریخ انتشار : ۲۹ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۱:۴۳ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

اهانت به مزار ساعدی حمله‌ای مستقیم به آزاد اندیشی و میراث فرهنگی ایران!

غلامحسین ساعدی نه فقط یک نویسنده، بلکه صدای رنج و امید مردم ایران بود. هرگونه بی‌احترامی به او یا دیگر چهره‌های فرهنگی، بی‌اعتنایی به میراثی است که هویت ما را شکل داده است. احترام به بزرگان هنر و ادبیات، وظیفه‌ای ملی و تاریخی است که پاسداشت فرهنگ و تاریخ ما را تضمین می‌کند.

ادامه »
سرمقاله

عفریت شوم جنگ را متوقف کنیم! دست در دست هم ندای صلح سردهیم!

مردم ایران تنها به دنبال صلح و تعامل و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز با تمام کشورهای جهان‌اند. انتظار مردم ما در وهلۀ اول از جمهوری اسلامی است که پای ایران را به جنگی نابرابر و شوم نکشاند مردم ما و مردم جنگ‌زده و بحران زدۀ منطقه، به ویژه غزه و لبنان، از سازمان ملل متحد نیز انتظار دارند که همۀ توان و امکاناتش را برای متوقف کردن اسراییل در تداوم و تعمق جنگ و در اولین مرحله برقراری فوری آتش‌بس به کار گیرد.

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

دادگاه لاهه حکم بازداشت نتانیاهو، نخست‌وزیر؛ و گالانت وزیردفاع سابق اسرائیل را صادر کرد

دادگاه (لاهه) دلایل کافی برای این باور دارد که نتانیاهو و گالانت «عمداً و آگاهانه مردم غیرنظامی در نوار غزه را از اقلام ضروری برای بقای خود از جمله غذا، آب، دارو و تجهیزات پزشکی و همچنین سوخت و برق محروم کرده‌اند».

مطالعه »
یادداشت

نه به اعدام، نه به پایانی بی‌صدا و بی‌بازگشت!

همه ما که در بیرون این دیوارها زندگی می‌کنیم برای متوقف کردن این چرخه خشونت و نابرابری مسئولیت داریم و باید علیه آن اعتراض کنیم. سنگسار، اعدام یا هر مجازات غیرانسانی دیگر صرف نظر از نوع اتهام یا انگیزه و اعتقاد محکومان، چیزی جز نابودی و ظلم نیست و باید برای همیشه از دستگاه قضایی حذف شود.  نه به اعدام، نباید فقط شعاری باشد، بلکه باید به منشوری تبدیل شود که کرامت انسانی و حقوق برابر را برای همه، فارغ از جنسیت و جایگاه اجتماعی، به رسمیت بشناسد.

مطالعه »
بیانیه ها

اهانت به مزار ساعدی حمله‌ای مستقیم به آزاد اندیشی و میراث فرهنگی ایران!

غلامحسین ساعدی نه فقط یک نویسنده، بلکه صدای رنج و امید مردم ایران بود. هرگونه بی‌احترامی به او یا دیگر چهره‌های فرهنگی، بی‌اعتنایی به میراثی است که هویت ما را شکل داده است. احترام به بزرگان هنر و ادبیات، وظیفه‌ای ملی و تاریخی است که پاسداشت فرهنگ و تاریخ ما را تضمین می‌کند.

مطالعه »
پيام ها

پیام گروه کار روابط عمومی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) به مناسبت برگزاری دهمین کنگرهٔ سراسری حزب اتحاد ملت ایران اسلامی!

سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) تلاش‌های مؤثرحزب اتحاد ملت ایران اسلامی در جبههٔ اصلاحات برای ایجاد تغییر در اوضاع اسفناک کشور را ارزشمند می‌داند. حضور پررنگ زنان در شورای مرکزی حزب شما، گامی شایسته در راستای تقویت نقش زنان در عرصهٔ سیاسی کشور است.

مطالعه »
برنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

حقوق ما: سال هشتم، شماره ۲۳۰

روزای خونین: میان نامه های زندان و تئوری انقلاب

یگانه چارهٔ ما

سقوط تاریخی دستمزد در مقابل طلا

در چشم انداز سبزِ نگاه تو

دفتر کنگرهٔ بیستم سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)