شنبه ۱ دی ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۴

شنبه ۱ دی ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۴

ماشین اعدام و سرکوب را متوقف و زندانیان سیاسی را آزاد کنید
حکومت جمهوری اسلامی،در این شرایط که در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و مسائل منطقه ای با نا کامی روبرو شده و به شدت در بن بست و بحران...
۳۰ آذر, ۱۴۰۳
نویسنده: جبهه ملی ایران
نویسنده: جبهه ملی ایران
گسترش مقاومت مردم، زمينه ساز گذار از جمهوری اسلامی به دموکراسی!
بیانیه جمهوری سکولار دموکرات در ایران: ابداع اشکال جديد مقاومت مدنی به‌ویژه توسط زنان که با شجاعتی کم نظیر و با خلاقیت خارق العاده صورت می گيرد، جهانیان را به تحسین...
۳۰ آذر, ۱۴۰۳
نویسنده: همگامی برای جمهوری سکولار دموکرات در ايران
نویسنده: همگامی برای جمهوری سکولار دموکرات در ايران
پلیس نیویورک در جریان اعتصاب تاریخی آمازون کارگران را دستگیر کرد!
"اگر بسته شما در تعطیلات به تاخیر افتاد، می توانید حرص سیری ناپذیر آمازون را سرزنش کنید. ما به آمازون مهلت مشخصی دادیم تا به پای میز مذاکره بیاید و...
۳۰ آذر, ۱۴۰۳
نویسنده: گودرز اقتداری
نویسنده: گودرز اقتداری
بەیاد رفیق از دست رفتە حامد هنرمند!
ما فقدان رفیق حامد را به خانواده، دوستان و همۀ فداییان و به ویژه  بە همسر گرامی‌اش جمیلە حمزەای و فرزندانش آریا، آرمان و باران از صمیم قلب تسلیت گفتە...
۳۰ آذر, ۱۴۰۳
نویسنده: دبیرخانهٔ شورای مرکزی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: دبیرخانهٔ شورای مرکزی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
بازی هنوز تمام نشده !
با توجه به شرایط جدید منطقه، نه تنها ایران عمق استراتژیک خود که همان دیوار دفاعی حفظ کشور ما در غربی ترین نقطه سوریه بود را ازدست داد بلکه شکست...
۳۰ آذر, ۱۴۰۳
نویسنده: محمود کرد
نویسنده: محمود کرد
حمایت 753 فعال سیاسی، مدنی و حقوق بشری از رضا خندان!
در مورخه بیست و سوم آذرماه سال ۱۴۰۳ خورشیدی، جمهوری اسلامی با بازداشت غیر قانونی و غیر موجه رضا خندان، فعال حقوق بشر ایرانی؛ برگ دیگری از دفتر ستم، سرکوب...
۳۰ آذر, ۱۴۰۳
نویسنده: سردبير ماه
نویسنده: سردبير ماه
فرزانه ای که نگران جهان است!
نوآم چامسکی یکی از درخشان ترین و اثرگذارترین چهره های روشنفکری جهانِ امروز است. شاید امروز کمتر اندیشمندی بتوان یافت که  از نظر اصالتِ انگیزه های مبارزاتی، غنای پیوندهای مردمی ...
۳۰ آذر, ۱۴۰۳
نویسنده: مازیار کاکوان
نویسنده: مازیار کاکوان

تحول در مفهوم لوکالی قهرمان، نیاز بە یک تلاش جهانی

همین قهرمانان، حال در بستری جهانی و با انتقال محل منازعە از لوکال بە گلوبال می خواهند با استفادە از همین مفهوم سنتی در جهانی بشدت پیچیدەتر شدە، امکان تحولات مورد نظر خود را فراهم سازند. امری کە در بسیاری موارد بە فاجعەای هم برای خود حاملان این ایدە، و هم برای جوامعشان و مردمان کشورهای دیگر تبدیل گردیدە است.

قهرمان (فارغ از بار اخلاقی آن، حال خوب یا بد) چگونە زادە می شود؟ و چرا جوامع در مسیر تحولات خود بە وجود قهرمان نیاز دارند؟ در مورد این مسئلە جامعە شناسان و محققان فلسفە سیاسی بحثها و مطالب فراوانی نوشتە و ارائە دادەاند. و شاید عمدەترین دلیل ظهور قهرمان، وجود یک بستر سنتی اجتماعی، و همزمان پایین بودن آگاهی بدنە اجتماع باشد. وجود یک جامعە پیش مدرن بە معنای ضعف ساختارهای مدنی در آن، تودەای وار بودن حرکتهای اجتماعی، و پایین بودن آگاهی بدنە اجتماعی بە معنای اختصاص یافتن حرکات بە حوزە نخبە و بازتاب خواستهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی از کانال آنها می باشد. در چنین فضایی، در میان نخبگان نیز فرد یا افرادی حال بر بستر هر دلیلی بە نوک هرم راندە می شوند (شاید دلیل آن همانا بازتاب این منطق موجود در جامعە در وجود آنان باشد)، و بدین ترتیب بە عنوان قهرمان در انظار عمومی جلوە می کنند. در مراحل بعدی، با انبار شدن نیازهای تحول، قهرمان و تودە در نقطەای اشتراک عمل می یابند، و بدین ترتیب حرکات تودەای اعتراضی شروع می شوند، و جامعە در مسیر تحولات تند قرار می گیرد.

در تاریخ مدرن با وارد شدن بعضی از کشورهای جهان بە مرحلە مدرنیسم و مدرنیتە (نفی سنت)، کە بە معنی مدنی شدن جامعە، دمکراتیک شدن آن و رشد فردگرائی بر بستر نهادینە شدن حقوق بشر در آنان می باشد، این جوامع وارد مرحلەای شدەاند کە دیگر در آن شاهد ظهور پدیدەای بە اسم قهرمان گرایی نیستیم. خواستهای اجتماعی با گذر از کانالهای دمکراتیک در فرم نهادهای مدنی ـ ارگانی خود، می توانند بر نهادهای قدرت تاثیرگذار باشند، و بدین ترتیب در پی تبلوریافتن مادی آن در سیاستهای جاری کشورشان گردند.

اما تاریخ مدرن و کنونی جهان ما در خود در سطحی وسیع تناقضات و پارادوکسهایی را با خود حمل می کند. در کنار هم قرار گرفتن جوامع پیش مدرن و مدرن، در سطح جهانی و کلان خود، حوادث و پدیدارهایی را بە نمایش می گذارد کە هم چهرە مدرنیسم و مدرنیتە را در سطح کلان مخدوش می سازد، و هم تلاش جوامع پیش مدرن در گذار از سنت بە مدرنیسم را با ابهامات بسیاری روبرو می کند. در چنین فضایی همانگونە کە قهرمانان در جوامع پیش مدرن با قهرمان گرایی می خواستند روند تحول بە مدرنیسم یا خواستەهای دیگر خود را هموار سازند، همین قهرمانان حال در بستری جهانی و با انتقال محل منازعە از لوکال بە گلوبال می خواهند با استفادە از همین مفهوم سنتی در جهانی بشدت پیچیدەتر شدە، امکان تحولات مورد نظر خود را فراهم سازند. امری کە در بسیاری موارد بە فاجعەای هم برای خود حاملان این ایدە، و هم برای جوامعشان و مردمان کشورهای دیگر تبدیل گردیدە است.

اما با واژە و مفهوم قهرمان چگونە و چطور باید برخورد کرد؟ جوامع مدرن با ایجاد ساختارهای یاد شدە شاید یک بار برای همیشە این مفهوم پیش مدرن را از صحنە اجتماعی ـ مفاهیمی خود دور کردەاند،و شاید هیچگاە دیگر بدان برنگردند. اما حال همین کشورها در صحنە جهانی و نە در سطح داخلی خود با چنین پدیدەای روبرویند، پدیدەای کە امنیت و ساختارهای آنان را تهدید می کند. و آیا می شود برای مصاف با چنین پدیدە و مفهومی صرفا و تنها بر پایە اعمال قهرمان گرایانە (از جملە لشکرکشی) برخورد کرد؟١

برای خشکانیدن ریشەهای قهرمان گرایی، جوامع پیش مدرن هم، درست احتیاج بە همان تحولاتی دارند کە در جوامع مدرن اتفاق افتادەاند. یعنی ایجاد جامعە رفاە و مدنی، دمکراتیسم، تعهد بە مبانی حقوق بشری و برجستە شدن مفهوم فرد. و این تحولات البتە کە بسیار می طلبد. در چنین فضایی و برای ایجاد چنین تحولاتی بنابر منطق جهانی شدن، دیگر کار تنها بر عهدە خود کشورها نیست. ایجاد چنین ساختارهایی احتیاج بە یک اجماع جهانی حول مسائل مهم دارد. کە این هم بدون یک تحول پایەای در ساختارهای قدرت جهانی در زمینەهای اقتصادی و سیاسی امکان پذیر نیست. تحولی کە راە را برای مشارکت همگانی بیشتر می گشاید، و منافع همگان را بیشتر تضمین می کند. شروع تحول در این زمینە، احتیاج بە نگرش و عملی دیگر از طرف کشورهای دمکراتیک و مدرن جهان بە عنوان دارندگان بیشتر آگاهی در صحنە جهانی دارد.

زیرنویس:

١ـ یکی از پارادوکسهای کشورهای مدرن این است کە در سیاست خارجی از خود تمایلات قهرمان گرایانە بروز می دهند، اما در صحنە داخلی غیر از این هستند.

تاریخ انتشار : ۱۷ اردیبهشت, ۱۳۹۰ ۱۰:۰۱ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

به پیشواز شب چلّه – پایداری در پیروزی نور و آزادی بر ظلمت و استبداد!

هیئت سیاسی – اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) از این که نخستین پیام خود پس از انتخابش را هم زمان با شب یلدا، پایان جان‌سختی شب و جشن آغاز بازگشت نور بر زندگی و طبیعت راهی خانه‌های هم‌میهنان خود می‌نماید، خرسند است. ما این هم‌زمانی امیدآفرین را ادامهٔ  راهی می‌دانیم که دیری‌‌است در همراهی با مردم سرزمین‌مان در پیکار دیرینه‌شان با شب و ظلمت و در پیوند با آزادی و نور، برگزیده‌ایم.

ادامه »
سرمقاله

عفریت شوم جنگ را متوقف کنیم! دست در دست هم ندای صلح سردهیم!

مردم ایران تنها به دنبال صلح و تعامل و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز با تمام کشورهای جهان‌اند. انتظار مردم ما در وهلۀ اول از جمهوری اسلامی است که پای ایران را به جنگی نابرابر و شوم نکشاند مردم ما و مردم جنگ‌زده و بحران زدۀ منطقه، به ویژه غزه و لبنان، از سازمان ملل متحد نیز انتظار دارند که همۀ توان و امکاناتش را برای متوقف کردن اسراییل در تداوم و تعمق جنگ و در اولین مرحله برقراری فوری آتش‌بس به کار گیرد.

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

دادگاه لاهه حکم بازداشت نتانیاهو، نخست‌وزیر؛ و گالانت وزیردفاع سابق اسرائیل را صادر کرد

دادگاه (لاهه) دلایل کافی برای این باور دارد که نتانیاهو و گالانت «عمداً و آگاهانه مردم غیرنظامی در نوار غزه را از اقلام ضروری برای بقای خود از جمله غذا، آب، دارو و تجهیزات پزشکی و همچنین سوخت و برق محروم کرده‌اند».

مطالعه »
یادداشت

رئیس جمهور پزشکیان، وعده‌هایش و انتظارات مردم…

قراین، شواهد و تحولات جاری در کشور حاکی ازآن است که در صورت مخالفت مسئولان نظام و افراطیون با خواست مردم و درک نادرست از تحولات داخلی، منطقه‌ای و جهانی، جامعه درگیر حوادث و اتفاقات بسیار ناگوار خواهد شد. با این چشم‌انداز از تحولات پیش رو ضروری است تا سازمان‌ها، احزاب، نهادهای مدنی و تشکل های صنفی- سیاسی، با ارزیابی از تحولات ناشی ازحوادث و اتفاقات احتمالی، برای ایفای رسالت تاریخی خود همراه و همسو شوند.

مطالعه »
بیانیه ها

به پیشواز شب چلّه – پایداری در پیروزی نور و آزادی بر ظلمت و استبداد!

هیئت سیاسی – اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) از این که نخستین پیام خود پس از انتخابش را هم زمان با شب یلدا، پایان جان‌سختی شب و جشن آغاز بازگشت نور بر زندگی و طبیعت راهی خانه‌های هم‌میهنان خود می‌نماید، خرسند است. ما این هم‌زمانی امیدآفرین را ادامهٔ  راهی می‌دانیم که دیری‌‌است در همراهی با مردم سرزمین‌مان در پیکار دیرینه‌شان با شب و ظلمت و در پیوند با آزادی و نور، برگزیده‌ایم.

مطالعه »
پيام ها
برنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

ماشین اعدام و سرکوب را متوقف و زندانیان سیاسی را آزاد کنید

گسترش مقاومت مردم، زمینه ساز گذار از جمهوری اسلامی به دموکراسی!

پلیس نیویورک در جریان اعتصاب تاریخی آمازون کارگران را دستگیر کرد!

بەیاد رفیق از دست رفتە حامد هنرمند!

بازی هنوز تمام نشده !

حمایت ۷۵۳ فعال سیاسی، مدنی و حقوق بشری از رضا خندان!