سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۲:۱۹

سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۲:۱۹

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم...
نتانیاهو کاخ سفید را نادیده می‌گیرد، زیرا انجام این کار هیچ هزینه‌ای ندارد. در سال ۱۹۸۲ رونالد ریگان، مناخیم بگین، نخست‌وزیر اسرائیل را پس و کشتار فسطینیان در پی تهاجم...
۱ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
غم دیگر
شنیدستم غمم را میخوری، این هم غم دیگر، دلت بر ماتمم می‌سوزد، این هم ماتم دیگر
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
پایان تلخ یک ریاست جمهوری
بایدن می‌داند که باید برود، اما این بدان معنا نیست که از این موضوع خوشحال است. ننسی پلوسی کسی بود که با هوش و ذکاوت سیاسی به رئیس‌جمهور گفت که...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
کاش میشد
کاش میشد چهره ها رنگ پریشانی نداشت، برق تیز خنجر و کینه نداشت. مثل دریا بود شفاف و زلال، مثل ابریشم نرم لطیف
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور
ایجاد، تقویت و توسعه و حفظ نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و سیاسی باید در کانون برنامه های افراد، شخصیت ها و احزاب و سازمان ها قرار داشته باشد، چه...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴
بر اساس بیانیۀ دادگاه بین‌المللی دادگستری، سیاست‌های شهرک‌سازی و بهره‌برداری اسرائیل از منابع طبیعی در سرزمین‌های فلسطینی نقض قوانین بین‌المللی است. دادگاه، گسترش قوانین اسرائیل به کرانۀ باختری و بیت‌المقدس...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محسن نجات حسینی
نویسنده: محسن نجات حسینی
سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان
قوانین نابرابر، عدم حمایت‌های لازم و محیط‌های مردسالارانه، زنان را از مشارکت فعال در سیاست بازمی‌دارد. حضور کم‌رنگ زنان در سیاست به معنای نبود صدای نیمی از جمعیت در تصمیم‌گیری‌های...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری

تورم و گرانی، معضلی بومی یا مشکلی جهانی

همزمانی این حرکت های خودجوش با حضور پررنگ جوانان و زنان با حرکت های اعتراضی معلمان می تواند این نتیجه را رقم زند که اعتراضات پراکنده و مقطعی به تدریج حالت سازمان یافته و هماهنگ پیدا کرده تا در نهایت به دگرگونی ماندگار موازنه قوا به نفع مردم بیانجامد . اما نباید فراموش کرد که وقوع اعتراضات خودجوش و غیر ساختارمند مردم در چندین شهر ایران و احتمالا شهرهای آتی خاص ایران نبوده و این اعتراضات مطالبه گرانه پیشتر از ایران و در دیگر کشورهای در معرض تورم جهانی به وقوع پیوسته است.

تورم و گرانی معضلی بومی یا مشکلی جهانی     

تاثیر جنگ اوکراین و تحریم های آمریکا بر تورم و گرانی جهانی  

نوشته حاضر بنا ندارد سیاست های اقتصادی جمهوری اسلامی را بدون عیب و نقص معرفی کند . اما تلاش می کند،تاثیر سیاست های اقتصادی جهان سرمایه داری بر تورم و گرانی جامعه واضح تر دیده شود، تا در تبلیغ و ترویج مطالبه گری به منظور مهار گرانی و تورم، از در غلتیدن جنبش های ساختارمند( معلمان) و یا خود جوش غیر ساختارمند ( معترضین گرانی) به جنبش های کور خیابانی جلوگیری کند.

 هر روز در برخی از شهرها شاهد اعتراضاتی و امروز، ایران حدود دوازدهمین روز حضور مردم در خیابان را پشت سر میگذارد، حضوری که گاه با خشونت و گاهی هم خوشبختانه به روش مسالمت آمیز آغاز و پایان می یابد. 

همزمانی این حرکت های خودجوش با حضور پررنگ جوانان و زنان با حرکت های اعتراضی معلمان می تواند این نتیجه را رقم زند که اعتراضات پراکنده و مقطعی به تدریج حالت سازمان یافته و هماهنگ پیدا کرده تا در نهایت به دگرگونی ماندگار موازنه قوا به نفع مردم بیانجامد . اما نباید فراموش کرد که وقوع اعتراضات خودجوش و غیر ساختارمند مردم در چندین شهر ایران و احتمالا شهرهای آتی خاص ایران نبوده و این اعتراضات مطالبه گرانه پیشتر از ایران و در دیگر کشورهای در معرض تورم جهانی به وقوع پیوسته است. 

بر خلاف تصور برخی از نیروهای چپ وعلاقه مندان نحله چپ در ایران، مسئله تورم که از آن به افزایش سطح عمومی قیمت در یک بازده زمانی مشخص یاد میشود، نه تنها یکی از معضلات اقتصادی امروز ایران، بلکه دیگر کشورهای توسعه یافته تر( آمریکا و اروپا ) نیز هست، معضلی که مجددا با شیوع ویروس کرونا  و خصوصا پس از حمله اخیر روسیه به اوکراین و تحریم هایی که علیه روسیه اتفاق افتاد،  اوج تازه ای گرفت. تا جایی که در بازه زمانی حاضر، مسئله تورم ، دوباره به یک معضل جهانی تبدیل شده است و این روزها بسیاری از مردم کشورهای جهان که تجربه تورم بالا را نداشته اند، با گرانی های عجیب و غریبی رو به رو شده که رسانه های اروپایی از آن به عنوان تجربیات وحشتناک یاد می کنند .قاعده ارائه راه حل برای هر معضل از جمله تورم، شناخت لازم از آن می باشد.

 بدین خاطر ما به عنوان چپ باید بر مقوله تورم و گرانی چنان مسلط باشیم، تا حل پرسشی برایمان راحت باشد که آیا ویروس تورم و عارضه گرانی، فقط به ایران اختصاص دارد؟ یا نه ! و به نظر میرسد، همه آسمان جهان سرمایه داری همین رنگ است. اگر چنین باشد که هست، نباید گمان کرد که تنها در ایران تورم و گرانی بیداد میکند و کشورهای اقماری سرمایه داری و حتی آمریکا مصون از عوارض ویروس تورم هستند، و برای آنان گلستان است، هر گونه پندار در این حوزه خیال بافی است. این روزها حتی اقتصاد های قدرتمند آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، استرالیا، اسپانیا  و حتی ترکیه و هند نیز با چالش هایی برای مقابله با تورم مواجه شده اند، به گونه ای که تورم شدید به قیمت بالای مواد غذایی در این کشورها دامن زده است.

نمونه هایی میاورم، از آمریکا شروع میکنم ، تورم در آمریکا در ژانویه  ۲۰۲۲ در مقایسه با دوره مشابه در سال ۲۰۲۱ به میزان ۵/۷ درصد افزایش یافت ، مردم آمریکا با بالا ترین نرخ تورم طی۴۰ سال گذشته مواجه شده  و انتظار میرود در کوتاه مدت همچنان با قیمت های بالای نان ، گوشت و شیر مواجه باشد . اروپا نیز گرفتار سونامی تورم شده و امروز از تبعات گرانی در امان نیستند، مثلا آلمان تجربه تورم بیسابقه را تکرار می کند ، زیرا نرخ تورم در این کشور به بالاترین رقم طی ۳۰ سال گذشته رسیده است، در انگلیس نیز برای اولین بار در ده سال گذشته ، شاخص قیمت مصرف کنندگان نشان دهنده تند شیب افزایش قیمت میباشد . ضمنا ایتالیا، اسپانیا و استرالیا نیز با عوارض افزایش متوالی ویروس تورم و گرانی دست و پنجه نرم میکنند و بالاترین نرخ تورم و گرانی مبنی بر افزایش قیمت برق، سوخت و مواد غذایی را ثبت کرده اند .  

در کشور ترکیه ، تورم در پی افزایش قیمت کالاها به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین باز هم افزایش یافته است . با توجه به وضعیت موجود و آمار و اقلام واقعی تورم و گرانی دراقصی نقاط جهان ، پرسش میتواند این باشد که سرنخ تورم جهانی در دست کدام کشور است ؟ بدون هرگونه تعلل باید پذیرفت، سر نخ تورم متوالی ، ذاتی  اقتصاد سرمایه داری بوده و هست، که بطور مستمر، در برهه های مواجهه سرمایه داری با بحران ، اقتصاد جهانی را ویروسی میکند. جهت تغییر فضای خشک ارائه آمار گریزی میزنم و به کسان باور مند به نجات ایران درهمراهی با آمریکا هشداری می دهم که نقل قولی است از هنری کیسینجر، وی میگوید: ” دشمنی با آمریکا میتواند خطرناک باشد، ولی دوستی با آمریکا کشنده است ” 

بررسی بی طرفانه دلالت بر آن دارد، مردم ایران هنوز جراحت کشنده دوستی قبل از انقلاب با آمریکا را بر پیکر دارد و بیش از چهار دهه است که تبعات خطرناک دشمنی با آمریکا را بشکل تورم و گرانی را با گوشت و پوست تحمل میکند. آمارها به تنهایی کفایت میکند تا تردید نکرده و باید سریع پذیرفت، نرخ تورم در کشور های مختلف در سالهای اخیر به شکلی کم سابقه بالا رفته است . بدین ترتیب ایران در سپهر اقتصاد نمیتواند مصون از عوارض پاندمی تورم باشد.

اما اوضاع تورم برای ایران چطور است ؟ و چرا اقتصاد ایران باید در انزوا قرار داده شود و چرا آمریکا و اذناب جهانی اش ، در انزوای ایران می کوشند ؟ جریان چپ باید بپذیرد، عامل تورم و گرانی هم از حوزه سوء مدیریت رژیم جمهوری اسلامی  بر می خیزد و هم از راه تحریم . یعنی تورم و گرانی با سیاست داخلی و سیاست خارجی ارتباط تنگاتنگ  دارد ، اما بیشترین آثار تورم اقتصاد ایران از آمریکا و سیاست های اقتصادی نهاد های سرمایه داری برخاسته از آن که بر اندام و جوارح اقتصاد ایران رفته است و باعث افزایش سرسام آور قیمت ها شده است . اصولا یکی از عوامل عمده تورم که تقریبا همه اقتصاددانان داخل کشور بر آن اتفاق نظر دارند، نوسانات نرخ بالای ارز است که مستقیما با تحریم های آمریکا گره خورده است . خواه بپذیریم یا نپذیریم ، بهرحال آمار و ارقام پیشگفته ثابت میکند ، گرانی و تورم خاص ایران نبوده و این بلا در کشور های منطقه و جهان نیز سرایت کرده است .راه دور نرویم و به همسایه غربی مان ترکیه نگاه بیافکنیم و اعتراضات زحمتکشان این کشور نسبت به گرانی را مرور کنیم ، منابع آماری ترکیه اعلام کردند که در سال جاری میلادی به دنبال افزایش نرخ تورم ، در ترکیه شمار اعتصابات کارگری بخاطر گرانی شدت یافته است ، و بین ۱۲ ژانویه تا ۱۰ فوریه حدود ۵۶  اعتصاب کارگری انجام شده است. 

 وضعیت اقتصادی ایران تحت تحریم های آمریکا زمینه ای فراهم آورده  و اقشار زحمتکش اعم از معلمان ،کارگران  و مزد بگیران و تهیدستان را به اعتراض و اعتصاب وادار ساخته است. بنابر این اعتراضات اخیر برخی از شهر های ایران به گران شدن کالاهای مصرفی، که تنها مختص ایران هم نیست ، مردم ایران همچون دیگر زخم خوردگان جهان از تورم نیز اعتراضاتی  به تورم و گرانی داشته  و دارند، لیکن حرکت های اعتراضی مطالبه محوری مردم را به درجه بلوغی رسانیده که در پرتو مشی خشونت پرهیز می کوشند، از خیابان ابزاری جهت رساندن پیام مطالبه خواهی به حاکمیت بسازند، بی آنکه راه به بن بست شورش های کور باز کنند .

 

 

 

تاریخ انتشار : ۲۹ اردیبهشت, ۱۴۰۱ ۴:۴۰ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم…

غم دیگر

پایان تلخ یک ریاست جمهوری

کاش میشد

نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور

بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴