دوشنبه ۳ دی ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۷

دوشنبه ۳ دی ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۷

چله ی زمستان
یلدا، شبِ قشنگ/ شبِ خاطره ها، و دوران زمان/ دوران دریائی دل،/ و دوستی ها و رفاقت ها
۱ دی, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوە داد
نویسنده: کاوە داد
ماشین اعدام و سرکوب را متوقف و زندانیان سیاسی را آزاد کنید
حکومت جمهوری اسلامی،در این شرایط که در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و مسائل منطقه ای با نا کامی روبرو شده و به شدت در بن بست و بحران...
۳۰ آذر, ۱۴۰۳
نویسنده: جبهه ملی ایران
نویسنده: جبهه ملی ایران
گسترش مقاومت مردم، زمينه ساز گذار از جمهوری اسلامی به دموکراسی!
بیانیه جمهوری سکولار دموکرات در ایران: ابداع اشکال جديد مقاومت مدنی به‌ویژه توسط زنان که با شجاعتی کم نظیر و با خلاقیت خارق العاده صورت می گيرد، جهانیان را به تحسین...
۳۰ آذر, ۱۴۰۳
نویسنده: همگامی برای جمهوری سکولار دموکرات در ايران
نویسنده: همگامی برای جمهوری سکولار دموکرات در ايران
پلیس نیویورک در جریان اعتصاب تاریخی آمازون کارگران را دستگیر کرد!
"اگر بسته شما در تعطیلات به تاخیر افتاد، می توانید حرص سیری ناپذیر آمازون را سرزنش کنید. ما به آمازون مهلت مشخصی دادیم تا به پای میز مذاکره بیاید و...
۳۰ آذر, ۱۴۰۳
نویسنده: گودرز اقتداری
نویسنده: گودرز اقتداری
بەیاد رفیق از دست رفتە حامد هنرمند!
ما فقدان رفیق حامد را به خانواده، دوستان و همۀ فداییان و به ویژه  بە همسر گرامی‌اش جمیلە حمزەای و فرزندانش آریا، آرمان و باران از صمیم قلب تسلیت گفتە...
۳۰ آذر, ۱۴۰۳
نویسنده: دبیرخانهٔ شورای مرکزی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
نویسنده: دبیرخانهٔ شورای مرکزی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)
بازی هنوز تمام نشده !
با توجه به شرایط جدید منطقه، نه تنها ایران عمق استراتژیک خود که همان دیوار دفاعی حفظ کشور ما در غربی ترین نقطه سوریه بود را ازدست داد بلکه شکست...
۳۰ آذر, ۱۴۰۳
نویسنده: محمود کرد
نویسنده: محمود کرد
حمایت 753 فعال سیاسی، مدنی و حقوق بشری از رضا خندان!
در مورخه بیست و سوم آذرماه سال ۱۴۰۳ خورشیدی، جمهوری اسلامی با بازداشت غیر قانونی و غیر موجه رضا خندان، فعال حقوق بشر ایرانی؛ برگ دیگری از دفتر ستم، سرکوب...
۳۰ آذر, ۱۴۰۳
نویسنده: سردبير ماه
نویسنده: سردبير ماه

جام شوکران

برای همين اگر بخواهيم جواب قانع كنندەای بدهيم كه چرا فلسفه می خوانيم... شاید بایست گفت چون فلسفه چيزی درباره هنرِ زندگی كردن است... به ما می آموزد چطور بااین جهان وانفسا دست و پنجه نرم كنيم... اینكه كجا تيز و تند باشيم و كجا صاف و صيقل خورده... كجا نرم و برگشته و در كجا سخت و نفوذناپذیر... و همه اینها را در چارچوبی منسجم، همخوان و همساز تمرین كنيم.

وقتی دوستان می پرسند خواندن فلسفه چه فایده ای دارد، غالبا نمی دانم چه جوابی بدهم و کلی گویی می کنم؛ اما از همان شروع گفتارهای نخست، دریافتم افلاطون در “تمثیل خط”  ودر تقسیم بندی شناخت، امتیاز ویژەای به “دانش انتزاعی” می دهد… شناختی که پالوده شده از مادیات است و به ذهنی که تا حد امکان خود را از جهان مادی بالا کشیده و به سمت نور، خورشید و روشنایی پرواز می دهد؛ بنابراین وقتی می پرسند از فلسفه چیزی در نمی آید؛ از پیش روشن هست که هدف این دانش، انباشت مفروضات نبوده و نیست… با این همه اطمینان داریم که فلسفه اگرچه انتخاب خوبی برای دانش امروزی شاید نباشد؛ اما یک مزیت عملی دارد. پرسشی که همیشه پس ذهن بوده… اینکه چرا افلاطون اینگونه دغدغه دارد که سقراط را به عنوان کسی تصویر کند که تا آخرین دم ِزندگی اش دست از تلاش برای اثبات حقانیتش برنداشت؟ چه در مکالماتش با بزرگان شهر…، چه در ضیافتها… و چه در دفاعیاتش در دادگاه… هیبت ِسقراط برای ما نه هیبتی ناشی از برتری همیشگی او در دیالوگهای دیالکتیکی، بلکه آنچه درباره سقراط منقلب کننده است؛ انسجام شخصیت اوست. همیشه سنجیده و خردمندانه سخن می گوید تا آنجا که وقتی جانش در خطر است دست از تغییر جایگاه اندیشه اش برنمی دارد. برای همین دراندیشه اش این هیبت ِاستدلال شکل گرفته… افلاطون گرچه والاترین شناخت را شناخت ِایدەها می داند اما آن را در پیوستگی مستحکمی با شیوه زندگی می پندارد. برای همین اگر بخواهیم جواب قانع کنندەای بدهیم که چرا فلسفه می خوانیم… شاید بایست گفت چون فلسفه چیزی درباره هنرِ زندگی کردن است… به ما می آموزد چطور بااین جهان وانفسا دست و پنجه نرم کنیم… اینکه کجا تیز و تند باشیم و کجا صاف و صیقل خورده… کجا نرم و برگشته و در کجا سخت و نفوذناپذیر… و همه اینها را در چارچوبی منسجم، همخوان و همساز تمرین کنیم. اینکه چگونه ماهرانەتر پرتاب شدن ِبی اختیارمان در جهان را بپذیریم و نه فقط برآیندی با ارزش تولید کنیم بلکه زندگی خودمان را هم بسان یک اثر هنری منسجم، معنادار و با شخصیتی ثابت روی بوم جهان بپاشیم. سقراط ایدەهای عمیقی به همه ما داده، اما میراث حقیقی او شاید شخصیت اوست. کسی که به آنچه فکر می کند و انجام می دهد ایمان دارد و وفادار است حتی به همان جام شوکرانی که سر می کشد و فلسفه احتماال یعنی همین تصویر… تصویری که در آن اندیشه، بدن و عمل باهم اند و برای هم و نه در آشفتگی و بهم ریختگی… این روزها هم هیبت ِاستدلال را نیک می بینیم وهم معنی ِجام ِشوکران. “تمثیل خط منقسم” یکی از الگوسازیهای افلاطون است. جهان های چهارگانه از منظر شناخت: مرتبه نخست (جهان محسوس)، مرتبه دوم شامل خود اشیاء هست (جهان معقول). در مرتبه سوم دیگر وارد جهان تازهای می شویم و شناخت با کمک استدلال صورت می گیرد. در این گونه شناخت انسان همانند ریاضی دانان یا هندسه دانان هست (جهان مفروض) در مرتبه چهارم دیگر مفروضات را اصول مسلم در نظر نمی گیرند بلکه به آنان به مثابه پله نخست برای پژوهش می نگرند تا با روش دیالکتیکی از آنها صعود کرده و به نخستین اصل هستی برسند که به هیچ مفروضی تکیه نکرده… .انتزاعی و انضمامی دو مفهوم متقابل در فلسفه ** هستند. امور انتزاعی abstract فرازمانی و فرامکانی هستند مثل اعداد یا موجودات مجرد، اما امور انضمامیconcrete اموری زمانی و مکانی هستند. انتزاعی در اصل به معنای امر جدا شده، گسسته و مجرد و انضمامی حاوی معانی پیوستگی، گرد هم آمدن و چسبندگی… 

تاریخ انتشار : ۷ دی, ۱۴۰۰ ۱۲:۴۰ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

به پیشواز شب چلّه – پایداری در پیروزی نور و آزادی بر ظلمت و استبداد!

هیئت سیاسی – اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) از این که نخستین پیام خود پس از انتخابش را هم زمان با شب یلدا، پایان جان‌سختی شب و جشن آغاز بازگشت نور بر زندگی و طبیعت راهی خانه‌های هم‌میهنان خود می‌نماید، خرسند است. ما این هم‌زمانی امیدآفرین را ادامهٔ  راهی می‌دانیم که دیری‌‌است در همراهی با مردم سرزمین‌مان در پیکار دیرینه‌شان با شب و ظلمت و در پیوند با آزادی و نور، برگزیده‌ایم.

ادامه »
سرمقاله

عفریت شوم جنگ را متوقف کنیم! دست در دست هم ندای صلح سردهیم!

مردم ایران تنها به دنبال صلح و تعامل و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز با تمام کشورهای جهان‌اند. انتظار مردم ما در وهلۀ اول از جمهوری اسلامی است که پای ایران را به جنگی نابرابر و شوم نکشاند مردم ما و مردم جنگ‌زده و بحران زدۀ منطقه، به ویژه غزه و لبنان، از سازمان ملل متحد نیز انتظار دارند که همۀ توان و امکاناتش را برای متوقف کردن اسراییل در تداوم و تعمق جنگ و در اولین مرحله برقراری فوری آتش‌بس به کار گیرد.

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

دادگاه لاهه حکم بازداشت نتانیاهو، نخست‌وزیر؛ و گالانت وزیردفاع سابق اسرائیل را صادر کرد

دادگاه (لاهه) دلایل کافی برای این باور دارد که نتانیاهو و گالانت «عمداً و آگاهانه مردم غیرنظامی در نوار غزه را از اقلام ضروری برای بقای خود از جمله غذا، آب، دارو و تجهیزات پزشکی و همچنین سوخت و برق محروم کرده‌اند».

مطالعه »
یادداشت

رئیس جمهور پزشکیان، وعده‌هایش و انتظارات مردم…

قراین، شواهد و تحولات جاری در کشور حاکی ازآن است که در صورت مخالفت مسئولان نظام و افراطیون با خواست مردم و درک نادرست از تحولات داخلی، منطقه‌ای و جهانی، جامعه درگیر حوادث و اتفاقات بسیار ناگوار خواهد شد. با این چشم‌انداز از تحولات پیش رو ضروری است تا سازمان‌ها، احزاب، نهادهای مدنی و تشکل های صنفی- سیاسی، با ارزیابی از تحولات ناشی ازحوادث و اتفاقات احتمالی، برای ایفای رسالت تاریخی خود همراه و همسو شوند.

مطالعه »
بیانیه ها

به پیشواز شب چلّه – پایداری در پیروزی نور و آزادی بر ظلمت و استبداد!

هیئت سیاسی – اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) از این که نخستین پیام خود پس از انتخابش را هم زمان با شب یلدا، پایان جان‌سختی شب و جشن آغاز بازگشت نور بر زندگی و طبیعت راهی خانه‌های هم‌میهنان خود می‌نماید، خرسند است. ما این هم‌زمانی امیدآفرین را ادامهٔ  راهی می‌دانیم که دیری‌‌است در همراهی با مردم سرزمین‌مان در پیکار دیرینه‌شان با شب و ظلمت و در پیوند با آزادی و نور، برگزیده‌ایم.

مطالعه »
پيام ها
برنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

چله ی زمستان

ماشین اعدام و سرکوب را متوقف و زندانیان سیاسی را آزاد کنید

گسترش مقاومت مردم، زمینه ساز گذار از جمهوری اسلامی به دموکراسی!

پلیس نیویورک در جریان اعتصاب تاریخی آمازون کارگران را دستگیر کرد!

بەیاد رفیق از دست رفتە حامد هنرمند!

بازی هنوز تمام نشده !