سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۷

سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۷

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم...
نتانیاهو کاخ سفید را نادیده می‌گیرد، زیرا انجام این کار هیچ هزینه‌ای ندارد. در سال ۱۹۸۲ رونالد ریگان، مناخیم بگین، نخست‌وزیر اسرائیل را پس و کشتار فسطینیان در پی تهاجم...
۱ مرداد, ۱۴۰۳
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
نویسنده: نیکلاس کریستوف - برگردان: گودرز اقتداری
غم دیگر
شنیدستم غمم را میخوری، این هم غم دیگر، دلت بر ماتمم می‌سوزد، این هم ماتم دیگر
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
نویسنده: ابوالقاسم لاهوتی
پایان تلخ یک ریاست جمهوری
بایدن می‌داند که باید برود، اما این بدان معنا نیست که از این موضوع خوشحال است. ننسی پلوسی کسی بود که با هوش و ذکاوت سیاسی به رئیس‌جمهور گفت که...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
نویسنده: سیمور هرش - برگردان : گودرز اقتداری
کاش میشد
کاش میشد چهره ها رنگ پریشانی نداشت، برق تیز خنجر و کینه نداشت. مثل دریا بود شفاف و زلال، مثل ابریشم نرم لطیف
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور
ایجاد، تقویت و توسعه و حفظ نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی و سیاسی باید در کانون برنامه های افراد، شخصیت ها و احزاب و سازمان ها قرار داشته باشد، چه...
۳۱ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
نویسنده: گروە خرداد، هواداران سازمان فداییان خلق ایران اکثریت ـ داخل کشور
بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴
بر اساس بیانیۀ دادگاه بین‌المللی دادگستری، سیاست‌های شهرک‌سازی و بهره‌برداری اسرائیل از منابع طبیعی در سرزمین‌های فلسطینی نقض قوانین بین‌المللی است. دادگاه، گسترش قوانین اسرائیل به کرانۀ باختری و بیت‌المقدس...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محسن نجات حسینی
نویسنده: محسن نجات حسینی
سیاست‌گریزی زنان یا سیاستِ گریزِ دولت از زنان
قوانین نابرابر، عدم حمایت‌های لازم و محیط‌های مردسالارانه، زنان را از مشارکت فعال در سیاست بازمی‌دارد. حضور کم‌رنگ زنان در سیاست به معنای نبود صدای نیمی از جمعیت در تصمیم‌گیری‌های...
۳۰ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: زری
نویسنده: زری

جنبش سبز در همه جا و همه چیز نفوذ کرده است

این جنبش به همه جا و همه چیز نفوذ کرد. هنرمندان و شاعران بسیاری با تاثیر از جنبش و خواسته های آن به تولید شعر و ادبیات پرداختند. موسیقی رسمی و زیرزمینی، سینما و بسیاری دیگر از عرصه های هنری تحت تاثیر بی بدیل جنبش سبز قرار دارند. همین جشنواره فیلم فجر که هفته پیش جریان داشت، کاملاً متاثر از جنبش سبز بود و نتوانست دامن خود را از جنبش جدا کند. فیلم «آشغالهای دوست داشتنی» به جشنواره راه نیافت و جوایز فیلم «من عصبانی نیستم» به شکل بیسابقه ای پس گرفته شدند و فیلم از دور مسابقه کنار نهاده شد. هجوم مردم برای دیدن این فیلم که در سینماها اکران شد تماشائی بود.


سه سال از حصر خانم زهرا رهنورد و آقایان میرحسین موسوی و مهدی کروبی و بیش از چهار سال از زندانی کردن فعالین جنبش سبز می گذرد. گردانندگان حکومت می گویند که جنبش سبز به تاریخ پیوسته است. اگر جنبش سبز به تاریخ پیوسته باشد، دیگر برای حکومت خطری ایجاد نمی کند. پس چرا آنها حصر را برنمی دارند و زندانیان سیاسی را آزاد نمی کنند؟ چرا این همه علیه جنبش “مرده” تبلیفات می کنند و هزینه کلانی را برای نمایشهای خیابانی علیه آن صرف می کنند؟

تمام تلاش حکومت در این ۴ سال سرکوب و خفه کردن جنبش سبز بوده است. بدیهی است که اگر در این عرصه موفق شده بود می بایست یک یا چند گام به پیش بردارد و بالاخره برنامه­هایی را که در سر داشته، عملی نماید. اما آنچه شاهدش بودیم عقبگرد حکومت از برنامه هایی بود که در طی ۸ سال دوران احمدی نژاد  دنبال می کرد.

جنبشی که برای پس گرفتن آرا به راه افتاد فقط برای اعتراض به تقلب انتخاباتی نبود. بلکه دو دیدگاه کاملاً متفاوت در مقابل هم قرار گرفته­اند. میرحسین موسوی در بیانیه ۱۸ خود در بند اول منشور جنبش سبز به اهداف و برنامه­های جنبش سبز می­پردازد که از آن جمله تاکید مکرر به آزادی و حقوق شهروندی و شفاف سازی اقتصادی در آن بسیار برجسته است. در همین منشور میرحسین موسوی ازماجراجویی­های عوامفریبانه در تعاملات بین المللی سخن می گوید. تمام این اهداف و برنامه ها سه سال بعد از طرف حسن روحانی دوباره طرح می شود و استقبال مردم را بدست می آورد. جنبشی که گرداگرد  این خواسته ها شکل گرفته است هم اکنون قدرتمندتر از همیشه تا در خانه­های مخالفان هم رسیده است.

بروی کار آمدن دولت حسن روحانی یک عقب نشینی آشکار حکومت از برنامه­های قبلی خود بود؛ همانی که علی خامنه ای نرمش قهرمانانه فورمولبندی کرد. زیرا از نظر وی مشکل برنامه­های قبلی اشتباه بودن آنها نیست بلکه فاکتور زمان است که اهمیت دارد. وی زمان فعلی را مناسب پیش بردن سیاستهای سابق نمی داند و یا این طور وانمود می کند تا خدشه ای به محق بودنش وارد نیاید.

آقای خامنه ای چه نقشی در حصر و حبس دارد؟

به نظر نمی رسد علی خامنه ای با آزادی رهبران نمادین جنبش سبز قبل از این که از مواضع قبلی خویش توبه کنند موافقت کند، آن هم به این دلیل بسیار روشن که در چنین صورتی آزادی آنها به عنوان یک شکست برای علی خامنه ای و یک پیروزی برای میرحسین موسوی،رهنورد و کروبی محسوب خواهد شد. از طرفی برایش مشخص نیست که در صورت این شکست و آن پیروزی چه عواقبی دامنگیر حکومت وی خواهد شد. وضعیت فعلی برای خامنه ای هم آسان نیست و همه فشارها متوجه وی است. بهترین حالت برای وی توبه سران جنبش و تقاضای عفو از طرف آنها است که تا کنون با مقاومت سران نمادین جنبش روبرو شده است. حالت دیگر گرفتن تعهد از آنها برای سکوت پس از پایان حصر است. از تحلیل سخنان برخی مسئولین چنین  بر می­آید که گفتگوئی در این مورد در جریان است. یک طرف کسانی تنها در صورت توبه آزادی «سران فتنه» را ممکن می دانند و در مقابل آن چه از گفته­های برخی دیگر بر می­آید گویا تلاش کرده­اند که رهبران نمادین جنبش سبز را به دادن تعهد به سکوت پس از پایان حصر راضی نمایند. آنچه که تا کنون واضح است این رهبران به توبه و یا سکوت گردن ننهاده­اند و هر دو این پیشنهادها را رد کرده­اند. از طرفی خامنه­ ای مایل است راهی آبرومندانه برای خلاصی از این وضع بیابد. اما مقاومت میرحسین و رهنورد و کروبی وی را نیز در حصر قرار داده است. خامنه ای بسیار نگران است که اگر آنها را آزاد و یا حتی محاکمه کند ممکن است مثل ریختن بنزین بر روی شعله پنهان باشد و دوباره مشتعل شود.

آقای حسن روحانی در جریان کارزار انتخاباتی قول داد که برای رفع حصر و آزادی زندانیان سیاسی خواهد کوشید. اما مواضعی که همکاران او اتخاذ می کنند، بیشتر رفع مسئولیت و ارجاع موضوع به سایر ارگانها است. دلیل چنین برخوردی چیست؟ آیا این برخورد به معنی پشت کردن به وعده انتخاباتی است؟

راه حلی که حسن روحانی برای پایان دادن به حصر به شکلی غیرمستقیم از زبان دیگران بیان کرده است، آزادی سران جنبش در صورت پذیرش سکوت پس از آزادی از طرف آنها بوده است. آن طور که به نظر می رسد سران جنبش چنین پیشنهادی را نپذیرفته­ اند. عصبانیت سخنگوی قوه قضائیه محسن اژه ای که دوباره بر لزوم توبه آنان تاکید می کرد قبل از هر چیز به دلیل پاسخ رد دادن تعهد به سکوت از طرف رهبران سبز بود.

حسن روحانی در مورد سیاست خارجی با همه موانع موجود پیروزی درخشانی داشت. در مورد رفع حصر هم وی همواره گفته است که در این مورد تلاش خواهد کرد و این بدان معنی است که آزادی زندانیان در اختیار رئیس جمهور نبوده و نیست ولی وی می تواند با استفاده از وزن سیاسی خود برای آزادی آنها تلاش کند. اما واقعیتهای جامعه نشان می دهد که مردم انتظاراتی به مراتب بیشتر از وی دارند که عدم توجه به این انتظارات می تواند حمایت  مردمی را از وی کمرنگ کند. انتقاداتی که از وی آغاز گشته اند نشان می دهند که رای دهندگان به وی صبرشان حد و حدودی دارد که روحانی باید آن را در نظر بگیرد. از سوی دیگر مخالفان روحانی در حکومت در خنثی کردن تلاشهای وی در سیاست خارجی بسیار کوشا هستند. برخی از نمایندگان مجلس و فرماندهان سپاه و برخی از روحانیون تندرو مثل مصباح یزدی  تلاشهایشان را برای به شکست کشاندن سیاست های هسته­ای و تنش زدائی آغاز کرده اند.

از آنجا که تحقق وعده­های انتخاباتی به نفع حسن روحانی است ولی قدرت و توان وی برای اجرای این تعهدات بدون رضایت خامنه ای بسیار محدود است. از این جهت نمی توان گفت وی به وعده های خود پشت کرده است. او اگر بتواند فورمول جادوئی بیابد که هم رهبران جنبش و هم رهبر را راضی کند، خواهد توانست این وعده خود را عملی کند. اما به نظر می رسد وی در این مورد حداقل تاکنون به بن بست رسیده باشد.

تیم حسن روحانی بیشترین توان خود را تا کنون بر روی مسئله هسته ای و تنش زدائی گذاشته اند و با رضایت تلویحی رهبری توانسته اند بخوبی با وجود مخالف خوانی ها برنامه خود را پیش ببرند. رسیدن به توافق شش ماهه هسته ای پیروزی بزرگی برای حسن روحانی بود اما وی نتوانست همزمان بر روی مسائل داخلی زوم کند و تعهدات خود را اجرائی نماید. فشار قوه قضائیه و مجلس جمهوری اسلامی به دولت تا حد کارشکنی جلوه می کند و تلویزیون ضرغامی بنای ناسازگاری را با وی نهاده است.

شما چه ارزیابی از جنبش سبز دارید؟ به نظر شما، این جنبش زنده و پایدار است و یا این که به گذشته تعلق دارد؟

با این که جنبش در خیابان شکل گرفت ولی نمی توانست همواره به همان شکل باقی بماند. خشونت از طرف حکومت و کشتار ده ها معترض البته نقش بارزی در تغییر شکل دادن جنبش بازی کرد. حکومت موفق شد جنبش سبز را از خیابان برچیند، ولی پس از آن چه اتفاقی افتاد؟ این جنبش به همه جا و همه چیز نفوذ کرد. هنرمندان و شاعران بسیاری با تاثیر از جنبش و خواسته های آن به تولید شعر و ادبیات پرداختند. موسیقی رسمی و زیرزمینی، سینما و بسیاری دیگر از عرصه های هنری تحت تاثیر بی بدیل جنبش سبز قرار دارند. همین جشنواره فیلم فجر که هفته پیش جریان داشت، کاملاً متاثر از جنبش سبز بود و نتوانست دامن خود را از جنبش جدا کند. فیلم «آشغالهای دوست داشتنی» به جشنواره راه نیافت و جوایز فیلم «من عصبانی نیستم»  به شکل بیسابقه ای پس گرفته شدند و فیلم از دور مسابقه کنار نهاده شد. هجوم مردم برای دیدن این فیلم که در سینماها اکران شد تماشائی بود. این مردم به دنبال چه اند و چه در این فیلم ها می بینند که این گونه برای تماشایش صف می بندند و ساعتها به انتظار می مانند؟ همه اینها نشان از آن دارد که جنبش «رای من کجاست؟» ریشه دوانده و با بالا بردن مطالبات خود به یک جنبش «حقوق شهروندی» تبدیل شده است. حکومت اسلامی به دلایل عدیده قادر به سرکوب جنبش سبز نشد و یکی از آن دلایل شکل مبارزه بی خشونت است. تمام تلاش حکومت برای راندن جنبش به فاز خشونت آمیز به شکست انجامید .

آری این جنبش زنده و پایدار و پویاست و آن چه مرده است حکومتی است که نه پویندگی دارد و نه قادر به بازسازی و ترمیم خود است.

——————

* سیامک فرید، فعال جنبش سبز و عضو سازمان فدائیان خلق ایران – اکثریت

 

 

تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن, ۱۳۹۲ ۱۱:۳۱ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

مروری بر آن‌چه تا بیست و سوم تیرماه گذشت

نفس چاق نکرده بود آقای پزشکیان که در دفتر شرکت هواپیمایی توسط نیروهای انتظامی بسته شد. گویا عدم رعایت حجاب کارکنان زن این دفتر دلیل این کنش نیروهای انتظامی بود. مساله مهمی نبود! آقای وزیر کشور دولت گفت. فردا باز خواهد شد دفتر.

مطالعه »
یادداشت

حکم اعدام فعال کارگری، شریفه محمدی نمادی است از سرکوب جنبش صنفی نیرو های کار ایران!

میزان توانایی کارگران برای برگزاری اقدامات مشترک، از جمله اعتصابات و عدم شرکت در امر تولید، مرتبط است با میزان دسترسی آنها به تشکل های صنفی مستقل و امکان ایجاد تشکل های جدید در مراکز کار. ولی در جمهوری اسلامی نه تنها حقوق پایه ای کارگران برای سازمان دهی و داشتن تشکل های مستقل رعایت نمیشود، بلکه فعالان کارگری، از جمله شریفه محمدی، مرتبا سرکوب و محکوم به حبس های طولانی مدت، ضربات شلاق و حتی اعدام میشوند.

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

حکم اعدام شریفهٔ محمدی را لغو کنید! شریفهٔ محمدی را آزاد کنید!

ما بر این باوریم که با مبارزهٔ هم‌سوی همهٔ نیروهای مترقّی باورمند به آزادی، برابری، مردم‌سالاری (دموکراسی) و عدالت اجتماعی در زمینهٔ حکم منفور اعدام نیز می‌توان ارادهٔ حقوق بشری قاطبهٔ مردم را به این نظام جنایت‌کار تحمیل کرد. ما هم‌صدا با همهٔ این مبارزان لغو حکم اعدام شریفهٔ محمدی را خواهانیم و هم‌نوا با همهٔ نیروهای مترقّی ایران اعلام می‌کنیم جای مبارزان راه بهروزی مردم زندان نیست.

مطالعه »
مطالب ویژه
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

آن‌ها نمی‌توانند همهٔ ما را بکشند و ما نمی‌توانیم همهٔ آن‌ها را بکشیم…

غم دیگر

پایان تلخ یک ریاست جمهوری

کاش میشد

نهادهای مدنی و نقش آنها در تحولات آینده کشور

بیانیه دادگاه بین المللی دادگستری- ۱۹ جولای ۲۰۲۴