پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۸

پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۸

در دور دوم انتخابات، با رای " نه" به جلیلی شرکت می‌کنیم!
اگر در دور اول "نه" به شرکت در انتخابات، شاکله نظام ونظارت استصوابی را هدف قرار داد و در همه ارکان نظام و در دل و جان مردم تاثیر خود...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده:  گروه خرداد هوادار سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) - داخل کشور
نویسنده:  گروه خرداد هوادار سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) - داخل کشور
حزب دمکراتیک مردم ایران: نه به جلیلی!
در دور دوم انتخابات، دو نامزدی که در برابر هم قرار می‌گیرند، هر چند در وفاداری به نظام جمهوری اسلامی و ولی فقیه مشترک‌اند، اما به لحاظ اهداف، گرایشات، تعلق...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: حزب دمکراتیک مردم ایران
نویسنده: حزب دمکراتیک مردم ایران
چرا به پزشکیان رأی می دهم!
در ارتباط با چرایی عدم استقبال توده‌ها در مشارکت انتخاباتی دلایل متعددی را می‌توان شمرد ولی بدون شک تمامیت‌طلبی، اقتدارگرایی و قشریت دخیل در هستۀ مرکزی قدرت سیاسی نقش مهمی...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: محمود کرد
نویسنده: محمود کرد
باز هم انتخابات، باز هم دفاع از منافع ملی، هم استراتژی هم تاکتیک!
عدم شرکت در این دوره می‌تواند تاکید مجددی باشد بر یک اقدام ثابت شده. اما اگر بپذیریم که چینش و مهندسی این‌چنینی انتخابات با همهٔ اهدافی که به دنبال داشته...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سهراب ایران
نویسنده: سهراب ایران
ترک تحریم می‌کنم، خطر جلیلی جدّی است!
تا نظام جمهوری اسلامی پابرجا است وضع را نمی‌شود از این بهتر کرد اما می‌شود بسا بدتر کرد. براندازی نه فعلا ممکن است نه فعلا مطلوب. آیا انتخاب میان بد...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: ياسر ميردامادی
نویسنده: ياسر ميردامادی
اصلاح‌طلب اصول‌گرا، ادامه داره ماجرا
هستهٔ سخت قدرت، بر اساس منافع خود و بر پایهٔ یک خطای محاسباتی رضایت داده است که انتخابات را حداقل نیمه‌رقابتی کند. جامعه زخم‌های عمیقی از سیاست‌های حاکمیت بر روح...
۱۴ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: سياوش - ايران
نویسنده: سياوش - ايران
دلایل فراخوان «ث ژ ت» برای دادن رأی به برنامه «جبههٔ نوین مردمی»
«ث ژ ت» هرگز خود را در پناهگاه مخفی نکرده است و همواره حتی به قیمت تحمل ضربات شدید مواضع شجاعانه‌ای که لازم بوده را اتخاذ کرده است؛ به عنوان...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: برگردان ف. دوردانی
نویسنده: برگردان ف. دوردانی

در بزرگداشت روز زن مطرح شد: تساوی جنسیتی باید در تمام اصول قانون اساسی در نظر گرفته شود!

" از نظر جنبش زنان، تمام سيستم قدرت در دست نخبه گرايان مرد است. و اصولا قانون اساسي به لحاظ جنسيتي كور است و انسانها را در نظر ندارد . قانون اساسي بسيار آغشته به ادبيات دوره انقلاب است و بحث برابري در آن وجود ندارد و بر اساس شرايط پوپوليستي آن دوره تدوين شده است. قانون اساسي نياز به تغيير دارد، چون زمان، زمان متفاوتي است."

بزرگداشت روز جهانی زن با عنوان “زن در قانون اساسی” روز ۱۵ اسفند، در تالار کوثر دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران برگزار شد و چند تن از فعالان جنبش زنان در ایران درباره لزوم بازنگری مباحث مربوط به زنان در قانون اساسی کشور سخن گفتند.
اولین سخنران این برنامه مرضیه مرتاضی لنگرودی بود که درباره ” زمینه های اجتماعی اجرای قانون” سخنانی بیان داشت. وی با اشاره به اینکه هیچ قانونی مقدس نیست، گفت: ” قوانین برای زمان خاصی طراحی شده اند و همه قوانین، حتی قوانین آسمانی نیز امکان مطرود شدن دارند. قانون اساسی بر اساس روابط مردم پایه گذاری شده است و با توجه به اینکه این روابط مدام در حال تغییر هستند، قانون هم امکان تغییردارد، در نتیجه، مسئله مهم سیال بودن قوانین است.”
وی پس از اشاره ای به سیر تاریخی قانونگذاری در ایران، گفت:” پس از انقلاب و در واکنش به ظلم و جور حکومت پیشین، یک قانون اساسی واکنشی تدوین شد. در نتیجه، این قانون اساسا زمینه های اجرای خود را ندارد و منجر به قانون شکنی می شود.” وی افزود:” وقتی توزیع قدرت نابرابر باشد و هرگونه نقد و سرپیچی مجازات شود، قانون شکنی آرمان می شود و به افراد تسکین می دهد. قوانینی قابل اجرا هستند که مردم در یک مشق دموکراتیک آنها را تمرین کرده باشند. در غیر این صورت حتی بهترین قوانین هم دور زده می شوند. پس برای تدوین قانون باید به دنبال راه حلی برای نیازهای اساسی جامعه، بر اساس جغرافیای آن جامعه بود.”
سخنران بعدی این نشست فریبا داوودی مهاجر بود که درباره ” مطالبات زنان و قانون اساسی” سخنانی بیان کرد. وی سخنانش را با این جمله از آلن تورن که “قرن ۲۱ قرن زنان است” آغاز و اشاره کرد که متأسفانه در این قرن شاهد نقض حقوق زنان بطور روز افزون هستیم. وی گفت:” هر چه حکومت مردمی تر باشد خود را موظف می کند که آزادی های مردم را محترم بشمارد.”
داوودی مهاجر ادامه داد:” هرگاه وجود سنت و آداب و رسوم بیشتر و با نفوذتر باشد، قانون اساسی نیز باید صریحتر و شفافتر و منظم تر باشد. در غیر این صورت سنتها و رسوم، خود را به قانون اساسی تحمیل می کنند و در نتیجه برابری به وجود نخواهد آمد.”
وی با اشاره به چگونگی حضور زنان در قانون اساسی گفت:” حقوق زنان به طور کلی در سه بخش بیان شده است: قوانین خاص، قوانین عام و مقدمه قانون اساسی.” وی ادامه داد:” بدترین شکل خشونت علیه زنان آن است که نقشهایشان را براساس زن و مرد بودن تعریف کنید و این اتفاق در قانون اساسی افتاده است. در نتیجه یکی از مطالبات زن ایرانی این است که نقشها بر اساس زمان و مکان و براساس مناسبات یک جامعه پیچیده تعریف شوند.” 
مؤسس کانون زنان نواندیش ایران گفت:” در بخش مقدمه قانون اساسی، زن با وظیفه خطیر و پر ارج مادری برای پرورش فرزندان مکتبی تعریف می شود. با توجه به اینکه قانون اساسی مادر دیگر قوانین است، تعیین این نقش در قانون اساسی، قوانین ما را به سویی کشانده است که هم اکنون شاهد آن هستیم.”
وی با اشاره به اینکه در قانون اساسی بسیاری از کشورهای جهان، بصراحت بیان شده است که هیچ تبعیضی بر اساس جنسیت نباید وجود داشته باشد، به اصل ۱۹ قانون اساسی اشاره کرد و گفت:” در این اصل هیچ اشاره ای به جنسیت نشده است. یعنی اینکه جنسیت سبب تمایز است. و در اصل دیگری گفته شده که بر اساس موازین اسلامی، زن و مرد برابرند. ولی سؤال اینجاست: کدام موازین اسلامی؟ کدام نحله فکری از اسلام؟ نحله دهه ۴۰ ، یا ۴۰ تا۷۰ ، یا نحله دهه ۷۰ به بعد که همه نیز مورد پشتیبانی روحانیت بوده است. باید این مسائل روشن شود. در اصل ۲۸، آزادی انتخاب شغل در نظر گرفته شده است. در حالیکه می بینیم اصل۱۱۱۷ قانون مدنی، این اصل را درباره زنان نقض می کند. یا اصل ۳۱ قانون که به داشتن مسکن متناسب با نیاز اشاره کرده و این اصل نیز در قانون مدنی، برای زنان نقض شده و حق انتخاب مسکن به مرد داده شده است. یعنی اصول قانون اساسی به وسیله قوانین دیگر نقض می شود. به این دلیل که صراحت و روشنی ندارد. در نتیجه احتیاج به تجدید نظر در آنها حس می شود. به عنوان مثال، در مورد عبارت رجال سیاسی- که این روزها بحث مهمی است- نباید ترجمه عربی آن، یعنی مردان، تعبیر شود و خود قانون اساسی هم تأکید دارد که قانون باید بر اساس زبان فارسی تفسیر شود.”
وی در خصوص نیاز به بازنگری در قوانین ناقص گفت:” امام در صحیفه نور، رفع نقایص قانون را یک امر ضروری دانستند و تأخیر در آن را موجب آفات. در خود قانون اساسی نیز نیاز به بازنگری پیش بینی شده و باید به آن فکر کرد. اگر مطالبات جواب مثبت نگیرند، سیستم با یک عدم تعادل روبرو خواهد شد. پس باید با بازنگری در قانون بتوانیم پاسخگوی نسل آینده باشیم.”
رویا طلوعی، از فعالان زنان در کردستان نیز بحث خود را به “حقوق اقلیتها در قانون اساسی” اختصاص داد و گفت:” زنان اقلیتها تبعیض مضاعفی را متحمل می شوند، زیرا هم به دلیل جنسیتشان و هم به دلیل اینکه جزء اقلیتهای قومی هستند، تبعیض بیشتری را تحمل می کنند.”
نوشین احمدی خراسانی ، از دیگر سخنرانان این برنامه نیز با اشاره به اینکه جنبش زنان در حال حاضر با دو بحران داخلی و خارجی روبروست، شرایط امسال را با سالهای پیش متفاوت دانست و بیان داشت که تغییر قانون اساسی برای از دست ندادن دستاوردهای زنان بسیار ضروری است.
دیگر سخنران این برنامه، محبوبه عباسقلی زاده، مسئول مرکز کارورزی سازمانهای غیر دولتی درباره “مشارکت زنان در قانون اساسی” گفت: ” قانون اساسی به لحاظ سیستمی، با جنبش زنان همخوان نیست”. وی با اشاره به اینکه در ادبیات قانون اساسی، کلمات دولت و رهبر بیش از مردم و امت استفاده شده است، گفت:” قانون اساسی دارای روحیه اقتدارگرایانه و ارزشی است.”
وی با اشاره به اینکه قانون اساسی، یک سیستم قدرتی نخبه گراست گفت:” از نظر جنبش زنان، تمام سیستم قدرت در دست نخبه گرایان مرد است. و اصولا قانون اساسی به لحاظ جنسیتی کور است و انسانها را در نظر ندارد و سیستم های جامعه شناسی سیاسی متمرکز در جامعه سنتی نمی توانند سیستم قانون اساسی را بپذیرند. قانون اساسی بسیار آغشته به ادبیات دوره انقلاب است و بحث برابری در آن وجود ندارد و بر اساس شرایط پوپولیستی آن دوره تدوین شده است. قانون اساسی نیاز به تغییر دارد، چون زمان، زمان متفاوتی است. در غیر این صورت مهجور خواهد ماند. ما [ زنان] کاملا مستعد هستیم که دسترسی برابر [به قدرت را] به دست بیاوریم و توانایی کنترل قدرت – قدرت به معنای توانایی تغییر محیط- را نیز داریم.” وی در پایان گفت:” تغییر قانون اساسی با توجه به روند توسعه، اساسی است و گرنه از مردم عقب خواهد ماند.”
آخرین سخنران این نشست، شادی صدر، حقوقدان و فعال حقوق بشر بود که بحث خود را به ” حقوق بشر زنان” اختصاص داد. وی گفت:” به نظر من، موازین و اصولی که به ما کمک می کند تا به یک قانون اساسی متناسب با مطالبات زنان دست یابیم، حقوق بشر زنان است.”
وی با اشاره به اینکه حقوق بشر زنان، در بر گیرنده نگاه به حقوق بشر با منظور نمودن شرایط زنان است، گفت:”در نگاه اول، حقوق بشر می توانست تأمین کننده حقوق زنان نیز باشد، اما فقط در حوزه عمومی! در حوزه خصوصی، که بسیاری از زنان در آن به سر می برند، شرایط زنان مورد توجه قرار نگرفته بود. ما در حقوق بشر زنان، یک بار حقوق بشر را از دید زنان نگاه می کنیم و بار دیگر تجارب زنان را وارد حقوق بشر می کنیم. تجاربی که یک انسان فقط به دلیل جنسیتش، یعنی زن بودن، با آن روبروست. “
وی با اشاره به اینکه لفظ برابری در برخورداری از حمایت قانون، لزوما برابری در مقابل قانون نیست، گفت:”تساوی جنسیتی باید در تمام اصول قانون اساسی در نظر گرفته شود و جزء لاینفک آن باشد.” 

بخش : زنان
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند, ۱۳۸۳ ۸:۴۰ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

جلیلی نمایندۀ جبهۀ پایداری و هستۀ سخت قدرت است!

سعید جلیلی، نامزد مورد حمایت جبههٔ پایداری، با پیشینۀ وابستگی فکری و تشکیلاتی به انجمن حجتیه، از چهره‌های متحجر و تاریک‌اندیش جمهوری اسلامی‌ و نماد ایستایی در برابر مطالبات بر حق مردم برای تغییر و تحول اساسی است. او با دشمن‌تراشی کورکورانهٔ خود از عوامل مهم عدم حصول توافق بین‌المللی در راستای تأمین منافع مردم و مصالح میهن ما بود. جلیلی فردی از هستهٔ سخت قدرت و ادامه‌دهندۀ حتی افراطی‌تر دولت رئیسی است. راهبرد او در انتخابات تکیه بر تشکیلات پایداری و سوءاستفادۀ آشکار از امکانات دولتی است.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

در دور دوم انتخابات، با رای ” نه” به جلیلی شرکت می‌کنیم!

حزب دمکراتیک مردم ایران: نه به جلیلی!

چرا به پزشکیان رأی می دهم!

باز هم انتخابات، باز هم دفاع از منافع ملی، هم استراتژی هم تاکتیک!

ترک تحریم می‌کنم، خطر جلیلی جدّی است!

اصلاح‌طلب اصول‌گرا، ادامه داره ماجرا