چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۱

چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۱

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!
یادمان باشد که هرچه جامعه ضعیف‌تر شود، از فرصت‌ها و شانس‌هایی که در مسیر بهبود، تغییروتحول  پیش خواهد آمد، کمتر می‌توانیم استفاده کنیم و شانس‌های آینده ایران را از دست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کیوان صمیمی
نویسنده: کیوان صمیمی
انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!
نیروی تجدد و دموکراسی یک قرن است که ایران مال همه‌ی ایرانیان است شعار اوست. اکنون نیروهای وسیعی از جنبش اسلامی نیز به همین نگاه پیوسته اند. در پهنه‌ی سیاست...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: امیر ممبینی
نویسنده: امیر ممبینی
جزئیات کشته شدن راضيهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!
سوم تیر ماه جاری رسانه‌ها نوشتند که دختری جوان به نام «راضیهٔ رحمانی» اهل روستای گویژه در شهرستان نورآباد استان لرستان با شلیک یکی از مأموران نیروی انتظامی جان باخت....
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
نویسنده: بهاره شبانکارئیان
بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!
نهضت آزادی ایران در ادامه راهبردی که در مرحله اول در پیش گرفت، اتحاد ملت و تجمیع همه معترضان در مرحله دوم انتخابات را برای مقابله با مخالفان آزادی و...
۱۳ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: نهضت آزادی ایران
نویسنده: نهضت آزادی ایران
انتخابات مهندسی شده، راه يا بی‌راهه؟
    خانم وسمقی در ارتباط با انتخابات ریاست حمهوری در ایران تحلیلی داشته است. خانم وسمقی، زین میان؛ بر این باور است که اصلاح‌طلبان، اگر گمان می‌کنند که حکومت...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: صدیقه وسمقی
نویسنده: صدیقه وسمقی
جرون
جرون، ای سیلی خورده ی زمان، ای معامله های پشت پرده ی آن زمان، ای تاریخ دیروز و امروز من، از رنگ و شرنگ، تا کیسه های زر ...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: کاوه داد
نویسنده: کاوه داد
تحلیل مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ایران...
در این مقاله، میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال‌های 1400 و 1403 را مقایسه کرده و همچنین به تحلیل اختلاف بین نتایج نظرسنجی‌ها و نتایج واقعی انتخابات...
۱۲ تیر, ۱۴۰۳
نویسنده: م. آذری
نویسنده: م. آذری

دنیاى دیجیتالى و قهرمان‌گرائى

با عقب نشستن جنگ مسلحانه‌ چه‌ در فرم چريکى آن در دهه‌ پنجاه‌ و چه‌ در فرم ملى آن در کردستان، عنصر قهرمان‌گرائى نيز که‌ اساس معنوى آنرا تشکيل ميداد به‌ عقب نشسته‌ است و قهرمان‌گرائى نيز به‌ خاطره‌اى تبديل گشته‌ است

آخرین تکاپوهاى قهرمان‌گرائى در تاریخ مدرن میهن ما به‌ طور عمده‌ خود را در شکل جنبش چریکى دهه‌ پنجاه‌، و در دهه‌هاى بعد از انقلاب بهمن در شکل جنبش ملى در کردستان ایران نشان داد. جبنش چریکى که‌ نشات گرفته‌ از جریان روشنفکرى و محیط خرده‌بورژوازى جامعه‌ ایران بود و در فضاهاى فکرى رژی‌ دبره‌ اى و چه‌گوارائى عمل میکرد، توانست علیرغم همه‌ دشواریها و ضربات سنگین، نزدیک به‌ یک دهه‌ تاب بیاورد و با وجود قدرت سرکوبگرانه‌ ساواک و ارگان‌هاى امنیتى رژیم شاه‌ کماکان خود را هم در سطح نیرو و هم در سطح فکر بازتولید کند و خود را به‌ انقلاب بهمن برساند. و در محیط اجتماعى ـ سیاسى بعد از پیروزى آن در بطن جامعه‌ به‌ فازهاى ماهیتا متناقض دیگرى فراروید. به‌ عنوان مثال جریانى سعى در حفظ آن داشت و جریانات دیگر از آن فراتر رفتند.
جنبش چریکى کردستان هم که‌ هسته‌ اصلى آنرا عمدتا روشنفکر شهرى تشکیل میداد و در فضاهاى دهقانى و روستائى در گذر بود، توانست با استفاده‌ از تضاد دولت‌هاى منطقه،‌ حدود دو دهه‌ به‌ زندگى و حضور خود ادامه‌ دهد و علیرغم اینکه‌ منطقا شرایط براى آن از دست رفته‌ تلقى میشد، اما توانست در آن سال‌هاى توازن قدرت میان ایران و عراق به‌ وجود و حضور خود ادامه‌ دهد و سنتى را بنیان نهد که‌ زیاد با دگرگونیهائى که‌ در جامعه‌ کردستان ایران در راه‌ بودند، نمیخواند. دگرگونیهائى که‌ ناظر بر رشد شهرنشینى و تغییر بافت جامعه‌ کردستان در طى آن دو دهه‌ بود.

واقعیت این است که‌ جنبش چریکى با وقوع انقلاب بهمن و در مدت بعد از آن، بنیان‌هاى سیاسى ـ اجتماعى‌اش شکست و عمدتا حاملان آن به‌ فرم احزاب منحصرا سیاسى فرا روئیدند. هرچند که‌ بعضى از حاملان آن آگاهانه‌ به‌ این فراروئى پیوستند و بعضى دیگر زیر فشار ضروریات و واجبات زمانه‌. جنبش چریکى در کردستان هم به‌ علت برجسته‌ کردن ایده‌هاى ملى و هم به‌ علت مرزهاى طولانى‌اش با عراق، با حفظ پشت جبهه‌ خود و تاکید بسیار سخت بر امر مبارزه‌ مسلحانه‌ توانست این فرم را براى مدت‌هاى مدید حفظ کند. و سرانجام توان آن آنجا شکست که‌ پشت جبهه‌ فروریخت و با بروز هم پیوندی‌هاى جامعه‌ کردستان عراق با ایران پایه‌هاى مادى آن از بین رفت (لااقل در مرحله‌ کنونى).

جنبش چریکى که‌ خود را در سطح کل ایران تعریف میکرد به‌ علل گوناگون از بازتولید چنین فرم مبارزه‌اى براى همیشه‌ شاید بتوان گفت که‌ باز مانده‌ است و اساسا تصور دوباره‌ عملى کردن آن هم نامعقول مینماید. قدرت‌گیرى بیش از پیش دولت‌هاى کنونى در مقایسه‌ با با دولت‌هاى قبل ونیز بروز امکانات جدید به‌ علت عصر دیجیتالى، جبنش چریکى را براى همیشه‌ به‌ فرم سیاسى کشانیده‌ وه جنگ را تنها به‌ خاطره‌اى براى آن تبدیل کرده‌ است. جنبش چریکى ملى نیز از این قاعده‌ مستثنا نیست. اگر قدرت دولت‌هاى ملى به‌ علت گلوبالیزاسیون تضعیف گشته‌ است اما همین جهانى شدن حضور آنها را در منطقه‌ افزایش داده‌ است و این باعث شده‌ است که‌ از اهرم‌هاى جدى اى براى تاثیرگذارى بر دوروبر خود بهره‌مند گردند و بدین ترتیب توان حضور اپوزیسیون خود را در کشورهاى پیر‌امونى بشدت تضعیف کنند. این امر باعث شده‌ است که‌ جنبش چریکى ملى بتدریج با دور شدن از شیوه‌ برخورد مسلحانه‌، به‌ عنصر دیجیتالى در پیوندهاى خود روى بیاورد و براى او جنگ مسلحانه‌ به‌ خاطره‌اى تبدیل گردد.

با عقب نشستن جنگ مسلحانه‌ چه‌ در فرم چریکى آن در دهه‌ پنجاه‌ و چه‌ در فرم ملى آن در کردستان، عنصر قهرمان‌گرائى نیز که‌ اساس معنوى آنرا تشکیل میداد به‌ عقب نشسته‌ است و قهرمان‌گرائى نیز به‌ خاطره‌اى تبدیل گشته‌ است. آرى خاطره‌ انسان‌هاى مسلح و با اراده‌اى که‌ کشتند و کشته‌ شدند و در یک فضاى رمانتیکى از طریق تشدید احساسات انقلابى‌گرى به‌ تزریق ایده‌ تحول به‌ بطن جامعه‌ پرداختند. اکنون دیگر قهرمان‌گرائى فرم مبارزه‌ نیست اما خاطره‌ مبارزه‌ است. خاطره‌اى که‌ حتى بر فرم جدید و دیجیتالى مبارزه‌ هم سنگینى میکند و به‌ علت تاریخ نزدیک آن، کاملا به‌ آبشخورى براى آن تبدیل گشته‌ است. انقلابیون جدید، هم از لحاظ فرهنگ هنوز هم نقاط تماس بسیارى با قهرمان‌گرائى دارند و هم هنوز با حفظ بار سنگین آن به‌ عالم دیجیتال سر میزنند.
بازشناخت این ذهنیت قهرمان‌گرائى زیاد دشوار نیست. تنها کافى است به‌ حضور عکس شهدا، معرفى حماسى رهبران زنده‌، و نیز شیوه‌ انتخاب نام‌هاى مستعارى اشاره‌ کرد (همچون نام عقاب کردستان) که‌ سعى دارد فضاهاى قهرمان‌گرایانه‌ را به‌ فضاهاى دیجیتالى وارد کرده‌ و با حفظ آن، آنرا به‌ آینده‌ منتقل کند. اما آیا کشانیدن قهرمان‌گرائى به‌ فضاى دیجیتالى خود نقض غرض فضاى مدرن نیست؟ آنجا که‌ کلام به‌ مردم نمیرسید سعى میشد با قهرمان‌سازى کلام را جبران کنند، اما اکنون که‌ کلام به‌ مردم میرسد چه‌ حاجتى است به‌ قهرمان؟ آیا علت قهرمان گرائى در عصر دیجیتالى خود نشان از آن ندارد که‌ به‌کار برنده‌ دیجیتال خود هنوز فاقد کلام است؟ بویژه‌ کلام مدرن؟

نویسنده‌اى میگوید: “قهرمان هنگامى سر بر بیرون مینهد که‌ بخواهد امروز را در راستاى آینده‌اى درخشان، متحول و دیگرگون سازد. اما شعار امروز این است که‌ آینده‌ هم اکنون است”.١ آرى، پس اگر “آینده‌ هم اکنون است” پس احتیاج به‌ قهرمان نداریم. تحول همین امروز است و آدم زنده‌ کنونى هم، که‌ به‌ علت ارتباط دیجیتالى، دیگر، وجوه‌ شخصى زندگى‌اش هم قابل رویت است، نمیتواند قهرمان باشد. آینده‌ هم اکنون از طریق مبارزان و کوشندگان غیر قهرمان ساخته‌ میشود.

١۴.٠٢.٢٠٠۷

١ کتاب “پایان تاریخ” (سقوط غرب و آغاز عصر سوم)، مسعود رضوى، صفحه‌ ٨۵

تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن, ۱۳۸۵ ۲:۳۰ ب٫ظ
لینک کوتاه
مطالب بیشتر

نظرات

Comments are closed.

بیانیه‌های هیئت‌ سیاسی‌ـ‌اجرایی

به یاد هماره‌سبز رفیق حمید اشرف و یکایک فداییان جان‌باختهٔ خلق!

در روز جان‌باختگان فدایی، یاد تمامی دیگر جان‌باختگان راه آزادی، برابری و عدالت را نیز گرامی می‌داریم و باور داریم که دادخواهان کشتارهای خونین این چهاردهه راهی را که تاکنون با پایداری خستگی‌ناپذیری رفته‌اند، تا روشن شدن همۀ حقایق و محاکمه آمرین و عاملین قتل عزیزان‌شان ادامه خواهند داد.

ادامه »
سرمقاله

روز جهانی کارگر بر همۀ کارگران، مزد‌بگیران و زحمتکشان مبارک باد!

در یک سالی که گذشت شرایط سخت زندگی کارگران و مزدبگیران ایران سخت‌تر شد. علاوه بر پیامدهای موقتی کردن هر چه بیشتر مشاغل که منجر به فقر هر چه بیشتر طبقۀ کارگر شده، بالا رفتن نرخ تورم ارزش دستمزد کارگران و قدرت خرید آنان را بسیار ناچیز کرده است. در این شرایط، امنیت شغلی و ایمنی کارگران در محل‌های کارشان نیز در معرض خطر دائمی است. بر بستر چنین شرایطی نیروهای کار در سراسر کشور مرتب دست به تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی می‌زنند. در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی نیروهای کار با جامعۀ مدنی و دیگر زحمتکشان و تقویت تشکل های مستقل کارگری تنها راه رهایی مزدبگیران است …

مطالعه »
سخن روز و مرور اخبارهفته

هفته‌ای که گذشت، دوم تا هشتم تیرماه

رهبر حکومت تاب نیاورد گاه که کارگزاران خود را نامرغوب دید. خود بر صحنه آمد و خواستار مشارکت حداکثری شد و فتوا داد که نباید با کسانی که “ذره‌ای با انقلاب و امام و نظام اسلامی زاویه دارند” همکاری کرد. به‌زبان دیگر نباید به کسانی که ممکن است نفر دوم حکومت شوند و در سر خیال همکاری با ناانقلابین دارند، رای داد. اشاره‌ای سرراست به آن تنها نامزدی که از تعامل با جهان می‌گوید.

مطالعه »
یادداشت
بیانیه ها

به یاد هماره‌سبز رفیق حمید اشرف و یکایک فداییان جان‌باختهٔ خلق!

در روز جان‌باختگان فدایی، یاد تمامی دیگر جان‌باختگان راه آزادی، برابری و عدالت را نیز گرامی می‌داریم و باور داریم که دادخواهان کشتارهای خونین این چهاردهه راهی را که تاکنون با پایداری خستگی‌ناپذیری رفته‌اند، تا روشن شدن همۀ حقایق و محاکمه آمرین و عاملین قتل عزیزان‌شان ادامه خواهند داد.

مطالعه »
پيام ها

بدرود رفیق البرز!

رفیق البرز شخصیتی آرام، فروتن و کم‌توقع داشت. بی‌ادعایی، رفتار اعتمادآفرین و لبخند ملایم‌اش آرام‌بخش جمع رفقای‌اش بود. فقدان این انسان نازنین، این رفیق باورمند، این رفیق به‌معنای واقعی رفیق، دردناک است و خسران بزرگی است برای سازمان‌مان، سازمان البرز و ما!

مطالعه »
بیانیه ها

به یاد هماره‌سبز رفیق حمید اشرف و یکایک فداییان جان‌باختهٔ خلق!

در روز جان‌باختگان فدایی، یاد تمامی دیگر جان‌باختگان راه آزادی، برابری و عدالت را نیز گرامی می‌داریم و باور داریم که دادخواهان کشتارهای خونین این چهاردهه راهی را که تاکنون با پایداری خستگی‌ناپذیری رفته‌اند، تا روشن شدن همۀ حقایق و محاکمه آمرین و عاملین قتل عزیزان‌شان ادامه خواهند داد.

مطالعه »
برنامه و اساسنامه
برنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
اساسنامه
اساسنامه سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
بولتن کارگری
شبکه های اجتماعی سازمان
آخرین مطالب

رأی معترضان و عدم افزایش مشروعیت!

انتخاب ایران آزادی و تجدد و دموکراسی است!

جزئیات کشته شدن راضیهٔ رحمانی دختر ۲۴ سالهٔ لر با شلیک مأمور نیروی انتظامی!

بیانیه نهضت آزادی ایران: رأی اعتراضی در گام دوم برای دکتر پزشکیان!

انتخابات مهندسی شده، راه یا بی‌راهه؟